Рішення
від 22.04.2024 по справі 560/163/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/163/24

РІШЕННЯ

іменем України

22 квітня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до Новодунаєвецької селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Новодунаєвецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області щодо не оформлення документації із землеустрою на земельну ділянку, орієнтовною площею 1 га, для розміщення на ній сміттєзвалища та зобов`язати Новодунаєвецьку селищну раду Кам`янець-Подільського району Хмельницької області вчинити дії та зобов`язати виготовити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами села Лошківці Новодунаєвецької територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, орієнтовною площею 1 га, для розміщення на ній сміттєзвалища, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на території Новодунаєвецької територіальної громади за межами с. Лошківці (півн. зах. від села) Кам`янець-Подільського району Хмельницької області розташоване діюче сміттєзвалище.

Зокрема, на підставі розпорядження Дунаєвецької районної державної адміністрації №658/2006-р від 10.08.2006 Лошковецькій сільській раді надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки, площею 1 га, для влаштування сміттєзвалища.

Разом з тим, органом місцевого самоврядування документи, що посвідчують право користування або володіння земельною ділянкою під сміттєзвалищем, до цього часу належним чином не оформлено, межі земельної ділянки не винесені в натурі на місцевості, речові права на земельну ділянку не зареєстровано.

Дане місце видалення відходів є паспортизованим та має реєстраційний номер №47/1 від 23.12.2014.

Ухвалою суду від 05.01.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав, однак надіслав до суду листа, в якому вказує, що Новодунаєвецька селищна рада фактично визнала та виконала позовні вимоги керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та на підставі рішення тридцять третьої (позачергової) сесії VIII скликання Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 14-33/2024 від 25 січня 2024 року надала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,5000 га, із земельної ділянки площею 39,9000 га, кадастровий номер 6821884100:02:006:0040, що розташована за межами населеного пункту с. Лошківці на території Новодунаєвецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області із зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства (код згідно КВЦПЗ - 01.02), на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, земельні ділянки загального користування, відведенні для цілей поводження з відходами (код згідно КВЦПЗ-11.08).

Ухвалою суду від 05.02.2024 запропоновано керівнику Кам`янець-Подільської окружної прокуратури висловити власну позицію щодо вказаних відповідачем обставин.

На виконання вимог ухвали керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури повідомив, що прийняття Новодунаєвецькою селищною радою рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою може свідчити про намір добровільного усунення порушень вимог законодавства.

Разом з тим, ні договору про виготовлення проекту землеустрою на земельну ділянку під сміттєзвалище, ні документації із землеустрою, ні рішення про затвердження такої документації із землеустрою та інформації про реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, селищною радою не надано.

Таким чином, органом місцевого самоврядування документи, що посвідчують право володіння земельною ділянкою під сміттєзвалищем не оформлено, межі земельної ділянки не винесені в натурі на місцевості, речові права на земельну ділянку не зареєстровано.

За таких умов відповідачем не виконано викладені в адміністративному позові вимоги.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

Відповідно до інформації, вказаній у листі Новодунаєвецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області № 640 від 09.06.2023, на території Новодунаєвецької територіальної громади за межами с. Лошківці (півн. зах. від села) Кам`янець-Подільського району Хмельницької області розташоване діюче сміттєзвалище.

Дане місце видалення відходів є паспортизованим та має реєстраційний номер №47/1 від 23.12.2014.

На підставі розпорядження Дунаєвецької районної державної адміністрації № 658/2006-р від 10.08.2006 Лошковецькій сільській раді надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки, площею 1 га, для влаштування сміттєзвалища.

Разом з тим, органом місцевого самоврядування документи, що посвідчують право користування або володіння земельною ділянкою під сміттєзвалищем до цього часу не оформлено, межі земельної ділянки не винесені в натурі на місцевості, речові права на земельну ділянку не зареєстровано.

Відповідно до Паспорту місця видалення відходів № 47/1 від 23.12.2014 сміттєзвалище твердих побутових відходів розташоване за 1 км від с. Лошківці, експлуатується з 2006 року та перебуває у комунальній власності Лошковецької сільської ради Дунаєвецького району (на даний час Новодунаєвецька селищна рада Кам`янець-Подільського району).

На запит окружної прокуратури № 52-7021вих-23 від 18.08.2023 щодо надання інформації стосовно земельної ділянки, на якій розміщено сміттєзвалище (с. Лошківці), вжитих заходів щодо здійснення державної реєстрації землі та встановлення меж вказаної земельної ділянки, Новодунаєвецькою селищною радою листом № 986 від 19.09.2023 повідомлено, що виконавчим комітетом ради розпочато роботу щодо формування земельної ділянки під сміттєзвалищем у с. Лошківці.

Згідно з інформацією Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області № 2695/03/01 від 22.11.2023, заходи державного нагляду (контролю) за додержанням Новодунаєвецькою селищною радою вимог природоохоронного законодавства, у тому числі з питань поводження з відходами, не проводились.

Разом з тим, листом № 2715/07 від 24.11.2023 Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області повідомила, що не заперечує проти вжиття окружною прокуратурою заходів представницького характеру у судовому порядку в інтересах Інспекції, спрямованих на винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки під сміттєзвалищем за межами с. Лошківці, орієнтовною площею 1,0 га, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.

Згідно витягу з рішення тридцять третьої (позачергової) сесії VIII скликання Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 14-33/2024 від 25 січня 2024 року, надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,5000 га, із земельної ділянки площею 39,9000 га, кадастровий номер 6821884100:02:006:0040, що розташована за межами населеного пункту с. Лошківці на території Новодунаєвецької селищної ради Кам`янець- Подільського району Хмельницької області із зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства (код згідно КВЦПЗ - 01.02), на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, земельні ділянки загального користування, відведенні для цілей поводження з відходами (код згідно КВЦПЗ - 11.08).

У рішенні визначено також, що розроблені проекти землеустрою подати на розгляд та затвердження до селищної ради у встановленому законом порядку.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про відходи» від 05.03.1998 № 187/98-ВР (далі -Закон №187):

- відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;

- відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;

- розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах.

Згідно вимог ст.21Закону №187органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема, виконання вимог законодавства про відходи; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами.

Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

За правилами ч.2 ст.33Закону №187на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

Статтями125та126 Земельного кодексу Українивстановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно достатті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Відповідно до п.1 ч.1ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI(далі - Закон №1952-VI) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч.2 ст.3Закону №1952-VIречові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цьогоЗакону, виникають з моменту такої реєстрації.

Отже, згідно вимог чинного законодавства право власності селищної ради на земельну ділянку, на якій розміщено сміттєзвалище, підлягає державній реєстрації.

Однак в порушення вказаних вище норм на дану земельну ділянку відсутні необхідні правовстановлюючі документи, окрім як паспорту місця видалення відходів.

Вказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

З огляду на встановлені обставини справи в їх сукупності, позовні вимоги зобов`язального характеру також підлягають задоволенню.

Та обставина, щовідповідачем25 січня 2024 було прийнятерішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки,не свідчить про відсутність допущеної бездіяльностівідповідача.

Вказане не спростовує того, що відповідач не вчинив дій, які б підтверджували те, що земельна ділянка під сміттєзвалище сформована в установленому чинним законодавством порядку та здійснено державну реєстрацію речових прав на таку земельну ділянку.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Водночас, враховуючи, що відповідачем прийняторішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки орієнтовною площею 1,5000 га, суд вважає за недоцільне вказувати конкретний розмір земельної ділянки (зокрема, обмежуючи таку 1 га), щодо якої слід зобов`язати вчинити відповідні дії.

Враховуючи положенняст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, за відсутності витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, у суду відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Новодунаєвецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області щодо не оформлення документації із землеустрою на земельну ділянку за межами села Лошківці Новодунаєвецької територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, для розміщення на ній сміттєзвалища.

Зобов`язати Новодунаєвецьку селищну раду Кам`янець-Подільського району Хмельницької області вчинити дії та зобов`язати виготовити документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами села Лошківці Новодунаєвецької територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області для розміщення на ній сміттєзвалища, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 22 квітня 2024 року

Позивач:Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури (вул.Драгоманова,11,м.Кам`янець-Подільський,Хмельницька область, 32300, код ЄДРПОУ 02911102) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (вул. Івана Франка, 2/2,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 38045514) Відповідач:Новодунаєвецька селищна рада (вул. Чорновола, буд. 19,Дунаївці Селище,Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область,32413 , код ЄДРПОУ - 04406414)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено24.04.2024
Номер документу118528619
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/163/24

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні