Рішення
від 23.04.2024 по справі 460/298/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

23 квітня 2024 року м. Рівне№460/298/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Рівненській області до Фермерського господарства «Прикордонник-Ю» про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління ДПС у Рівненській області (далі позивач) до Фермерського господарства «Прикордонник-Ю» (далі відповідач), в якому позивач просить суд: надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Виклад позиції позивача.

Позивач зазначає, що за платником податків обліковується податковий борг у розмірі 120038,58 грн, проте стягнення коштів з боржника не можливе відсутні кошти на рахунках. Разом з цим, має місце факт наявності у платника податків боржника майна, що перебуває у податковій заставі. Тому для стягнення з платника податків податкового боргу за рахунок майна необхідний дозвіл. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Відзив на позовну заяву відповідачем не поданий.

Ухвалою суду від 29.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач отримав ухвалу суду 28.02.2024.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

Зі змісту інтегрованої картки платника податків Фермерського господарства «Прикордонник-Ю» вбачається, що за останнім обліковується податковий борг у розмірі 120038,58 грн.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 28.01.2021 у справі №460/119/21 постановлено:

«Адміністративний позов Головного управління ДПС у Рівненській області (код ЄДРПОУ 43142449, вулиця Відінська, будинок 12, місто Рівне, 33023) до Фермерського господарства «Прикордонник-Ю» (код ЄДРПОУ 23305707, село Кам`яне, Рокитнівський район, Рівненська область, 34200) задовольнити повністю.

Стягнути кошти з Фермерського господарства «Прикордонник-Ю», яке має податковий борг, з рахунків такого платника, на суму податкового боргу 115795,41 грн (сто п`ятнадцять тисяч сімсот дев`яносто п`ять гривень 41 коп.) і провести стягнення по наступним реквізитам:

орендна плата з юридичних осіб в сумі 53238,36 грн на рахунок UA368999980314070513000017330, отримувач: УК у Рокитнівському районі / с.Кам`яне / 18010600, код отримувача 37673506, банк отримувача: Казначейство України, МФО 899998, код класифікації доходів бюджету: 18010600;

податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачується юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в сумі 14813,25 грн на рахунок UA488999980314010612000017330, отримувач: УК у Рокитнівському районі / с.Кам`яне / 18010100, код отримувача 37673506, банк отримувача: Казначейство України, МФО 899998, код класифікації доходів бюджету: 18010100;

податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачується юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в сумі 47743,80 грн на рахунок UA368999980314070513000017330, отримувач: УК у Рокитнівському районі / с.Кам`яне / 18010400, код отримувача 37673506, банк отримувача: Казначейство України, МФО 899998, код класифікації доходів бюджету: 18010400».

Податковий орган звертався до банківської установи з Платіжними інструкціями на примусове списання (стягнення) коштів із зазначенням призначення платежу: погашення податкового боргу згідно Рішення Рівненського окружного адміністративного суду у справі №460/119/21: від 13.03.2023 №2/33647869-1713, від 13.03.2023 №1/33647869-1713, від 13.03.2023 №5/33647869-1713, від 13.03.2023 №3/33647869-1713; Інкасові доручення (розпорядження) від 03.09.2021 №23976-13, від 03.09.2021 №23976-13, від 06.09.2021 №23982-13, від 06.09.2021 №23982-13, від 10.08.2021 №24133-13, від 10.08.2021 №24133-13.

Контролюючим органом прийняте Рішення про опис майна у податкову заставу від 26.06.2023 №1243/17-00-13-05-17.

Контролюючим органом оформлений Акт опису майна №331/17-00-13-05-16, відповідно до якого податковим керуючим на підставі Рішення про опис майна у податкову заставу від 26.06.2023 №1243/17-00-13-05-17 проведено опис майна згідно з переліком.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.

Згідно підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України),грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Норми підпункту 14.1.137 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлюють, що орган стягнення - державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.

Підпунктом 14.1.155пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом. У разі невиконання платником податків грошового зобов`язання, забезпеченого податковою заставою, орган стягнення у порядку, визначеному цим Кодексом, звертає стягнення на майно такого платника, що є предметом податкової застави.

Приписами підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу, про що зазначено у пункті 88.1 статті 88 ПК України.

Згідно пункту 88.2 вказаної статті, право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

При цьому, відповідно до пункту 89.1 статті 89 ПК України, встановлено, що право податкової застави виникає:

89.1.1. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;

89.1.2. у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;

89.1.3. у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.

Пунктом 89.2 статті 89 ПК України встановлено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

Порядок продажу майна, що перебуває у податковій заставі, врегульовано положеннями статті 95 ПК України.

Пунктом 95.1 статті 95 ПК України визначено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Нормами пункту 95.3 статті 95 ПК України визначено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 95.9 статті 95 ПК України, у разі якщо продажу підлягає майно якого перебуває у державній або комунальній власності, чи якщо згідно із законодавством з питань приватизації для відчуження майна підприємства необхідна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж майна такого підприємства організовується державним органом приватизації за поданням відповідного контролюючого органу із дотриманням законодавства з питань приватизації. При цьому інші способи приватизації, крім грошової, не дозволяються.

Дослідження вказаних норм дає підстави для висновку, що податковий борг платника податків може бути погашений за рахунок будь-якого майна такого платника, переданого у податкову заставу, при цьому рішення про погашення усієї суми податкового боргу шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі приймається на підставі рішення суду.

Тобто, обов`язковими умовами, наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом є:

наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів);

сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку;

відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків;

наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.

У даному випадку наявні усі правові підстави для виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом.

Проте, позовна заява підлягає до задоволення частково, оскільки рішенням суду від 28.01.2021 у справі №460/119/21 стягнуто з Фермерського господарства «Прикордонник-Ю» кошти з рахунків платника податку, на суму податкового боргу у розмірі 115795,41 грн.

Щодо виконання такого судового рішення і формувалися Інкасові доручення (розпорядження) та Платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) коштів.

Щодо решти суми податкового боргу суд зазначає, що позивачем не надано доказів її стягнення у судовому порядку та доказів звернення до банківської установи з Інкасовими дорученнями (розпорядженнями) чи Платіжними інструкціями на примусове списання (стягнення) коштів саме на підставі такого судового рішення.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Позивачем не у повній мірі обґрунтовано заявлені позовні вимоги, а тому позов підлягає до задоволення частково.

Питання щодо розподілу судових витрат у порядку статті 139 КАС України не підлягає вирішенню.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Рівненській області (вулиця Відінська, 12, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ ВП 44070166) до Фермерського господарства «Прикордонник-Ю» (село Кам`яне, Сарненський район, Рівненська область, 34220; код ЄДРПОУ 33647869) про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі задовольнити частково.

Надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 115795 грн 41 коп за рахунок майна Фермерського господарства «Прикордонник-Ю», що перебуває у податковій заставі.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 23 квітня 2024 року

Суддя К.М. Недашківська

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118562636
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —460/298/24

Рішення від 23.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні