Рішення
від 22.04.2024 по справі 560/3144/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 560/3144/24

РІШЕННЯ

іменем України

22 квітня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася в суд із позовом до виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.07.2021 року №717.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 29.02.2024 року до її паркану приїхали люди, які представились робітниками КП «ХМЕЛЬНИЦЬКБУДЗАМОВНИК» з метою демонтажу паркану, посилаючись на рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.07.2021р. №717. Вказує, що зі змісту оскаржуваного рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.07.2021 року №717 неможливо встановити фактичне розташування об`єктів, які підлягають демонтажу, тому це рішення не може бути підставою для знесення паркану, та, як наслідок, підлягає скасуванню. Вважає, що у зв`язку із виконанням оскаржуваного рішення порушуються майнові права позивача, які підлягають захисту в судовому порядку.

Ухвалою від 07.03.2024 суд залишив позовну заяву без руху.

Ухвалою від 15.03.2024 суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначив за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, у якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що огорожа за адресою: АДРЕСА_1 , є самовільно встановленим об`єктом та встановлена поза межами земельної ділянки, яка належить позивачу на праві власності, а тому необхідно застосовувати вимоги Рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 08.04.2021 року № 333, яким було затверджено Порядок влаштування огорож земельних ділянок на території Хмельницької міської територіальної громади. На підставі викладеного просить у задоволенні позову відмовити.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

За даними відділу інформації та кадастрів управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради гр. ОСОБА_1 була передана у власність земельна ділянка площею 734 кв.м. по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) згідно рішення 13-ої сесії Хмельницької міської ради №30 від 22.08.2007 року, видано державний акт на право власності на земельну ділянку.

З копії Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, складеного уповноваженими особами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №425/91-17 від 21.07.2017, вбачається, що ОСОБА_1 , позивач у справі, яка є власницею земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:01:008:0009 площею 0,0734, самовільно без отримання будь яких дозволів на будівництво, захопила земельну ділянку (проїзд, землі загального користування) та частково захопила земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:01:008:0776 по АДРЕСА_2 , належну гр. ОСОБА_2 , спорудивши огорожу з бетонним фундаментом поза межами земельної ділянки, що була передана їй у приватну власність згідно Державного акту.

Згідно наявних матеріалів справи площа самовільно захопленої земельної ділянки складає 0,0117 га, відповідно збірного кадастрового плану цієї території та відомості визначення координат поворотних точок меж земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:01:008:0009, земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:01:008:0776, огорожі між АДРЕСА_1 та АДРЕСА_3 .

В Акті обстеження щодо виявлення самовільного встановлення огорож земельних ділянок від 09.06.2021 року, складеного комісією в складі трьох представників від управління з питань екології та контролю за благоустроєм Хмельницької міської ради, спеціаліста управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, яка виїжджала на місце на підставі колективного зверненням мешканців провул. Героїв Маріуполя з метою вирішення спірного питання та демонтажу самовільно встановленої огорожі (копії додаються) зазначено наступне.

"На підставі колективного звернення мешканців прв. Гагаріна щодо самовільного захоплення гр. ОСОБА_3 земельної ділянки шляхом встановлення огорожі поза межами власної земельної ділянки, здійснено комісійне обстеження, в результаті якого виявлено встановлення огорожі на міській території, що підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Огорожу встановлено на міській території без дозвільних документів, чим порушено вимоги «Правил благоустрою території міста Хмельницького» та «Порядок влаштування огорож земельних ділянок на території Хмельницької міської територіальної громади». Пропозиції до акту: враховуючи, те що огорожу встановлено на міській території самовільно, чим порушено «Правила благоустрою території міста Хмельницького» та «Порядок влаштування огорож земельних ділянок на території Хмельницької міської територіальної громади», комісією запропоновано направити звернення в управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, на підставі акту комісійного обстеження, підготувати рішення про її демонтаж."

Комісією рекомендовано на підставі вищевказаного акту обстеження підготувати управлінню архітектури та містобудування проєкт рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради про демонтаж незаконно встановленої огорожі.

22.07.2021 виконавчий комітет Хмельницької міської ради ухвалив рішення №717 про демонтаж самовільно встановленої огорожі на землях комунальної власності Хмельницької міської територіальної громади на провул. Героїв Маріуполя (колишньому провул. Гагаріна) у м. Хмельницькому.

Позивач, вважаючи оскаржуване рішення протиправним та таким, що порушує її майнові права, звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно достатті 19 Конституції Україниправовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів, створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначаєЗакон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 №2807-IV(даліЗакон №2807-IV).

Відповідно до положеньстатті 1 Закону №2807-IVзаходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Відповідно достатті 5 Закону №2807-IVуправління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Частиною першоюстатті 10 Закону №2807-IVвстановлено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, а також затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

Відповідно до частини другоїстатті 10 Закону №2807-IVдо повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів.

Відповідно достатті 12 Закону №2807-IVсуб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Згідностатті 13 Закону №2807-IVдо об`єктів благоустрою населених пунктів належать1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики б) пам`ятки культурної та історичної спадщини в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

Відповідно до частин першої, другої та четвертоїстатті 20 Закону №2807-IVорганізацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Малі архітектурні форми (МАФ) відповідно до пункту 9 частини першоїстатті 21 Закону №2807-IVналежать до елементів об`єктівблагоустрою.

Згідно з частиною другоюстатті 21 Закону №2807-IVмала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.

До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цьогоЗаконуза рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Згідно зістаттею 22 Закону №2807-IVкомплексним благоустроєм вважається проведення на визначеній території населеного пункту (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) комплексу робіт з улаштування (відновлення) покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями для безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, встановлення малих архітектурних форм, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, покращання її естетичного вигляду.

Пунктом 7статті 30 Закону №280/97-ВРвстановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Відповідно достатті 34 Закону №2807-IVправила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Згідно з пунктами 42 та 44статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 №280/97-ВР(далі - Закон №280/97-ВР) до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації та встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 08.04.2021 року №333 затверджено Порядок влаштування огорож земельних ділянок на території Хмельницької міської територіальної громади (далі - Порядок). Згідно пунктів 1.2, 1.3 Порядку, цей порядок регулює встановлення огорож з врахуванням існуючих архітектурних традицій, функціонально-планувальних вимог до забудови вулиць, типології елементів огорож. Дія цього Порядку поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, які мають у користуванні чи у власності земельні ділянки, та мають намір встановити огорожі.

Рішенням позачергової 17 сесії Хмельницької міської ради від 17.06.2022 року №25 затверджено Правила благоустрою Хмельницької міської територіальної громади (далі - Правила №25).

Відповідно до п.1.2.1 Правил №333, Правила є обов`язковими для виконання всіма розміщеними на території громади органами державної влади, комунальними підприємствами, об`єднаннями громадян, юридичними (усіх форм власності) та фізичними особами, які перебувають на території Хмельницької міської територіальної громади.

Відповідно до п.3.3.16. Правил №25 громадянам забороняється самовільно встановлювати на території громади огорожі, ворота тощо), п.4.6.2 Правил (на прилеглих територіях та на територіях загального користування забороняється: перекривати проїзди загального користування будь-якими засобами без відповідного на те дозволу, виданого в установленому порядку).

Згідно пунктів 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 розділу 2 Порядку влаштування огорож земельних ділянок на території Хмельницької міської територіальної громади «Планувальні вимоги до встановлення огорож» від 14.06.2018 року №468 огорожі земельних ділянок необхідно встановлювати по межі земельних ділянок, визначених документами на власність або користування. Встановлення огорожі між суміжними земельними ділянками окремих власників (землекористувачів), конструкція якої передбачає часткове втручання на суміжну земельну ділянку, можливе при умові нотаріально завіреної згоди власника/користувача суміжної ділянки. У випадку відсутності згоди власника/користувача суміжної земельної ділянки огорожа встановлюється у межах власної (орендованої) земельної ділянки.

Згідно п. 6 Порядку встановлено, що демонтажу підлягають самовільно встановлені огорожі. Підготовка проектів вказаних рішень здійснюється управлінням архітектури та містобудування на підставі актів обстежень або протоколів управління з питань екології та контролю за благоустроєм міста і Хмельницького міського комунального підприємства «Муніципальна дружина» та постанов адміністративної комісії, що підтверджують встановлення огорожі, як елементу благоустрою, без правових підстав та з порушенням вимог.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом (частина п`ята статті 116 Земельного кодексу України).

З аналізу наведених положень Земельного кодексу України слідує, що надання громадянам та юридичним особам земельних ділянок у власність чи користування належить до повноважень органів місцевого самоврядування, зокрема, у разі, якщо земельна ділянка перебуває у комунальній власності.

За даними відділу інформації та кадастрів управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради гр. ОСОБА_1 була передана у власність земельна ділянка площею 734 кв.м. по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) згідно рішення 13-ої сесії Хмельницької міської ради №30 від 22.08.2007 року, видано державний акт на право власності на земельну ділянку.

Згідно Плану земельних ділянок провул. Героїв Маріуполя, м. Хмельницький, виготовленого сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_4 у масштабі М 1:500, встановлені межі земельних ділянок з кадастровими номерами 6810100000:01:008:0009, 6810100000:01:008:0776, які закріплені за будинком по АДРЕСА_4 відповідно, а також відображено встановлення огорожі.

З матеріалів справи суд встановив, що факт самовільного захоплення позивачем земельної ділянки загального користування (проїзду) Хмельницької міської ради підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.07.2017 року № Ю-17326/0-10534/6-17, листом управління житлово-комунального господарства від 08.10.2020 року №1432/01-14-02, Актом обстеження щодо виявлення самовільного встановлення огорож земельних ділянок від 09.06.2021 року, складеного комісією в складі трьох представників від управління з питань екології та контролю за благоустроєм Хмельницької міської ради, спеціаліста управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, яка виїжджала на місце на підставі колективного зверненням мешканців провул. Героїв Маріуполя з метою вирішення спірного питання та демонтажу самовільно встановленої огорожі.

Також матеріали справи містять колективне звернення мешканців провул. Героїв Маріуполя та відповідь управління житлово-комунального господарства Хмельницької міської ради (№1432/01-14-02 від 08.10.2020 року), в якій зазначено, що здійснити водовідведення з провул. Героїв Маріуполя в існуючий водовідвідний канал можливо буде після того, як міська територія буде звільнена від огорожі, яку встановив власник земельної ділянки по АДРЕСА_1 (гр. ОСОБА_1 ).

Відповідно до ст. 103 Земельного Кодексу України власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей. Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані не використовувати земельні ділянки способами, які не дозволяють власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок використовувати їх за цільовим призначенням. Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані співпрацювати при вчиненні дій, спрямованих на забезпечення прав на землю кожного з них.

Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно зі статті 40 Закону №2807-IV міські ради та їх виконавчі органи здійснюють у сфері благоустрою населених пунктів самоврядний контроль.

Відповідно до частини третьої статті 40 Закону №2807-IV, самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом: 1) проведення перевірок території; 2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян; 3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій; 4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.

Згідно із частиною першою статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, прийняті в межах своїх повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Враховуючи наведені вище положення нормативно-правових актів, а також встановлений судом факт самовільного зайняття позивачем земельної ділянки, яка частково належить Хмельницькій міській раді, суд дійшов висновку про те, що відповідач, приймаючи оскаржуване рішення від 22.07.2021 року №717, діяв у встановленому чинним законодавством порядку та в межах своїх повноважень.

Відповідно до частини першоїстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Позивачем не надано, а судом не здобуто доказів на підтвердження порушення спірним рішенням будь яких прав позивача.

Відповідно до вимог частини другоїстатті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Беручи до уваги встановлені фактичні обставини справи, суд вважає, що відповідач довів правомірність свого рішення.

Оцінюючи зібрані у справі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.07.2021 року №717 "Про проведення демонтажу самовільно встановленої огорожі по прв.Гагаріна" відповідає критеріям, визначеним частиною 2статті 2 КАС Українидля такого роду рішення, що дає підстави стверджувати, що при його прийнятті відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України, тому позов є безпідставним та задоволенню не підлягає.

Відповідно до положень частини п`ятоїстатті 139 КАС Українине підлягають відшкодуванню понесені позивачем судові витрати.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення від 22.07.2021 року №717 - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Виконавчий комітет Хмельницької міської ради Хмельницької області (вул. Героїв Маріуполя, 3,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 04060772)

Головуючий суддя /підпис/ В.К. Блонський "Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду" Помічник судді 22.04.24 О.Р. Голуб

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118563352
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/3144/24

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні