Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
22 квітня 2024 року № 520/4401/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Бадюкова Ю.В., розглянувши в приміщенні суду в м. Харкові в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за адміністративним позовом Організації водокористувачів «ДОВГАЛІВСЬКА» до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Організація водокористувачів «ДОВГАЛІВСЬКА» (далі по тексту позивач, ОВ «ДОВГАЛІВСЬКА») звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі по тексту відповідач, ГУ ПДС у Харківській області), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 2320384600035 від 11.07.2023 року про відмову у включенні Організації водокористувачів «Довгалівська» (код ЄДРПОУ 45092746) до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, включити Організацію водокористувачів «Довгалівська» (код ЄДРПОУ 45092746) до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ ВП 43983495) на користь Організацію водокористувачів «Довгалівська» (вул. 20 Гв. Дивізії, будинок 34, селище міського типу Савинці, Ізюмський район, Харківська область, 64270, код ЄДРПОУ 45092746) судові витрати в повному обсязі.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 11.07.2023 року Головним управлінням ДПС у Харківській області було прийнято Рішення № 2320384600035 про відмову у включенні Організації водокористувачів «Довгалівська» до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Вищезазначене рішення позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим звернувся до суду з вказаним позовом.
Ухвалою суду від 23.02.2024 року відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому він просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що особливості оподаткування неприбуткових установ та організацій, внесення їх до Реєстру встановлені ст. 133 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: - утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; - установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; - установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи; - внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 , із змінами та доповненнями.
Згідно з абзацом сьомим п. 6 порядку № 440 контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться у поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Кодексом та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі, коли організація відповідає вимогам, зазначеним підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу (п. 7 порядку № 440).
Відповідно до ІС «Податковий блок» засновником Організації є ТОВ «С- Альфа ГРИН», податковий номер 41942504, яке перебуває на загальній системі оподаткування та є платником податку на прибуток та податку на додану вартість.
В статуті Організації, який розміщено на Порталі Міністерства юстиції України, код доступу: 369290340060, містяться положення, які суперечать вимогам п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, а саме: У пункті 2 статуту Організації прописано, «Організація утворена та діє відповідно до Закону України «Про організацію водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель», Закону України «Про меліорацію земель», інших актів законодавства та цього статуту.
У підпункті 10 пункту 10 статуту Організації прописано, «основними напрямами діяльності організації є збір плати за послуги, які надаються організацією».
Згідно п.п. 133.4.1 п. 133.4. ст. 133 Кодексу установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.
Згідно положень ст. ст. 12, 257 КАС України даний спір віднесено до категорії справ, що підлягають розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, враховуючи, що відповідача повідомлено належним чином про наявність позову щодо оскарження його рішення.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАСУ суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Організація водокористувачів «Довгалівська» була утворена відповідно до рішення установчих зборів засновників від 05.07.2023 року, оформленого протоколом установчих зборів засновників Організації водокористувачів «Довгалівська» від 05.07.2023 року.
На вищезазначених установчих зборах засновників затверджено, що діяльність Організації водокористувачів «Довгалівська» буде здійснюватись на підставі модельного Статуту, затвердженого Постановою КМУ від 27.08.2022 року № 962 «Про затвердження модельного статуту організації водокористувачів» зі змінами та доповненнями (редакція за замовчуванням).
10.07.2023 року керівник єдиного засновника Організації водокористувачів «Довгалівська» подав державному реєстратору Балаклійської міської ради Харківської області заяву та документи для проведення державної реєстрації Організації водокористувачів «Довгалівська» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (опис від 10.07.2023, реєстраційний номер справи: 10048009314962, код доступу: 369290340060).
Відповідно до інформації із вищезазначеного опису, разом із пакетом документів, поданих для проведення державної реєстрації позивача була подана Заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
10.07.2023 року була проведена державна реєстрація Організації водокористувачів «Довгалівська» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.
У своїй діяльності Організація водокористувачів «Довгалівська» керується Конституцією України, Законом України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель», Закону України «Про меліорацію земель», Земельним кодексом України, постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2022 року № 962 «Про затвердження модельного статуту організації водокористувачів».
В подальшому, 11.07.2023 року Головним управлінням ДПС у Харківській області було прийнято Рішення № 2320384600035 про відмову у включенні Організації водокористувачів «Довгалівська» до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Як вказує представник позивача, у позовній заяві, одразу після того, як позивач дізнався про існування оскаржуваного Рішення з телефонної розмови з працівником Головного управління ДПС у Харківській області, негайно, того ж дня, 25.01.2024 року він звернувся до Головного управління ДПС у Харківській області з проханням надати копію оскаржуваного рішення (вих. № 4 від 25.01.2024 року).
В подальшому у відповідь на цей лист відповідач надіслав копію оскаржуваного Рішення, яку Позивач отримав лише 10.02.2024 року (вих. № 6056/6/20-40-04-16-11 від 07.02.2024).
26.01.2024 року позивач звернувся до Державної податкової служби України зі скаргою на Рішення Головного управління ДПС у Харківській області (вих. № 6 від 26.01.2024 року, вх. ДПС № 2330/6 від 29.01.2024). 14.02.2024 року Позивач отримав від Державної податкової служби України Рішення про залишення скарги без розгляду (вих. № 3798/6/99-00-06-03-03-06 від 14.02.2024), мотивуючи своє рішення пропуском 10-денного строку оскарження, визначеного п. 56.3 ст. 56 ПК України.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.
Щодо строку на звернення до суду суд зазначає таке.
Відповідно до приписів ст.122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Таким чином, законодавством регламентовано шестимісячний строк звернення особи до суду за захистом її прав, свобод та законних інтересів, що обумовлено метою досягнення юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та дисциплінуванням учасників адміністративного судочинства щодо своєчасної реалізації їх права на суд.
Строк звернення до суду обчислюється за загальним правилом з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
День, коли особа дізналася про порушення свого права, - це встановлений доказами день, коли позивач дізнався про рішення, дію чи бездіяльність, внаслідок якої відбулося порушення їх прав, свобод чи інтересів.
Інститут строків у адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах та стимулює суд і учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Строки звернення до адміністративного суду з позовом, апеляційною чи касаційною скаргами обмежують час, протягом якого такі правовідносини вважаються спірними. Після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Аналогічні правові висновки були викладені Верховним Судом у постановах від 28.03.2018 у справі № 809/1087/17 та від 22.11.2018 у справі №815/91/18.
Під час розгляду справи встановлено, що позивач із даним позовом звернувся до суду 19.02.2024 року.
25.01.2024 року позивач звернувся до Головного управління ДПС у Харківській області з проханням надати копію оскаржуваного рішення (вих. № 4 від 25.01.2024 року). В подальшому у відповідь на цей лист відповідач надіслав копію оскаржуваного Рішення, яку позивач отримав лише 10.02.2024 року (вих. № 6056/6/20-40-04-16-11 від 07.02.2024).
26.01.2024 року позивач звернувся до Державної податкової служби України зі скаргою на Рішення Головного управління ДПС у Харківській області (вих. № 6 від 26.01.2024 року, вх. ДПС № 2330/6 від 29.01.2024).
14.02.2024 року Позивач отримав від Державної податкової служби України Рішення про залишення скарги без розгляду (вих. № 3798/6/99-00-06-03-03-06 від 14.02.2024), мотивуючи своє рішення пропуском 10-денного строку оскарження, визначеного п. 56.3 ст. 56 ПК України.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивачем не було пропущено строк на звернення до суду з даним позовом.
Порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення організацій водокористувачів визначається Законом України «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» від 17 лютого 2022 року№ 2079-IX (далі по тексту Закон № 2079-IX).
Статтею 1 Закону № 2079-IX визначено, що організація водокористувачів (далі - організація) - неприбуткова юридична особа, створена власниками та/або користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення для забезпечення використання, експлуатації та технічного обслуговування об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем з метою надання послуг щодо гідротехнічної меліорації земельних ділянок на території обслуговування меліоративної мережі організації.
Відповідно до ст. 2 Закону № 2079-IX організація створюється для ефективного проведення гідротехнічної меліорації на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, що включені до території обслуговування організації.
Організація не має права здійснювати виробництво продукції, надавати послуги та виконувати роботи, не пов`язані із забезпеченням гідротехнічної меліорації, крім випадків виробництва та реалізації побічної продукції під час провадження основної діяльності організації, доходи від реалізації якої використовуються виключно для фінансування статутної діяльності організації.
Відповідно до ст. 52 Господарського кодексу України (далі по тексту ГК України), некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.
Згідно із п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Аналіз вищевказаних норм вказує, що за визначенням Податкового кодексу України неприбуткова організація може отримувати прибутки, які використовуються виключно на певні цілі, визначені законом, а Господарським кодексом України некомерційне господарювання визначено як таке, що не має на меті одержання прибутку.
Відповідно до ч. 1 ст. 62 ГК України, підприємство як самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами.
Підприємства можуть створюватись як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності (ч. 2 ст. 62 ГК України).
На підставі ст. 136 ГК України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства.
Суд зазначає, що п. 3.1 ст. 3 Податкового кодексу України (далі по тексту ПК України), встановлено, що податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.
Таким чином, Податковий кодекс України є спеціальним законодавчим актом у сфері правовідносин, що виникають з питань оподаткування.
Статтею 5 ПК України встановлено, що у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Включення позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій є відносинами з питань оподаткування, а тому до них застосовуються поняття, терміни, правила та положення Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Особливості оподаткування податком на прибуток підприємств неприбуткових установ та організацій, внесення їх до Реєстру встановлені п. 133.4 ст. 133 розділу III Кодексу.
Відповідно до п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПКУ України неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 зі змінами та доповненнями (далі також - Порядок № 440).
Згідно з п. 6 Порядку № 440 контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться у поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі, коли організація відповідає вимогам, зазначеним у п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (п. 7 Порядку № 440).
Згідно з п. 8 Порядку № 440 контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі:
подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених п. 6 Порядку № 440;
невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Судом встановлено, що разом із заявою для реєстрації позивачем був наданий Статут та основними напрямами діяльності організації є:
1) надання послуг із забору, доставки води для гідротехнічної меліорації та її відведення водокористувачам на території обслуговування організації;
2) забезпечення в межах території обслуговування організації експлуатації та належного утримання, відновлення, реконструкції об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, що передані організації у власність;
3) збір та аналіз інформації щодо потреби водокористувачів у воді в межах території обслуговування організації та укладення договорів з такими водокористувачами на забір та доставку води;
4) надання послуг з подачі (забору), розподілу та/або відведення води для цілей гідротехнічної меліорації членам організації, а також іншим водокористувачам, які є власниками/користувачами земельних ділянок, які включені до території обслуговування організації, на підставі правил надання організацією послуг та договорів (у разі їх укладення) з такими водокористувачами;
5) відновлення об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі, реконструкція та модернізація зрошувальних, осушувальних та дренажних систем;
6) налагодження водообліку в точках водовиділу та на окремих ділянках меліоративної мережі;
7) запобігання забрудненню води для зрошення, моніторинг та поліпшення екологічного стану водних об`єктів, а також запобігання підтопленню, заболоченню, засоленню та забрудненню земель у межах території обслуговування організації;
8) здійснення заходів щодо збереження та підвищення родючості ґрунтів у межах території обслуговування організації;
9) відведення надлишків поверхневих та дренажних вод з території обслуговування організації;
10) збір плати за послуги, які надаються організацією;
11) залучення фінансування (отримання державної допомоги, грантів, кредитів тощо) для забезпечення експлуатації та утримання об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, що належать організації, на території обслуговування організації та для здійснення заходів з їх відновлення, реконструкції, модернізації;
12) закупівля обладнання, техніки, машин, устаткування, інших товарів, робіт (послуг), необхідних для забезпечення зрошення, осушення та дренажу на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, які включені до території обслуговування організації;
13) виробництво та реалізація іншої продукції під час провадження основної діяльності організації, доходи від реалізації якої використовуються виключно для фінансування статутної діяльності організації;
14) організація навчання членів організації з метою удосконалення знань з питань управління земельними та водними ресурсами, сучасних технологій зрошуваного землеробства, складення бізнес-планів, підвищення ефективності зрошення, осушення тощо;
15) впровадження нових методик та технологій щодо збереження водних та енергетичних ресурсів під час експлуатації меліоративних систем та оперативного планування поливів;
16) провадження іншої діяльності, яка не заборонена законодавством та відповідає меті утворення організації.
Статутом позивача підтверджено дотримання критеріїв визначення неприбуткового підприємства, визначеного п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, а саме метою діяльності організації є ефективне проведення гідротехнічної меліорації на земельних ділянках сільськогосподарського призначення, які включені до території обслуговування організації. Організація не має права здійснювати виробництво продукції, надавати послуги та виконувати роботи, не пов`язані із забезпеченням гідротехнічної меліорації, крім випадків виробництва та реалізації іншої продукції під час провадження основної діяльності організації, доходи від реалізації якої використовуються виключно для фінансування статутної діяльності організації. Організація, утворена як непідприємницьке товариство, є неприбутковою і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами організації ( п.6-8 вказаного Статуту)
Слід також узяти до уваги той факт, що використання неприбутковою організацією доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2. ст. 133 ПКУ згідно підпунктом 133.4.4. ст. 133 ПКУ є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм цього Кодексу. Податкові зобов`язання, штрафні санкції і пеня нараховуються, починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення.
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів наявність правових підстав для відмови позивачу у включенні його до Реєстру неприбуткових установ та організацій, а відтак, такі дії податкового органу вчинені останнім всупереч норм законодавства, що регулює дані правовідносини.
Окрім цього у рішення від 11.07.2023 року № 2320384600035 підставою для відмови у включенні організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій також вказано, що установчі документи не передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим орг. відповідного виду або зарахування/до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації/злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Суд щодо вказаної підстави зазначає наступне.
Відповідно до п. 85-89 модельного статуту ліквідація, реорганізація організації як юридичної особи здійснюється на підставі та у порядку, що визначені законодавством, а саме ліквідація, реорганізація організації як юридичної особи здійснюється на підставі та у порядку, що визначені законодавством. У разі припинення організації її майно не підлягає поділу між членами організації. У разі реорганізації організації її майно передається організації-правонаступнику. У разі ліквідації організації її майно передається у власність іншій організації водокористувачів за її згодою. У разі передачі іншій організації водокористувачів об`єктів інженерної інфраструктури меліоративної мережі, інвестиції в які були внесені окремими членами організації, що ліквідується, організація, якій передані такі об`єкти, стає правонаступником за зобов`язаннями з компенсації внесених інвестицій, якщо такі інвестиції не були компенсовані. У разі відсутності згоди іншої організації водокористувачів на отримання майна організації, що ліквідується, майно організації, що ліквідується, передається у державну власність.
Тобто суд зазначає, що відповідний порядок закріплений, а тому вказана відповідачем підстава є необґрунтованою.
В ході судового розгляду справи встановлено протиправність зроблених відповідачем висновків, що містяться у рішення від 11.07.2023 року № 2320384600035, що є достатнім для визнання його протиправним та скасування.
При цьому всі інші доводи відповідача, вказані ним у відзиві на адміністративний позов не беруться судом до уваги, оскільки вони не були покладені в основу оскаржуваного рішення.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Враховуючи викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Організації водокористувачів «ДОВГАЛІВСЬКА» до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 2320384600035 від 11.07.2023 року про відмову у включенні Організації водокористувачів «Довгалівська» (код ЄДРПОУ 45092746) до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), включити Організацію водокористувачів «Довгалівська» (код ЄДРПОУ 45092746) до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Стягнути на користь Організації водокористувачів «Довгалівська» (вул. 20 Гв. Дивізії, буд. 34, смт. Савинці, Ізюмський район, Харківська область, 64270, код ЄДРПОУ 45092746) судові витрати в загальному розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495).
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 22 квітня 2024 року.
Суддя Бадюков Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2024 |
Оприлюднено | 24.04.2024 |
Номер документу | 118528324 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бадюков Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні