Рішення
від 19.04.2024 по справі 229/8338/23
ДРУЖКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 229/8338/23

Провадження № 2/229/831/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

19 квітня 2024 р. Дружківський міський суд Донецької області у складі: головуючого судді Дубовика Р.Є., за участю секретаря судового засідання Жаріної Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справув порядку спрощеного позовного провадження за позовом Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної допомоги,

ВСТАНОВИВ:

Представник позивача - Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради звернувся до суду із позовною заявою до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної допомоги.

Позовні вимоги обґрунтовував тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Дружківської міської ради як внутрішньо переміщена особа з 27.10.2014 р. та був отримувачем щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 27.10.2014. Відповідач кожні пів року надавав позивачу заяву про призначення грошової допомоги. Відповідно до зазначених заяв та рішень про призначення допомоги переміщеним особам на проживання, відповідачу призначалась щомісячна адресна допомога у розмірах, передбачених Порядком № 505. Під час проведення управлінням перевірки правильності надання відповідачем у заяві від 21.10.2019 року інформації, було встановлено, що відповідач надав неповну/недостовірну інформацію щодо наявності у власності його дружини житлового приміщення (квартири) за адресою: АДРЕСА_1 . 28.10.2019 управлінням прийнято рішення про відмову відповідачу у наданні допомоги переміщеним особам на проживання згідно заяви від 21.10.2019 р, а розпорядженням начальника управління від 29.10.2019 №357 припинено (перераховано) виплату допомоги переміщеним особам на проживання з 03.06.2017 по 26.10.2019 в сумі 93028,42 грн., яка утворилась у зв`язку з наявністю житлового приміщення у члена родини. 05.11.2019 відповідач особисто отримав повідомлення про погашення надміру виплаченої суми соціальної допомоги від 30.10.2019. Згідно виписок по рахункам від банківської установи вбачається, що відповідач у добровільному порядку сплачував на рахунок управління суми надміру виплаченої щомісячної, адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Усього було сплачено 26500 грн. Залишок боргу, з урахуванням частково погашених сум перед управлінням, складає 66528,42 грн., які позивач просить стягнути з відповідача.

Представник позивача - Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради в судове засідання не з`явилася, була повідомлена належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Надала суду заяву, згідно якої просила справу розглядати без участі їх представника, позов підтримала в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином відповідно до ст. ст. 128, 129 ЦПК України.

Відповідно до ст. 280 ЦПК України, суд ухвалив проводити заочний розгляд справи.

З урахуванням ч. 2 ст. 247 Цивільного процесуального кодексу України, у зв`язку з неявкою всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який з 27.10.2014 року зареєстрований як внутрішньо переміщена особа за адресою: АДРЕСА_1 , разом з дітьми: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , перемістився з тимчасово окупованої території (району проведення антитерористичної операції) - АДРЕСА_2 .

Згідно із заявами ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради від 27.10.2014, 28.04.2015, 27.10.2015, 28.04.2016, 18.07.2016, 27.10.2016, 27.04.2017, 27.10.2017, 27.04.2018, 26.10.2018, 24.04.2019 та 21.10.2019 відповідач просив призначити щомісячну адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг на наступний шестимісячний строк. У довідках відповідач зазначав себе, а з 18.07.2016 року ще й членів своєї родини дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , а також повідомляв про відсутність у членів його сім`ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та районів проведення антитерористичної операції, та про відсутність змін, що впливають на призначення щомісячної адресної допомоги.

Рішенням Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради про призначення допомоги переміщеним особам на проживання № 642 від 28.10.2014 року, заявнику ОСОБА_1 встановлено виплати допомоги переміщеним особам на проживання за адресою: АДРЕСА_1 , з 27.10.2014 року по 26.04.2015 року, в розмірі 884 грн. щомісячно.

Рішеннями Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 19.06.2015, 06.11.2015, 10.05.2016, 26.10.2016, 21.11.2016, 24.05.2017, 24.10.2017, 13.11.2017, 11.05.2018, 15.11.2018, 11.05.2019 заявнику ОСОБА_1 подовжено виплати допомоги переміщеним особам на проживання за зазначеною адресою у розмірах, передбачених Порядком №505.

Державними соціальними інспекторами Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради було проведено перевірку правильності та повноти інформації, наданої для призначення житлових соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 , в результаті якої виявлено, що ОСОБА_1 надав неповну/невірну інформацію про доходи, внаслідок чого йому були надміру виплачені кошти в розмірі 93028,42 грн. протягом періоду з 03.06.2017 року по 26.10.2019 року, у зв`язку з тим, що дружина заявника має власне житло на території, підконтрольній Україні, про що складено Акт №2186 від 30.10.2019 року.

Так, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 22.10.2019 року, дружина заявника ОСОБА_4 , є власником квартири, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Розпорядженням начальника управління від 29.10.2019 року № 357 ОСОБА_1 припинено (перераховано) виплату допомоги переміщеним особам на проживання з 03.06.2017р. відповідно п. 5 та п. 12 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в т.ч. на оплату ЖКП, затвердженого постановою КМУ від 01 жовтня 2014 №505 у зв`язку з наявністю житлового приміщення у члена родини. Утворена переплата допомоги з 03.06.2017р. по 26.10.2019 р. в сумі 93028,42 грн.

31.10.2019 позивачем на адресу відповідача спрямована вимога про погашення надміру виплаченої суми соціальної допомоги від 30.10.2019 щодо необхідності повернення коштів до бюджету надміру виплаченої державної соціальної допомоги внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послуг за період з 03.06.2017р. по 26.10.2019 р. в сумі 93028,42 грн.

Згідно розрахунку надмірно виплачених коштів, які підлягають відшкодуванню по особовому рахунку № НОМЕР_1 ОСОБА_1 , за період з червня 2017 року по жовтень 2019 року підлягають поверненню 93028,42 грн.

Як зазначає представник позивача відповідач у добровільному порядку сплачував на рахунок управління суми надміру виплаченої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Усього було сплачено 26500 грн.

Залишок боргу з урахуванням частково погашених сум перед управлінням складає 66528,42 грн., які позивач просить стягнути з відповідача.

Згідно ч. 2 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», підставою для отримання статусу внутрішньо переміщеної особи є її проживання на території, де виникли обставини, зазначені в ст. 1 Закону, на момент їх виникнення.

Частиною 1 статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі - Закон № 1706) (в редакції на момент виникнення обставин) визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно зі статтею 2 Закону № 1706 Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Механізм надання щомісячної адресної допомоги визначений Порядком про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505 (далі - Порядок № 505) (зі змінами на час виникнення обставин).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 505 грошова допомога надається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, або змушені були покинути своє постійне місце проживання в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, і перемістилися в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, а також стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурних підрозділах з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад, з дня звернення за її призначенням та виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.

Пунктом 3 Порядку № 505 визначено, що грошова допомога особам, які переміщуються, призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди довільної форми про виплату грошової допомоги цій особі від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах: для інвалідів - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність.

Згідно з п. 5 Порядку № 505 (зі змінами від 31.05.2017 року № 370, які набрали чинності 03.06.2017 року) для отримання грошової допомоги уповноважений представник сім`ї звертається за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї до уповноваженого органу із письмовою заявою та пред`являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, та довідки всіх членів сім`ї про взяття на облік осіб, які переміщуються. У заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги: наявність у будь-якого із членів сім`ї у власності житлового приміщення / частини житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення. Для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву. У разі відсутності змін, що впливають на призначення грошової допомоги, про це зазначається у заяві про призначення допомоги на наступний шестимісячний строк, і до заяви не додаються документи, зазначені у цьому пункті, а використовуються відомості з документів, поданих з останньою заявою про призначення грошової допомоги. Таку заяву на наступний шестимісячний строк може бути подано з дати його початку або не раніше ніж за 15 днів до закінчення поточного шестимісячного строку.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 505 уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.

Отже, питання щодо призначення особі грошової допомоги, передбаченої Порядком № 505 вирішується уповноваженим органом, який зобов`язаний перевірити надані такою особою документи та на їх підставі прийняти відповідне рішення.

Виплата допомоги обмежена строком до шести місяців, але у випадку прийняття уповноваженим органом рішення на такий строк, останній не звільняється від обов`язку перевіряти та контролювати правомірність здійснення виплат призначеної грошової допомоги.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 505 (в редакції чинній на момент виникнення обставин) грошова допомога не призначається якщо будь-хто з членів сім`ї має у володінні житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.

Так, постановою Кабінету Міністрів України № 212 від 31 березня 2015 року внесено зміни, відповідно до яких грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції.

Постановою КМУ № 370 від 31 травня 2017 року внесено доповнення до цього пункту та зазначено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.

Відповідно до п. 11 Порядку № 505 уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня виникнення таких обставин. Суми грошової допомоги, надмірно виплачені внаслідок подання недостовірних документів, неповідомлення про зміну обставин, які впливають на виплату грошової допомоги, повертаються: уповноваженим представником сім`ї самостійно. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються в судовому порядку.

Відповідно до ст. 177 ЦК України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага.

Згідно ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч.1 ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті, зокрема, допомоги, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Відповідно до ч.1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Отже за змістом п.1 ст. 1215 ЦК України за наявності недобросовісності у діях одержувача коштів, вони мають бути повернуті власнику.

Таким чином, право стягнення сум грошової допомоги, виплачених надміру, залежить від достовірності відомостей, які зазначаються уповноваженим представником сім`ї у заяві про призначення такої допомоги, та добросовісності його послідуючих дій щодо повідомлення про виникнення обставин, що законодавчо передбачені як підстави для припинення виплати відповідних коштів допомоги.

Виходячи з наведеного суд приходить до висновку, що внаслідок недобросовісної поведінки відповідача, що виразилась у повідомленні недостовірної інформації щодо наявності у членів його сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції, тобто відомостей, що як наслідок, впливають на призначення і виплату державної допомоги, відповідачу було безпідставно призначено та виплачено щомісячну адресну допомогу, як внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі 93028,42 грн.

Приймаючи до уваги те, що відповідач частково виплатив безпідставно нараховані йому кошти грошової допомоги, відшкодуванню підлягає заборгованість перед позивачем в розмірі 66258,42 грн.

Таким чином, сукупність наданих позивачем та досліджених судом доказів у достатній мірі підтверджують той факт, що вимоги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Крім того, відповідно до статті 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню сплачені ним судові витрати у розмірі 2684 грн.

На підставі наведеного та керуючись ст. 3, 12, 81, 137, 141, 259, 263-265, 268, 280, 352, 354, 355 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради (ЄДРПОУ 26010987) суму надміру виплачених коштів допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, в розмірі 66528 (шістдесят шість тисяч п`ятсот двадцять вісім) грн. 42 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради (ЄДРПОУ 26010987) судові витрати в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд, якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Р.Є. Дубовик

Дата ухвалення рішення19.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118469676
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —229/8338/23

Рішення від 19.04.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Дубовик Р. Є.

Ухвала від 19.04.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Дубовик Р. Є.

Ухвала від 08.02.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Лапченко О. М.

Ухвала від 20.12.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Лапченко О. М.

Ухвала від 27.11.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Лапченко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні