Справа № 420/36346/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі,
встановив:
Головне управління ДПС в Одеській області (далі позивач, ГУ ДПС в Одеській області) звернулося до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» (далі відповідач, ТОВ «Ізмаїльський інститут водного транспорту»), в якому просить надати дозвіл на погашення загальної суми податкового боргу за рахунок майна товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту», що перебуває у податковій заставі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що станом на 18.12.2023 відповідно до довідки про суму податкового богу, що підлягає стягненню та інтегрованих карток платника (ІКП), податкова заборгованість боржника перед бюджетом по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати становить 300406,38 грн, що виникла на підставі податкового повідомлення-рішення (форма «Д») № 0020 від 16.06.2016. Пеня нарахована у розмірі 47787,77 грн та частково погашена у розмірі 41453,72 грн, залишок непогашеної пені становить 6334,05 грн. У зв`язку з несплатою відповідачем заборгованості податковим органом винесено податкову вимогу форми «Ю» № 566-17 від 05.07.2016, яку направлено платнику податків рекомендованим листом. Податковий орган на протязі 2018-2023 років звертався до банків, обслуговуючих боржника щодо списання з розрахункових рахунків відповідача суму податкового боргу, проте стягнення податкового боргу досягнуто не було. Платіжні інструкції № 1801-13-06-02 та № 1800-13-06-02 повернуті відповідно 07.12.2023 та 08.12.2023 без виконання.
Враховуючи те, що за ТОВ «Ізмаїльський інститут водного транспорту» обліковується податковий боргу у розмірі 300406,38 грн, а кошти у підприємства на які можливо було б пред`явити стягнення відсутні, контролюючий орган звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою від 28.12.2023 провадження у справі відкрито та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Станом на дату розгляду справи відповідач відзиву на позовну заяву не надав, копію ухвали про відкриття провадження у справі отримав 16.01.2024.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.
Як встановлено судом, товариство з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» перебуває на обліку як платник податків у Головному управлінні ДПС в Одеській області.
З 23.05.2016 по 03.06.2016 ДПІ проведено документальну планову виїзну перевірку відповідача, за результатами якої складений акт № 0021/15-02-13-01/25029944 від 09.06.2016 «Про результати планової виїзної перевірки ТОВ «Ізмаїльський інститут водного транспорту», код ЄДРПОУ 25029944, з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.04.2013 року по 31.03.2016 року».
На підставі акту перевірки №0021/15-02-13-01/25029944 від 09.06.2016 ОДПІ прийняло податкове повідомлення-рішення від 16.06.2016 №0020, яким відповідачу визначено грошове зобов`язання на суму 341860,10 грн.: 101195,20 грн. - податкове зобов`язання; 192877,13грн. - штрафна санкція; 47787,77грн. - пеня.
05.07.2016 контролюючим органом сформовано податкову вимогу форми «Ю» № 566-17, яку направлено відповідачу листом з рекомендованим повідомленням про вручення поштового направлення.
08.07.2016 Ізмаїльською ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області прийнято рішення № 8 про опис майна у податкову заставу.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.01.2017 у справі № 815/7513/16 адміністративний позов Ізмаїльської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» про стягнення заборгованості задоволено.
Стягнуто з розрахункових рахунків у банках Товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» заборгованість по податку на доходи фізичних осіб у сумі 341860,10 гривень на р/р №33216800700014, код платежу 11010100, одержувач УДКСУ в Ізмаїльському районі Одеської області, код ЄДРПОУ 37977316, банк одержувач ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011.
На підставі рішення від 08.07.2016 № 8 про опис майна у податкову заставу платника податків контролюючий органом проведено опис майна ТОВ «Ізмаїльський інститут водного транспорту», за результатами якого складено акт опису майна № 148/15-32-13-05-09 від 13.08.2021.
Відповідно до акту опису майна № 148/15-32-13-05-09 від 13.08.2021 вартість майна відповідача становить 206437,00 грн.
ГУ ДПС в Одеській області здійснювалися заходи щодо погашення податкового боргу ТОВ «Ізмаїльський інститут водного транспорту», а саме були виставлені інкасові доручення (розпорядження) № 99756/17 від 20.08.2018 на суму 341860,10 грн, № 99755/17 від 20.08.2018 на суму 341860,10 грн, № 330677-52 від 18.11.2019 на суму 305402,86 грн, № 60696-13 від 26.11.2020 на суму 300406,38 грн, платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) № 6841-13-06 від 07.11.2022 на суму 150203,19 грн, № 6842-13-06 від 07.11.2022 на суму 150203,19 грн, платіжні інструкції № 1800-13-06-02 від 15.11.2023 на суму 150203,19 грн, № 1801-13-06-02 від 15.11.2023 на суму 150203,19 грн, які повернуті без виконання по причині відсутності коштів на рахунку платника.
У зв`язку з несплатою податкового боргу, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.
Відповідно до підпунктів 14.1.155, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом; податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно з підпунктами 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до пунктів 59.1, 59.5 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків. Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків. Строк давності, визначений пунктом 102.4 статті 102 цього Кодексу для стягнення податкового боргу, у такому випадку розпочинається не раніше дня виникнення податкового боргу у сумі, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).
Відповідно до пунктів 89.1, 89.3 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.
Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.5 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
У разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.
У таких випадках:
рішення про стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи;
рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Виходячи з системного аналізу наведених норм, суд зазначає, що звернення податкового органу до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, ПК України встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків та лише в разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.01.2017 у справі № 815/7513/16 стягнуто з розрахункових рахунків у банках Товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» заборгованість по податку на доходи фізичних осіб у сумі 341860,10 гривень на р/р №33216800700014, код платежу 11010100, одержувач УДКСУ в Ізмаїльському районі Одеської області, код ЄДРПОУ 37977316, банк одержувач ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011.
ГУ ДПС в Одеській області вжито заходи щодо погашення податкового боргу відповідача, а саме були виставлені інкасові доручення (розпорядження) № 99756/17 від 20.08.2018 на суму 341860,10 грн, № 99755/17 від 20.08.2018 на суму 341860,10 грн, № 330677-52 від 18.11.2019 на суму 305402,86 грн, № 60696-13 від 26.11.2020 на суму 300406,38 грн, платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) № 6841-13-06 від 07.11.2022 на суму 150203,19 грн, № 6842-13-06 від 07.11.2022 на суму 150203,19 грн, платіжні інструкції № 1800-13-06-02 від 15.11.2023 на суму 150203,19 грн, № 1801-13-06-02 від 15.11.2023 на суму 150203,19 грн, які повернуті без виконання по причині відсутності коштів на рахунку платника.
Відповідно до п. 95.24 ст. 95 ПК України у разі якщо сума коштів, отримана в результаті продажу майна платника податків, є недостатньою для погашення податкового боргу платника податків, податковий керуючий здійснює додатковий опис майна у податкову заставу в порядку, визначеному статтею 89 цього Кодексу.
Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав для надання дозволу на погашення податкового боргу в сумі 300406,38 грн за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Приписами ч. 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Враховуючи те, що відповідач не надав суду належних та допустимих доказів в обґрунтування своїх заперечень, суд дійшов до висновку про задоволення позову.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов Головного управління ДПС в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, задовольнити.
Надати Головному управлінню ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу у розмірі 300406 (триста тисяч чотириста шість) грн 38 коп. за рахунок майна товариства з обмеженою відповідальністю «Ізмаїльський інститут водного транспорту» (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, буд. 45-47, код ЄДРПОУ 25029944), що перебуває у податковій заставі.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя А.С. Пекний
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118495637 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні