РІШЕННЯ
Іменем України
22 квітня 2024 року м. Чернігівсправа № 927/1/24
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Белова С.В., за участю секретаря судового засідання Матюшенко Н.О., розглянувши за правилами загального позовного провадження справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогаз Біоенергія-Т"
код ЄДРПОУ 44689656; вул. Транспортна, 2Б, м. Охтирка, Сумська область, 42700; електронна адреса: info@nb-t.naftogaz.com
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Джі Ес Сервіс",
код ЄДРПОУ 42157784; пров. Вокзальний, 6, м.Корюківка, Чернігівська область, 15300; електронна адреса: medoc-fop123@ukr.net
предмет спору: про стягнення 73 403 627, 60 грн
За участю представників сторін:
позивача: Мельніченко Т.С. (поза межами суду)
відповідача:Кравченко Р.М. (поза межами суду)
В судовому засіданні на підставі ч.1 ст.240 Господарського процесуального кодексу України проголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтогаз Біоенергія-Т" подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Джі Ес Сервіс" про стягнення 73 403 627, 60 грн, з яких: 71 020 327,6 грн. - штрафні санкції за договором, 2 383 300 грн. - кошті, набути без достатньої правової підстави.
В обґрунтування позову, позивач посилається на те, що відповідачем в порушення зобов`язань за Договором на виконання робіт "під ключ" № 27-07/22 від 27.07.2022 не виконано повного обсягу робіт у визначені строки. Позивач зазначає, що станом на день складання позовної заяви відповідачем повний обсяг робіт за Договором №27-07/22 не виконано, Об`єкт будівництва за актом прийому-передачі Об`єкту будівництва позивачу не передано. Як вказує позивач порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором. Так, п. 11.2 Договору передбачено, що у разі порушення генпідрядником (відповідачем) строків виконання Робіт (в тому числі будь-яких етапів робіт), він сплачує замовнику (позивачу) штраф в розмірі 10% від Ціни Договору протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту направлення відповідної вимоги Замовника. Також позивачем зауважено, що грошові кошти в розмірі 2 383 300 грн. хоча і були перераховані на підставі Договору, однак за послуги, які не відповідають його умовам, підлягають поверненню на користь позивача відповідно до ч.1 ст.1212 ЦК України.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 08.01.2024 зазначену позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 927/1/24, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, сторонам встановлено процесуальні строки для надання заяв по суті спору, призначено підготовче судове засідання.
23.01.2024 до суду через систему «Електронний суд» від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідач заперечує позов в повному обсязі та вважає його таким, що є безпідставним. Відповідач зазначає, що станом на лютий 2023 року TOB «ДЖІ ЕС СЕРВІС» виконало увесь комплекс робіт за Договором № 27-07/22, передбачений ПКД, за виключенням частини робіт із благоустрою території, при цьому зауважено, що відповідно до Акту готовності об`єкту до експлуатації, зареєстрованого позивачем в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва 25.01.2023, реєстраційний номер в ЄДЕССБ: АС01:3491-0704-2923-4629, будівельні роботи виконано у строк: початок робіт: жовтень 2022, закінчення робіт: січень 2023; роботи з оздоблення фасаду, благоустрою території, строки виконання яких перенесені через несприятливі погодні умови, будуть виконані 2023.04. Також відповідач посилається на додаткові угоди №3,№5,№6 до Договору № 27-07/22 від 27.07.2022, які в результаті судових спорів по справах № 920/410/23 та № 920/475/23 були визнані укладеними та якими перенесено виконання повного обсягу робіт за Договором №27-07/22 з 11.02.2023 на 30.04.2023 та збільшено ціну договору. Відповідач вказує, що у зв`язку з не виконанням позивачем своїх зобов`язань за Договором №27-07/22 в частині оплати авансового платежу в розмірі 119 076 223,98 грн, відповідач не може виконати свої зобов`язання в повному обсязі, оскільки відповідно до умов Договору №27-07/22 всі роботи проводяться за рахунок авансових платежів, які здійснюються позивачем.
30.01.2024 до суду надійшла відповідь позивача на відзив, в якій позивачем зазначено, що відповідачем до відзиву не додано жодного доказу наявності обставин, з якими законодавець та укладений між сторонами договір пов`язує звільнення сторони господарського договору від відповідальності за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання в розумінні ст.218 ГК України; зауважено, що додаткова угода № 3, яка рішенням суду визнана укладеною та якою продовжено строк виконання робіт з благоустрою території до 30.04.2023, не набрала чинності, оскільки рішення господарського суду Сумської області від 21.12.2023 року по справі №920/410/23 оскаржується в апеляційному порядку. Позивачем вказується, що наведені відповідачем доводи щодо відсутності його вини в порушені строків виконання робіт за договором, не спростовують доводів, викладених в позовній заяві та не є підставою для звільнення TOB «Джі Ес Сервіс» від встановленої п.11.2 договору відповідальності за порушення строків виконання робіт в розумінні ст.ст.614, 617 ЦК України та ст.218 ГК України.
05.02.2024 до суду через систему «Електронний суд» надійшли заперечення відповідача в яких останнім зазначено, що позовні вимоги TOB «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРПЯ-Т» є необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Відповідачем відносно стягнення штрафних санкцій зауважено про їх неспівмірність із вартістю робіт щодо усунення недоліків на Об`єкті за Договором № 27-07/22, підкреслено, що позивач був обізнаний про необхідність перенесення строку виконання робіт з 07.02.2023 на 30.04.2023, але жодних дій щодо внесення змін до Договору №27-07/22 не вчинив. Відповідач вказує на наявність із сторони TOB «НАФТОГАЗ БЮЕНЕРГІЯ-Т» прострочення кредитора в розумінні ст. 613 ЦК України, адже його бездіяльність призвела до порушення строків виконання всіх робіт, що передбачені умовами Договору №27-07/22. Щодо стягнення 2 383 300 грн, заявлених до стягнення позивачем як набутих без достатньої правової підстави відповідач вказує, що дані витрати передбачені кошторисом будівництва об`єкту та відображені у відповідній сумі в Акті №1 приймання-передачі виконаних будівельних робіт (загальний) за серпень 2022 року - червень 2023 року (за формою №Кб-2в), складеному 03.07.2023, тому дана вимога не підлягає задоволенню.
05.03.2024 до суду через систему «Електронний суд» надійшло клопотання відповідача про зупинення розгляду справи, дане клопотання було розглянуто судом та відхилено в судовому засіданні 05.03.2024
В судовому засіданні 05.03.2024 року суд розпочав розгляд даної справи по суті та постановив ухвалу про відкладення розгляду справи по суті на 03.04.2024 року.
01.04.2024 представником відповідача подано до суду Клопотання про долучення документів до матеріалів справи.
В судовому засіданні 03.04.2024 оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду справи по суті до 22.04.2024.
05.04.2023 представником позивача до суду через систему «Електронний суд» подано копію Постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 26.03.2024 у справі № 920/475/23.
22.04.2024 представником позивача до суду через систему «Електронний суд» подано заяву, якою повідомлено суд про постановлення Північним апеляційним господарським судом постанови від 16.04.2024 в справі №920/410/23 про скасування рішення Господарського суду Сумської області в справі №920/410/23.
Вислухавши в ході розгляду справи по суті пояснення та доводи учасників справи, встановивши обставини справи та дослідивши подані учасниками докази, суд встановив:
Відповідно до ч. 2 ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно із п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України договір є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків.
Згідно із ст. 6 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦК України).
Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Зазначена норма кореспондується з приписами статті 193 Господарського кодексу України.
Так, у відповідності до ч. 1 статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно з ч. 2 статті 193 ГК України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Відповідно до ч. 7 статті 193 Господарського кодексу України не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язання, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Приписами статті 530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно зі ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
У відповідності з ч. 1 статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ч. 7 ст. 180 ГК України строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на основі цього договору. На зобов`язання, що виникли у сторін до укладення ними господарського договору, не поширюються умови укладеного договору, якщо договором не передбачено інше. Закінчення строку дії господарського договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, що мало місце під час дії договору. Аналогічні положення встановлено в ст. 631 ЦК України.
27.07.2022 між ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» і ТОВ «Нафтогаз Біоенергія Охтирка» (змінено назву на ТОВ «Нафтогаз Біоенергія-Т») укладено договір на виконання робіт «під ключ» №27-07/22 (далі - «договір «під ключ»). Договір укладено за результатами відбору у межах комерційної закупівлі «Комплекс робіт по створенню та введенню до експлуатації об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2) (ДК 021:2015:45220000-5 Інженерні та будівельні роботи), оголошеної учасником ТОВ «Нафтогаз Біоенергія Охтирка».
Відповідно до п. 1.1. Договору «під ключ» Замовник доручає, а Генпідрядник зобов`язується на свій ризик, своїми силами і засобами, а також необхідними матеріалами виконати комплекс робіт та надати супутні таким роботам послуги по створенню та введенню до експлуатації об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), відповідно до вимог Технічного завдання, в тому числі, але не обмежуючись:
- розробити Проектну документацію (стадії П та Р) по Об`єкту будівництва, забезпечити проходження експертизи та отримання позитивного експертного звіту Проектної документації, в тому числі проектних рішень і кошторисної частини та передати у власність Замовника Проектну документацію в обсягах та порядку, передбаченими цим Договором;
- здійснити поставку Комплексу Обладнання відповідної якості та передати його у власність Замовнику, на умовах передбачених цим Договором;
- відповідно до умов цього Договору та Проектної Документації, розробленої Генпідрядником та затвердженої Замовником, чинного містобудівного законодавства України, діючих будівельних норм, стандартів і правил та в обумовлені Договором строки виконати Роботи з будівництва Об`єкту будівництва та передати його Замовнику за Актом приймання-передачі Об`єкту будівництва;
- відповідно до умов цього Договору та чинного законодавства України, надати послуги авторського нагляду за будівництвом Об`єкту будівництва;
- надати Супутні послуги стосовно супроводу та оформлення Замовником законного права користування Земельною ділянкою, Дозвільної документації Замовника, у тому числі вихідних даних для проектування (містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (МУО), технічних умов, завдання на проектування), дозволу на виконання будівельних робіт, паспорту Об`єкту будівництва. Сертифікату про прийняття об`єкту в експлуатацію, права власності на Об`єкт будівництва, у порядку та випадках, визначених чинним законодавством України, отримання технічних умов на приєднання Об`єкту будівництва до електричної і теплової мережі, водопостачання, водовідведення, газопостачання, оформлення процедури оцінки впливу на довкілля (за необхідності), здійснювати підготовку проектів звернень, заяв та інших документів, необхідних для належного надання послуг за цим Договором та виконувати інші дії, які передбачають та необхідні для здійснення належного будівництва Об`єкту будівництва за цим Договором тощо, а Замовник зобов`язується прийняти й оплатити належним чином фактично виконані Роботи, надані Супутні послуги та поставлене Обладнання, відповідно до умов цього Договору.
Пунктами 1.3, 1.4 сторони погодили, що обсяг, перелік та зміст комплексу робіт та супутніх послуг, які є предметом цього Договору, визначаються у Технічному завданні, яке є Додатком №1 до цього Договору. Обсяг, перелік та зміст Робіт можуть бути змінені тільки за згодою сторін, що оформлюється відповідною додатковою угодою до цього Договору.
Місцем виконання робіт є м. Охтирка, Сумська обл., Україна (п. 2.4. Договору № 27-07/22).
Згідно п. 2.2. Договору № 27-07/22 дата початку та закінчення етапів виконання Робіт/надання Супутніх послуг за цим Договором, визначаються Графіком виконання робіт (Додаток № 2).
Протягом 5 (п`яти) робочих днів після отримання Замовником дозволу на виконання будівельних робіт, Генпідрядник зобов`язаний погодити з Замовником письмово уточнений Графік виконання робіт (Додаток № 2) без зміни строку початку генерації теплової енергії та без зміни кінцевого строку введення Об`єкту в експлуатацію, у порядку передбаченому п. 2.3. цього Договору. Генеральний підрядник може достроково завершити виконання Робіт і здачу їх Замовнику, за умови попереднього письмового погодження такої можливості із Замовником.
Відповідно до п. 2.3. Договору № 27-07/22 зміна строків виконання робіт підтверджується Сторонами, шляхом підписання ними відповідної додаткової угоди до цього Договору.
Положеннями п.2.4. сторони погодили місце виконання робіт: м.Охтирка, Сумська обл, Україна
Згідно п. 2.5. Договору № 27-07/22 Генпідрядник зобов`язується виконати Роботи за цим Договором відповідно до Графіку виконання робіт, Проектної документації та згідно діючих законодавчих норм та правил, які застосовуються для виду робіт та послуг, визначених цим Договором.
У разі недотримання Графіку виконання робіт або при наявності передумов до його недотримання, Генпідрядник повинен письмово повідомити про це Замовника одразу, як йому стало про це відомо. При цьому Генпідрядник, якщо така затримка сталася з його вини, не звільняється від зобов`язання виконати Роботи в строк та відповідальності за порушення такого зобов`язання. Разом з письмовим повідомленням Генпідрядник повинен запропонувати способи уникнення негативних наслідків такого недотримання.
Відповідно до п. 2.6. Договору № 27-07/22 строки виконання Робіт можуть бути змінені з внесенням відповідних змін до даного Договору (Графіку виконання робіт) шляхом підписання додаткової угоди в разі:
-виникнення обставин непереборної сили;
-внесення змін до проектної документації з ініціативи Замовника;
-затримки фінансування (оплати) Роботи та/або Супутніх послуг збоку Замовника;
-також в інших випадках, передбачених законодавством або угодою Сторін.
У відповідності до п.п. 3.1.1. -3.1.3. п. 3.1 Договору №27-07/22 передбачено, що Генпідрядник повинен інформувати Замовника завчасно і у письмовій формі про можливість припинення або сповільнення виконання Робіт з вини Замовника (відсутність документації тощо), а також через інші незалежні від Генпідрядника обставини, не пізніше трьох робочих днів з дати виявлення Генпідрядником таких обставин. В разі неповідомлення письмово Замовника, Генпідрядник втрачає право на перегляд строків виконання Робіт з цих підстав і несе відповідальність за прострочення виконання на умовах визначених цим Договором. Генпідрядник зобов`язаний зробити все, що від нього залежить, для усунення перешкод, що зумовлюють затримку виконання Робіт і, як тільки вони зникнуть, приступити до виконання своїх зобов`язань, попередивши про це Замовника. Рішення про перегляд строків виконання Робіт з урахуванням часу на припинення і відновлення робочого процесу і обґрунтуванням причин оформлюється Сторонами шляхом підписання відповідної додаткової угоди.
Відповідно до пп. 3.1.11. Договору № 27-07/22 для здійснення авторського та технічного нагляду і контролю за виконанням Будівельних робіт Генпідрядник зобов`язаний на вимогу Замовника чи осіб, які відповідно до договорів здійснюють авторський та технічний нагляд, надавати необхідну інформацію та документи, а також допускати до виконання покладених на таких осіб обов`язків відповідно до умов цього Договору.
Згідно з пп. 3.1.12. Договору № 27-07/22 технічний нагляд і контроль за виконанням Будівельних робіт здійснюється Замовником наступним чином, зокрема, проведенням перевірки відповідності обсягів та якості виконаних будівельно-монтажних робіт проектно-кошторисної документації.
Відповідно до пп. 3.2.1. Генпідрядник приступає до робіт після підписання Договору.
Замовник зобов`язується своєчасно і в повному обсязі надати Генпідряднику достовірні вихідні дані (з оформленням відповідного письмового документу), необхідні для виконання Робіт, надання Супутніх послуг чи виготовлення (розробки) Проектної документації (п. 3.2.2. Договору № 27-07/22).
Згідно пп. 3.2.3 Договору № 27-07/22 Генпідрядник при виконанні Робіт та наданні Супутніх послуг, в тому числі авторського нагляду, забезпечує:
-відповідність діючим нормативним документам;
-відповідність проектних рішень вихідним даним та дозвільним документам;
-експлуатаційну надійність та безпечність Об`єкту будівництва;
- відсутність у Обладнання недоліків, дефектів, будь-яких претензій та/або вимог з боку третіх осіб, гарантує, що Обладнання не знаходиться в заставі (в тому числі податковій), а також не існує судових та/або будь-яких інших обмежень по відношенню до Обладнання, які перешкоджають виконанню Договору та подальшому використанню Об`єкта будівництва відповідно до його призначення. Відсутність вказаних в даному пункті правових та інших обтяжень та обмежень по відношенню до Обладнання є істотною умовою Договору.
Умовами п. 3.2.4 Договору № 27-07/2022 передбачено, що після завершення виконання робіт з розробки ПКД, Генпідрядник зобов`язаний надати документацію для перевірки та узгодження з відповідними службами Замовника на електронному носії, вартість якого повністю включена до Ціни Договору. Замовник розглядає надану Генпідрядником ПКД протягом 5 робочих днів, та у разі відсутності зауважень, узгоджує обрані Генпідрядником проектні рішення, а у випадку наявності зауважень або виявлення недоліків в наданій на узгодження ПКД направляє Генпідряднику вимогу щодо їх усунення в той самий строк. Сторони допускають передачу ПКД та її затвердження Замовником частинами за відповідними розділами та/або стадіями. У цьому випадку затвердження Замовником частини ПКД здійснюється за процедурою затвердження ПКД, передбаченою цим пунктом Договору.
Генпідрядник зобов`язаний на вимогу Замовника у строк, що не перевищує 10 (десяти) календарних днів з дня направлення письмової вимоги Замовника, усунути за власний рахунок допущені з його вини недоліки в Проектній документації (п. 3.2.5 договору).
В силу п. 3.2.6 договору після усунення зауважень Замовника та виявлених недоліків, ПКД подається Замовнику в порядку, визначеному пп. 3.2.4. цього Договору.
Згідно п. 3.2.7 договору після отримання в порядку, передбаченому пп.3.2.4. цього Договору, письмового узгодження Замовника Проектної документації, Генпідрядник надає комплект ПКД для проходження експертизи ПКД у відповідну експертну організацію, передбачену п. 1.2. цього Договору.
Після отримання Генпідрядником позитивного письмового звіту відповідної експертної організації, щодо розгляду проектних рішень, Генпідрядник передає комплект розробленої Проектної документації, що розроблена ним, та/або залученими ним особами (Субпідрядниками) Замовнику в 5-х примірниках, на паперових носіях в т.ч. враховуючи екземпляр страхового фонду документації МНС України, а також в одному примірнику на цифровому носії (текстова та графічна частини у форматі *.рdf, кошторисна частина в форматі *.ітs), до якої додається оригінал позитивного письмового звіту відповідної експертної організації з усіма додатками та доповненнями, які є його частиною та/або окремо від нього не розглядаються (п. 3.2.8 договору).
Згідно із п. 3.2.9 договору Генпідрядник після отримання позитивного звіту експертизи надає на затвердження Замовнику ПКД.
Відповідно до пп. 3.2.10 Договору № 27-07/2022 приймання та передача Проектної документації здійснюється за актом приймання-передачі Проектної документації та видатковій накладній.
Так, після отримання Експертного звіту (позитивний) № 21/413-10/22 від 21.10.2022 щодо розгляду проектної документації на будівництво (Реєстраційний номер в ЄДЕССБ: ЕХ01:2379-9871-4919-4967) на виконання умов пп.3.2.9 Договору № 27-07/2022 наказом ТОВ «Нафтогаз Біоенергія - Т» №12 від 24.10.2022 було затверджено розроблену ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» проектно-кошторисну документацію: »Нове будівництво об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6» (шифр проекту - 040822, стадійність «Проект»), якою у тому числі були затверджені наступні техніко-економічні (технічні) показники (п.6 вказаного Експертного звіту):
Загальна кошторисна вартість будівництва 944 105 709,00 гривень, у тому числі:
- будівельні роботи - 188 736 376,00 гривень;
- вартість устаткування - 542 136 522,00 гривень;
- інші витрати - 213 232 811,00 гривень.
Після внесення ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» змін у проектну документацію та отримання Експертного звіту (позитивний) № 12/722-01/23 від 12.01.2023 щодо розгляду проектної документації на будівництво (Реєстраційний номер в ЄДЕССБ: ЕХ01:4094-1733-3991-1739) на виконання умов пп.3.2.9 Договору № 27-07/2022 наказом ТОВ «Нафтогаз Біоенергія - Т» №33 від 13.01.2023 було затверджено відкориговану ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» проектно-кошторисну документацію: »Нове будівництво об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6» (шифр проекту - 040822, стадійність «Проект». Коригування), якою у тому числі були затверджені наступні техніко-економічні (технічні) показники (п.6 вказаного Експертного звіту):
Загальна кошторисна вартість будівництва 944 105 709,00 гривень, у тому числі:
- будівельні роботи - 188 736 376,00 гривень;
- вартість устаткування - 542 136 522,00 гривень;
- інші витрати - 213 232 811,00 гривень.
Окрім того, згідно з Актом приймання-передачі Проектної документації (Стадії Р. Коригування) від 18.01.2023 року ТОВ «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ - Т», як Замовнику будівництва, ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» передав проектну документацію стадії «Робоча документація. Коригування», складовою частиною якої є кошторисна документація (2 книги), та, зокрема, яка передбачає згідно з Пояснювальною запискою (Том 1 Кошторисна документація. Коригування) наступні зведені кошторисні розрахунки будівництва Об`єкту у загальній сумі: 849571966,00 гривень, утому числі:
- будівельні роботи - 184 999 721,00 гривень;
- вартість устаткування - 483 366 335,00 гривень;
- інші витрати - 39 610 582,00 гривень;
- податок на додану вартість - 141 595 328,00 гривень.
До передачі Проектної документації (Стадії Р. Коригування) вказана ПКД була перевірена представником ТОВ «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ - Т», про що свідчать відповідні підписи такого представника у відповідній кошторисній документації.
При цьому ТОВ «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ -Т» у порядку, передбаченому пп.3.2.4. - пп.3.2.6. Договору № 27-07/22, не надсилало ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» письмову вимогу щодо наявності будь-яких зауважень до Проектної документації (Стадії Р. Коригування) та необхідності усунення будь-яких недоліків у такій документації.
Відповідно до пп. 3.3.2. Договору № 27-07/22 «Затверджена Замовником Проектна документація передається Генпідряднику у 2-х примірниках на паперовому носії та візується відповідальним представником Замовника та відповідальним представником технічного нагляду з боку Замовника до початку виконання Будівельних робіт. Один екземпляр документації є робочим, другий - для виготовлення Виконавчої документації».
Таким чином, на виконання умов Договору № 27-07/22 ТОВ «Нафтогаз Біоенергія - Т» 18.01.2023 року передало ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» Проектну документацію (Стадія Р.Коригування), складовою частиною якої є кошторисна документація (2 книги), для виконання Генеральним підрядником робіт за Договором № 27-07/22, про що сторони склали 18.01.2023 відповідний Акт приймання-передачі Проектної документації (Стадія Р.Коригування).
Відповідно до пп. 3.4.3. Договору № 27-07/22 для виконання Робіт за цим Договором, Генеральний підрядник зобов`язаний здійснити поставку Обладнання за адресою: 42704, Сумська обл., м. Охтирка, вул. Снайпера, 13, згідно переліку Обладнання, визначеного у Протоколі погодження комерційної договірної ціни, який є Додатком № 4 до цього Договору та його невід`ємною частиною. Генпідрядник повинен узгодити із Замовником у письмовому вигляді перелік партій Обладнання, які плануються придбаватись та постачатись відповідно до умов цього Договору.
Згідно з пп. 3.4.4. Договору № 27-07/2022 Обладнання, погоджене з Замовником у порядку, визначеному п. 3.4.3, поставляється Генпідрядником на Будівельний майданчик, про що Генпідрядник попереджає Замовника за 5 (п`ять) робочих днів у письмовій формі з зазначенням переліку та кількості Обладнання. Постачання Обладнання Генпідрядник може здійснювати партіями, дотримуючись при цьому строку постачання всіх партій Обладнання, визначеного Графіком виконання Робіт за цим Договором. Ризик випадкового знищення та/або пошкодження Обладнання та відповідальність за транспортування, розмитнення, страхування тощо Обладнання покладається на Генпідрядника до моменту переходу права власності до Замовника, згідно п. 3.4.5. цього Договору.
Позивач повідомив ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС», що після укладання Договору № 27-07/2022 на визначеній території були проведенні геологічні та геодезичні вишукування, а також була розпочата робота щодо оформлення права користування цією земельною ділянкою. Геодезичні вишукування показали, що на запропонованій ТОВ «Нафтогаз Біоенергія Охтирка» території є багато підземних та наземних інженерних мереж, кожна з яких має свою охоронну зону, що значно зменшує можливу площу забудови для запланованого до будівництва об`єкту.
Після отриманих топографічної основи масштабу 1:500 та проведення моделювання площі забудови із використанням обладнання від виробника (згідно із розмірами основного обладнання), яке було нанесено на топографічну основу, стало очевидно, що запропонований будівельний майданчик не підходить, оскільки прийнятна площа забудови на ньому значно менша, чим площа, що необхідна для будівництва всього комплексу будівель та споруд, призначених для функціювання такого об`єкту.
У зв`язку із зазначеним, позивачем, як Замовником будівництва, було прийнято рішення змінити майданчик для будівництва.
05.08.2022 між Орендодавцем - Охтирською міською радою Охтирського району Сумської області та Орендарем - товариством з обмеженою відповідальністю «Нафтогаз Біоенергія Охтирка» укладено Договір оренди землі.
Відповідно до п. 1 Договору оренди землі Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6 (кадастровий номер 5910200000:06:005:0427, (код КВЦПЗ 11.02) - для розміщення та експлуатації підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (котельні загальною потужністю 40 МВт теплової енергії, що працює на альтернативних джерелах енергії (деревинна тріска), відповідно до положення «Про порядок оформлення права оренди земельних ділянок», затвердженого рішенням Охтирської міської ради від 25.06.2020 № 2006-МР, рішення Охтирської міської ради 8-го скликання від 03.08.2022 № 598-МР «Про передачу в оренду земельної ділянки».
Згідно п. 2 Договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,2365 га.
Строк дії договору складає 49 років. Після закінчення строку дії договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Поновлення цього Договору відбувається у відповідності до вимог діючого законодавства України на момент закінчення строку його дії (п. 7 Договору оренди землі).
Відповідно до п.п. 13-15 Договору оренди землі Земельна ділянка передається в оренду для - для розміщення та експлуатації котельні загальною потужністю 40 МВт теплової енергії, що працює на альтернативних джерелах енергії (деревинна тріска). Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код - 11.02., категорія земель-землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Умови збереження стану об`єкта оренди - використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Відповідно до п. 19 Договору оренди землі земельна ділянка вважається переданою Орендарю з моменту Державної реєстрації права оренди.
Як убачається з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу: 306687944, дата, час формування: 05.08.2022 14:04:31, земельна ділянка, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2092241759102, кадастровий номер: 5910200000:06:005:0427, площа (га): 2.2365, за адресою: Сумська обл., м. Охтирка, вулиця Транспортна, земельна ділянка 2-6, на праві оренди земельної ділянки належить Орендарю - ТОВ «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ ОХТИРКА», код ЄДРПОУ: 44689656. Орендодавцем вказано Охтирську міську раду Охтирського району Сумської області, код ЄДРПОУ: 36467402.
Невід`ємними частинами Договору оренди землі від 05.08.2022 є Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-9900793572022 від 14.06.2022; Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 05.08.2022 №20756; Рішення Охтирської міської ради від 03.08.2022 Ш598-МР «Про передачу в оренду земельної ділянки».
Наразі, нова адреса будівельного майданчика: Сумська обл., м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-б.
ТОВ «Нафтогаз Біоенергія Охтирка» листом від 13.10.2022 №10/22-35 щодо узгодження проектної документації до Договору на виконання робіт «під ключ» № 27-07/22, адресованому ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС», були погоджені проектні рішення з прив`язкою до нового будівельного майданчика за адресою: Сумська обл., м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-В (відповідно до підпунктів 3.2.4. та 3.2.7. Договору № 27-07/2022 шодо узгодження (погодження) проектних рішень перед подачею проектно-кошторисної документації (стадії Н) на експертизу).
Окрім того, Замовник листом №11/22-54 від 07.11.2022 погодив Генеральному підряднику місце поставки Обладнання на Будівельному майданчику за адресою: м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6.
Новий будівельний майданчик (за адресою: м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6) за своїми характеристиками суттєво відрізняється від будівельного майданчика (за адресою: м. Охтирка, вул. Снайпера, 13), визначеного умовами закупівлі (ідентифікатор закупівлі ID:R- UA-2022-07- 071000031-k), та, відповідно Договором № 27-07/2022, укладеним Сторонами за результатами такої закупівлі.
На виконання умов пп. 3.4.3. та пп. 3.4.4. Договору № 27-07/2022 ТОВ «ДЖІ ЕС СЕРВІС» здійснило поставку Обладнання на загальну суму 557 913 855,75 грн 75 коп., що підтверджується актами приймання-передачі обладнання №1 від 06.09.2022, №2 від 01.11.2022, №3 - №5 від 18.11.2022, підписаними Сторонами.
Як убачається з п. 4.2. Договору № 27-07/22, Генеральний підрядник зобов`язаний, зокрема, виконувати Проектні та Будівельні роботи у відповідності до діючих нормативних актів та правил.
Відповідно до п. 6.1 Договору, приймання-передача закінченого будівництвом Об`єкту оформляється Актом прийому-передачі Об`єкта будівництва, який підписується сторонами. Акт прийому-передачі Об`єкту будівництва готує Генпідрядник і надає його на підпис Замовнику. Такий акт прийому-передачі Об`єкту будівництва підписується обома Сторонами після настання усіх з перелічених подій:
1) усунення Генпідрядником усіх недоліків та зауважень, виявлених при прийнятті Замовником Робіт за цим Договором, а також недоліків та зауважень, виявлених в ході прийняття в експлуатацію Об`єкта будівництва сторонами державного архітектурно-будівельного контролю;
2) отримання Сертифікату про прийняття Об`єкта в експлуатацію у термін, передбачений Графіком виконання робіт (Додаток 2);
3) виконання всіх зобов`язань за Договором.
Відповідно до пункту 6.1. Договору № 27-07/22 приймання - передача закінченого будівництвом Об`єкту оформляється Актом прийому-передачі Об`єкту будівництва, який підписується Сторонами. Акт прийому-передачі Об`єкту будівництва готує Генеральний підрядник і надає його на підпис Замовнику. Такий Акт прийому-передачі Об`єкту будівництва підписується обома Сторонами після настання усіх з перелічених подій:
1)усунення Генеральним підрядником усіх недоліків та зауважень, виявлених при прийнятті Замовником Робіт за цим Договором, а також недоліків та зауважень, виявлених в ході прийняття в експлуатацію Об`єкта будівництва органами державного архітектурно-будівельного контролю;
2)отримання Сертифікату про прийняття Об`єкта в експлуатацію у термін, передбачений Графіком виконання робіт (Додаток 2);
3)виконання всіх зобов`язань за Договором.
Пунктами 7.1, 7.2 Договору, з урахуванням змін, внесених додатковими угодами №1 та №2 сторонами узгоджена ціна Договору в сумі 710 203 276 грн. 22 коп. з ПДВ, визначається комерційною договірною ціною, затвердженою сторонами Протоколом узгодження комерційної договірної ціни, який є Додатком №4 до Договору та його невід`ємною частиною.
Після затвердження замовником КПД, сторони затверджують деталізовану комерційну договірну ціну в межах ціни Договору без її збільшення, шляхом підписання сторонами відповідної додаткової угоди до цього Договору.
Відповідно до п. 7.5 Договору, Замовник здійснює оплату Генпідряднику за цим Договором в порядку, передбаченому Графіком фінансування Робіт, надання супутніх послуг та поставки обладнання, який є Додатком №3 до цього Договору та його невід`ємною частиною.
Відповідно до п. 15.2 Договору № 27-07/22 всі доповнення і додаткові угоди до Договору є його невід`ємною частиною, мають переважну силу перед раніше укладеними доповненнями і додатками (або відміняють їх), і вступають у дію, якщо укладені в письмовій формі, підписані повноважними представниками Сторін та скріплені печатками, крім випадків, прямо передбачених Договором.
Згідно п. 16.1. Договору № 27-07/22 цей Договір набуває чинності з дня його підписання уповноваженими представниками сторін і є чинним до 30 квітня 2023 року, але у будь якому разі до повного виконання Сторонами своїх обов`язків за цим Договором.
Згідно додатку № 1 до Договору № 27-07/22 - Технічне завдання, зазначено, що результатом виконання робіт має стати комплекс робіт зі створення та введення в експлуатацію об`єкта генерації теплової енергії (котельні) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2). Початок генерації теплової енергії - не пізніше 30.11.2022.
У додатку № 2 до Договору № 27-07/22 - Графік виконання Робіт, надання Супутніх послуг та поставки Обладнання/Графік виконання робіт, визначено етапи виконання Робіт, надання Супутніх послуг та поставки Обладнання, проміжні строки (початок, закінчення), кінцевий строк виконання відповідного Етапу, зокрема проміжними строками виконання робіт з благоустрою території є 04.01.2023 - 07.02.2023. В даному додатку зазначено початок генерації - 30.11.2022; прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту - 11.02.2023; виконання повного обсягу робіт за договором -11.02.2023.
Згідно додатку № 3 до Договору № 27-07/22 ( у редакції Додаткової угоди №2) - Графіком фінансування Робіт, надання Супутніх послуг та поставки Обладнання (Додаток №3 до Договору) передбачена оплата авансових платежів в шість етапів:
-у серпні 2022 у розмірі 472 782 275 грн.,
-у вересні 2022 у розмірі 152 006 283 грн.,
-у жовтні 2022 у розмірі 61 688 281 грн.,
-у грудні 2022 у розмірі 4 325 320 грн.,
-у січні 2023 у розмірі 14 401 117 грн.,
-остаточна оплата у розмірі 5 000 000 грн. сплачується протягом 5 робочих днів з дати отримання позивачем від відповідача рахунку на оплату, виставленого на підставі підписаного позивачем та відповідачем Акту приймання-передачі Об`єкту будівництва на умовах, передбачених Договором.
Щодо авансових платежів за вересень, жовтень, грудень та січень зауважено, що сплачується замовником протягом 3 банківських днів з дати отримання від генпідрядника звіту про використання авансового платежу за формою, затвердженою сторонами у Додатку № 11 до Договору та за умови використання генпідрядником попереднього авансового платежу не менше ніж на 80% та отримання замовником від генпідрядника рахунку на оплату.
Матеріалами справи підтверджується оплата позивачем у відповідності до договору 705 203 276,00 грн з ПДВ згідно платіжних доручень №1 від 01.08.2022, №8 від 01.09.2022, №15 від 16.09.2022, №16 від 28.09.2023, №25 від 06.10.2022, №28 від 21.10.2022, №60 від 16.12.2022 та №127 від 17.02.2023.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 26.03.2024 у справі № 920/475/23 встановлено, що між сторонами договору велась переписка щодо зміни ціни договору, рішенням Господарського суду Сумської області від 20.09.2023 у справі №920/475/23 було визнано укладеними Додаткову угоду № 5 від 30.03.2023 та Додаткову угоду № 6 від 30.03.2023 до Договору № 27-07/22 з дня набрання чинності рішення суду (рішення суду набрало законної сили 04.12.2023 на виконання постанови Північного апеляційного господарського суду), якими внесено зміни у Договір №27-07/22, зокрема, у п. 7.1. Договору №27-07/22 щодо ціни договору, проте судом встановлено, що станом на день розгляду справи № 927/1/24 Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 26.03.2024 у справі № 920/475/23 постановлено рішення Господарського суду Сумської області від 20.09.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 04.12.2023 у справі № 920/475/23 скасувати, справу передати на новий розгляд до Господарського суду Сумської області.
Отже відповідно до п. 7.1. Договору №27-07/22 ціна Договору (загальна вартість Робіт, поставки Обладнання та Супутніх послуг) становить 710 203 276,00 грн з ПДВ, визначається комерційною договірною ціною, яка затверджується сторонами Протоколом узгодження комерційної договірної ціни, який є Додатком № 4 до цього Договору та його невід`ємною частиною.
Згідно Акту від 23.01.2023 при виконанні робіт з благоустрою території робочою комісією у складі повноважних представників сторін було встановлено факт промерзання до 600 мм земляного полотна, що забороняє виконання комплексу подальших робіт з благоустрою, внаслідок чого зазначеною комісією прийнято рішення про тимчасове призупинення виконання комплексу робіт по благоустрою території, продовження робіт з благоустрою зазначено відновити при настанні сприятливих погодних умов, повного розмерзання ґрунту основи та невідхильного виконання робіт згідно нормативно-технічних документів.
25.01.2023 в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, реєстраційний номер в ЄДЕССБ: АС01:3491-0704-2923-4629, було зареєстровано TOB «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ-Т» Акт готовності об`єкту до експлуатації: найменування закінченого будівництвом об`єкта згідно з проектом: нове будівництво об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6. Коригування. Черги, пускові комплекси: без черг/пускових комплексів; вид будівництва: нове будівництво; клас наслідків (відповідальності): СС2; місце розташування об`єкта згідно з документом, що дає право на виконання будівельних робіт: 42700, Сумська обл., Охтирський район, Охтирська територіальна громада, м. Охтирка (станом на 01.01.2021), вулиця Транспортна, б. 2-Б; код об`єкта згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000: 2302.9 Споруди підприємств електро- та теплоенергетики інші.
Відповідно до ч. 1 Акту готовності об`єкту до експлуатації, будівництво здійснено генеральним підрядником - товариством з обмеженою відповідальністю "ДЖІ ЕС СЕРВІС" та субпідрядниками. Згідно ч. 5 наведеного вище Акту, будівельні роботи виконано у строк: початок робіт: жовтень 2022, закінчення робіт: січень 2023.
Згідно Акту від 27.01.2023 при виконанні робіт по улаштуванню зовнішнього трубопроводу пожежогасіння В2 та трубопроводу зовнішньої каналізації К2 робочою комісією у складі повноважних представників сторін було встановлено, що при виконанні робіт виникли труднощі при розробці ґрунту в наслідок несприятливих погодних умов, за результатами виявленого робочою комісією прийнято рішення про виконання робіт з улаштування зовнішніх мереж та благоустрою в найкоротший термін, враховуючи погодні умови та не порушуючи технологію виконання робіт.
30.01.2023 зареєстровано відділом державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Охтирської міської ради 04058002 сертифікат про прийняття об`єкта в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів на підставі поданої заявки щодо видачі ПД-260123-50207 від 26.01.2023, номер акту готовності АС01:3491-0704-2923-4629, оформлений Замовником, дата підписання акту готовності 26.01.2023, назва об`єкту будівництва: Нове будівництво об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6. Коригування, код ДКБС 2302.9 Споруди підприємств електро- та теплоенергетики інші. Зазначене вбачається з витягу з Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, реєстраційний номер СМ122230126622. Відповідно до п. 9 цього ж Акту, роботи з оздоблення фасаду, благоустрою території, строки виконання яких перенесені через несприятливі погодні умови, будуть виконані 2023.04.
Як вказує відповідач, ним 24.01.2023 та повторно 08.02.2023, 10.04.2023 було направлено листи (пропозиції) TOB «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ-Т» щодо укладання додаткової угоди про внесення змін у Додаток № 2 до Договору № 27-07/22 (Графік виконання Робіт, надання Супутніх послуг та поставки Обладнання). Дана пропозиція позивачем прийнята не була.
Матеріали справи містять докази того, що позивач звертався з претензіями до відповідача 08.02.2023 листом №01/23-68 в якій зазначив про прострочення останнім станом на 08.02.2023 виконання Робіт з благоустрою території та виявлення деякої невідповідності робіт вимогам замовника, а також вимагав привести зазначені у Претензії роботи у відповідність до вимог замовника та дотриматись строку прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту; 24.02.2023 листом вих№24-02/23 (повторно 08.03.2023 листом вих№03/23-83 та 19.04.2023 листом вих № 04/23-121) в якій зазначив про виявлені дефекти та недоліки, не завершення станом на дату направлення претензії робіт з благоустрою та вимогу сплати штрафу.
Як визнається сторонами та підтверджується матеріалами справи між сторонами велось листування стосовно виявлених недоліків виконаних робіт та продовження строку Договору.
В подальшому рішенням Господарського суду Сумської області від 21.12.2023 у справі №920/410/23 визнано укладеною Додаткову угоду №3 до Договору № 27- 07/22 разом із Графіком виконання Робіт, надання Супутніх послуг та поставки Обладнання/Графік виконання робіт (Додаток № 2 до Договору № 27-07/22), яким змінено графік проведення робіт, а саме перенесено виконання повного обсягу робіт за Договором №27-07/22 з 11.02.2023 на 30.04.2023.
При цьому судом враховано, що вказане судове рішення в справі №920/410/23 станом на день розгляду справи № 927/1/24 скасоване постановою Північного апеляційного господарського суду від 16.04.2024, тобто не набрало законної сили, отже судом встановлено, що строком виконання повного обсягу робіт за договором є 11.02.2023.
Положеннями п. 11.2 Договору сторони погодили, що у разі порушення Генпідрядником строків виконання Робіт (в тому числі будь-яких етапів робіт), в т.ч. строку початку генерації - 30.11.2022 та/або строку прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом Об`єкту - 11.02.2023, визначених п.п.5,6 Графіку виконання Робіт, надання Супутніх послуг та поставки Обладнання, та/або у разі недосягнення Об`єктом заявленої виробничої потужності, генпідрядник сплачує замовнику штраф в розмірі 10% від Ціни Договору протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту направлення відповідної вимоги Замовника.
За змістом з ч. 2 ст. 217 ГК України одним з видів господарських санкцій є штрафні санкції, до яких віднесено штраф та пеню (ч. 1 ст. 230 ГК України).
Штрафними санкціями у Господарському кодексі України визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання (ч. 1 ст. 230 ГК України).
Згідно визначення термінів та понять Договору №27-07/22 Роботи - означає комплекс всіх робіт, що виконуються за цим Договором, включаючи Проектні роботи та Будівельні роботи, за виключенням Супутніх послуг. Супутні послуги - супутні Роботам послуги, які надає Генеральний підрядник, в рамках предмету цього Договору. Технічне завдання - обсяг, перелік і зміст комплексу робіт та супутніх послуг, які є предметом цього Договору, затверджені Сторонами у Додатку № 1 до цього Договору.
Згідно додатку № 1 до Договору № 27-07/22 - Технічне завдання, зазначено, що результатом виконання робіт має стати комплекс робіт зі створення та введення в експлуатацію об`єкта генерації теплової енергії (котельні) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2). Початок генерації теплової енергії - не пізніше 30.11.2022.
Судом враховано, що на день прийняття даного рішення, матеріали справи не містять доказів повідомлення відповідачем позивача про завершення Робіт за Договором № 27-07/22 у відповідності до п.5.3.4., проте суд виходить з того, що аналіз положень Договору № 27-07/22 свідчить, що результатом виконання робіт за Договором № 27-07/22 є комплекс робіт зі створення та введення в експлуатацію об`єкта генерації теплової енергії (котельні).
Як вже було зазначено вище 25.01.2023 в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва, реєстраційний номер в ЄДЕССБ: АС01:3491-0704-2923-4629, було зареєстровано TOB «НАФТОГАЗ БІОЕНЕРГІЯ-Т» Акт готовності об`єкту до експлуатації: найменування закінченого будівництвом об`єкта згідно з проектом: нове будівництво об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6.
Відповідно до ч. 1 Акту готовності об`єкту до експлуатації, будівництво здійснено генеральним підрядником - товариством з обмеженою відповідальністю "ДЖІ ЕС СЕРВІС" та субпідрядниками. Згідно ч. 5 наведеного вище Акту, будівельні роботи виконано у строк: початок робіт: жовтень 2022, закінчення робіт: січень 2023.
Згідно визначення термінів та понять Договору №27-07/22 Сертифікат про прийняття об`єкта в експлуатацію - документ, форма якого визначена Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461, який свідчить про виконання робіт з будівництва та готовності об`єкта до експлуатації та є підставою для видачі відповідного документа, що відповідає класу наслідків Об`єкту будівництва.
30.01.2023 зареєстровано відділом державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Охтирської міської ради 04058002 сертифікат про прийняття об`єкта в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів на підставі поданої заявки щодо видачі ПД-260123-50207 від 26.01.2023, номер акту готовності АС01:3491-0704-2923-4629, оформлений Замовником, дата підписання акту готовності 26.01.2023, назва об`єкту будівництва: Нове будівництво об`єкту генерації теплової енергії (котельної) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6.
Ціль та мета зазначеного договору: комплекс Робіт зі створення та введення в експлуатацію об`єкта генерації теплової енергії (котельні) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска). Згідно п. 11 Договору та визначення термінів та понять Роботи - означає комплекс всіх робіт, що виконуються за цим Договором, включаючи Проектні роботи та Будівельні роботи, за виключенням Супутніх послуг. Супутні послуги - супутні Роботам послуги, які надає Генеральний підрядник, в рамках предмету цього Договору. Тобто Роботи вважаються виконаними після акту готовності об`єкту та сертифікату про прийняття об`єкта в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, а всі інші роботи відносяться до супутніх послуг.
Отже, матеріали справи (зареєстрований 25.01.2023 Акт готовності об`єкту до експлуатації та зареєстрований 30.01.2023 Сертифікат про прийняття об`єкта в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів) свідчать про те, що відповідачем здійснено комплекс робіт зі створення та введення в експлуатацію об`єкта генерації теплової енергії (котельні) загальною потужністю 40 МВт (20 МВт х 2), що працює на альтернативних джерелах енергії (деревна тріска), розташованого за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Транспортна, 2-6; з дотриманням строку початку генерації теплової енергії, встановленого додатком № 1 до Договору № 27-07/22 (ч. 5 Акту: будівельні роботи виконано у строк: початок робіт: жовтень 2022, закінчення робіт: січень 2023) та строку прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту, що відповідає Технічному завданню Договору № 27-07/22.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги в частині стягнення 71020327,60 грн штрафних санкцій не доведені матеріалами справи, у зв`язку з чим є необґрунтованим, та таким, що не підлягають задоволенню.
Позовні вимоги в частині стягнення 2383300,00 грн коштів набутих без достатньої правової підстави позивач обгрунтовує Актом № 201820-19/01 від 11.08.2023 Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумської області, який складений за наслідком проведеної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності ТОВ «Нафтогаз Біоенергія-Т» за період з 19.07.2022 по 30.04.2023 та листом № 201820-14/1950-2023 від 21.08.2023 Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумської області, відповідно до якого за результатами ревізії встановлено порушення та недоліки, зокрема зазначено, що в порушення вимог ст. 14,526 ЦК України позивачем здійснено оплату послуг, що не належать до робіт та послуг, які передбачені умовами Договору № 27-07/22, зокрема, Протоколом узгодження комерційної Договірної ціни, що є додатком №4 до Договору № 27-07/22, та проектно-кошторисною документацією, що призвело до втрат (матеріальної шкоди (збитків)) позивача на загальну суму 2 383 300,00 грн.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон №2939-ХІІ).
Відповідно до статті 1 Закону № 2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
У силу вимог статті 2 Закону № 2939-ХІІ Головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Згідно з положеннями п. 3 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого Постановою КМУ № 550 від 20.04.2006 акт ревізії - документ, який складається посадовими особами органу державного фінансового контролю, що проводили ревізію, фіксує факт її проведення та результати. Заперечення до акта ревізії (за їх наявності) та висновки до них є невід`ємною частиною акта.
У цьому випадку акт перевірки, в якому відображено узагальнений опис виявлених перевіркою порушень законодавства не є правовим документом, який встановлює відповідальність об`єкта контролю. Враховуючи викладене, суд вважає, що акт перевірки не є рішенням суб`єкта владних повноважень та не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, діяльність яких перевірялася. Висновки, викладені у акті, не породжують обов`язкових юридичних наслідків. Водночас судження контролюючого органу про порушення вимог ст. 14,526 ЦК України позивачем щодо здійснення оплати послуг, що не належать до робіт та послуг, які передбачені умовами Договору № 27-07/22, є висновками тільки контролюючого органу, зазначення яких в акті перевірки не суперечить чинному законодавству. Такі твердження акта можуть бути підтверджені або спростовані судом у разі спору про законність рішень, дій, в основу яких покладені згадувані висновки акта.
Суд погоджується з доводами відповідача, що умовами Договору № 27-07/22 не передбачено обмежень та вимог щодо використання відповідачем коштів виключно на прямі цілі, пов`язані з реалізацією Договору. Судом враховано, що метою відповідача при виконанні Договору № 27-07/22 є отримання прибутку, грошові кошти в розмірі 2383300,00 грн не виходять за межі загальної ціни Договору № 27-07/22, що була визначена сторонами, а відповідач має право на власний розсуд розпоряджатися прибутком отриманим в наслідок виконання Договору. Отже Договір № 27-07/22, як правочин, є достатньою правовою підставою отримання відповідачем коштів в розмірі 2383300,00 грн, а відтак, зазначені грошові кошти, сплачені позивачем відповідачу в межах даного Договору не можуть вважатися безпідставно набутими.
Враховуючи вище наведене, повно і всебічно з`ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд прийшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог в частині стягнення 2383300,00 грн коштів набутих без достатньої правової підстави. Відповідно дані позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Частиною 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень ( ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).
Приписами ст. ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Судові витрати за розгляд справи відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237-238, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
у позові відмовити повністю.
Повне рішення складено та підписано 22.04.2024 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, у строки, визначені ст. 256 цього Кодексу.
Суддя С.В. Белов
Суд звертає увагу учасників справи, що відповідно до приписів частин 5-8 статті 6 та частин 5, 6 статті 242 ГПК України, пунктів 5.6, 5.8, 10, 16, 17, 29, 37 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, учасникам справи (їх представникам), які є користувачами Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, судові рішення в паперовій формі не надсилаються і не вручаються. Суд надсилає такі рішення в електронній формі до електронного кабінету таких осіб, і вони вважаються врученими в день отримання повідомлення про доставку копії судового рішення на офіційну електронну адресу учасника справи (його представника), з якого і починається перебіг процесуального строку, встановленого законом або судом. Обмін процесуальними документами в електронній формі між судом та/або особами, що є (повинні бути) користувачами Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, мають здійснюватися виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/ засоби зв`язку - тел.099 420 54 50
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2024 |
Оприлюднено | 24.04.2024 |
Номер документу | 118519591 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Белов С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні