Рішення
від 19.04.2024 по справі 380/27881/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 квітня 2024 рокусправа № 380/27881/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі судді Желік О.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державне підприємство «Документ» в особі Центр ДП «Документ» у місті Львові про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області із вимогами:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної міграційної служби у Львівській області пов`язану із розглядом заяви ОСОБА_1 щодо обміну належного йому паспорта громадянина України на паспорт громадянина України у формі ID-картки встановленого зразка;

- зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби у Львівській області вилучити інформацію про недійсність паспорта громадянина України Серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998 ОСОБА_1 з інформаційної підсистеми «Недійсні документи» як таку, що не відповідає дійсності;

- зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби у Львівській області розглянути заяву ОСОБА_1 щодо обміну належного йому паспорта громадянина України, оформити та видати йому паспорт громадянина України на підставі поданої ним заяви у строки та в порядку, встановленому законодавством України.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 23.09.2022 позивач звернувся до регіонального Центру ДП «Документ» у м.Львові із заявою щодо обміну належного позивачу паспорта громадянина України на паспорт громадянина України у формі ІD-карти відповідно до встановленого законодавством порядку. Заяву встановленої форми було власноручно підписано та подано особисто позивачем, додано інші необхідні документи, передбачені нормативними актами, квитанції про сплату мита у встановленому розмірі, фотокартки, а також оригінал паспорту громадянина України Серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998 (бланк взірця 1994 року), який підлягав обміну на паспорт у формі ID-картки, що підтверджується довідкою №571 від 23.09.2022, за підписом уповноваженої службової особи відповідача.

В подальшому, як зазначає позивач, його було запрошено до структурного підрозділу відповідача відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління (м.Львів) де повідомлено, що оскільки паспорт громадянина України видано на тимчасово окупованій території України, а згідно постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 року №398 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 року №302 (набрала чинність 07.06.2019) внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 року №302, якими передбачено, що у таких випадках підтвердження верифікації особи здійснюється в судовому порядку.

З огляду на вищенаведене, позивач звернувся до Шевченківського районного суду м.Львова із відповідною заявою про встановлення юридичного факту. Так, рішенням Шевченківського районного суду м.Львова від 02.11.2022 по справі №466/8359/22 заяву позивача задоволено у повному обсязі, встановлено факт постійного проживання позивача на території України та належності позивача до громадянства України, що підтверджується, належним йому документом паспортом громадянина України Серії НОМЕР_1 , виданим Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998. Згадане судове рішення зацікавленими сторонами не оскаржувалось, вступило в законну силу та було долучено до документів, поданих відповідачу для переоформлення паспорту громадянина України шляхом обміну на паспорт нового взірця у формі ID-картки.

Однак, позивач вказує, що в порушення вимог щодо строків розгляду заяв, встановлених Порядком оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, а також дотримання процедури заміни паспорта громадянина України на паспорт нового взірця у формі ID-картки, позивачу жодного рішення за наслідками розгляду поданої заяви, станом на момент звернення до адміністративного суду із даною позовною заявою, відповідачем не було повідомлено. На звернення позивача із зазначеного питання відповідач повідомляв, що, оскільки рішення Шевченківського суду м.Львова не носить зобов`язального характеру, то у відповідача відсутні правові підстави для видачі паспорту нового взірця взамін вилученого паспорту громадянина України до моменту закінчення процедури ідентифікації особи.

Позивач також зазначає, що він звертався до іншого територіального підрозділу Державної міграційної служби України в Івано-Франківський області із аналогічною заявою. У відповідь на зазначене звернення позивача, Івано-Франківський відділ Управління Державної міграційної служби у Івано-Франківський області листом №Ш-80/6/2602-23/2610/83-23/2610/85-23 від 28.09.2023 повідомив його про те, що у нього відсутня технічна можливість розпочати процедуру переоформлення паспорта громадянина України взамін вилученого у зв`язку з обміном у зв`язку із досягненням позивачем 45-річного віку, оскільки відповідачем автоматично внесено старий паспорт позивача в інформаційну підсистему «Недійсні документи». Позивач вважає протиправною та незаконною таку бездіяльність відповідача, а також вважає, що внаслідок такої бездіяльності грубо порушено його права як людини та громадянина України.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву (вх.100165 від 28.12.2023), в якому представник щодо задоволення позову заперечив та зазначив, що відповідно до інформації внесеної до Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами ДМС України на предмет своєчасності внесення інформації про зміну статусу та знищення паспортних документів виявлено інформацію про паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Феодосіївським МВ ГУМВС України в АР Крим 15.05.1998 оформленого на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 Паспортний документ визнано недійсним 23.09.2022, а інформацію внесено підрозділом 9012 автоматично під час оформлення заяви анкети для внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру у зв`язку із оформленням паспорта громадянина України № НОМЕР_2 . Статус заяви-анкети відмовлено в оформленні, до ЄІАС УМП ДМС України внесено листом №4652-2694/4652.1-22 від 26.09.2022. До Головного управління 17.02.2023 надійшов лист Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України №6.3/660-23 від 17.023.2023 у якому зазначено, що за результатами аналізу інформації, яка міститься в ЄІАС УМП ДМС України встановлено, що до заяви - анкети від 23.09.2022 №8182521 додане скановане зображення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого 15.05.1998 Феодосійським РВ СМУ ГУМВСУ в АР Крим на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є недійсним у зв`язку із обміном, та знаходиться на зберіганні у відділі з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУДМС у Львівській області. Враховуючи те, що під час візуального огляду сканованої копії паспорта даної особи, паспорт можливо містить виправлення та переклеювання фотозображення.

Представник відповідача вказав, що оскільки оформлення заяви-анкети №8182521 про внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру здійснювала працівниця відділу обслуговування громадян м. Львів департаменту організації основної діяльності ДП «Документ», який згідно ст.2 ЗУ «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», належить до уповноважених суб`єктів, з метою отримання уточної інформації щодо дотримання працівниками уповноваженого суб`єкта вимог чинного законодавства під час надання адміністративної послуги та підтвердження/спростування інформацію про передачу паспортного документа серії НОМЕР_1 скеровано відповідний запит до ДП «Документ» за вихідним номером 4650-1000/4650.1-23 від 21.03.2023. В запиті зазначено, що додаткового уточнення потребує інформація про зовнішній вигляд паспортного документа, який було вилучено в заявника, зокрема чи був документ продероколений та достовірність інформації про його передачу до ВПІПР. Супровідним листом №5587/1/4601-23 від 23.03.2023 за підписом керівника ДП «Документ» скеровано службові записки працівників, які здійснювали оформлення заяви-анкети №8182521, вилучення паспортного документа оформленого на ім`я ОСОБА_1 та його передачу до ВПІПР. Так, згідно інформації наданої інспектором ДП «Документ» саме вона здійснювала прийом документів від особи, яка назвалась ОСОБА_1 . Зі слів інспектора паспорт громадянина України у формі книжечки зразка 1994 року було продероколено у присутності заявника і вилучено. Заявнику видано довідку про вилучення паспортного документа №521 від 23.09.2022. Також заявника було повідомлено про недостатню кількість документів, які є необхідними для проведення ідентифікації та оформлення паспортного документа. В подальшому заяву-анкету разом із продероколеним паспортом було передано до ВПІПР.

Також представник відповідача зазначив, що до заяви-анкети долучено додаток до атестата про повну загальну середню освіту серії НОМЕР_3 . Такий документ викликав сумнів, оскільки на момент його видачі заявникові виповнилось 31 рік. До запитальника внесено інформацію про те, що середню школу №31 м. Сімферополя він закінчив в 1989 році. При перевірці відомостей БД ДРАЦС встановлено, що в жодному актовому записі не значиться громадянство ОСОБА_1 та не зазначені відомості про паспорт громадянина України НОМЕР_1 виданого Феодосіївським МВ ГУ МВС України в АР Крим 15.05.1998. При візуальному огляді фотокарток, внесених до паспортного документа серії НОМЕР_1 склалося враження про їх переклеювання. Про всі проведені перевірки та виявлені недоліки, підготовлено відмову в оформленні паспортного документа. З метою дослідження інформації скеровано запит до Шевченківського районного суду м. Львова який видав оригінал рішення від 02.11.2022 року. Згідно вказаного рішення справа №466/8359/22 розглянута за заявою ОСОБА_1 , з участю заінтересованої особи Головного управління ДМС у Львівській області відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління (м. Львів) про встановлення факту постійного проживання на території України.

Представник відповідача заперечив також і щодо стягнення з відповідача судових витрат у вигляді витрат на професійну правову допомогу в розмірі 4000,00 грн.

Позиція третьої особи викладена у клопотанні про розгляд справи без її участі (вх.№3958ел від 27.02.2024), у якому представник зазначив, що заперечує щодо задоволення позову.

Ухвалою судді від 13.12.2023 в справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 13.12.2023 залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державне підприємство «Документ» в особі Центр ДП «Документ» у місті Львові.

Ухвалою суду від 07.02.2024 вирішено перейти до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання.

Ухвалою суду від 28.02.2024 витребувано у Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області копії матеріалів службової перевірки щодо ОСОБА_2 , проведеної на підставі наказу голови Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області «Про проведення службової перевірки» №34 від 20.03.2023.

У судовому засіданні, що відбулось 09.02.2024, представник позивача поданий позов підтримав та просив такий задовольнити. Представник відповідача щодо задоволення позову заперечив.

За результатом проведеного судового засідання суд вирішив перейти до письмового провадження з метою ухвалення рішення у справі.

Розглянувши позов, подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Згідно копії паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України.

Паспорт серії НОМЕР_1 видано ОСОБА_1 Феодосійським МВ ГУМВС України в Криму 15.05.1998.

З метою обміну паспорта зразка 1994 року на паспорт у формі ID-картки ОСОБА_1 звернувся до регіонального Центру ДП «Документ» у м.Львові (№9012) із відповідною заявою, що не заперечується сторонами у справі.

За результатом звернення позивача до регіонального Центру ДП «Документ» у м.Львові (№9012) уповноваженою особою такого центру було складено анкету-заяву №8182521 від 23.09.2022 та видано позивачу довідку №521 від 23.09.2022 про те, що у нього вилучено паспорт громадянина України НОМЕР_1 виданий 15.05.1998 Феодосійським МВ ГУМВС України в АР Крим.

Листом Управління ДМС в Івано-Франківській області №Ш-80/6/2602-23/2610/83-23/2610/85-23 від 28.09.2023 повідомлено позивача про те, що оскільки 23.09.2022 ГУ ДМС у Львівській області розпочато оформлення паспорта громадянина України у зв`язку із обміном у зв`язку з досягненням 45-річного віку, наданий позивачем паспорт автоматично внесено в інформаційну підсистему «Недійсні документи» в зв`язку чим технічно неможливо у Івано-Франківському відділі продовжити/розпочати оформлення та ідентифікувати особу.

Вважаючи протиправною бездіяльність Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, яка полягає у не розгляді заяви позивача щодо обміну належного йому паспорта громадянина України на паспорт громадянина України у формі ID-картки встановленого зразка, останній звернувся до суду.

Вирішуючи спір суд керується таким.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20 листопада 2012 року №5492-VI (далі Закон №5492-VI) одним з документів, оформлення яких передбачається вказаним Законом із застосуванням засобів Реєстру, відповідно до їх функціонального призначення є паспорт громадянина України.

Частинами першою, другою, четвертою, п`ятою статті 14 вказаного Закону передбачено, що форма кожного документа встановлюється зазначеним Законом. Документи залежно від змісту та обсягу інформації, яка вноситься до них, виготовляються у формі книжечки або картки, крім посвідчення на повернення в Україну, що виготовляється у формі буклета. Документи у формі книжечки на всіх паперових сторінках та на верхній частині обкладинки повинні мати серію та номер документа, виконані за технологією лазерної перфорації. Персоналізація документів у формі книжечки здійснюється за технологією лазерного гравіювання та лазерної перфорації. Персоналізація документів у формі картки виконується за технологією термодруку або лазерного гравіювання. Персоналізація документів здійснюється централізовано у Державному центрі персоналізації документів.

Згідно з частиною першою статті 21 вказаного Закону паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

За приписами частин другої-четвертої Закону №5492-VI кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов`язаний отримати паспорт громадянина України.

Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На виконання вищезгаданої норми Закону №5492-VI Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 25 березня 2015 року №302 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України».

Абзацом четвертим пункту 1 такої постанови вирішено затвердити Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України.

Пунктами 1-2 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. № 745; далі Порядок) встановлено паспорт громадянина України (далі - паспорт) є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Паспорт виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій.

Підпунктами 6-7 пункту 6 передбачено, що обмін паспорта здійснюється у разі: якщо особа досягла 25- чи 45-річного віку та не звернулася в установленому законодавством порядку не пізніше як через місяць після досягнення відповідного віку для вклеювання до паспорта зразка 1994 року нових фотокарток; наявності в особи паспорта зразка 1994 року (за бажанням).

За приписами пунктів 10-11 Порядку, оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта здійснюється територіальними органами/територіальними підрозділами ДМС через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Головний обчислювальний центр Реєстру) у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» (далі - Центр).

Порядок взаємодії ДМС з Центром встановлюється шляхом укладення відповідних договорів згідно з вимогами статті 4 Закону України «Про захист персональних даних».

Порядок взаємодії територіальних органів/територіальних підрозділів ДМС з центрами надання адміністративних послуг встановлюється шляхом укладення відповідних договорів згідно з вимогами статті 4 Закону України «Про захист персональних даних».

Згідно підпунктів 1-10 пункту 69 Порядку заявник подає для обміну паспорта такі документи: 1) паспорт, що підлягає обміну; 2) документи, що підтверджують обставини, у зв`язку з якими паспорт підлягає обміну (крім випадків, передбачених підпунктами 4 і 6 пункту 6 цього Порядку); 3) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб); 5) документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи; 6) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки «Згідно з оригіналом» та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати; 7) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів): про місце проживання - довідку органу реєстрації встановленого зразка (крім випадків, коли здійснюється обмін паспорта зразка 1994 року); про народження дітей - свідоцтва про народження дітей; про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; про зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт; документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків з даними про РНОКПП, або повідомлення про відмову від його прийняття, або дані про РНОКПП, внесені до паспорта або свідоцтва про народження. Особа може пред`явити копію документа, що засвідчує реєстрацію особи в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, у тому числі в електронній формі, за умови наявності в територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта технічної можливості провести перевірку відповідності реєстраційних даних особи даним Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації; 8) одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Реєстру - для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або стосовно якої обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, або яка перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби); 9) паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у тому числі строк дії якого закінчився (для особи, яка постійно проживає за кордоном, або яка постійно проживала за кордоном та повернулася на постійне проживання в Україну); 10) заяву про зняття з консульського обліку.

Згідно абзацу шістнадцятого пункту 69 Порядку у разі обміну паспорта, оформленого територіальним підрозділом ДМС, МВС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, заявник додатково подає всі наявні документи, у тому числі документи, що містять фотозображення особи, які дають змогу ідентифікувати таку особу.

Згідно пункту 71 Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, на якого згідно з його службовими обов`язками покладаються функції з оформлення паспорта, вчиняє дії, передбачені пунктами 24-29, 32-34 цього Порядку, і приймає до розгляду заяву-анкету та додані до неї документи.

Вказана норма Порядку є відсильною, а тому з метою встановлення всіх її ознак слід звертатися до інших норм цього ж Порядку.

Так, пунктами 24-29 Порядку встановлено, що працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

У разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС, уповноважений суб`єкт інформує заявника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.

Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в прийнятті документів.

Якщо під час прийому документів заявник надав паспорт, який, за даними відомчої інформаційної системи ДМС, визнано недійсним відповідно до пункту 108 цього Порядку, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта здійснює його вилучення в порядку, передбаченому пунктом 107 цього Порядку.

У разі відповідності поданих документів вимогам цього Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта із використанням кваліфікованого електронного підпису та із застосуванням засобів Реєстру формує заяву-анкету (у тому числі здійснює отримання біометричних даних, параметрів).

Після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає заявнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей. Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.

У разі виявлення помилок в заяві-анкеті працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта вносить до неї відповідні виправлення.

Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу. Якщо заявник через стійкі фізичні, психічні, інтелектуальні або сенсорні порушення не може підтвердити власним підписом правильність таких відомостей, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта робить відмітку про неможливість такого підтвердження та засвідчує правильність внесених до заяви-анкети відомостей про особу власним підписом.

Після перевірки заявником правильності внесених до заяви-анкети відомостей про особу заява-анкета перевіряється та підписується (із зазначенням дати, прізвища та ініціалів) працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта, який прийняв документи та сформував заяву-анкету.

Працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта сканує із застосуванням засобів Реєстру до заяви-анкети документи, які подаються заявником. Оригінали документів (крім довідки про реєстрацію особи громадянином України, паспорта, що підлягає обміну, документів, що підтверджують сплату адміністративного збору) повертаються заявнику після оформлення заяви-анкети.

Паспорт, який подано для обміну (крім випадків, коли паспорт подається до дати закінчення строку його дії або в разі обміну паспорта зразка 1994 року за бажанням), анулюється працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС/уповноваженого суб`єкта шляхом пробивання двох отворів наскрізь на кожному аркуші, обкладинці документа у формі книжечки або в машинозчитуваній зоні документа у формі картки.

Згідно пунктів 32-34 Порядку, працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС не пізніше наступного дня після надходження до розгляду документів перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

У разі прийняття рішення про відмову в розгляді документів, прийнятих уповноваженим суб`єктом, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС не пізніше наступного робочого дня надсилає уповноваженому суб`єкту письмове повідомлення про відмову в їх розгляді із зазначенням підстав відмови з метою подальшого вручення заявнику.

У разі коли під час перевірки виявлено, що паспорт, який подано уповноваженому суб`єкту для обміну, визнано недійсним відповідно до пункту 108 цього Порядку, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС у рішенні про відмову інформує заявника про вилучення (у тому числі тимчасово) паспорта та необхідність звернення до уповноваженого суб`єкта для одержання довідки про його вилучення.

У разі надходження повідомлення територіального органу/територіального підрозділу ДМС про необхідність вилучення (у тому числі тимчасово) паспорта працівник уповноваженого суб`єкта вилучає паспорт в порядку, передбаченому пунктом 107 цього Порядку.

Заява-анкета, вилучений (у тому числі тимчасово) паспорт та акт про його вилучення передаються до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який прийняв відповідне рішення, на підставі акта приймання-передачі.

У відповідності до пунктів 72-74 Порядку, після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт.

Ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру.

Пошук в Реєстрі інформації щодо особи здійснюється за поданими персональними даними (у тому числі тими, що змінилися).

До запровадження органами реєстрації внесення до Реєстру відомостей про місце проживання особи в установленому законодавством порядку відомості про реєстрацію місця проживання, які подаються заявником, перевіряються за даними обліку територіального органу ДМС.

Рішення про оформлення паспорта приймається територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України (у разі оформлення паспорта вперше із застосуванням засобів Реєстру).

Ідентифікація особи, на ім`я якої оформляється паспорт у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року і стосовно якої відсутня інформація в базах даних Реєстру, здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.

Абзацом першим пункту 75 Порядку передбачено, що під час розгляду заяви-анкети для оформлення паспорта у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року ідентифікація особи здійснюється за даними, що містяться в картотеках територіального органу ДМС та територіального підрозділу ДМС.

Пунктом 76 Порядку встановлено, у разі видачі паспорта, який підлягає обміну, іншим територіальним підрозділом ДМС для підтвердження видачі особі паспорта, який підлягає обміну, не пізніше наступного дня після приймання до розгляду заяви-анкети до такого територіального підрозділу ДМС надсилається запит за формою, встановленою МВС.

Згідно пунктів 79-82 Порядку, за результатами проведених перевірок, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, ідентифікації особи працівник територіального підрозділу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.

У разі коли паспорт зразка 1994 року був оформлений територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, територіальний підрозділ ДМС надсилає запити до відповідного територіального органу ДМС.

У разі коли картотеки заяв про видачу паспорта територіального підрозділу ДМС не збереглися, відсутня будь-яка інформація в наявних даних обліку територіального органу ДМС, проводиться процедура встановлення особи відповідно до пункту 43 цього Порядку.

Встановлення особи в порядку, визначеному в абзаці третьому пункту 43 цього Порядку, проводиться в разі обміну паспорта у випадку, зазначеному в підпункті 5 пункту 6 цього Порядку.

За результатами проведення процедури встановлення особи, підтвердження факту видачі паспорта зразка 1994 року, перевірки факту належності до громадянства України особи, яка набула громадянство України відповідно до статті 6 Закону України «Про громадянство України», працівник територіального підрозділу ДМС складає висновок за встановленою МВС формою, який затверджується керівником територіального органу ДМС або його заступником, та приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.

Якщо за результатами проведення процедури встановлення особи її не було встановлено, приймається рішення про відмову в оформленні паспорта особі, яке доводиться до відома заявника в порядку і строки, встановлені законодавством, із зазначенням підстав відмови.

Суд відзначає те, що вищезгаданим Порядком оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України чітко встановлено алгоритм дій, які повинні вчиняти працівники органу ДМС при здійсненні, зокрема, процедури оформлення паспорту у зв`язку із його обміном.

На підставі системного тлумачення вказаних норм Порядку суд висновує, що у випадку звернення особи до центру надання адміністративних послуг з метою отримання адміністративної послуги щодо оформлення паспорта громадянина України у зв`язку із його обміном, уповноважена особа такого центру, після перевірки повноти поданих заявником документів, відповідності їх оформлення вимогам законодавства та за відсутності підстав для відмови у прийнятті документів, формує анкету-заяву та надсилає таку анкету-заяву разом з відсканованими документами до органу ДМС, який обслуговує відповідний центр.

При цьому паспорт особи-заявника, який подано для обміну, анулюється шляхом пробивання двох отворів наскрізь на кожному аркуші, обкладинці документа у формі книжечки або в машинозчитуваній зоні документа у формі картки.

Надалі працівник органу ДМС здійснює перевірку повноти поданих заявником документів, відповідність їх оформлення вимогам законодавства та за відсутності підстав для прийняття рішення про відмову в розгляді документів, приймає документи до розгляду, розпочинає процедуру ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України, встановлену пунктами 71-81 Порядку.

За наслідком проведення таких заходів уповноважена особа органу ДМС приймає рішення про оформлення паспорта або про відмову в його оформленні.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 23.09.2022 звернувся до регіонального Центру ДП «Документ» у м.Львові (яке розташоване за адресою: м.Львів, вул.Словацького,1) з метою отримання адміністративної послуги щодо обміну його паспорта громадянина України зразка 1994 року (виданого Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998) на паспорт громадянина України у формі ID-картки.

Уповноваженою особою центру ДП «Документ» у місті Львові прийнято документи ОСОБА_1 , сформовано анкету-заяву №8182521 від 23.09.2022 та видано йому довідку №521 від 23.09.2022 про вилучення паспорта.

Паспорт ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998, було анульовано та передано до відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУДМС у Львівській області.

За результатом розгляду поданих документів відділ з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУДМС у Львівській області листом №4652-2694/4652.1-22 від 26.09.2022 повідомив ОСОБА_1 про те, що по його заяві-анкеті прийнято рішення про відмову в оформленні у зв`язку із неможливістю ідентифікації особи, оскільки паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998, оформлений на непідконтрольній території. Позивачем не надано додаткових документів з фотокартками для проведення ідентифікації особи та додаткових документів, які посвідчують особу.

Таким чином підставою для відмови позивачу у оформленні паспорта громадянина України була неможливість ідентифікації його особи з огляду на те, що паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 видано Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму.

Суд звертає увагу, що процедура здійснення ідентифікації особи при оформленні паспорта громадянина України також є чітко врегульованою Порядком.

Так, знову ж таки системно аналізуючи норми Порядку суд відзначає, що ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Єдиного державного демографічного реєстру. У разі відсутності інформації в базах даних Реєстру щодо особи, на ім`я якої оформляється паспорт у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року, ідентифікація такої особи здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.

При цьому обов`язок щодо ідентифікації особи покладено саме на уповноважених осіб органу ДМС, в даному випадку Головного управління ДМС у Львівській області в особі відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління.

При розгляді справи суд встановив, що жодних дій (окрім перевірки відомостей в ДРАЦС) з метою ідентифікації особи ОСОБА_1 уповноваженими особами відповідача здійснено не було. Відповідне підтверджується як поясненнями головного спеціаліста відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУ ДМС України у Львівській області Ольги Саліванової, які містять в матеріалах службової перевірки щодо ймовірної втрати паспорта громадянина України ОСОБА_1 , так і матеріалами такої перевірки в цілому. Доказів вжиття відповідачем інших заходів щодо ідентифікації особи ОСОБА_1 представником відповідача не надано.

Окрім цього, Порядком визначено й те, що під час розгляду заяви-анкети для оформлення паспорта у зв`язку з обміном паспорта зразка 1994 року ідентифікація особи здійснюється за даними, що містяться в картотеках територіального органу ДМС та територіального підрозділу ДМС. У разі коли паспорт зразка 1994 року був оформлений територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, територіальний підрозділ ДМС надсилає запити до відповідного територіального органу ДМС.

Суд зазначає, що паспорт серії НОМЕР_1 видано позивачу Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998. Відтак з метою ідентифікації особи ОСОБА_1 за даними картотек такого підрозділу, уповноваженими особами відповідача на виконання пункту 80 Порядку слід було підготувати запит до Феодосійського МУ ГУ МВС України в Криму, або ж до Головного управління ДМС в Автономній Республіці Крим.

Суд відзначає, що загальновідомим є факт того, що в лютому 2014 року відбулось збройне вторгнення російської федерації на територію Автономної Республіки Крим, що мало наслідком окупацію та анексію півострова. Як наслідок, органи ДМС України на території АР Крим перестали функціонувати. Відповідне підтверджується відомостями з офіційного сайту Державної міграційної служби України (https://dmsu.gov.ua/pro-dms/struktura-ta-kontakti/teritorialni-organi-dms.html).

Разом з тим, вказані обставини не можуть ставитися у провину особі, яка звернулась до держави в особі міграційного органу з метою оформлення паспорта громадянина України. Саме на державу в особі її органів покладається обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість, ясність їхніх дій та сприятимуть юридичній визначеності.

Заразом окрему увагу суд звертає на те, що у разі коли картотеки заяв про видачу паспорта територіального підрозділу ДМС не збереглися, або ж відсутня будь-яка інформація в наявних даних обліку територіального органу ДМС, проводиться процедура встановлення особи відповідно до пункту 43 Порядку (шляхом надсилання запитів щодо перевірки документів та інформації, зазначеної заявником у письмовому зверненні, зокрема до Мін`юсту, територіальних органів Національної поліції, ДПС, навчальних закладів, військових частин, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, установ виконання покарань, для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, у тому числі фотокартки особи, яка дасть змогу ідентифікувати особу).

Водночас суд встановив, що жодних дій на виконання такої норми Порядку уповноваженими особами відповідача знову ж таки вчинено не було.

На підставі викладених обставин суд доходить висновку про те, що дії Головного управління ДМС у Львівській області, які полягають у відмові ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі ID-картки є протиправними.

Твердження представника відповідача щодо того, що паспорт серії НОМЕР_1 , виданий позивачу Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998 можливо містив ознаки виправлення та переклеювання фотозображення суд не бере до уваги, оскільки жодних доказів на підтвердження даного факту станом на момент розгляду справи по суті матеріали справи не містять.

Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В свою чергу, частина 2 статті 5 КАС України передбачає, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно пункту 10 частини другої статті 245 КАС України суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року №3-рп/2003).

Верховний Суд у своїх постановах неодноразово наголошував на тому, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникав би необхідності повторного звернення до суду, а здійснювалося б примусове виконання рішення.

Окрім цього, надаючи правову оцінку належності обраного позивачем способу захисту, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Так, у пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Отже, «ефективний засіб правового захисту» у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Враховуючи викладене, з метою ефективного захисту та належного поновлення порушених прав позивача слід зобов`язати Головне управління ДМС у Львівській області прийняти рішення про оформлення ОСОБА_1 паспорта громадянина України у формі ID-картки.

Водночас не підлягають задоволенню вимоги позивача в частині зобов`язання Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області вилучити інформацію про недійсність паспорта громадянина України Серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998, оскільки такий паспорт вже було анульовано міграційним органом шляхом його продироколення.

Ба більше, паспорт ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , виданий Феодосійським МУ ГУ МВС України в Криму 15.05.1998, було втрачено уповноваженими особами відділу з питань ідентифікації, паспортизації та реєстрації Львівського міського управління ГУДМС у Львівській області.

Не підлягають задоволенню й вимоги позивача в частині зобов`язання Головного управління Державної міграційної служби у Львівській області розглянути заяву ОСОБА_1 щодо обміну належного йому паспорта громадянина України, адже, як вже зазначав суд вище, таку заяву було розглянуто відповідачем та прийнято ним рішення про відмову в оформленні паспорта.

Насамкінець суд зазначає, що у разі відсутності у особи паспорта, така особа не має підтвердження громадянства України, що в свою чергу є порушенням її громадянських прав у зв`язку з неможливістю їх реалізації.

Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності своїх дій. Натомість, позивачем частково доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.

Частиною 3 статті 139 КАС України встановлено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а саме у розмірі 715,73 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 14, 73-78, 90, 132, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області, які полягають у відмові ОСОБА_1 в оформленні паспорта громадянина України у формі ID-картки.

Зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України у Львівській області (ЄДРПОУ 37831493) прийняти рішення про оформлення ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) паспорта громадянина України у формі ID-картки.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної міграційної служби України у Львівській області (ЄДРПОУ 37831493) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 715 (сімсот п`ятнадцять) грн. 73 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяО.М. Желік

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118526015
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства

Судовий реєстр по справі —380/27881/23

Ухвала від 22.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 19.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні