Ухвала
від 28.03.2024 по справі 757/13400/24-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/13400/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2024 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , за участю секретаря судових засідань ОСОБА_2 , адвоката ОСОБА_3 , прокурора ОСОБА_4 розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання ОСОБА_3 який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Новобуд» про скасування арешту майна накладеного на підставі ухвали Київського апеляційного суду від 04.12.2023 по справі 757/42156/23-к у рамках кримінального провадження № 42020000000002029,

За правилами передбаченими ч. 2 ст. 376 КПК України складається та оголошується резолютивна частина ухвали.

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Новобуд» звернувся з клопотанням про скасування арешту майна накладеного на підставі ухвали Київського апеляційного суду від 04.12.2023 по справі 757/42156/23-к у рамках кримінального провадження № 42020000000002029.

Мотувуючи означене клопотання адвокат у клопотанні вказує наступне: Головним слідчим управлінням Національної поліції України здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні, внесеному 26.10.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42020000000002029 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 298, ч. 2 ст. 364-1 КК України.

04.12.2023 Ухвалою Київського апеляційного суду по справі №757/42156/23-к було накладено арешт на об`єкти нерухомості, що на праві приватної власності належать ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» (Код ЄДРПОУ 35326295) і Дочірньому підприємству з 100% іноземною інвестицією «СоюзКонтракт Інвестмент» (ЄДРПОУ 32160392), а саме:«Накласти арешт на земельну ділянку із розташованими на ній об`єктами будівництва (кадастровий номер 8000000000:85:369:0002, загальна площа 0,5224 га), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2, та на праві приватної власності належить ТОВ «Альянс Новобуд» (ЄДРПОУ 35326295) і Дочірньому підприємству з 100% іноземною інвестицією «СоюзКонтракт Інвестмент» (ЄДРПОУ 32160392), із забороною будь-яким особам користуватися, розпоряджатись вказаною земельною ділянкою і проводити на ній та наявних об`єктах будівництва будь-які земляні, проектні, підготовчі, будівельні роботи».

Адвокат вказує, що в подальшому в застосуванні такого заходу, як арешт майна, відпала потреба з огляду на нижченаведене: Первісним замовником будівництва Об`єкту нерухомості було ТОВ «ЖИТЛОВИЙ КОМПЛЕКС «ІЛЬЇНСЬКИЙ», яке отримало Дозвіл «На проведення земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць» 28 лютого 2019 №22-047/19з та Дозвіл ДАБІ України на виконання будівельних робіт 19 квітня 2019 № ІУ 113191091251.

На підставі Дозволу «На проведення земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць» від 28 лютого 2019 року №22-047/19з ТОВ «ЖИТЛОВИЙ КОМПЛЕКС «ІЛЬЇНСЬКИЙ» було здійснено земляні роботи.

Також адвокат посилається на те, що ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» на сьогодення це добросовісний набувач прав замовника будівництва, якій не має жодного відношення до здійснення земляних робіт попереднім замовником будівництва. Станом на сьогодення Об`єкт нерухомості побудований та повністю охоплює всю земельну ділянку, яка знаходиться під ним та інвестори викупили в побудованому Об`єкті нерухомості більше, ніж 50 % приміщень.

Вважає, що арешт порушує не тільки права добросовісного набувача прав замовника будівництва ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД», але й права інвесторів - добросовісних набувачів приміщень. Адвокатом надано копію Акту готовності об`єкта до експлуатації, створеного в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (реєстраційний номер АС01:7207-4460-5738-7200). Відповідно до пункту 9 Акту готовності об`єкта до експлуатації існують роботи з оздоблення фасаду, благоустрію території.

Представник ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» наполягає на тому, що оскільки інвестори об`єкту будівництва на сьогодення вже є власниками майнових прав на житлові та нежитлові приміщення, то зволікання з виконанням вищевказаних будівельних робіт може призвести до аварійних ситуацій на об`єкті будівництва, до пошкодження раніше виконаних будівельних робіт, загрози майну та життя фізичних осіб, членів їх родин та дітей, пошкодження чи обвалення конструкцій об`єкту будівництва чи підтоплення підземної частини будівлі.

Адвокатом також надано до матеріалів справи копії дозвільної документації на об`єкт будівництва (Дозвіл ДАБІ на виконання будівельних робіт 19 квітня 2019 № ІУ 113191091251; Заява щодо зміни замовника будівництва 10.12.2019; Експертний звіт щодо розгляду проектної документації 19.02.2019, № 222/18; Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва 27.09.2018, № 978; Лист Міністерства культури України щодо погодження проектної документації 02.11.2018 № 1037/10/61-18; Дозвіл «На проведення земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць» від 28 лютого 2019 року № 22-047/19з; Лист Міністерства культури України щодо погодження історико-містобудівного обгрунтування 17.08.2018 № 863/10-2/61-18; Лист Департаменту Культури КМДА щодо погодження історико-містобудівного обгрунтування 10.10.2017 № 060-7577; Лист Київського науково-методичного центру по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповедних територій КМДА щодо відсутності заперечень щодо висновків у представленому історико-містобудівному обгрунтуванню 06.10.2017 №060/51-809; Витяг з протоколу Департаменту культури КМДА 18.08.2017 № 06/17/ІV щодо підтримки концептуальних рішень наданого на розгляд історико-містобудівного обгрунтування; Наказ Міністерства Культури 07.12.2018 № 1079).

Адвокат вказує, що на сьогодення не має жодного рішення суду, яке б підтверджувало недійсність або нікчемність дозвільної документації на об`єкт будівництва, а також те, що власники ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» чи його посадові особи не є підозрюваними чи обвинуваченими за кримінальним провадженням, внесеному 26.10.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42020000000002029, процесуальний статус самого товариства органом досудового розслідування не визначено. До суду не надано доказів, які б підтверджували, що ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД», власники товариства чи його посадові особи здійснювали будь-які протиправні дії.

Також адвокат посилається на те, що на засіданні Консультативної ради з питань охорони культурної спадщини Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 18.08.2017 (Протокол №06/17/ІV) було розглянуто Історико-містобудівне обґрунтування «Готельно-офісний та житловий комплекс з підземним паркінгом на АДРЕСА_1 ». За результатами розгляду було прийнято рішення підтримати концептуальні рішення наданого історико-містобудівного обґрунтування та рекомендовано до подальшого розгляду Міністерством культури України, після його доопрацювання у частині висловлених рекомендацій.

Міністерством культури України було погоджено матеріали історико-містобудівного обґрунтування 17.08.2018 №863/10-2/61 та проектну документацію на «Будівництво багатофункціонального комплексу (готельно-офісного та житлового призначення з підземним паркінгом) на АДРЕСА_2 » 02.11.2018 №1037/10/61-18 та видано Дозвіл на проведення земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць 28.02.2019 №22-047/19з.

Постановою Кабінету Міністрів України 13.03.2002 №318 (в редакції 21.02.2018) затверджено Порядок визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць.

Пунктом 8 вищевказаної Постанови (в редакції, що діяла до 01.01. 2019) зазначено, що у разі незатвердження історико-архітектурного опорного плану населеного місця, що внесене до списку історичних населених місць України, проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичного ареалу розробляється з урахуванням вимог історико-містобудівного обґрунтування, порядок розроблення якого визначається наказом Мінкультури та Мінрегіону.

Наказом Міністерства культури України 07.12.2018 №1079 визнано таким, що втратив чинність з 01.01.2019 - наказ Міністерства культури України 17.02.2012 №122, яким було затверджено методичні рекомендації щодо розроблення історико-містобудівних обґрунтувань.

Згідно наказу Міністерства культури України 17.02.2012 №122 розроблені та погоджені історико-містобудівні обґрунтування обмежуються строком дії на п`ять років.

При цьому зазначає, що історико-містобудівне обґрунтування є науково-проектною документацією, що визначає принципову можливість будівництва, реконструкції будівель і споруд на відповідній земельній ділянці, а також граничні параметри цих будівель і споруд, оскільки в документі зазначається орієнтовна техніко-економічна характеристика об`єкта проектування за даними, отриманими від замовника.

Беручи до уваги погодження органами виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини відповідного історико-містобудівного обґрунтування та проектної документації на будівництво на земельній ділянці на АДРЕСА_2 , - відсутні правові підстави вимагати внесення змін до затвердженого проекту без згоди замовника.

Також Наказом Міністерства культури України 27.06.2019 №501 внесені зміни до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 N158, шляхом викладення його у новій редакції. Вказані зміни набрали чинності 20.08.2019 та не являються підставою для внесення змін до розробленої та затвердженої проектної документації в розумінні частини 7 статті 7 Закону України «Про архітектурну діяльність».

На замовлення Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) була розроблена та затверджена наказом 18.12.2019 №86 «Науково-проектна документація з визначення меж та режимів використання зон охорони пам`ятки ландшафту, історії місцевого значення «Історичний ландшафт Київських гір та долини р. Дніпро», яка встановила обмеження 9 метрів по висоті на дану територію.

У відповідності до абзацу 2 пункту 13.1.4 ДБН Б.2.2.-12:2019 «Планування та забудова територій», затвердженого наказом Мінрегіону 26.04.2019 №104, навколо будинків і споруд-пам`яток культурної спадщини (архітектури та містобудування) у разі відсутності розроблених та затверджених в установленому порядку зон охорони в межах відстані, що дорівнює висоті цих пам`яток, але у будь-якому разі не менше 50 метрів, при проектуванні нових будівель і споруд або надбудови (реконструкції) існуючих необхідно зберігати цінне історичне розпланування і традиційний характер забудови населених пунктів, цінний природний ландшафт та об`єкти природно-заповідного фонду, оглядові точки і зони, звідки розкриваються види на пам`ятки повинна бути не меншою ніж збільшений удвічі максимум з висот самої пам`ятки та даної новобудови.

Враховуючи отримані погодження зазначив, що погоджена в 2018 році науково-проектна документація на об`єкт «Готельно-офісний та житловий комплекс з підземним паркінгом на АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 », яка розроблена на територію проектування по та будівництва по АДРЕСА_2 , може використовуватися для проектування незважаючи на зміну назви об`єкту. При цьому розроблена та погоджена науково-проектна документація встановлює більш зважені режими забудови, ніж визначені наказом Департаменту охорони культурної спадщини 18.12.2019 №86. Оскільки в історико-містобудівному обґрунтуванні визначені основні параметри забудови відповідної території з урахуванням меж та режимів використання об`єктів культурної спадщини, що межують з ділянкою проектування, необхідно користуватись розробленою та погодженою науково-проектною документацією (не враховуючи межі та режими забудови, визначені наказом Департаменту охорони культурної спадщини 18.12.2019 №86), оскільки зміна пам`яткоохоронного та містобудівного законодавства не являється підставою для внесення змін до розробленої та погодженої у встановленому порядку науково-проектної документації.

Також адвокат зазначив, що на виконання вимог чинного законодавства України, в тому числі вимог Закону України «Про охорону культурної спадщини», було розроблено історико-містобудівне обґрунтування та здійснено його розгляд і погодження у встановленому чинним законодавством України порядку, в тому числі Міністерством культури України.

Розроблена та затверджена проектна документація на будівництво на земельній ділянці, разом з паспортами фасадів, що була погоджена Міністерством культури України в 2019 році, а також була погоджена й Департаментом охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Спочатку в 2007 році, а згодом в 2017 році земельна ділянка під будівництво була досліджена ДП «Центр археології Києва Інституту археології НАН України» на підставі Дозволу Міністерства культури України на проведення археологічних розвідок, розкопок, а також дослідження решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою 31.10.2017, № 22-276/17. Дозвіл було видано ОСОБА_5 , директору ДП «Центр археології Києва Інституту археології НАН України».

За результатами археологічного дослідження ДП «Центр археології Києва Інституту археології НАН України» було отримано та передано замовнику довідку - дозвіл Інституту археології НАН України 22.12.2017.

28.02.2019 було отримано від Міністерства культури України дозвіл на проведення земляних робіт 28.02.2019 №22-047/19з, що був поданий та зареєстрований 15.07.2019 №53 Департаментом охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зі строком дії до 31.12.2019.

На підставі отриманого дозволу на земляні роботи ТОВ «ЖК Ільїнський», як замовник будівництва, в 2019 році на всій земельній ділянці площею 5224 кв.м. виконав: шпунтове огородження котловану з частковим влаштуванням балки; демонтаж залишків раніше зруйнованих будівель та споруд; винесення за межі будівельного майданчика інженерних мереж; виїмка, складування у відвали, ущільнення (для проходження бурової установки) грунту на всю глибину (проектну) котловану до рівня підземних (грунтових) вод.

В 2019 році було виконано 100% земляних робіт, в тому числі переміщення земляних мас з подальшим складуванням у відвали, ущільненням та вивезенням.

На початку 2020 року оригінал дозволу на земляні роботи з коротким звітом був повернутий до Мінкультури.

Крім того представником заявника надано Акт готовності об`єкта до експлуатації, створеного в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (реєстраційний номер АС01: 7207-4460-5738-7200 ).

У судовому засіданні прокурор ОСОБА_4 заперечував щодо задоволення клопотання, оскільки вказаний об`єкт нерухомого майна є речовим доказом, поряд з цим, встановлено що на території зазначеної земельної ділянки всупереч її цільовому призначенню здійснюється будівництво багатофункціонального житлового комплексу ЖК «Іллінський», яке не передбачене Генеральним планом м. Києва та проектом планування його приміської зони, а тому вказане будівництво здійснюється без належної на те дозвільної документації, посилаючись на наступне:

Згідно наказу Міністерства Культури та інформаційної політики України від 02.08.2021 № 599 «Про затвердження меж та режимів використання території історичних ареалів м. Києва», земельна ділянка із кадастровим номером 8000000000:85:369:0002, загальна площа 0,5224 га, за адресою: АДРЕСА_2 , розташована в межах центрального історичного ареалу міста Києва.

Окрім того, відповідно до розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2022 № 979 «Про внесення змін та доповнень до рішення Виконкому Київської міської ради народних депутатів» від 16.07.1979 № 920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії культури в м. Києві», зазначена земельна ділянка із кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 розміщується на території Державного історико-архітектурного заповідника «Стародавній Київ» згідно Постанови Ради Міністрів УРСР від 18.05.1987 № 183.

Також згідно рішення виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 17.11.1987 № 1112, вказана земельна ділянка розміщується на території пам`ятки археології місцевого значення Культурний шар Подолу IX-XVIII ст., та пам`ятки археології місцевого значення «Дерев`яний водогін та замощення вулиць XVII-XVIII ст.», а також пам`ятки ландшафту і історії місцевого значення «Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра» відповідно до наказу Міністерства культури і туризму України від 03.02.2010 № 58/0/16-10 (в редакції наказу Міністерства культури України від 16.06.2011 № 453/0/16-11).

Наказом від 18.12.2019 № 86 Департаменту охорони культурної спадщини КМДА, затверджено межі та режими використання зон охорони пам`ятки ландшафту історії місцевого значення «Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра», згідно з якими на території пам`ятки та у зоні регулювання забудови пам`ятки визначено території, де нова капітальна забудова не допускається на території, де нове будівництво обмежується за висотністю від 0 до 27 метрів, а також характером забудови.

На думку прокурора земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 відповідно до вказаного наказу розміщується на території, де нове будівництво обмежується за висотністю та характером забудови з максимально допустимою висотою 9 метрів.

Прокурор вважає, що містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва 27.09.2018, № 978 не відповідають вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, оскільки п. 1 вказаних містобудівних умов та обмежень гранична висота об`єкта складає 31,9 м. Поряд з цим, у п. 5 містобудівних умов та обмежень зазначено, що ділянка проектування знаходиться в межах центрального історичного ареалу м. Києва, археологічної та архітектурної охоронних зон, є складовою частиною пам`ятки ландшафту та історії місцевого значення «Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра».

Генеральний план м. Києва та проект планування його приміської зони період 2020 року, затверджений рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, встановлює обмеження висоти будівель на рівні не вище 27 метрів від поверхні землі, з метою відтворення архітектурно-художнього колориту м. Києва, збереження історико-культурної спадщини та історичного ландшафту.

Відповідно до затверджених наказом Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 18.12.2020 № 86, меж і режимів використання зон охорони пам`ятки ландшафту, історії місцевого значення «Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра», вказана земельна ділянку, на думку прокурора, має обмеження нового будівництва висотою 9 м.

Поряд з цим, постановою Кабінету міністрів України від 13.03.2002 за № 318 затверджено Порядок визначення меж та режимів використання Історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць.

Пунктом 8 цього порядку визначено, що проектна документація на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичних ареалів населених місць розробляється з урахуванням вимог затвердженого в установленому законом порядку історико-архітектурного опорного плану.

На думку прокурора згідно з історико-містобудівним опорним планом м. Києва, який входить до складу «Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року», затверджений рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 потрапляє у межі історичного ареалу міста Києва і за таких обставин зміст вказаних містобудівних умов та обмежень щодо граничної висоти об`єкта у 31,9 м. не відповідає законодавству щодо містобудівної діяльності.

Також прокурор посилається на те, що згідно з Генеральним планом м. Києва земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 потрапляє в зону планувальних обмежень, а саме входить до складу підтоплювальних територій та санітарно-захисних зон.

Відповідно до ч. 2 ст. 114 Земельного кодексу України, у межах санітарно-захисних зон забороняється будівництво житлових об`єктів, об`єктів соціальної інфраструктури та інших об`єктів, пов`язаних з постійним перебуванням людей.

Пункт 5 виданих містобудівних умов та обмежень, де зазначаються планувальні обмеження, не містить відомостей щодо входження цієї земельної ділянки в дію санітарно-захисної зони та її належності до підтоплювальних територій.

Згідно містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкту «Будівництво багатофункціонального комплексу», цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 площею 0,5224 га - для будівництва, обслуговування та експлуатації готельно-офісного комплексу, функціональне призначення цієї земельної ділянки - територія громадських будівель та споруд, частково територія вулиць та доріг відповідно до Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 має цільове призначення - будівництво, обслуговування та експлуатація готельно-офісного комплексу.

Водночас Генеральним планом міста Києва та проектом планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженим рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, функціональне призначення земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 визначено як територія громадських будівель.

Таким чином на думку прокурора на території земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 всупереч її цільовому призначенню здійснюється будівництво багатофункціонального житлового комплексу ЖК «Іллінський», яке не передбачене Генеральним планом м. Києва та проектом планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804.

Крім того, відповідно до п. 5 зазначених містобудівних умов та обмежень вказано перелік вимог, обов`язкових в при розробці проекту будівництва, отримання дозволу на будівництво тощо, серед яких:

-отримати дозвіл на виконання робіт згідно з чинним законодавством (Закон України «Про охорону культурної спадщини»);

-отримати висновок Інституту археології НАН України щодо наявності археологічного культурного шару і заходів щодо його збереження або дослідження.

Однак у ході досудового розслідування встановлено, що Міністерство культури України листом від 17.08.2018 № 863/10-2/61-18, а також Міністерства культури та інформаційної політики України листом від 22.09.2022 № 05/18/2371-22 погодило історико-містобудівне обгрунтування об`єкту «Готельно-офісний та житловий комплекс з підземним паркінгом на АДРЕСА_2 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 ».

Також встановлено, що листом 02.11.2018 № 1037/10/61-18 Міністерством культури України погоджено проектну документацію об`єкта «Будівництво багатофункціонального комплексу (готельно-офісного та житлового призначення з підземним паркінгом) на АДРЕСА_2 ».

У подальшому Міністерство культури України листом від 28.02.2019 № 174/10-2/61-19, беручи до уваги довідку-дозвіл Інституту археології НАН України від 22.12.2017 № 11-4а-125/01, надало замовнику будівництва дозвіл № 22-047/19 на проведення земляних робіт з метою виконання робіт на об`єкті «Будівництво багатофункціонального комплексу (готельно-офісного та житлового призначення з підземним паркінгом) на АДРЕСА_2 ».

Разом з тим оригінал Довідки-дозволу Інституту археології НАН України від 22.12.2017 № 11-4а-125/01 в розпорядженні Міністерства культури та інформаційної політики України відсутній, оскільки у додатках до звернення щодо отримання дозволу на проведення земляних робіт ДП з 100% іноземною інвестицією «Союз Контакт Інвестмент» містилась її копія.

Поряд з цим встановлено, що Інститутом археології НАН України вказана Довідка-дозвіл щодо погодження земляних та будівельних робіт за адресою: АДРЕСА_2 не видавалась, а підпис заступника директора Інституту ОСОБА_6 , який нібито засвідчує довідку, не відповідає зразкам його підпису, що зберігаються в Інституті.

Таким чином прокурор вважає, що є достатні підстави припускати, що довідку-дозвіл від 22.12.2017 № 11-4а-125/01 було умисно підроблено та використано для отримання дозволу Міністерства культури України на виконання робіт.

Водночас Інститут археології НАН України листом № 125/01-16-354 від 22.09.2022 повідомив, що фахівцями ДП «Центр археології Києва Інституту археології Національної академії наук України» у 2007 та 2017 роках археологічні дослідження по вул. Набережно-Хрещатицька, 21 у м. Києві проводились лише частково, зокрема на ділянці приблизно у 400 кв.м.

Згідно із ст. 37 Закону України «Про охорону культурної спадщини» будівельні, меліоративні, шляхові та інші роботи, що можуть призвести до руйнування, знищення чи пошкодження об`єктів культурної спадщини, проводяться тільки після повного дослідження цих об`єктів за рахунок коштів замовників зазначених робіт.

Таким чином забудовник за власні кошти мав замовити археологічне дослідження та виконувати будівельні роботи лише після їх закінчення.

Крім того встановлено, що ТОВ «Альянс Новобуд», ТОВ «Євро-Стройбуд (колишня назва - ТОВ «Житловий комплекс «Ільїнський»), ДП з 100% іноземною інвестицією «Союз Контракт Інвестмент» чи будь-які інші суб`єкти господарювання з приводу надання висновків щодо наявності археологічного культурного шару і заходів щодо його збереження або дослідження, довідок, дозволів на проведення робіт на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 до Інституту археології, НАН України не звертались.

Таким чином в порушення ст.ст. 44,46 закону України «Про охорону культурної спадщини» на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 загальною площею 0,5224 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 виконано земляні роботи без проведення археологічних досліджень по всій площі та глибині культурного шару.

Відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України «Про охорону культурної спадщини» усі пам`ятки археології, у тому числі й ті, що знаходяться під водою, включаючи пов`язані з ними рухому предмети, є державною власністю.

За попередніми розрахунками Інституту археології НАН України орієнтовна вартість знищеного культурного шару на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002 загальною площею 0,5224 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , складає 337 831 056,30 грн.

Постановою прокурора земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:85:369:0002, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , із розташованими на ній об`єктами будівництва визнано речовими доказами у кримінальному провадженні.

Слідчий суддя, вивчивши матеріали провадження за клопотанням, заслухавши пояснення учасників процесу приходить до наступного висновку:

Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Відповідно з ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.

Згідно до ч. 1 ст. 174 КПК України підозрюваний, обвинувачений, їх захисник, законний представник, інший власник або володілець майна, представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково.

Відповідно до ч. 2 ст. 174 КПК України арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисника чи законного представника, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо вони доведуть, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.

Виходячи із аналізу викладеного, вказана норма пов`язує право слідчого судді на скасування арешту майна, із можливістю надання учасникам процесу, доказів та відомостей, які вказуватимуть, що арешт накладено необґрунтовано або в його застосуванні відпала потреба та доведеності перед слідчим суддею їх законності та переконливості.

Зокрема, при вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та обґрунтованого рішення, слідчий суддя, згідно вимог ст. 94, ст. 132, ст. 173 КПК України, повинен врахувати: існування обґрунтованої підозри щодо вчинення злочину та достатніх доказів, що вказують на вчинення злочину; правову підставу для арешту майна; можливий розмір шкоди, завданої злочином; наслідки арешту для третіх осіб, а також розумність і співмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження.

Аналізуючи положення кримінально процесуального законодавства щодо накладення арешту на майно особи, обов`язковою передумовою, яка обґрунтовує необхідність застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження як арешт майна, є наявність достатніх доказів, що вказують на вчинення злочину, наявність обґрунтованої підозри, підставу для арешту майна; наслідки арешту для третіх осіб, а також розумність і співмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, що визначено положенням ч. 2 ст. 173 КПК України. Обов`язок доведення існування зазначеної умови КПК України покладається на орган досудового розслідування.

Європейський суд з прав людини наголошує на тому, що слід врахувати необхідність забезпечення справедливого балансу між конкуруючими інтересами відповідної особи і суспільства в цілому. Необхідно зважати й на те, що цілі, згадані в цьому положенні можуть мати певне значення при визначені того, чи забезпечено баланс між вимогами відповідних суспільних інтересів і основоположним правом заявника на власність. В обох контекстах держава користується певним полем розсуду при визначені заходів, які необхідно вжити для забезпечення дотримання Конвенції. Рішення «Sargsyan v. Azerbaijan», n.220.

З наданих до матеріалів справи документів суд встановив, що первісним замовником будівництва Об`єкту нерухомості було ТОВ «ЖИТЛОВИЙ КОМПЛЕКС «ІЛЬЇНСЬКИЙ», яке отримало Дозвіл «На проведення земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць» 28 лютого 2019 №22-047/19з та Дозвіл ДАБІ України на виконання будівельних робіт 19 квітня 2019 № ІУ 113191091251.

На підставі Дозволу «На проведення земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць» від 28 лютого 2019 року №22-047/19з саме ТОВ «ЖИТЛОВИЙ КОМПЛЕКС «ІЛЬЇНСЬКИЙ», а не ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» було здійснено земляні роботи. ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» на сьогодення це добросовісний набувач прав замовника будівництва, якій не має відношення до здійснення земляних робіт попереднім замовником будівництва.

Із матеріалів клопотання вбачається що об`єкт нерухомості побудований та охоплює всю земельну ділянку, яка знаходиться під ним та існує Акт готовності об`єкта до експлуатації, створеного в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва (реєстраційний номер АС01:7207-4460-5738-7200).

Відповідно до пункту 9 Акту готовності об`єкта до експлуатації новому замовнику будівництва ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» необхідно виконати роботи з оздоблення фасаду, благоустрію території.

Також судом встановлено, що набувшими чинність судовими рішеннями не підтверджено недійсність дозвільної документації, отриманої ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД».

При розгляді клопотання про накладення арешту на дане майно Апеляційною інстанцією не було проаналізовано зазначений Акт.

Крім того, як вбачається із наданих слідчому судді матеріалів, а ні власники, а ні посадові особи ТОВ «АЛЬЯНС НОВОБУД» не є підозрюваними та/або обвинуваченими у вказаному кримінальному проваджені.

Також слід звернути увагу, що відомості про кримінальне правопорушення внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань у 2020 році.

Враховуючи вказане, слідчий суддя приходить висновку про часткове задоволення клопотання ОСОБА_3 , а саме в частині скасування накладеного ухвалою Київського апеляційного суду від 04.12.2023 року по справі № 757/42156/23-к заборони будь-яким особам користуватися земельною ділянкою із розташованими на ній об`єктами будівництва (кадастровий номер 8000000000:85:369:0002, загальна площа 0,5224 га), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , та на праві приватної власності належить ТОВ «Альянс Новобуд» (ЄДРПОУ 35326295) і Дочірньому підприємству з 100% іноземною інвестицією «Союз Контракт Інвестмент» (ЄДРПОУ 32160392) і проводити на ній та наявних об`єктах будівництва будь-які земляні, проектні, підготовчі, будівельні роботи.

ПОСТАНОВИВ :

Клопотання ОСОБА_3 який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Новобуд» про скасування арешту майна накладеного на підставі ухвали Київського апеляційного суду від 04.12.2023 у рамках кримінального провадження № 42020000000002029 - задовольнити частково.

Скасувати накладену ухвалою Київського апеляційного суду від 04.12.2023 року по справі № 757/42156/23-к заборону будь-яким особам користуватись земельною ділянкою із розташованими на ній об`єктами будівництва (кадастровий номер 8000000000:85:369:0002, загальна площа 0,5224 га), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , та на праві власності належить ТОВ"Альянс Новобуд" (ЄДРПОУ 35326295) і Дочірньому підприємству з 100% іноземною інвестицією "Союз Контракт Інвестмент" (ЄДРПОУ 32160392) і проводити на ній та наявних об`єктах будівництва будь-які земляні, проектні, підготовчі, будівельні роботи.

В решті задоволення вимог клопотання відмовити.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.03.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118522586
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про скасування арешту майна

Судовий реєстр по справі —757/13400/24-к

Ухвала від 28.03.2024

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Вовк С. В.

Ухвала від 28.03.2024

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Вовк С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні