Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 квітня 2024 року Справа№200/408/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Христофорова А.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
До Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 , в якому з урахуванням уточнених позовних вимог позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради щодо видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради вчинити дії щодо видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ОСОБА_1 проживає своєю сім`єю у складі дружини ОСОБА_2 , дітей від цього шлюбу: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 . Також до складу сім`ї входить дитина дружини від попереднього шлюбу ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 .
18.08.2023 року позивач звернувся до «Центру надання адміністративних послуг» Шахівської сільської ради із заявою про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї, яке надається членам багатодітної сім`ї. До зазначеної заяви були додані наступні документи: копія акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, фотокартка 3х4, свідоцтво про шлюб, копія паспортів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 виданого ОСОБА_2 .
Однак, листом Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради № 269 від 21.08.2023 року було повідомлено позивача про відсутність підстав для встановлення статусу та видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї зазначивши, що до заяви від 18.08.2023 року позивачем не додано документів, що підтверджують у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу (копію рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу, копію рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісті відсутнім (відсутньою), копію свідоцтва про смерть батька чи матері, копію свідоцтво про народження дитини у разі внесення зміни у зв`язку з усиновленням).
Окрім того, позивачем зазначено, що відповідно до п. 3-2 Прядку виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї № 209, затвердженого Постановою КМУ №209 від 2 березня 2010 року «Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї» зазначено, що у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - один із документів, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі; копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини; копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України; копія акту обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей; копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері; копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини).
Позивач вважає, що відповідачем не було взято до уваги додану позивачем копію акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, який підтверджує проживання дитини дружини від попереднього шлюбу ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 однією родиною. На переконання позивача, зазначені фактичні обставини у сукупності є підставою для прийняття рішення про встановлення статусу та видачу посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї родині позивача.
У поданому до суду відзиві на адміністративний позов, відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог у повному обсязі зазначивши, що 18.08.2023 року позивач звернувся до «Центру надання адміністративних послуг» Шахівської сільської ради із заявою про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї, яке надається членам багатодітної сім`ї.
Також, відповідачем зазначено, що до заяви позивача було долучено копія акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, який за приписами постанови КМУ від 02.03.2010 № 209 не є документом, що підтверджує факт виховання дитини одним із батьків. Вичерпний перелік документів, який подається для підтвердження факту виховання дитини, наведено в абз. 7 п. 3-2 Порядку № 209, і подача альтернативних документів, а саме акту обстеження умов проживання, чинним законодавством не передбачено. Враховуючи той факт, що відповідно до Порядку № 209, серед обов`язкових документів для видачі посвідчення має бути саме документ, що підтверджують у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу (копію рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу, копію рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісті відсутнім (відсутньою), копію свідоцтва про смерть батька чи матері, копію свідоцтво про народження дитини у разі внесення зміни у зв`язку з усиновленням), відповідач не може видати посвідчення ОСОБА_1 на підставі наданого акту обстеження умов проживання, оскільки останній суперечить рішенню суду, яке є чинним.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 до суду надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що ОСОБА_2 проживає своєю сім`єю у складі чоловіка ОСОБА_1 , дітей від цього шлюбу: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 та дитина від попереднього шлюбу ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується актом обстеження умов проживання від 09.08.2023 року.
В липні 2023 року ОСОБА_2 звернулась до відповідача із заявою про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї, яке надається членам багатодітної сім`ї. 27 липня 2023 року нею було отримано посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 .
18.08.2023 року її чоловік ОСОБА_1 звернувся до «Центру надання адміністративних послуг» Шахівської сільської ради із заявою про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї, яке надається членам багатодітної сім`ї. До зазначеної заяви були додані наступні документи: копія акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, фотокартка 3х4, свідоцтво про шлюб, копія паспортів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 виданого ОСОБА_2 .
Листом Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради № 269 від 21.08.2023 року було повідомлено про відсутність підстав для встановлення статусу та видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї зазначивши, що до заяви від 18.08.2023 року позивачем не додано документів, що підтверджують у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу (копію рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу, копію рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісті відсутнім (відсутньою), копію свідоцтва про смерть батька чи матері, копію свідоцтво про народження дитини у разі внесення зміни у зв`язку з усиновленням).
Також зазначено, що відповідно до п. 3-2 Прядку виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї № 209, затвердженого Постановою КМУ №209 від 2 березня 2010 року «Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї» зазначено, що у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - один із документів, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі; копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини; копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України; копія акта обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей; копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері; копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини).
Ухвалою суду від 09 лютого 2024 року, позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 09 квітня 2024 року позовну заяву ОСОБА_1 до Шахівської сільської ради Покровського району Донецької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без руху та надати позивачу строк в 5 (п`ять) днів з дня вручення їй копії цієї ухвали для надання суду уточнений адміністративний позов, в якому вірно визначити відповідача та зміст позовних вимог.
Ухвалою суду від 18 квітня 2024 року продовжено розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, строк дії воєнного стану в Україні продовжено ще на 30 діб, тобто до 25.04.2022.
21.04.2022 на засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 18.04.2022 № 259 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 на 30 діб.
На засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 17.05.2022 № 341 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 на 90 діб.
На засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 12 серпня 2022 року № 573 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Також, на засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 17.11.2022 № 2738-IX "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 на 90 діб.
Законом України від 07.02.2023 року № 2915-ІХ затверджено Указ Президента України від 6 лютого 2023 року №58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
На засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 1 травня 2023 року №254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20.05.2023 року на 90 діб.
Законом України від 27.07.2023 року № 3275-IX затверджено Указ Президента України від 26.07.2023 № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
На засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 06 листопада 2023 року №734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16.11.2023 року на 90 діб.
На засіданні Верховної Ради України ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 05 лютого 2024 року №49/24 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14.02.2024 року на 90 діб.
02 березня 2022 року опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно до статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Згідно свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , виданого 03.05.2012 року відділом державної реєстрації актів цивільного стану по м. Артемівську Артемівського міськрайонного управління юстиції у Донецькій області, актовий запис від 03.05.2012 року № 93 між ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 та ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_5 зареєстровано шлюб. Прізвище після реєстрації шлюбу чоловіка: ОСОБА_1 , дружини: ОСОБА_2 .
Від шлюбу мають спільних дітей: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , виданого 15.11.2012 року виконкомом Клинівської сільської ради Артемівського району Донецької області та ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданого 04.07.2023 року Добропільським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Дружина позивача ОСОБА_2 від попереднього шлюбу має сина ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 , виданого 01.07.2008 року виконкомом Новодар`ївської селищної ради м. Ровеньки Луганської області.
Відповідно до Акту обстеження житлових умов від 09.08.2023 року, виданого начальником служби у справах дітей Шахівської сільської ради за адресою: АДРЕСА_1 проживають і мають постійне місце реєстрації: ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_5 - мати, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 - батько, ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 - дитина, ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 - дитина, ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 - дитина.
Судом встановлено, що 18.08.2023 року позивач звернувся до «Центру надання адміністративних послуг» Шахівської сільської ради за отриманням адміністративної послуги: «Установлення статусу, видача посвідчень батькам багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї».
До зазначеної заяви були додані наступні документи: копія акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, фотокартка 3х4, свідоцтво про шлюб, копія паспортів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 виданого ОСОБА_2 .
За результатами опрацювання звернення ОСОБА_1 , Відділом освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради на звернення позивача спрямовано лист № 269 від 21.08.2023 року, яким повідомлено про відсутність підстав для встановлення статусу та видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї зазначивши, що до заяви від 18.08.2023 року позивачем не додано документів, що підтверджують у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу (копію рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу, копію рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька чи матері недієздатним (недієздатною), безвісті відсутнім (відсутньою), копію свідоцтва про смерть батька чи матері, копію свідоцтво про народження дитини у разі внесення зміни у зв`язку з усиновленням). Таким чином, заявником не додано документ, що підтверджує факт виховання дитини дружини від попереднього шлюбу ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 ., відповідно до постанови № 209, у зв`язку із чим для установлення статусу та видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, не має підстав.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
З огляду на матеріали справи, у складі сім`ї ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 перебуває дружина, ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_5 , згідно свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , виданого 03.05.2012 року відділом державної реєстрації актів цивільного стану по м. Артемівську Артемівського міськрайонного управління юстиції у Донецькій області, актовий запис від 03.05.2012 року № 93, а також спільні діти: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , виданого 15.11.2012 року виконкомом Клинівської сільської ради Артемівського району Донецької області та ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданого 04.07.2023 року Добропільським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Покровському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Крім того дружина позивача ОСОБА_2 від попереднього шлюбу має сина ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 , виданого 01.07.2008 року виконкомом Новодар`ївської селищної ради м. Ровеньки Луганської області.
За зверненням позивача від 18.08.2023 року, до складу багатодітної сім`ї мала бути включене вищезазначена дитина від попереднього шлюбу дружини, на підставі акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, оскільки останнім підтверджується факт виховання дитини одним із батьків та місце проживання однією сім`єю.
Механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї багатодітної сім`ї (далі - посвідчення) визначає Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2010 р. № 209.
Згідно з п. 2 Порядку № 209 посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім`ї і дітей з такої сім`ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України "Про охорону дитинства" та іншими актами законодавства.
Відповідно до п. 3 Порядку № 209 посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських (міст обласного значення), районних у містах (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад (далі - структурний підрозділ/виконавчий орган) і центрами надання адміністративних послуг одному з батьків незалежно від місця проживання протягом десяти робочих днів з дати подання заяви.
За приписами п. 3-1 Порядку № 209 Заява для оформлення посвідчення батьків багатодітної сім`ї та посвідчення дитини з багатодітної сім`ї подається одним із батьків структурному підрозділу/виконавчому органу, що видає посвідчення, або центру надання адміністративних послуг за формою, затвердженою Мінсоцполітики, одним із таких способів:
1) у паперовій формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус) або надсилання поштою (реєстрованим поштовим відправленням);
2) в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування (ідентифікація особи при цьому здійснюється з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг);
3) в усній формі - у разі особистого відвідування структурного підрозділу/виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг (для посвідчення особи пред`являється паспорт громадянина України або документ, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство або спеціальний статус).
При цьому посадова особа структурного підрозділу/виконавчого органу або адміністратор центру надання адміністративних послуг заповнює електронну форму заяви на підставі усної заяви та роздруковує її паперовий примірник, який повинен бути прочитаний і підписаний заявником.
Посадова особа структурного підрозділу/виконавчого органу або адміністратор центру надання адміністративних послуг надає заявнику вичерпну інформацію та консультацію щодо порядку подання заяви.
Відповідно до п. 3-2 Порядку № 209 у заяві зазначаються відомості про осіб, яким видаватимуться посвідчення:
прізвища, імена та по батькові батьків, місце і дата народження, серія та номер паспорта громадянина України, а також унікальні номери запису особи (за наявності) в Єдиному державному демографічному реєстрі, відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають про це відмітку в паспорті або які не є громадянами України);
прізвища, імена, по батькові, місце і дата народження дітей, їх унікальні номери запису особи в Єдиному державному демографічному реєстрі та відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності).
До заяви додаються:
одна фотокартка (кольорова або чорно-біла) розміром 30 Ч 40 міліметрів;
у разі народження дитини або навчання особи віком від 18 до 23 років за денною формою навчання за межами України - копія свідоцтва про народження дитини або довідки із закладу освіти. Такі документи подаються за умови їх легалізації, якщо інше не передбачено законом та міжнародним договором України, та з перекладом на українську мову. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально;
у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - один із документів, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі; копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини; копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України; копія акта обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей; копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері; копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини).
За приписами п. 3-4 Порядку № 209 для підтвердження відомостей про народження дітей та шлюб батьків використовуються відомості з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами Мін`юсту та Мінсоцполітики через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у порядку, передбаченому законодавством.
Відповідно до п. 3-5 Порядку № 209 для підтвердження відомостей про факт виховання дитини одним із батьків використовуються відомості з Єдиного державного реєстру судових рішень, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами Державної судової адміністрації та Мінсоцполітики у порядку, визначеному Мінсоцполітики разом із Державною судовою адміністрацією.
Згідно з п. 3-6 Порядку № 209 відомості, необхідні для оформлення посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, можуть також перевірятись у порядку електронної інформаційної взаємодії з державними електронними інформаційними ресурсами за допомогою засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.
Як було зазначено судом та підтверджується матеріалами справи, за зверненням позивача від 18.08.2023 року до складу багатодітної сім`ї мала б бути включена дитина дружини позивача від попереднього шлюбу ОСОБА_5 05.06.2008 року, згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 , виданого 01.07.2008 року виконкомом Новодар`ївської селищної ради м. Ровеньки Луганської області, на підставі акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, оскільки останнім підтверджується факт виховання дитини одним із батьків та місце проживання однією сім`єю за адресою: АДРЕСА_1 .
Вирішуючи спір, суд враховує, що згідно з абз. 5 п. 3-2 Порядку № 209 у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу, до заяви повинно бути додано - один із документів, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків (копія рішення суду із зазначенням місця проживання дитини з одним із батьків після розірвання шлюбу; витяг з реєстру територіальної громади, що підтверджує відомості про місце проживання заявника та дитини, у паперовій або електронній формі; копія судового наказу/рішення суду про стягнення аліментів, у якому зазначено місце проживання дитини; копія висновку служби у справах дітей про підтвердження місця проживання дитини для її тимчасового виїзду за межі України; копія акту обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей; копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; копія рішення суду про позбавлення батька чи матері батьківських прав, визнання батька (матері) недієздатним (недієздатною), безвісти відсутнім (відсутньою); копія свідоцтва про смерть батька чи матері; копія свідоцтва про народження дитини - у разі внесення до актового запису цивільного стану змін у зв`язку з усиновленням такої дитини).
Тобто спеціальним нормативно-правовим актом у спірних правовідносинах визначено вичерпний перелік документів, які додають до заяви у разі реєстрації повторного шлюбу та проживання із дітьми від попереднього шлюбу - документи, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків, зокрема, копія акту обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей.
З огляду на матеріали справи, за зверненням позивача від 18.08.2023 року, до складу багатодітної сім`ї мала б бути включена дитина від попереднього шлюбу дружини ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , на підставі акту обстеження умов проживання від 09.08.2023 року, оскільки останнім підтверджується факт виховання дитини одним із батьків та місце проживання однією сім`єю.
Таким чином, позивачем виконані умови Порядку №209 при поданні заяви про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї, яке надається членам багатодітної сім`ї із наданням документу, що підтверджують факт виховання дитини одним із батьків на підставі абз. 5 п.3-2 Порядку № 209 на підтвердження факту виховання дитини одним із батьків, зокрема позивачем, надано передбачений Порядком документ (копію акту обстеження умов проживання, виданого службою у справах дітей).
Посилання сторони відповідача на те, що перелік документів, який подається для підтвердження факту виховання дитини, наведено в п. 3-2 Порядку № 209, і подача альтернативних документів, а саме акту обстеження умов проживання, чинним законодавством не передбачено, суд не приймає, оскільки дана норма буда чинна до вчинення спірних правовідносин, а саме до 18.08.2023 року (дата звернення позивача із заявою про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї, яке надається членам багатодітної сім`ї ).
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, застосування норм права є особливою формою його реалізації. Це - державно-владна, організаційна діяльність компетентних органів держави й посадових осіб із реалізації правових норм стосовно до конкретних життєвих випадків через винесення індивідуально-конкретних правових наказів (приписів).
В даному випадку відповідачем не обґрунтовано не враховано доданого позивачем до заяви акту обстеження житлових умов, як документу, який здатний підтвердити факт виховання дитини одним із батьків у розумінні спірних правовідносин, що врегульовані Порядком № 209.
На відповідача покладено обов`язок перевірки повноти, достатності та належності доданих до заяви документів, перелік яких є вичерпним.
Слід зазначити, що поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 № 1380/5 передбачено, що дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акту.
Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами:
1) за допомогою оціночних понять, наприклад: "за наявності поважних причин орган вправі надати …", "у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити…", "рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам…" тощо;
2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав;
3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів;
4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.
Верховний Суд у постанові від 24.12.2019 у справі № 823/59/17 зробив наступний правовий висновок: "…повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким".
Пункт 3-2 Порядку № 209 це абсолютно визначена норма права, тобто норма, яка з вичерпною конкретністю і повнотою встановлює умови своєї дії, права і обов`язки адресатів та наслідки їх порушення.
Зазначена норма закріплює однозначне правило поведінки, тобто учасники відносин позбавлені можливості для вибору іншої поведінки, на чому безпідставно наполягає представник позивача із посиланням на норми Сімейного кодексу України, яким спірні правовідносини не врегульовано.
У контексті оцінки кожного аргументу (доводу), наданого стороною, Верховний Суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) і «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів і інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд вважає, що решта аргументів (доводів) сторін, які мають значення для правильного вирішення спору, на вирішення спірних правовідносин не впливають та не змінюють судовий розсуд цього спору за результатами судового процесу.
В адміністративному судочинстві принцип верховенства права зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Суд зазначає, що доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою, однак позивач в ході судового розгляду справи не доведено ґрунтовності пред`явлених вимог.
В той же час, згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини у справі Голдер проти Сполученого Королівства, згідно з якою саме небезпідставність доводів позивача про неправомірність втручання в реалізацію його прав є умовою реалізації права на доступ до суду.
Отже, звертаючись до суду з позовом про захист своїх прав, позивач обтяжений обов`язком довести "небезпідставність" своїх доводів щодо порушеного права за захистом якого він звернувся до суду, надавши відповідні докази зі змісту яких можливо встановити наявність спору саме на момент звернення до суду.
Таким чином, проаналізувавши обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову шляхом визнання дій Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради щодо не видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї ОСОБА_1 протиправними та зобов`язання Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.08.2023 року про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї з урахуванням висновків суду викладених в мотивувальній частині рішення.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат між сторонами суд виходить з правил частини першої статті 139 КАС України, відповідно до яких при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання до суду даного позову позивачем був сплачений судовий збір в сумі 1 211,20 грн.
З урахуванням встановлених обставин у справі, враховуючи, що спір в даному випадку виник внаслідок протиправних дій відповідача, суд приходить до висновку про необхідність покладення на відповідача судових витрат у повному обсязі, а саме в сумі - 1 211,20 грн., які слід стягнути за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) до Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради (місцезнаходження: Донецька область, Покровський район, с. Шахове, вул. Чернявського, 14, ЄДРПОУ 44027079) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_7 ) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради щодо не видачі посвідчення батьків багатодітної сім`ї ОСОБА_1 .
Зобов`язати Відділ освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради (місцезнаходження: Донецька область, Покровський район, с. Шахове, вул. Чернявського, 14, ЄДРПОУ 44027079) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) від 18.0.2023 року про видачу посвідчення батьків та дітей багатодітної сім`ї з урахуванням висновків суду, викладених в мотивувальній частині рішення.
В решті позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу освіти та соціально-гуманітарної роботи Шахівської сільської ради (місцезнаходження: Донецька область, Покровський район, с. Шахове, вул. Чернявського, 14, ЄДРПОУ 44027079) на користь ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) судовий збір у сумі 1 211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривні 20 копійок.
Рішення складене у повному обсязі та підписане 18 квітня 2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.Б. Христофоров
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118489726 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Христофоров А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні