ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № П/857/2/24 пров. № П/857/2/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді:Затолочного В.С.,
суддів:Гудима Л.Я., Качмара В.Я.,
з участю секретаря судового засіданняЄршової Ю.С.,
представника позивачаРосоха С.В.,
представника третьої особиСучкової А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові позовну заяву Міністерства юстиції України до політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Служба безпеки України про заборону політичної партії, -
ВСТАНОВИВ:
Міністерство юстиції України (далі також - позивач) звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції із позовною заявою, у якій просить:
- заборонити діяльність політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян» (код ЄДРПОУ: 34182769, юридична адреса: вул. Ревуцького, 44-б, кв. 65, м. Київ);
- передати майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно підпункту 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення), Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
На адресу Міністерства юстиції України надійшли листи Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 08.02.2024 № 5/1/3-2141, від 26.03.2024 № 5/1/3-4879 щодо заборони діяльності політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян» (далі Партія, відповідач, ПП «СПАС»), а також Офісу Генерального прокурора від 04.03.2024 № 25/2-19323 вих-24 із повідомленнями про виявлення фактів антиукраїнської діяльності Партії. За наявною інформацією діяльність ПП «СПАС» спрямована, серед іншого, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Ухвалою суду від 01 квітня 2024 року відкрито провадження у справі, зобов`язано позивача опублікувати відповідне оголошення в порядку передбаченому частиною п`ятою статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Ухвалою суду від 01 квітня 2024 року призначено судове засідання на 18 квітня 2024 року о 09 год. 00 хв, зобов`язано позивача опублікувати відповідне оголошення в порядку передбаченому частиною п`ятою статті 289-3 КАС України.
Оголошення про відкриття провадження у справі та призначення її до розгляду опубліковане позивачем, що підтверджується відомостями з офіційного сайту Міністерства юстиції України та Верховної Ради України, відповідно 01.04.2024.
Відповідно до абзацу 2 частини п`ятої статті 289-3 КАС України через три дні з дня оприлюднення такого оголошення вважається, що учасники справи та всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд такої справи, призначення, дату, час і місце судового засідання.
Згідно вимог статті 162 КАС України відповідач наділений правом подати відзив на позовну заяву. Відповідно до пункту 5 частини другої статті 162 КАС України у відзиві відповідач викладає заперечення проти позову щодо наведених позивачем обставин та правових підстав позову, з якими він не погоджується, із посиланням на відповідні докази та норми права.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив, що з врахуванням абзацу 3 частини п`ятої статті 289-3 КАС України не перешкоджає розгляду справи.
09.04.2024 року на адресу суду надійшли пояснення від третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Служби безпеки України (далі - третя особа, СБУ), в яких заявлений позов підтримує, просить задовольнити у повному обсязі.
В зазначених поясненнях третя особа в повній мірі підтримала доводи позивача та зазначила, що підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти діяльності партії, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Ураховуючи пряму військову агресію з боку російської федерації (далі також рф), зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні і статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, третя особа вважає, що позов про заборону діяльності політичної партії має бути задоволений повністю, а діяльність відповідача заборонена.
12 квітня 2024 року на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла заява Служби безпеки України, з проханням надати можливість взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою суду від 15 квітня 2024 року Заяву Служби безпеки України про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено.
В судовому засіданні представник позивача та представник третьої особи наполягали на задоволенні позовної заяви.
Дослідивши подані суду письмові заяви по суті справи, а також письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, а також заслухавши пояснення та доводи представників учасників справи, які взяли участь у розгляді справи, адміністративний суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення, враховуючи наступне.
Згідно абзацу 2 частини першої статті 289-3 КАС України право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Згідно статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану» зі змінами, внесеними Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14 березня 2022 року № 133/2022, від 18 квітня 2022 року № 259/2022, від 17 травня 2022 року № 341/2022, від 12 серпня 2022 року № 573/2022, від 7 листопада 2022 року № 757/2022, від 6 лютого 2023 року № 58/2023, від 1 травня 2023 року № 254/2023, від 26 липня 2023 року № 451/2023, від 6 листопада 2023 року № 734/2023, від 5 лютого 2024 року № 49/2024 та Законів України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, від 21 квітня 2022 року № 2212-ІХ, від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ, від 15 серпня 2022 року № 2500-ІХ, від 16 листопада 2022 року № 2738-ІХ, від 7 лютого 2023 року № 2915-ІХ, від 2 травня 2023 року № 3057-ІХ, від 27 липня 2023 року № 3275-ІХ, від 8 листопада 2023 року № 3429-ІХ, від 6 лютого 2024 року № 3564-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», у зв`язку з повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України запроваджено воєнний стан.
Пунктом 3 зазначеного вище Указу Президента від 24 лютого 2022 року № 64/2022, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 33 - 34, 38,39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Судом встановлено, що згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських формувань політична партія «СПАС», код ЄДРПОУ 34182769, юридична адреса: вул. Ревуцького, 44-б, кв. 65, м. Київ, зареєстрована Мін`юстом 14.02.2006, Голова Партії ОСОБА_1 ).
21.01.2006 на установчому З`їзді політичної партії «Соціал-Патріотичної Асамблеї Слов`ян» прийнято рішення про створення політичної партії «Соціал-Патріотична Асамблея Слов`ян», скорочено «СПАС», та обрано головою Установчого з`їзду ОСОБА_1 . На цьому ж з`їзді обрано контролюючі та керівні органи Партії, відомості про що містяться у матеріалах реєстраційної справи Партії.
Листом державного підприємства «Національні інформаційні системи» від 19.02.2024 № 812/14/1-11 надано інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Єдиного реєстру громадських формувань щодо структурних утворень політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян», код ЄДРПОУ 3418276.
Вважаючи, що діяльність політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян» в цілому, так і окремих її представників спрямована на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України, позивач звернувся до суду з позовом.
Колегія суддів надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, враховує наступні обставини.
Статтями 1 та 2 Конституції України закріплено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. Суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Згідно з вимогами статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
Згідно із частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Згідно з статтею 2 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2365-ІІІ «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон 2365-ІІІ) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
За рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України положень частини першої статті 10, пункту 3 частини другої, частин п`ятої, шостої статті 11, статті 15, частини першої статті 17, статті 24, пункту 3 розділу VІ «Заключні положення» Закону № 2365-ІІІ (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007 частина друга статті 64 Конституції України не відносить право на свободу утворення політичних партій до переліку тих свобод, які ніким і в жодний спосіб не можуть бути обмежені. Відтак Конституція України допускає додаткове унормування законом загальних засад утворення і діяльності політичних партій за умови дотримання загальнодемократичних принципів.
Відповідно до практики Європейського Суду з прав людини (ЄСПЛ) обмеження та заборони мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у статтях 10 і 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.
Відповідно до статті 5 Закону 2365-ІІІ встановлено обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій. Так, утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на: 1) ліквідацію незалежності України; 2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; 3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України; 4) підрив безпеки держави; 5) незаконне захоплення державної влади; 6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі; 7) посягання на права і свободи людини; 8) посягання на здоров`я населення; 9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки; 10) виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; 11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди» тощо».
Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду.
Відповідно до статті 21 Закону 2365-ІІІ у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:
ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;
порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором» російська федерація визнана державою-агресором.
21.02.2022 президент країни-агресора в. путін підписав укази про визнання незалежності та суверенітету створених росією маріонеткових терористичних псевдоугруповань «Л/ДНР».
Згідно із текстом указів, рф офіційно направила свої війська на окуповану територію України для «здійснення функції щодо підтримки миру». Таким чином росія фактично офіційно вторглася на територію України вже 24.02.2022.
Очевидно, що визнання рф «незалежності» самопроголошених «ДНР» та «ЛНР» і, як наслідок, - повномасштабне вторгнення і проведення військових дій на території нашої держави, порушує суверенітет і територіальну цілісність України.
Як вже зазначалося на адресу Міністерства юстиції України надійшли листи Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 08.02.2024 № 5/1/3-2141 та від 26.03.2024 № 5/1/3- 4879 щодо заборони діяльності політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян», а також Офісу Генерального прокурора від 04.03.2024 № 25/2-19323 вих-24 із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності.
У згаданих вище листах зазначено, що за інформацією Служби безпеки України, у результаті аналізу публічно відкритої інформації, а саме «Маніфесту ПП «СПАС» (скорочений варіант програми політорганізації) та матеріалів виступів представників і лідерів Партії встановлено, що їх зміст несе загрозу суверенітету та територіальній цілісності України, а також посягає на законні інтереси громадян у сфері їх конституційних прав і свобод.
Зокрема, окремі положення Маніфесту містять ознаки пропаганди розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі, що є підставою для заборони політичної партії відповідно до статті 5 Закону № 2365-ІІІ.
При цьому, поширення націонал-соціалістичної ідеології створює ознаки правопорушення, передбаченого статтею 4361 Кримінального кодексу України (далі КК України) виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки та пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
У статутних документах зазначається, що «…На сьогоднішній день слов`яни є найбільш безправним та пригніченим етносом в Україні. Вони не є господарями навіть у слов`янських державах. Владу та великий капітал в Україні представляють неслов`яни. Слов`яни на своїй землі зараз є рабами. СПАС починає національно-визвольну боротьбу і проголошує повернення слов`ян до влади Україні та в інших слов`янських державах…».
Завданням партії проголошена «…Боротьба проти знищення українського слов`янського етносу та його історично-культурного надбання. Створення єдиної слов`янської системи. СПАС стоїть на етнічно-патріотичних засадах, за яких збереження корінного етносу починається із захисту родини, міста та держави. Представляти владу та великий капітал в Україні повинні тільки слов`яни…».
Також в Маніфесті партії зазначається: «…Ми збудуємо таку державу, яка буде займатися не вирішенням господарчих питань в інтересах правлячої меншини, а буде діяти як єдиний справді народний організм. Не держава утворює народ народ утворює державу. Тільки націонал-соціальна ідеологія дасть справжню свободу людині…». «…Наше гасло справедливість, порядок, добробут. З цим гаслом ми починали свою політичну боротьбу, з ним ми переможемо. Без справедливості не буде порядку, без порядку не буде добробуту. Тільки націонал-соціалізм дозволяє одночасно добитися й справедливості, й порядку, й добробуту кожного українця…».
Вказана інформація розміщена в архіві сторінок сайту партії «СПАС» в розділі «Про партію» за посиланням https://web.archive.org/web/20090903194536/http://spas-edko.org.ua/page.php?id=65.
У підтвердження тези про пропагування ПП «СПАС» забороненої в Україні ідеології націонал-соціалізму говорить також факт відкритого використання лідерами політичної структури під час публічних заходів так званого «нацистського вітання».
Крім того, програма ПП «СПАС», яка подавалась разом зі Статутом Партії та пакетом інших документів для проведення державної реєстрації Партії до Мін`юсту, кардинальним чином відрізняється від опублікованого «Маніфесту ПП «СПАС», що в свою чергу дало змогу зареєструвати Партію.
Отже, статутні та програмні цілі ПП «СПАС» у цьому зв`язку слід оцінювати у зіставленні передусім з публічними висловлюваннями, діями керівника і членів Партії та ставленням до них самої Партії, адже тільки так можна зрозуміти і оцінити справжню мету і суть діяльності політичної партії.
Щодо співзасновників, фактичних керівників та членів ПП «СПАС», суд зазначає наступне.
Голова Партії «СПАС» ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Генічеськ Херсонської області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , ІНН НОМЕР_1 , у січні 2015 року під час активної фази російської агресії організував масовий протестний захід у формі мітингу проти мобілізації до ЗСУ перед військовим комісаріатом у м. Генічеськ Херсонської області під гаслами щодо припинення проведення антитерористичної операції.
Достовірно знаючи, що відповідно до Указів Президента України від 17.03.2014 № 303/2014 та від 14.01.2015 № 15/2015 оголошено та розпочато часткову мобілізацію, що відповідно до статті 1 Закону України «Про оборону України» та статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» є особливим періодом, з метою реалізації свого злочинного задуму, спрямованого на перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період, невиконання зазначених Указів Президента України, зриву мобілізації та, як наслідок, підриву обороноздатності України в умовах ведення бойових дій на сході країни, умисно, незаконно, використовуючи гучномовець, звернувся до оточуючих громадян і публічно висловив заклики, що загрожують громадському порядку, до зупинення мобілізації шляхом перекриття доріг, взяття штурмом військкоматів, райвідділів міліції та усіх інших органів влади. У жовтні 2016 ініціював у м. Генічеськ проведення мітингу «у підтримку замерзаючих громадян» та виступив із закликом до в. путіна закачувати газ для м. Генічеська із окупованого Криму. За вказані дії вироком Генічеського районного суду Херсонської області від 15.05.2017 був засудженим за статтею 295 КК України (заклики до вчинення дій, що створюють громадському порядку) та частиною третьою статті 15, частиною першою статті 1141 КК України (перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період) до покарання у вигляді позбавлення волі на строк 5 років.
Ухвалою апеляційного суду Херсонської області від 23.11.2017 вирок суду першої інстанції стосовно ОСОБА_1 залишено без змін.
29.12.2019 голова Партії ОСОБА_1 був звільнений в рамках обміну військовополоненими між Україною та російською федерацією і переданий представникам ОРДЛО. Під час знаходження у тимчасово окупованому місті Луганську неодноразово приймав участь у публічних проросійських акціях, організованих окупаційною адміністрацією т.зв. «лнр». Після 7 місяців, проведених на окупованих територіях України, ОСОБА_2 у серпні 2020 повернувся до Херсонської області для продовження проведення антиукраїнської діяльності в інтересах фсб рф та афілійованої із нею «мдб лнр».
Відносно голови Партії здійснювалося досудове розслідування у кримінальному провадженні від 25.03.2022 № 22022000000000120 за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 28, частиною другою статті 111 КК України державна зрада, вчинення умисних дій на шкоду обороноздатності та державній безпеці України шляхом надання іноземній державі російській федерації та її представникам, допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, за попередньою змовою групою осіб, в умовах воєнного стану. Стороною обвинувачення встановлено, що ОСОБА_1 прийняв злочинну пропозицію представника ФСБ РФ на ім`я ОСОБА_3 , а також представника окупаційної влади АР Крим громадянина України ОСОБА_4 та невстановленої особи на ім`я Вадим вчинити державну зраду надавати представникам РФ допомогу в проведенні підривної діяльності проти України в умовах воєнного стану, з використанням розгалуженої агентурної мережі збирати та передавати останнім інформацію про розташування підрозділів Збройних Сил України та інших утворених відповідного до чинного законодавства військових підрозділів, об`єктів військової та критичної інфраструктури, а також про результати ураження таких об`єктів військовими РФ для коригування обстрілів та планування воєнних дій. Так, з 07.03.2022 до 29.05.2022 за допомогою програмного забезпечення миттєвого обміну повідомленнями мережею Інтернет «Telegram» здійснював передачу такої інформації співробітникам ФСБ, представнику окупаційної влади АР Крим та відпрацьовував завдання від останніх щодо пошуку та перевірки достовірності конкретної інформації за напрямами наступу військ РФ у Дніпропетровській, Миколаївській та Одеських областях.
Останнє відоме місцезнаходження підозрюваного ОСОБА_1 тимчасово окупована територія України, зокрема м. Генічеськ Херсонської області, де він переховується від органів слідства та суду. 14.09.2022 ОСОБА_1 оголошено у регіональний, державний (міждержавний) та міжнародний розшук.
Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 08.11.2022 стосовно підозрюваного ОСОБА_1 обрано запобіжний захід тримання під вартою.
Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 11.11.2022 надано дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні від 25.03.2022 № 22022000000000120 за обвинуваченням ОСОБА_1 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 28, частиною другою статті 111 КК України.
За результатами досудового розслідування зазначене кримінальне провадження 09.12.2022 з обвинувальним актом направлено до Шевченківського районного суду м. Києва, яким постановлено ухвалу про здійснення спеціального судового провадження. Наразі розпочато судовий розгляд по суті.
Активіст партії та керівник Кримської республіканської організації ПП «СПАС» ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженець м. Генічеськ Херсонської області, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , ІНН НОМЕР_2 , у 2014 був активним учасником так званої «рускої весни» в АР Крим, безпосередньо приймав участь в захопленні адміністративних будівель. Входив до складу незаконних збройних формувань т.зв. ОРДЛО, зокрема «Союз добровольців Донбасу» (рф, м. Москва, вул. Фадєєва, 7/1). Засновник ГО «Союз русских офицеров Крыма «Честь имею» (м. Сімферополь, вул. Гагаріна, 27).
02.04.2019 оголошений у розшук Головним управлінням національної поліції в АР Крим та м. Севастополі за звинуваченням у вчиненні злочинів, передбачених частиною п`ятою статті 260 КК України (створення не передбачених законом воєнізованих або збройних формувань) та частиною третьою статті 110 КК України (посягання на територіальну цілісність і недоторканість України). Після повномасштабного вторгнення рф до України, у березні 2022 року займав посаду т.зв. «спеціального представника мера м. Генічеська по зв`язкам із рф» у Генічеській окупаційній адміністрації.
Вказана особа є посібником анексії Криму, членом незаконних військових формувань, учасником бойових дій на Донбасі проти України та особою, яка співпрацює з окупаційною адміністрацією рф.
Рішенням РНБО України від 19.10.2022 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведеного в дію Указом Президента України від 18.10.2022 № 726/2002, до ОСОБА_5 застосовані відповідні санкції. Відомості про виключення ОСОБА_5 із лав Партії відсутні.
Заступник керівника Кримської партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є засновником російського інформаційного агентства «NewsFront» (ООО «Медиагрупп Ньюсфронт» - росія, зареєстроване відповідно до вимог російського законодавства 02.04.2015, ТОТ АР Крим, м. Бахчисарай, вул. Македонського, 11), яке поширює контент антиукраїнського змісту. На сайті вказаного інформаційного ресурсу міститься інформація, згідно якої ОСОБА_6 із вересня 2022 року є радником так званого т.в.о. губернатора окупаційної влади Херсонської області ОСОБА_7 .
Був обраний головою Херсонського обласного відділення загальноросійської громадської організації малого та середнього підприємництва «опора росії». Приймав безпосередню учать в організації масових заходів антиукраїнської спрямованості в АР Крим у 2014 році, а також в підготовці та організації так званого «референдуму» про входження АР Крим до складу росії.
За участь у так званій «руській весні» нагороджений відомчою медаллю міністерства оборони рф «за возвращение Крима», нагородою «днр» «за заслуги перед донецкой народной республикой ІІІ степени» та іншими відзнаками «днр» (доступно за посиланням: news-front.su/konstantin-sergeevich-knyrik-biografiya).
У зв`язку і проведенням діяльності, спрямованої на виготовлення та поширення інформаційного контенту, орієнтованого на виправдання зовнішньої агресивної політики керівництва рф, у тому числі військової агресії росії проти України, посягання та територіальну цілісність і недоторканість кордонів нашої держави, пропаганду ідей щодо повалення конституційного ладу та захоплення в насильницький спосіб державної влади в Україні, відносно інформаційного агентства США застосовано спеціальні обмежувальні заходи (санкції) (доступно за посиланням: https://sanctions.nazk.gov.ua/sanction-company/5138).
Водночас, ОСОБА_6 є депутатом «Бахчисарайської міської ради» 2-го скликання 2019 року від «Регионального отделения Всеросийской политической партии «Родина» в Республике Крым». Від цієї ж політичної сили балотувався по Бахчисарайському одномандатному виборчому округу № 15 на виборах так званих «депутатів державної ради Республіки Крим» 1- го 2014 року та 2-го скликань 2019 року (доступно за посиланням: http://politika-crimea.ru/vybory/15-razdely/vybory/82853-bakhchisarajskij-odnomandatnyj-izbiratelnyj-okrug-15, http://politika-crimea.ru/vybory/15-razdely/vybory/94545-bakhchisarajskij-odnomandatnyj-izbiratelnyj-okrug-15-1).
Внаслідок діяльності ОСОБА_6 на нього накладено санкції країнами ЄС, США, Канади, Великої Британії, Швейцарії, Австралії, Японії, Нової Зеландії. В Україні до ОСОБА_6 також застосовано персональні обмежувальні заходи (санкції) на підставі рішення РНБО від 14.05.2020, уведеного в дію Указом Президента України від 14.05.2020 № 184/2022 (доступно за посиланням: https://sanctions.nazk.gov.ua/sanction-person/377). Відомості про виключення ОСОБА_6 із лав Партії відсутні, інформації про вчинення Партією будь-яких дій щодо засудження такої діяльності заступника керівника Кримської партійної організації ПП «СПАС» не виявлено.
Також встановлено, що генеральним директором інформаційного агентства «NewsFront» з 2016 року по теперішній час є ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , керівник Бахчисарайської районної організації ПП «СПАС» (ЄДРПОУ 36885958, ТОТ АР Крим, м. Бахчисарай, вул. Миру, 10А). Він також є так званого «депутатом Бахчисарайської міської ради» 2-го скликання (2019 рік) від «Регионального отделения Всеросийской политической партии «Родина» в Республике Крым» (доступно за посиланням: https://bahchisaray.rk.gov.ru/documents/d2ad614b-f472-4390-8aba-3fa1c01b7a10).
У зв`язку із діями, пов`язаними із замахом на державний суверенітет, територіальну цілісність та недоторканість України, ОСОБА_8 перебуває під санкціям США, Канади, Швейцарії, Японії та Новій Зеландії. В Україні до ОСОБА_8 застосовано персональні обмежувальні заходи (санкції) на підставі рішення РНБО від 19.10.2022, уведеного в дію Указом Президента України від 19.10.2022 №276/2022 (доступно за посиланнями: https://sanctions.nazk.gov.ua/sanction-person/253, https://sanctionssearch.ofac.treas, gov/Details.aspx?id=34827.
Відомості про виключення ОСОБА_8 із складу керівних органів районної партійної організації Партії відсутні.
Керівник Білогірської міської в АР Крим партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , балотувався по 9 виборчому округу на «виборах депутатів Білогірської міської ради Республіки Крим» першого скликання 2014 року (доступно за посиланням: https://lite.myrotvorets.center/#view/73de8c07-f827-11ed-8f5c-00163ef0c4bf).
Голова Білогірської в АР Крим районної партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , входив до складу «територіальної виборчої комісії Білогірського району» на так званих «виборах депутатів Білогірської міської ради Республіки Крим» першого скликання 2014 року (доступно за посиланням: https://lite.myrotvorets.center/#view/75c5f43b-f827-11ed-8f5c-00163ef0c4bf ).
Також, ОСОБА_10 та ОСОБА_9 є засновниками антиукраїнської громадської організації «Руська община Білогір`я» (ЄДРПОУ 26441693, ТОТ АР Крим, м. Білогірськ, вул. Чобан-Заде/Луначарського, 3/22).
Інформації про вчинення Партією будь-яких дій щодо засудження антиукраїнської діяльності керівників Білогірської міської в АР Крим партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_9 та голови Білогірської в АР Крим районної партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_10 не виявлено.
Керівник Симферопільської в АР Крим районної організації ПП «СПАС» ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , був «членом дільничної виборчої комісії № 1184» від Кримського регіонального відділення Ліберально-демократичної партії росії (доступно за посиланням: https://lite.myrotvorets.center/#view/84116b9b-f827- 11ed-8f5c-00163ef0c4bf).
Відомості про виключення ОСОБА_11 із складу керівних органів районної партійної організації Партії відсутні.
Керівник Генічеського в Херсонській області міського первинного осередку ПП «СПАС» ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , балотувався на «виборах Генічеської районної ради Херсонської області» від партії «єдина росія» у 2023 році (доступно за посиланням6 https://lite.myrotvorets.center/# view/929290b0-f827-11ed-8f5c-00163ef0c4bf).
Звернень партії до уповноважених органів щодо виключення ОСОБА_12 зі складу керівних органів Генічеського в Херсонській області міського первинного осередку ПП «СПАС» не надходило.
Голова Алуштинської партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , є т.зв. «депутатом Алуштинської міської ради» 2-го скликання (2019 рік) від Кримського регіонального відділення ліберально-демократичної партії росії.
При цьому, є керівником та засновником антиукраїнської громадської організації «Російський фронт Алушти» (ТОТ АР Крим, м. Алушта, вул. 60років СРСР, 4, кв. 3) (доступно за посиланням: https://lite.myrotvorets.center/# view/72f97890-f827-11ed-8f5c-00163ef0c4bf).
Інформації про вчинення Партією будь-яких дій щодо засудження антиукраїнської діяльності голови Алуштинської партійної організації ПП «СПАС» ОСОБА_13 , виключення його із лав Партії не виявлено.
Слід зазначити, що жодних висловлювань членів Партії, які б засуджували такі антиукраїнські дії вищевказаних голови Партії та її членів, в публічному чи медіапросторі не було.
Враховуючи встановлені вище обставини, суд вважає, що вчинення вище перелічених дій щодо дестабілізації суспільно-політичної ситуації в державі, антиукраїнської пропоганди щодо зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету та територіальної цілісності України, підриву державної безпеки, пропоганди війни є неприпустимим та свідчить про діяльність як відповідача в цілому, так і окремих його представників, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону № 2365-ІІІ, оскільки останні спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.
Згідно пунктів 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999 року, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки в тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.
Відповідно до пункту 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборони політичних партій і аналогічних заходів заборона або розпуск політичних партій можуть здійснюватися тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яка несе загрозу демократії та основоположним свободам.
З врахуванням наведеного вище, суд приходить до висновку, що діяльність політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян» підлягає забороні. Разом з тим слід зазначити, що за змістом статті 21 Закону 2365-ІІІ заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.
Разом з тим слід вказати, що згідно пункту 8-1 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів на інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави. При цьому, відповідно до частини четвертої статті 21 Закону 2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відтак, суд вважає, що вимога позивача передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави підлягає задоволенню.
Згідно частини першої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що позивач довів обставини, на яких ґрунтуються його вимоги про заборону діяльності політичної партії, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Міністерства юстиції України підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 241, 242, 243, 244, 245, 246, 255, 289-3, 295, пунктом 4 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Міністерства юстиції України задовольнити повністю.
Заборонити діяльність політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян» (код ЄДРПОУ: 34182769, юридична адреса: вул. Ревуцького, 44-б, кв. 65, м. Київ)
Передати майно, кошти та інші активи політичної партії «Соціал-патріотична асамблея слов`ян», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення відповідно до частини п`ятої цієї статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя В. С. Затолочний судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар Повне судове рішення складено 18 квітня 2024 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118464024 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні