Рішення
від 19.04.2024 по справі 580/1495/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2024 року справа № 580/1495/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Каліновської А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Ротмістрівської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури (далі позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави до Ротмістрівської сільської ради (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ротмістрівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, орієнтовною площе 0,6 га, зобов`язавши Ротмістрівську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ротмістрівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, орієнтовною площею 0,6 га.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Смілянською окружною прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку під об`єктом нерухомості за адресою: вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, якою користується комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Відповідач у визначений судом строк відзив на позов не подав.

Третя особа письмових пояснень не надала.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що Смілянською окружною прокуратурою Черкаської області вивчено стан додержання вимог земельного законодавства в діяльності Ротмістрівської сільської ради в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом культури.

За результатами вивчення встановлено, що у с. Ротмістрівка Черкаського району Черкаської області функціонує Ротмістрівський сільський будинок культури, що розташований за адресою: Черкаська область, с. Ротмістрівка, вул. Мілованова, 15.

Згідно з Статутом Ротмістрівського сільського будинку культури, затвердженого рішенням Ротмістрівської сільської ради від 18.12.2009 № 25-3/V, Ротмістрівський сільський будинок культури є комунальним закладом. Засновником Будинку культури є Ротмістрівська сільська рада. Фінансування Ротмістрівського сільського будинку культури здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та спецкоштів. Ротмістрівський сільський будинок культури є неприбутковою організацією.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, інформаційна довідка № 360786482 від 03.01.2024, право власності на об`єкт нерухомого майна - Ротмістрівський сільський будинок культури по вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, зареєстровано за Ротмістрівською сільською радою, номер запису про право власності 25670813 від 07.04.2018.

Згідно інформаційної довідки № 360786482 від 03.01.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо земельної ділянки встановлено, що відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , відсутні.

Враховуючи вищевикладене, встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, розташовану під закладом культури, на якій знаходиться будівля закладу культури з прибудовами, відсутні, що є порушенням вимог чинного законодавства.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 07.12.2023 № 10-23-0.2-7682/2-23 зазначено про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під об`єктом нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 .

Разом з цим, згідно з інформацією Ротмістрівської сільської ради від 26.12.2023 № 02-38/2001 за Ротмістрівським сільським будинком культури обліковується земельна ділянка площею 0,6 га, категорія землі - землі житлової та громадської забудови.

Відповідно до інформації Ротмістрівської сільської ради від 20.11.2023 № 02-38/1792 встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні.

Таким чином, прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку, яка використовується Ротмістрівським сільським будинком культури відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном і ризики для нормального функціонування закладу соціально - культурної сфери.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Отже у відповідача наявна необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,6 га за адресою: по АДРЕСА_1 , якою користується комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, власні: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельна ділянка площею 0,6 га за адресою: по вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, якою користується комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури - має бути належним чином оформлена та використовуватись у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,6 га за адресою: по вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, якою користується комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури, може призвести до надання їх іншим особам та для цілей, не пов`язаних із основним видом його діяльності.

Крім того за визначенням статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,6 га за адресою: по АДРЕСА_1 , якою користується комунальний заклад Ротмістрівський сільський будинок культури, створює передумови до зловживань щодо розпорядження приміщенням та зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального його функціонування тощо.

За таких обставин суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ротмістрівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, орієнтовною площе 0,6 га.

Зобов`язати Ротмістрівську сільську раду (20726, Черкаська область, Черкаський район, с. Ротмістрівка, вул. Михайлівська, 18, код ЄДРПОУ 26359075) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ротмістрівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: вул. Мілованова, 15, с. Ротмістрівка, Черкаський район, Черкаська область, орієнтовною площею 0,6 га.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Альона КАЛІНОВСЬКА

Дата ухвалення рішення19.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118492117
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/1495/24

Рішення від 19.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні