Справа №760/8019/21
1-кп/760/587/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.03.2024 м. Київ
Солом`янський районний суд міста Києва у складі:
головуючого судді судді ОСОБА_1 ,
при секретарі судового засіданні ОСОБА_2 ,
за участю:
прокурора ОСОБА_3 ,
обвинуваченого ОСОБА_4 ,
захисника обвинуваченого адвоката ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Солом`янського районного суду міста Києва за адресою м. Київ, вул. Максима Кривоноса, 25 кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №52020000000000464 від 23.07.2020 року, на підставі обвинувального акту, затвердженого 01.04.2021 прокурором четвертого відділу управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 , за обвинуваченням
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Перм Російської Федерації, громадянина України, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
До Солом`янського районного суду міста Києва надійшов обвинувальний акт у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №52020000000000464 від 23.07.2020 року, затверджений прокурором четверного відділу управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 01.04.2021., за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України.
Відповідно до змісту обвинувального акту слідує, що:
ОСОБА_4 відповідно до наказу НГУ № 36 о/с від 22.03.2016 призначений на посаду заступника начальника управління - начальник відділу капітального будівництва управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління Національної гвардії України (далі - НГУ).
Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про Національну гвардію України» діяльність НГУ ґрунтується на принципах верховенства права, законності, відкритості для демократичного цивільного контролю, прозорості, відповідальності, централізованого керівництва та єдиноначальності.
Згідно зі ст. 4 Закону України «Про Національну гвардію України» НГУ у своїй діяльності керується Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України і КМУ, а також виданими відповідно до них нормативно-правовими актами МВС України, іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України «Про Національну гвардію України» за вчинення протиправних дій та бездіяльність військовослужбовці НГУ несуть серед іншого кримінальну відповідальність згідно із законом.
Згідно із підпунктом 21 пункту 4 Положення про головний орган військового управління НГУ, затвердженого Указом Президента України від 28.03.2014 № 346/2014 Головний орган військового управління НГУ відповідно до покладених на нього завдань виступає в установленому порядку замовником (пайовиком) робіт із придбання житла для військовослужбовців
ІНФОРМАЦІЯ_2 (код ЄДРПОУ 08803498), за організаційно правовою формою є органом державної влади. Місцезнаходження юридичної особи: АДРЕСА_2 .
Згідно із підпунктом 1.2 Положення про управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ, затвердженого Наказом командувача НГУ від 06.03.2017 № 139 зазначене управління є структурним підрозділом Головного управління НГУ. До складу управління входить: відділ капітального будівництва; відділ квартирно - експлуатаційного забезпечення; служба технічного нагляду; фінансова служба.
У своїй діяльності вказане управління керується Конституцією України, Законом України «Про Національну гвардію України», іншими законами України, актами Президента України, КМУ, а також виданими відповідно до них нормативно-правовими актами МВС, іншими нормативно-правовими актами та цим Положенням.
Згідно із пунктом 2.4 цього Положення одним із основних завдань управління є закупівля, оплата товарів, робіт та послуг, пов`язаних з будівництвом (придбанням) житла у межах видатків загального та спеціального фондів за укладеними договорами (угодами).
Згідно із пунктом 2.2 цього Положення одним із основних завдань управління є здійснення розквартирування територіальних управлінь, з`єднань, військових частин (підрозділів), у місцях постійної та тимчасової дислокації, забезпечення їх комунальними послугами, обладнанням, будівельними матеріалами, меблями, інвентарем та проведення контролю за використанням та утриманням основних фондів.
Згідно із пунктом 4.4. цього Положення на посаду заступника начальника управління - начальника відділу капітального будівництва, яку займав ОСОБА_4 , призначаються військовослужбовці з вищою будівельною освітою за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста і стажем роботи за фахом не менше п`яти років.
ОСОБА_4 відповідно до покладених на нього завдань згідно із функціональних обов`язків зобов`язаний:
- здійснювати керівництво діяльністю відділу капітального будівництва, проводити контроль за належним виконанням покладених завдань і функцій на відділ;
- забезпечити виховання та професійну підготовку особового складу, проводити контроль за виконанням ними службових обов`язків, додержанням внутрішнього порядку та службової дисципліни;
- організовувати роботу щодо підготовки заявок до Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерства фінансів, МВС України на отримання державних капітальних вкладень, створювати відповідні умови для їх освоєння;
- організовувати роботу по проведенню аналізу ринку нерухомості, надавати пропозиції щодо ефективного використання капітальних вкладень з метою здійснення закупівлі житла;
- проводити аналіз ефективності освоєння капітальних вкладів, здійснення взаєморозрахунків з організаціями відповідно до договорів (угод) та надавати пропозиції щодо проведення претензійної роботи;
- знати ділові, моральні та психологічні якості особового складу відділу, постійно проводити з особовим складом роботу по вихованню і вдосконаленню підготовки за фахом;
- у межах своїх повноважень застосовувати заохочування до особового складу і накладати на них дисциплінарні стягнення.
Разом із цим ОСОБА_4 за довіреністю, посвідченою 12.07.2016 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 за реєстровим № 1425, виданою командувачем НГУ, уповноважений бути представником Головного управління НГУ у всіх державних, комунальних та інших установах, підприємствах та організаціях, незалежно від їх форми власності та підпорядкування, у тому числі в органах державної адміністрації та місцевого самоврядування, в органах нотаріату, в державних нотаріальних конторах, у приватних нотаріусів, у банківських установах, в органах Державної казначейської служби України, в Державній реєстраційній службі України (Укрдержреєстр) та її структурних підрозділах, територіальних органах Міністерства юстиції, перед державними реєстраторами, у відповідному бюро технічної інвентаризації, у суб`єктів господарювання та інших установах з питань, пов`язаних із придбанням (купівлею) квартир на території України за ціною та на умовах, йому відомих, згідно з чинним законодавством, в тому числі проводити розрахунки по укладених договорах в безготівковій формі в межах коштів, що надходять на рахунки управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ, які відкриті в органах Державної казначейської служби України. За цією довіренністю ОСОБА_4 надано право: підписувати та подавати від імені Головного управління НГУ всі необхідні заяви, в тому числі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, довідки, документи, звернення, клопотання, отримувати довідки, витяги, документи, укладати та підписувати договори купівлі-продажу (при необхідності укладати та підписувати попередні договори, договори про внесення змін та доповнень та/або договори про розірвання укладених раніше договорів), отримувати витяги, інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав, технічні паспорти, сплачувати всі необхідні платежі, збори, податки, мито, розписуватися від імені Головного управління НГУ, а також вчиняти всі інші юридично значущі дії, пов`язані з виконанням цієї довіреності.
Таким чином, ОСОБА_4 після призначення його на вищевказану посаду постійно та ще й за спеціальним повноваженням (довіренністю), здійснював функції представника влади, а також постійно обіймав в органах державної влади посаду, пов`язану з виконанням організаційно - розпорядчих та адміністративно - господарських функцій у зв`язку з чим відповідно до ст. 18 КК України та примітки до ст. 364 КК України набув статус службової особи та ніс особисту відповідальність за дотримання чинного законодавства.
Маючи вказаний статус, ОСОБА_4 , нехтуючи положеннями Конституції України, Закону України «Про Національну гвардію України», Положенням про головний орган військового управління НГУ, Положенням про управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ, власними функціональними обов`язками, вчинив злочин за наступних обставин.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» Міністерству внутрішніх справ України (далі - МВС України) (як головному розпоряднику бюджетних коштів) на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Національної гвардії України (далі - НГУ) виділено грошові кошти в сумі 200 мільйонів гривень, з яких, відповідно до розподілу за напрямами коштів, передбачених у Державному бюджеті за програмою 1003090 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців НГУ» на 2017 рік, затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 22.03.2017 № 187-р, передбачено спрямувати на придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку в розмірі 85 941 76 000 гривень.
Постановою КМУ від 16.02.2011 № 147, затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу (далі - Порядок).
Порядком (із відповідними змінами) визначено процедуру використання коштів, передбачених у Державному бюджеті України на відповідний рік на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців НГУ, таким головним розпорядником бюджетних коштів - відповідальним виконавцем за бюджетними програмами, як МВС України.
На виконання пункту 3-2 Порядку для придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку, Наказом МВС України від 30.08.2016 № 880 «Про утворення конкурсної комісії з придбання житла для військовослужбовців НГУ» утворено конкурсну комісію та затверджено її склад (вісім осіб з числа представників юридичної та фінансової служби, служби з питань запобігання та виявлення корупції, служби внутрішнього аудиту та фінансового контролю НГУ, як того вимагають положення Порядку), а саме:
- заступник командувача НГУ (з тилу - начальник логістики) ОСОБА_8 - голова комісії;
- начальник управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ ОСОБА_9 - заступник голови комісії;
- начальник фінансової служби управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ ОСОБА_10 - секретар комісії;
- заступник начальника управління - начальник відділу капітального будівництва управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ ОСОБА_4 - член комісії;
- начальник служби договірно-претензійної роботи відділу договірно-претензійної роботи та представництва інтересів Головного управління в судах Головного управління НГУ ОСОБА_11 - член комісії;
- начальник служби аудиту відповідності та фінансового аудиту відділу внутрішнього аудиту Головного управління НГУ ОСОБА_12 - член комісії;
- начальник служби забезпечення будівництва житлових об`єктів відділу капітального будівництва управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ ОСОБА_13 - член комісії;
- офіцер служби з питань запобігання та виявлення корупції відділу адміністративно-аналітичної та правової роботи апарату командувача Головного управління НГУ ОСОБА_14 - член комісії.
Згідно з абзацом другим пункту 3-2 Порядку, до основних завдань вказаної конкурсної комісії належить:
- опублікування інформації про проведення конкурсу та його результати в засобах масової інформації та на офіційному веб - сайті головного розпорядника бюджетних коштів. В інформації зазначаються, зокрема, вимоги до житла, яке придбавається, зміст конкурсної документації, адреса, номер телефону і режим роботи конкурсної комісії, строк подання конкурсної документації (не менш як 10 днів), дата і місце проведення конкурсу;
- розгляд конкурсних пропозицій (протягом 10 робочих днів);
- визначення переможця (переможців) конкурсу;
- складення протоколу про результати проведення конкурсу.
Крім того, у своїй діяльності конкурсна комісія згідно Порядком повинна керуватися:
- положеннями діючого законодавства України щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти під час будівництва (купівлі) житла;
- конкурсних засад (визначення переможцем учасника, який подав найвигіднішу конкурсну пропозицію) при придбанні житла на умовах пайової участі та вторинному ринку;
- чітко визначеним переліком документів, що подаються учасниками конкурсу.
Так, ОСОБА_4 , будучи військовослужбовцем вищого офіцерського складу Головного управління НГУ та членом конкурсної комісії, утвореної Наказом МВС України від 30.08.2016 № 880 «Про утворення конкурсної комісії з придбання житла для військовослужбовців НГУ» з метою реалізації програми по придбанню житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку для військовослужбовців НГУ передбачених у Державному бюджеті на 2017 рік, 14.04.2017 був присутнім при проведенні засідання конкурсної комісії під головуванням ОСОБА_9 та інших членів комісії у приміщенні ГУ НГУ за адресою: АДРЕСА_3 .
Згідно з протоколом від 14.04.2017 № 1 конкурсною комісією прийнято рішення щодо затвердження конкурсної документації з придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку для військовослужбовців Національної гвардії України.
Предметом закупівлі визначено квартири у населених пунктах Києво-Святошинського району Київської області (м. Вишневе, с. Софіївська Борщагівка, с. Тарасівка, с. Петропавлівська Борщагівка, м. Буча, м. Ірпінь, смт. Коцюбинське) на умовах пайової участі та на вторинному ринку. Разом із цим предмет закупівлі поділено на лоти: лот № 1 - до 21 однокімнатної квартири у Київській області; лот № 2 - до 30 двокімнатних квартир; лот АДРЕСА_4 .
Оголошення про проведення конкурсу з придбання квартир 19.04.2017 опубліковано на веб - сайті ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Відповідно до розділу 10 конкурсної документації з метою документального підтвердження інформації, вимоги щодо якої встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 147 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» (із змінами), учасник у складі конкурсної пропозиції подає, зокрема, копії рішень місцевих органів влади щодо передачі зовнішніх інженерних мереж до експлуатуючих організацій; засвідчені копії актів прийому-передачі до експлуатуючих організацій зовнішніх інженерних мереж та/або договору спільної експлуатації та розмежування діяльності (для юридичних осіб).
В подальшому у квітні-травні 2017 року на адресу Головного управління НГУ надійшли конкурсні пропозиції від учасників конкурсу, серед яких були конкурсні пропозиції ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ», ТОВ "ГІПЕРБУД КАПІТАЛ", ТОВ "КИЇВ КАПІТАЛ ІНВЕСТ", а саме:
- за лотом № 1 отримано 6 конкурсних пропозицій;
- за лотом № 2 отримано 9 конкурсних пропозицій;
- за лотом № 3 отримано 3 конкурсні пропозиції.
Приблизно об 11 год. 00 хв. 12.05.2017 за адресою: АДРЕСА_3 , де розміщено ІНФОРМАЦІЯ_6, відбулось засідання конкурсної комісії під головуванням ОСОБА_9 за участі ОСОБА_4 та інших членів комісії.
Під час засідання конкурсної комісії здійснено розкриття конкурсних пропозицій, наданих учасниками конкурсу.
Згідно з протоколом від 12.05.2017 № 2 ухвалено рішення про визнання конкурсу за лотами № № 1, 2, 3 таким, що відбувся, та допущено до оцінки конкурсних пропозицій усіх учасників конкурсу.
Разом з іншими до конкурсу за умисного сприяння членів конкурсної комісії ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , допущено пропозиції учасників ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ», ТОВ "ГІПЕРБУД КАПІТАЛ" та ТОВ "КИЇВ КАПІТАЛ ІНВЕСТ" в порушення чинного законодавства щодо публічних закупівель, без обов`язкових висновків щодо невідповідності поданих конкурсних пропозицій зазначених Товариств, приховування останніми від інших учасників конкурсної комісії фактів невідповідності вимогам конкурсної документації, а саме: відсутності документів, перелік яких вимагався конкурсною документацією, зокрема: копій рішень місцевих органів влади щодо передачі зовнішніх інженерних мереж до експлуатуючих організацій та засвідчених копій актів приймання-передачі до експлуатуючих організацій зовнішніх інженерних мереж та/або договорів спільної експлуатації та розмежування діяльності. Водночас у конкурсних пропозиціях були наявні гарантійні листи ТОВ «Дієва Хвиля» (як замовника будівництва) та довідка інженера Технагляду ТОВ «Дієва Хвиля» ОСОБА_15 , які свідчили про те, що готовність будівельно-монтажних робіт по будинку до введення в експлуатацію становить 90%, але зовнішні інженерні мережі до експлуатаційних організацій не передані. Також конкурсна документація ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» була засвідчена відбитком печатки ТОВ "ГІПЕРБУД КАПІТАЛ".
У подальшому приблизно об 11 год. 00 хв. 23.05.2017 за адресою: АДРЕСА_7 де розміщено ІНФОРМАЦІЯ_6, відбулось третє засідання конкурсної комісії задля оцінки конкурсних пропозицій під головуванням ОСОБА_9 , за участі ОСОБА_4 та інших членів комісії.
При проведенні оцінки конкурсних пропозицій, наданих учасниками конкурсу, в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 147 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» членами конкурсної комісії ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , яким достовірно було відомо про те, що у складі конкурсних пропозиції учасника ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» відсутні документи, перелік яких вимагався конкурсною документацією, зокрема копії рішень місцевих органів влади щодо передачі зовнішніх інженерних мереж до експлуатуючих організацій і засвідчені копії актів прийому-передачі до експлуатуючих організацій зовнішніх інженерних мереж та/або договору спільної експлуатації та розмежування діяльності, а представлені учасником на конкурс квартири не підключені до зовнішніх інженерних мереж та є фактично непридатними до проживання, в порушення вимог законодавства, не вжито заходів до відхилення пропозиції учасника та шляхом ведення в оману інших членів комісії визнано переможцем конкурсу ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ».
Згідно з протоколом конкурсної комісії від 23.05.2017 № 3 за підсумками розгляду та оцінки конкурсних пропозицій за лотами № № 1, 2, 3 переможцем визнано ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» з пропозицією постачання 19 квартир із вартістю 1 кв. м 12350 гривень за адресою: АДРЕСА_5 , а саме: за лотом № 1 - 7 квартир (273,2 кв. м), за лотом № 2 - 9 квартир (600,4 кв. м), за лотом № 3 - 3 квартири (236,67 кв. м). Разом із цим для придбання необхідної кількості квартир додатково визначено переможцями інших учасників конкурсу, цінова пропозиція яких була найменшою після пропозицій ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ».
Відповідно до ч. 1 ст. 379 Цивільного кодексу України житлом фізичної особи є житловий будинок, квартира, інше приміщення, призначені та придатні для постійного проживання в них. Частиною 1 ст. 382 Цивільного кодексу України встановлено, що квартирою є ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання.
Придатність житла передбачає систему вимог, зокрема технічних, закріплених у додатку Б «Терміни та визначення понять» до Державних будівельних норм В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення», затверджених наказом Держбуду України від 18.05.2005 № 80 (далі - ДБН). Згідно з ними житлове приміщення - опалюване приміщення, розташоване у надземному поверсі, призначене для цілорічного проживання і яке відповідає санітарно-епідеміологічним вимогам щодо мікроклімату і повітряного середовища, природного освітлення, допустимих рівнів нормованих параметрів відносно шуму, вібрації, ультразвуку та інфразвуку, електричних та електромагнітних полів та іонізуючого випромінювання. Технічне оснащення багатоквартирного житлового будинку - інженерні комунікації та технічні пристрої, необхідні для забезпечення санітарно-гігієнічних умов і безпечної експлуатації квартир (загальнобудинкові мережі тепло-, водо-, газо-, електропостачання, бойлерні, обладнання пожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення; пристрої ліфтів, центральних розподільних щитів, елеваторних вузлів, а також елементи благоустрою території). На виконання п. 5.13 ДБН житлові будинки повинні обладнуватися господарсько-питним водопроводом холодної і гарячої води, побутовою каналізацією, зливостоками та внутрішнім протипожежним водопроводом, що проектуються згідно з вимогами СНиП 2.04.01.
В подальшому, незважаючи на реальний технічний стан квартир, 31.05.2017 ОСОБА_4 , піддавшись на запевнення ОСОБА_10 щодо законності правочину, перебуваючи в приміщенні офіса приватного нотаріуса за адресою: АДРЕСА_6 , діючи на підставі довіреності від 12.07.2016 виданої командувачем НГУ, в порушення п. 1 ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, маючи будівельну освіту, особисто, відповідно до функціональних обов`язків, попередньо візуальний огляд квартир не проводив, не перевірив квартири, запропоновані переможцем ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» для придбання, на відповідність конкурсним умовам (стан добудови, підключення до зовнішніх інженерних мереж, придатність до проживання), уклав ряд договорів про придбання зазначених квартир, а саме:
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1038, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління Національної гвардії України придбало квартиру 56 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 485355 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління Національної гвардії України та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1041, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики ІНФОРМАЦІЯ_4 придбало квартиру 72 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 857 090 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління НГУ та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1044, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ придбало квартиру 58 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 852150 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління НГУ та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1047, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ придбало квартиру 73 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 749645 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління НГУ та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за \№ 1050, згідно з яким Головне управління Національної гвардії України в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ придбало квартиру 79 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 859560 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління НГУ та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1053, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ придбало квартиру 80 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 747175 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління НГУ та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання обов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1056, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ придбало квартиру 84 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 484 120 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління НГУ та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1059, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики Головного управління НГУ придбало квартиру 86 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 860 795 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками Головного управління Національної гвардії України та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1062, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_6 в особі відокремленого підрозділу - управління розквартирування і капітального будівництва логістики ІНФОРМАЦІЯ_4 придбало квартиру 91 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 484 120 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1065, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 93 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 862 030 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1068, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 94 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 754 585 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1071, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 95 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 465 595 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1074, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 100 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 860 795 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1077, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 104 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 477 945 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1080, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 105 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 485 355 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу;
- договір купівлі-продажу, зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_7 вiд 31.05.2017 за № 1083, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартиру 106 у будинку АДРЕСА_5 за ціною 491 530 гривень та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» складено акт прийому-передачі квартири від 31.05.2017, до якого внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором купівлі-продажу.
Відповідно до умов укладених договорів купівлі-продажу квартир продавець гарантує, що усі інженерні комунікації, котрі знаходяться у квартирі, перебувають в робочому стані і функціонують за призначенням (п. 1.4).
Згідно з п.п. 2.1 та 2.2 укладених договорів купівлі-продажу квартир продавець:
- зобов`язаний передати у власність покупцю квартиру, якість якої відповідає державним стандартам, технічним умовам та чинному законодавства щодо показників якості такого роду/виду квартир;
- відповідає за належну якість квартири, а також зобов`язаний засвідчити її якість належними підтверджувальними документами.
Пунктом 11.7 закріплено, що продавець та покупець підтверджують, що на час нотаріального посвідчення цього Договору цей Договір відповідає дійсним намірам і не носить характеру фіктивного та удаваного правочину, а також не є зловмисним.
Покупець стверджує, що при візуальному огляді квартири, який проведено до оформлення цього Договору, недоліків або дефектів, які перешкоджали б використанню квартири за цільовим призначення, не виявлено (п. 11.8).
У подальшому ОСОБА_4 , піддавшись на запевнення ОСОБА_10 про законність власних дій, перебуваючи у м. Києві, не вивчаючи заяву ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» від 12.05.2017 про участь у конкурсі з додатками, достовірно знаючи про те що, ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» не є забудовником, у зв`язку із чим не має майнових прав на предмет закупівлі, уклав договір із ОСОБА_16 про придбання житла на умовах пайової участі за державні кошти № 1, згідно з яким ІНФОРМАЦІЯ_5 придбало квартири за №№ 115, 164, 171 у будинку АДРЕСА_5 , сума договору становить 2 922 874,50 гривні.
В подальшому 27.07.2017 ОСОБА_4 та ОСОБА_16 в м. Києві уклали додаткову угоду до згаданого договору, відповідно до якої збільшено ціну договору до 3 180 125 гривень, та шляхом підписання і скріплення печатками ІНФОРМАЦІЯ_4 та ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» склали акт прийому-передачі квартири від 27.07.2017, до яких внесено неправдиві відомості про виконання зобов`язань, передбачених договором про придбання житла на умовах пайової участі.
Крім того, ОСОБА_4 , будучи відповідальним військовослужбовцем Головного управління НГУ та членом конкурсної комісії, утвореної Наказом МВС України від 30.08.2016 № 880 «Про утворення конкурсної комісії з придбання житла для військовослужбовців НГУ» з метою реалізації програми по придбанню житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку для військовослужбовців НГУ передбачених у Державному бюджеті на 2017 рік, 14.11.2017 був присутнім при проведенні засідання конкурсної комісії під головуванням ОСОБА_9 та інших членів комісії у приміщенні ГУ НГУ за адресою: АДРЕСА_3 ..
Згідно з протоколом від 14.11.2017 № 13 конкурсною комісією прийнято рішення щодо затвердження конкурсної документації з придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку для військовослужбовців Національної гвардії України.
Предметом закупівлі визначено квартири, зокрема, у населеному пункті м. Києві, на умовах пайової участі та на вторинному ринку. Разом із цим предмет закупівлі поділено на лоти в тому числі лот № 17 - до 10 квартир у м. Києві.
Оголошення про проведення конкурсу з придбання квартир 14.11.2017 опубліковано на веб-сайті ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Відповідно до розділу 10 конкурсної документації з метою документального підтвердження інформації, вимоги щодо якої встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 147 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» (із змінами), учасник у складі конкурсної пропозиції подає, зокрема, копії рішень місцевих органів влади щодо передачі зовнішніх інженерних мереж до експлуатуючих організацій; засвідчені копії актів прийому-передачі до експлуатуючих організацій зовнішніх інженерних мереж та/або договору спільної експлуатації та розмежування діяльності (для юридичних осіб).
У період з 14.11.2017 по 29.11.2017 року на адресу Головного управління НГУ надійшли конкурсні пропозиції від учасників конкурсу, за лотом № 17 отримано 6 конкурсних пропозицій.
Приблизно об 11.00 год. 29.11.2017 за адресою: АДРЕСА_3 , де розміщено ІНФОРМАЦІЯ_6, відбулось засідання конкурсної комісії під головуванням ОСОБА_9 за участі ОСОБА_4 , та інших членів комісії.
Під час засідання конкурсної комісії здійснено розкриття конкурсних пропозицій, наданих учасниками конкурсу.
Згідно з протоколом від 29.11.2017 № 14 ухвалено рішення про визнання конкурсу за лотом № 17 таким, що відбувся, та допущено до оцінки конкурсних пропозицій усіх учасників конкурсу.
Разом з іншими до конкурсу допущено пропозиції учасника ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» (код ЄДРОПОУ 37602245), які не відповідали вимогам конкурсної документації, а саме: відсутні документи, перелік яких вимагався конкурсною документацією, зокрема: копії рішень місцевих органів влади щодо передачі зовнішніх інженерних мереж до експлуатуючих організацій та засвідчені копії актів прийому-передачі до експлуатуючих організацій зовнішніх інженерних мереж та/або договору спільної експлуатації та розмежування діяльності. Водночас у конкурсних пропозиціях наявний гарантійний лист ТОВ «Дієва Хвиля» (як замовника будівництва), з якого вбачається те, що, зовнішні інженерні мережі до експлуатаційних організацій не передані.
ОСОБА_4 , достовірно знаючи, про відсутність підключення на постійній основі зовнішніх інженерних мереж постачання комунальних послуг (газопостачання, водовідведення, каналізування, електропостачання) до будинку АДРЕСА_5 , як член комісії та фахівець в галузі будівництва, не вжив заходів до відхилення пропозиції учасника ТОВ «БУЧАЖИТЛОБУД-КРЕДИТ» на цій стадії конкурсу.
Унаслідок сукупності вищезгаданих протиправних дій ОСОБА_4 , що виразились у службовій недбалості, тобто неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам, державному бюджету в особі Національної гвардії України завдано збитків на загальну суму 17 337 970 грн.
Дії обвинуваченого ОСОБА_4 під час досудового розслідування кваліфіковано за ч. 2 ст. 367 КК України, а саме службова недбалість, тобто неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам.
Під час судового розгляду кримінального провадження від захисника обвинуваченого ОСОБА_4 адвоката ОСОБА_5 до суду надійшло клопотання про закриття кримінального провадження у зв`язку із закінченням строків давності, яке обґрунтовано тим, що ОСОБА_4 обвинувачується в діяннях, які відбувалися у період з 12 травня 2017 року по 29 листопада 2017 року, фактично із вказаного часу до теперішнього часу минуло більше, ніж 5 років, у зв`язку із чим закінчився відповідний строк давності притягнення до кримінальної відповідальності. У зв`язку із чим, захисник просила звільнити ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, на підставі ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності, та закрити кримінальне провадження.
Обвинувачений ОСОБА_4 підтримав клопотання свого захисника адвоката ОСОБА_5 про звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності та закриття кримінального провадження, обвинуваченому судом було роз`яснено, та він повідомив суд, що розуміє, що має право на загальний судовий розгляд, та звільнення його від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності є нереабілітуючою обставиною, та не свідчить про його невинуватість у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення. Водночас - обвинувачений надав свою згоду на звільнення від кримінальної відповідальності за закінченням строків давності.
Обвинувачений ОСОБА_4 додатково зазначив, що свою вину у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення він не визнає, не згодний із обставинами, викладеними в обвинувальному акті, однак закриття кримінального провадження на підставі ст. 49 КК України у випадку надходження відповідного клопотання від обвинуваченого, є обов`язком, а не правом суду. У зв`язку із чим, просив закрити кримінальне провадження відносно нього, звільнивши його від кримінальної відповідальності.
Прокурор ОСОБА_3 не заперечував проти задоволення клопотання захисника, зазначив, що дійсно є підстави для закриття кримінального провадження за закінченням строків давності, просив клопотання захисника задовольнити. Зазначив, що процесуальні витрати та речові докази у кримінальному провадженні відносно ОСОБА_4 відсутні.
Потерпілих у кримінальному провадженні немає, цивільний позов не заявлено.
Заслухавши думки учасників кримінального провадження стосовно клопотання захисника обвинуваченого про закриття кримінального провадження у зв`язку із закінченням строків давності та звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності з цих підстав, вивчивши матеріали кримінального провадження, суд дійшов до наступних висновків.
Згідно із п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України кримінальне провадження закривається судом у зв`язку із звільненням особи від кримінальної відповідальності.
Відповідно до ч. 1 ст. 285 КПК України особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
У відповідності до ч. 3 ст. 288 КПК України суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минуло п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини.
Так, кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 367 КК України, у вчиненні якого обвинувачуються ОСОБА_4 , відповідно до положень ч. 4 ст. 12 КК України віднесене до нетяжких злочинів.
Судом встановлено, що 01.04.2021 р. до Солом`янського районного суду міста Києва надійшов обвинувальний акт, затверджений 01.04.2021 р. прокурором четвертого відділу управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 , за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Зі змісту обвинувального акту вбачається, що інкриміноване ОСОБА_4 кримінальне правопорушення вчинено у період часу з 14.04.2017 р. по 29.11.2017 р., тобто строк притягнення ОСОБА_4 до кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, закінчився 30.11.2022 р. /т. 1 а. с. 1-17/.
З часу надходження обвинувального акту до Солом`янського районного суду міста Києва по справі були призначені та проведені судові засідання: 22.04.2021, 30.04.2021, 28.05.2021, 09.07.2021, 18.08.2021, 01.10.2021, 04.11.2021, 10.11.2021, 21.01.2022, 06.04.2022, 16.08.20222, 03.10.2022, 30.11.2022, 27.01.2023, 27.03.2023, 19.06.2023, 26.06.2023, 10.07.2023, 17.07.2023, 22.09.2023, 05.10.2023, 07.11.2023, 27.11.2023, 29.01.2024, 04.03.2024, 15.03.2024 р., судом досліджено 15 томів письмових доказів сторони обвинувачення, відповідно до встановленого судом порядку дослідження доказів у кримінальному провадженні.
З реєстру матеріалів досудового розслідування вбачається, що кримінальне провадження не зупинялося та строки притягнення обвинувачених до кримінальної відповідальності не переривались.
Таким чином, із врахуванням вищевикладеного, п`ятирічний строк притягнення обвинуваченого до кримінальної відповідальності за вчинення ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, закінчився 30.11.2022 року, що свідчить про наявність підстав для звільнення обвинуваченого ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, та закриття кримінального провадження.
Судом на виконання положень ст. 286 КПК України роз`яснено обвинуваченому наслідки задоволення судом заявленого стороною захисту клопотання та про право обвинуваченого вимагати загального судового розгляду, на що обвинувачений надав свою згоду на звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності.
Таким чином, враховуючи вищевикладене клопотання захисника обвинуваченого про звільнення від кримінальної відповідальності відповідно до ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності підлягає задоволенню.
Процесуальні витрати по кримінальному провадженню відсутні.
Цивільний позов у кримінальному провадженні не заявлено.
Речові докази у кримінальному провадженні відсутні.
Враховуючи вищевикладене, керуючись положеннями ст. ст. 2, 124, п. 1 ч. 2 ст. 284, ст. ст. 285 - 288, 369-372 КПК України, п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України, суд -
УХВАЛИВ:
Клопотання захисника обвинуваченого ОСОБА_4 адвоката ОСОБА_5 про звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності та закриття кримінального провадження, - задовольнити.
Звільнити обвинуваченого ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України.
Кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №52020000000000464 від 23.07.2020 року, за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України, - закрити на підставі п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України у зв`язку із звільненням особи від кримінальної відповідальності відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України.
Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Київського апеляційного суду через Солом`янський районний суд міста Києва протягом семи днів з дня її оголошення.
Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Суддя: ОСОБА_1
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118559017 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість |
Кримінальне
Солом'янський районний суд міста Києва
Застрожнікова К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні