П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/15616/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Божук Д.А.
Суддя-доповідач - Гонтарук В. М.
16 квітня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Гонтарука В. М.
суддів: Матохнюка Д.Б. Білої Л.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року (ухвалене в м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кам`янець-Подільський автоагрегатний завод" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Хмельницькогоокружного адміністративного суду від 15.12.2023 року адміністративний позов задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління ДПС у Хмельницькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
26 лютого 2024 року до суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про безпідставність її доводів.
Сьомий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 13 лютого 2024 року, з урахуванням ст. 311 КАС України, вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
За таких умов згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів вважає, що остання не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду неоспорені факти про те, що 14.03.2022 між товариством з обмеженою відповідальністю "Кам`янець-Подільський автоагрегатний завод" (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Проденерго" (орендар) укладено договір оренди частини нежитлового приміщення №1-О від 14 березня 2022 року.
Згідно п.1.1. договору, орендодавець зобов`язується передати орендареві, а орендар зобов`язується прийняти у тимчасове володіння та користування частину нежитлового приміщення, визначеному у цьому договорі, а також зобов`язується сплачувати орендодавцеві орендну плату.
Згідно п.1.2. договору, частина нежитлового приміщення, яке передається в оренду за цим договором, знаходиться за адресою: м. Кам`янець-Подільський, вул. Північна, 85 (вул. Індустріальна, 4 "б").
Згідно п.2.1. договору, приміщення здається в оренду строком на одинадцять календарних місяців згідно акту здачі-приймання, який є невід`ємною частиною цього договору. Орендна плата починає нараховуватись орендареві з дня підписання сторонами акту здачі-приймання.
Строк оренди може бути змінений лише за письмовою згодою сторін (п.2.3. договору).
Згідно п.3.1. договору, розмір орендної плати за користування приміщенням складає: - за приміщення загальною площею 3 215,1 кв.м. - 96 453,00 грн., з розрахунку 30,00 грн. за 1 кв. м площі за один календарний місяць без урахування ПДВ, та визначається як "базисна ціна". Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати (базисної ціни) за попередній місяць на офіційний індекс інфляції
Згідно п.3.2. договору, орендна плата сплачується орендарем незалежно від наслідків його господарської діяльності, на підставі виставлених рахунків, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок орендодавця, не пізніше десятого числа місяця, за який здійснюється оплата.
Цей договір вступає в дію з моменту його підписання обома сторонами та діє протягом одинадцяти місяців з дня підписання сторонами акту здачі-приймання, з обов`язковим виконанням сторонами всіх фінансових та інших обов`язків (п.9.1).
Відповідно до акту здачі-приймання від 01.05.2022 товариство з обмеженою відповідальністю "Кам`янець-Подільський автоагрегатний завод" передав, а товариство з обмеженою відповідальністю "Проденерго" прийняв нежитлове приміщення загальною площею 3 215,1 кв.м, ( 1-ий поверх - 526,1 м.кв; 2-ий поверх - 790,4 м.кв; 3-ій поверх - 591,8 м.кв; цех - 1 306,8 м.кв) розташоване у м. Кам`янець-Подільський по вул. Північна, 85 (вул. Індустріальна, 4 "б").
Позивачем було складено податкові накладні:
№1 від 02.05.2022 на суму 115743,60 грн., у тому числі ПДВ 19290,60 грн.;
№2 від 03.06.2022 на суму 35743,60 грн., у тому числі ПДВ 5957,27 грн.;
№3 від 06.06.2022 на суму 30000,00 грн., у тому числі ПДВ 5000,00 грн.;
№6 від 07.06.2022 на суму 50000,00 грн., у тому числі ПДВ 8333,33 грн.;
№1 від 06.07.2022 на суму 35743,57 грн., у тому числі ПДВ 5957,26 грн.;
№2 від 07.07.2022 на суму 30000,00 грн., у тому числі ПДВ 5000,00 грн.;
№3 від 08.07.2022 на суму 50000,00 грн., у тому числі ПДВ 8333,33 грн.;
№2 від 01.08.2022 на суму 115743,60 грн., у тому числі ПДВ 19290,60 грн.;
№2 від 07.09.2022 на суму 115743,60 грн., у тому числі ПДВ 19290,60 грн.;
№3 від 05.10.2022 на суму 55743,60грн., у тому числі ПДВ 9290,60 грн.;
№4 від 07.10.2022 на суму 35000,00 грн., у тому числі ПДВ 5833,33 грн.;
№6 від 13.10.2022 на суму 25000,00 грн., у тому числі ПДВ 4166,67 грн.;
№4 від 02.11.2022 на суму 30000,00 грн., у тому числі ПДВ 5000,00 грн.;
№7 від 09.12.2022 на суму 115743,60 грн., у тому числі ПДВ 19290,60 грн.;
№2 від 06.02.2023 на суму 65743,60 грн., у тому числі ПДВ 10957,27 грн.;
№3 від 08.02.2023 на суму 20000,00 грн., у тому числі ПДВ 3333,33 грн.;
№4 від 10.02.2023 на суму 30000,00 грн., у тому числі ПДВ 5000,00 грн.;
№2 від 02.03.2023 на суму 45743,60 грн., у тому числі ПДВ 7623,93 грн.;
№4 від 07.03.2023 на суму 50000,00 грн., у тому числі ПДВ 8333,33грн., які були направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, позивачем отримано квитанції 19 грудня 2022 № 9272854117, № 9272865594, № 9272869267, № 9272872053, № 9272872537, № 9272862226, № 9272816513, № 9272862444, № 9272861977, № 9272821934, № 9272863012, № 9272844747; від 05 березня 2023 № 9041284528, № 9041284907, № 9041284410, від 15 березня 2023 № 9309725539; від 23 березня 2023 № 9057894006, № 9309969369; від 25 квітня 2023 № 9090022280 із наступним змістом: "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20.12, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних."
Позивачем направлено до Головного управління ДПС в Хмельницькій області повідомлення про надання пояснення та подано документи про підтвердження реальності здійснення операції по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Контролюючий орган вказує, що позивачем: 28.04.2023 було подано повідомлення про надання пояснень та копії документів №3, 01.05.2023 повідомлення №4, №5, №6, №7, №8, №9, №10, №11, 02.05.2023 №12, №13, №14, №15, №16, №17, №18, №20, №21, №22, а саме:
- Договір оренди №1-0 від 14.03.2022 р., орендар ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", частина нежитлового приміщення м. Кам`янець-Подільський вул. Північна, 85. Акт 1 здачі-приймання від 01.04.2022 р. Акт 2 здачі-приймання від 01.05.2022 р. Додаткова угода 1 від 28.02.2023 р. щодо продовження строку дії договору.
- Акт надання послуг 20 від 31.05.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 25 від 29.07.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 21 від 30.06.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 32 від 31.08.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 21 від 30.06.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 25 від 29.07.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 21 від 30.06.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 25 від 29.07.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- ПІ 19791 від 02.05.2022 р„ платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 115 743,60 грн.
- ПІ 19791 від 08.07.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 50 000,00 грн.
- ПІ 20522 від 06.06.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 30 000.00 грн.
- ПІ 20522 від 01.08.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 115 743,60 грн.
- ПІ 20423 від 02.06.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 35 743,60 грн.
- ПІ 21550 від 06.07.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 35 743,60 грн.
- ПІ 20608 від 07.06.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 50 000,00 грн.
- ПІ 21586 від 07.07.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 30 000,00 грн.
- Акт надання послуг 21 від 30.06.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- ПІ 20423 від 02.06.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 35 743,60 грн.
- Акт надання послуг 18 від 31.03.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 43 від 31.10.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 11 від 28.02.2023 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 18 від 31.03.2023 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 43 від 31.10.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 11 від 28.02.2023 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 11 від 28.02.2023 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 43 від 31.10.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 35 від 30.09.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 54 від 30.11.2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- Акт надання послуг 67 від 29.12..2022 р., замовник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", оренда приміщення, на суму 115 743,60 грн.
- ПІ 291737 від 02.03.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 45743,60 грн.
- ПІ 24813 від 07.10.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 5 000,00 грн.
- ПІ 24813 від 07.10.2022 р„ платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 30 000,00 грн.
- ПІ 29957 від 10.02.2023 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 30 000,00 грн.
- ПІ 63 від 07.03.2023 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 50 000,00 грн.
- ПІ 24708 від 05.10.2022 р„ платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 55 743,60 грн.
- ПІ 24708 від 05.10.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 65 743,60 грн.
- ПІ 29815 від 08.02.2023 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 20 000,00 грн.
- ПІ 29815 від 13.10.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 25 000,00 грн.
- ПІ 23678 від 07.09.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 115 743,60 грн.
- ПІ 25763 від 02.11.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 30 000,00 грн.
- ПІ 27418 від 09.12.2022 р., платник ТОВ "ПРОДЕНЕРГО" на суму 115 743,60 грн.
За результатом розгляду пояснень та поданих позивачем документів комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації було прийнято повідомлення від 02.05.2023 №8735459/40495522, №8735898/40495522, №8735915/40495522, №8746259/40495522, №8735937/40495522, №8746249/40495522, №8735769/40495522, №8735994/40495522, №87359/21/40495522, №8735745/40495522; від 03.05.2023 №8746263/40495522, №8746256/40495522, №8746262/40495522, № 8746268/40495522, № 8746264/40495522, № 8746254/40495522, № 8746265/40495522 № 8746266/40495522; від 04.05.2023 № 8746255/40495522 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів. В "додатковій інформації" вказано, що платником не надано пояснення, картки рахунку 361, акта звірки з ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", а також правовстановлюючі документи на нежитлове приміщення в м. Кам`янець-Подільський, вул. Північна, 85.
У подальшому рішеннями комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 10.05.2023 №8786414/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02.05.2022;
- від 10.05.2023 №8786415/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 03.06.2022;
- від 10.05.2023 №8786417/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 06.06.2022;
- від 10.05.2023 №8786418/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №6 від 07.06.2022;
- від 10.05.2023 №8786413/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 06.07.2022;
- від 10.05.2023 №8786416/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 07.07.2022;
- від 10.05.2023 №8786419/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 08.07.2022;
- від 10.05.2023 №8786412/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 01.08.2022;
- від 11.05.2023 №8793257/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 07.09.2022;
- від 11.05.2023 №8793252/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 05.10.2022;
- від 11.05.2023 №8793250/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 07.10.2022;
- від 11.05.2023 №8793259/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №6 від 13.10.2022;
- від 11.05.2023 №8793255/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 02.11.2022;
- від 11.05.2023 №8793260/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №7 від 09.12.2022;
- від 11.05.2023 №8793249/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 06.02.2023;
- від 11.05.2023 №8793256/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 08.02.2023;
- від 11.05.2023 №8793251/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 10.02.2023;
- від 11.05.2023 №8793253/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 02.03.2023;
- від 11.05.2023 №8793258/40495522 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 07.03.2023.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в рішеннях зазначено: ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В додатковій інформації конкретизації обґрунтування прийнятого рішення не наведено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку. Рішеннями від 01.06.2023 №47408/40495522/2, №47405/40495522/2, №47414/40495522/2, №47417/40495522/2, №47410/40495522/2, №47415/40495522/2, №47421/40495522/2, №47422/40495522/2, №47402/40495522/2, №47403/40495522/2, №47425/40495522/2, №47401/40495522/2, №47412/40495522/2, №47418/40495522/2, №47416/40495522/2, №47400/40495522/2, №47411/40495522/2, №47423/40495522/2, №47424/40495522/2, скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Вважаючи вказані рішення протиправними, позивач звернувся до суду для їх скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Згідно отриманої платником податків квитанції, реєстрація ПН зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно квитанції про зупинення реєстрації ПН, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Відповідно до п.9 Порядку №520 за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно пункту 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.
Позивачем були надані копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджується контролюючим органом.
Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних в оскаржуваних рішеннях відповідач зазначив, що платником не надано додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач вказує, що ознайомився із повідомленнями відповідача про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів після визначеного цими повідомленнями 5 - денного строку їх подання.
В повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку зазначена додаткова інформація, а саме: платником не надано пояснення, картки рахунку 361, акта звірки з ТОВ "ПРОДЕНЕРГО", а також правовстановлюючі документи на нежитлове приміщення в м. Кам`янець-Подільський, вул. Північна, 85.
Водночас, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
При цьому, Порядок №520 вимагає надання розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Картка рахунку №361 не відноситься до переліку документів, визначених п.5 Порядку №520.
У той же час, разом із скаргами до ДПСУ України було додано договір оренди майна від 05.08.2020, згідно якого ПрАТ "Кам`янець-Подільськавтоагрегат" передав ТОВ "Кам`янець-Подільський автоагрегатний завод" у тимчасове платне користування нерухоме майно та речі рухомого майна, що розташовані за адресою: м. Кам`янець-Подільський, вул. Північна, 85. Також було надано акт звірки взаємних розрахунків з ТОВ "ПРОДЕНЕРГО".
Отже, такі документи також були в наявності у позивача. Враховуючи норми статті 77 КАС України, позивач скористався наданим йому правом довести належними і допустимими доказам заявлені ним позовні вимоги. Вказана правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 25 червня 2019 року по справі №1940/1950/18.
Суд також зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Враховуючи вищенаведені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Згідно з п.19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №3341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Оцінюючи позицію апелянта, колегія суддів вважає, що обставини, наведені в апеляційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваного рішення, у апеляційній скарзі не зазначено.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Гонтарук В. М. Судді Матохнюк Д.Б. Біла Л.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2024 |
Оприлюднено | 19.04.2024 |
Номер документу | 118432221 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Гонтарук В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні