Рішення
від 18.04.2024 по справі 320/3983/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 квітня 2024 року № 320/3983/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши в м. Києві у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом громадянки ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась громадянка ОСОБА_1 з позовом, в якому просить:

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві зарахувати до її загального страхового стажу період роботи з 01.09.2001 по 31.12.2008 у Старокиївському адвокатському об`єднанні м. Києва Адвокат та здійснити відповідний перерахунок та виплату пенсії за віком з 06.08.2021 відповідно до особистого рахунку, виданого на її ім`я Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат; додатково зарахувати до її страхового стажу самостійно сплачені нею страхові внески за період 2008-2009 роки.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з 01.09.2001 по 31.12.2008 здійснював незалежну професійну діяльність у Старокиївському адвокатському об`єднанні м. Києва Адвокат, що є організаційною формою адвокатської діяльності, яке було платником податків, зборів, інших обов`язкових платежів, передбачених системою оподаткування, а також страхових внесків.

Предметом спору є те, що САО м. Києва "Адвокат" за період з 01.01.2001 по 31.12.2008 фактично сплачувало страхові внески до Пенсійного фонду України, але які не персоніфіковані в зв`язку з помилкою, недоліком або службовою недбалістю, що неможливо виправити у теперішній час у зв`язку зі смертю голови адвокатського об`єднання та смертю бухгалтера, проте це впливає на розрахунок його страхового стажу та відповідний розмір призначеного пенсійного забезпечення.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому він проти позову заперечує, одночасно посилається на те, що до компетенції органів Пенсійного фонду України не входить відокремлення страхових внесків по конкретній фізичній особі, а страхувальником персоніфікація не подана; просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.02.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

На підставі ст. 194, 205 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві та отримує пенсію за віком.

Позивач був членом адвокатського об`єднання, працювала адвокатом, перебувала на загальній системі оподаткування, страхувальником у період з 2001 по 2008 роки відносно ОСОБА_1 було Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат відповідно до п. 1 ст. 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-ІV, а вона була застрахованою особою, що підтверджується листами Управління Пенсійного фонду України в Печерському районі м. Києва № 930/Б-6 від 12.08.2009, № 79/Б-6 від 23.03.2010.

З матеріалів справи вбачається, що і до моменту призначення позивачу пенсійного забезпечення, і після він звертався до Пенсійного фонду України, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві з приводу неспівпадіння індивідуальних відомостей про застраховану особу у Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, які відображаються у формі ОК-5.

У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат, ЄДР 02902451, є існуючою юридичною особою.

Керівником об`єднання був ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Наказом № 3 від 12.01.1995 бухгалтером САО м. Києва Адвокат було призначено ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , рнокпп НОМЕР_2 , відомості про що знаходяться у кримінальному провадженні, внесеному до ЄРДР № 12021105060001931, яка померла 26.04.2020, що повідомлено листом відповідача від 13.03.2023.

Фактично об`єднання припинило діяльність приблизно у 2010 році, на місці колишнього розташування об`єднання заходиться територія, закрита будівельною огорожею, зі зруйнованими будинками, посадові особи, які могли би подати відповідні коригування у звітність по сплаті страхових внесків за 2001 - 2008 роки до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, відсутні.

Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві листом № 2600-1004-5/2619 від 22.01.2020 повідомило, що 11.01.2020 спеціалістами управління здійснено вихід за адресою: АДРЕСА_1 . За вказаною адресою знаходиться територія, закрита будівельною огорожею, зі зруйнованими будинками.

Пенсійний фонд України листом № 5751-3850/Б-07/8-2800/20 від 04.03.2020 повідомив, що за адресою: АДРЕСА_1 , у результаті перевірки встановлено відсутність Старокиївського адвокатського об`єднання м. Києва Адвокат за зазначеною адресою.

У зв`язку з неспівпадінням відомостей про страховий стаж позивача порушені його права та інтереси, які охороняються законом, за захистом яких він звернувся до суду.

Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 17.07.2020 у справі №752/7022/20-ц частково задоволена заява позивача про витребування доказів, у якій, у тому числі, було зобов`язано відповідачів - ПФУ та ГУ ПФУ в м. Києві - надати звітність по сплаті страхових внесків Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат за період з 01.09.2001 по 31.12.2008, відокремивши страхові внески, які були сплачені з виконання цивільно-правових договорів на її ім`я.

На виконання ухвали суду від 17.07.2020 ГУ ПФУ в м. Києві надало відомості про сплату САО м. Києва Адвокат як страхувальником страхових внесків на її ім`я, які співпадають з Реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5), але що не співпадає з особистим рахунком позивача.

На виконання ухвали суду від 17.07.2020 ПФУ надало відповідь із зазначенням нормативної бази, без конкретизації фактичних обставин.

Вищезазначеними листами не було повідомлено про наявність поданої звітності та сплати страхових внесків Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат за період з 01.01.2001 по 31.12.2008.

Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 15.02.2020 у справі №752/7022/20-ц за заявою позивача позовна заява залишена без розгляду.

У результаті звернень позивача до органів Пенсійного фонду України, до суду, індивідуальні відомості про застраховану особу були відкориговані, але частково.

Відповідачем неодноразово здійснювався перерахунок страхового стажу позивача та розміру пенсійного забезпечення відповідно до рішень: від 15.07.2021 - страховий стаж - 35 років 8 місяців 14 днів, пенсія - 4002,12 грн.; від 18.08.2021 - страховий стаж - 37 років 5 місяців 14 днів, пенсія - 5144,51 грн.; від 15.09.2021 - страховий стаж - 37 років 11 місяців 14 днів, пенсія - 4982,67 грн.; від 27.09.2021 - страховий стаж - 37 років 11 місяців 14 днів, пенсія - 5356,04 грн.; від 06.10.2021 - страховий стаж - 37 років 11 місяців 14 днів, пенсія - 5305,94 грн.; від 22.02.2022 - страховий стаж - 37 років 11 місяців 14 днів, пенсія - 5440,94 грн., від 26.02.2023 - страховий стаж - 37 років 11 місяців 14 днів, пенсія - 5540,94 грн.

Позивач стверджує, що на підтвердження обґрунтованості своїх доводів з приводу неспівпадіння індивідуальних відомостей про застраховану особу вона надає, у тому числі, особистий рахунок на її ім`я, виданий САО м. Києва Адвокат, на якому наявна печатка та наявний підпис уповноваженої особи - бухгалтера ОСОБА_3 , рнокпп НОМЕР_2 , підпис якої нотаріально посвідчений, та оригінал якого був оглянутий у судовому засіданні.

За час роботи у САО м. Києва Адвокат договори про надання правової допомоги укладалися замовником з позивачем як з адвокатом, але грошові кошти перераховувалися на банківський рахунок адвокатського об`єднання із зазначенням - на його ім`я, що вказувалося у договорі, саме тому адвокатське об`єднання із отримуваного ним доходу з виконання цивільно-правових договорів утримувало з нього, у тому числі, і страхові внески як на застраховану особу.

Викладене підтверджується листами Управління Пенсійного фонду України в Печерському районі м. Києва № 930/Б-6 від 12.08.2009, № 79/Б-6 від 23.03.2010, у яких зазначено, що платником страхових внесків відносно нього у період з 2001 по 2008 роки було Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат, ЄДР 02902451, відповідно до п. 1 ст. 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-ІV, а він був застрахованою особою, про що свідчить форма ОК-5, яка подавалася (частково) адвокатським об`єднанням як страхувальником.

На підтвердження наявності укладення позивачем з 2005 по 2008 роки договорів про надання правової допомоги останній надає відповідні договори, у тому числі, з ТОВ Хімакс, ЄДР 31093886; з Державною організацією Комбінат Прогрес, ЄДР 14373207; з Тернопільським державним економічним університетом, ЄДР 33680120; з ТОВ Центр СВ, ЄДР 32593383; з Фондом приватизації комунального майна Подільського району м. Києва, ЄДР 26200699; з Відділом приватизації комунального майна Подільського району м. Києва, ЄДР 26200699, з актами виконаних робіт за договорами; оригінали документів оглянуті у судовому засіданні.

Також на підтвердження перебування позивача в якості члена Старокиївського адвокатського об`єднання м. Києва Адвокат, яке було страхувальником відносно нього, позивачем надані документи: форму ОК-5 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, відповідно до якої об`єднанням як страхувальником подавалися відомості про її заробітну плату; особистий рахунок з мокрою печаткою, з оригіналом підпису уповноваженої особи, виданим на її ім`я у 2008 році, у якому зазначена її заробітна плата (дохід) за період з 2002 по 2008 роки; довідку № 94 від 05.07.2006, відповідно до якої її заробітна плата за червень місяць 2006 року складає суму у розмірі 12200,00 грн.; довідку № 95 від 05.07.2006, відповідно до якої у період з 10.07.2006 по 24.07.2006 вона перебуває у черговій відпустці; довідку № 26 від 01.03.2006, відповідно до якої зазначено, що у 6 місяцях 2005 року: червень, серпень-грудень їй нараховано сукупний дохід 15366,05 грн.; довідку № 27 від 10.04.2006, відповідно до якої зазначено, що зарахування на її особовий рахунок в адвокатському об`єднанні середньомісячно становлять суму 5820,00 грн., на період відпустки зберігаються заробітна плата на місце роботи; довідку № 20 від 15.02.2007, відповідно до якої зазначено, що у 8 місяцях 2006 року: січень-квітень, червень, серпень, жовтень, грудень їй нараховано сукупний дохід 68186,05 грн.; довідку № 64 від 22.06.2007, відповідно до якої у період з 01.07.2007 по 10.07.2007 вона перебувала у черговій відпустці; довідку б/н за 2007 рік, відповідно до якої зазначено, що відрахування до Пенсійного фонду у 2007 році склали на її ім`я: лютий - 2614,50 грн., квітень - 2664,30 грн., червень - 1188,56 грн.; довідку б/н від 12.02.2008, відповідно до якої зазначено, що у 3 місяцях 2007: червень, жовтень, листопад їй нараховано сукупний дохід 22306,88 грн.; лист № 930/Б-6 від 12.08.2009 Управління Пенсійного фонду України в Печерському районі м. Києва, у якому вказано, що платником страхових внесків відносно неї як страхувальником у період з 2001 по 2008 роки було Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат; лист № 79/Б-6 від 23.03.2010 Управління Пенсійного фонду України в Печерському районі м. Києва, у якому вказано, що платником страхових внесків відносно неї як страхувальником у період з 2001 по 2008 роки було Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат.

САО м. Києва Адвокат мало розрахунковий рахунок № 26004301679 в установі Печерського відділення № 3715 Ощадбанку м. Києва, МФО 320241, (вул. Червоноармійська, 35, м. Київ, 03150), у тому числі, і за період з 01.09.2001 по 31.12.2008.

І саме на вищезазначені банківські реквізити адвокатського об`єднання позивачу перераховувалася оплата з виконання цивільно-правових договорів про надання правової допомоги, із зазначенням - на його ім`я.

Одночасно позивач зазначає, що листом Управління ПФУ в Печерському районі м. Києва від 16.07.2010 № 254/Б-6 підтверджено, що грошові кошти у сумі 2207,80 грн. перераховані платіжним дорученням № 50 від 15.07.2010 на р/р 256093122601 в управління Пенсійного фонду України в Голосіївському районі м. Києва, що сплачено ним самостійно, але відсутнє у формі ОК-5.

Також відповідно до квитанції від 21.07.2010 у Шевченківському відділенні № 5441 Ощадбанку України ним самостійно здійснена доплата пенсійних внесків у розмірі 33,2% за 2009 рік у сумі 816,76 грн., але що також відсутнє у формі ОК-5.

За заявою позивача внесено до ЄРДР № 12021105060001931 від 02.10.2021 кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 358 КК України, та він визнаний потерпілим у кримінальному провадженні.

Позивач зазначає, що при проведенні досудового розслідування по зазначеному кримінальному провадженню постановою Печерської окружної прокуратури м. Києва від 13.07.2022 здійснений тимчасовий доступ до документів з Філії - Головного управління по м. Києву та Київській області Публічного акціонерного товариства "Державний Ощадний банк України", ЄДР 09322277, з приводу надання відомостей про рух коштів Старокиївського адвокатського об`єднання м. Києва Адвокат, ЄДР 02902451, МФО 320241, Печерське відділення 3715 Ощадбанку м. Києва, р/р 26004301679 (вул. Червоноармійська, 35, м. Київ, 03150), за період з 01.09.2001 по 31.12.2008.

Протоколом тимчасового доступу до речей і документів від 03.07.2022 був наданий перелік документів згідно з описом, у тому числі наказ № 3 від 12.01.1995 про продовження виконання своїх посадових обов`язків бухгалтером ОСОБА_3 , секретарем-касиром ОСОБА_4 (в зв`язку з перейменуванням юридичної консультації № 2 Ленінського району м. Києва у Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат), наказ № 3-а від 12.01.1995 про продовження виконання своїх посадових обов`язків Голови об`єднання - ОСОБА_2 , договір на розрахунково-касове обслуговування від 11.10.1995, нотаріально посвідчена картка із зразками підписів та відбитком печатки від 10.01.2001, договір на здійснення розрахунково-касового обслуговування № 49 від 01.09.2004, додаток № 2 до договору № 49 від 01.09.2004, додатковий договір № 1 від 24.09.2012 до договору банківського рахунку № 49 від 01.09.2004.

Вище зазначені документи знаходяться у матеріалах справи та свідчать про те, що дійсно у даній установі банку був відкритий р/р НОМЕР_3 САО м. Києва Адвокат та були призначені уповноважені особи із зразками підпису, що нотаріально посвідчено, - голова - ОСОБА_2 , рнокпп НОМЕР_1 , бухгалтер ОСОБА_3 , рнокпп НОМЕР_2 .

Відповідно до наказу № 3 від 12.01.1995 ОСОБА_3 наказано продовжувати свої посадові обов`язки на посаді бухгалтера, ОСОБА_4 - на посаді секретаря-касира; при цьому ОСОБА_3 та ОСОБА_4 перебували у родинних відносинах.

Одночасно в описі зазначено, що оскільки період з 2001 по 2008 роки значно перевищує термін зберігання інформації, то програма банку не формує виписку по рахунку.

Позивач зазначає, що саме у зв`язку з кримінальним провадженням ГУ ПФУ в м. Києві листом від 13.01.2022 № 2600-0704-5/5717 повідомило, що за період з 01.01.2001 по 31.12.2007 страхові внески, що нараховані відповідно до звітності до Пенсійного фонду України, САО м. Києва "Адвокат" сплачені. За період з 01.08.2007 по 31.12.2008 страхувальником подані до управління звіти без нарахування страхових внесків у розмірі 2 %. Страхові внески у розмірі 33,2% за вище зазначені періоди нараховані та сплачені.

Печерською окружною прокуратурою м. Києва листом від 07.11.2022 у зв`язку з наявністю кримінального провадження в порядку ч. 2 ст. 93 КПК України був зроблений запит до ГУ ПФУ в м. Києві щодо надання інформації по сплаті страхових внесків САО м. Києва "Адвокат" за період з 01.01.2001 по 31.12.2008 та з інших питань.

ГУ ПФУ в м. Києві листом від 24.11.2022 № 2600-0604-5/154132 надало інформацію, що за період з 01.01.2001 по 31.12.2008 САО м. Києва "Адвокат" страхові внески нараховані та сплачені, але звітність подана лише про кількість застрахованих осіб, тобто без персоніфікації, а саме, сплачено: 2001 рік - 12 825,78 грн., 2002 рік - 7 675,79 грн., 2003 рік - 9 898,65 грн., 2004 рік - 26 010,80 грн., 2005 рік - 34 230,67 грн., 2006 рік - 49 822,61 грн., 2007 рік - 46 153,20 грн., 2008 рік - 39 460,25 грн., всього: 226 077,75 грн.

Позивач 28.12.2022 звернувся до Голови комісії з питань розгляду скарг громадян на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Пенсійного фонду України відповідно до Положення про Комісію головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі з питань розгляду скарг громадян на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення, яке затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України від 24.12.2009 (зі змінами від 25.10.2017).

Позивач 11.01.2023 звернувся до відповідача із заявою про надання орієнтовного розрахунку щодо розміру пенсійного забезпечення.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві № 2433-30402/Б-02/8-2600/23 від 26.01.2023 повідомлено, що до компетенції органів Пенсійного фонду України не входить відокремлення страхових внесків по конкретній фізичній особі, саме тому зарахувати періоди роботи з 01.09.2001 по 31.12.2008 на підставі особистих рахунків до заробітної плати та страхового стажу відсутні законні підстави.

У зазначеному листі вказано, що з метою надання допомоги у вирішенні питання зарахування страхового стажу та забезпечення відображення достовірної інформації у Реєстрі застрахованих осіб, на адресу Старокиївського адвокатського об`єднання м. Києва Адвокат направлено лист від 20.01.2023 № 2600-0704-8/10984, в якому Головне управління просить надати відповідні пояснення щодо поданої звітності за 2001 - 2008 роки та при необхідності подати заяву щодо проведення перевірки та внесення відповідних коригувань в подану звітність.

Не погоджуючись з такою відмовою та направленням вище зазначеного листа від 26.01.2023 до САО м. Києва "Адвокат", позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до положень частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості.

Закон України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Закон гарантує соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки.

Згідно до ст. 1 цього Закону, громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються, зокрема, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат, порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.

Частиною 1 ст. 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.

Частиною 5 цієї статті передбачено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).

Відповідно до п.п. 1, 2 п. 2.1. розділу ІІ Порядку № 22-1, до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи:

1) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Згідно до п. 4.1. розділу ІV Порядку № 22-1, орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).

Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі, органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Відповідно до п. 4.2. розділу ІV Порядку № 22-1, при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Згідно до п. 4.3. розділу ІV Порядку № 22-1, не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі, документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Згідно ст. 62 ЗУ "Про пенсійне забезпечення", основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі - Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Судом встановлено, що позивач у період з 01.09.2001 по 31.12.2008 року здійснював незалежну професійну діяльність у Старокиївському адвокатському об`єднанні м. Києва Адвокат, що є організаційною формою адвокатської діяльності, яке було платником податків, зборів, інших обов`язкових платежів, передбачених системою оподаткування, а також страхових внесків.

Пенсійним фондом України 16.09.2005 позивачу видано свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 164878 2626 02902451, серія ААО №003957, яке видано безпосередньо Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат.

З 01.09.2001 по 31.12.2008 року страхувальником частково подавалася персоніфікація відносно позивача до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, яка відображається у формі ОК-5, а за період, який є предметом спору, страхові внески сплачені Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат до Пенсійного фонду України, але персоніфікація не подана.

Листами Управління Пенсійного фонду України в Печерському районі м. Києва №930/Б-6 від 12.08.2009, № 79/Б-6 від 23.03.2010 підтверджено, що платником страхових внесків відносно позивача у період з 2001 по 2008 роки було Старокиївське адвокатське об`єднання м. Києва Адвокат.

Керівник об`єднання ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ; бухгалтер, ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Таким чином, посадові особи, які могли би відкоригувати подану звітність по сплаті страхових внесків Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат у період з 01.09.2001 по 31.12.2008 року як страхувальником, відсутні.

Відповідно до ч. 3 п. 5 ст. 21 Закону України № 1058-ІV, персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

Відповідно до положень ст. 106 Закону України № 1058-ІV, відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи. Тобто, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

Відповідно до п. 1 ст. 11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - в редакції на час виникнення спірних правовідносин) загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають: громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, в об`єднаннях громадян, у фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності та інших осіб (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент) на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру .

За змістом п. 1 ст. 14 вказаного Закону, страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці для осіб, зазначених, зокрема, у пункті 1 ст. 11 цього Закону.

Частинами 1, 3 ст. 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є, зокрема, страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону.

Страхувальники набувають статусу платників страхових внесків до Пенсійного фонду з дня взяття їх на облік територіальним органом Пенсійного фонду.

Згідно до ч. 2, 6 ст. 20 зазначеного Закону, обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Поряд з цим, органи Пенсійного фонду ведуть облік усіх застрахованих осіб та персоніфікований облік надходження страхових внесків, створюють і забезпечують функціонування єдиного державного автоматизованого банку відомостей про застрахованих осіб, здійснюють облік коштів Накопичувального фонду на накопичувальних пенсійних рахунках (ч. 1 ст. 21 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування").

Відомості про осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 10, 12 - 15, 18 статті 11 цього Закону, подаються до територіального органу Пенсійного фонду страхувальниками-роботодавцями, відповідними підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують цим особам заробітну плату, грошове забезпечення (заробіток), допомогу (ч. 6 ст. 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»).

Таким чином, обов`язок надання до органу Пенсійного фонду звітності про застрахованих осіб, сплата страхових внесків покладається саме на страхувальника.

Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (в редакції, починаючи з 01.01.2011 - дня набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування») облік усіх застрахованих осіб та персоніфікований облік надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а також персоніфікований облік коштів накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюються в порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Варто зазначити, що вказаний Закон аналогічним чином врегульовував спірні правовідносини, що й Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» в частині обов`язку страхувальників подавати до органів Пенсійного фонду звітність про застрахованих осіб, сплату страхових внесків та персоніфікованого обліку надходження страхових внесків.

Розділом IV Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, зокрема, функції Пенсійного Фонду, права та обов`язки Пенсійного фонду та його територіальних органів.

Таким чином, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для розрахунку страхового стажу, більш того, за наявності поданої та сплаченої страхувальником звітності, не є підставою для позбавлення позивачки права на захист шляхом не зарахування спірного періоду до страхового стажу та відповідного перерахунку та виплату пенсії за віком.

Виходячи з викладеного, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, відсутність персоніфікованої звітності по страхових внесках, яка подана та сплачена страхувальником, не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу періодів його роботи відповідно до його особистого рахунку.

Суд зазначає, що законодавством України не передбачено обов`язку особи здійснювати контроль за веденням належного обліку страхувальником сплати ним страхових внесків, їх персоніфікації, а тому особа не може нести і негативних наслідків порушення порядку та процедури їх сплати.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд виходить за межі позовних вимог, оскільки це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів владних повноважень у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, саме тому визнає протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, що полягають у незарахуванні до страхового стажу позивача періоду роботи з 01.09.2001 по 31.12.2008 у Старокиївському адвокатському об`єднанні м. Києва Адвокат відповідно до його особистого рахунку.

Згідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідач не надав суду достатніх беззаперечних доказів щодо правомірності своїх дій, а тому заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1073,60грн. (квитанція №3РМ9-40НЗ-АСВА-Х198 від 10.02.2023), отже, такі понесені витрати підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві.

Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Київський окружний адміністративний суд, -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо незарахування ОСОБА_1 до страхового стажу періоду її роботи з 01.09.2001 по 31.12.2008 у Старокиївському адвокатському об`єднанні м. Києва Адвокат (код ЄДРПОУ 02902451).

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві зарахувати ОСОБА_1 до загального страхового стажу період її роботи з 01.09.2001 по 31.12.2008 у Старокиївському адвокатському об`єднанні м. Києва Адвокат, (код ЄДРПОУ 02902451), відповідно до її особистого рахунку, виданого Старокиївським адвокатським об`єднанням м. Києва Адвокат, та здійснити відповідний перерахунок та виплату пенсії за віком з 06.08.2021 з урахуванням раніше виплачених сум.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Лапій С.М.

Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118495428
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —320/3983/23

Рішення від 18.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні