Рішення
від 08.04.2024 по справі 909/1197/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08.04.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/1197/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Рочняк О.В.,

секретар судового засідання Михайлюк А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Івано-Франківської обласної прокуратури

вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76015

ел. пошта: sekretariat@ifprok.gov.ua

в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради

вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76015

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут"

вул. Бельведерська, 32 А, м. Івано-Франківськ, 76010

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна

вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76015.

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення грошових коштів у сумі 452 927 грн 53 коп.

за участю представників сторін:

від Івано-Франківської обласної прокуратури: Гоголь Віталій Васильович;

від Комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна: Кузь Андрій Петрович;

від відповідача: представник не з`явився

ВСТАНОВИВ: Івано-Франківська обласна прокуратура звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області із позовом в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" про визнання недійсними додаткових угод до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021 та стягнення грошових коштів у сумі 452 927 грн 53 коп.

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 03.01.2024, суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; постановив розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 31.01.2024; залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна; встановив сторонам строк для надання відзиву, відповіді на відзив, заперечення та пояснень по суті спору.

30.01.2024 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду електронною поштою від представника відповідача надійшло клопотання, підписане КЦП, (вх.№1578/24) про відкладення підготовчого засідання на іншу дату і зв`язку з її хворобою.

В судовому засіданні 31.01.2024 суд задовольнив клопотання представника відповідача та відклав підготовче засідання на 21.02.2024, про що постановив протокольну ухвалу.

05.02.2024 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№1925/24).

12.02.2024 до суду через систему "Електронний суд" від Івано-Франківської обласної прокуратури надійшла відповідь на відзив (вх.№2383/24).

21.02.2024 до господарського суду від відповідача надійшло клопотання (вх.№1549/24) про продовження строку для надання відповідачем заперечення у справі та продовження строку підготовчого провадження.

В підготовчому засіданні 21.02.2024 суд постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про відкладення підготовчого засідання на 04.03.2024.

За результатами підготовчого засідання 04.03.2024 суд постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 25.03.2024.

В судовому засіданні 25.03.2024 судом оголошено перерву до 08.04.2024.

08.04.2024 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду електронною поштою від представника відповідача надійшло клопотання, підписане КЦП, (вх.№5995/24) про проведення судового засідання без участі представника ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" за наявними в матеріалах справи документами.

ПОЗИЦІЇ СТОРІН

Позиція прокуратури. В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити. Позов мотивований тим, що всупереч інтересів держави без будь-яких належних на те підстав, в порушення вимог ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна та ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" уклали додаткові угоди №1 від 29.09.2021, №2 від 01.10.2021, №3 від 04.10.2021, №4 від 27.10.2021, №5 від 29.10.2021 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, відповідно до яких суттєво підвищено ціну на природний газ та зменшено обсяги постачання газу, що є підставою для визнання таких угод недійсними. Неправомірна зміна істотних умов договору в частині збільшення ціни природного газу, призвела до надмірної сплати підприємством грошових коштів в сумі 452 927 грн 53 коп., які належать до повернення.

Підставою для представництва прокуратурою інтересів держави в особі Івано-Франківської обласної ради прокурор зазначає нездійснення уповноваженим органом захисту інтересів держави, що має наслідком ненадходження коштів до бюджету, у зв`язку з чим наявні підстави для вжиття прокурором заходів представницького характеру, передбачених ст. 23 Закону України Про прокуратуру; проведення процедури державних закупівель та укладення договору із порушенням законодавства порушує інтереси держави у сфері контролю за ефективним та цільовим використанням бюджетних коштів, а дотримання у цій сфері суспільних відносин законодавства становить суспільний інтерес, тому захист такого інтересу відповідає функціям прокурора.

Позивач - Івано-Франківська обласна рада не скористався передбаченим Господарським процесуальним кодексом України правом на участь представника у судовому засіданні та надання пояснень щодо заявленого прокурором позову.

Позиція відповідача. Представник ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" в судовому засіданні проти позову заперечувала з підстав, викладених у відзиві на позов. Просила у задоволенні позову відмовити. В спростування заявлених позовних вимог зазначила, що на момент укладення спірних додаткових угод до договору постачання природного газу для потреб не побутових споживачів № 41SB767-451-21 від 25.01.2021, вказані додаткові угоди відповідали вимогам чинного законодавства та при їх укладенні сторони керувалися роз`ясненням Міністерства економіки України, викладених в листі №3304-04/69987-06 від 24.11.2020, де було встановлено, що під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10%. При цьому, представник відповідача зазначила, що споживач прийняв і підписав спірні додаткові угоди, споживав природний газ на умовах договору, сплачував за нього погоджену додатковими угодами ціну та жодного разу не заявляв про відмову від договору у зв`язку зі зміною ціни. Крім того, представник ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" просила суд не приймати до уваги, як доказ оплати природного газу за даним договором, подане до позовної заяви платіжне доручення № 1969 від 31.05.2022 на суму 70 000 грн, оскільки в призначенні платежу зазначено договір, який не стосується предмету спору.

Позиція третьої особи. Представник Комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна позов Івано-Франківської обласної прокуратури підтримав, при цьому зазначив, що сторони під час укладення додаткових угод керувалися роз`ясненнями Міністерства економіки України, викладеними в листі №3304-04/69987-06 від 24.11.2020, однак, враховуючи судову практику та правову позицію Верховного Суду викладену у постанові від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22 просив суд позов задовольнити.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, заслухавши представників учасників справи, на яких ґрунтуються вимоги, надавши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

27.07.2021 на сайті ProZorro Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна (замовник публічної закупівлі) опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів UA-2021-09-16-010619-b щодо закупівлі газового палива (природний газ) - в кількості 78 000 м.куб. Строк поставки товару - 3 01 жовтня 2021 р. до 31 грудня 2021 р. У зв`язку з відсутністю достатньої кількості учасників зазначена закупівля не відбулася. 18.08.2021 замовником оголошено повторно проведення процедури відкритих торгів на закупівлю газового палива. У зв`язку з відсутністю достатньої кількості учасників закупівля знову не відбулася. Відповідно до п.1 ч.2 ст.40 Закону України "Про публічні закупівлі" прийнято рішення застосувати переговорну процедур для закупівлі газового палива. Повідомлення про намір укласти договір 17.09.2021 подав учасник - ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" з пропозицією 1 786 200 грн з ПДВ. Оголошення оприлюднено в мережі інтернет на веб - порталі ProZorro за №UA-2021-09-16-010619-b. (а.с.30-36).

29.09.2021 між ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" (постачальник) та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна (споживач) укладено договір постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 (а.с.37-39).

Відповідно до п. 1.1 договору, постачальник зобов`язався передати у власність споживачу у 2021 році природний газ за кодом ДК 021:2015:09120000-6 "Газове паливо" (природний газ)" (далі - газ), а споживач зобов`язався прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.

В п. 1.2 договору визначено річний плановий обсяг постачання газу - до 78 000 м3.

За змістом п. 3.1 договору, розрахунки за поставлений споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем. Підписуючи цей договір, споживач підтверджує, що ознайомлений з тим, що протягом дії договору ціна на газ може змінюватись, про що сторони укладатимуть відповідні додаткові угоди. Підписуючи цей договір, споживач підтверджує, що йому надане повідомлення про порядок зміни ціни газу протягом дії договору і ніяких інших повід про зміну ціни газу не вимагається.

Згідно з п. 3.2 договору, ціна одного кубічного метру природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності складає 19,08332600 грн. Податок на додану вартість становить 3,81666520 грн. Всього ціна газу за 1 м3 становить 22,9 грн.

Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього договору (п.3.3 договору).

Відповідно до п. 3.7 договору, гранична ціна даного договору становить 1 786 200 грн, в тому числі ПДВ 297 700 грн.

В п. 4.2 договору визначено, що оплата газу за договором здійснюється споживачем виключно грошовими коштами у національній валюті України - гривні в наступному порядку: оплата в розмірі 100% за фактично переданий постачальником газ здійснюється споживачем до 10 числа місяця наступного за звітним.

Згідно з п. 9.1 договору, цей договір набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін (за наявності) і діє в частині постачання газу з газової доби, з якої споживач включений до Реєстру споживачів в інформаційній платформі оператора ГТС, до 31.12.2021, а в частині проведення розрахунків - до повного їх здійснення.

За період дії договору між ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" (постачальник) та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна (споживач) укладено ряд додаткових угод до договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, а саме:

- додаткову угоду №1 від 29.09.2021 (день підписання договору), відповідно до якої внесено зміни, зокрема, до пункту 1.2 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 71 021,869 м3 та до пункту 3.2 договору: ціна газу за 1 м3 становить 25,15 грн (з ПДВ);

- додаткову угоду №2 від 01.10.2021, відповідно до якої внесено зміни, зокрема, до пункту 1.2 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 64 600,4 м3 та до пункту 3.2 договору: ціна газу за 1 м3 становить 27,65 грн (з ПДВ);

- додаткову угоду №3 від 04.10.2021, відповідно до якої внесено зміни, зокрема, до пункту 1.2 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 58 756,6 м3 та до пункту 3.2 договору: ціна газу за 1 м3 становить 30,40 грн (з ПДВ);

- додаткову угоду №4 від 27.10.2021, відповідно до якої внесено зміни, зокрема, до пункту 1.2 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 53 479,04 м3 та до пункту 3.2 договору: ціна газу за 1 м3 становить 33,40 грн (з ПДВ);

- додаткову угоду №5 від 29.10.2021, відповідно до якої внесено зміни, зокрема, до пункту 1.2 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 48 670,3 м3 та до пункту 3.2 договору: ціна газу за 1 м3 становить 36,70 грн (з ПДВ);

- додаткову угоду №6 від 17.12.2021, відповідно п. 1 до якої сторони домовилися продовжити дію договору на постачання природного газу до 28.02.2022, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань та пунктом 2 внесли зміни до додатку 1 договору щодо планових обсягів постачання газу по місяцях: січень 2022 року - 7000 м3, лютий 2022 року - 2734 м3;

- додаткову угоду №7 від 17.12.2021, відповідно до якої, на виконання ч. 6 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовилися продовжити дію договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початок 2022 року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку. Сума 20% від загальної вартості договору складає 357 240 грн (з ПДВ), об`єм газу, який можна закупити на цю суму складає 9 734 м3.

Необхідність внесення таких змін обґрунтовувалася виникненням економічних обставин, пов`язаних зі зміною ціни природного газу на ринку, в підтвердження чого надалися:

- експертний висновок Львівської торгово-промислової палати № 19-09/874 від 29.09.2021, здійснений на замовлення ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", відповідно до якого, згідно з даними сайту ТБ "Українська енергетична біржа" (ТБ УЕБ) щодо приведеної вартості природного газу на європейському хабі NCG, ТТF до кордону України за 27 вересня та 29 вересня 2021 року, величина зміни ціни природного газу становить +13,01% (хаб ТТF ) та +13,65% (хаб NCG) (а.с.43);

- експертний висновок Львівської торгово-промислової палати №19-09/880 від 01.10.2021, здійснений на замовлення ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", відповідно до якого, згідно з даними сайту ТБ "Українська енергетична біржа" (ТБ УЕБ) щодо приведеної вартості природного газу на європейському хабі ТТF, CEGH до кордону України за 30 вересня та 01 жовтня 2021 року, величина зміни ціни природного газу становить 8,37 % (хаб ТТF ) та 7,85% (хаб CEGH) (а.с.45);

- експертний висновок Львівської торгово-промислової палати №19-09/887 від 04.10.2021, здійснений на замовлення ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", відповідно до якого, згідно з даними сайту ТБ "Українська енергетична біржа" (ТБ УЕБ) щодо приведеної вартості природного газу на європейському хабі ТТF, CEGH до кордону України за 02 жовтня і 04 жовтня 2021 року, величина зміни ціни природного газу становить 1,47 % (хаб ТТF ) та 1,11% (хаб CEGH) (а.с. 47);

- експертний висновок Львівської торгово-промислової палати №19-09/909 від 08.10.2021, здійснений на замовлення ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", відповідно до якого, згідно з даними сайту ТБ "Українська енергетична біржа" (ТБ УЕБ) щодо приведеної вартості природного газу на європейському хабі ТТF, ТНЕ, CEGH до кордону України за 05 жовтня та 07 жовтня 2021 року, величина зміни ціни природного газу становить +14,09 % (хаб ТТF ), +12,23% (хаб ТНЕ) та +13,51% (хаб CEGH) (а.с. 49);

- цінова довідка Львівської торгово-промислової палати №19-09/949 від 13.10.2021, здійснена на замовлення ТОВ "Івано-Франківськгаз збут", відповідно до якої, згідно з проведеним пошуком інформації ціни на внутрішньому ринку на природний газ обласних газопостачальних товариств станом з 01 жовтня 2021 р., ціна за 1 м3 з ПДВ становить 37,67389120 грн (а.с. 51);

Відповідно до наявних в матеріалах справи актів приймання-передачі природного газу №ЗІФ81034187 від 31.10.2021, №ЗІФ81038817 від 30.11.2021, №ЗІФ81041752 від 31.12.2021, №ЗІФ82002860 від 31.01.2022 на виконання умов договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021 ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" поставило Комунальному підприємству Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна 32 786,91 м3 природного газу, за який Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна сплатило 1 203 747 грн 77 коп., що підтверджується платіжними інструкціями №1783 від 09.11.2021 на суму 1 415 грн 88 коп., №1835 від 22.12.2021 на суму 130 000 грн, №1839 від 24.12.2021 на суму 149 392 грн 70 коп., №1866 від 30.12.2021 на суму 160 000 грн, №1879 від 25.01.2022 на суму 500 000 грн, №1884 від 31.01.2022 на суму 192 939 грн 19 коп., №1969 від 31.05.2022 на суму 70 000 грн.

При цьому прокурор зазначає, що Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна, враховуючи встановлену в договорі ціну за 1 м3 природного газу - 22,9 грн, повинен був сплатити за поставлений газ кошти у розмірі 750 820 грн 24 коп., натомість сплатило 1 203 747 грн 77 коп., а отже розмір надмірно сплачених коштів становить 452 927 грн 53 коп., які прокурор просить стягнути з відповідача.

26.10.2023 Івано-Франківська обласна прокуратура звернулася до Івано-Франківської обласної ради та Комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна із листами №15-901вих-23 та №15-899вих-23, в яких повідомила, що обласною прокуратурою за результатами опрацювання інформації, розміщеної на веб-порталі PROZORRO встановлено, що внаслідок укладення між ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна додаткових угод до договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, порушено вимоги законодавства про публічні закупівлі, а комунальним підприємством зайво сплачено близько 452 тис. грн., тому з метою захисту інтересів держави в суді прокуратура, просила надати прокуратурі відомості щодо джерел фінансування даного договору.

Відповідно до листа №256/01-11 від 07.11.2023, Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна направило Івано-Франківській обласній прокуратурі завірені копії документів, що стосуються вказаної закупівлі.

Івано-Франківська обласна рада листом №12-120/1078/174 від 01.12.2023 повідомила Івано-Франківській обласній прокуратурі, що їхній лист скеровано для розгляду, реагування та здійснення претензійно-позовної роботи до комунального підприємства.

19.12.2023 Івано-Франківська обласна прокуратура надіслала до Івано-Франківської обласної ради листа №15-1119вих-23, в якому повідомила, що оскільки уповноваженими особами не вжито заходів по усуненню порушень Закону України "Про публічні закупівлі", допущених про укладенні додаткових угод до договору, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" Івано-Франківською обласною прокуратурою буде заявлено до суду позов в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради до ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" про визнання недійсними додаткових угод та стягнення грошових коштів у сумі 452 927 грн 53 коп.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

У статті 4 Господарського процесуального кодексу України закріплено право на звернення до господарського суду. Зокрема, державні органи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Водночас у силу пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 звернула увагу, зокрема, що бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Тобто прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва.

Неналежне виконання позивачем своїх обов`язків із захисту інтересів держави слугували підставою для звернення прокурора з цим позовом в інтересах держави аби інтереси держави були належно захищені.

Листами №15-901вих-23 та №15-899вих-23 від 26.10.2023 Івано-Франківська обласна прокуратура звернулася до Івано-Франківської обласної ради та Комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна з повідомленнями про те, що обласною прокуратурою за результатами опрацювання інформації, розміщеної на веб-порталі PROZORRO встановлено факт порушення вимог законодавства про публічні закупівлі та зайву сплату комунальним підприємством близько 452 тис. грн.

Листом №15-1119вих-23 від 19.12.2023 Івано-Франківська обласна прокуратура повідомила Івано-Франківську обласну раду, що оскільки уповноваженими особами не вжито заходів по усуненню порушень Закону України "Про публічні закупівлі", допущених про укладенні додаткових угод, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" обласною прокуратурою буде заявлено до суду позов в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради про визнання недійсними додаткових угод та стягнення грошових коштів у сумі 452 927 грн 53 коп.

З огляду на викладене, прокурор у поданій позовній заяві правомірно зазначив, що позивачем не здійснювався захист інтересів держави/місцевої громади у даних спірних правовідносинах, що є належними підставами для звернення з відповідним позовом до суду в інтересах держави.

Відтак, прокурором було дотримано порядок передбачений статтею 23 Закону України "Про прокуратуру".

За змістом ст. ст. 15 і 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК України та ч. 2 ст. 20 ГК України, одним із способів захисту своїх прав і законних інтересів є визнання недійсним правочину.

Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Статтею 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу.

У якості правової підстави позову прокурором у цій справі зазначено порушення вимог ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Відповідно до ч.1 ст.40 Закону України "Про публічні закупівлі", переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.

Ч. 2 вищевказаної статті передбачено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, зокрема: якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (п.1).

В ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Згідно із ч. 1 ст. 628, ст. 629 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

За змістом ч. 2 ст. 189 ГК України, ціна є істотною умовою господарського договору.

Згідно з ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах (ч. 1 ст. 652 ЦК України).

Відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

В п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

В іншому випадку не досягається мета Закону України "Про публічні закупівлі", яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.

Аналогічна правова позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 24.01.2024 у справі №922/2321/22.

При цьому судом враховується, що будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.

З іншого боку, будь-який покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі купівлі-продажу чи поставки (позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 13.07.2021 у справі №927/550/20).

Так, Комунальне підприємство Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна, яке мало беззаперечне право на отримання природного газу за ціною, визначеною в укладеному між сторонами договорі, без надання письмових заперечень чи проведення переговорів щодо збільшення ціни товару підписало спірні додаткові угоди, внаслідок чого ціна за одиницю товару збільшилась, а обсяг поставки, що передбачався за договором, фактично, зменшився.

Зокрема, з аналізу додаткових угод слідує, що ціна на природній газ збільшена сторонами з 22 грн 90 коп. до 36 грн 70 коп. за 1 м3, тобто більш ніж на 60 %.

Суд зазначає, що станом на 29.09.2021 (дату укладення договору та підписання додаткової угоди №1) вартість природного газу на європейському хабі ТТF становила 32 268 грн 10 коп. за 1000 м3 , тобто початково в договорі сторони визначили меншу ціну, ніж та, що існувала на ринку станом на момент його укладення.

Отже, на момент підписання основного договору відповідач знав (не міг не знати) про ціни, які склалися на ринку на природний газ, постачання якого він мав намір здійснювати, та гарантував його поставку замовнику за цінами відповідно до договору.

Крім того, комунальне підприємство без надання письмових заперечень чи проведення переговорів щодо пропозиції ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" про збільшення ціни підписав додаткові угоди №1-5, внаслідок чого ціна за 1 м3 газу збільшилася більше ніж на 10 відсотків, а обсяг його поставки за Договором значно зменшився.

Таким чином, комунальне підприємство було змушене оплачувати газ за ціною, яка більше ніж на 10% вище, аніж встановлена договором. Закріплення можливості сторін змінити умови укладеного договору шляхом збільшення ціни за одиницю товару до 10% є запобігання ситуаціям, коли внаслідок істотної зміни обставин укладений договір стає вочевидь невигідним для постачальника.

Суд вважає, що укладення договору з однією ціною та її подальше підвищення більш ніж на 10% шляхом так званого "каскадного" укладення подальших додаткових угод є нечесною і недобросовісною діловою практикою з боку продавця.

Через таке недобросовісне збільшення ціни відповідачем та в результаті укладення спірних додаткових угод державі в особі Івано-Франківської обласної ради заподіяна шкода у виді надмірно сплачених грошових коштів в розмірі 452 927 грн 53 коп.

При цьому, суд зазначає, що додаткову угоду №1 укладено в день підписання договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021.

Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку, що додаткові угоди №№1-5 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021 суперечать пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Таким чином, позов Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Івано-Франківської обласної ради про визнання недійсними додаткових угод №№1-5 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021 належить до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

В ч. 2 ст. 712 ЦК України визначено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Згідно з ст. 655 ЦК України, за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

За змістом ст. 669 ЦК України, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 670 ЦК України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Таким чином, обов`язок з повернення грошової суми, сплаченої за кількість товару, який не був поставлений покупцеві, врегульований нормами Глави 54 ЦК України.

Як встановлено судом, на виконання умов договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021 ТОВ "Івано-Франківськгаз збут" поставило Комунальному підприємству Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна 32 786,91 м3 природного газу, за який комунальне підприємство сплатило 1 203 747 грн 77 коп., тоді як відповідно до визначеної в договорі ціни за 1 м3 природного газу (22,9 грн), повинен був сплатити 750 820 грн 24 коп.

Таким чином, грошові кошти в сумі 452 927 грн 53 коп. є надмірно сплаченими.

Посилання відповідача на те, що відповідно до платіжного доручення №1969 від 31.05.2022 оплата в сумі 70 000 грн здійснена споживачем не за договором №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, який є предметом даного спору, а згідно з призначенням платежу, за договором №41АВ767-1877-21 від 29.09.2021, суд оцінює критично, оскільки матеріали справи містять лист КП Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна №72 від 13.12.2023, відповідно до якого КП з експлуатації майна зазначає, що ним помилково в призначенні платежу платіжної інструкції №1969 вказано реквізити нового договору на газопостачання (а.с.67).

На підставі викладеного, позовна вимога про стягнення з відповідача на користь позивача надмірно сплачених коштів в розмірі 452 927 грн 53 коп. є обґрунтованою та належить до задоволення.

Згідно зі статтями 73, 74 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Відповідно до ст. 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Враховуючи вищевикладене, позов належить до задоволення в повному обсязі.

Судовий збір, у відповідності до ст.129 ГПК України, суд покладає на відповідача.

Керуючись статтями 4, 20, 13, 73, 74, 76 -78, 129, 232 -238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

позов задовольнити.

Визнати недійсною додаткову угоду №1 від 29.09.2021 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна.

Визнати недійсною додаткову угоду №2 від 01.10.2021 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна.

Визнати недійсною додаткову угоду №3 від 04.10.2021 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна.

Визнати недійсною додаткову угоду №4 від 27.10.2021 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна.

Визнати недійсною додаткову угоду №5 від 29.10.2021 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41АВ767-1662-21 від 29.09.2021, укладену між Товариством з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" та Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради з експлуатації майна.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" (вул. Бельведерська, 32 А, м. Івано-Франківськ, 76010, код ЄДРПОУ 39595350) на користь Івано-Франківської обласної ради (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76015, код ЄДРПОУ 00022510) кошти в сумі 452 927 (чотириста п`ятдесят дві тисячі дев`ятсот двадцять сім) грн 53 коп.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Івано-Франківськгаз збут" (вул. Бельведерська, 32 А, м. Івано-Франківськ, 76010, код ЄДРПОУ 39595350) на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76015, код ЄДРПОУ 03530483) 20 213 (двадцять тисяч двісті тринадцять) грн 91 коп. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 22.04.2024

Суддя О.В. Рочняк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118517367
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —909/1197/23

Постанова від 17.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Повістка від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Рішення від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні