Постанова
від 10.04.2024 по справі 280/8490/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 280/8490/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Суховарова А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Запорізької митниці (як відокремлений підрозділ Держмитслужби) на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.12.2023 (суддя першої інстанції Артоуз О.О.) в адміністративній справі №280/8490/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СОЛАГРО ТРЕЙД до Запорізької митниці про визнання протиправним в скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

11 жовтня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами поштового зв`язку надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЛАГРО ТРЕЙД» до Запорізької митниці про визнання протиправним в скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до якої позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА112070/2023/000093 від 29.08.2023;

зобов`язати Запорізьку митницю розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації № 23UA112070003070U0 від 29.08.2023, а саме м`якої (не насіннєвої) пшениці українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 901,620 МТ, придбаного UРТОN ТRADЕ GLOBE АG у товариства з обмеженою відповідальністю «СОЛАГРО ТРЕЙД»;

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що метою завершення розпочатого митного оформлення позивач у встановленому законом порядку, через уповноважену особу - ТОВ «ТРАНС АЙ ТІ» , 29.08.2023 здійснило подачу Запорізькій митниці митної декларації № 23УА112070003070110, за наслідками розгляду якої відповідачем того ж дня було прийнято рішення про відмову у митному оформленні, викладене в картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №ІІА112070/2023/000093. Позивач вважає таке рішення відповідача не вмотивованим, прийнятим формально та таким, що не містить вичерпних роз`яснень вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, що порушує права позивача, а відтак, підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся за захистом свої прав до суду.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11.12.2023 адміністративний позов задоволено в повному обсязі.

Із рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач, ним була подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Аргументи, наведені митницею в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у відзиві на позов.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження) (п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу з наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЛАГРО ТРЕЙД» зареєстроване як юридична особа 06.04.2018.

Відповідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач здійснює наступні види економічної діяльності за КВЕД:

46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний);

46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин

46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

35.14 Торгівля електроенергією;

35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи;

82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у.;

82.92 Пакування;

77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.;

77.33 Надання в оренду офісних машин і устатковання, у тому числі комп`ютерів;

77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання;

52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;

52.24 Транспортне оброблення вантажів;

52.10 Складське господарство;

10.41 Виробництво олії та тваринних жирів;

46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами.

Місцезнаходження суб`єкта господарювання відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: Україна, 01054, місто Київ, вул. Олеся Гончара, будинок 41, літ. А.

Між "UPTON TRADEGLOBE AG" (покупець) та позивачем (продавець) 08.02.2022 укладено контракт № SU0093 (далі Контракт).

За умовами вказаного Контракту продавець зобов`язується поставити , а покупець прийняти м`яку не насіннєву продовольчу пшеницю, насипом, врожаю 2021 року, країна походження Україна, який надалі іменується Товар.

Кількість товару: 1500 метричних тон +/-10% на вибір продавця і за ціною Контракту (п. 2.1. Контракту).

Додатковою угодою від 24.02.2022 № 1 внесено зміни до Контракту в частині обсягу товару шляхом його зменшення до 901,620 метричних тон +/-10% на вибір продавця і за ціною Контракту.

Згідно п. 3.1. Контракту Товар буде поставлений залізничним та/або автомобільним транспортом на умовах FOB ПОРТ БЕРДЯНСЬК (пункт призначення), згідно з ІНКОТЕРМС 2010 і умовами контракту. Період поставки: з 08.02.2022 по 15.04.2022. Датою поставки є дата Коносаменту (п. 3.2. 3.3. Контракту).

У відповідності до Офіційних правил міжнародного контролю термінів торговельних умов ІНКОТЕРМС 2010, за умовами FOB - Безкоштовний борт (названий порт завантаження), продавець несе всі витрати та ризики до моменту, коли товари завантажуються на борт судна. Продавець вважається таким, що виконав постачання, коли товар перейшов через поручні судна в названому порту відвантаження. З цього моменту усі витрати і ризики щодо втрати чи ушкодження товару повинен нести покупець. За умовами терміну FOB на продавця покладається обов`язок з митного очищення товару для експорту. Цей термін застосовується під час перевезення товару морським чи внутрішнім водним транспортом.

Ціна товару по цьому контракту на дату його укладання складає 309,00 доларів США за одну метричну тону. Загальна вартість Контракту на дату його укладання складає 463 500 доларів США +/-10%. (п. 4.1. 4.2. Контракту).

Датою переходу права власності на товар є дата оформлення коносаменту. Ризик втрати чи пошкодження товару переходить до покупця з моменту завантаження товару на борт судна та оформлення коносаменту (п. 5.4-5.5 Контракту).

20 лютого 2022 року морське судно «FIRAT» (морська реєстрація - Союз Коморських Островів) прибуло до Бердянського морського торговельного порту задля навантаження товаром м`яка (не насіннєва) пшениця у відповідності до Контракту з метою здійснення його перевезення морським шляхом до пункту призначення морського порту Самсун, Туреччина.

21.02.2022 позивачем подано до Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці та митним постом оформлено періодичну митну декларацію № UA112050/2022/000382 щодо здійснення митного оформлення товару, який мав бути завантажений на морське судно «FIRAT»: м`яка, не насіннєва продовольча пшениця, насипом, врожаю 2021 року.

На ранок 24.02.2022, на судно «FIRAT» було завантажено 901,62 метричних тон м`якої не насіннєвої продовольчої пшениці, що підтверджується коносаментом (Bill oflading) від 24.02.2022 №3 та вантажним маніфестом/маніфестом про капітана від 24.02.2022.

Матеріалами справи підтверджується простій Митного посту «Бердянськ» (наказ Державної митної Служби України № 113 від 24.02.2022, із змінами внесеними наказом №118 від 28.02.2022), встановлений з 24.02.2022.

За таких обставин, в умовах тимчасової окупації м. Бердянськ, позивач був позбавлений можливості здійснити дії, необхідні для завершення митного оформлення та подати додаткову митну декларацію 24.02.2022.

З метою збереження вантажу, 24.02.2022 капітаном корабля було прийняте рішення про вихід з порту та вивезення товару за кордон, що, зокрема, підтверджується листом покупця від 20.02.2023 про отримання товару.

З 29.03.2022 по 31.03.2022 вантаж - пшениця українського походження, врожаю 2021 року вивантажений з морського судна «FIRAT» в порту призначення Самсун, Туреччина, та отриманий покупцем, що підтверджується сповіщенням про готовність судна, стандартним звітом про обробку судна від 30.03.2022, листами протесту від 31.03.2022 та листом покупця від 20.02.2023 про отримання товару.

Листом вих. № 20230220-01 20.02.2023 позивач звернувся до відповідача з метою отримання інформації щодо контактів митного поста, до якого можна подати документи для завершення митних процедур щодо вказаної поставки.

06 березня 2023 року відповідачем надано позивачу відповідь № 7.20-1/7.20-17-01/14/611 в якій зазначено про те, що інформація про поставки відсутня в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України, у зв`язку з чим, підстави для митного оформлення відсутні.

Позивачем 29.08.2023 подано через електронну систему додаткову митну декларацію для завершення процедури митного оформлення вантажу №23UA112070003070U0.

На підтвердження відомостей, зазначених у Декларації позивачем надано відповідачу: рахунок-фактуру (інвойс) від 24.02.2022 №SU0093, коносамент від 24.02.2022 № 3, вантажну відомість від 24.02.2022 № б/н, декларації про походження товару від 24.02.2022 №SU0093, контракт та доповнення до контракту, договір про надання послуг митного брокера від 27.10.2022 № 029-22МБ.

За результатами розгляду вказаної декларації відповідачем прийнято рішення про відмову митному оформленні товару, оформлене Карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 29.08.2023 № UA112070/2023/000093.

Відповідно до Картки відмови від 29.08.2023 № UA112070/2023/000093, підставою для відмови у митному оформленні (випуску) товарів є: 1) Не здійснення митним органом митного контролю, що передбачено главою XI Митного кодексу України та Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 р. за № 2120/22432; 2) Порушення вимог статті 261 Митного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 «Питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій», постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451 «Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних. водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними», Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 р. за № 2120/22432 та Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: - відповідно до частини 1 статті 261 Митного кодексу України та пункту 26 постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450 «Питанні, пов`язані із застосуванням митних декларацій» до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, перемішені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця; - відповідно до п.49 статті 4 Митного кодексу України пропуск товарів через митний кордон України - надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення; - відповідно до п. 31 «ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон» затвердженою ПКМУ № 451 від 21.05.2012 «Питання пропуску через державний кордон осіб. автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що перемішуються ними» Після завершення митного контролю вибуття судна в приміщеннях митних органів та/або контролю на судні митний орган документально підтверджує пропуск транспортних засобів і товарів через митний кордону порядку. Встановленому Мінфіном. У ЕМД № 23UA112070003070U0 від 29.08.2023 у графі 40 зазначена за кодом 1301 ЕМД типу РР№ UA112050/2022/000382 від 21.02.2022. На теперішній час інформація стосовно переміщення вантажу за ЕМД типу РР № UA 112050/2022/000382 від 21.02.2022 через митний кордон в Єдиній автоматизованій інформаційній системи митних органів України відсутня. Враховуючи вищевикладене, у порушення ч. 1 ст. 261 Митного кодексу України, п. 26 Положення № 450 декларантом не надано точних та документально підтверджених відомостей про кількість переміщеного товару та дату перетину кордону. Також, у митному органі наявна інформація стосовно відкритих кримінальних проваджень відносно транспортних засобів, на які в порту Бердянськ здійснювалося навантаження товарів, що декларуються. Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: невірно заповнено графу 21 (у лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб. Залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості: морський та річковий транспорт - назва судна); Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: в графі 8 невірно зазначені відомості про одержувача вантажу, відомості про якого наведені у коносаменті № 3 від 24.02.2022.

У картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA112070/2023/000093 надані наступні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення:

надати в установленому порядку точні та документально підтверджені відомості про кількість та дату переміщення товару через митний кордон України. - рішення щодо можливості митного оформлення може бути прийнято за наявності відповідних відміток про виконання митних формальностей в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України та з урахуванням результатів завершення кримінальної справи та вирішення питання по суті. Заповнити графу № 8, 21 МД відповідно до вимог Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651.

Не погодившись з карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, позивач звернувся до суду.

Оцінюючи спірні правовідносини, колегія суддів виходить з наступного.

Матеріалами справи підтверджується простій Митного посту «Бердянськ» (наказ Державної митної Служби України № 113 від 24.02.2022, із змінами внесеними наказом № 118 від 28.02.2022 ), встановлений з 24.02.2022.

В зазначених умовах тимчасової окупації м. Бердянськ, простою Митного посту « Бердянськ», позивач був позбавлений можливості здійснити дії, необхідні для завершення митного оформлення та подати додаткову митну декларацію 24.02.2022 в електронній формі.

Як встановлено судом першої інстанції та під час апеляційного перегляду справи, що з метою збереження вантажу, 24.02.2022 капітаном корабля було прийняте рішення про вихід з порту та вивезення товару за кордон, що, зокрема, підтверджується листом покупця від 20.02.2023 про отримання товару.

З 29.03.2022 по 31.03.2022 вантаж - пшениця українського походження, врожаю 2021 року вивантажений з морського судна «FIRAT» в порту призначення Самсун, Туреччина, та отриманий покупцем, що підтверджується сповіщенням про готовність судна, стандартним звітом про обробку судна від 30.03.2022, листами протесту від 31.03.2022 та листом покупця від 20.02.2023 про отримання товару.

Згідно з пунктом 5.5 розділу V Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних перевезень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 №1066, невідкладно після здійснення пропуску за межі митної території України товарів (частини товарів) посадова особа митного органу, розташованого в пункті пропуску через державний кордон України, вносить до ЄАІС інформацію про пропуск, а саме: відомості про фактично пропущену кількість товару в основних одиницях виміру; номер посвідчення та номер ОНП посадової особи, яка здійснила пропуск цих товарів; дату і час перетину митного кордону.

Отже, саме на митний орган покладається обов`язок здійснити внесення відомостей до ЄАІС стосовно пропуску за межі митної території України товарів і такі відомості митними органами до ЄАІС не внесено, оскільки фактично товар покинув тимчасово окуповану територію України, а відповідні митні органи на такій території не функціонували.

Матеріалами справи підтверджуються дії позивача, спрямовані на завершення митних формальностей позивач звернувся до Державної митної служби України листом від 20.02.2023 № 20230220-01 позивач звернувся до відповідача з метою отримання інформації щодо контактів митного поста, до якого можна подати документи для завершення митних процедур щодо вказаної поставки.

06.03.2023 відповідачем надано позивачу відповідь № 7.20-1/7.20-17-01/14/611 в якій зазначено про те, що інформація про поставки відсутня в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України, у зв`язку з чим, підстави для митного оформлення відсутні.

Позивачем 29.08.2023 подано через електронну систему додаткову митну декларацію для завершення процедури митного оформлення вантажу №23UA112070003070U0.

На підтвердження відомостей, зазначених у Декларації позивачем надано відповідачу: рахунок-фактуру (інвойс) від 24.02.2022 №SU0093, коносамент від 24.02.2022 № 3, вантажну відомість від 24.02.2022 № б/н, декларації про походження товару від 24.02.2022 №SU0093, контракт та доповнення до контракту, договір про надання послуг митного брокера від 27.10.2022 № 029-22МБ.

За результатами розгляду вказаної декларації відповідачем прийнято рішення про відмову митному оформленні товару, оформлене Карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 29.08.2023 № UA112070/2023/000093.

Відповідно до Картки відмови від 29.08.2023 № UA112070/2023/000093, підставою для відмови у митному оформленні (випуску) товарів є: 1) Не здійснення митним органом митного контролю, що передбачено главою XI Митного кодексу України та Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 р. за № 2120/22432; 2) Порушення вимог статті 261 Митного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 «Питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій», постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451 «Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних. водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними», Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 р. за № 2120/22432 та Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: - відповідно до частини 1 статті 261 Митного кодексу України та пункту 26 постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450 «Питанні, пов`язані із застосуванням митних декларацій» до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, перемішені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця; - відповідно до п.49 статті 4 Митного кодексу України пропуск товарів через митний кордон України - надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення; - відповідно до п. 31 «ТИПОВА ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон» затвердженою ПКМУ № 451 від 21.05.2012 «Питання пропуску через державний кордон осіб. автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що перемішуються ними» Після завершення митного контролю вибуття судна в приміщеннях митних органів та/або контролю на судні митний орган документально підтверджує пропуск транспортних засобів і товарів через митний кордону порядку. Встановленому Мінфіном. У ЕМД № 23UA112070003070U0 від 29.08.2023 у графі 40 зазначена за кодом 1301 ЕМД типу РР№ UA112050/2022/000382 від 21.02.2022. На теперішній час інформація стосовно переміщення вантажу за ЕМД типу РР № UA 112050/2022/000382 від 21.02.2022 через митний кордон в Єдиній автоматизованій інформаційній системи митних органів України відсутня. Враховуючи вищевикладене, у порушення ч. 1 ст. 261 Митного кодексу України, п. 26 Положення № 450 декларантом не надано точних та документально підтверджених відомостей про кількість переміщеного товару та дату перетину кордону. Також, у митному органі наявна інформація стосовно відкритих кримінальних проваджень відносно транспортних засобів, на які в порту Бердянськ здійснювалося навантаження товарів, що декларуються. Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: невірно заповнено графу 21 (у лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб. Залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості: морський та річковий транспорт - назва судна); Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а саме: в графі 8 невірно зазначені відомості про одержувача вантажу, відомості про якого наведені у коносаменті № 3 від 24.02.2022.

У картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA112070/2023/000093 надані наступні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення:

надати в установленому порядку точні та документально підтверджені відомості про кількість та дату переміщення товару через митний кордон України. - рішення щодо можливості митного оформлення може бути прийнято за наявності відповідних відміток про виконання митних формальностей в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів України та з урахуванням результатів завершення кримінальної справи та вирішення питання по суті. Заповнити графу № 8, 21 МД відповідно до вимог Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651.

Однією з підстав для відмови у митному оформленні (випуску) товарів контролюючим органом визначено відсутнісьть інформації стосовно переміщення вантажу за ЕМД типу РР № UA 112050/2022/000382 від 21.02.2022 через митний кордон в Єдиній автоматизованій інформаційній системи митних органів України.

Статтею 260 МК України встановлені норми щодо тимчасової та періодичної митної декларації.

Якщо декларант або уповноважена ним особа не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, вона може подати митному органу тимчасову митну декларацію на такі товари за умови, що вона містить дані, достатні для поміщення їх у заявлений митний режим, та під зобов`язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації.

Періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Для пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією, застосовуються заходи тарифного й нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, чинні на день пропуску цих товарів через митний кордон України.

Митний орган не має права відмовити в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом.

Відмова митного органу в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта.

Оформлення митним органом тимчасової або періодичної митної декларації передбачає необхідність виконання вимог цього Кодексу, передбачених для поміщення товарів в обраний митний режим та сплати митних платежів або забезпечення їх сплати відповідно до розділу X цього Кодексу.

Так, митним постом 18.02.2022 «Бердянськ» Запорізької митниці оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № 112050/2022/000382 на товар м`яка не насіннєва продовольча пшениця, насипом, врожаю 2021 року, вага 150000 кг. Загальною вартістю 463500 доларів США, відправник ТОВ «СОЛАГРО ТРЕЙД», одержувач "UPTON TRADEGLOBE AG", країна призначення Швейцарія.

Періодична декларація є плановою, для уточнення відомостей про характеристики товарів необхідно подавати додаткову декларацію.

Згідно з частиною першою статті 261 МК України у разі подання відповідно до статей 259-260-1 цього Кодексу попередньої, тимчасової, спрощеної або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до цього Кодексу, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою, спрощеною або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.

У разі відсутності інформації, необхідної для визначення числових значень складових митної вартості товарів, яка стане відомою після випуску товарів у вільний обіг та сплати роялті, ліцензійних платежів, інших складових вартості, які визначаються залежно від обсягів продажу або прибутку від продажу, декларант або уповноважена ним особа має право подати додаткову декларацію протягом 180 днів з дати випуску товарів. (частина друга статті 261 МК України)

Додаткова декларація подається до відповідного митного органу, яким була оформлена відповідна попередня, тимчасова, спрощена або періодична митна декларація. (частина шоста статті 261 МК України)

Дозволяється подання однієї додаткової декларації до кількох попередніх, тимчасових, спрощених або періодичних митних декларацій, що були оформлені одним митним органом в межах одного зовнішньоекономічного договору та одного митного режиму, за умови дотримання строків подання додаткової декларації, визначених відповідно до цього Кодексу. (частина сьома статті 261 МК України)

Прийняття митної декларації здійснюється відповідно до положень статті 264 МК України.

З метою визначення правильності заповнення поданої митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам митний орган здійснює перевірку митної декларації. (ч.5)

Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій. (ч. 6)

У випадках, коли з причин, визнаних митним органом обґрунтованими, окремі документи, визначені цим Кодексом, не можуть бути представлені разом з митною декларацією, дозволяється подання таких документів протягом часу, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. (ч.7)

З моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації. (ч. 8)

Митний орган не має права відмовити у прийнятті митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом. (ч. 9)

Відмова митного органу у прийнятті митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта. (ч.10)

Вважаючи правильним такий висновок суду першої інстанції щодо необґрунтованості та протиправності оскаржуваної позивачем картки відмови, судова колегія зазначає, що позивачем вжито всіх можливих та залежних від нього дій щодо закінчення митного оформлення товару, відпуск якого через державний кордон України прийшовся на початок військової агресії, дії воєнного часу, призупинення діяльності митної служби.

Позивачем, на підтвердження здійснення зовнішньоекономічної операції щодо продажу та вивезення товару- м`яка пшениця українського походження надано вичерпний та можливий перелік документів, які по суті та, виходячи з визначених підстав для відмови у прийнятті митної декларації, не враховано відповідачем.

Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Ст. 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 308,311,315,316,321,322,325,329 КАС України, суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Запорізької митниці (як відокремлений підрозділ Держмитслужби) залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.12.2023 в адміністративній справі №280/8490/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 10 квітня 2024 року та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 12 квітня 2024 року.

Головуючий - суддяН.А. Олефіренко

суддяЛ.А. Божко

суддяА.В. Суховаров

Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118462389
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/8490/23

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 11.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні