Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 квітня 2024 р. Справа № 520/1719/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Волошина Д.А.,
за участю секретаря судового засідання - Прокопенко Ю.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компресорна техніка" до Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
У С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Компресорна техніка" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 09 жовтня 2023 року № 0318400414, прийняте відокремленим підрозділом Державної податкової служби України - Головним управлінням Державної податкової служби України у Харківській області.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що контролюючим органом притягнуто позивача до відповідальності, шляхом винесення відносно нього оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 09 жовтня 2023 року № 0318400414 за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач не погоджується з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, оскільки пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у зменшеному розмірі, чого контролюючим органом не було взято до уваги. Також, позивач зазначає, що 27.10.2023 ним на адресу відповідача через електронний кабінет платника податків направлена скарга на ППР № 0318400414, згідно якої він просив скасувати винесене ГУ ДПС України в Харківській області ППР № 0318400414 в частині нарахованої суми штрафу за порушення строків реєстрації податкових накладних, в сумі 55640,15 грн. 19.12.2023 позивачем отримано рішення відповідача від 19.12.2023 № 37265/6/99-00-06-03-01-06 про результати розгляду скарги, згідно якого позивачу відмовлено в задоволенні скарги. З рішення відповідача про відхилення скарги вбачається, що рішенням від 16.11.2023 №34224/6/99-00-06-03-01-06 продовжено строк розгляду скарги позивача до 25.12.2023, проте відповідачем ніяким чином, ані через кабінет платника податків, ані поштовим відправленням, не направлялося рішення про продовження строку розгляду скарги. У зв`язку з чим, згідно приписів статті 56 ПК України, скарга позивача має вважатися повністю задоволеною на користь платника податків. Позивач, посилаючись на вказані підстави, вважає оскаржуване податкове повідомлення - рішення від 09.10.2023 № 0318400414 протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою судді від 22.01.2024 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного провадження та призначено розгляд справи на 13.02.2024 о 10:00 год. Запропоновано відповідачу подати до суду протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому ухвали відзив на позов та докази на обґрунтування відзиву, а також докази направлення відзиву позивачу. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.
Ухвалою суду від 13.02.2024 відкладено розгляд справи на 05.03.2024 о 10:00 год у зв`язку з неприбуттям сторін та необхідністю витребування у відповідача доказів. Витребувано в Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Харківській області: рішення ДПС від 16.11.2023 № 34224/6/99-00-06-03-01-06, яким продовжено строк розгляду скарги позивача до 25.12.2023; докази направлення та вручення вказаного рішення позивачу.
Протокольною ухвалою від 05.03.2024 задоволено клопотання відповідача про відкладення розгляду справи та відкладено розгляд справи до 19.03.2024 об 11:00 год.
Протокольною ухвалою від 19.03.2024 задоволено клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи та відкладено розгляд справи до 16.04.2024 об 11:00 год.
Позивач в судове засідання, призначене на 16.04.2024 об 11:00 год не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи без участі представника позивача.
Позивач в судове засідання, призначене на 16.04.2024 об 11:00 год не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи, причини неявки не повідомив.
Разом з цим, відповідач подав до суду відзив на позовну заяву та витребувані судом документи. У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що заперечує проти позовних вимог позивача та вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення правомірним та таким, що прийняте відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач зазначив, що визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто з датою складання починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано. Тобто штрафи в розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому, порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/ РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Кодексу. Стосовно доводів позивача про ненадходження на адресу підприємства рішення про продовження розгляду скарги від ДПС України відповідачем зазначено, що у силу спеціального правила статей 42 і 45 ПК України платник податків вважається обізнаним з усіма письмовими документами платника податків у разі направлення таких документів на податкову адресу платника поштовим відправленням із повідомленням про вручення. У спірних правовідносинах контролюючим органом дотримана ця вимога закону, у той час як платник податків без достатніх поза розумним сумнівом пояснень та без існування вагомих причин не забезпечив створення умов для власної обізнаності із перебігом подій у зносинах із контролюючим органом, хоча не міг не усвідомлювати об`єктивної потреби у цьому. Просить відмовити в задоволенні позову.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Компресорна техніка" зареєстроване за кодом 32676527.
Як вбачається з матеріалів справи, Головним управління ДПС у Харківській області проведено перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Компресорна техніка", за результатами проведення якої контролюючим органом складено акт перевірки від 20.09.2023 № 28556/20-40-04-14-03.
Перевіркою встановлено несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних за період лютого 2022 року, квітня-травня 2022 року, липня-серпня 2022 року, листопада-грудня 2022 року та червня 2023 року, оскільки така реєстрація здійснена з порушенням граничних строків реєстрації податкових накладних, а саме:
- № 1 від 10.02.2020 зареєстрована 04.03.2020 (порушено строк реєстрації у 4 дні);
- № 37 від 16 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 36 від 16 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 39 від 17 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 41 від 17.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 38 від 17 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 40 від 17.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 43 від 18.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 42 від 18.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 44 від 18 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 45 від 22.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 46 від 22.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 47 від 23.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 48 від 28.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 57 днів);
- № 49 від 28.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 1 від 11.04.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 2 від 12.04.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 3 від 30.04.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні);
- № 1 від 31.05.2022 зареєстрована 20.09.2022(порушено строк реєстрації у 67 днів);
- № 1 від 04.07.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 46 днів);
- № 1 від 15.08.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 15 днів);
- № 8 від 31.08.2022 зареєстрована 20.09.2022 (порушено строк реєстрації у 5 днів);
- № 1 від 01.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів);
- № 2 від 07.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів);
- № 5 від 14.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів);
- № 7 від 14.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів);
- № 6 від 15.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів);
- № 9 від 18.11.2022 зареєстрована 01.06.2023 (порушено строк реєстрації у 168 днів);
- № 5 від 14.12.2022 зареєстрована 12.01.2023 (порушено строк реєстрації у 12 днів);
- № 1 від 23.06.2023 зареєстрована 20.07.2023 (порушено строк реєстрації у 2 дні). (а.с. 9)
Так, відповідно до акту перевірки від 20.09.2023 № 28556/20-40-04-14-03 контролюючим органом встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних ТОВ "Компресорна техніка", за що передбачена відповідальність статтею 120-1 розділу ІІ Податкового кодексу України.
Головним управлінням ДПС у Харківській області на підставі акту перевірки від 20.09.2023 №28556/20-40-04-14-03 було винесене відносно ТОВ "Компресорна техніка" податкове повідомлення-рішення № 0318400414 від 09.10.2023 на суму 55 640,15 грн. (а.с. 7)
Позивач 27.10.2023 направив скаргу на податкове повідомлення-рішення до Державної податкової служби України. (а.с. 10)
Рішен ням від 16.11.2023 № 34224/6/99-00-06-03-01-06 продовжено строк розгляду скарги ТОВ «Ком пресорна техніка» до 25.12.2023.
Рішенням про результати розгляду скарги від 19.12.2023 № 37265/6/99-00-06-03-01-06 Державна податкова служба України залишила без змін вказане податкове повідомлення-рішення, а скаргу позивача без задоволення.
Не погоджуючись із винесеними податковим повідомленням-рішенням № 0318400414 від 09.10.2023 позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі -ПК України).
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно абзацу 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відтак, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які (в т.ч.) не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність правопорушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Щодо податкової накладної, виписаної позивачем 10.02.2020, суд зазначає наступне.
Як вже зазначено судом, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені.
Натомість, всупереч наведеному, податкова накладна № 1 від 10.02.2020 зареєстрована позивачем 04.03.2020, тобто з затримкою реєстрації податкової накладної, оскільки така податкова накладна мала бути зареєстрована до 29.02.2020 включно та до запровадження карантину.
Отже, висновок контролюючого органу щодо застосування штрафних санкцій до позивача за порушення строків реєстрації вищевказаної податкової накладної є правомірним.
Щодо податкових накладних, виписаних позивачем у період з 16.02.2022 по 31.05.2022, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Відтак, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Водночас, суд звертає увагу, що Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Відповідно до підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції внесених змін Законом №2260-ІХ, чітко визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Тобто, граничним терміном реєстрації податкових накладних, виписаних позивачем у період з 16.02.2022 по 31.05.2022, є 15.07.2022.
Таким чином, враховуючи зазначене та абзац 3 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ), суд приходить до висновку, що податкові накладні, виписані позивачем у період з 16.02.2022 по 31.05.2022, позивач повинен був зареєструвати відповідно до встановлених законодавством строків - до 15.07.2022.
Натомість, всупереч наведеному, вказані податкові накладні зареєстровані позивачем з порушенням строків, тобто з затримкою реєстрації податкових накладних, а саме: № 37 від 16 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 36 від 16 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 39 від 17 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 41 від 17.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 38 від 17 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 40 від 17.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 43 від 18.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 42 від 18.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 44 від 18 02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 45 від 22.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 46 від 22.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 47 від 23.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 48 від 28.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 57 днів); № 49 від 28.02.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 1 від 11.04.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 2 від 12.04.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 3 від З0.04.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 62 дні); № 1 від 31.05.2022 зареєстрована 20.09.2022(порушено строк реєстрації у 67 днів).
Так, судом встановлено, що позивач мав обов`язок зареєструвати податкові накладні, виписані у період з 16.02.2022 до 31.05.2022 до 15.07.2022, однак позивач зареєстрував вищевказані податкові накладні з пропуском такого строку.
Отже, висновки контролюючого органу щодо застосування штрафних санкцій до позивача за порушення строків реєстрації вищевказаних податкових накладних є правомірними.
Щодо податкових накладних, виписаних у період з 04.07.2022 по 14.12.2022 суд зазначає наступне.
Судом встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних, виписаних у період з 04.07.2022 по 14.12.2022, а саме: - № 1 від 04.07.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 46 днів); № 1 від 15.08.2022 зареєстрована 15.09.2022 (порушено строк реєстрації у 15 днів); № 8 від 31.08.2022 зареєстрована 20.09.2022 (порушено строк реєстрації у 5 днів); № 1 від 01.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів); № 2 від 07.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів); № 5 від 14.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів); № 7 від 14.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів); № 6 від 15.11.2022 зареєстрована 14.12.2022 (порушено строк реєстрації у 14 днів); № 9 від 18.11.2022 зареєстрована 01.06.2023 (порушено строк реєстрації у 168 днів); № 5 від 14.12.2022 зареєстрована 12.01.2023 (порушено строк реєстрації у 12 днів).
Так, реєстрація вказаних податкових накладних здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування (за період з 24.02.2022 по 27.05.2022) в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Крім того, Законом № 2260-ІХ визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.
Аналіз наведених положень Закону №2260-ІХ свідчить про те, що починаючи з 27.05.2022 у випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства в ході проведення камеральної перевірки під час дії воєнного стану на території України, в тому числі з питань своєчасності реєстрації податкових накладних, контролюючий орган уповноважений застосовувати штрафні санкції незважаючи на дію карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Таким чином, суд відхиляє аргументи позивача стосовно відсутності підстав для застосування відносно нього штрафної санкції в силу пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.
Суд вкотре наголошує, що підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції внесених змін Законом № 2260-ІХ імперативно визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.
Таким чином, з 27.05.2022 позивач був проінформований про те, що у випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства під час проведення камеральної перевірки контролюючий орган вправі застосовувати штрафні санкції відносно платників податків, незважаючи на дію мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій, передбаченого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що в свою чергу, фактично і спростовує твердження позивача стосовно правової невизначеності та необхідності застосування норми пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до спірних правовідносин.
Щодо податкової накладної, виписаної позивачем 23.06.2023, суд зазначає наступне.
Судом також встановлено порушення позивачем строку реєстрації податкової накладної, виписаної 23.06.2023, а саме: № 1 від 23.06.2023 зареєстрована 18.07.2023 (порушено строк реєстрації у 2 дні).
Суд зазначає, що Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктом 90 такого змісту: 90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З розрахунку штрафу за порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних судом встановлено, що відповідачем були застосовані положення вищевказаного закону та застосовано до позивача штраф у зменшеному розмірі (2 %) за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, виписаної 23.06.2023.
Суд наголошує, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання. При здійсненні правозастосування суд має комплексно та системно застосовувати законодавство, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.
Підсумовуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що ТОВ "Компресорна техніка" порушило терміни реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за що підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України та п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Суд зазначає, що аналогічна правова позиція щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних викладена у постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року по справі №280/4484/23 та від 12 березня 2024 року по справі № 160/13661/23, яка, відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, враховується судом при розгляді даної справи.
Отже, п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо застосування зменшеного розміру штрафних санкцій не вбачається можливим застосувати до всіх спірних податкових накладних.
Так, судом не встановлено будь-яких порушень з боку контролюючого органу при розрахунку штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
Щодо посилань позивача на те, що скарга позивача на оскаржуване податкове повідомлення-рішення, подана до ДПС України, є задоволеною, у зв`язку з тим, що відповідачем прийнято остаточне рішення з пропуском встановлено строку для розгляду такої скарги, а рішення про продовження розгляду скарги позивач не отримував, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 56.8 статті 56 Податкового кодексу України контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків засобами поштового зв`язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) або надати йому під розписку.
Згідно з пунктом 56.9 статті 56 Податкового кодексу України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово або в електронній формі засобами електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.
Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.
Так, ухвалою суду від 13.02.2024 витребувано в Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Харківській області: рішення ДПС від 16.11.2023 № 34224/6/99-00-06-03-01-06, яким продовжено строк розгляду скарги позивача до 25.12.2023; докази направлення та вручення вказаного рішення позивачу.
Відповідач подав до суду витребувані судом документи на виконання вимог ухвали суду.
З наданих відповідачем документів судом встановлено, що рішення про продовження розгляду скарги позивача було направлено позивачу 16.11.2023 засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення за №0600061162345. Відправлення № 0600061162345 було повернуто на адресу відповідача з відміткою: «за закінченням терміну зберігання». (а.с. 56-58)
Відповідно до пункт 42.2 статті 42 Податкового кодексу України, документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Отже, зважаючи на положення пункту 42.2 статті 42 Податкового кодексу України, рішення про продовження розгляду скарги позивача, що направлялося позивачу, є належним чином врученим.
Судом встановлено, що скарга позивача надійшла до ДПС України 27.10.2023. Строк розгляду скарги позивача було продовжено рішенням ДПС від 16.11.2023 №34224/6/99-00-06-03-01-06 в межах двадцятиденного строку та таке рішення було направлено позивачу. Остаточне рішення за результатами розгляду скарги позивача ухвалене ДПС України в межах шестидесятиденного строку.
Отже, доводи позивача щодо того, що його скарга є задоволеною, не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи, тому суд відхиляє такі доводи позивача.
Інших доводів щодо протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення позивачем не наведено.
Судом під час розгляду справи не встановлено протиправності в діях відповідача при розрахунку розмірів штрафних санкцій відносно позивача.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1,2 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Так, позивачем не надано до суду належних доказів щодо неправомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення або порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Судом таких обставин також не встановлено.
Дослідивши обставини справи та подані сторонами документи, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог позивача без задоволення.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Компресорна техніка" (пров. Університетський, буд. 1, м. Харків, 61003, ЄДРПОУ 32676527) до Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 19 квітня 2024 року.
Суддя Дмитро ВОЛОШИН
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118491574 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні