РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 квітня 2024 р. Справа № 120/626/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маслоід Олени Степанівни, розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1 (
АДРЕСА_1 )
до: Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області (вул. Центральна, 11, корп. 1, с. Краснопілка, Гайсинський р-н, Вінницька обл., 23733)
про: визнання дій протиправними
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовною заявою до Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області (далі - відповідач) про:
- визнання протиправними дій відповідача, які полягають у розгляді заяви кандидата на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради, Краснопільської об`єднаної територіальної громади, Гайсинського району, Вінницької області ОСОБА_1 від 12.11.2020 року про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244, №050248 через 38 місяців з дня реєстрації такої заяви в Краснопільській сільській територіальній виборчій комісії Гайсинського району Вінницької області;
- визнання протиправним рішення відповідача про відмову у наданні кандидату на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради, Краснопільської об`єднаної територіальної громади, Гайсинського району, Вінницької області ОСОБА_1 для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №№ 050244, 050248.
Крім того, позивач просить суд постановити окрему ухвалу з повідомленням про вчинення головою Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_2 кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст. 157, 382 Кримінального кодексу України, та направити окрему ухвалу до Головного управління Національної поліції у Вінницькій області для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про вчинене головою Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_2 кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст. 157, 382 Кримінального кодексу України.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.11.2020 року у справі №120/6833/20 відповідача було зобов`язано розглянути заяву кандидата на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради, Краснопільської об`єднаної територіальної громади, Гайсинського району, Вінницької області ОСОБА_1 від 12.11.2020 року про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244 та №050248. Водночас позивач наголошує, що відповідач лише 11.01.2024 року надав відповідь на вищевказану заяву, за змістом якої повідомлено про передачу запитуваних документів в архів та, відповідно, неможливість надання для ознайомлення. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 22.01.2024 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвала про відкриття провадження отримана відповідачем 01.02.2024 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.
Правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався, відтак суд, керуючись приписами КАС України, розглядає справу за наявними матеріалами.
Ч. 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
У відповідності до вимог ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.
Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" в Україні призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Так, відповідно до посвідчення №1 від 23.09.2020 року позивач був зареєстрований відповідачем як кандидат на посаду сільського голови Краснопільської ради Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
Як суб`єкт виборчого процесу позивач 12.11.2020 року звернувся до відповідача із заявою про надання йому для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244 та №050248.
Водночас у визначений законодавством строк відповідач вказану заяву не розглянув, що зумовило звернення позивача до суду.
Так, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.11.2020 року у справі №120/6833/20-а визнано протиправною бездіяльність Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області щодо не розгляду заяви від 12.11.2020 року кандидата на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради, Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_1 про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244 та №050248 та зобов`язано Краснопільську сільську територіальну виборчу комісію Гайсинського району Вінницької області розглянути заяву кандидата на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради Краснопільської об`єднаної територіальної громади, Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_1 від 12.11.2020 року про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244 та №050248.
Листом від 05.01.2024 року Гайсинський відділ державної виконавчої служби у Гайсинському районі Вінницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) повідомив представника позивача про те, що у нього на виконанні перебуває виконавче провадження №63737974 щодо виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18.11.2020 року у справі №120/6833/20-а. 02.01.2024 державним виконавцем направлено відповідачу (боржнику) вимогу надати інформацію щодо виконання виконавчого листа №120/6833/20-а, однак станом на 05.01.2024 року відповідь від нього не надходила.
В подальшому, за результатами розгляду заяви позивача, відповідач 11.01.2024 року надав відповідь за вих.№1, якою повідомив, що запитувана позивачем інформація може бути надана йому лише за рішенням суду про ознайомлення з такою інформацією або ж за особистою згодою кожного громадянина зі списку виборців. Крім того, відповідач зазначив, що запитувані позивачем документи передано архів, у зв`язку з чим виготовлення їх копій неможливе.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо розгляду заяви від 12.11.2020 року з суттєвим порушенням строків та надання відмови на вказану заяву, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ст. 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
При цьому, ст. 69 Конституції України гарантовано, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX (далі ВК України).
Так, відповідно до ст. 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
За змістом ст. 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Ч. 3 цієї статті встановлено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).
За приписами ст. 23 ВК України підготовка і проведення виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюються публічно і відкрито.
З метою забезпечення публічного та відкритого характеру виборчого процесу виборчі комісії, що організовують підготовку та проведення відповідних виборів:
1) інформують громадян про свій склад, місцезнаходження та режим роботи, про виборчі округи і виборчі дільниці, про основні права виборців, у тому числі про право оскарження протиправних рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій та їх членів, органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових та службових осіб, які порушують або обмежують виборчі права;
2) забезпечують можливість для ознайомлення виборців, інших суб`єктів відповідного виборчого процесу зі списками виборців, передвиборними програмами партій (місцевих організацій партій), кандидатів, виборчими списками партій (організацій партій), відомостями про кандидатів;
3) роз`яснюють виборцям порядок голосування, у тому числі порядок заповнення виборчих бюлетенів;
4) оприлюднюють підсумки голосування та результати відповідних виборів;
5) надають іншу інформацію у випадках та в порядку, передбачених цим Кодексом.
Так, позивач, перебуваючи у статусі суб`єкта виборчого процесу як кандидат, зареєстрований для участі у виборах сільського голови Краснопільської сільської ради Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району, Вінницької області, 12.11.2020 року (під час виборчого процесу) звернуся до відповідача із заявою про надання йому для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244 та №050248.
Положеннями ч. 16 ст. 36 ВК України визначено, що заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Водночас, заява позивача від 12.11.2020 року у, визначений ВК України, строк розглянута не була, що встановлено рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.11.2020 року у справі №120/6833/20-а
Згідно з ч. 4 с. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Крім того, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.11.2020 року у справі №120/6833/20-а, яке набрало законної сили, відповідача зобов`язано розглянути заяву позивача від 12.11.2020 року про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях № 050244 та № 050248.
При цьому суд зауважує, що рішення суду не визначався термін розгляду заяви.
Відповідно до ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Враховуючи вищевказані приписи, суд дійшов висновку, що, навіть якщо рішенням суду від 18.11.2020 року і не встановлювався строк розгляду заяви позивача від 12.11.2020 року, відповідач при виконанні такого рішення був зобов`язаний керуватися приписами ч. 16 ст. 36 ВК України.
Натомість, відповідач лише 11.01.2024 року, тобто більше ніж через три роки, надав відповідь на заяву позивача від 12.11.2020 року, якою повідомив, що запитувана позивачем інформація може бути надана йому лише за рішенням суду про ознайомлення з такою інформацією або ж за особистою згодою кожного громадянина зі списку виборців. Крім того, відповідач зазначив, що запитувані позивачем документи передано архів, у зв`язку з чим виготовлення їх копій неможливе.
Жодних пояснень стосовно такого тривалого розгляду заяви відповідачем не надано.
Суд наголошує, що у відповідності до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наведених обставин, суд констатує, що відповідачем допущено протиправні дії, які полягають у розгляді заяви позивача від 12.11.2020 року про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях № 050244, №050248 через 38 місяців з дня реєстрації такої заяви в Краснопільській сільській територіальній виборчій комісії Гайсинського району Вінницької області.
Крім того, надаючи оцінку підставам для відмови у задоволенні заяви позивача, що визначені у листі від 11.01.2024, суд вказує, що як станом на дату звернення із заявою, так і на дату винесення рішення у справі №120/6833/20-а, позивач мав статус суб`єкта виборчого процесу як кандидат, зареєстрований для участі у виборах сільського голови Краснопільської сільської ради Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, у зв`язку з чим, відповідно до положень ст. 23 ВК України, мав на право на ознайомлення зі списками виборців.
Відтак, підстави для відмови у наданні позивачеві на ознайомлення списків виборців, які зазначені відповідачем у листі від 11.01.2024 року, виникли виключно внаслідок тривалої бездіяльності відповідача щодо розгляду відповідної заяви позивача та не існували на момент його звернення 12.11.2020 року.
Отже, відмова відповідача у наданні кандидату на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_1 для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №№ 050244, 050248 є протиправною.
Позивач також просить суд постановити окрему ухвалу з повідомленням про вчинення головою Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_2 кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст. 157, 382 Кримінального кодексу України, та направити окрему ухвалу до Головного управління Національної поліції у Вінницькій області для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про вчинене головою Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_2 кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст. 157, 382 Кримінального кодексу України.
В контексті наведено суд звертає увагу на таке.
Відповідно до ст. 249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
У разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.
Суд може постановити окрему ухвалу у випадку зловживання процесуальними правами, порушення процесуальних обов`язків, неналежного виконання професійних обов`язків (в тому числі якщо підписана адвокатом чи прокурором позовна заява містить суттєві недоліки) або іншого порушення законодавства адвокатом або прокурором. Окрема ухвала щодо прокурора або адвоката надсилається органу, до повноважень якого належить притягнення до дисциплінарної відповідальності прокурора або адвоката відповідно.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що окрема ухвала є способом реагування суду на випадки виявлення порушення законності та правопорядку, які не можуть бути усунені ним самостійно при вирішенні адміністративного спору з використанням представлених адміністративним процесуальним законом засобів. Окрема ухвала виноситься судом, у зв`язку з виявленням під час судового розгляду порушення законності з боку, зокрема, суб`єкта владних повноважень, які не охоплюються предметом спору та не можуть бути усунені шляхом розв`язання спору по суті.
Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає з наявних матеріалів справи необхідності та наявності підстав для винесення окремої ухвали.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору та ним не понесено витрат, пов`язаних з розглядом справи, тому судові витрати у даній справі не розподіляються.
Керуючись ст. 2, 6, 9, 73-78, 90, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області про визнання дій протиправними задовольнити.
Визнати протиправними дії Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області, які полягають у розгляді заяви кандидата на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради Краснопільської об`єднаної територіальної громади, Гайсинського району Вінницької області ОСОБА_1 від 12.11.2020 року про надання для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №050244, №050248 через 38 місяців з дня реєстрації такої заяви в Краснопільській сільській територіальній виборчій комісії Гайсинського району Вінницької області.
Визнати протиправною відмову Краснопільської сільської територіальної виборчої комісії Гайсинського району Вінницької області у наданні кандидату на посаду сільського голови Краснопільської сільської ради, Краснопільської об`єднаної територіальної громади, Гайсинського району, Вінницької області ОСОБА_1 для ознайомлення списків виборців по виборчих дільницях №№ 050244, 050248.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач: Краснопільська сільська територіальна виборча комісія Гайсинського району Вінницької області (вул. Центральна, 11, корп. 1, с. Краснопілка, Гайсинський р-н, Вінницька обл., 23733, код ЄДРПОУ 43793410)
Повний текст рішення складено та підписано суддею 23.04.2024 року.
СуддяМаслоід Олена Степанівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 118559692 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні