Рішення
від 18.04.2024 по справі 500/274/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/274/24

18 квітня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Скалатська комунальна районна лікарня" Скалатської міської ради про визнання неправомірним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернулася до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Скалатська комунальна районна лікарня" Скалатської міської ради (надалі, відповідач), в якому просить визнати неправомірним та скасувати висновок лікарсько-консультативної комісії комунального некомерційного підприємства "Скалатська районна лікарня "Скалатської міської ради Тернопільської області від 08.01.2024 про відсутність правових підстав для встановлення догляду, зобов`язати ЛКК КНП "Скалатської міської ради провести додаткове обстеження з подальшим складанням обґрунтованого, об`єктивного висновку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 03.01.2024 звернулася в комунальне підприємство "Скалатська комунальна районна лікарня" з заявою щодо надання висновку лікарсько-консультативної комісії (ЛКК) про те, що позивач потребує постійного догляду. Після цього, як вказує позивач, ОСОБА_1 отримала від зазначеної установи письмове повідомлення від 08.01.2024 за №7, в якому зазначено, що "із поданих документів відсутні правові підстави для встановлення догляду". Просить врахувати, що позивачу з 03.10.2023 Збаразькою МСЕК довічно присвоєно другу групу інвалідності. Звернула увагу суду на тому, що відповідно до акту обстеження №8/-510 від 06.12.2023, складеного комісією Остап`євського старостинського округу встановлено, що " ОСОБА_1 , 1951 року народження, інвалід 2 групи, довідка ААГ №249757, хворіє і потребує постійного догляду. Постійний догляд за нею здійснює син - ОСОБА_2 , 1974 року народження". Позивач вважає, що потребує постійного догляду, догляд за позивачем здійснює її син. Тому, позивач вважає, що їй протиправно було відмовлено у догляді.

Ухвалою суду від 22.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву. Крім цього, даною ухвалою постановлено зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство "Скалатська комунальна районна лікарня" Скалатської міської ради подати до суду всі документи, які були подані позивачем разом із заявою ОСОБА_1 , яка надійшла в КНП "Скалатська комунальна районна лікарня" 03.01.2024 (вх.№1), а також Висновок лікарсько-консультативної комісії КНП "Скалатська районна лікарня" Скалатської міської ради Тернопільської області від 08.01.2024 (за наявності).

Заперечуючи проти позовних вимог, представник відповідача подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову повністю. Просить врахувати, що ОСОБА_1 у своїй заяві від 03 січня 2024 р. за вх.№1 до Комунального некомерційного підприємства "Скалатська комунальна районна лікарня" Скалатської міської ради не вказано, про надання якого саме догляду як за інвалідом 2 групи, у зв`язку з наявністю порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі чи про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, внаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, звернулась позивач. Вважає, що позивачем не надано документів для підтвердження погіршення її стану здоров`я та документів, які передбачено інструкціями щодо заповнення форми первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» та форми первинної облікової документації № 080- 2/о «Висновок про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі». Додатково зазначає, що в довідці до акту огляду медико-соціальної комісії серії 12ААГ №249757 від 06.10.2023 р. в п.9 вказано причина інвалідності загальне захворювання, п.12 висновок про умови та характер праці-пенсіонер по віку. Також, звернув увагу суду на тому, що Комунальним некомерційним підприємством "Скалатської комунальної районної лікарні" Скалатської міської ради висновок ЛКК не видавався, оскільки відсутні правові підстави та порушена процедура позивачем.

Судом встановлено, що у відповідності до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (акт огляду МСЕК №105/1 від 06.10.2023) серії 12 ААГ №249757, ОСОБА_1 встановлена ІІ група інвалідності, причина інвалідності - загальне захворювання, інвалідність встановлена довічно, висновок про умови та характер праці - пенсіонер по віку.

06.12.2023 Остап`євським старостинським округом Скалатської міської ради складено Акт обстеження проживання ОСОБА_1 , 1951 року народження, жительки села Остап`є Тернопільського району Тернопільської області. Комісія в складі старости Остап`ївського старостинського округу Попівчак М.М., діловода с.Остап`є ОСОБА_3 , провели акт опитування проживання ОСОБА_1 , 1951 року народження. При обстеженні виявлено, що ОСОБА_1 , 1951 року народження, інвалід ІІ групи, довідка ААГ №249757, хворіє і потребує постійного догляду. Постійний догляд за нею здійснює ОСОБА_2 , 1974 року народження.

03.01.2024 в КНП "Скалатська комунальна районна лікарня" надійшла заява ОСОБА_1 за вх.№1. Після цього, листом Комунального некомерційного підприємства "Скалатська комунальна районна лікарня" Скалатської міської ради №7 від 08.01.2024 позивача повідомлено про наступне. Зокрема, відповідач вказав, що на підставі наданих позивачем до заяви документів встановлено, що згідно довідки до акту огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12 АА1 № 249757 від 06 жовтня 2023 р. у ОСОБА_1 причина інвалідності - загальне захворювання, висновок про умови та характер праці - пенсіонер по віку. Також відповідач у даному листі зазначив, що згідно п.27 Положення про порядок, умови так критерії встановлення інвалідності затвердженого постановою КМУ від 03 грудня 2009 р. №1317 підставою для встановлення II групи інвалідності є стійкі, вираженої важкості функціональні порушення в організмі, зумовлені захворюванням, травмою або вродженою вадою, що призводять до значного обмеження життєдіяльностіособи, при збереженій здатності до самообслуговування та не спричиняють по греби в постійному сторонньому нагляді, догляді або допомозі. Відповідач додатково зазначив, що позивачем не надано інших документів для підтвердження погіршення стану її здоров`я. Із поданих документів відсутні правові підстави для встановлення догляду.

Позивач вважає протиправним та таким що підлягає скасуванню висновок лікарсько-консультативної комісії комунального некомерційного підприємства "Скалатська районна лікарня "Скалатської міської ради Тернопільської області від 08.01.2024 про відсутність правових підстав для встановлення догляду, що і слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.

Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 №407 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я" затверджено Інструкцію щодо заповнення форми первинної облікової документації № 080-4/о "Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі".

Згідно з пунктами 1-3 даної Інструкції, ця Інструкція визначає порядок видачі та заповнення форми первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі - Висновок). Висновок надається закладами охорони здоров`я усіх рівнів надання медичної допомоги.

Висновок заповнюється членами лікарської комісії на підставі заповненої лікарем загальної практики-сімейної медицини форми первинної облікової документації № 025/о «Медична карта амбулаторного хворого № _____», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року № 110, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974.

Згідно змісту п.27 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. №1317, підставою для встановлення II групи інвалідності є стійкі, вираженої важкості функціональні порушення в організмі, зумовлені захворюванням, травмою або вродженою вадою, що призводять до значного обмеження життєдіяльності особи, при збереженій здатності до самообслуговування та не спричиняють потреби в постійному сторонньому нагляді, догляді або допомозі.

Зокрема, у письмовому відзиві на позовну заяву відповідач, серед іншого, вказує, що Комунальним некомерційним підприємством "Скалатської комунальної лікарні" Скалатської міської ради висновок ЛКК не видався, оскільки відсутні правові підстави та порушена процедура позивачем.

При цьому, у прохальній частині позовної заяви просить зобов`язати ЛКК КНП "Скалатської міської ради провести додаткове обстеження з подальшим складанням обґрунтованого, об`єктивного висновку, що, на думку суду, також свідчить про те, що у спірному випадку такий висновок не складався.

Оскільки предметом адміністративного позову є визнання неправомірним та скасування висновку лікарсько-консультативної комісії КНП "Скалатської комунальної районної лікарні" Скалатської міської ради, від 08.01.2024, який у спірному випадку не складався за результатами розгляду поданих позивачем документів, суд вважає, що позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Крім цього, суд звертає увагу на тому, що відповідно до Порядку організації експертизи тимчасової втрати працездатності, затвердженого наказу Міністерства охорони здоров`я від 09.04.2008 № 189, при лікувально-профілактичних закладах охорони здоров`я утворюються ЛКК (п.1 розділу III).

Згідно з п.3 розділу ІІІ цього Порядку до основних завдань ЛКК належить: видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність особи, відповідно до вимог пункту 4 розділу IV цього Порядку; здійснення направлення хворих на огляд та обстеження до МСЕК для встановлення інвалідності; надання до МСЕК документів хворого, направленого на огляд та обстеження; вжиття заходів щодо перевірки та усунення недоліків у суб`єкта господарювання, що були виявлені за результатом перевірки уповноваженими лікарями, перелік яких затверджується правлінням Пенсійного фонду України, обґрунтованості медичних висновків про тимчасову непрацездатність (у разі звернення керівника суб`єкта господарювання).

Суд вважає, що належним суб`єктом, який наділений повноваженнями щодо складання відповідного висновку, є ЛКК, яка створюється при лікувально-профілактичних закладах охорони здоров`я. При цьому, суд звертає увагу, що лікарсько-консультативна комісія не є тотожним суб`єктом до лікувального закладу охорони здоров`я, при якому така комісія утворюється.

Інші доводи позивача, викладені в позовній заяві, не впливають на правильність вирішення спору по суті.

При цьому суд звертає увагу, що ЄСПЛ також неодноразово зазначав, зокрема у рішенні «Garcнa Ruiz v. Spain» [GC] (заява №30544/96, пункт 26) про те, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, проте вказаний підхід не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент (рішення у справах «Van de Hurk v. The Netherlands» (заява № 16034/90, пункт 61), «Шкіря проти України» (заява №30850/11, пункт 43). Разом з тим, у вказаному рішенні Суд звертає увагу на те, що ступінь застосування обов`язку викладати мотиви може варіюватися в залежності від характеру рішення і повинно визначатися у світлі обставин кожної справи.

Подібних висновків щодо необхідності дотримання вказаного зобов`язання виключно з огляду на обставини справи ЄСПЛ дійшов також у рішеннях «Ruiz Torija v. Spain» (заява №18390/91, пункт 29), «Higgins and others v. France» (заява №20124/92, пункт 42), «Бендерський проти України» (заява №22750/02, пункт 42) та «Трофимчук проти України» (заява №4241/03, пункт 54).

Так, у пункті 54 рішення «Трофимчук проти України» (заява №4241/03) ЄСПЛ зазначив, що не бачить жодних ознак несправедливості або свавільності у відмові судів детально розглянути доводи заявника, оскільки суди чітко зазначили, що ці доводи були повністю необґрунтованими.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено та підписано 18 квітня 2024 року.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Реквізити учасників справи: позивач - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ); відповідач - Комунальне некомерційного підприємства "Скалатська комунальна районна лікарня" Скалатської міської ради (місцезнаходження:вул. Леся Курбаса, 36, м. Скалат, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,47851 код ЄДРПОУ:02000961).

Головуюча суддяДерех Н.В.

Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118460610
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання неправомірним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —500/274/24

Рішення від 18.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні