Рішення
від 22.04.2024 по справі 905/213/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

22.04.2024р. Справа №905/213/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання) справу

за позовом ДЕРЖАВНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ІНСПЕКЦІЇ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ м.Костянтинівка Донецької області (код ЄДРПОУ 38034476)

до відповідача Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» м.Покровськ Донецької області (код ЄДРПОУ 00191678)

про стягнення 70 510,64 грн, -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ДЕРЖАВНА ЕКОЛОГІЧНА ІНСПЕКЦІЯ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» м.Покровськ Донецької області про стягнення 70 510,64 грн.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 21.02.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №905/213/24, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Щодо повідомлення відповідача про розгляд справи.

Судом встановлено, що відповідач - Комунальне підприємство «Компанія «Вода Донбасу» має зареєстрований електронний кабінет в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС.

Відповідно до ч. 7 статті 6 Господарського процесуального кодексу України Особі, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету такої особи, що не позбавляє її права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Згідно з п.2 ч.6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є, зокрема, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.

Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення (ч.6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України).

Ухвала господарського суду від 21.02.2024 доставлена до електронного кабінету заявника 23.02.2024 о 21:08год., що підтверджується відповідною довідкою.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно із частинами 1, 2 статті 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Суд зазначає, що судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (частина 1 статті 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).

Відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалою суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Враховуючи вищевикладене, судом було вжито всіх можливих заходів для належного повідомлення відповідача про розгляд справи №905/213/24.

Згідно із ст.2 Господарського процесуального кодексу України однією із засад господарського судочинства є розумність строків розгляду справи.

Суд зазначає, що станом на дату винесення цього рішення відповідачем не надано відзиву на позовну заяву.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України).

З огляду на те, що під час розгляду справи судом було створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 ГПК України, зважаючи на наявність у матеріалах справи доказів, необхідних і достатніх для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Донецькій області діє на підставі Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20 лютого 2023 року № 20 (далі Положення).

Державна екологічна інспекція у Донецькій області (далі Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.

Відповідно до п.2 розділу ІІ Положення, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установам та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо:

виконання державних цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод, відтворення водних ресурсів;

наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин;

права державної власності на води;

ведення водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів;

дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв;

здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території;

здійснення заходів з економного використання водних ресурсів;

використання води (водних об`єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам;

здійснення погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар`єрні, дренажні води);

проведення робіт, пов`язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води;

дотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів;

здійснення заходів, пов`язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків;

дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар`єрних, рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки, ставки-відстійники та інші).

Для виконання покладених завдань, Інспекція має право розраховувати розміри збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, пред`являти претензії, вживати в установленому порядку заходи досудового врегулювання спорів, виступати позивачем, відповідачем у судах (п.п.10, 11 розділу ІІ Положення).

Інспекцією на підставі Доручення Прем`єр-Міністра України від 07.09.2021 № 39200/1/1-21, Доручення Голови Державної екологічної інспекції України від 14.09.2021 № 159, наказу Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 04.10.2021 № 822 «Про проведення позапланової перевірки Часовоярського регіонального виробничого управління Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу», направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 04.10.2021 № 673/21, у період з 05.10.2021 по 20.10.2021 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів та виконання вимог припису № 76-05 від 07.07.2021 підрозділом КП Компанія «Вода Донбасу» - Часовоярським регіональним виробничим управлінням Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу», розташованим за адресою: вул.Зої Космодем`янської, буд.3, м.Часів Яр, Бахмутський район, Донецька область (код ЄДРПОУ ВП 35397900, код ЄДРПОУ 00191678).

За результатами проведення цієї перевірки були виявленні порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а саме: пункту 7 частини 1 статті 44 Водного кодексу України та пункту 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України.

Перевіркою було встановлено, що Часовоярське регіональне виробниче управління Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» здійснює свою діяльність на підставі: Положення № 4 про Часовоярське регіональне виробниче управління Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу», затвердженого наказом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» від 27.06.2012 № 142; ліцензії на водопостачання та водовідведення, затвердженої рішенням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), серії АЄ № 287977, виданої 18.12.2014.

Часовоярське регіональне виробниче управління Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» здійснює діяльність за такими напрямками:

-подача води в маловодний регіон, північні райони Донецької області з каналу Сіверський Донець Донбас і ІІ Донецького водогону;

-передача природної неочищеної води підприємствам м.Костянтинівка, м.Торецьк, м.Бахмут, а також Бахмутського та Костянтинівського районів;

-господарсько-питне водопостачання населення, промислових підприємств, закладів, організацій міст Часів Яр, Сіверськ, сел.Новолуганське, сіл Костянтинівського та Бахмутського районів;

-збір та очистка стічних вод від населення і підприємств міст Часів Яр, Сіверськ, сел.Новолуганське, сел.Клебан-Бик, прилеглих селищ на каналізаційних очисних спорудах.

На балансі Часовоярського регіонального виробничого управління Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» перебуває: 27 підземних джерел питного водопостачання; два випуски стічних виробничих зворотних вод з Часовоярської фільтрувальної станції у балку Довга і далі р.Бахмутка (випуск 1) та з Артемівської фільтрувальної станції - через б.Шаробаровка в р.Середні Ступки (випуск 2); чотири випуски стічних господарсько-побутових зворотних вод, а саме випуск № 3 (Клебан-Бикські КОС) стічні господарсько-побутові води скидаються у р.Кривий Торець, випуск № 4 (Часовоярські КОС) стічні господарсько-побутові води скидаються у б.Грузька, р.Кривий Торець, випуск № 5 (Сіверські КОС) стічні господарсько-побутові води скидаються у р.Кам`янка, випуск № 6 (Новолуганські КОС) стічні господарсько-побутові води скидаються у р.Кодемка, р.Бахмутка.

Для очищення об`єднаних господарсько-побутових і виробничих стічних вод має чотири комплекси каналізаційних очисних споруд: Клебан-Бикські КОС введені в експлуатацію в 1956 році, проектна потужність 49,3 м3/на добу, фактична потужність 29,1 м3/на добу; Часовоярські КОС - введені в експлуатацію в 1944 - 1976 роках, проектна потужність 5,5 тис.м3/на добу, фактична потужність 1,6 тис.м3/на добу; Сіверські КОС - введені в експлуатацію в 1980 році, проектна потужність 5,8 м3/на добу, фактична потужність 0,450 м3/на добу; Новолуганські КОС - введені в експлуатацію в 1980 році, проектна потужність 5,0 тис.м3/на добу, фактична потужність 0,4 тис.м3/на добу; а також має три фільтрувальні станції: Часовоярська ФС, Артемівська (Бахмутська) ФС, Новолуганська ФС.

Часовоярське регіональне виробниче управління КП «Компанія «Вода Донбасу» здійснює водокористування відповідно до дозволу на спеціальне водокористування та нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин із зворотними водами № Укр-Дон 5041 від 06.12.2011, строком дії до 01.01.2015, термін дії якого продовжено 26.12.2014 до 01.01.2016, далі листом департаменту екології та природних ресурсів № 05-430 від 09.02.2016 року термін дії продовжено на період проведення АТО.

При проведенні перевірки було встановлено, що Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» не виконуються умови дозволу на спеціальне водокористування та нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин із зворотними водами № Укр-Дон 5041 від 06.12.2011, а саме за контрольний період з 01.01.2021 по 30.09.2021 скидання зворотних (стічних) вод здійснюється з перевищенням затверджених гранично-допустимих концентрацій та скидів забруднюючих речовин:

-по випуску № 3 (Клебан-Бикські КОС) встановлено перевищення наступних забруднюючих речовин: завислі речовини в 2 кварталі 2021 року наднормативно 4,8 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,4 мг/дм3; БСК5 в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,6 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 0,6 мг/дм3; ХСК в 2 кварталі 2021 року наднормативно 10,0 мг/дм3; азот амонійний в 1 кварталі 2021 року наднормативно 4,1 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 2,9 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 2,42 мг/дм3; нітрити в 1 кварталі 2021 року наднормативно 1,84 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 1,1 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 1,1 мг/дм3; нітрати в 1 кварталі 2021 року наднормативно 5,2 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 10,2 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 3,9 мг/дм3; фосфати в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,6 мг/дм3; залізо загальне в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,13 мг/дм3;

-по випуску № 4 (Часовоярські КОС) встановлено перевищення наступних забруднюючих речовин: завислі речовини в 1 кварталі 2021 року наднормативно 3,0 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 7,2 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 1,9 мг/дм3; БСК5 в 1 кварталі 2021 року наднормативно 4,8 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 5,0 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 1,1 мг/дм3; ХСК в 1 кварталі 2021 року наднормативно 5,0 мг/дм3; азот амонійний в 1 кварталі 2021 року наднормативно 2,81 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 2,2 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,6 мг/дм3; нітрити в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,75 мг/дм3; нітрати в 1 кварталі 2021 року наднормативно 14,0 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 2,0 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 17,7 мг/дм3; хлориди в 1 кварталі 2021 року наднормативно 34,0 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 7,0 мг/дм3; фосфати в 1 кварталі 2021 року наднормативно 1,8 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 4,6 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 1,0 мг/дм3; залізо загальне в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,06 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 0,02 мг/дм3; СПАР в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,11 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 0,05 мг/дм3;

-по випуску № 5 (Сіверські КОС) встановлено перевищення наступних забруднюючих речовин: завислі речовини в 1 кварталі 2021 року наднормативно 2,9 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 2,4 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 1,6 мг/дм3; БСК5 в 1 кварталі 2021 року наднормативно 2,5 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 1,9 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 2,0 мг/дм3; ХСК в 1 кварталі 2021 року наднормативно 5,0 мг/дм3; азот амонійний в 1 кварталі 2021 року наднормативно 2,19 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 1,45 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,2 мг/дм3; нітрити в 2 кварталі 2021 року наднормативно 0,31 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,2 мг/дм3; нітрати в 1 кварталі 2021 року наднормативно 6,4 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 12,0 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 13,4 мг/дм3; фосфати в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,63 мг/дм3, в 2 кварталі 2021 року наднормативно 0,8 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,5 мг/дм3; залізо загальне в 1 кварталі 2021 року наднормативно 0,09 мг/дм3, в 3 кварталі 2021 року наднормативно 0,02 мг/дм3;

що підтверджується довідкою Часовоярського регіонального виробничого управління КП «Компанія «Вода Донбасу» про кількісні та якісні характеристики стічних вод, які скидаються у водні об`єкти з каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ за період з 01.01.2021 р. по 30.09.2021 р.

Також здійснення Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» за контрольний період з 01.01.2021 по 30.09.2021 скидання зворотних (стічних) вод з перевищенням затверджених гранично-допустимих концентрацій та скидів забруднюючих речовин підтверджується результатами вимірювань показників складу та властивостей вод Часовоярського РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу», виконаними відділом інструментально-лабораторного контролю № 1 Державної екологічної інспекції у Донецькій області, що підтверджується наступними документами: актом відбору проб від 24.02.2021 № 6, актом відбору проб від 24.02.2021 № 7, актом відбору проб від 01.07.2021 № 22, актом відбору проб від 01.07.2021 № 23, протоколом вимірювань показників складу та властивостей вод від 02.03.2021 № 6, протоколом вимірювань показників складу та властивостей вод від 02.03.2021 № 7, протоколом вимірювань показників складу та властивостей вод від 06.07.2021 № 22, протоколом вимірювань показників складу та властивостей вод від 06.07.2021 № 23.

Також перевищення Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» гранично-допустимих концентрацій ГДК було встановлено і за результатами вимірювань показників складу та властивостей вод Часовоярського РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу», виконаними відділом інструментально-лабораторного контролю № 1 Державної екологічної інспекції у Донецькій області під час проведення позапланової перевірки (акти відбору проб вод від 12.10.2021 № 47, від 12.10.2021 № 48, від 19.10.2021 № 52; протоколи вимірювань показників складу та властивостей вод від 19.10.2021 № 47, від 19.10.2021 № 48, від 20.10.2021 № 52), а саме: по випуску № 4 (Часовоярські КОС) перевищення затверджених ГДК по нітратам в 1,4 рази, фосфатам в 1,8 рази; по випуску № 5 (Сіверські КОС) перевищення затверджених ГДК по фосфатам в 1,4 рази, АПАР в 1,1 рази; по випуску № 3 (Клебан-Бикські КОС) перевищення затверджених ГДК по нітратам в 1,2 рази, азоту амонійному в 1,2 рази.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 05.10.2021 по 20.10.2021 Інспекцією складений акт від 20.10.2021 № 125-05, відповідно до якого встановлено, що Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» не виконуються умови дозволу на спеціальне водокористування та нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин із зворотними водами № Укр-Дон 5041 від 06.12.2011, що є порушенням пункту 7 частини 1 статті 44 та пункту 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України.

Акт підписаний Часовоярським РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» без зауважень.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 05.10.2021 по 20.10.2021 Часовоярському РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» був виданий до виконання припис від 25.10.2021 № 125-05 про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Часовоярське РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» з моменту одержання припису забезпечити виконання умов дозволу на спеціальне водокористування та нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин із зворотними водами № Укр-Дон 5041 від 06.12.2011, а саме: при скиді з Часовоярських каналізаційних очисних споруд у б.Грузьку басейну ріки Кривий Торець (випуск 4), Сіверських каналізаційних очисних споруд у річку Кам`янку (випуск 5), з Клебан-Бикських каналізаційних очисних споруд у річку Кривий Торець (випуск 3) дотримуватися встановлених нормативів ГДК. Припис від 25.10.2021 № 125-05 був прийнятий Часовоярським РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» до виконання без зауважень.

Згідно розрахунку Позивача, загальний збиток, заподіяний державі Часовоярським регіональним виробничим управлінням Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними водами з Клебан-Бикських КОС в р.Кривий Торець, Часовоярських КОС в р.Кривий Торець, Сіверських КОС в р.Кам`янка склав 70 510,64 грн.

Державна екологічна інспекція у Донецькій області пред`явила Відповідачу претензію № 12-14/22 від 03.02.2022 з вимогою сплатити кошти за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища у розмірі 70 510,64 грн. Ця претензія залишена Відповідачем без задоволення.

Вказані обставини стали підставою для звернення Державної екологічної інспекції у Донецькій області до господарського суду з позовом про стягнення з КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КОМПАНІЯ «ВОДА ДОНБАСУ» (ЄДРПОУ 00191678) збитків в сумі 70 510,64 грн. за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської діяльності.

Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються приписами Водного кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

Сутність розглядуваного спору полягає у примусовому спонуканні відповідача до відшкодування збитків, завданих порушенням відповідачем вимог природоохоронного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування ( ч.1 ст.22 Цивільного кодексу України).

При вирішенні спору на позивача покладається обов`язок довести розмір шкоди, завданої протиправною поведінкою, факт порушення відповідачем законодавства та причинний зв`язок між цим порушенням і завданою шкодою навколишньому середовищу.

Відповідно до статті 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлювальних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення;

д) збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.

При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.

Статтею 42 Водного кодексу України встановлено, що водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Часовоярське регіональне виробниче управління КП «Компанія «Вода Донбасу» є водокористувачем з правом скидання стічних вод у водні об`єкти і здійснює водокористування відповідно до дозволу на спеціальне водокористування та нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин із зворотними водами № Укр-Дон 5041 від 06.12.2011, строком дії до 01.01.2015, термін дії якого продовжено 26.12.2014 до 01.01.2016, далі листом департаменту екології та природних ресурсів № 05-430 від 09.02.2016 року термін дії продовжено на період проведення АТО.

Згідно до статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані:

1)економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод;

2)дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;

3)не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об`єктам та об`єктам навколишнього природного середовища;

4)здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» та іншим законодавством України.

Статтею 70 Водного кодексу України встановлено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Водокористувачі зобов`язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони за обсягом скидання забруднюючих речовин перевищують гранично допустимі нормативи.

Згідно статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодовувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Під час проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) встановлено, що Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» за контрольний період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року здійснювалося скидання зворотних (стічних) вод з перевищенням затверджених гранично-допустимих концентрацій та скидів забруднюючих речовин:

-по випуску № 3 (Клебан-Бикські КОС) у р.Кривий Торець по показникам: БСК5, завислі речовини, ХСК, азот амонійний, нітрати, нітрити;

-по випуску № 4 (Часовоярські КОС) у балку Грузську, р.Кривий Торець по показникам: азот амонійний, нітрати, нітрити, фосфати;

-по випуску № 5 (Сіверські КОС) у р.Кам`янку по показникам: ХСК, азот амонійний, нітрити, фосфати.

Відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 20.07.2009 № 389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783 (далі Методика), Позивачем розраховані розміри відшкодування збитків, заподіяних державі Відповідачем внаслідок скиду Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» забруднюючих речовин у р.Кривий Торець, балку Грузську, р. Кривий Торець, та у річку Кам`янка, з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих скидів.

За розрахунком розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу», а саме скидання в період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року забруднюючих речовин у р.Кривий Торець, балку Грузську, р. Кривий Торець, та у річку Кам`янка з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих скидів, державі заподіяний збиток на загальну суму 70 510,64 грн.

Розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» за контрольний період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року по випуску № 3 (Клебан-Бикські КОС) у р.Кривий Торець виконано у відповідності до формули 12 Методики на підставі відомостей акту, складеного за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у галузі охорони і раціонального використання водних ресурсів від 20.10.2021 № 125-05; довідки підприємства про кількісні та якісні характеристики стічних вод, які скидаються у водні об`єкти з каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ за період з 01.01.2021 по 30.09.2021 (далі довідка).

Згідно довідки з Клебан-Бикських каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» в період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року перевищення затверджених концентрацій забруднюючих речовин встановлено за наступними показниками:

-БСК5 при встановленій ГДК 15 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 15,13 мг/дм3, перевищення склало 0,13 мг/дм3;

-завислі речовини - при встановленій ГДК 15 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 15,73 мг/дм3, перевищення склало 0,73 мг/дм3;

-ХСК - при встановленій ГДК 45 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 47,67 мг/дм3, перевищення склало 2,67 мг/дм3;

-азот амонійний - при встановленій ГДК 2,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 5,14 мг/дм3, перевищення склало 3,14 мг/дм3;

-нітрити - при встановленій ГДК 1,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 2,35 мг/дм3, перевищення склало 1,35 мг/дм3;

-нітрати - при встановленій ГДК 25 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 31,43 мг/дм3, перевищення склало 6,43 мг/дм3.

Відповідно до формули 12 Методики розмір відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами розраховується за наступною формулою:

З = Ккат х Кр х k3 х [(Mi1 x ?i1) + (Mi2 x ?i2) + … (Mim x ?im)],

де Ккат коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта, який визначається згідно з додатком 2 Методики (коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта рибогосподарського призначення р.Кривий Торець, і дорівнює 1,6);

Кр регіональний коефіцієнт дефіцитності водних ресурсів поверхневих вод, який визначається згідно з додатком 3 Методики, і дорівнює 1,26);

k3 = 1,5 коефіцієнт ураженості водної екосистеми (постійна величина);

m кількість забруднюючих речовин у зворотних водах;

Mi маса наднормативного скиду і-ї забруднюючої речовини у водний об`єкт зі зворотними водами, т;

?i питомий економічний збиток від забруднення водних і ресурсів, віднесений до 1 тони умовної забруднюючої речовини, грн./т, який визначається за формулою:

(?)i = (?)* Аі,

де ? проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у поточному році, грн/т, який визначається за формулою:

(?) = (?)n * I/100,

де ?n проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у попередньому році, грн/т,

І індекс інфляції (індекс споживчих цін), середньорічний темп зростання за 2020 рік, % - 105,0%.

(?) = 2208,90 грн./т

Аі безрозмірний показник відносної небезпечності і-ї забруднюючої речовини, який визначається за формулою:

Аі = 1/ГДК, де

ГДК безрозмірна величина, чисельно рівна ГДК забруднюючої речовини у воді водного об`єкта відповідної категорії.

Аі азот.ам. = 1/0,5 = 2,0

Аі нітрити = 1/0,08 = 12,5

Аі нітрати = 10/40 = 0,25

Аі ХСК = 10/50 = 0,2

Аі з.р. = 10/25 = 0,4

Питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів, віднесений до 1 тони умовної забруднюючої речовини дорівнює:

У азот.ам. = 2208,90 * 2 = 4 417,80 грн./т

У нітрити = 2208,90 * 12,5 = 27 611,25 грн./т

У нітрати = 2208,90 * 0,25 = 552,23 грн./т

У ХСК = 2208,90 * 0,2 = 441,78 грн./т

У з.р. = 2208,90 * 0,4 = 883,56 грн./т

Розрахунок маси наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами з перевищенням граничнодопустимого скиду здійснюється за формулою 1 Методики:

Мі = (Сіф Сік) * Qіф * t * 10-6 , де

Сіф середня фактична концентрація і-ї забруднюючої речовини у зворотних водах, г/м3;

Сік дозволена для скиду концентрація і-ї забруднюючої речовини, визначена при затверджені ГДС, мг/дм3;

Qіф фактичні витрати зворотних вод, м3/годину;

t тривалість скидання зворотних вод з порушенням нормативів ГДС, годин;

10-6 коефіцієнт перерахування маси забруднюючих речовин.

М азот.ам. = (5,13 2,0) * 1,071 * 6552 * 10-6 = 0,022 т;

М нітрити = (2,35 1) * 1,071 * 6552 * 10-6 = 0,009 т;

М нітрати = (31,43 25) * 1,071 * 6552 * 10-6 = 0,045 т;

М ХСК = (47,67 45) * 1,071 * 6552 * 10-6 = 0,019 т;

М з.р. = (15,73 15) * 1,071 * 6552 * 10-6 = 0,005 т.

Збиток, заподіяний державі Часовоярським регіональним виробничим управлінням Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» за наднормативний скид забруднюючих речовин у водний об`єкт із зворотними водами Клебан-Бикських очисних споруд в р.Кривий Торець становить:

З Клебан-Бикські КОС = 1,6 * 1,26 * 1,5 * ((0,022 * 4 417,80) + (0,009 * 27611,25) + (0,045 * 552,23) + (0,019 * 441,78) + (0,005 * 883,56)) = 1 159,25 грн.

Збиток, заподіяний державі Часовоярським РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними водами Клебан-Бикських каналізаційних очисних споруд в р.Кривий Торець, склав 1 159,25 грн.

Розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» за контрольний період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року по випуску № 4 (Часовоярські КОС) у балку Грузську, р.Кривий Торець виконано у відповідності до формули 12 Методики на підставі відомостей акту, складеного за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у галузі охорони і раціонального використання водних ресурсів від 20.10.2021 № 125-05; довідки підприємства про кількісні та якісні характеристики стічних вод, які скидаються у водні об`єкти з каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ за період з 01.01.2021 по 30.09.2021 (далі довідка); актів відбору проб води № 6 від 24.02.2021, № 22 від 01.07.2021; протоколів вимірювання показників складу та властивостей вод № 6 від 02.03.2021, № 22 від 06.07.2021.

Згідно довідки з Часовоярських каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» в період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року перевищення затверджених концентрацій забруднюючих речовин встановлено за наступними показниками:

-азот амонійний при встановленій ГДК 2,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 12,98 мг/дм3, перевищення склало 10,98 мг/дм3;

-нітрити - при встановленій ГДК 3,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 4,59 мг/дм3, перевищення склало 1,59 мг/дм3;

-нітрати - при встановленій ГДК 40 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 46,38 мг/дм3, перевищення склало 6,38 мг/дм3;

-фосфати - при встановленій ГДК 3,5 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 6,71 мг/дм3, перевищення склало 3,21 мг/дм3;

Відповідно до формули 12 Методики розмір відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами розраховується за наступною формулою:

З = Ккат х Кр х k3 х [(Mi1 x ?i1) + (Mi2 x ?i2) + … (Mim x ?im)],

де Ккат коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта, який визначається згідно з додатком 2 Методики (коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта рибогосподарського призначення р.Кривий Торець, і дорівнює 1,6);

Кр регіональний коефіцієнт дефіцитності водних ресурсів поверхневих вод, який визначається згідно з додатком 3 Методики, і дорівнює 1,26);

k3 = 1,5 коефіцієнт ураженості водної екосистеми (постійна величина);

m кількість забруднюючих речовин у зворотних водах;

Mi маса наднормативного скиду і-ї забруднюючої речовини у водний об`єкт зі зворотними водами, т;

?i питомий економічний збиток від забруднення водних і ресурсів, віднесений до 1 тони умовної забруднюючої речовини, грн./т, який визначається за формулою:

(?)i = (?)* Аі,

де ? проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у поточному році, грн/т, який визначається за формулою:

(?) = (?)n * I/100,

де ?n проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у попередньому році, грн/т,

І індекс інфляції (індекс споживчих цін), середньорічний темп зростання за 2020 рік, % - 105,0%.

(?) = 2208,90 грн./т

Аі безрозмірний показник відносної небезпечності і-ї забруднюючої речовини, який визначається за формулою 15 Методики:

Аі = 1/ГДК, де

ГДК безрозмірна величина, чисельно рівна ГДК забруднюючої речовини у воді водного об`єкта відповідної категорії.

Аі азот.ам. = 1/0,5 = 2,0

Аі нітрити = 1/0,08 = 12,5

Аі нітрати = 10/40 = 0,25

Аі фосфати = 10/2,14 = 4,67

Питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів, віднесений до 1 тони умовної забруднюючої речовини дорівнює:

У азот.ам. = 2208,90 * 2 = 4 417,80 грн./т

У нітрити = 2208,90 * 12,5 = 27 611,25 грн./т

У нітрати = 2208,90 * 0,25 = 552,23 грн./т

У фосфати = 2208,90 * 4,67 = 10 315,56 грн./т

Розрахунок маси наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами з перевищенням граничнодопустимого скиду здійснюється за формулою 1 Методики:

Мі = (Сіф Сік) * Qіф * t * 10-6 , де

Сіф середня фактична концентрація і-ї забруднюючої речовини у зворотних водах, г/м3;

Сік дозволена для скиду концентрація і-ї забруднюючої речовини, визначена при затверджені ГДС, мг/дм3;

Qіф фактичні витрати зворотних вод, м3/годину;

t тривалість скидання зворотних вод з порушенням нормативів ГДС, годин;

10-6 коефіцієнт перерахування маси забруднюючих речовин.

М азот.ам. = (12,98 2,0) * 20,392 * 6552 * 10-6 = 1,467 т;

М нітрити = (4,59 3) * 20,392 * 6552 * 10-6 = 0,212 т;

М нітрати = (46,38 40) * 20,392 * 6552 * 10-6 = 0,852 т;

М фосфати = (6,71 3,5) * 20,392 * 6552 * 10-6 = 0,429 т.

Збиток, заподіяний державі Часовоярським регіональним виробничим управлінням Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» за наднормативний скид забруднюючих речовин у водний об`єкт із зворотними водами до р.Кривий Торець становить:

З Часовоярські КОС = 1,6 * 1,26 * 1,5 * ((1,467 * 4 417,80) + (0,212 * 27611,25) + (0,852 * 552,23) + (0,429 * 10315,56)) = 52 104,67 грн.

Збиток, заподіяний державі Часовоярським РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними водами Часовоярських каналізаційних очисних споруд в р.Кривий Торець, склав 52 104,67 грн.

Розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів Часовоярським регіональним виробничим управлінням КП «Компанія «Вода Донбасу» за контрольний період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року по випуску № 5 (Сіверські КОС) у р.Кам`янку виконано у відповідності до формули 12 Методики на підставі відомостей акту, складеного за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у галузі охорони і раціонального використання водних ресурсів від 20.10.2021 № 125-05; довідки підприємства про кількісні та якісні характеристики стічних вод, які скидаються у водні об`єкти з каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ за період з 01.01.2021 по 30.09.2021 (далі довідка); актів відбору проб води № 7 від 24.02.2021, № 23 від 01.07.2021; протоколів вимірювання показників складу та властивостей вод № 7 від 02.03.2021, № 23 від 06.07.2021.

Згідно довідки з Часовоярських каналізаційних очисних споруд Часовоярського РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» в період з 01 січня 2021 року по 30 вересня 2021 року перевищення затверджених концентрацій забруднюючих речовин встановлено за наступними показниками:

-азот амонійний при встановленій ГДК 2,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 5,87 мг/дм3, перевищення склало 3,87 мг/дм3;

-нітрити - при встановленій ГДК 2,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 3,13 мг/дм3, перевищення склало 1,13 мг/дм3;

-нітрати - при встановленій ГДК 45,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 60,8 мг/дм3, перевищення склало 15,8 мг/дм3;

-фосфати - при встановленій ГДК 3,5 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 7,09 мг/дм3, перевищення склало 3,59 мг/дм3;

-ХСК - при встановленій ГДК 55,0 мг/дм3 усереднені фактичні показники ГДК становили 57,2 мг/дм3, перевищення склало 2,2 мг/дм3.

Відповідно до формули 12 Методики розмір відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами розраховується за наступною формулою:

З = Ккат х Кр х k3 х [(Mi1 x ?i1) + (Mi2 x ?i2) + … (Mim x ?im)],

де Ккат коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта, який визначається згідно з додатком 2 Методики (коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта рибогосподарського призначення р.Кривий Торець, і дорівнює 1,6);

Кр регіональний коефіцієнт дефіцитності водних ресурсів поверхневих вод, який визначається згідно з додатком 3 Методики, і дорівнює 1,26);

k3 = 1,5 коефіцієнт ураженості водної екосистеми (постійна величина);

m кількість забруднюючих речовин у зворотних водах;

Mi маса наднормативного скиду і-ї забруднюючої речовини у водний об`єкт зі зворотними водами, т;

?i питомий економічний збиток від забруднення водних і ресурсів, віднесений до 1 тони умовної забруднюючої речовини, грн./т, який визначається за формулою:

(?)i = (?)* Аі,

де ? проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у поточному році, грн/т, який визначається за формулою:

(?) = (?)n * I/100,

де ?n проіндексований питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів у попередньому році, грн/т,

І індекс інфляції (індекс споживчих цін), середньорічний темп зростання за 2020 рік, % - 105,0%.

(?) = 2208,90 грн./т

Аі безрозмірний показник відносної небезпечності і-ї забруднюючої речовини, який визначається за формулою 15 Методики:

Аі = 1/ГДК, де

ГДК безрозмірна величина, чисельно рівна ГДК забруднюючої речовини у воді водного об`єкта відповідної категорії.

Аі азот.ам. = 1/0,5 = 2,0

Аі нітрити = 1/0,08 = 12,5

Аі нітрати = 10/40 = 0,25

Аі фосфати = 10/2,14 = 4,67

Аі ХСК = 10/50 = 0,2.

Питомий економічний збиток від забруднення водних ресурсів, віднесений до 1 тони умовної забруднюючої речовини дорівнює:

У азот.ам. = 2208,90 * 2 = 4 417,80 грн./т,

У нітрити = 2208,90 * 12,5 = 27 611,25 грн./т,

У нітрати = 2208,90 * 0,25 = 552,23 грн./т,

У фосфати = 2208,90 * 4,67 = 10 315,56 грн./т,

У ХСК = 2208,90 * 0,2 = 441,78 грн./т.

Розрахунок маси наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами з перевищенням граничнодопустимого скиду здійснюється за формулою 1 Методики:

Мі = (Сіф Сік) * Qіф * t * 10-6 , де

Сіф середня фактична концентрація і-ї забруднюючої речовини у зворотних водах, г/м3;

Сік дозволена для скиду концентрація і-ї забруднюючої речовини, визначена при затверджені ГДС, мг/дм3;

Qіф фактичні витрати зворотних вод, м3/годину;

t тривалість скидання зворотних вод з порушенням нормативів ГДС, годин;

10-6 коефіцієнт перерахування маси забруднюючих речовин.

М азот.ам. = (5,87 2,0) * 9,18 * 6552 * 10-6 = 0,232 т;

М нітрити = (3,13 2) * 9,18 * 6552 * 10-6 = 0,068 т;

М нітрати = (60,8 45) * 9,18 * 6552 * 10-6 = 0,95 т;

М фосфати = (7,09 3,5) * 9,18 * 6552 * 10-6 = 0,215 т;

М ХСК = (57,2 55) * 9,18 * 6552 * 10-6 = 0,132 т.

Збиток, заподіяний державі Часовоярським регіональним виробничим управлінням Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» за наднормативний скид забруднюючих речовин у водний об`єкт із зворотними водами до р.Кам`янка становить:

З Сіверські КОС = 1,6 * 1,26 * 1,5 * ((0,232 * 4 417,80) + (0,068 * 27611,25) + (0,95 * 552,23) + (0,215 * 10 315,56) + (0,132 * 441,78)) = 17 246,72 грн.

Збиток, заподіяний державі Часовоярським РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними водами Сіверських каналізаційних очисних споруд в р.Кам`янка, склав 17 246,72 грн.

Розглянувши надані позивачем розрахунки шкоди та враховуючи відсутність заперечень з боку відповідача, суд вважає розмір шкоди доведеним.

Отже, загальний збиток, заподіяний державі Часовоярським регіональним виробничим управлінням Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» внаслідок наднормативного скиду забруднюючих речовин із зворотними водами з Клебан-Бикських КОС в р.Кривий Торець, Часовоярських КОС в р.Кривий Торець, Сіверських КОС в р.Кам`янка складає 70 510,64 грн. (Ззаг = З Часовоярські КОС + З Сіверські КОС + З Клебан-Бикські КОС = 1 159,25 + 52 104,67 + 17246,72 = 70 510,64 грн.).

Державна екологічна інспекція у Донецькій області для виконання покладених на неї завдань вживала в установленому порядку заходи досудового врегулювання спорів.

У відповідності зі ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» Державна екологічна інспекція у Донецькій області згідно з наданим правом пред`явила Відповідачу претензію № 12-14/22 від 03.02.2022 на суму 70 510,64 грн., яка залишена Відповідачем без задоволення.

У зв`язку з цим виникла Екологічна інспекція звернулася до суду з позовом про відшкодування збитків, заподіяних водним об`єктам внаслідок скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами.

Як вже було досліджено судом, за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 05.10.2021 по 20.10.2021 Часовоярському РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» був виданий до виконання припис від 25.10.2021 № 125-05 про усунення виявлених порушень, яким було зобов`язано Часовоярське РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» з моменту одержання припису забезпечити виконання умов дозволу на спеціальне водокористування та нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин

Припис від 25.10.2021 № 125-05 був прийнятий Часовоярським РВУ КП «Компанія «Вода Донбасу» до виконання без зауважень.

Матеріали справи не містять доказів про звернення «Компанії «Вода Донбасу» до суду в порядку адміністративного судочинства з позовом про визнання протиправним та скасування припису від 25.10.2021 № 125-05.

Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (стаття 204 ЦК України).

Презумпція правомірності правочину означає те, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що зумовлює набуття, зміну чи припинення породжує, змінює або припиняє цивільних прав та обов`язків, доки ця презумпція не буде спростована. Таким чином, до спростування презумпції правомірності правочину всі права, набуті сторонами за ним, можуть безперешкодно здійснюватися, а створені обов`язки підлягають виконанню.

З огляду на зазначене, керуючись принципом правомірності правочину, суд вважає, що припис Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 25.10.2021 № 125-05 є правомірним, винесеним з дотриманням вимог діючого законодавства, тому підлягає до виконання Компанією «Вода Донбасу».

Статтями 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Водного кодексу України, наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2009 року за №767/16783, затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (далі Методика), яка встановлює основні вимоги щодо порядку проведення розрахунку заподіяних збитків і застосовується при здійсненні державного контролю у галузі охорони та раціонального використання водних ресурсів.

Пунктом 1.4 Методики встановлено, що вона застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог фізичними особами, фізичними особами - підприємцями та юридичними особами природоохоронного законодавства. Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і, на підставі цієї Методики, розраховують розмір відшкодування збитків.

Статтею 41 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно зі ст.111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Статтею 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» унормовано, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства передбачено ст.69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». Так, шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ст.42 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільних внесків та інших коштів.

За приписами п. «г» ч.4, ч.6 ст.47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюються за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством. Кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, у тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров`я населення.

В силу норм п.7 ч.3 ст.29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

За змістом п.4 ч.1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

У главі ХІ Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державної казначейської служби України від 09.08.2013 № 128 (у редакції наказу Державної казначейської служби України від 05.12.2019 № 342), передбачено, що кошти, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Державній казначейській службі України на ім`я відповідного органу Державної казначейської служби України за субрахунком 3331 «Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами» Плану рахунків (далі рахунок 3331) у розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету. Кошти, які надійшли протягом дня (з урахуванням повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів) на рахунки 3331, у регламентований час розподіляються Державною казначейською службою України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

Заявлена до стягнення сума підлягає зарахуванню на аналітичний рахунок відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, який у відповідності до вимог п.7 ч.3 ст.29, п.4 ч.1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України розподіляє зазначені кошти в автоматизованому режимі наступним чином: 30 відсотків зараховується до спеціального фонду державного бюджету, 20 відсотків зараховується до спеціального фонду обласного бюджету, 50 відсотків зараховується до спеціального фонду сільського, селищного, міського бюджету, бюджету об`єднаних територіальних громад, перерахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області за субрахунком 3331 «Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами».

Указом Президента України від 05.03.2015 № 123/2015 «Про утворення військово-цивільних адміністрацій» утворено Донецьку обласну військово-цивільну адміністрацію та Донецькій обласній державній адміністрації надано статус Донецької обласної військово-цивільної адміністрації.

Указом Президента України від 04.07.2022 № 469/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області» утворено Часовоярську міську військову адміністрацію Бахмутського району Донецької області.

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації», військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.

Згідно з ч.1 ст.3 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації», у день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.

Як вбачається зі змісту ст.4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації», військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; забезпечення виконання відповідного бюджету.

Отже, повноваженнями щодо розпорядження обласним фондом охорони навколишнього середовища наділена Донецька обласна державна адміністрація, а спеціальним фондом Часовоярської міської ради - Часовоярська міська військова адміністрація Бахмутського району Донецької області.

Враховуючи наведені положення законодавства, завдана Відповідачем шкода навколишньому природному середовищу внаслідок скиду зворотних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 70 510,64 грн. підлягає зарахуванню до спеціального фонду Державного фонду охорони навколишнього природного середовища, обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації, фонду охорони навколишнього природного середовища Часовоярської міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області у відповідних сумах.

Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунального підприємства «Компанія «Вода «Донбасу» місцезнаходженням юридичної особи - Комунального підприємства «Компанія «Вода «Донбасу» зазначено: вул.Захисників України, 11, м.Покровськ, Донецька область, 85307.

У відповідності до статті 4 Господарського процесуального кодексу України, право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.

Юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Частиною 1 ст. 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Отже, юридичні особи та фізичні особи підприємці мають право звертатись до господарського суду за захистом своїх оспорюваних або порушених прав.

Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилось або зникло як таке, порушення права пов`язане з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Способи захисту цивільних прав та інтересів передбачені ст. 16 ЦК України.

Предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою - посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, та правове обґрунтування необхідності його захисту.

Виходячи зі змісту ст.ст. 15, 16 ЦК України, ст. 20 ГК України, порушення, невизнання або оспорення суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту. При цьому, застосування певного способу судового захисту вимагає доведеності належними доказами сукупності таких умов: наявності у позивача певного суб`єктивного права (інтересу); порушення (невизнання або оспорювання) такого права (інтересу) з боку відповідача; належності обраного способу судового захисту (адекватність наявному порушенню та придатність до застосування як передбаченого законодавством). Відсутність (недоведеність) будь-якої з означених умов унеможливлює задоволення позову.

Пункт 3 частини 2 статті 129 Конституції України визначає одним із принципів судочинства змагальність сторін та свободу в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до приписів статей 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, позивач надав господарському суду належних та допустимих доказів, які доводять факт завдання КП «ВОДА ДОНБАСУ» шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок скиду зворотних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин в сумі 70 510,64 грн., тому правові підстави для задоволення позову

Згідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на КП «КОМПАНІЯ «ВОДА ДОНБАСУ».

Керуючись статтями 12, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

В И Р I Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КОМПАНІЯ «ВОДА ДОНБАСУ» (ЄДРПОУ 00191678; 85307, Донецька обл., Покровський р-н, місто Покровськ, вул.Захисників України, будинок 11) збитки в сумі 70510,64 грн. на рахунок UA168999980333179331000005642, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), отримувач: Донецьке ГУК/Часовоярська МТГ/24062100, код отримувача (ЄДРПОУ) 37967785, КБК 24062100 - Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, до: спеціального фонду Державного бюджету України в сумі 21153,19 грн., що становить 30% загальної суми збитків; обласного фонду охорони навколишнього природного середовища Донецької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 00022473) в сумі 14102,13 грн., що становить 20% загальної суми збитків; фонду охорони навколишнього природного середовища Часовоярської міської ради (ЄДРПОУ 04052867) в сумі 35255,32 грн., що становить 50% загальної суми збитків.

Стягнути з КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КОМПАНІЯ «ВОДА ДОНБАСУ» (ЄДРПОУ 00191678; 85307, Донецька обл., Покровський р-н, місто Покровськ, вул.Захисників України, будинок 11) на користь Державної екологічної інспекції у Донецькій області (ЄДРПОУ 38034476; 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, буд. 18а) судовий збір у сумі 3028,00 грн., реквізити: рах. IBAN UA928201720343130003000081167 в УДКСУ у м.Костянтинівка, ЄДРПОУ 38034476, МФО 820172, отримувач Державна екологічна інспекція у Донецькій області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено та підписано 22.04.2024.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ у встановленому порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені Главою 1 Розділу IV Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Е.В. Зекунов

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118517049
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —905/213/24

Судовий наказ від 15.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Судовий наказ від 15.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Рішення від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні