Рішення
від 10.04.2024 по справі 260/10981/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 квітня 2024 рокум. Ужгород№ 260/10981/23

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилка С.Є.,

з участю секретаря судового засідання Онисько Н.В.

учасники справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "КТ Україна" представник Левченко Микола Вікторович;

відповідач: Закарпатська митниця представник Пензов Сергій Вікторович,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КТ Україна" до Закарпатської митниці про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

18 грудня 2023 року до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "КТ Україна" (01010, м. Київ, вул. Івана Мазепи, буд. 10; код ЄДРПОУ 37682336) до Закарпатської митниці Держмитслужби (вул. Собранецька, буд. 20, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 43985560), в якому просить суд: "1. Здійснювати розгляд і вирішення справи у порядку спрощеного позовного провадження; 2. Позов задовольнити; 3. Визнати протиправним та скасувати рішення №7.7-08-3/28- 13/28/5517 від 26.07.2023р. Закарпатської митниці про відмову у задоволенні звернення TOB "КТ Україна" від 03.07.2023 за № 138 щодо надання дозволу на внесення змін до митних декларацій № UA305130/2022/016696 від 06.06.2022, № UА305130/2022/017371 від 09.06.2022, № UA305130/2022/018411 від 16.06.2022, № UA305130/2022/018134 від 14.06.2022, № UA305130/2022/018076 від 14.06.2022, № UA305130/2022/017493 від 10.06.2022, № UA305130/2022/016727 від 06.06.2022, № UA305130/2022/016726 від 06.06.2022, № UA305130/2022/016725 від 06.06.2022, № UA305130/2022/015409 від 27.05.2022, № UА305130/2022/014776 від 24.05.2022, № UA305130/2022/014085 від 20.05.2022, № UA305130/2022/014775 від 24.05.2022, № UA305130/2022/012291 від 11.05.2022, № UA305130/2022/012290 від 11.05.2022, № UA305130/2022/012286 від 11.05.2022 відповідно до доданих до звернення заяв на внесення змін до митних декларацій № 0307/1 від 03.07.2023, № 0307/5 від 03.07.2023, № 0307/12 від 03.07.2023, № 0307/10 від 03.07.2023, № 0307/11 від 03.07.2023, № 0307/6 від 03.07.2023, № 0307/2 від 03.07.2023, № 0307/3 від 03.07.2023, № 0307/4 від 03.07.2023, № 0307/16 від 03.07.2023, № 0307/14 від 03.07.2023, № 0307/13 від 03.07.2023, № 0307/15 від 03.07.2023, № 0307/7 від 03.07.2023, № 0307/8 від 03.07.2023, № 0307/9 від 03.07.2023; 4. Зобов`язати Закарпатську митницю внести зміни до митних декларацій №UA305130/2022/016696 від 06.06.2022, № UA305130/2022/0173 71 від 09.06.2022, № UA305130/2022/018411 від 16.06.2022, № UA305130/2022/018134 від 14.06.2022, № UA305130/2022/018076 від 14.06.2022, № UA305130/2022/017493 від 10.06.2022, № UA305130/2022/016727 від 06.06.2022, № UA305130/2022/016726 від 06.06.2022, № UA305130/2022/016725 від 06.06.2022, № UA305130/2022/015409 від 27.05.2022, № UA305130/2022/014776 від 24.05.2022, № UA305130/2022/014085 від 20.05.2022, № UA305130/2022/014775 від 24.05.2022, № UА305130/2022/012291 від 11.05.2022, № UA305130/2022/012290 від 11.05.2022, № UA305130/2022/012286 від 11.05.2022 шляхом виготовлення аркушів коригування згідно з доданими до звернення TOB "КТ Україна" від 03.07.2023 за № 138 заявами на внесення змін до митних декларацій № 0307/1 від 03.07.2023, № 0307/5 від 03.07.2023, № 0307/12 від 03.07.2023, № 0307/10 від 03.07.2023, № 0307/11 від 03.07.2023, № 0307/6 від 03.07.2023, № 0307/2 від 03.07.2023, № 0307/3 від 03.07.2023, № 0307/4 від 03.07.2023, № 0307/16 від 03.07.2023, № 0307/14 від 03.07.2023, № 0307/13 від 03.07.2023, № 0307/15 від 03.07.2023, № 0307/7 від 03.07.2023, № 0307/8 від 03.07.2023, № 0307/9 від 03.07.2023; 5. Стягнути з Закарпатської митниці (місцезнаходження: 88000, м. Ужгород (з), вул. Собранецька, буд. 20; ідентифікаційний код 43985560) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КТ Україна" (місцезнаходження: 01010, м. Київ, вул. Івана Мазепи, буд. 10; ідентифікаційний код 37682336) судовий збір в розмірі 29 524,00 грн.".

22 грудня 2023 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було прийнято вищевказану позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року було призначено судове засідання у даній справі в режимі відеоконференції.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року було закрито підготовче провадження та призначено дану справу до судового розгляду по суті.

Розгляд даної адміністративної справи відкладався з існуванням на те об`єктивних причин.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що у період з 11 травня 2022 року по 16 червня 2022 року позивачем до митного оформлення було подано товари в митному режимі "імпорт" за митними деклараціями № UA305130/2022/016696 від 06 червня 2022 року, № UА305130/2022/017371 від 09 червня 2022 року, № UA305130/2022/018411 від 16 червня 2022 року, № UA305130/2022/018134 від 14 червня 2022 року, № UA305130/2022/018076 від 14 червня 2022 року, № UA305130/2022/017493 від 10 червня 2022 року, № UA305130/2022/016727 від 06 червня 2022 року, № UA305130/2022/016726 від 06 червня 2022 року, № UA305130/2022/016725 від 06 червня 2022 року, № UA305130/2022/015409 від 27 травня 2022 року, № UА305130/2022/014776 від 24 травня 2022 року, № UA305130/2022/014085 від 20 травня 2022 року, № UA305130/2022/014775 від 24 травня 2022 року, № UA305130/2022/012291 від 11 травня 2022 року, № UA305130/2022/012290 від 11 травня 2022 року, № UA305130/2022/012286 від 11 травня 2022 року. Зазначає, що під час оформлення таких декларацій, TOB "КТ Україна" не врахувало ту обставину, що ввезення зазначених у них товарів на митну територію України та операції із їх постачання на митній території України були звільнені від оподаткування податком на додану вартість і від сплати ввізного мита. Так, у вказаних митних деклараціях в графах 47 та 36 представником декларанта відповідно були помилково визначені за кодом способу розрахунку "91" "Відстрочення грошових зобов`язань" замість "06" "Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування" та помилково не зазначені відомості про код обов`язкової преференції (податкової пільги) "224" зі сплати ввізного мита та податку на додану вартістю, а тому відмова відповідача у проведенні відповідних коригувань є протиправною.

Відповідач проти задоволення даного позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначив, що з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації. Відповідно до пункту 34 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україні від 21 травня 2012 року за № 450, не дозволяється внесення змін до митної декларації, якщо з поданих документів не випливає, що відомості, зазначені у цій митній декларації необхідно змінювати. Водночас, пункт 37 Положення про митні декларації містить вичерпний перелік випадків заповнення та оформлення аркуша коригування, а фактичні обставини справи не вказують на жоден із наведених випадків. Зазначає, що пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання митного оформлення окремих товарів, що ввозяться на митну територію України у період дії воєнного стану" від 09 березня 2022 року № 236, в редакції чинній на дати митних оформлень, встановлено, що Державна митна служба чи визначений нею митний орган можуть здійснювати відстрочення сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товарів за переліком згідно з додатком до цієї постанови на підставі письмової заяви платника податків, поданої одночасно з митною декларацією. Пункт 5 Додатку до цієї постанови, посилається на Перелік товарів критичного імпорту, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 року №153 "Про перелік товарів критичного імпорту", який в свою чергу містить посилання на товар за товарними групами УКТ ЗЕД 8467 та 8208, а також на товар за кодом УКТ ЗЕД 6506101000. У зв`язку із цим та на підставі заяв позивача, митне оформлення було здійснено з відстроченням сплати митних платежів (ввізне мито та ПДВ) на загальну суму 3625769,16 грн. Пільга щодо звільнення від оподаткування, на яку посилається позивач, була запроваджена Законом України від 24 березня 2022 року за № 2142-ІХ та була скасована з 01 липня 2022 року згідно із Законом України від 21 червня 2022 року за № 2325- IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування". Відповідно до статті 30 пунктів 30.3 та 30.4 Податкового кодексу України: платник податків вправі використати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії: платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету. Таким чином, незастосування позивачем податкової пільги протягом строку її дії, унеможливлює її застосування після законодавчого скасування пільги.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив такі задовольнити в повному обсязі з підстав наведених у позові.

В судовому засіданні представник відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог, просив у задоволенні таких відмовити в повному обсязі з підстав наведених у відзиві на позов.

Розглянувши подані сторонами докази, заслухавши сторони та їх представників, всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що у період з 11 травня 2022 року по 16 червня 2022 року позивачем до митного оформлення було подано товар: "інструменти ручні з вмонтованим електричним двигуном" - товарна група за УКТ ЗЕД 8467, "ніж для обробки деревини" - товарна група за УКТ ЗЕД 8208, "захисні головні убори з пластмаси" код УКТ ЗЕД 6506101000 в митному режимі "імпорт" за митними деклараціями: від 11 травня 2022 року № UA305130/2022/012286; від 11 травня 2022 року № UA305130/2022/012290; від 11 травня 2022 року № UA305130/2022/012291; від 20 травня 2022 року № UA305130/2022/014085; від 24 травня 2022 року № UA305130/2022/014775; від 24 травня 2022 року № UA305130/2022/014776; від 27 травня 2022 року № UA305130/2022/015409; від 06 червня 2022 року № UA305130/2022/016696; від 06 червня 2022 року № UA305130/2022/016725; від 06 червня 2022 року № UA305130/2022/016726; від 06 червня 2022 року № UA305130/2022/016727; від 09 червня 2022 року № UA305130/2022/017371; від 10 червня 2022 року № UA3 05130/2022/017493; від 14 червня 2022 року № UA305130/2022/018076; від 14 червня 2022 року № UA305130/2022/018134; від 16 червня 2022 року № UA305130/2022/018411 (а.с.а.с. 22-53).

До кожної митної декларації позивачем було додано заяви про надання відстрочення сплати митних платежів, відповідно до яких позивач, з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року за № 236 "Деякі питання митного оформлення окремих товарів, що ввозяться на митну територію України у період дії воєнного стану" (далі по тексту Постанова № 236 у редакції на час подання таких декларацій) просив надати відстрочення сплати митних платежів та надав зобов`язання протягом 3-х місяців після закінчення або припинення воєнного стану у встановленому порядку сплатити належні суми митних платежів шляхом оформлення аркуша коригування.

Відомості про заяви позивача про відстрочення сплати митних платежів наведені в графі "44" кожної митної декларації (а.с.а.с. 21-53, 73-103).

Також, позивачем зазначено в підрозділі "СП" графи "47" митних декларацій код "91", що відповідно до Класифікатора способів розрахунку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року за № 1011 відповідає "відстрочення грошових зобов`язань" (а.с.а.с. 21-53, 73-103).

На підставі викладеного та у відповідності до вказаних заяв позивача, митне оформлення було здійснено з відстроченням сплати митних платежів (ввізне мито та ПДВ) на загальну суму 3625769,16 грн.

Позивач вказує, що при оформленні митних декларацій в графах "36" та "47" представником декларанта були помилково визначені код способу розрахунку "91" "Відстрочення грошових зобов`язань" замість "06" "Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування" та помилково не зазначені відомості про код обов`язкової преференції (податкової пільги) "224" зі сплати ввізного мита та податку на додану вартість.

У зв`язку із чим, позивач звернувся до Закарпатської митниці із заявами на внесення змін до митних декларацій № 0307/1 від 03 липня 2023 року, № 0307/5 від 03 липня 2023 року, № 0307/12 від 03 липня 2023 року, № 0307/10 від 03 липня 2023 року, № 0307/11 від 03 липня 2023 року, № 0307/6 від 03 липня 2023 року, № 0307/2 від 03 липня 2023 року, № 0307/3 від 03 липня 2023 року, № 0307/4 від 03 липня 2023 року, № 0307/16 від 03 липня 2023 року, № 0307/14 від 03 липня 2023 року, № 0307/13 від 03 липня 2023 року, № 0307/15 від 03 липня 2023 року, № 0307/7 від 03 липня 2023 року, № 0307/8 від 03 липня 2023 року, № 0307/9 від 03 липня 2023 року, які зводились до заміни відстрочки у сплаті митних платежів на повне звільнення від їх сплати (а.с.а.с. 19-53).

Листом від 26 липня 2023 року № 7.7-08-3/28-13/28/5517 Закарпатською митницею позивачу відмовлено в наданні дозволу на внесення змін до митних декларацій у зв`язку з тим, що підстави для внесення змін до митних декларацій відсутні, позаяк не використані позивачем податкові пільги не можуть бути перенесені на інші податкові періоди (а.с. 18).

Вирішуючи спір по суті судом зазначається таке.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року за № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та триває на час ухвалення рішення у даній справі.

Можливість відстрочення сплати митних платежів була передбачена пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року за № 236 "Деякі питання митного оформлення окремих товарів, що ввозяться на митну територію України у період дії воєнного стану" (далі по тексту Постанова № 236, в редакції, що діяла на час спірного митного оформлення товарів) , відповідно до якого державна митна служба чи визначений нею митний орган можуть здійснювати відстрочення сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товарів за переліком згідно з додатком до цієї постанови на підставі письмової заяви платника податків, поданої одночасно з митною декларацією.

24 березня 2022 року Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану" № 2142-ІХ (далі по тексту Закон України № 2142-ІХ) були внесені зміни зокрема, підпункт 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України, викладено у новій редакції відповідно до якого платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, та при ввезенні товарів на митну територію України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою. Нова редакцію цього підпункту набрала чинності з 05 квітня 2022 року.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування" від 21 червня 2022 року за № 2325-IX слова: "та при ввезенні товарів на митну територію України" із підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України виключено. Ці зміни набрали чинності 01 липня 2022 року.

Таким чином ввозячи відповідний товар на митну територію України в період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року платники єдиного податку третьої групи звільнялися від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг та при ввезенні товарів на митну територію України. Реєстрація платником податку на додану вартість у цей період була призупиненою.

Вирішуючи спір по суті судом також надається оцінка правовідносинам у період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року, тобто у період чинності підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України в редакції Закону України № 2142-ІХ, а тому суд вважає за можливе застосування до спірних правовідносин законодавства, яке було чинним у період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року.

Наказом Міністерства фінансів України від 07 квітня 2022 року № 114 було затверджено зміни до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України та Класифікатора документів, сертифікатів, дозволів та додаткової інформації та, зокрема, доповнено розділ І "Загальний (Імпорт)" рядком 136 відомостями про вказану пільгу зі сплати ввізного мита та податку на додану вартість із кодом "224".

На момент спірного митного оформлення товарів за зазначеними вище митними деклараціями позивач був зареєстрований платником єдиного податку третьої групи, що підтверджується Витягом № 11730 від 12 квітня 2022 року з реєстру платників єдиного податку (а.с. 17). Отже, відповідно до змін до підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України, внесених Законом України № 2142-ІХ, позивач, як платник єдиного податку третьої групи, на момент оформлення спірних митних декларацій був звільнений від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість при ввезенні товарів на митну територію України, а його реєстрація платником податку на додану вартість була призупиненою.

Відповідно до статті 30 пункту 30.4 Податкового кодексу України, платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість). Іншими словами, платник податків законодавчо наділений правом на свій власний розсуд розпорядження податковою пільгою. Однак, законодавчо платнику податків встановлено обов`язок не сплачувати податок на додану вартість у випадку, якщо така пільга встановлена. Тобто, відмова платника податків від пільги щодо несплати податку на додану вартість повинна бути відхилена відповідним контролюючим органом.

Таким чином, ввозячи відповідний товар на митну територію України в період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року позивач, як платник єдиного податку третьої групи звільнявся, зокрема, від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість при ввезенні товарів на митну територію України і такий платний не має права відмовитися від такої пільги. Реєстрація платником податку на додану вартість у цей період була призупиненою, а відтак позивач у спірному випадку не був суб`єктом справляння податку на додану вартість.

Також судом зазначається, що у відповідності до абзаців 3-5 підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України, у редакції Закону України № 2142-ІХ, під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей цього пункту розуміється, що платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, призупиняються права та обов`язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу ХХ цього кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом. Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, вважається таким, що не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість. Для осіб, реєстрація, реєстрація яких платником податку на додану вартість є призупиненою відповідно до цього пункту, обрахунок показників, визначених статтею 2001 цього Кодексу, призупиняється на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом.

Оскільки у цей період позивач не був суб`єктом сплати податку на додану вартість, в розумінні спірного випадку, то, відповідно, й сплата такого податку не могла бути відстрочена. Судом зазначається, що відстрочення можливе лише у випадку наявності активної поведінки щодо сплати.

Відповідно до статті 33 пункту 33.1 Податкового кодексу України, податковим періодом визнається встановлений цим Кодексом період часу, з урахуванням якого відбувається обчислення та сплата окремих видів податків та зборів.

При вирішенні спору в частині вимоги позивача, що стосується пільги з податку на додану вартість суд зауважує, що у цьому випадку для вірного вирішення спору в цій частині не має правового значення поняття податкового періоду, оскільки у позивача відсутній обов`язок щодо обчислення та сплати, зокрема, податку на додану вартість.

Таким чином, вимога позивача з приводу наявності порушеного права щодо пільги з податку на додану вартість ґрунтується на законі, а відтак потребує судового захисту.

Щодо вимоги позивача, які стосуються мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання ввізне мито.

Як зазначалося вище, у відповідності до статті 30 пункту 30.4 Податкового кодексу України, платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість).

Також зазначалося вище, що відповідно до пункту 3 Постанови № 236, в редакції, що діяла на час спірного митного оформлення товарів, державна митна служба чи визначений нею митний орган можуть здійснювати відстрочення сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товарів за переліком згідно з додатком до цієї постанови на підставі письмової заяви платника податків, поданої одночасно з митною декларацією.

Із врахуванням положень зазначених норм Податкового кодексу України та Постанови № 236 платник податків може скористатися пільгою щодо, зокрема, мита на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання ввізного мито, подавши одночасно з митною декларацією відповідну заяву. Із врахуванням положень права платника податків не використовувати надану пільгу, окрім пільги з податку на додану вартість, подання відповідної заяви вважається відмовою платника податків від наявної пільги.

Отже, у випадку наявності пільги, зокрема щодо ввізного мита, то подавши відповідну заяву, у тому числі й щодо відстрочення сплати такого мита, вважається, що платник податків скористався своїм правом щодо відмови від використання податкової пільги (стаття 30 пункт 30.4 Податкового кодексу України).

Таким чином, не має підстав вважати, що в частині ввізного мита права та інтереси позивача порушені та потребують судового захисту, а відтак в цій частині позов є необґрунтованим у зв`язку з чим у задоволенні такого в цій частині необхідно відмовити.

Відповідно до статті 269 частини 2 та 4 Митного кодексу України, внесення змін до митної декларації, прийнятої митним органом, допускається до моменту завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення. Зміни повинні стосуватися лише товарів, транспортних засобів комерційного призначення, зазначених у митній декларації. Внесення до митної декларації змін, які впливають на застосування до товарів заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, здійснюється за умови дотримання таких заходів.

Відповідно до статті 46 пункту 46.1 Податкового кодексу України, податкова декларація, розрахунок, звіт - документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Митні декларації прирівнюються до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов`язань.

Відповідно до статті 4 частині 1 Митного кодексу України, митна декларація - це заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури; митне оформлення - це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

Відповідно до статті 257 частин 1 та 3 Митного кодексу України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до статті 258 частини 1 Митного кодексу України , під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим.

Законодавцем встановлено, що платник податків може самостійно виправити помилки, що містяться у раніше поданій податковій (митній) декларації.

Відповідно до статті 268 частин 1, 2 та 7 Митного кодексу України , за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи та з дозволу органу доходів і зборів відомості, зазначені в митній декларації, можуть бути змінені або митна декларація може бути відкликана. У разі відмови у наданні такого дозволу орган доходів і зборів зобов`язаний невідкладно, письмово або в електронному вигляді, повідомити декларанта про причини і підстави такої відмови. Внесення змін до митної декларації, прийнятої органом доходів і зборів, допускається до моменту завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення. Зміни повинні стосуватись лише товарів, транспортних засобів комерційного призначення, зазначених у митній декларації. Порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статей 257, 260 та 269 Митного кодексу України, статті 195 пункту 195.1 підпункту 195.1.1, статті 200 пункту 200.8 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 затверджено Положення про митні декларації (далі по тексту Положення № 450).

Пунктом 37 цього Положення 450 встановлено, що після завершення митного оформлення зміни до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа можуть вноситися шляхом:

- подання з метою продовження строку тимчасового ввезення товарів з частковим звільненням від оподаткування митними платежами, для сплати рівними частинами податку на додану вартість у разі надання розстрочення сплати податку на додану вартість під час ввезення на митну територію України устаткування та обладнання на підставах, визначених Податковим кодексом України, а також у випадках, визначених Митним кодексом України, декларантом або уповноваженою ним особою додаткової митної декларації та оформлення її митним органом;

- заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4.

Внесення змін до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа шляхом оформлення аркуша коригування здійснюється в порядку, що встановлюється Мінфіном. Після оформлення аркуша коригування його електронний примірник засвідчується електронним цифровим підписом посадової особи митного органу, вноситься до локальних баз даних митного органу і Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України посадовою особою митного органу, що його оформила, та передається спеціалізованим митним органом до відповідного органу державної податкової служби згідно з пунктом 32 цього Положення.

Оформлений митним органом аркуш коригування є невід`ємною частиною відповідної митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа.

Аркуш коригування заповнюється та оформлюється митним органом у разі:

необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу;

необхідності виправлення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи відомостей, пов`язаних з коригуванням ціни товару, що вивозиться за межі митної території України, для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням, якщо таке коригування не призведе до зменшення суми податків, що підлягає сплаті до бюджету;

необхідності виправлення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи помилково зазначених в оформленій митній декларації на бланку єдиного адміністративного документа відомостей про товари, не пов`язаних з перерахуванням сум митних платежів за такою митною декларацією;

необхідності відображення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи відомостей про товари, що стали відомі після закінчення митного оформлення товарів, не пов`язаних з перерахуванням сум митних платежів за митною декларацією на бланку єдиного адміністративного документа.

Тобто, аркуш коригування заповнюється та оформлюється, зокрема, при необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу.

Порядок оформлення аркуша коригування затверджено наказом Міністерства фінансів України від 06 листопада 2012 року за № 1145 (далі по тексту Порядок № 1145). Пунктом 3 цього Порядку встановлено, що Аркуш коригування складається у випадках, визначених пунктом 37 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450, посадовою особою митного органу, яким здійснювався випуск товарів за митною декларацією, у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня надходження до митного органу інформації про доплату (повернення) сум митних платежів або реєстрації заяви декларанта (уповноваженої особи) у митному органі. Пунктом 12 визначено порядок заповнення аркуша коригування у випадку доплати або повернення митних платежів та штрафних санкцій.

За приписами пункту 34 Положення № 450, не дозволяється: внесення змін до граф 1 (перший і другий підрозділи), 14, 37 (перший підрозділ) і 54 митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа; внесення змін або відкликання митної декларації у разі виявлення порушень митних правил щодо задекларованих у цій митній декларації товарів; внесення змін до митної декларації, якщо з поданих документів не випливає, що відомості, зазначені у цій митній декларації, необхідно змінювати; внесення змін або відкликання митної декларації після надання декларанту або уповноваженій ним особі митним органом, якому подана така митна декларація, інформації про призначення митним органом митного огляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення або перевірки документів на товари (крім випадків, коли після проведення зазначених митних формальностей порушень митних правил не виявлено); внесення змін до митної декларації або її відкликання у разі відсутності документів, що підтверджують необхідність внесення таких змін або її відкликання; внесення змін до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа з метою подання відомостей у випадках, коли Митним Кодексом України передбачена необхідність подання з цією метою додаткової декларації.

Відповідно до пункту 4 Постанови № 236 внесення змін до оформленої митної декларації, пов`язаних із сплатою митних платежів, здійснюється шляхом оформлення аркуша коригування у встановленому порядку у строки, визначені законом.

На підставі системного тлумачення статті 46 Податкового кодексу України, статей 257, 267, 269 Митного кодексу України, а також з урахуванням приписів підзаконних нормативно-правових актів, суд виснує, що до моменту завершення митного оформлення товарів, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення декларант має право вносити зміни до митної декларації, відмова митного органу не може ґрунтуватися на підставі того, що це стосується перерахунку митних платежів. Вирішення питання перерахунку митних платежів є наслідком наявності або відсутності підстав для внесення таких змін. Відтак, при отриманні звернення декларанта або уповноваженої ним особи про внесення змін до митної декларації, митний орган може відмовити у внесені таких змін лише у разі відсутності законних підстав для їх внесення. Приписи пункту 37 Положення 450 не суперечать нормам статті 269 Митного кодексу України, а визначають лише порядок внесення таких змін, в тому числі й у разі необхідності повернення декларанту митних платежів. Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у справі № 809/984/18 (постанова від 23 листопада 2020 року).

Відповідно до статті 7 частини 6 КАС України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Суд враховує, що спірні правовідносини позбавлені точного правового регулювання, а тому суд із врахуванням статті 7 частини 6 КАС України вважає за необхідне застосувати до спірних правовідносин пункт 37 Положення 450, який стосується заповнення та оформлення митним органом аркушу коригування у разі: необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу.

Щодо вимоги позивача про визнання протиправним спірного рішення відповідача.

Відповідно до статті 19 частини 2 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 2 частини 2 пункту 1 КАС України, у справах щодо оскарження рушень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

З аналізу застосованого судом законодавства судом виснується, що відповідач позбавлений права самостійно застосовувати аналогію, також суд враховується, що у спірній ситуації наявна винна поведінка самого позивача, який самостійно, виявляючи власну волю звертався до відповідача із заявами про надання відстрочення митних платежів відповідно до постанови № 236.

Таким чином судом констатується відсутність протиправності у поведінці відповідача та в ухваленому ним рішенні, що оскаржується.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до статті 73 частини 2 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно вимог статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 77 частини 2 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При вирішенні спору по суті суд вважає за необхідне звернути увагу, зокрема, учасників справи, що у відповідності до статті 2 частини 1 КАС України завданням адміністративного судочинства, поряд з іншими, є саме справедливе вирішення судом спору. Тому суд вважає за необхідне у спірному випадку на цьому наголосити.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про необхідність задоволення вимог позивача лише частково.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Перший Дім" (65048, Одеська область, місто Одеса, вул. Осипова, будинок 10, код ЄДРПОУ 35116943) до Закарпатської митниці Держмитслужби (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Собранецька, буд. 20, код ЄДРПОУ 43985560) про коригування митної вартості та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про коригування митної вартості товарів № UA 305000/2023/000091/1 від 16 серпня 2023 року.

Визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA 305160/2023/000072 від 16 серпня 2023 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 10 квітня 2024 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі було складено 22 квітня 2024 року.

СуддяС.Є. Гаврилко

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118560911
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —260/10981/23

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Рішення від 10.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні