Рішення
від 23.04.2024 по справі 400/6508/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 квітня 2024 р. справа № 400/6508/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін, в письмовому провадженні, розглянув адміністративну справу

за позовомМиколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005,

до відповідачатовариства з обмеженою відповідальністю "ОБЕРЕГ-ЮГ", пр-т Корабелів, 12, кв. 310, м. Миколаїв, 54052,

простягнення заборгованості в сумі 40 134,66 грн

ВСТАНОВИВ:

Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач або Фонд) звернулось з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «ОБЕРЕГ-ЮГ» (далі - відповідач або ТОВ «ОБЕРЕГ-ЮГ»), в якому просить суд стягнути з відповідача заборгованість в розмірі 40 134,66 грн. з яких: адміністративно-господарські санкції в розмірі 38 799,94 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в розмірі 1 334,72 грн.

Позов обґрунтовано тим, що протягом 2022 року відповідач не працевлаштував інвалідів відповідно до нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим до нього застосована адміністративно-господарська санкція, а в результаті її несвоєчасної сплати - нарахована пеня.

Судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Від відповідача до суду надійшов відзив, в якому зазначив, відповідно до ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» персоналом охорони можуть бути дієздатні громадяни України, які досягли 18-річного віку, пройшли відповідне навчання або професійну підготовку, уклали трудовий договір із суб`єктом господарювання та подали документи, та крім іншого не мають обмежень за станом здоров`я для виконання функціональних обов`язків. Відповідно до ч. 6 ст. 11 Закону, працевлаштування осіб з інвалідністю здійснюється суб`єктом охоронної діяльності згідно з чинним законодавством виходячи з кількості штатних працівників, не задіяних безпосередньо у виконанні заходів охорони. Таким чином, ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» передбачає певні особливості для визначення нормативу штатних працівників з інвалідністю для охоронних підприємств, а саме їх обрахунок не від загальної кількості штатних працівників, а лише від тих хто не задіяних безпосередньо у виконанні заходів охорони.

Стаття 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» передбачає норматив на встановлення штатної кількості працівників з інвалідністю, з 14.10.1994, а ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» передбачає виключення з цього загального правила з 22.12.2012 року. Оскільки Закон України «Про охоронну діяльність» у цьому випадку прийнятий пізніше, а також він є більш спеціальним по відношенню до відповідача, під час вирішення конкуренції норм необхідно застосовувати саме ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність», тому відсутні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій, просив в задоволенні позову відмовити.

Суд розглянув справу відповідно до вимог ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) без проведення судового засідання, в порядку письмового провадження, на підставі матеріалів справи.

Вирішуючи спір, суд враховує наступне.

ТОВ «ОБЕРЕГ-ЮГ» зареєстровано як юридична особа 30.09.2009 року.

Основним видом діяльності товариства є діяльність приватних охоронних служб. Відповідач має ліцензію Міністерства внутрішніх справ України на охоронну діяльність.

Протягом 2022 року відповідно до штатного розкладу ТОВ «ОБЕРЕГ-ЮГ» у відповідача працювали директор 1 особа, та охоронники 12 17 особи. Звіти за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» до центру зайнятості, ТОВ «ОБЕРЕГ-ЮГ» не подавало.

Відповідач подав звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2022 рік, в якому середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2022 році становила 14 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність « 0»; кількість інвалідів штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю» становить « 0».

На підставі зазначеного звіту, позивачем обраховано адміністративно-господарську санкцію в сумі 38 799,94 гривень та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 1 334,72 гривень.

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю.

При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» персоналом охорони можуть бути дієздатні громадяни України, які досягли 18-річного віку, пройшли відповідне навчання або професійну підготовку, уклали трудовий договір із суб`єктом господарювання та подали документи, та крім іншого не мають обмежень за станом здоров`я для виконання функціональних обов`язків.

Відповідно до ч. 6 ст. 11 Закону, працевлаштування осіб з інвалідністю здійснюється суб`єктом охоронної діяльності згідно з чинним законодавством виходячи з кількості штатних працівників, не задіяних безпосередньо у виконанні заходів охорони.

Суд зазначає, що ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» передбачає певні особливості для визначення нормативу штатних працівників з інвалідністю для охоронних підприємств, а саме їх обрахунок не від загальної кількості штатних працівників, а лише від тих хто не задіяний безпосередньо у виконанні заходів охорони.

Стаття 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» передбачає норматив на встановлення штатної кількості працівників з інвалідністю, з 14.10.1994, а ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» передбачає виключення з цього загального правила з 22.12.2012 року.

При прийнятті норми Закону України "Про охоронну діяльність", що міститься в частині 6 статті 11, згідно з якою працевлаштування інвалідів суб`єктом охоронної діяльності здійснюється виходячи з кількості штатних працівників, не задіяних безпосередньо у виконанні заходів охорони, існуючі однопредметні норми законів необхідно було привести у відповідність до нових норм, зокрема, шляхом скасування норм, які суперечать новому закону.

Отже, відповідно до Закону України " Про охоронну діяльність" правопорушенням у сфері господарювання для суб`єктів охоронної діяльності є невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, який повинен розрахуватись виходячи з кількості штатних працівників, не задіяних безпосередньо у виконанні заходів охорони, а не з середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (осіб), як передбачено статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", для визначення наявності або відсутності правопорушення підлягають застосуванню норми Закону України "Про охоронну діяльність".

Суд приходить до висновку, що оскільки Закон України «Про охоронну діяльність» прийнятий пізніше, а також він є більш спеціальним по відношенню до відповідача, під час вирішення конкуренції норм необхідно застосовувати саме ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність».

Такого ж висновку дійшов і Верховний Суд у постановах від 18.09.2018 року у адміністративній справі № 818/466/16 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/76579539) та № 808/1547/16 від 02.04.2019 року.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд вказує, що норматив відносно кількості штатних працівників з інвалідністю для відповідача повинен обраховуватися відповідно до ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» без врахування працівників, задіяних безпосередньо у виконанні заходів охорони.

Відповідно до штатного розкладу судом встановлено, що у відповідача протягом 2022 року була всього 1 така посада - це директор.

Враховуючи, що відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» обов`язок на створення робочих місць на підприємстві виникає у разі, якщо на підприємстві працює 8 осіб і більше, зазначені вимоги не стосуються відповідача. У нього не виникло обов`язку створювати робоче місця для осіб з інвалідністю, а за таких обставин, відповідач не повинен сплачувати адміністративно-господарські санкції.

Відтак позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Потьомкінська, 17, м. Миколаїв, 54005 ЄДРПОУ 20917114) до товариства з обмеженою відповідальністю "ОБЕРЕГ-ЮГ" (пр-т Корабелів, 12, кв. 310, м. Миколаїв, 54052 ЄДРПОУ 36700377) відмовити.

2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118562166
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/6508/23

Рішення від 23.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні