ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"18" квітня 2024 р. Cправа № 902/112/24
Господарський суд Вінницької області у складі:
головуючого судді Тварковського А.А.,
за участю секретаря судового засідання Данелюк Х.О.,
прокурора Клименка Д.С.,
у відсутності решти учасників справи,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовом: Заступника керівника Вінницької окружної прокуратури (пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, 21020) в інтересах держави в особі Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
про зобов`язання відповідача знести самочинне будівництво,
В С Т А Н О В И В :
Господарським судом Вінницької області в порядку загального позовного провадження розглядається справа № 902/112/24 за позовом Заступника керівника Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Вінницької міської ради до Приватного підприємства "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа" про зобов`язання відповідача знести самочинне будівництво.
В обґрунтування заявленого позову прокурор зазначає, що ПП "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа" здійснено незаконне самочинне будівництво прибудови впритул до КЗ "Вінницький ліцей №2" (колишня ЗОШ №11) адмінбудівлі по вул. Тараса Сича (Стаханівській), 38 сімейного типу для проживання студентів та викладацького складу, з істотним відхиленням від проекту, що суперечить суспільним інтересам, порушує права інших осіб (в даному випадку учнів та працівників і відвідувачів КЗ "Вінницький ліцей №11"), істотними порушеннями будівельних норм і правил.
За результатами слухання справи 02.04.2024 підготовче засідання відкладено на 18.04.2024 об 11:00 год., про що постановлено відповідну ухвалу у протокольній формі.
На визначений час у судове засідання 18.04.2024 з`явився прокурор, решта повідомлених належним чином учасників справи правом участі у судовому засіданні не скористалися. Поряд з цим 18.04.2024 до судового засідання в підсистемі ЄСІТС "Електронний суд" надійшла заява представника відповідача, за змістом якої заявник просить розпочати підготовче засідання без його участі та розглянути раніше подану заяву Приватного підприємства "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа" про призначення у справі судової експертизи (вх. канцелярії суду №01-34/3462/23 від 01.04.2024).
Прокурор щодо заяви відповідача про призначення у справі судової будівельно-технічної експертизи заперечив, посилаючись на наявне у матеріалах справи письмове заперечення (вх. №01-34/3668/24 від 05.04.2024).
Дослідивши у судовому засіданні матеріали справи, заслухавши позицію прокурора, з огляду на предмет доказування у даній справі, суд дійшов висновку про задоволення клопотання представника Приватного підприємства "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа" про призначення у справі судової експертизи. Поряд з цим суд враховує таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 177 ГПК України завданнями підготовчого провадження, зокрема, є остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; з`ясування заперечень проти позовних вимог; визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.
Згідно із ч. 2 ст. 182 ГПК України у підготовчому засіданні суд, зокрема, вирішує питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста; вирішує заяви та клопотання учасників справи; здійснює інші дії, необхідні для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті.
Відповідно до ч. 1 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо.
У п.п. 2, 5 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" наголошено, що судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Питання про призначення судової експертизи повинно вирішуватися лише після ґрунтовного вивчення обставин справи і доводів сторін щодо необхідності такого призначення.
Згідно із ч.ч. 1, 3, п. 4 ч. 5 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.
У п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 18.12.2009 № 14 "Про судове рішення" зазначено, що рішення суду як найважливіший акт правосуддя повинно бути законним і обґрунтованим.
Обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
До обставин, на яких сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, відносять обставини, які становлять предмет доказування у справі. Предмет доказування - це сукупність обставин, що їх необхідно встановити для правильного вирішення справи. У предмет доказування включаються факти матеріально-правового характеру, що є підставою вимог позивача і заперечень відповідача.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні органів дізнання, досудового та судового слідства.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Дульський проти України" від 01.06.2006 (заява № 61679/00), зазначено, що експертиза, призначена судом, є одним із засобів встановлення або оцінки фактичних обставин справи і тому складає невід`ємну частину судової процедури.
Предметом позову у даній справі є матеріально-правова вимога зобов`язального характеру про знесення самочинного будівництва.
Відтак, предметом доказування у даній справі є відповідність об`єкта будівництва проектній документації та нормативно-правовим актам у сфері будівництва, а також встановлення можливості приведення існуючого будівництва у відповідність до розробленої проектної документації та вимог нормативно-правових актів у галузі будівництва.
Відповідно до ч.ч. 4-6 ст. 99 ГПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта.
Призначаючи судову експертизу суд приймає запропоновані відповідачем питання, конкретизувавши їх зміст відповідно до Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998, № 53/5 (зі змінами). При цьому суд відхиляє ряд запропонованих відповідачем питань (пункти 9, 11, 12, 15 заяви вх. №01-34/3462/23 від 01.04.2024) як таких, що виходять за межі компетенції судового експерта.
Заперечення прокурора про відсутність необхідності призначення у справі судової експертизи з підстав наявності висновку експерта Вінницького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 02.03.2023 №СЕ-19/102-22/11786-БТ за результатами судової будівельно-технічної експертизи, проведеної в кримінальному провадженні №42020020110000101, не беруться судом до уваги. Так, висновок судової експертизи проведеної в межах кримінального провадження може оцінюватися в межах цієї справи наряду з іншими доказами, водночас коло питань експерту, які потребують вирішення в межах доказування у справі № 902/112/24 виходять за межі питань, з яких надано висновок в межах кримінального провадження.
У відповідності до ст. 7 Закону України "Про судову експертизу" судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом.
Статтею 12 Закону України "Про судову експертизу" визначено обов`язки судового експерта, серед яких, незалежно від виду судочинства, провести повне дослідження і дати обґрунтований та об`єктивний письмовий висновок.
Згідно із ч. 3 ст. 99 ГПК України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).
Вирішуючи питання щодо експертної установи, яка проводитиме судову експертизу, суд не вбачає перешкод у дорученні проведення такої експертизи Вінницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, як державній експертній установі, запропонованій відповідачем у поданому клопотанні.
Витрати, пов`язані з проведенням судової експертизи, під час судового розгляду повинна нести заінтересована сторона, а у разі призначення господарським судом судової експертизи з власної ініціативи - сторона, визначена в ухвалі господарського суду про призначення експертизи. Після закінчення розгляду справи такі витрати підлягають розподілу господарським судом на загальних підставах (п. 23 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 4 від 23.03.2012 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи").
Таким чином, витрати за проведення судової експертизи слід покласти на Приватне підприємство "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа" як на заінтересовану сторону. При цьому суд відзначає, що після закінчення розгляду справи такі витрати підлягають розподілу судом на загальних підставах, визначених ст. 129 ГПК України.
Крім того, суд не погоджується із доводами прокурора, що клопотання про призначення судової експертизи подано із порушенням процесуальних строків, оскільки положення ГПК України не містять обмежень щодо можливості сторони заявити таке клопотання у продовж усього підготовчого провадження, що і було заявником зроблено. При цьому суд приймає також до розгляду поданий відповідачем відзив, оскільки за наявними у справі доказами не можливо встановити відлік процесуального строку на його подання, так як позовні матеріали відповідачем фактично не одержано (поштове відправлення за даними Укрпошти не отримано). Водночас за твердженнями представника відповідача, він ознайомився із ними у електронному суді після оформлення із клієнтом договірних відносин на правову допомогу.
Згідно із ст. 100 ГПК України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.
Згідно із п. 6 ч. 1 ст. 229 ГПК України провадження по справі зупиняється у випадках, встановлених пунктом 2 частини першої статті 228 Господарського процесуального кодексу України - на час проведення експертизи.
Враховуючи наведене, провадження у даній справі підлягає зупиненню на підставі п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 99, 100, п. 2 ч. 1 ст. 228, ст.ст. 234, 235, 240, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
1. Заяву відповідача вих. №б/н від 29.03.2024 (вх. канцелярії суду №01-34/3462/234 від 01.04.2024) про призначення у справі № 902/112/24 судової експертизи задовольнити.
2. Призначити у справі № 902/112/24 судову будівельно-технічну експертизу, проведення якої доручити експертам Вінницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Батозька, 1, м. Вінниця, 21007).
3. На розгляд судової експертизи поставити такі питання:
1) Чи відповідає розроблена проектна документація щодо будівництва будинку сімейного типу для проживання студентів та викладацького складу (незавершене будівництво прибудови до ЗОШ №11) по вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця, виданим містобудівним умовам і обмеженням на забудову земельної ділянки видані Департаментом архітектури, містобудування та кадастру Вінницької міської ради від 24.11.2014 №135 зі змінами та доповненнями до містобудівних умов і обмежень від 24.05.2016 №05-00-010-12580? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?
2) Чи відповідає розроблена проектна документація щодо будівництва будинку сімейного типу для проживання студентів та викладацького складу (незавершене будівництво прибудови до ЗОШ №11) по вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця, вимогам нормативно - правових актів у галузі будівництва? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?
3) Чи відповідає об`єкт будівництва, що розташований за адресою: вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця, проектній документації на його будівництво, та вимогам нормативно - правових актів у галузі будівництва? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?
4) Який вид будівництва (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт тощо) фактично виконаний на об`єкті, що за адресою: вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця?
5) Яка поверховість об`єкта будівництва (незавершене будівництво прибудови до ЗОШ №11) по вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця?
6) Чи відповідає об`єкт будівництва (незавершене будівництво прибудови до ЗОШ №11) по вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця цільовому призначеню земельної ділянки?
7) Встановити на якій відстані від навчального закладу ЗОШ №11 повинно знаходитися незавершене будівництво прибудови на вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця згідно чинних нормативно правових актів з питань будівництва, і на якій відстані фактично знаходиться?
8) Чи було допущено Приватним підприємством "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа" при реконструкції незавершеного будівництва прибудови до ЗОШ №11 адмінбудівлі по вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця під будинок сімейного типу для проживання студентів та викладацького складу істотного відхилення від проекту та істотне порушення державних будівельних норм.
9) Чи можливо здійснити перебудову незавершеного будівництва (прибудови до ЗОШ №11 адмінбудівлі по вул. Тараса Сича (Стаханівська), 38, м. Вінниця під будинок сімейного типу для проживання студентів та викладацького складу з метою приведення будівництва у відповідність до розробленої проектної документації та вимог нормативно-правових актів у галузі будівництва?
4. Витрати на проведення судової експертизи покласти на відповідача (Приватне підприємство "Кадровий навчальний інформаційний центр "Константа") та зобов`язати його здійснити оплату за проведення судової експертизи на протязі 3-х днів з дня отримання рахунку, докази про що надати суду (платіжне доручення, квитанція тощо).
5. Доручити керівнику Вінницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз визначити необхідне коло фахівців для проведення експертизи та надання висновку.
6. Попередити експертів, які безпосередньо проводитимуть судову експертизу, про відповідальність, передбачену статтями 384 і 385 Кримінального кодексу України за дачу завідомо неправдивого висновку або відмову дати висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
7. Зобов`язати експертів протягом 5-ти днів з дня складання висновку, направити висновок разом з матеріалами справи № 902/112/24 до Господарського суду Вінницької області.
8. Запропонувати судовим експертам реалізувати надане їм статтею 13 Закону України "Про судову експертизу" право, щодо зазначення в експертному висновку фактів, які мають значення для справи і з приводу яких їм не були поставлені питання.
9. Роз`яснити особам, які беруть участь у справі, що вони мають право:
а) заявляти відвід експерту;
б) заявляти клопотання про внесення до ухвали про призначення експертизи додаткових питань, що виносяться на вирішення експерта;
в) давати пояснення експерту;
г) ознайомлюватися з висновком експерта або повідомленням про неможливість дати висновок;
д) заявляти клопотання про проведення додаткової чи повторної експертизи.
10. Провадження у справі № 902/112/24 зупинити до отримання висновку судової експертизи.
11. Згідно із ст. 235 ГПК України ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом чи Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
12. За приписами пп. 11, 12 ч. 1 ст. 255 ГПК України ухвалу про призначення експертизи та про зупинення провадження у справі може бути оскаржено окремо від рішення суду першої інстанції до Північно-західного апеляційного господарського суду.
13. Відповідно до ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
14. Примірник ухвали надіслати учасникам справи до Електронних кабінетів ЄСІТС, Вінницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Батозька, 1, м. Вінниця, 21007) рекомендованим листом з повідомленнями про вручення поштового відправлення (останньому - з матеріалами господарської справи № 902/112/24).
Дата складання повного тексту ухвали 23.04.2024.
Суддя А.А. Тварковський
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - Вінницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз - вул. Батозька, 1, м. Вінниця, 21007.
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118553372 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про приватну власність щодо самочинного будівництва |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Тварковський А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні