Постанова
від 16.04.2024 по справі 420/9991/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 квітня 2024 р. Категорія 111030000м. ОдесаСправа № 420/9991/23Перша інстанція: суддя Вовченко О.А.,

час і місце ухвалення: спрощене провадження,

м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Семенюка Г.В.,

суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.,

при секретаріВишневській А.В.

за участю сторін: ГУ ДПСШпендак В.М. (витяг; паспорт)

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою фермерського господарства «ВІТТЕРРА» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 січня 2024 року по справі за позовом фермерського господарства «ВІТТЕРРА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, мотивуючи його тим, що щодо невключення позивачем до декларації з ПДВ за листопад 2021 обсягу постачання товарів, визначених видаткових накладних №4 від 22.11.2021 р. та №5 від 24.11.2021 р., та 17.12.2021 (майже за два місяці до видання Наказу №565-п про проведення перевірки) листом за № 6 ФГ «ВІТТЕРРА» повідомило відповідача, що підприємством були помилково виписані та подані на реєстрацію наступні податкові накладні: № 4 від 22.11.2021, № 5 від 24.11.2021 та повідомлено, що суми ПДВ по вказаним податковим накладним не включались в суми податкових зобов`язань ФГ «ВІТТЕРРА» в податкових деклараціях з податку на додану вартість. Одночасно позивач повідомив ТОВ «Колос» про помилково виписані податкові накладні. Вказує, що щодо завищення суми податкового кредиту на 487500,00 грн за листопад 2021 р., то до перевірки були надані зокрема первинні документи: договір поставки, рахунки на оплату, видаткові накладні, ТТН. Відповідач дійшов помилкового висновку, що ним «встановлено відсутність об`єктивно необхідних умов для реального здійснення постачання ТМЦ ТОВ «НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦУКОР» на адресу ФГ «ВІТТЕРРА», та встановлено відсутність виконання транспортних послуг ТОВ «Стартін-трейд» щодо перевезення небезпечних вантажів на адресу ФГ «ВІТТЕРРА». У зв`язку з вищевикладеним, неможливо підтвердити господарську операцію з постачання ТМЦ. Позивач надав відповідачеві повний перелік документів, які підтверджують придбання ТМЦ в ТОВ «НАЦІОНАЛЬНИМ ЦУКОР», в тому числі договір поставки, рахунки на оплату, видаткові накладні, ТТН, що відображено в Акті перевірки. Отже, висновки викладені у ППР є такими, що не відповідають дійсності, а саме ППР є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 січня 2024 року у задоволенні адміністративного позову фермерського господарства «ВІТТЕРРА» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення №5326/15-32-07-02 від 26.07.2022 відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, фермерське господарство «ВІТТЕРРА» подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що відмовляючи в задоволені позову, суд першої інстанції не врахував, що позивачем надавались відповідачеві додаткові письмові пояснення від 18.08.2022 року до Акта документальної позапланової виїзної перевірки ФГ «ВІТТЕРРА» № 4244/15-07-02/42545184 від 20.07.2022 року, які містять додатки, серед яких: облікові листи трактористів-машиністів, надані ТОВ «Колос», оборотно-сальдові відомості по рахунку 631, 311, 361 за листопад-грудень 2021 року; звіти про посівні площі сільськогосподарських культур від урожай 2021 року №4-сг (Біляївський і Роздільнянський район); звіти про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду №29-сг (Біляївський і Роздільнянський район); акти здачі - прийняття робіт (надання послуг) щодо сільськогосподарських робіт з сівби та передпосівної підготовки почви, акти списання товарів; картки рахунки 361 та 311 за листопад-грудень 2021 року.

Головним управлінням ДПС в Одеській області було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 січня 2024 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, відповідач вказує, що 20.07.2022 року представник позивача за довіреністю Тищук В.М. один примірник акту з додатками на 23 аркушах отримав. Отже, з моменту отримання акту позивачем і до подання пояснень від 18.08.2022 року минув 21 робочий день, а тому строк для подання додаткових пояснень був пропущений.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що Фермерське господарство «ВІТТЕРРА» (код ЄДРПОУ 42545184), зареєстроване в якості юридичної особи 10.10.2018 та взято на податковий облік в органах державної податкової служби.

Згідно інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ФГ «ВІТТЕРРА» здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний), 01.21 Вирощування винограду, 01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів, 01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників, 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід, 01.42 Розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів, 01.45 Розведення овець і кіз, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, 01.63 Після урожайна діяльність, 10.11 Виробництво м`яса, 10.13 Виробництво м`ясних продуктів, 10.32 Виробництво фруктових і овочевих соків, 10.39 Інші види перероблення та консервування фруктів і овочів, 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру, 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 41.10 Організація будівництва будівель, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.

Головними державними інспекторами відділу позапланових перевірні ризикових платників управління податкового аудиту Головного управління ДПС в Одеській області на підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.8 п. 78.1 сг, 7. п.п. 60.2, п.п. 69.9, п.п. 69.11 ст. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодекс України, зі змінами, відповідно до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 17.02.2022 року №565-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ФГ «ВІТТЕРРА» код ЄДРПОУ 42545184 та наказу від 06.07.2022 №1648-п «Про поновлення проведення документальної позапланової виїзної перевірки ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184» проведено документальну позапланову виїзну перевірку фермерського господарства «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184, (далі - ФГ «ВІТТЕРРА») щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах (податкова декларація з податку на додану вартість від 17.01.2022 № 9420478908 з додатками).

За результатом вказаної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт № 4244/15-07-02/42545187 від 20.07.2022 (а.с. 7-28), яким встановлено що ФГ «ВІТТЕРРА» задекларовано від`ємне значення податку на додану вартість (ряд. 19) Декларація за грудень 2021 року в сумі 527956 грн. з урахуванням даних рядка 16 «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядка 21 попередньої звітного (податкового) періоду» в сумі 527956 грн.

Основним чинником виникнення від`ємного значення з ПДВ є придбання амонію нітрату (селітра аміачна) марки Б та комплексу сільськогосподарських робіт з сівби озимих, передпосівної підготовки землі в періоді, що став предметом перевірки.

Перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення суми податкових зобов`язань (рядок 9 (колонка Б) Декларації) та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларації встановлено їх заниження на 475201.4 грн, що призвело до завишення показника рядка 19 Декларації, у тому числі за періоди: листопад 2021 року у сумі 475201,4 грн.

Перевіркою відображених у рядку 1.3 колонка Б Декларації «операції, що оподатковуються за ставкою 14 %» показників за період листопад 2021 з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах, ФГ «ВІТТЕРРА» у загальній сумі 495580 грн. встановлено, що на формування цих показників мало вплив здійснення діяльності з реалізації насіння соняшнику, пшениці 4 класу, ячменю 3 класу.

Проведеною перевіркою відображеного показника на підставі таких документів: договорів з покупцями, видаткових та податкових накладних, банківських виписок, даних ЄРПН, декларацій з ПДВ встановлено заниження задекларованого ФГ «ВІТТЕРРА» показника у рядку 1.3 Декларацій «операції, що оподатковуються за ставкою 14 %» всього у сумі 475201.4 грн., у томі числі за період: листопад 2021 року у сумі 475201.4 грн.

Перевіркою встановлено: платником податків ФГ «ВІТТЕРРА» до декларації з податку на додану вартість за листопад 2021 року не включено оподатковувані за ставкою 14 % обсяги постачання товарів визначених відповідно складених первинних документів.

Платником податків фермерське господарство «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184 до Електронного кабінету платника податків подано інформацію та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 14.12.2021, утому числі:

- видаткова накладна від 24.11.2021 №5 складена та підписана ФГ «ВІТТЕРРА», код 42545184 на адресу ТОВ «КОЛОС», код 24775415 з номенклатурою «Ячмінь», кількістю 65 т. на суму 539433,87 грн. у тому числі ПДВ 66254,37 грн.

- видаткова накладна від 22.11.2021 №4 складена та підписана ФГ «ВІТТЕРРА'', код 42545184 на адресу ТОВ «КОЛОС», код 24775415 з номенклатурою «Пшениця», кількістю 370 т. на суму 3329997,11 грн. утому числі ПДВ 408947,01 грн.

- Договір купівлі-продажу №21/11/22 від 22 листопада, відповідно якого ФГ «ВІТТЕРРА» «Продавець» зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передати у власність 1 OB «КОЛОС» - «Покупець» Товар насипом (пшениця врожаю 2021 року), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його в порядку та на умовах визначених цим договором.

- Рахунок на оплату №4 від 22.11.2021 від постачальника ФГ «ВІТТЕРРА» покупцю ТОВ «КОЛОС» товарів з номенклатурою «Пшениця» в кількості 370 т. на суму 3329997,11 грн у тому числі ПДВ 408947.01 грн.

- Довіреність №61/1 від 22.11.2021, видану заступником директора ТОВ «КОЛОС» ОСОБА_1 на отримання від ФГ «ВІТТЕРРА» цінностей (пшениця кількість 370 тонн) за рахунком №4 від 22.11.2021.

- Довіреність №61/2 від 24.11.2021, видану заступником директора ТОВ «КОЛОС» ОСОБА_1 на отримання від ФГ «ВІТТЕРРА» цінностей (ячмінь - кількість 65 тонн) ы рахунком №5 від 24.11.2021.

Однак, платником податків ФГ «ВІТТЕРРА», код 42545184 до декларації з податку на додану вартість за листопад 2021 року не включено оподатковувані за ставкою 14 обсяги постачання товарів визначених відповідно складених первинних документів, а саме видаткових накладних від 24.11.2021 №5 на суму 539433,87 грн. у тому числі ПДВ 66254,37 грн., та від 22.11.2021 №4 на суму 3329997,11 грн, у тому числі ПДВ 408947.01 грн.

Враховуючи вищезазначене, перевіркою встановлено порушення п. 44.1 ст. 44, п. 185.1 ст. 185, п. 187.1. ст. 187, п. 188.1. ст. 188 Податкового кодексу України, порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 28 січня 2010 року №21, в результаті чого ФГ «ВІТТЕРРА» код 42545184 занижено суму податкових зобов`язань з ПДВ всього у сумі 475201,38 грн., у тому числі за період листопад 2021 року у сумі 475201,38 грн., що призвело до завищення від`ємного значення з податку на додану вартість у сумі 475201,38 грн. за грудень 2021 року.

Перевіркою повноти визначення податкового кредиту, задекларованого ФГ «ВПТЕРРА» в Декларації з податку на додану вартість, в періоді охопленому перевіркою, встановлено, що на формування цих показників мало вплив здійснення операцій з придбання амонію нітрат (селітра аміачна) марки Б, комплекс сільськогосподарських робіт з сівби озимих, передпосівної підготовки землі, насіння соняшнику Р64НЕ118(П64ГЕ118)Круіз.

ФГ «ВІТТЕРРА» включено до складу податкового кредиту за листопад 2021 суму з придбання амонію нітрату (селітра аміачна) марки Б, від ТОВ «НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦУКОР» (код 38973946), на суму ПДВ 487500 грн.

До перевірки були надані наступні первині документи: договір поставки; рахунки на оплату; видаткові накладні; ТТН.

Між ТОВ «НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦУКОР», та ФГ «ВІТТЕРРА», укладено договір від 25.10.2021 №25/10-21 С про придбання амонію нітрату (селітра аміачна) марки Б.

Підприємство ФГ «ВІТТЕРРА», укладено договір від 25.10.2021 №25/10/21 про надання транспортно-експедиторських послуг з ТОВ «СТАРТІН-ТРЕЙД».

Під час проведення перевірки встановлено відсутність можливості для здійснення ТОВ «Стартін-трейд» господарських операцій з перевезення товару по зазначеним товарно-транспортним накладним, так як на момент перевезення у TОB «Стартін-трейд» значився лише І робітник. Також, в ТТН в графі «водій» зазначені прізвища водіїв які не були оформлені на ТОВ «Стартін-трейд» при здійснені господарської операції. Відтак, перевіркою встановлено відсутність достатньої кількості персоналу та основних засобів для виконання транспортних перевезень.

Перевіркою наданих документів встановлено, що зазначені ТТН складені та надані платнику податків з порушеннями, а саме: в розділі «пункт розвантаження» вказано юридичну адресу ФГ «ВІТЕРРА»: 67640, Одеська. Одеський, с. Градениці, вул. Центральна, будинок № 87, за результатами обстеження встановлено, що за вказаною адресою розміщено офісні приміщення та відсутні ознаки складських приміщень, та не зазначено фактичну адресу розміщення та зберігання ТМЦ з номенклатурою «амонію нітрат (селітра аміачна) марки Б» в кількості 130т. Крім того платником податків не надано до перевірки документи щодо переміщення товарів від офісного приміщення до складських приміщень.

Крім того, перевіркою первинних документів, бухгалтерських відомостей, та встановлених факт час обстеження, встановлено відсутність ТМЦ з номенклатурою «амонію нітрат (селітра аміачна) марки Б в кількості 130т. станом на 31.12.2021 року.

До перевірки не надано документи щодо підтвердження використання вищезазначених ТМЦ.

Тобто, на підставі зазначених вище фактів встановлено відсутність об`єктивно необхідних умов тля реального здійснення постачання ТМЦ ТОВ «НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦУКОР» на адресу ФГ «ВІТТЕРРА» та встановлено відсутність виконання транспортних послу і ТОВ «Стартін-трейд» щодо переведення небезпечних вантажів на адресу ФГ «ВІТТЕРРА».

На вказаний акт перевірки позивачем було подано заперечення (а.с.30-35), за результатами розгляду яких відповідачем надано відповідь від 19.08.2022 №4638/КПР5-32-07-02-06.

На підставі акту № 4244/15-07-02/42545187 від 20.07.2022 відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 26.08.2022 № 5326/15-32-07-02 (форма «В4»), яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість за податковою декларацією від 17.01.2022 № 9420478908 за грудень 2021 року на 511593,00 грн.

Не погоджуючись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відмовляючи у позові, суд першої інстанції зазначив про обґрунтованість податкового повідомлення-рішення №5326/15-32-07-02 від 26.07.2022 та про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

П`ятий апеляційний адміністративний суд погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Відповідно до вимог частини 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до п.п.14.1.36 п.14.1.ст.14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Підпунктом 14.1.185 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України встановлено, що постачання послуг - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об`єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об`єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

Відповідно до п.п.14.1.202. п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України продаж (реалізація) товарів - будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.

Відповідно до п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Згідно з підпунктами 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Базою оподаткування є грошове вираження об`єкту оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 цього Кодексу з урахуванням положень цього Кодексу (п.135.1. ст.135 Податкового кодексу України).

Згідно з пп.14.1.181 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк) (п.14.1.156. ст.14 Податкового кодексу України).

Згідно з п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису (п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України).

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення; електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії (п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.198.1-198.3 ст.198 Податкового кодексу України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Положеннями підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 у ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Так, позивач в обґрунтування помилковості висновків відповідача щодо того, що платником податків ФГ «ВІТТЕРРА», код 42545184 до декларації з податку на додану вартість за листопад 2021 року не включено оподатковувані за ставкою 14% обсяги постачання товарів визначених відповідно складених первинних документів, а саме видаткових накладних на адресу ТОВ «КОЛОС» від 24.11.2021 №5 на суму 539433,87 грн. у тому числі ПДВ 66254,37 грн., та від 22.11.2021 №4 на суму 3329997,11 грн, у тому числі ПДВ 408947.01 грн та занижено суму податкових зобов`язань з ПДВ всього у сумі 475201,38 грн., у тому числі за період листопад 2021 року у сумі 475201,38 грн., що призвело до завищення від`ємного значення з податку на додану вартість у сумі 475201,38 грн. за грудень 2021 року, зазначає, що ним за вказаними видатковими накладними та помилково зареєстрованими на їх підставі податковими накладними №5 від 22.11.2021 на суму ПДВ 408947,01 грн та №6 від 24.11.2021 на суму ПДВ 66254,37 постачання товару не здійснювалось.

На підтвердження вказаних доводів позивач надано до суду: лист від 17.12.2021 №6, адресований Біляївській ДПІ Головного управління ДПС в Одеській області про те, що підприємством було помилково виписані та подані на реєстрацію податкові накладні №5 від 22.11.2021 та №6 від 24.11.2021, та що суми ПДВ по вказаним податковим накладним не включались в суми податкових зобов`язань ФГ «ВІТТЕРРА» в податкових деклараціях з податку на додану вартість (а.с.41); лист від 17.12.2021, адресований ТОВ «КОЛОС», в якій позивач просить вважати такими, що складені помилково і не мають юридичної сили первинні документи, що стали підставою для складання та подачі на реєстрацію податкових накладних №5 від 22.11.2021 та №6 від 24.11.2021, а саме видаткові накладні від 24.11.2021 №5 та від 22.11.2021 №4 (а.с.42); лист ТОВ «КОЛОС» від 17.08.2022, відповідно до якого позивачу повідомлено, що на адресу ТОВ «КОЛОС» не надходив (не поставлявся) товар, ячмінь і пшениця, згідно видаткової накладної від 24.11.2021 № 5 (складеної та підписаної ФГ «ВІТТЕРРА» з номенклатурою «Ячмінь», кількістю 65 т. на суму 539433,87 грн., у тому числі ПДВ 66254,37 грн.) та видаткової накладної від 22.11.2021 року № 4 (складеної та підписаної ФГ «ВІТТЕРРА» з номенклатурою «Пшениця», кількістю 370 т. на суму 3329997,11 грн., у тому числі ПДВ 408947,01 грн.) (а.с.44).

Разом з тим, суд зазначає, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 до останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до ЄРПН.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 12-15 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192тапунктом 201.10 статті 201Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку № 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Пунктом 11 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України передбачено, що з 01.02.2015 реєстрації у ЄРПН підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України передбачено, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних. Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування. Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Пунктом 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307 (надалі також - Порядок), передбачено, що у разі здійснення коригування сум податкових зобов`язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті 192 розділу V Податкового кодексу України постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.

Отже, таким пунктом статті ст. 192 Податкового кодексу України передбачена можливість складання розрахунку коригування до податкової накладної у разі допущення помилок при її складанні, у тому числі не пов`язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Тобто, у разі складання податкової накладної без факту здійснення господарської операції та її реєстрації в ЄРПН, з метою виправлення помилки необхідно скласти розрахунок коригування до неї.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 19.10.2022 у справі №420/21922/21 зазначив, що суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили, що дані податкової звітності мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника податку та у разі помилкового складання та реєстрації податкової накладної відомості за такою податковою накладною не повинні включатись до податкової декларації. Однак, чинні на час виникнення спірних правовідносин Податковий кодекс України та Порядок передбачають чіткий алгоритм дій для платників податків, направлених на усунення розбіжностей в податковому обліку у такому випадку, який є обов`язковим для платників податків. Так, зокрема, стаття 192 ПК України чітко визначає, що постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної. При цьому, обов`язок саме щодо складення відповідного розрахунку коригування покладено на постачальника, а щодо реєстрації такого розрахунку може бути покладено як на постачальника, так і на отримувача товарів/послуг в залежності від підстави складення відповідного розрахунку.

Вищенаведений підхід також відповідає правому висновку, сформованому у постанові Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі № 820/4108/17, відповідно до якого у випадку помилкового складання податкової накладної на операцію з постачання товарів/послуг та реєстрації їх в ЄРПН платник податку, з метою виправлення допущеної помилки, має право скласти розрахунок коригування до помилкової податкової накладної.

Водночас, позивачем до суду не надано доказів складання та реєстрації розрахунку коригування на податкові накладні №5 від 22.11.2021 та №6 від 24.11.2021, виписані на адресу ТОВ «КОЛОС».

Суд першої інстанції вірно зазначив, що факт наявності переписки між постачальником та його покупцем щодо помилковості складання та реєстрації помилкових податкових накладних на неіснуючу господарську операцію та сповіщення податкового органу листом про такі помилкові податкові накладні без вжиття передбачених податковим законодавством дій щодо виправлення такої помилки шляхом складання та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування не свідчить про помилковість висновків відповідача та протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення у цій частині.

Щодо висновків податкового органу в частині відсутності можливості для здійснення ТОВ «Стартін-трейд» господарських операцій з перевезення товару по товарно-транспортним накладним, так як на момент перевезення у TОB «Стартін-трейд» значився лише 1 робітник, що в ТТН в графі «водій» зазначені прізвища водіїв які не були оформлені на ТОВ «Стартін-трейд» при здійснені господарської операції, що свідчить про відсутність достатньої кількості персоналу та основних засобів для виконання транспортних перевезень, а також що ТТН складені та надані платнику податків з порушеннями, а саме: в розділі «пункт розвантаження» вказано юридичну адресу ФГ «ВІТЕРРА»: 67640, Одеська. Одеський, с. Градениці, вул. Центральна, будинок № 87, за результатами обстеження встановлено, що за вказаною адресою розміщено офісні приміщення та відсутні ознаки складських приміщень, та не зазначено фактичну адресу розміщення та зберігання ТМЦ з номенклатурою «амонію нітрат (селітра аміачна) марки Б» в кількості 130т. Крім того платником податків не надано до перевірки документи щодо переміщення товарів від офісного приміщення до складських приміщень.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

За визначенням статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).

Щодо доводів податкового органу про заповнення товарно-транспортних накладних із недоліками як обставини, що свідчить про нереальність господарських операцій, то суд вважає їх безпідставними, оскільки товарно-транспортна накладна призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто товарно-транспортна накладна є доказом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг, а не реальність господарської операції в цілому. В межах спірних правовідносин податковий кредит по факту придбання послуг перевезення позивачем не формувався, що обумовлює безпідставність доводів податкового органу в частині вимог до товарно-транспортних накладних взагалі.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 24.01.2019 у справі № 803/1712/13-а, від 20.05.2021 у справі № 280/760/19 та від 03.08.2022 у справі №460/4568/19.

До того ж, відсутність у контрагента позивача трудових ресурсів на здійснення перевезення товару не є беззаперечним доказом нереальності операції щодо придбання позивачем такого товару у іншого контрагента.

Нереальність господарських операцій з придбання платником податку товару має підтверджуватися належними, допустимими та достатніми доказами і не може ґрунтуватися на припущеннях, зокрема обумовлюватись лише допущеними контрагентом порушеннями вимог законодавства або недостатньою кількістю у контрагента трудового ресурсу для самостійного виконання договірних зобов`язань. Якщо вказаний контрагент допустив такі порушення, то це тягне відповідальність та негативні наслідки саме щодо нього, адже законом іншого не передбачено. А недостатня кількість трудового ресурсу не свідчить про неможливість виконати роботи або надати послуги та не є підставою для виключення з податкового обліку, саме з цих мотивів, витрат на оплату цих робіт/послуг, товарів, у тому числі й по ПДВ. Адже судовий контроль не призначений перевіряти економічну доцільність рішень, що приймаються суб`єктами господарювання, які у сфері господарської діяльності наділені самостійністю та широкою дискрецією (зокрема, при виборі контрагентів, вирішенні питання щодо необхідності залучення третіх осіб до виконання своїх господарських зобов`язань тощо).

Вказані висновки узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 05.07.2023 у справі №160/10973/22.

Водночас, щодо тверджень відповідача про відсутність доказів використання позивачем придбаного у ТОВ «НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦУКОР» товару аміачної селітри, суд зазначає.

Так, відповідачем до суду надано запит від 08.07.2022 про надання документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки ФГ «ВІТТЕРРА», отриманий позивачем 08.07.2022, що підтверджується розпискою про його отримання, яким зазначено позивачу про необхідність надання у термін до 14.00 год 11.07.2022 таких документів:

- лімітно-забірні карти на отримання матеріальна: цінностей за формою №ВЗСГ-1 до Методичних рекомендацій затверджених наказом Мін грополітики України від 21.12.2007 №929;

- зворотно-сальдові відомості по рахунках (субрахунках) 10, 20, 23, 26, 281, 37, 631, 632, 70, 71, 73, 74, 79, 90, 91, 92, 93, 94, 95 за період, що став предметом перевірки;

- аналізи рахунків (субрахунків), журнали - ордери ю рахункам (субрахункам) 10, 20, 23, 26, 281, 361, 37, 631, 632, 70, 71, 73, 74, 79, 90, 91, 92, 93, 94, 95 за період що став предметом перевірки;

- картки рахунків (субрахунків) по 10, 20, 23, 26, 21, 31, 70, 73, 74, 79, 90, 91, 92, 93, 94, 95 за період що став предметом перевірки в розрізі контрагентів, номенклатури, кількості ТМЦ, дати операцій;

- технологічні карти сільськогосподарських культур за період, що став предметом перевірки;

- книги обліку лімітно-забірних карт за перевіряємий період, книш складського обліку за період, що став предметом перевірки;

- регламенти застосування (норми та способи внесення) до кожного акту списання агрохімікатів (добрива, ЗЗР, та інше);

- інформацію про наявність розрахункових рахунків у банках та залишків грошових коштів на них;

- бухгалтерські документи: журнали - ордери по рахунках, зворотно-сальдові відомості (загальні та по рахунках), картки рахунків, аналізи рахунків, в тому числі в електронному виді;

- накази підприємства про організацію бухгалтерського обліку підприємства та облікову політику за період, що став предметом перевірки;

- фінансова та статистична звітність з додатками (форми 4 с/г, 21 с/г, 29 с/г, 37 с/г, 50 с/г);

- інші документи, які належать або пов`язані з предметом перевірки;

- належним чином завірені копії документів щодо фінансово-господарської діяльності з контрагентами: ТОВ "НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦУКОР", код ЄДРПОУ 38973946, ТОВ «КОЛОС», код ЄДРПОУ 24775415, ТОВ «СТАРТІН-ТРЕЙД», код ЄДРПОУ 43228960, у тому числі договори (з додатками та доповненнями) купівлі-продажу товарів, про надання послуг, найму (оренди), перевезення вантажів, зберігання, тощо, за період, що став предметом перевірки; документально оформленні повноваження на здійснення господарської операції осіб, які в інтересах платника податків одержують продукцію, - письмові договори; довіреності; акти керівного органу платника податків тощо за період діяльності, що став предметом перевірки; первинні документи щодо придбання та реалізації товарів/послуг (у тому числі прибуткові та видаткові накладні, акти приймання-передачі, акти виконаних робіт, інші документи), зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), акти списання ТМЦ, з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки за період діяльності, що став предметом перевірки; документи щодо підтвердження відповідності продукції, процесів та послуг, декларації про відповідність, сертифікати відповідності, застосування яких передбачено нормативно-правовими актами або договором, документи дозвільно о характеру та ліцензії, без наявності яких суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності а також інші документи, які передбачені затвердженими технічними регламентами (наприклад, паспорт якості палива) за період діяльності, що став предметом перевірки;

- завірені належнім чином акти виконаних робіт, акти списання ТМЦ з номенклатурою «Амонію нітрат (селітра аміачна) марки Б», акти використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за формою №ВЗСГ-3 до Методичних рекомендацій затверджених наказом Мінагрополітаки України від 21.12.2007 №929, первинні документи щодо підтвердження використання зазначених ТМЦ в операціях, що є господарською діяльністю платника податку.

13.07.2022 відповідачем складено акт №888/15-32-07-02 щодо відмови посадових осіб (представників) ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184, у наданні документів, під час проведення документальної позапланової виїзної перевірки ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184, щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах.

У вказаному акті відповідачем зазначено, що на запити від 22.02.2022, від 08.07.2022, від 12.02.2022 про надання документів що належать або пов`язані з предметом перевірки ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184 станом на 13.02.2022 до перевірки не надано належним чином складених документів, у тому числі:

- лімітно-забірні карти на отримання матеріальних цінностей за формою №ВЗСГ-1 до Методичних рекомендацій затверджених наказом Мінагррполітики України від 21.12.2007 №929, книги складського обліку за формою №ВЗСГ-10 до Методичних рекомендацій затверджених наказом Мінагрополітики України від 21.12.2007 №929, акти використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за формою №ВЗСГ-3 до Методичних рекомендацій затверджених наказом Мінагрополітики України від 21.12.2007 №929;

- журнали обліку вантажів, що надійшли (типова ферма №М-1), прибуткові ордери (типова форма № М-4), лімітно - забірні картки (типові форми №М-8, №М-9, №М-28, №М-28а), накладні-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (типова форма №М-11), картки складського обліку матеріалів (типова форма №М-12), типові форми затверджені наказом Міністерства статистики України «Про затвердження (типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів» від 21.06.1996 №193;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції, сертифікати відповідності до придбаних товарів з номенклатурою «амонію нітрат (селітра яких передбачено нормативно-правовими актами, та визначені вимогами пестициди і агрохімікати»;

- документи дозвільного характеру та ліцензії, без наявності яких суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності які передбачені затвердженими технічними регламентами, у тому числі документи відповідно до Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів»;

- розроблені та погоджені з органами Національної Поліції маршрути і режими перевезення небезпечних вантажів;

- документальне підтвердження своєчасного огляду транспортних засобів територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України;

- документальне підтвердження отримання відповідного свідоцтва про допуск до перевезення небезпечного вантажу;

- документальне підтвердження страхування відповідальності на випадок настання негативних наслідків перевезення небезпечних вантажів;

- звіти визначені вимогами Порядку державного обліку наявності та використання пестицидів і агрохімікатів затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України від 2 листопада 1995 р. № 881: №3 - мтп (річна). Звіт про залишки і витрати матеріалів (розділ «Надходження і використання пестицидів») - територіальному органу Депжпродспоживслужби; № 9 - асг (річна). Баланс мінеральних добриві (розділ «Надходження і використання-1 агрохімікатів)» - територіальному органу Держпродспоживслужби.

Так, апелянт у своїй апеляційній скарзі зазначає, що позивачем надавались відповідачеві додаткові письмові пояснення від 18.08.2022 року до Акта документальної позапланової виїзної перевірки ФГ «ВІТТЕРРА» № 4244/15-07-02/42545184 від 20.07.2022 року, які містять додатки, серед яких: облікові листи трактористів-машиністів, надані ТОВ «Колос», оборотно-сальдові відомості по рахунку 631, 311, 361 за листопад-грудень 2021 року; звіти про посівні площі сільськогосподарських культур від урожай 2021 року №4-сг (Біляївський і Роздільнянський район); звіти про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду №29-сг (Біляївський і Роздільнянський район); акти здачі - прийняття робіт (надання послуг) щодо сільськогосподарських робіт з сівби та передпосівної підготовки почви, акти списання товарів; картки рахунки 361 та 311 за листопад-грудень 2021 року.

Разом з тим, 86.7. у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки). Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід`ємною частиною матеріалів перевірки.

20.07.2022 року представник позивача за довіреністю Тищук В.М. отримав один примірник акту з додатками на 23 аркушах.

Отже, з моменту отримання акту позивачем і до подання пояснень від 18.08.2022 року минув 21 робочий день, а тому строк для подання додаткових пояснень був пропущений.

Водночас, 13.07.2022 відповідачем складено акт №888/15-32-07-02 щодо відмови посадових осіб (представників) ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184, у наданні документів, під час проведення документальної позапланової виїзної перевірки ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184, щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах. У вказаному акті відповідачем зазначено, що на запити від 22.02.2022, від 08.07.2022, від 12.02.2022 про надання документів що належать або пов`язані з предметом перевірки ФГ «ВІТТЕРРА», код ЄДРПОУ 42545184 станом на 13.02.2022 до перевірки не надано належним чином складених документів.

Відповідно до частини першої статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про обґрунтованість податкового повідомлення-рішення №5326/15-32-07-02 від 26.07.2022 та про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу фермерського господарства «ВІТТЕРРА», - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 січня 2024 року по справі № 420/9991/23, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст Постанови складено 17 квітня 2024 року.

Суддя-доповідач Г.В. СеменюкСудді С.Д. Домусчі О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2024
Оприлюднено19.04.2024
Номер документу118431034
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —420/9991/23

Постанова від 16.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Постанова від 16.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Рішення від 02.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні