Рішення
від 19.04.2024 по справі 560/1415/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1415/24

РІШЕННЯ

іменем України

19 квітня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВА ЦЕМ" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВА ЦЕМ" звернулось до суду з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 030974 від 03.01.2024.

Зазначає, що оскаржувана постанова є протиправною, оскільки інспектор неправильно кваліфікував зафіксовану під час перевірки подію, застосувавши норми, які передбачають відповідальність згідно з абз. 3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт". Натомість вважає, що усі необхідні документи на час перевірки у водія були у наявності, відтак постанова є неправомірною.

Відповідач подав відзив, у якому позов не визнає, зазначає, що оскільки стосовно позивача як перевізника встановлене правопорушення в частині відсутності на час перевірки визначених законом документів, спірна постанова є правомірною, а позов необґрунтованим.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 2 Закону України "Про автомобільний транспорт" №2344-III (Закон №2344-III) законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, Законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень. Нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Відповідно до ст.18 Закону №2344-III з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням. Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Абзац 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ передбачає, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Статтею 48 Закону №2344-ІІІ передбачені документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

З аналізу вищевикладеного слідує, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів фактично не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності в тому числі інших документів, передбачених законодавством. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11 лютого 2020 року по справі № 820/4624/17.

Пунктом 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340 (далі - Положення №340), автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Пунктом 1.3 Положення №340 встановлено, що вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів визначено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010 (далі - Інструкція № 385). Пунктом 1.4 Інструкції передбачено, що контрольний пристрій (тахограф) - це обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Положеннями пункту 3.3 Інструкції №385 передбачено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Отже, відповідно до п. 3.3. Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у необхідній кількості, або особисту картку водія, або роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом. Пунктами 3.5, 3.6 Інструкції № 385 передбачено, що перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, щодо кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії.

Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

Згідно з ч. 8 ст. 53 Закону №2344-III водії транспортних засобів (при виконанні міжнародних перевезень), що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії відомості роботи тахографа.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

Інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області Державної служби України з безпеки на транспорті в рамках заходів державного контролю 21.11.2023 здійснено рейдову перевірку транспортного засобу марки MAN/FELDBINDER, РНЗ НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , який належить ТОВ "НОВА ЦЕМ"

Під час перевірки було встановлене перевезення вантажу транспортним засобом, який обладнано цифровим тахографом, за відсутності необхідних у цьому випадку документів: особистої картки водія у цифровому тахографі до 08:25, роздруківки на паперовому носії відомостей тахографа щодо водія ОСОБА_1 за 21.11.2023 до 08:25.

Так, водієм для перевірки було надано: товарно - транспортну накладну №0081932408 від 21.11.2023, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, посвідчення водія та роздруківку даних тахографа, з якої встановлено, що карта водія у слоті тахографа була встановлена лише 21.11.2023 о 08 годині 25 хвилин.

Водночас, згідно з відомостями товарно - транспортної накладної водій ОСОБА_1 розпочав рух транспортним засобом 20.11.2023 з села Гуменці Кам`янець-Подільського району до міста Рівне. Таким чином, інспекторами було встановлено, що у слоті тахографа карта водія була відсутня до 08 години 25 хвилин 21.11.2023, і лише після цього була встановлена.

Про виявлені обставини складений акт від 21.11.2023 №021665, зі змісту якого вбачається, що транспортний засіб належить Товариству з обмеженою відповідальністю "НОВА ЦЕМ", водій транспортного засобу з актом ознайомлений, зазначив, що пояснення надасть пізніше.

05.12.2023 позивачу було направлено лист №95114/40/24-23 з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи за матеріалами перевірки.

03.01.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю "НОВА ЦЕМ" надані письмові пояснення щодо того, що обставини правопорушення були неправильно кваліфіковані інспектором, так як у водія на час перевірки була особиста картка водія, тому вимога одночасної наявності роздруківки даних роботи тахографа є необґрунтованою.

03.01.2024 начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області розглянуто вищезазначений акт та інші матеріали перевірки та прийнята постанова на підставі абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» про накладення на позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000,00 грн. за порушення вимог ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Судом зі змісту даних, зазначених у роздруківці відомостей тахографа, яка отримана 21.11.2023 о 08:28 та надана до матеріалів перевірки, встановлено, що особиста карта водія ОСОБА_2 була встановлена у пристрій (слот) тахографа 21.11.2023 о 08:25. У той же час, товарно - транспортна накладна, надана до перевірки, вказує на те, що водій ОСОБА_1 розпочав рух цим транспортним засобом 20.11.2023 з села Гуменці Кам`янець-Подільського району до міста Рівне.

Водночас у матеріалах справи відсутня роздруківка відомостей тахографа, яка дозволяє підтвердити встановлення особистої картки водія у пристрій тахографа починаючи з 20.11.2023 до 08:25 21.11.2023. Таким чином, належними доказами не підтверджується те, що особиста картка водія була наявна у слоті тахографа під час поїздки до 08:25 21.11.2023.

Отже, на момент перевірки перевізником не було забезпечено наявність у водія такого документу, як роздруківка відомостей цифрового тахографа, що підтверджувала часовий проміжок до 08:25 21.11.2023 із встановленою особистою картою водія. Не наданий такий документ і до суду, відтак суд погоджується з доводами відповідача про те, що наданими позивачем доказами суть виявленого порушення не спростовується.

Суд звертає увагу на те, що відсутність роздруківки на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водіїв обумовлюється невикористанням водієм наявної у нього картки водія, тобто картки контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначеної для використання в цифровому тахографі. Так, водій зобов`язаний вставляти картку водія у слот тахографа та активувати її перед початком кожної поїздки шляхом підтвердження інформації про особу водія, часу та країни, а у разі перетину кордону додавати дані про країну. У такому випадку тахограф фіксує відомості про здійснення водієм перевезення із фіксуванням часу руху та стоянки, швидкості, відстані, обертів шасі. Відтак, використання водієм своєї картки під час поїздки надає можливість роздруковувати на паперовому носії інформацію про його роботу та відпочинок. Водночас, у разі незастосування водієм картки перед початком поїздки та під час руху (не встановлення її у слот та відсутність активації) тахограф фіксує рух транспортного засобу без водія, що унеможливлює отримання інформації про роботу конкретного водія як протягом поточної, так і під час попередніх поїздок.

Відтак, за відсутності необхідних документів, зокрема, у даному випадку особистої картки водія у контрольному пристрої (цифровому тахографі) протягом відповідного проміжку часу, а також роздруківки даних роботи цифрового тахографа за відповідний період, до перевізника міг бути застосований адміністративно-господарський штраф на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону.

Що стосується покликання на введення у державі воєнного стану як на надзвичайну подію, що впливає на кваліфікацію правопорушення, суд виходить з того, що позивачем не надано належних доказів того, яким чином воєнний стан вплинув на виконання перевізником своїх зобов`язань щодо наявності та пред`явлення під час перевірки необхідних документів.

З огляду на зазначене, оскільки відсутність у перевізника на час перевірки окремих документів, які є обов`язковими для здійснення перевезень транспортним засобом, обладнаним тахографом, не спростована належними доказами і протилежне суду не доведено, орган державного контролю діяв у межах, у спосіб та на підставі повноважень, визначених чинним законодавством.

Враховуючи викладене, позов не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 19 квітня 2024 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВА ЦЕМ" (шосе Вінницьке, 12/2Д,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29011 , ідентифікаційний номер - 41268650) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118491811
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/1415/24

Рішення від 19.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні