Рішення
від 18.04.2024 по справі 420/30614/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/30614/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи справу за адміністративним позовом Керівника Білгород Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області, Білгород Дністровської районної військової адміністрації до комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Татарбунарська міська рада, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного надійшов адміністративний позов Керівника Білгород Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області, Білгород Дністровської районної військової адміністрації до комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Татарбунарська міська рада, в якому позивач просить:

визнати протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код 01998911) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, до використання за призначенням;

зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код 01998911) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що власником комплексу Центральна районна лікарня в яке вбудовано протирадіаційне укриття, площею 513, 6 кв. м., розташованого за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, є Комунальний заклад «Татарбунарська центральна районна лікарня», який шляхом реорганізації перетворений у Комунальне некомерційне підприємство «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради. Відповідно до технічного паспорту на протирадіаційне укриття від 01.08.2022 площа захисної споруди цивільного захисту - ПРУ № 56524 ОД, що розташована за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, складає 513, 6 кв.м., балансоутримувачем якої є КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради. Рішенням Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради від 04.01.2021 року №126VIII «Про прийняття майна у комунальну власність Татарбунарської міської ради» в управління КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, був переданий комплекс Центральна районна лікарня м. Татарбунари вул. Р. Гульченко, 8, у складі якого знаходиться зазначена захисна споруда цивільного захисту.

З метою визначення стану готовності зазначеної споруди за участю представників Татарбунарської районної державної адміністрації та Татарбунарського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області проведено її комісійне обстеження, за результатом якого виявлено ряд недоліків та порушень, складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 26.12.2018, згідно з яким споруда цивільного захисту ПРУ № 56524 оцінюється як обмежено готова до використання за призначенням.

Також, 25.05.2022 року за участю представників Білгород-Дністровської районної військової адміністрації та Білгород-Дністровського РУ ГУК ДСНС України в Одеській області проведено комісійне обстеження споруди цивільного захисту ПРУ №56524 ОД, за результатами якого виявлено ряд недоліків та порушень, складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 25.05.2022 року, згідно з яким споруда цивільного захисту ПРУ №56524 ОД оцінюється як обмежено готова до використання за призначенням.

Аналогічна перевірка щодо визначення стану готовності зазначеної спору проведена 22.06.2023 року за участю представників Білгоррод-Дністровського РУ ГУК ДСНС України в Одеській області, за результатами якої складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 22.06.2022 року, згідно якого споруда цивільного захисту ПРУ №56524 ОД оцінюється як обмежено готова до використання за призначенням

Також, в межах кримінального провадження № 42023162240000039 від 16.05.2023, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, 08.09.2023 за прокурором окружної прокуратури - процесуальним керівником у кримінальному провадженні участі представників ДСНС, поліції, та представника КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради проведено огляд споруди цивільного захисту ПРУ № 56524 ОД за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н про що складено протокол огляду місця події.

Згідно протоколу огляду від 08.09.2023 у вказаній споруді цивільного захисту відсутні інформаційні таблички, повітрозабірник захаращені сміттям, система вентиляції частково демонтована, відсутня система оповіщення, відсутні первинні засоби пожежогасіння.

Крім того, 14.09.2023 року за участю представників Білгород-Дністровської районної військової адміністрації та Білгород-Дністровського РУ ГУК ДСНС України в Одеській області проведено комісійне обстеження споруди цивільного захисту ПРУ №56524 ОД, за результати якого виявлено ряд недоліків та порушень, складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 14.09.2023 року, згідно з яким споруда цивільного захисту ПРУ №56524 ОД оцінюється як обмежено готова до використання за призначенням.

Так, згідно акту оцінки від 14.09.2023 рекомендовано щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: - покажчики руху привести у відповідність до вимог наказу МВС №579, провести навчання з ланкою з обслуговування ЗСЦЗ. Привести стан вентиляційної системи, електрообладнання, санвузлів, каналізації, водопроводу у відповідність до вимог ДБН В 2.2.5-97 «Захисні споруди цивільного захисту», укомплектувати ЗСЦЗ майном згідно наказу МВС №759, запланувати проведення ремонту.

Отже, невжиття балансоутримувачем КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, передбачених чинним законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту №56524 у належний стан свідчить про бездіяльність у сфері цивільного захисту населення, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану.

Ухвалою від 13.11.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Керівника Білгород Дністровської окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 03528552, адреса: вул. Незалежності, 39, м. Білгород-Дністровський, Одеська область, 67707) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091), Білгород Дністровської районної військової адміністрації (адреса: вул. Грецька, 24, м. Білгород Дністровський, 67700) до комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код ЄДРПОУ 01998911, адреса: вул. Романа Гульченка, 16, м. Татарбунари, Білгород-Дністровський район, Одеська область, 68100), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Татарбунарська міська рада (код ЄДРПОУ 04527371, адреса: вул. Л. Українки, буд. 18, м. Татарбунари, Білгород Дністровська, Одеська область, 68100), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Витребувано у комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради належним чином завірені копії документів на підтвердження вчинення дій щодо утримання у належному технічному стані, придатному для використання за цільовим призначенням, захисної споруди цивільного захисту № 56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, а також документів на підтвердження перебування на балансі зазначеної захисної споруди цивільного захисту.

Від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області та від Білгород-Дністровської районної військової адміністрації будь яких пояснень або документів до суду не надходило.

Відповідач витребуваних судом доказів до суду не надав, відзиву на позовну заяву від останнього до суду також не надходило

Від третьої особи пояснень щодо позову до суду не надходило.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що власником комплексу Центральна районна лікарня в яке вбудовано протирадіаційне укриття, площею 513, 6 кв. м., розташованого за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, є Комунальний заклад «Татарбунарська центральна районна лікарня», який шляхом реорганізації перетворений у Комунальне некомерційне підприємство «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради.

Відповідно до технічного паспорту на протирадіаційне укриття від 01.08.2022 площа захисної споруди цивільного захисту - ПРУ № 56524 ОД, що розташована за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, складає 513, 6 кв.м., балансоутримувачем якої є КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради.

Рішенням Виконавчого комітету Татарбунарської міської ради від 04.01.2021 року №126VIII «Про прийняття майна у комунальну власність Татарбунарської міської ради» в управління КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, був переданий комплекс Центральна районна лікарня м. Татарбунари вул. Р. Гульченко, 8, у складі якого знаходиться зазначена захисна споруда цивільного захисту.

Відповідно до Статуту КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, затвердженого рішенням Татарбунарської міської ради №76-VІІІ від 04.01.2021 року, засновником підприємства є Татарбунарська міська рада.

Пунктом 4.3 Статуту передбачено, що підприємство користується закріпленим за ним майном на праві оперативного управління.

Відповідно до п. 4.4 підприємство має самостійний баланс, рахунки в Державному казначействі України, установах банків, круглу печатку зі своїм найменуванням, штампами, бланки з власним реквізитами та іншу атрибутику юридичної особи.

Пунктом 4.9 Статуту передбачено, що підприємство несе відповідальність за своїми зобов`язаннями згідно з чинним законодавством України. Підприємство не несе відповідальність за зобов`язаннями держави та його Засновника.

26.12.2018 року головним інспектором Татарбунарського МРС ГУ ДСПС України в Одеській області Івасенко С.О., начальником 36 ДПРЧ 2 ДПРЗ ГУ ДСНС України в Одеській області Ляшенко О.М., головного спеціаліста з питань НС Татарбунарської РДА Виходець А.В. в присутності завгоспа КЗ «Татарбунарська ЦРЛ» ОСОБА_1 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання ПРУ №56524, розташованого за адресою: Татарбунарський район, м. Татарбунари, вул. Московська, 10, комунальної власності, що належить КЗ «Татарбунарська ЦРЛ, балансоутримувач захисної споруди КЗ «Татарбунарська ЦРЛ», код ЄДРПОУ 01998911, м. Татарбунари, вул. Московська, 16, за результати якого було складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №56524, відповідно до загальних висновків про стан готовності захисної споруди встановлено, що станом на 26.12.2018 року сховище №56524 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням, рекомендовано: щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: встановити покажчики маршруту руху до захисної споруди на території об`єкту; привести захисну споруду у стан готовності до використання за призначенням.

25.05.2022 року заступником голови Білгород-Дністровської районної державної (військової) адміністрації Максимом Бритковим, начальником відділу з питань оборонної

Роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами Білгород-Дністровської районної державної (військової) адміністрації Михайлом Лаврик, начальником відділу організації наглядово-профілактичної роботи та заходів цивільного захисту Білгород-Дністровського РУ Гук ДСНС України в Одеській області Олександром Ясніцьким у присутності генерального директора КНП «Татарбунарське БЛ «ТМР» Олександра Корленко проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №56524, розташованого за адресою: м. Татарбунари, вул. Р. Гульченка, 8-н, форма власності: комунальна, що належить Татарбунарській міській раді, балансоутримувач захисної споруди КЗ «Татарбунарська ЦРЛ», за результати якого було складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №56524, відповідно до загальних висновків про стан готовності захисної споруди встановлено, що станом на 25.05.2022 року сховище №56524 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.

22.06.2023 року заступником голови Білгород-Дністровської районної державної (військової) адміністрації Максимом Бритковим, начальником відділу з питань оборонної

Роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами Білгород-Дністровської районної державної (військової) адміністрації Михайлом Лаврик, начальником відділу організації наглядово-профілактичної роботи та заходів цивільного захисту Білгород-Дністровського РУ ГУК ДСНС України в Одеській області Олександром Ясніцьким у присутності голови Татарбунарської міської ради Андрія Глущенко проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №56524, розташованого за адресою: м. Татарбунари, вул. Р. Гульченка, 8-н, форма власності: комунальна, що належить Татарбунарській міській раді, балансоутримувач захисної споруди КЗ «Татарбунарська ЦРЛ», за результати якого було складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №56524, відповідно до загальних висновків про стан готовності захисної споруди встановлено, що станом на 22.06.2023 року сховище №56524 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. Рекомендовано: щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням покажчики руху та інформаційну табличку, привести у відповідність до вимог наказу МВС №579, провести навчання з ланкою з обслуговування ЗСЦЗ, привести стан вентиляційної системи, електрообладнання, санвузлів, каналізації, водопроводу у відповідності до вимог ДБН В 2.2.5-97 «Захисні споруди цивільного захисту», укомплектувати ЗСЦЗ майном згідно наказу МВС №759, запланувати проведення ремонту.

Також, в межах кримінального провадження № 42023162240000039 від 16.05.2023, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, 08.09.2023 за прокурором окружної прокуратури - процесуальним керівником у кримінальному провадженні участі представників ДСНС, поліції, та представника КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради проведено огляд споруди цивільного захисту ПРУ № 56524 ОД за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н про що складено протокол огляду місця події.

Згідно протоколу огляду від 08.09.2023 у вказаній споруді цивільного захисту відсутні інформаційні таблички, повітрозабірник захаращенні сміттям, система вентиляції частково демонтована, відсутня система оповіщення, відсутні первинні засоби пожежогасіння.

14.09.2023 року комісія у складі голови комісії секретаря татарбунарської міської ради Лесіченко О.В., секретаря комісії головного спеціаліста з питань надзвичайних ситуацій, цивільного захисту та охорони праці виконавчого комітету (апарату) Татарбунарської міської ради Дутка С.І., членів комісії представника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Білгород-Дністровського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області Івасенко С.О., представника Татарбунарського ВП №2 Білгород-Дністровського РВ ГУ НП України в Одеській області у присутності генерального директора Карпенка О.М. проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №56524, розташованого за адресою: м. Татарбунари, вул. Р. Гульченка, 8-н, форма власності: комунальна, що належить Татарбунарській міській раді, балансоутримувач захисної споруди КЗ «Татарбунарська багатопрофільна лікарня», за результати якого було складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №56524, відповідно до загальних висновків про стан готовності захисної споруди встановлено, що станом на 14.09.2023 року сховище №56524 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. Рекомендовано: щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням покажчики руху привести у відповідність до вимог наказу МВС №579, провести навчання з ланкою з обслуговування ЗСЦЗ, привести стан вентиляційної системи, електрообладнання, санвузлів, каналізації, водопроводу у відповідності до вимог ДБН В 2.2.5-97 «Захисні споруди цивільного захисту», укомплектувати ЗСЦЗ майном згідно наказу МВС №759, запланувати проведення ремонту.

Білгород - Дністровською окружною прокуратурою Одеської області на адресу Головного управління ДСНС України в Одеській області надіслано лист № 55-7329вих-23 від 21.09.2023, у якому повідомлено про встановлені порушення з боку власників (балансоутримувачів) законодавства у сфері цивільного захисту населення, а також про необхідність вжиття заходів щодо поновлення порушених прав держави, у тому числі шляхом звернення до суду з позовами.

Листом № 60 01.3-7264/6009/1 від 09.10.2023 Головне управління ДСНС України в Одеській області повідомило, що за фактом виявлених порушень, у зв`язку із забороною проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 303від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану, вжиття заходів реагування неможливе.

Крім того, листом № 55-7330вих-23 від 21.09.2023 Білгород-Дністровська окружна прокуратура Одеської області повідомила Білгород-Дністровську районну військову адміністрацію, що на території Білгород-Дністровського району Одеської області за адресою: м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н у КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, розташована захисна споруда цивільного захисту ПРУ №56524 ОД, яка є обмежено готовою до використання за призначенням. Не вжиття балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту, передбачених чинним законодавством заходів, з метою приведення ЗСЦЗ №56524 у належний стан свідчить про бездіяльність у сфері цивільного захисту населення, порушує інтереси держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та про необхідність вжиття заходів реагування для поновлення прав та інтересів держави.

Листом №3970/01-33/23/6491 від 25.09.23 року Білгород-Дністровська районна військова адміністрація повідомила, що з метою контролю за станом утримання ЗСЦЗ, які розташовані на території Білгород-Дністровського району, а саме ПРУ №56524 спільною міжвідомчою комісією у складі представників Білгород-Дністровського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області та Татарбунарської міської ради 14.09.2023 року було проведено визначення стану готовності вищевказаної споруди, про що складений акт із висновками «обмежено готове».

Білгород-Дністровська окружна прокуратура Одеської області листами від 13.10.2023 року №55-8042вих-23, № 55-8015вих-23 повідомила Білгород-Дністровську військову адміністрацію та Головне управління ДСНС України в Одеській області стосовно підготовки та звернення до суду в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської військової адміністрації та Головного управління ДСНС України в Одеській області.

Відповідно до листа від 10.08.2023 року №1112 КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» ТМР Одеської області адресованого заступнику керівника Білгород-Дністровської прокуратури повідомлено, що на припис прокуратури від 03.08.2023 року №55-6009вих-23 стосовно захисної споруди ПРУ №56524 відповідно до акту оцінки від 25.05.2023 року балансоутримувачем захисної споруди ПРУ №56524, яке розташоване за адресою: м. Татарбунари, вул. Р. Гульценко 8-н, є КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради. Після отримання акту оцінки щодо стану готовності захисної споруди ПРУ №56524, заклад замовив проектно-кошторисну документацію на проведення капітального ремонту захисної споруди.

З метою захисту інтересів держави, Керівника Білгород Дністровської окружної прокуратури в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області та Білгород Дністровської районної військової адміністрації звернувся з даним позовом до суду про визнання протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язання вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №56524.

Вирішуючи дану адміністративну справу, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 50 Конституції України, кожен має право на безпечне для життя х здоров я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який на час розгляду даної справи не припинений/скасований.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України, громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту належить зокрема забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту, здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні).

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу ІІ «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани - відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги, під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисногерметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, які є їх власниками, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Отже, оцінка стану готовності захисної спороди не є проведенням планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на які, на період воєнного стану, законодавчо встановлений мораторій.

Суд наголошує, що невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 56524 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у справі № 826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі № 820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

При цьому суд при вирішенні даної справи не враховує лист від 10.08.2023 року №1112 КНП «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» ТМР Одеської області, зі змісту якого вбачається, що відповідачем вчиняються дії спрямовані на забезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, до використання за призначенням, а саме стосовно того, що заклад замовив проектно-кошторисну документацію на проведення капітального ремонту захисної споруди, оскільки на вимогу суду відповідачем доказів на підтвердження вказаних обставин надано не було.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 р. у справі № 820/4717/16 зробила висновки про обґрунтованість позовних вимог прокурора щодо зобов`язання утримувачів цивільних споруд (сховищ) забезпечувати їх належний стан, придатний для використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).

Отже, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для звернення прокурора із даним позовом до суду в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області, Білгород Дністровської районної військової адміністрації.

Також, суд враховує, що даний позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі військової агресії.

На підставі вищевикладеного, з огляду на наявність правових підстав для звернення прокурора із даним позовом та встановлену в ході розгляду даної справи протиправну бездіяльність відповідача, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для зобов`язання Комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код 01998911) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Суд звертає увагу відповідача, що відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Зазначене узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 р. у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст. 242 КАСУ, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

Керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 242, 245, 255, 295 КАС України суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Керівника Білгород Дністровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Одеській області, Білгород Дністровської районної військової адміністрації до комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Татарбунарська міська рада, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код 01998911) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, до використання за призначенням.

Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код 01998911) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №56524, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Р. Гульченко, 8-н, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Відповідно до ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Керівник Білгород-Дністровської окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 03528552, адреса: 67700, Одеська область, Білгород-Дністровський район, вул. Незалежності, 39)

Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (код ЄДРПОУ: 38643633, адреса: 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6)

Білгород-Дністровська районна військова адміністрація (адреса: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Грецька, 24)

Відповідач: Комунальне некомерційне підприємство «Татарбунарська багатопрофільна лікарня» Татарбунарської міської ради (код ЄДРПОУ: 01998911, адреса: 68100, Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Романа Гульченка, 16)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Татарбунарська міська рада (код ЄДРПОУ: 04527371, адреса: 68100, Одеська область, Білгород-Дністровський район, м. Татарбунари, вул. Л. Українки, 18)

Суддя П.П. Марин

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118460290
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/30614/23

Рішення від 18.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні