ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/2/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Рейті С.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фурлендер Віндтехнолоджі до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення частково, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Фурлендер Віндтехнолоджі (далі позивач, ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач, Західне міжрегіональне управління ДПС), в якому просить визнати частково протиправним та частково, в сумі 747987,11 грн., скасувати податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків форми «С» від 10.11.2023 року № 932/33-00-07-05 з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 01.06.2023 року по 20.09.2023 рік.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує на те, що Західним міжрегіональним управлінням ДПС з 21.09.2023 року по 27.09.2023 року проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 01.03.2021 року по 20.09.2023 року.
За результатами цієї перевірки складено Акт від 04.10.2023 року № 637/33-00-07 05/37011495 та відповідно до висновків Акту, по Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, встановлено порушення вимог п. 3 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», а саме: по авансовій оплаті 11.03.2021 року на суму 57000,00 євро граничний термін надходження товару по імпорту - 10.03.2022 року, дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 11.03.2022 року, висновок на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією з 11.03.2022 року до 01.06.2023 року. Станом на 20.09.2023 року товар по імпорту на суму 57000,00 євро по Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 на адресу ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі не надійшов. Висновок на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на період з 01.06.2023 року до 21.09.2023 року відсутній (кількість днів прострочення - 112 днів).
16.11.2023 року ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі отримало податкове повідомлення-рішення від 10.11.2023 року № 932/33-00-07-05, згідно якого, на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України і п. 5 ст.13 Закону України «Про валюту валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у сумі 747987,11 грн.
З прийнятим податковим повідомленням-рішенням форми позивач не погоджується в частині нарахованої пені по Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02, оскільки зобов`язання Компанії "Deutsche Groswalzlager GmbH" щодо виконання умов Специфікації № 1 від 16.11.2020 року до Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02, укладеного з ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі є припиненими з 06.03.2023 року.
Враховуючи вищезазначені обставини, нарахування відповідачем штрафних санкцій (пені) за порушення позивачем строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності за Контрактом № FWT-DGWL-SP-2020-02 від 16.11.2020 року, за період з 01.06.2023 року по 20.09.2023 року, в розмірі 747 987,11 грн., є неправомірним, а податкове повідомлення-рішення в частині за вказаний період - підлягає скасуванню.
Ухвалою судді від 15.01.2024 року відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
31.01.2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого, відповідач не погоджується з вимогами адміністративного позову, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, та вказує, що за результатами перевірки ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі з питань дотримання вимог валютного законодавства по Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 (дата авансового платежу 11.03.2021 року), відповідно до отриманої інформації ДПС України від 28.09.2022 року № 11625/7/99-00-07-05-02-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, наданої уповноваженим банком АТ "ОТП Банк", встановлено порушення вимог п.3 ст.13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції", а саме: по авансовій оплаті 11.03.2021 року на суму 57000,00 євро граничний термін надходження товару по імпорту - 10.03.2022 року, дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 11.03.2022 року, висновок на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією з 11.03.2022 року до 01.06.2023 року. Станом на 20.09.2023 року товар по імпорту на суму 57000,00 євро по Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 на адресу ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі не надійшов. Висновок на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією на період з 01.06.2023 року до 21.09.2023 року відсутній (кількість днів прострочення - 112 днів).
Відтак, станом на 20.09.2023 року прострочена дебіторська заборгованість по Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 з компанією "Deutsche Groswalzlager GmbH" (Німеччина) становить 57000,00 євро.
За результатами документальної позапланової невиїзної перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 10.11.2023 року №932/33-00-07-05 на суму 747987,11 гривень. Податкове повідомлення-рішення вручено платнику податків 20.11.2023 року.
Доводи позивача про те, що до компанії "Deutsche Groswalzlager GmbH" від 01.03.2023 року відкрито провадження про банкрутство та 06.03.2023 року компанія "Deutsche Groswalzlager GmbH" ліквідована, на думку відповідача, є незрозумілими, оскільки 22.05.2023 року та 26.05.2023 року ТОВ Фурлендер Віндтехнолоджі та компанія "Deutsche Groswalzlager GmbH" підписали ряд додаткових угод, що суперечить вказаним доводам.
05.02.2024 року до суду надійшла відповідь на відзив.
Ухвалою суду від 16.02.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Західного міжрегіонального управління ДПС про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
На підставі п.п.20.1.4. п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2. п.75.1 ст.75, п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78, ст.79, п.п.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.10.2010 року № 2755-VI, відповідно до Наказу Західного міжрегіонального управління ДПС від 08.08.2023 року № 202 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" з питань дотримання вимог валютного законодавства по контрактах від 08.04.2019 року № FWT-EUNI0N-2019-15-4.x (дата авансового платежу 24.06.2022 року, 04.07.2022 року, 06.09.2022 року), від 03.06.2022 року № FWT-EUNI0N-SP-2022-02 (дата авансового платежу - 30.08.2022 року), від 09.11.2022 року № FWT-ESM-2022-01 (дата авансового платежу - 23.11.2022 року), від 02.06.2022 року № FWT-EUNI0N-SP-2022-01 (дата авансового платежу - 07.11.2022 року), від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 (дата авансового платежу - 11.03.2021 року) відповідно до отриманої інформації ДПС України від 09.06.2022 року № 4849/7/99-00-07-05-02-07, від 28.09.2022 року № 11625/7/99-00-07-05-02-07, від 01.02.2023 року № 2238/7/99-00-07-05-02-07, від 11.04.2023 року № 7743/7/99-00-07-05-02-07, від 28.04.2023 року № 9341/7/99-00-07-05-01-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом на 01.04.2022 року, на 01.09.2022 року, на 01.01.2023 року, на 01.03.2023 року, на 01.04.2023 року наданої уповноваженим банком АТ "Державний ощадний банк України" за період з 01.03.2021 року по 20.09.2023 року.
Документальну позапланову виїзну перевірку проведено у зв`язку з отриманням листів ДПС України від 09.06.2022 року № 4849/7/99-00-07-05-02-07, від 28.09.2022 року № 11625/7/99-00-07-05-02-07, від 01.02.2023 року № 2238/7/99-00-07-05-02-07, від 11.04.2023 року № 7743/7/99-00-07-05-02-07, від 28.04.2023 року № 9341/7/99-00-07-05-01-07 щодо інформації, наданої уповноваженим банком АТ "Державний ощадний банк України" у відповідності до розділу ІІ Інструкції НБУ "Про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів", затвердженої Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 року №7 на виконання статей 12 і 13 Закону України "Про валюту та валютні операції".
Так, у зазначених листах ДПС України міститься інформація щодо порушення ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" строків розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами: від 08.04.2019 року №FWT-EUNI0N-2019-15-4.x (дата авансового платежу 24.06.2022 року, 04.07.2022 року, 06.09.2022 року); від 03.06.2022 року № FWT-EUNI0N-SP-2022-02 (дата авансового платежу - 30.08.2022 року); від 09.11.2022 року № FWT-ESM-2022-01 (дата авансового платежу - 23.11.2022 року); від 02.06.2022 року № FWT-EUNI0N-SP-2022-01 (дата авансового платежу - 07.11.2022 року); від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 (дата авансового платежу - 11.03.2021 року).
Так, перевіркою встановлено, що ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" (Покупець) та компанія "Deutsche Groswalzlager GmbH" (Продавець) (Німеччина) укладено Контракт від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02, відповідно до якого Продавець продає, а Покупець купляє комплектуючі вітроенергетичних установок (товар), кількість та асортимент якого зазначається у Специфікації, яка є невід`ємною частиною даного Контракту. Відповідно до п.2 Контракту загальна сума контракту 114000,00 євро.
Відповідно до п.12 Контракту термін дії контракту до 31.12.2021 року, але в будь-якому випадку до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань по даному контракту.
Відповідно до Специфікації №1 від 16.11.2020 року до Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 компанія "Deutsche Groswalzlager GmbH" продає, а ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" купує товар - головний підшипник W9x в кількості 1 шт., вартістю 114000,00 євро, умови поставки - FCA склад продавця, термін поставки - 12 тижнів з моменту отримання замовлення і передоплати 50%, умови оплати - 57000,00 євро ередоплата, 57000,00 євро по факту повідомлення про готовність до відправлення.
Додатковою угодою від 20.12.2021 року до Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 сторони домовились продовжити термін дії контракту - до 31.12.2023 року.
Додатковою угодою № 1 від 16.02.2022 року до Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP- 2020-02 сторони внесли зміни щодо термінів поставки - не пізніше 30.10.2022 року.
Додатковою угодою від 24.05.2022 року до Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 сторони внесли зміни до юридичної адреси та банківські реквізити Покупця.
Додатковою угодою №2 від 24.10.2022 року до Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 сторони внесли зміни щодо термінів поставки - не пізніше 01.06.2023 року.
Додатковою угодою від 22.05.2023 року до Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 сторони внесли зміни до юридичної адреси Покупця.
Додатковою угодою № 3 від 26.05.2023 року до Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP- 2020-02 сторони внесли зміни щодо термінів поставки - не пізніше 31.12.2023 року.
Відповідно до Специфікації №1 від 16.11.2020 року до Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" 11.03.2021 року здійснено переказ коштів (передоплату) на суму 57000,00 євро компанії "Deutsche Groswalzlager GmbH" (Німеччина) згідно з платіжним дорученням в іноземній валюті №10 від 11.03.2021 року з валютного рахунку № НОМЕР_1 в АТ "ОТП Банк" на рахунок № DE33130500000201048361 в OstseeSparkasse Rostock Germany, призначення платежу - prepayment for components according to the contract FWT-DGWL-SP-2020-02 dd 16.11.20, sp. 1 dd 16.11.20.
Граничний термін надходження товару по імпорту - 10.03.2022 року, дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 11.03.2022 року.
Товар по імпорту на суму 57000,00 євро по Контракту від 16.11.2020 року №FWT-DGWL-SP-2020-02 на адресу ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" станом на 20.09.2023 року не надійшов.
За результатами перевірки складено акт від 04.10.2023 року № 637/33-00-07-05/37011495 та винесено податкове повідомлення-рішення від 10.11.2023 року №932/33-00-07-05 на суму 747987,11 грн.
Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним в частині нарахування пені за період з 01.06.2023 року по 20.09.2023 року з огляду на факт ліквідації компанії "Deutsche Groswalzlager GmbH" 06.03.2023 року, і як наслідок, припинення зобов`язань щодо виконання умов Специфікації №1 від 16.11.2020 року до Контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02, позивач звернувся до суду із даним позовом про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.3 ст.13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції" у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Відповідно до п.21 розділу ІІ Постанови Правління НБУ від 02.01.2019 року № 5 "Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті" граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до п.14 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05.04.2022 року.
Валютний нагляд за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків здійснюється відповідно до Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів (далі - Інструкція), затвердженої Постановою Правління НБУ 02.01.2019 року № 7.
Згідно з цією Інструкцією уповноважений банк здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією.
Банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта).
День виникнення порушення - перший день після закінчення встановленого Національним банком граничного строку розрахунків за операцією з імпорту товарів.
Відповідно пункту 9 розділу ІІІ Інструкції банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків у разі імпорту продукції, яка ввозиться в Україну після отримання інформації з реєстру МД про здійснення поставки за імпортною операцією з оформленням МД типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-51 "Переробка на митній території", ІМ-72 "Безмитна торгівля", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування" (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або після пред`явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції (якщо на продукцію, що імпортується, згідно із законодавством України не оформляється МД).
Відповідно до п.6 ст.13 Закону України від 21.06.2018 року № 2473-VIII "Про валюту та валютні операції" у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Так, як встановлено судом та не заперечується сторонами, до перевірки ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" не представлено відповідної довідки уповноваженої організації про форс-мажорні обставини, які виникли при виконанні контракту від 16.11.2020 року № FWT-DGWL-SP-2020-02 з компанією "Deutsche Groswalzlager GmbH" (Німеччина).
Натомість, позивач посилається на ту обставину, що 22.11.2023 року отримало Витяг з реєстру суб`єктів комерційної діяльності (частина Б) Окружного Суду в Ростоці - запит від 22.11.2023 року про те, що Рішенням окружного суду Ростока (60 IN 799/22) від 01.03.2023 року щодо активів компанії відкрито провадження у справі про банкрутство. Компанія "Deutsche Groswalzlager GmbH" ліквідована 06.03.2023 року.
Разом з тим, пунктом 7 статті 13 Закону України "Про валюту та валютні операції" визначено, що у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
Однак, до перевірки та матеріалів справи не представлено також позовної заяви чи ухвали про відкриття провадження у справі про стягнення заборгованості з нерезидента "Deutsche Groswalzlager GmbH" (Німеччина), або будь-яких інших документів, які відповідають вимогам пункту 7 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII "Про валюту і валютні операції".
Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги ТОВ "Фурлендер Віндтехнолоджі" не спростовують висновки контролюючого органу, які викладені в акті перевірки, а спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Фурлендер Віндтехнолоджі (Закарпатська область, Ужгородський район, м. Перечин, вул. Промислова, 5Б код 37011495) до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (м. Львів, вул. Стрийська, 35 код 44045187) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення частково - відмовити.
2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення.
СуддяС.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118458052 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні