Рішення
від 22.04.2024 по справі 520/677/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2024 р. № 520/677/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Спірідонова М.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Група-Тайфун" (просп. Науки, буд. 58,м. Харків,61072) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057) про скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Група-Тайфун", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) від « 18» серпня 2023 року № 0256780414 про застосування штрафних санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРУПА-ТАЙФУН» (код ЄДРПОУ 34630793).

2. Стягнути сплату судового збору в розмірі 3028 грн. 00 коп. (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок) з Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРУПА-ТАЙФУН» (код ЄДРПОУ 34630793).

В обґрунтування позову зазначено, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) від « 18» серпня 2023 року № 0256780414 про застосування штрафних санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРУПА-ТАЙФУН» є протиправним та таким, що винесено з порушенням норм чинного законодавства України, а тому підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 15.01.2024 року відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Представником відповідача 29.01.2024 року надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що оскаржуване позивачем податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) від « 18» серпня 2023 року № 0256780414 про застосування штрафних санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРУПА-ТАЙФУН» є таким, що винесено в межах чинного законодавства України, а тому не підлягає скасуванню.

18.03.2024 року та 12.04.2024 року до суду від представника позивача надійшли додаткові пояснення, в яких позивач позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на вищезазначені приписи Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що відповідачем - Головним управлінням ДПС у Харківській області, було проведено камеральну перевірку позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Група-Тайфун", з питання дотримання граничних термінів реєстрації та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період виписки: за лютий-грудень 2022 року, за результатами якої було складено акт камеральної перевірки від 26.06. 2023 № 19928/20-40-04-14-03.

На підставі висновку акту камеральної перевірки від 26.06. 2023 № 19928/20-40-04-14-03 відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення від 18.08.2023 № 0256780414, яким до позивача за порушення вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України застосовану штрафну (фінансову) санкцію відповідно до п. 120.11 ст. 120 1 Кодексу на загальну суму 91 249,63 гривень.

Позивач, не погоджуючись з зазначеним податковим повідомленням-рішенням 18.08.2023р. № 0256780414 28.09.2023 року оскаржив його Державної податкової служби України.

Рішенням Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 30.11.2023р. № 35583/6/99-00-06-03-01-06 оскаржуване податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області від 18.08.2023р. № 0256780414 залишено без змін, а скаргу ТОВ «Група-Тайфун» - без задоволення.

Позивач, вбачаючи в зазначеному порушення своїх прав, звернувся за їх захистом до суду.

Крім того судом встановлено, що позивач - ТОВ «ГРУПА-ТАЙФУН», зареєстрований та здійснює діяльність в місті Харкові, проспект Науки, буд. 58.

На підставі Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, на території України запроваджено воєнний стан.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022р. «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (з оновленнями та доповненнями), в місті Харкові в період з 24.02.2022р. по 15.09.2022р. велися активні бойові дії; в період з 15.09.2022р. - територія можливих бойових дій.

Державна податкова служба України, за посиланням https://tax.gov.ua/media- tsentr/novini/print-576179.html, сповістила, що у зв`язку з запровадженням воєнного стану в Україні, з огляду на військову агресію Російської Федерації проти України, інформує про наступний порядок дій у зв`язку з неможливістю своєчасного виконання податкових обов`язків, передбачених Податковим кодексом України (далі - ПК України).

ДПС інформує, що платники податків відповідно до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України звільняються від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України.

Разом з тим, такі обов`язки мають бути виконані платниками податків одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Також судом встановлено, що сертифікатом № 5300-23-3988 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) Полтавської Торгово-Промислової Палати від 25.09.2023р. вих. № 24.14-07/630 засвідчено ТОВ «ГРУПА-ТАЙФУН» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: реєстрації податкових накладних/ розрахунків. коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за лютий 2022р., березень 2022р., квітень 2022 р., травень 2022р., червень 2022р., липень 2022р., серпень 2022р., вересень 2022р., жовтень 2022р., листопад 2022р., грудень 2022р., у термін: до 30.06.2022р., до 15.07.2022р., до 31.07.2022р., до 15.08.2022р., до 31.08.2022р., до 15.09.2022р., до 30.09.2022р., до 15.10.2022р., до 31.10.2022р., до 15.11.2022р., до 30.11.2022р., до 15.12.2022р., до 31.12.2022р., до 15.01.2023р., згідно п. 201.10. Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою у TOB «Група-Тайфун» діють форс-мажорні обставини в період:

- Дата настання: 24 лютого 2022 року;

- Дата закінчення: 31 січня 2023 року.

13.07.2022 року позивач в електронному кабінеті надіслав до контролюючого органу повідомлення щодо відсутності можливості у платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо дотримання строків сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстру податкових накладних, акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, розрахунку коригування у відповідному Реєстрі, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від відповідальності.

Крім того під час розгляду справи судом встановлено, що у березні та жовтні 2022 року, у зв`язку з воєнними діями та військовою агресією Російської Федерації проти України, сталися вибухи за місцезнаходженням ТОВ «ГРУПА- ТАЙФУН» за адресою: м. Харків, пр. Науки, буд. 58.

До ХРУП № З ГУНП в Харківській області подано заяву про кримінальне правопорушення, на підставі чого відкрито досудове розслідування, згідно Витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань номер кримінального провадження: 12023221200000265. Позивача визнано потерпілим, згідно Постанови про залучення представника потерпілого від 09 лютого 2023 року та Пам`ятки потерпілого від 09 лютого 2023 року.

З огляду на зазначене позивачем до ЦНАП у сфері нерухомого майна, Регіонального центру послуг та ЦНАП м. Харкова було надіслано інформаційні повідомлення про внесення інформації до Реєстру пошкодженого та знищеного майна від 22 травня 2023 року. Але відповідно до інформації Дія-Державні послуги онлайн, визначено, що наразі неможливо зареєструвати дане повідомлення, оскільки реєстр для юридичних осіб не працює.

Також судом встановлено, що в роботі TOB «Група-Тайфун» було оголошено простій на період дії воєнного стану, у зв`язку з активними бойовими діями та території міста Харкова, що підтверджується Наказом № 90 від 24.03.2022р.

Позивачем було отримано лист від Харківської обласної військової адміністрації № 02- 05/2209 від 10.07.2023р. щодо питання чи не загрожує життю та безпеці людей відновлення підприємницької діяльності за адресою позивача: м. Харків, проспект Науки, буд. 58, в якому зазначено, що в даний період ускладнене та небезпечне для життя відновлення підприємницької діяльності в місті Харкові, зокрема за адресою ведення діяльності ТОВ «Група-Тайфун».

З огляду на вищевикладене позивач звернувся до Головного управління ДПС у Харківської області зі Заявою вих. № 47 від 17.02.2023р. щодо неможливості виконання обов`язків, визначених у підпунктах 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року № 255, за результатами розгляду якої відповідач відмовив позивачу в задоволенні вказаної заяви.

Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Приписами пп.пп.16.1.2, 16.1.3, 16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Положеннями п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно з абзацами першим, третім пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст.46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Податкового кодексу України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних растрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом №2260 за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

При цьому, приписами абз.8 п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України передбачено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Відтак, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

У контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

В той же час, Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022р., були внесені зміни до п. 69.2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ шляхом викладення цього пункту в новій редакції. Зокрема останній абзац вказаного пункту було викладено в наступній редакції:

«...У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовуються...».

Отже, згідно п. 52-1 та п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що зміни, внесені Законом № 2260-ІХ до п. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час, ані цим Законом, ані іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52- 1 ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.

Тобто, на момент прийняття оскаржуваного рішення, положення ПК України містило дві правові норми, які суперечили одна одній, зокрема, положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України встановлюють мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, тоді як положення п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України вказують на те, що такий мораторій не застосовується.

У відповідності до п. 112.1 ст. 112 ПК України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Згідно до п. 112.2. ст. 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Згідно з п. 112.7 ст. 112 Податкового кодексу України, усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи.

У пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 ПК закріплено принцип презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як i платника податків, так і контролюючого органу.

Положеннями п.56.21 ст.56 ПК України передбачено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

У постанові Верховного Суду від 10.02.2021 по справі № 380/671/20 вказано, що сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.

Аналогічні висновки повторенні у постанові Верховного суду від 05.10.2023 року по справі №300/2906/22.

Крім того суд зазначає, що на підставі п. 3 ст. 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997р. № 671/97-ВР Торгово-промислова палата України:

- відкриває свої представництва та філії в інших країнах, а також засновує разом із зарубіжними партнерськими організаціями як в Україні, так і за її межами змішані торгово-промислові палати, ділові ради та інші спільні організації;

- засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб;

- засвідчує форс-мажорні обставини відповідно до умов договорів за зверненнями суб`єктів господарської діяльності, що здійснюють будівництво житла (замовників, забудовників);

- веде недержавний реєстр українських підприємців за їх згодою, фінансовий стан яких свідчить про їх надійність як партнерів у підприємницькій діяльності в Україні та за її межами. Порядок ведення зазначеного реєстру визначається Торгово-промисловою палатою України.

Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово- промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрусі блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув грунту, інші стихійні лиха тощо, регламентовано ст. 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні».

Порядок засвідчення Торгово-промисловою палатою України форс- мажорних обставин визначений Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим рішенням Президії Торгово-промислової палати України №44(5) від 15.07.2014 року (далі Регламент).

Як зазначено в п.3.3 розділу 3 Регламенту документом, який засвідчує настання форс-мажорних обставин є сертифікат за визначеною формою, виданий згідно з чинним законодавством, умовами договору та цим Регламентом.

Відповідно до п. 6.2 розділу 6 вказаного Регламенту форс-мажорні обставини засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Згідно п. 6.10 розділу 6 Регламенту за результатами розгляду заяви і наданих документів та прийняття рішення уповноваженою особою щодо можливості засвідчення форс-мажорних обставин за наявністю підстав, видає Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Відповідно до п.6.11.3 Регламенту сертифікат підлягає обов`язковій реєстрації в Реєстрі сертифікатів відповідно до вимог п. 5.3 цього Регламенту.

Відтак, враховуючи вищевикладене, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб відповідно до Регламенту. При цьому, обов`язок доказування настання форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили) покладається саме на заявника, а отже заявник несе відповідальність за повне та належне оформлення встановленої форми заяви, достовірність викладених фактів, наданих документів та пояснень.

Як вже було встановлено судом вище, сертифікатом № 5300-23-3988 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) Полтавської Торгово-Промислової Палати від 25.09.2023р. вих. № 24.14-07/630 засвідчено ТОВ «ГРУПА-ТАЙФУН» щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: реєстрації податкових накладних/ розрахунків. коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за лютий 2022р., березень 2022р., квітень 2022 р., травень 2022р., червень 2022р., липень 2022р., серпень 2022р., вересень 2022р., жовтень 2022р., листопад 2022р., грудень 2022р., у термін: до 30.06.2022р., до 15.07.2022р., до 31.07.2022р., до 15.08.2022р., до 31.08.2022р., до 15.09.2022р., до 30.09.2022р., до 15.10.2022р., до 31.10.2022р., до 15.11.2022р., до 30.11.2022р., до 15.12.2022р., до 31.12.2022р., до 15.01.2023р., згідно п. 201.10. Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою у TOB «Група-Тайфун» діють форс-мажорні обставини в період: - Дата настання: 24 лютого 2022 року; - Дата закінчення: 31 січня 2023 року.

Таким чином суд зазначає, що в спірних правовідносинах у позивача була відсутня можливість щодо своєчасного виконання своїх податкових зобов`язань в силу форс-мажорних обставин.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що позивач звільнений від відповідальності платника податків у зв`язку з відсутністю у позивача можливості своєчасно виконати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, т.я. в діях платника податків відсутня вина, а отже оскаржуване позивачем податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) від « 18» серпня 2023 року № 0256780414 про застосування штрафних санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРУПА-ТАЙФУН» є таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Група-Тайфун" (просп. Науки, буд. 58,м. Харків,61072) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057) про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити в повному обсязі.

Скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 18 серпня 2023 року № 0256780414 про застосування штрафних санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРУПА-ТАЙФУН» (код ЄДРПОУ 34630793).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Група-Тайфун" сплачений судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Спірідонов М.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118528093
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/677/24

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні