Ухвала
від 18.04.2024 по справі 540/4819/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/4819/21

У Х В А Л А

18 квітня 2024 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши у порядку письмового провадження заяву Великоолександрівської селищної військової адміністрації Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду у справі за позовом ОСОБА_1 , до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною

В С Т А Н О В И В:

В провадженні Херсонського окружного адміністративного суду перебувала справа №540/4819/21 за позовом ОСОБА_1 , до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною.

Рішенням суду від 11.11.2021 позовну заяву ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Великоолександрівської селищної ради Херсонської області щодо вирішення за заявою ОСОБА_1 від 23.02.2021 питання про затвердження розробленого у 2012 році ТОВ «Альянс» «Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області». Зобов`язано Великоолександрівську селищну раду Херсонської області вирішити питання щодо затвердження розробленого у 2012 році ТОВ «Альянс» «Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області» в частині відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,999 га для ведення особистого селянського господарства та прийняти одне з рішень, передбачених частиною 9 статті 118 Земельного кодексу України. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Великоолександрівської селищної ради Херсонської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 908 грн.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.09.2022 апеляційну скаргу Великоолександрівської селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області залишено без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021, залишено без змін.

09.04.2024 до суду надійшла заява (вх.№АВ/420/53/24) Великоолександрівської селищної військової адміністрації Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду на один рік до 03.04.2025.

Подане клопотання заявник обґрунтовує тим, що Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 3 5:30 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією рф. Відповідно до пп.5 п.27 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Разом з тим, під обгрунтованими підставами слід розуміти наявність виключних обставин, які є об`єктивно непереборними, тобто такими, що ускладнюють або унеможливлюють виконання рішення суду у раніше встановлений судом спосіб. Наявність таких обставин має бути підтверджено належними та допустимими доказами.

Отже відстрочення виконання рішення обумовлене наявністю обмежень на розпорядження земельними ділянками та визначено особливості регулювання земельних відносин у період воєнного стану, що позбавляє Великоолександрівську селищну раду можливості прийняти рішення про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства.

Рішенням суду від 11.11.2021 у справі №540/4819/21 було розглянуто спірні правовідносини, що виникли до воєнного стану, а тому виконання даного рішення буде можливим тільки після скасування воєнного стану. Також вказує, що вини Великоолександрівської селищної ради у створенні таких обставин немає та застосування відстрочки виконання рішення у такому випадку не завдасть шкоди позивачу.

11.04.2024 ухвалою суду заяву представника відповідача, начальника Великоолександрівської селищної військової адміністрації Херсонської області Корнієнко Наталії, про відстрочення виконання рішення суду, прийнято до провадження та призначено судове засідання на 18.04.2024.

У судове засідання 18.04.2024 сторони не з`явились, суд розглянув заяву в порядку письмового провадження.

Вирішуючи заяву про відстрочення виконання рішення суду, суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Згідно із положеннями статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Особливості розгляду заяви про відстрочення виконання рішення суду визначені статтею 378 КАС України.

Частиною 1 статті 378 КАС України передбачено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Згідно з приписами ч.3 ст.378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:

1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;

2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище;

3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови (ч.ч.4 та 5 ст.378 КАС України).

Відстрочення виконання судового рішення є відкладенням чи перенесенням дати виконання рішення на новий строк, який визначається адміністративним судом, та допускається у виняткових випадках.

Підставами для відстрочення виконання судового рішення можуть бути конкретні існуючі, об`єктивні, виключні обставини, що ускладнюють виконання судового рішення у встановлений строк або фактично унеможливлюють таке.

Так, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

При цьому термін дії воєнного стану неодноразово продовжувався та діє дотепер.

На дату звернення до суду із клопотанням про відстрочення виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 та станом на день розгляду цього клопотання в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII.

Пунктом 27 розділу Х Земельного кодексу України, який набрав чинності 07.04.2022, встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням встановлених особливостей.

Зокрема, підпунктом 5 пункту 27 розділу Х Земельного кодексу України передбачено, що безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Разом з тим, відповідно до ч.5 ст.378 КАС України відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.

Отже, нормами КАС України передбачена можливість відстрочення виконання судового рішення у строк до одного року з дня ухвалення такого рішення.

При цьому, з дня ухвалення рішення Херсонського окружного адміністративного суду від (11.11.2021) пройшло більше як один рік, що унеможливлює відстрочення його виконання.

Надаючи оцінку доводам скаржника суд звертає увагу, що КАС України спрямовує правосуддя в адміністративних справах саме на забезпечення реалізації права особи на ефективний судовий захист, створюючи судам всі необхідні механізми для гарантування цього.

З метою виконання завдання адміністративного судочинства, передбаченого ч.1 ст.2 КАС України, щодо ефективного поновлення прав та інтересів фізичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, саме на суд покладено обов`язок ухвалення рішення, яке відновить права такої особи у сфері публічно-правових відносин від порушень.

В силу вимог ч.1 ст.2 та ч.4 ст.242 КАС України судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Разом з цим, приписами ч.2 ст.5 КАС України передбачено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/2003р від 30.01.2003 року визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Суд враховує, що запроваджений процесуальними нормами механізм відстрочення виконання судового рішення є винятковою мірою, який спрямований на досягнення кінцевої мети судового розгляду - виконання ухваленого судом рішення.

На думку суду, у даному випадку, виконання відповідачем судового рішення у цій справі, не буде порушенням вимог Земельного кодексу зі змінами, внесеними з урахуванням введення в Україні воєнного стану (в тому числі пп.5 п. 27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України).

У даній справі спірні правовідносини виникли ще до внесення відповідних змін в частині установлення тимчасової заборони, зокрема, безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність. Натомість, вказаною статтею не заборонено затверджувати проекти землеустрою земельної ділянки, дозволи на які були видані до введення воєнного стану в Україні.

Зміст встановленого судом зобов`язання не свідчить, що пп. 5 п. 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України перешкоджає його виконанню, оскільки питання передачі земель у приватну власність рішенням суду від 11.11.2021 не вирішувалося та не встановлювалося.

Суд звертає увагу, що за наявності підстав для позитивного вирішення клопотання позивача про затвердження проекту землеустрою, відповідач не обмежений в праві зазначення у відповідному рішенні про можливість відведення земельної ділянки та передачі її у власність позивачу після завершення воєнного стану на території України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2022 у справі № 1440/2458/18, від 14.12.2022 у справі №420/12849/21, від 19.03.2024 у справі №420/16319/22 та ін.

З огляду на зазначене, заява Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 248, 256, 378 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні заяви Великоолександрівської селищної ради Херсонської області (вх.№АВ/420/53/24 від 09.04.2024) про відстрочення виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 у справі № 540/4819/21 - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Олена СКУПІНСЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118460244
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяЗаява про відстрочку або розстрочку виконання судового рішення

Судовий реєстр по справі —540/4819/21

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Постанова від 11.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Постанова від 19.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні