П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/26031/23
Перша інстанція: суддя Потоцька Н.В.,
повний текст судового рішення
складено 27.11.2023, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2023 року ТОВ «Індастрі Ойл» (далі позивач, Товариство) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС), ДПС України (далі відповідач-2, ДПС), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме рішення №9283320/43541421 від 01.08.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 01.09.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 01.09.2022 року, складену та направлену для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її первинного подання до реєстрації, а саме: 29.09.2022 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме рішення №9283319/43541421 від 01.08.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 31.08.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №21 від 31.08.2022 року, складену та направлену для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її первинного подання до реєстрації, а саме: 12.09.2022 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме рішення №9283318/43541421 від 01.08.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 30.08.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 30.08.2022 року, складену та направлену для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її первинного подання до реєстрації, а саме: 12.09.2022 року.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості, а тому є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Позивач стверджує, що всі документи первинного бухгалтерського обліку, оформлені сторонами, не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу ст.ст.198, 201 ПКУ, ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88, спричиняли б втрату цими документами доказової сили.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.11.2023 року позов задоволено повністю.
Дану справу було розглянуто судом першої інстанції у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Не погоджуючись з таким рішенням, ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «Індастрі Ойл» зареєстровано та здійснює свою господарську діяльність у встановленому чинним законодавством України порядку на правах юридичної особи.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 26.10.2022 року №505662192084 економічними видами діяльності позивача є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); інші: 19.20 Виробництво продуктів нафтоперероблення; 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устатковання; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення та інші.
Згідно КВЕД - 2010 клас 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням в себе включає: оптову торгівлю необробленою деревиною, оптову торгівлю продукцією первинного оброблення деревини, оптову торгівлю лаками та фарбами, оптову торгівлю будівельними матеріалами: піском, гравієм тощо, оптову торгівлю шпалерами та покриттям для підлоги (паркетом, лінолеумом, ламінатом тощо), оптову торгівлю листовим склом, оптову торгівлю санітарно-технічним обладнанням: ваннами, раковинами, умивальниками, унітазами тощо, оптову торгівлю спорудами зі збірних елементів.
01.08.2022 року між ТОВ «Індастрі Ойл» та ТОВ «Весташляхбуд» було укладено договір поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1.
Умовами п.1.1. Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року визначено, що: «За даним Договором Постачальник зобов`язується в порядку і строки, встановлені Договором або додатковими домовленостями, передати у власність Покупця товар в певній кількості, відповідної якості і за погодженою ціною, а останній прийняти товар і та сплатити його вартість на умовах, визначених у даному Договорі або додатках до нього».
Пунктом 1.2. Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року передбачено, що: «Предметом поставки за цим договором можуть бути (але не виключно): бетон та вироби з бетону та залізобетону, сипучі будівельні матеріали (пісок, щебінь, цемент, керамзит, відсів, тощо), інші товари.»
Згідно п.1.3. Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року вказано, що: «Номенклатура товару, що поставляється, ціна, обумовлюються сторонами або в цьому договорі або в додатках до цього договору, або у видаткових накладних, які прирівнюються сторонами до специфікації в розумінні вимог Господарського кодексу України.».
Відповідно до п.1.4. Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року зазначено, що: «Загальна вартість Договору складається з загальної вартості поставленого товару в період дії Договору».
Змістом п.2.2. Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року визначено, що: «Постачальник здійснює поставку товару на умовах СРТ склад Покупця за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Урожайна, 1».
Умови поставки товару визначені п.2.3. Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року, а саме: «Постачальник здійснює поставку товару протягом трьох робочих днів від дня отримання попередньої оплати товару або дня узгодження поставки товару з відстроченням оплати».
Умови оплати товару передбачені у п.3.2 Договору поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року, а саме визначено, що: «Покупець здійснює оплату у безготівковій формі шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника на умовах 100% попередньої оплати за товар».
Отже, в ході своєї діяльності позивачем було складено наступні податкові накладні:
- податкова накладна №21 від 31.08.2022 року;
- податкова накладна №20 від 30.08.2022 року;
- податкова накладна №1 від 01.09.2022 року.
Однак, згідно отриманих позивачем квитанцій, вказані податкові накладні було прийнято. Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження факту отримання/передачі товарів ТОВ «Індастрі Ойл» та ТОВ «Весташляхбуд» між ними було підписано видаткові накладні:
- №789 від 01.09.2022 року (надалі - ВН №789), згідно з якою підлягав передачі наступний товар: щебінь 5-10 у кількості 155,85 т, за ціною 1114,20 грн. з ПДВ за тону, загальною вартістю 173684,08 грн., з них 28941,35 грн. ПДВ;
- №788 від 31.08.2022 року (надалі - ВН №788), згідно з якою підлягав передачі наступний товар: щебінь 5-10 у кількості 407,90 т, за ціною 1114,20 грн. з ПДВ за тону, на загальну вартість 454872,15 грн., з них 75812,03 грн. ПДВ;
- №787 від 30.08.2022 року (надалі - ВН №787), згідно з якою підлягав передачі наступний товар: щебінь 5-10 у кількості 240,40 т, за ціною 1114,20 грн. з ПДВ за тону, на загальну вартість 267 909,39 грн., з них 44651,57 грн. ПДВ.
На розрахунковий рахунок позивача ТОВ «Весташляхбуд» було сплачено грошові кошти в розмірі 628520,22 грн., що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від 04.10.2022 року №1658 та 1862619,28 грн., що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від 31.08.2022 року №1400, зарахування зазначених грошових коштів на розрахунковий рахунок позивача підтверджується відображенням у бухгалтерському обліку згідно картки по рахунку 361.
З метою доведення реальної наявності та придбання зазначених вище товарів у видаткових накладних №1 від 01.09.2022 року, №20 від 30.08.2022 року, №21 від 31.08.2022 року у ТОВ «Індастрі Ойл» останнім зазначено, що щебінь 5-10, ТОВ «Індастрі Ойл» було придбано у ТОВ «Торговий дім «Кіровоградграніт» на підставі Договору №22-07 від 08.02.2022 року (надалі Договір №22-07). Відповідно до умов п.1.1. Договору №22-07 визначено, що: «Продавець передає у власність Покупця партіями протягом терміну дії договору, а Покупець оплачує й приймає щебеневу продукцію, далі Товар на умовах EXW (склад продавця) в асортимент і кількості згідно заявки Покупця».
Відповідно до умов Договору №22-07 ТОВ «Індастрі Ойл» було придбано щебінь 5-10 у кількості 155,85 т на загальну суму 75135,29 грн., що підтверджується видатковою накладною №3264 від 01.09.2022 року, товарно-транспортними накладними за номерами: 3235, 3236, 3240, 3241, 3242, 3243, 3251 від 01.09.2022 року.
Також ТОВ «Індастрі Ойл» було придбано щебінь 5-10 у кількості 407,90 т на загальну суму 196648,60 грн., що підтверджується видатковою накладною №3230 від 31.08.2022 року, товарно-транспортними накладними за номерами: 3175, 3228, 3227, 3226, 3224, 3219, 3218, 3217, 3216, 3191, 3210, 3204, 3194, 3192, 3188, 3183, 3185, 3184, 3178 від 31.08.2022 року.
Також ТОВ «Індастрі Ойл» було придбано щебінь 5-10 у кількості 240,40 т на загальну суму 115896,84 грн., що підтверджується видатковою накладною №3170 від 30.08.2022 року, товарно-транспортними накладними за номерами: 3149, 3150, 3154, 3153, 3156, 3157, 3151, 3166, 3167, 3158, 3155 від 30.08.2022 року.
Позивачем відповідно до умов Договору №22-07 від 08.02.2022 року було здійснено передоплату в розмірі 1500000,00, що підтверджується платіжною інструкцією в національній валюті від 23.02.2022 року №000145826 та відображено у бухгалтерському обліку позивача згідно картки по рахунку 361. Оплачений щебінь 5-10 в повному об`ємі було поставлено в подальшому ТОВ «Весташляхбуд».
27.07.2023 року позивачем через програмне забезпечення ОСОБА_1 .Doc було надано Пояснення в обґрунтування відсутності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної №20 від 30.08.2022 року з копіями наступних первинних документів: договір поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року, видаткова накладна №787 від 30.08.2022 року, платіжне доручення №1400 від 31.08.2022 року, договір поставки №22-07 від 08.02.2022 року, видаткова накладна №3170 від 30.08.2022 року, ттн №3149 від 30.08.2022 року, ттн №3150 від 30.08.2022 року, ттн №3154 від 30.08.2022 року, ттн №3153 від 30.08.2022 року, ттн №3156 від 30.08.2022 року, ттн №3157 від 30.08.2022 року, ттн №3151 від 30.08.2022 року, ттн №3166 від 30.08.2022 року, ттн №3167 від 30.08.2022 року, ттн №3168 від 30.08.2022 року, ттн №3155 від 30.08.2022 року, платіжне доручення №000145826 від 23.02.2022 року, картка по рахунку 631, статут, Виписка, Витяг по ПДВ, Протокол загальних зборів, Наказ про призначення директора, Накази про прийом на роботу, Повідомлення про прийняття працівників на роботу, штатний розклад та звіт за квартал по найманим працівникам.
26.07.2023 року позивачем через програмне забезпечення ОСОБА_1 .Doc було надано Пояснення в обґрунтування відсутності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної №21 від 31.08.2022 року з копіями наступних первинних документів: договір поставки №Ю-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року, видаткова накладна №788 від 31.08.2022 року, платіжне доручення №1658 від 04.10.2022 року, договір поставки №22-07 від 08.02.2022 року, видаткова накладна №3230 від 31.08.2022 року, ттн №3175 від 31.08.2022 року, ттн №3228 від 31.08.2022 року, ттн №3227 від 31.08.2022 року, ттн №3226 від 31.08.2022 року, ттн №3224 від 31.08.2022 року, ттн №3219 від 31.08.2022 року, ттн №3218 від 31.08.2022 року, ттн №3217 від 31.08.2022 року, ттн №3216 від 31.08.2022 року, ттн №3191 від 31.08.2022 року, ттн №3210 від 31.08.2022 року, ттн №3204 від 31.08.2022 року, ттн №3194 від 31.08.2022 року, ттн №3192 від 31.08.2022 року, ттн №3188 від 31.08.2022 року, ттн №3183 від 31.08.2022 року, ттн №3185 від 31.08.2022 року, ттн №3184 від 31.08.2022 року, ттн №3178 від 31.08.2022 року, платіжне доручення №000145826 від 23.02.2022 року, картка по рахунку 361, статут, Виписка, Витяг по ПДВ, Протокол загальних зборів, Наказ про призначення директора, Накази про прийом на роботу, Повідомлення про прийняття працівників на роботу, штатний розклад та звіт за квартал по найманим працівникам.
27.07.2023 року позивачем через програмне забезпечення ОСОБА_1 .Doc було надано Пояснення в обґрунтування відсутності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 01.09.2022 року з копіями наступних первинних документів: договір поставки №ІО-ВШБ/010822-СМ/1 від 01.08.2022 року, видаткова накладна №789 від 01.09.2022 року, платіжне доручення №1658 від 04.10.2022 року, договір поставки №22-07 від 08.02.2022 року, видаткова накладна №3264 від 01.09.2022 року, ттн №3235 від 01.09.2022 року, ттн №3236 від 01.09.2022 року, ттн №3240 від 01.09.2022 року, ттн №3241 від 01.09.2022 року, ттн №3243 від 01.09.2022 року, ттн №3242 від 01.09.2022 року, ттн №3251 від 01.09.2022 року, платіжне доручення №000145826 від 23.02.2022 року, картка по рахунку 361, статут, Виписка, Витяг по ПДВ, Протокол загальних зборів, Наказ про призначення директора, Накази про прийом на роботу, Повідомлення про прийняття працівників на роботу, штатний розклад та звіт за квартал по найманим працівникам.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів комісією ГУ ДПС у Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржувані рішення:
- №9283320/43541421 про відмову у реєстрації податкової накладної від 01.09.2022 року №1;
- №9283319/43541421 про відмову у реєстрації податкової накладної від 31.08.2022 року №21;
- №9283318/43541421 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.08.2022 року №20.
В якості підстави прийняття таких рішень зазначено про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В графі «додаткова інформація» (зазначити конкретні документи) податковим органом зазначено наступне: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.»
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем не зазначено, які саме документи необхідні для реєстрації зупинених накладних, а вказані відповідачем в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних підстави такої відмови є лише загальними твердженнями без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №1246) передбачено наступне.
Згідно абз.10 п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 встановлено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно п.15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Також згідно п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).
Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Тобто, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Тобто, у квитанціях про зупинення податкових накладних зазначено лише посилання на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Окрім цього, колегія суддів зазначає, що за правилами п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації вказаних вище податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Крім того, в квитанціях про зупинення податкових накладних зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
З цього приводу колегія суддів зазначає, що наказом ДПС України від 03.02.2020 року №67 «Про затвердження Переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям ризиковості здійснення операції», оприлюдненого на офіційному веб-сайті ДПС, код товару 1003 «ячмінь» міститься у переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування, які подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, критеріям ризиковості здійснення операції при здійсненні автоматизованого моніторингу.
Відповідно до п.12 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Пунктом 18 Порядку №1165 встановлено, що таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли: така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України Про державну підтримку сільського господарства України, та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31.12.2016 року застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31.12.2016 року) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12); зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P.
Згідно п.19 Порядку №1165 у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).
Проте, матеріали справи не містять доказів прийняття регіональною комісією рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
Крім цього, відповідачем не надано таблиці даних платника податку на додану вартість, на підставі якої була зупинена реєстрація вказаної вище податкової накладної.
Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачами, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем були подані до Комісії повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено, відповідно до яких платником податку було додано документи первинного бухгалтерського обліку.
Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно, які йому потрібні документи чи пояснення.
Колегія суддів зазначає, що Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.
Колегія суддів зазначає, що зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.
Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Однак, як вказано вище, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних відповідач зазначив: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
При цьому, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
Отже, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що спірні рішення містять лише загальні твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Тобто в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пункту 11 Порядку №520, а саме, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім цього, за положеннями п.п.44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), а результати такої перевірки відображаються у її протоколах.
Однак, контролюючим органом не було надано до суду витяг з Протоколу засідання Комісії, що не надає суду можливість встановити чи було проведено таку перевірку.
Отже, враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачами обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.
Також колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо розподілу витрат позивача пов`язаних з розглядом даної справи та відповідним стягненням їх з відповідачів.
Оцінюючи викладене в сукупності, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до статті 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118493266 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні