ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/18024/23 пров. № А/857/23858/23Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача:Гінди О.М.
суддів:Заверухи О.Б., Ніколіна В.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року (головуючий суддя: Хома О.П., місце ухвалення - м. Львів) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-Енерго-Альянс» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,-
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Євро-Енерго-Альянс» 20 липня 2023 року засобами поштового зв`язку звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8609139/39331754 від 11.04.2023 та № 8609138/39331754 від 11.04.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Євро-Енерго-Альянс» податкові накладні № 33 від 29.09.2022 та № 41 від 29.09.2022.
Обґрунтовує позов тим, що за результатами виконання господарських операцій, позивачем сформовані та подані до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні. Проте, контролюючим органом зупинено реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН з посиланням на їх відповідність вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем надані контролюючому органу усі необхідні пояснення та документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Натомість, такі документи не взяті до уваги контролюючим органом і прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН від 11.04.2023. Також позивач зауважує, що контролюючий орган витребував документи без будь-якої конкретизації, що суперечить вимогам п. 11 Порядку № 1165.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року позов задоволено повністю.
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що таке прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги апелянт покликається на те, що у податкового органу були всі законні підстави для відмови у реєстрації вказаних накладних, оскільки позивачем не було подано усіх належних документів та пояснень на підтвердження здійснення господарської операції згідно з Порядком № 520. Щодо зобов`язання зареєструвати відповідні податкові накладні вказує, що ця вимога є передчасною та являє собою втручання у дискреційні повноваження податкового органу, а належним способом захисту є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації відповідної накладної.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких мотивів.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «Євро-Енерго-Альянс» зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності, основним видом діяльності здійснюється за КВЕД 46.12 діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами.
Між ТОВ «Євро-Енерго-Альянс» (Продавець) та ТОВ «Прикарпаття-Теплобудсервіс» (Покупець) укладено договір купівлі-продажу вугілля від 11.01.2022 № 11/01/22-01.
Згідно до пункту 1.1. Договору Продавець зобов`язується передати Покупцю Вугілля кам`яне (надалі товар) при отриманні заявки від Покупця, а Покупець прийняти та оплатити в кількості, в терміни, узгоджені цим договором.
Відповідно до пункту 3.2 Договору загальна сума цього договору складається із суми вартості товару переданого Покупцю на умовах цього Договору протягом його дії.
Згідно до пункту 4.1. Договору порядок здійснення оплати: 100% передоплата.
Відповідно до пункту 4.2. Договору форма оплати безготівкова, шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця.
За період з 29.09.2022 по 30.09.2022 ТОВ «Євро-Енерго-Альянс» поставило на адресу ТОВ «Прикарпаття-Теплобудсервіс» товар «кам`яне вугілля» на суму 627 972, 80 грн, що підтверджується видатковими накладними № 29/09-1 від 29.09.2022, № 29/09-2 від 29.09.2022, № 30/09-6 від 30.09.2022, № 30/09-8 від 30.09.2022, № 30/09-9 від 30.09.2022.
На виконання умов договору від 11.01.2022 № 11/01/22-01 ТОВ «Прикарпаття-Теплобудсервіс» здійснило оплату товару за платіжними інструкціями № 242 від 39.09.2022 на суму 995 000 грн та № 244 на суму 998 000 грн.
За результатами таких господарських операцій ТОВ «Євро-Енерго-Альянс» складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні від 29.09.2022 № 33 та № 41.
Підставами для зупинення реєстрації податкових накладних від 29.09.2022 № 33 та № 41 вказано: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.09.2022 № 33 та № 41 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2701, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «ЄВРО-ЕНЕРГО-АЛЬЯНС» направлено на адресу ГУ ДПС у Львівській області повідомлення № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 29.09.2022 № 33 та № 41 та копії підтверджуючих документів щодо господарських операцій.
За наслідками розгляду повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкових накладних від 29.09.2022 № 33 та № 41, прийнято рішення від 11.04.2023 № 8609139/39331754 та № 8609138/39331754 про відмову у реєстрації податкових накладних від 29.09.2022 № 33 та № 41 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою відмови у реєстрації податкових накладних від 29.09.2022 № 33 та № 41 вказано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвенаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних.
Позивачем було подано скарги на вищевказані рішення, які відповідають формі, передбаченої додатком 1 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами розгляду скарг прийнято рішення від 01.05.2023 № 39315/39331754/2 та № 39304/39331754/2 про залишення без задоволення скарг та рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойси.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що у комісії регіонального рівня не було належних та законних підстав, відповідно до встановленого порядку, для відмови у реєстрації в ЄРПН податкових накладних, оскільки позивач під час розгляду справи надав належні, достатні та допустимі докази, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій за спірними податковими накладними; надані документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації цих податкових накладних в ЄРПН. Також суд зазначив, що для захисту порушених прав позивача слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідні податкові накладні, оскільки це є найефективнішим способом захисту задля забезпечення поновлення порушеного права.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 1 Наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 520 від 12.12.2019 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 за № 1245/34216) (далі Порядок № 520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (п. 2 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
За правилами пункту 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7 Порядку № 520).
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що пункт 5 Порядку № 520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, однак такий перелік не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19 липня 2023 року у справі № 420/7850/22.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і хоч і є визначеним у Порядку N 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
При цьому, в залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова накладна для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем подано на розгляд комісії контролюючого органу пояснення та документи, щодо господарських операцій, на яких сформовано податкові накладні № 33 та № 41, а саме подано: договір купівлі-продажу вугілля № 11/01/22-01 від 11.01.2022, договір надання послуг № 25/05/22-01 від 25.05.2022, рахунок-фактура № 13 від 30.09.2022, акт надання послуг № 9/6 від 30.09.2022, видаткова накладна № 29/09-1 від 29.09.2022, товарно-транспортна накладна № Р-29/09-1 від 29.09.2022, видаткова накладна № 29/09-2 від 29.09.2022, товарно-транспортна накладна № Р-29/09-2 від 29.09.2022, видаткова накладна № 30/09-6 від 30.09.2022, товарно-транспортна накладна № Р-30/09-6 від 30.09.2022, видаткова накладна № 30/09-8 від 30.09.2022, товарно-транспортна накладна № Р-30/09-8 від 30.09.2022, видаткова накладна № 30/09-9 від 30.09.2022, товарно-транспортна накладна № Р-30/09-9 від 30.09.2022, платіжні інструкції № 242, 244 за 29.09.2022, рахунок-фактура № СФ-0009061 від 06.09.2022, рахунок-фактура № СФ-0009131 від 13.09.2022, рахунок-фактура № СФ-0009152 від 15.09.2022, рахунок-фактура № СФ-0009282 від 28.09.2022, рахунок-фактура № СФ-0009302 від 30.09.2022, видаткові накладні за вказаними рахунками-фактурами, товарно-транспортна накладна № 0009061/1 від 06.09.2022, видаткова накладна № РН-0009061 від 06.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009061/2 від 06.09.2022, видаткова накладна № РН-0009061 від 06.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009061/3 від 06.09.2022, видаткова накладна № РН-0009061 від 06.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009061/4 від 06.09.2022, видаткова накладна № РН-0009061 від 06.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009061/5 від 06.09.2022, видаткова накладна № РН-0009061 від 06.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009131/1 від 13.09.2022, видаткова накладна № РН-0009131 від 13.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009131/2 від 13.09.2022, видаткова накладна № РН-0009131 від 13.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009131/3 від 13.09.2022, видаткова накладна № РН-0009131 від 13.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009131/4 від 13.09.2022, видаткова накладна № РН-0009131 від 13.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009131/5 від 13.09.2022, видаткова накладна № РН-0009131 від 13.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009131/6 від 13.09.2022, видаткова накладна № РН-0009131 від 13.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009152/1 від 15.09.2022, видаткова накладна № РН-0009152 від 15.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009152/2 від 15.09.2022, видаткова накладна № РН-0009152 від 15.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009152/3 від 15.09.2022, видаткова накладна № РН-0009152 від 15.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/1 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/2 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/3 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/4 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/5 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/6 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/7 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, товарно-транспортна накладна № 0009282/8 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022,товарно-транспортна накладна № 0009282/9 від 28.09.2022, видаткова накладна № РН-0009282 від 28.09.2022, видаткова накладна № 71 від 06.09.2022, видаткова накладна № 73 від 07.09.2022, ттн № 64 від 06.09.2022, ттн № 64а від 06.09.2022, ттн № 66 від 07.09.2022, ттн № 66а від 07.09.2022, платіжні доручення за оплату вугілля за третій-четвертий квартал 2022 року, обротно-сальдова відмость рахунку № 361 за вересень 2022 року, обротно-сальдова відмость рахунку № 631 за вересень 2022 року, обротно-сальдова відмость рахунку № 281 за вересень 2022 року, обротно-сальдова відмость рахунку № 10 за вересень 2022 року, повідомлення за формою № 20-ОПП за 2020-2022 роки, договір купівлі продажу № 15/11/21 від 15.11.2021, договір купівлі продажу № 11-03/22 від 11.03.2022, договір купівлі продажу № 15/08/2022 від 15.08.2022, договір купівлі продажу № 4В-22 від 03.01.2022 з додатками, заявка на відвантаження товару № 2908/1 від 29.08.2022 (ас. 12-116).
Вказане підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригувань, яких зупинено № 2 від 03.04.2023 та поданими до нього додатками. (а.с. 125-156, 189).
Однак, контролюючий орган оскаржуваними рішеннями відмовив у реєстрації наведеної вище податкової накладної.
Так, відповідно до п. 9 та п. 11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених норм, надає суду апеляційної інстанції підстави для висновку, що наведеним нормативно-правовим актом визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 та 19 липня 2023 року у справі № 420/7850/22
Як встановлено судом апеляційної інстанції та не спростовано відповідачем, що позивачем було виконано вимоги контролюючого органу, а саме надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарської операції. Натомість посилаючись на те, що вказаних документів не достатньо податковий орган відмовив у реєстрації відповідної накладної.
Доказів та обґрунтувань щодо того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не надано, а судом апеляційної інстанції не встановлено.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Разом з тим, квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН не містять інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних (а.с. 117-118).
Крім цього, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічні висновки у подібних спірних правовідносинах викладено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 справа № 500/2237/20.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 33 та № 41 від 29.09.2022.
Отже, суд апеляційної інстанції вважає, що позивач під час здійснення операцій з постачання/надання товарів/послуг вчинив усі необхідні дії щодо реєстрації податкових накладних.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України у реєстрації податкової накладної суд апеляційної інстанції зазначає, що згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Зважаючи на це, суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції було здійснено правильні висновки, і вказаний спосіб захисту є найефективнішим, оскільки є похідним та забезпечує відновлення порушеного права та не є передчасним.
Проаналізувавши подані документи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних, та яка є достатньою для прийняття контролюючим органом рішення про їх реєстрацію, а зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Враховуючи вищенаведене, оскільки в ході розгляду цієї справи, судом апеляційної інстанції встановлено, що комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС у Львівській області будь-які підставні та правомірні зауваження до поданих позивачем документів не зазначено, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що порушені права позивача підлягають захисту шляхом визнання дій протиправними, скасування оскаржуваного рішення та зобов`язання зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Таким чином, апеляційна скарга Державної податкової служби України не спростовує правильність доводів, яким мотивовано судове рішення, зводиться по суті до переоцінки проаналізованих судом доказів та не дає підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального права, тому відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, рішення суду без змін.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. ст. 311, 316, 321, 322, 325, 328, КАС України, суд
постановив:
апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року у справі № 380/18024/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді О. Б. Заверуха В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118494387 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні