ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
22.04.2024Справа № 910/1143/24
За позовомПриватного акціонерного товариства "Азот"доТовариства з обмеженою відповідальністю "Євробудпостач"простягнення 97833,14 грнСуддя Смирнова Ю.М.
Без повідомлення (виклику) учасників справи
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне акціонерне товариство "Азот" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Євробудпостач" 97833,14 грн збитків.
Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов укладеного між сторонами договору поставки №260-411 від 25.03.2021 в частині реєстрації податкових накладних у встановлений строк, у зв`язку з чим позивача було позбавлено права на віднесення до складу податкового кредиту сплаченого ПДВ на загальну суму 97833,14 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.02.2024 судом відкрито провадження у справі №910/1143/24; вирішено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; встановлено відповідачу строки для подання відзиву на позов - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали та для подання заперечень на відповідь на відзив (якщо такі будуть подані) - протягом 5 днів з дня отримання відповіді на відзив; позивачу - строк для подання відповіді на відзив протягом п`яти днів з дня отримання відзиву на позов.
Частиною 5 ст.176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому ст.242 цього Кодексу, та з додержанням вимог ч.4 ст.120 цього Кодексу.
Відповідно до ч.11 ст.242 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Так, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи судом, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду про відкриття провадження у справі була направлена судом рекомендованим листом із повідомленнями про вручення на адресу місцезнаходження відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Отже, судом вчинені всі необхідні дії для належного повідомлення відповідача про розгляд справи Господарським судом міста Києва.
Згідно з ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Приймаючи до уваги, що відповідач у строк, встановлений ч.1 ст.251 Господарського процесуального кодексу України та ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.02.2024 не подав до суду відзиву на позов, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами, справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з ч.4 ст.240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
25.03.2021 між Приватним акціонерним товариством "Азот", як покупцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Євробудпостач", як постачальником, було укладено договір поставки №260-411 (договір), відповідно до умов якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупця товар в асортименті, кількості та за цінами, вказаними в специфікаціях, які є невід`ємними частинами даного договору, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та провести його оплату, на умовах та в порядку, визначених даним договором. Загальна сума даного договору становить суму всіх специфікацій, підписаних сторонами протягом строку дії даного договору. Вартість договору орієнтовно становить 6000000,00 грн, в т.ч. ПДВ 1000000,00 грн (п.п.1.1, 1.2).
Сторони беруть на себе зобов`язання відповідно до норм чинного податкового законодавства України складати, своєчасно реєструвати податкові накладні та розрахунки коригування вартісних та кількісних показників до податкових накладних (далі по тексту - податкові документи) в Єдиному реєстрі податкових накладних та своєчасно надавати належним оформлені та зареєстровані податкові документи іншій стороні. У разі, якщо одна із сторін складає податкові документи з порушенням норм податкового законодавства України, а також в разі відсутності їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стало причиною позбавлення права іншої сторони на віднесення до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з виконанням цього договору або наслідком збільшення податкових зобов`язань, винна сторона зобов`язана не пізніше 30 (тридцяти) календарних днів з моменту такого порушення та отримання відповідної вимоги від іншої сторони компенсувати іншій стороні завдані цим збитки, підтверджені документально (п.7.5 договору).
Даний договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками обох сторін (в тому числі за допомогою факсимільного зв`язку) і діє до 31 березня 2022 року включно. Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії цього договору (п.9.1 договору).
До вказаного договору сторонами підписано специфікації №1 від 15.03.2021 на суму 820103,71 грн з ПДВ, №2 від 19.05.2021 на суму 624489,96 грн з ПДВ, №3 від 25.05.2021 на суму 1091052,85 грн з ПДВ, №4 від 22.07.2021 на суму 110835,40 грн з ПДВ.
В усіх перелічених специфікаціях передбачено, що покупець здійснює попередню оплату в розмірі 50% вартості товару по специфікації протягом 10 банківських днів з дати підписання специфікації, решту 50% від вартості товару покупець сплачує протягом 10 календарних днів після поставки товару на склад покупця.
На виконання умов укладеного між сторонами правочину, позивач здійснив наступні розрахунки за товар:
1.Попередня оплата за метал вуглецевий за рахунком-фактурою №824 від 29.04.2021 в сумі 545526,42 грн (платіжні інструкції від 08.06.2021 №№130745, 130748, 130750, 130752, 130753, 130776, 130758, 130759, 130760, 130761, 130763, 130788, 130789, 130830, 130831, 130836, 130837, 130880, 130840, 130795, 130799, 130803, 130806, 130807, 130815, 130824, 130833, 130846, 130853;
2.Оплата за метал вуглецевий за рахунком-фактурою №824 від 29.04.2021 в сумі 515282,11 грн (платіжні інструкції від 30.07.2021 №№136459, 136371, 135455, 136457, 136451, 136452, 136449, 136450, 136413, 136446, 136373, 136374, 136445, 136395, 136408, 136411, 136375, 136376, 136378, 136400, 136381, 136384, 136386, 136398, 136421, 136444, 136399, 136417);
3.Попередня оплата за металопродукцію вуглецеву за рахунком-фактурою №1241 від 13.07.2021 в сумі 55417,71 грн (платіжні інструкції від №№136021, 136009, 136001, 136000, 135999;
4.Оплата за труби згідно рахунку-фактури від 14.07.2021 №1247 в сумі 16299,00 грн. (платіжні інструкції від 30.07.2021 №№136423, 136397).
Як стверджує позивач у позовній заяві, за вказаними господарськими операціями, ним у встановленому законодавством порядку було сплачено ПДВ в загальному розмірі 97833,14 грн, а отже відповідач, з урахуванням проведених покупцем оплат за товар та фактично поставленого товару, мав оформити податкові накладні за вказаними господарськими операціями на наступні суми: 1) на суму 515282,11 грн в т.ч. ПДВ - 85880,35 грн; 2) на суму 55417,71 грн в т.ч. ПДВ - 9236,29 грн; 3) на суму 16299,00 грн, в т.ч. ПДВ - 2716,50 грн та зареєструвати їх в Єдиному реєстрі податкових накладних у визначені законодавством строки, однак всупереч положень ст.201 Податкового кодексу України та п.7.5 договору, станом на дату звернення з даною позовною заявою до суду, відповідач свої зобов`язання не виконав, не оформив вказані податкові накладні і не зареєстрував їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з чим позивач був позбавлений права на віднесення до складу податкового кредиту сплаченого ПДВ за цими операціями в загальній сумі 97833,14 грн, що і зумовило звернення позивача з відповідним позовом до суду.
01.08.2023 позивачем було направлено на адресу відповідача претензії-вимоги №501-06/200 від 27.07.2023 на суму 95116,64 грн та №501-06/201 від 27.07.2023 на суму 2716,50 грн, однак відповідач відповіді на ці претензії не надав, збитки позивача не відшкодував.
Спір у справі виник внаслідок того, що в порушення п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України відповідачем як продавцем за укладеним між сторонам договором не було виконано обов`язку щодо своєчасного складення та реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим у позивача відсутня можливість включити суму ПДВ до податкового кредиту, а відповідно, зменшити податкове зобов`язання на зазначену суму.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п.14.1.181 ст.14 Податкового кодексу України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, податковий кредит - сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
За змістом підпункту а п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Відповідно до п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування. Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
За змістом п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису (п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.7 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем. Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Отже, згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України на продавця товарів/послуг покладено обов`язок в установлені терміни скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим зумовлено обґрунтоване сподівання контрагента на те, що це зобов`язання буде виконано, оскільки тільки підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних суми податку можуть бути віднесені до складу податкового кредиту.
Відповідно до частин 1, 2 ст.22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) витрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
За змістом ст.224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права та законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Зважаючи на зазначені норми, для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи (порушення зобов`язання); 2) шкідливого результату такої поведінки - збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; 4) вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності хоча б одного із цих елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не настає.
Як вбачається з матеріалів справи, податкові накладні за господарськими операціями з позивачем відповідач не зареєстрував, внаслідок чого позивач був позбавлений права включити до складу податкового кредиту суми ПДВ, сплачені у складі вартості придбаного у відповідача товару, та, відповідно, скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання з ПДВ. Доказів протилежного відповідач суду не надав.
За висновками суду, у розглядуваній справі є прямий причинно-наслідковий зв`язок між бездіяльністю відповідача щодо виконання визначеного законом обов`язку зареєструвати податкові накладні та неможливістю включення позивачем до податкового кредиту відповідного періоду сум ПДВ, сплачених у складі вартості придбаних у відповідача товарів, а також, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на зазначену суму, яка фактично є збитками цієї особи. Отже, наявні усі елементи складу господарського правопорушення.
При цьому, як встановлено судом, розмір збитків, який обчислений позивачем є невірним. Так, позивач включив до збитків ПДВ на суму 2716,50 грн, сплачений відповідачу у складі вартості товару за рахунком-фактурою від 14.07.2021 №1247 згідно платіжних інструкцій від 30.07.2021 №№136423, 136397. Проте, у призначенні платежу платіжних інструкцій позивача, згідно яких оплачено цей рахунок, міститься посилання на договір №500-10/13581 від 27.07.2021, правовідносини сторін за яким не є предметом розгляду у справі, що розглядається (позивачем заявлені позовні вимоги у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов укладеного між сторонами договору поставки №260-411 від 25.03.2021).
Таким чином, за розрахунком суду, належний до сплати відповідачем на користь позивача розмір збитків дорівнює 95116,64 грн.
За таких обставин, враховуючи всі наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно положень п.2 ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України, приймаючи до уваги висновки суду про часткове задоволення позовних вимог, судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.129, 236-238, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Євробудпостач" (01013, місто Київ, вулиця Промислова, будинок 4, ідентифікаційний код 43565620) на користь Приватного акціонерного товариство "Азот" (18028, Черкаська обл., місто Черкаси, вулиця Героїв Холодного Яру, будинок 72, ідентифікаційний код 00203826) збитки на суму 95116 (дев`яносто п`ять тисяч сто шістнадцять) грн 64 коп. та судовий збір у розмірі 2943 (дві тисячі дев`ятсот сорок три) грн 92 коп.
3. В іншій частині позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст.ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ю.М.Смирнова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118554050 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Смирнова Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні