Рішення
від 22.04.2024 по справі 600/8051/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/8051/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шарп" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Шарп" (далі - позивач), звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області №9891815/44306997 від 08.11.2023р, про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Шарп» №1 від 4 жовтня 2023 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 4 жовтня 2023 року, датою її подання.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКВ СПРАВИ.

1. Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 04.10.2023р. мотивовано тим, що останнім не надано пояснення та їх документальне підтвердження щодо фактичного місця здійснення господарських операцій.

Разом з тим, позивач наголошував на тому, що ним надані пояснення та документи щодо відсутності в кінці грудня 2022 року і на початку січня 2023 року працівників ТОВ «Шарп» за податковою адресою, а саме наказ №11а від 16.12.2022р. щодо можливості працювати віддалено, в зв`язку із відключенням електроенергії у будівлі, де знаходиться офіс компанії.

Відтак, позивач вважає, що податковим органом протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в зв`язку і з тим, що пояснення щодо зміни умов праці стосується періоду з 19.12.2022р. по 13.01.2023р., а податкова накладна виписана в жовтні 2023 року.

2. Відповідач (ГУ ДПС в Чернівецькій області) подано до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого заперечив щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Заперечуючи проти позову (окрім іншого) зазначив, що на підтвердження реальності господарської операції платником не надано всі необхідні первинні документи, в яких міститься інформація щодо проведених господарських операцій (чим порушено п.4 Порядку №520).

Зокрема, до наданого повідомлення платником долучено первинні документи, які можуть свідчити про формування позивачем фіктивного податкового кредиту на ТОВ «Бестком Дистриб`юшн», а саме: до ПН №1 від 04.10.2023 року не надано пояснення та їх документальні підтвердження щодо фактичного місця здійснення підприємством господарських операцій.

При цьому наголошував на тому, що посадовими особами відповідача було здійснено вихід за юридичною адресою ТОВ «ШАРП» в результаті якого, встановлено відсутність платника податків за податковою адресою. Складено акт щодо неможливості проведення позапланової перевірки (від 23.12.2022 року №502/ж6/24-13-07-02/44306997). З метою встановлення місцезнаходження ТОВ «ШАРП» та його посадових осіб за юридичною адресою направлено запит на адресу Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області (№5962/5/24-13-07-02 від 23.12.2022 року) та отримано відповідь від 06.01.2022 №189/13/39/04) щодо не встановлення місцезнаходження ТОВ «ШАРП».

Зверталась увага суду на те, що позивачеві надсилалося повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9823307/44306997 від 31.10.2023 року із зазначенням відомостей та копій підтверджуючих документів, які необхідні для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

У відповідь платником надані копії первинних документів, які вже були надані та розглядалися комісією ГУ ДПС у Чернівецькій області. Однак, платником жодним чином не пояснюється (не спростовується) факт відсутності платника за юридичною адресою. Надані на розгляд комісії додаткові документи (зокрема наказ N°11-А від 16.12.2022 року) надають пояснення щодо зміни істотних умов праці за період з 19.12.2022року по 13.01.2023 року, однак дана ПН виписана в жовтні 2023 року.

2. Відповідач (ДПС України) правом на подання відзиву передбаченим ст. 162 КАС України не скористався та відзиву не подав.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.

1. Ухвалою суду відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.

1. 03.01.2022р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «Шарп» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Бестком Дистриб`юшн» був укладений договір поставки товару №0301/22.

За умовами договору Товариством з обмеженою відповідальністю «Шарп» прийнято на себе зобов`язання поставляти та передавати у власність ТОВ «Бестком Дистриб`юшн» товар.

В межах зазначеного договору Товариство з обмеженою відповідальністю «Шарп» поставило Товариству з обмеженою відповідальністю «Бестком Дистриб`юшн» за видатковою накладною №12 від 04.10.2023р. товар - цукрозамінник в ассортименті код за УКТ ЗЕД:2106909200) на суму 431 328,00 грн., в т.ч. ПДВ 71 888,00 грн.

Відповідно до п.4.1 вищезазначеного договору оплата за товар здійснюється покупцем після отримання ним товару.

2. Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, позивачем виписано для Товариства з обмеженою відповідальністю «Бестком Дистриб`юшн» податкову накладну №1 від 04 жовтня 2023 року на загальну суму 431 328,0 грн., сума податку на додану вартість 71 888,0 грн.

3.Зазначену вище податкову накладну ТОВ «Шарп» направило засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4. Відповідно до квитанцій від 20.10.2023 року податкова накладна №1 від 04.10.2023р. прийнята, однак її реєстрація зупинена.

Зокрема у квитанції зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, реєстрація податкової накладної від 04.10.2023 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Запропоновано надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

5. З матеріалів справи вбачається, що у відповідь на отриману квитанцію ТОВ «Шарп» направив пояснення у довільній формі із додаванням копій документів стосовно здійснення господарської діяльності.

Зі змісту яких встановлено, що: «ТОВ «ШАРП» (код ЄДРПОУ 44306997) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб 17.05.2021 р за № 100381020000013118.

На підставі витягу №2124124500109 від 21.05.2021р. з реєстру платників податку на додану вартість, починаючи з 01.06.2021р. присвоєно номер платника ПДВ 443069924121.

Виконання обов`язків директора покладено на ОСОБА_1 згідно Наказу №1 від 28.05.2021р.

Витяг з реєстру осіб, які здійснюють операції з товарами з обліковим номером UA10044306997 від 06.07.2021р.

ГоловнимуправліннямДержпродспоживслужбивЧернівецькій області прийняте Рішення про державну реєстрацію потужності операторів ринку № 24.24/12-3951-21 від 29.07.2021, в якому зазначений особистий реєстраційний номер потужності позивача: r - UA - 24 -12 - 3605.

В даний час на підприємстві працює 2 працівника: директор, завідуючий складом, хоча у штатному розписі передбачено 6 (шість) штатних одиниць. Фонд оплати праці, згідно Штатного розпису станом на 01.04.2023р., складає 72500.00, що підтверджується штатним розписом від 01.04.2023р. та затверджений наказом №4 від 31.03.2023р.

Реальність профільної діяльності забезпечується необхідною матеріально-технічною базою (офісні та складські приміщення в оренді - форма 20-ОПП, що направлена до ГУ ДПС).

Офісне приміщення орендується у Акціонерного товариства «Чернівецька обласна друкарня» корпоративне підприємство АТ «ДАК» «Укрвидавполіграфія» (код ЄДРПОУ 02469698). Оплата за користування орендованим майном сплачується щомісячно авансовим платежем (п. 4.4. Договору оренди нежитлового приміщення) не пізніше трьох банківських днів після виставлення рахунку, шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Орендодавця, що підтверджуються у банківських виписках, що додаються. В кінці кожного місяця Орендодавцем надаються акти виконаних робіт.

Складське приміщення знаходиться в користуванні згідно Договору №ГНШП 07/11/22 від 07.11.2022р. між ТОВ «ШАРП» (код ЄДРПОУ 44306997) з ФОП ОСОБА_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ).

Товариство займається імпортом товарів (тобто реальність ТМЦ підтверджується митницею) та його оптовим продажем на території України.

На підставі контракту №SPCM-1/2022 від 10.10.2022 року з Компанією PCM SP Z O.O (Польща) згідно ВМД № 22UA408020067575U6 від 26.12.2022р.,. Інвойс №10/SE/12/2022 від 23.12.2022р.., Сертифікату з перевезення (походження) товару форми EUR.1 №PL/MF/AS 0477706 від 23.12.2022р. ввезено на територію України наступні товари: Цукрозамінник HUXOL овальний дозатор 1200 шт. *24 код УКТ ЗЕД (2106909200), Цукрозамінник HUXOL овальний дозатор 650 шт. *24 код УКТ ЗЕД (2106909200), Цукрозамінник HUXOL рідкий 200 мл * 15УКТ ЗЕД (2106909200), Цукрозамінник Best Time овальний дозатор 1200 шт. *24 код УКТ ЗЕД (2106909200).

Товар від постачальника перевірений на токсичні елементи, пестициди і відповідає всім споживчим нормам згідно діючого законодавства, що вказано в сертифікаті якості №б/н від 23.12.2022., що додається.

Розрахунок за товар згідно п. 4.1. Контракту №SPCM-1/2022 від 10.10.2022р. з постачальником повинен бути здійснений протягом 90 днів з дати отримання товару. Доставка товару від постачальника була здійснена на умовах FCA (англ. Free- вільний перевізник) - відповідальність знімається з вантажовідправника у той момент, коли він передає товар перевізнику, якого найняв покупець. Доставку товару здійснював ФОП ОСОБА_3 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) на підставі Договору-заявки на перевезення вантажу №1 від 22.12.2022 року за маршрутом: Томашів-Любельський (Польща) - Чернівці (Україна), Довідки б/н від 23.12.2022р., Рахунку №22144 та Акту №22144 від 26.12.2022р.

Митне оформлення товару здійснювало ТОВ «ДЕКСЕРВІС» (код 33843663) згідно договору № 25/11 від 25.11.2021р., яке діє на підставі Ліцензії №АЕ 272165 на право здійснення митної брокерської діяльності (Рішення про видачу ліцензії №527 від 03.10.2013р), та акту виконаних робіт №144 від 26.12.2022., оплата була здійснена в повному обсязі. Факт проведення розрахунків відображено в платіжних дорученнях.

Розвантаження товару після розмитнення згідно валютно-митної декларації №22UA408020067575U6 від 26.12.2022р відбувалося шляхом вивантаження палет за допомогою вилочного навантажувача Toyota 32-8FG15, який, в свою чергу, орендується ТОВ «ШАРП» у ТОВ «Бестком Дистриб`юшн» згідно договору позички транспортного засобу №0209/21 від 02.09.2021р. Гранична вантажопідйомність засобу складає 1 т., завдяки чому створюється можливість швидкого розвантаження великої кількості товару однією людиною. Право керування навантажувачем згідно водійського посвідчення ТСЦ7341 від 02.08.2019 (кат В, В1) має ОСОБА_4 (працівник ТОВ «Бестком Дистриб`юшн» наказ про прийняття на роботу №1А від 31.01.2017 на посаду завідуючого складом). Товар на складі зберігається під матеріальною відповідальністю завідуючого складом ОСОБА_5 (Наказ на прийняття на посаду завідуючого складом №10 від 15.09.2022р), а проведення інвентаризації, згідно облікової політики підприємства відбувається раз в рік, перед поданням фінансової річної звітності, та на даний проміжок часу для підтвердження факту отримання та продажу товару, вказаного в податковій накладній, що заблокована, додається оборотно-сальдова відомість по рахунку 281 листопад 2022р.- 15 жовтня 2023 року.»

5. За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів ГУ ДПС у Чернівецькій області направлено останньому повідомлення, про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зокрема, пояснення щодо відсутності платника податків за податковою адресою, оскільки податковим органом складено акт щодо неможливості проведення перевірки №502/ж6/24-13-07-02/44306997 від 23.12.2022р.

6. Товариством з обмеженою відповідальністю «Шарп» надані пояснення та документи щодо не знаходження в кінці грудня 2022 року і на початку січня 2023 року працівників ТОВ «Шарп» за податковою адресою, а саме наказ №11 а від 16.12.2022р. щодо можливості працювати віддалено, в зв`язку із відключенням електроенергії (внаслідок постійних ракетних атак на енергосистему України) у будівлі, де знаходиться офіс компанії.

7. 08.11.2023 року Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято рішення №9891815/44306997, про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із: наданням платником податків копій документів, складених /оформлених із порушенням законодавства.

Додатково зазначено, що: не надано пояснення та їх документальні підтвердження щодо фактичного місця здійснення підприємством господарських операцій. Працівниками Головного управління ДПС у Чернівецькій області було здійснено вихід за юридичною адресою ТОВ "ШАРП" в результаті якого, встановлено відсутність платника податків за податковою адресою. Складено акт щодо неможливості проведення позапланової перевірки (від 23.12.2022 року № 502/жб/24-13-07-02/44306997). З метою встановлення місцезнаходження ТОВ "ШАРП".

ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.

1.Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України, ПК України).

Відповідно до підпункту 16.1.2, 16.1.3 пункт 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Пунктом 44.1 Податкового кодексу України на платників податків покладено обов`язок вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством. Крім того, платникам податків забороняється формувати показники податкової звітності, митних декларацій з даних, не підтверджених первинними документами.

Пунктом 185.1 ст. 185 ПК України зазначено, що об`єктом оподаткування визначено операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання, яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України відповідно до ст. 186 цього кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст. 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

За п.188.1 ст. 188 ПК України, база оподаткування операції з постачання товарів/послуг визначається виходячи із договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

2. Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 р. затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

За змістом пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у п. 201.16 ст. 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

3. Постановою Кабінету Міністрів України 11.12.2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (п.4 Порядку №1165).

Пунктом 5 Порядку №1165 встановлено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

За вимогами п. 10, п. 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Додаток 1 до Порядку №1165 наведений перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, до яких відносять:(окрім іншого) п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

4. Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

5. Судом встановлено, що позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації цієї податкової накладної, у межах строку, встановленого законодавством, направив до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення операцій, зазначеного у податковій накладній, реєстрація якої зупинена.

Отже, аналізуючи зазначене слід прийти до висновку, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є наявність об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Тобто, господарська операція має бути реальною, впливати на активи підприємства та породжувати податкові зобов`язання.

Крім цього, слід прийти до висновку, що податкове законодавство України, чинне на час формування у цій справі квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, містило вимоги до змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, які є конкретними та не можуть носити абстрактний характер.

Натомість, судом встановлено, що при зупиненні реєстрації податкових накладних у квитанціях відсутній конкретний перелік необхідних документів, що має бути наданий платником для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, наявні лише посилання на п.201.16. ст. 201 ПК України, що унеможливлює встановити конкретно яким критеріям ризиковості, переліченим в зазначеному вище пункті 8 Критеріїв ризиковості платника податку відповідає позивач.

Вказане свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам пункту 11 Порядку №1165.

Окрім цього, у цій справі згідно доводів представника відповідачів судом встановлено, що передумовою прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних слугувало те, що працівниками ГУ ДПС у Чернівецькій області було здійснено вихід за юридичною адресою ТОВ "Шарп" в результаті якого встановлено відсутність платника податків за податковою адресою складено акт щодо неможливості проведення перевірки №502/ж6/24-13-07-02/44306997 від 23.12.2022р. З метою встановлення місцезнаходження ТОВ "Шарп" та його посадових осіб за юридичною адресою направлено запит на адресу ГУ Національної поліції в Чернівецькій області, та отримано відповідь щодо не встановлення місцезнаходження ТОВ "Шарп".

Водночас, суд зазначає, що відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до вимог Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Аналізуючи матеріали справи, судом встановлено, що реалізовуючи право на подачу пояснень, позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, які на переконання представника позивача свідчать про реальність здійснених позивачем господарських операцій.

Так, позивачем надані пояснення та документи, щодо не знаходження в кінці грудня 2022 року і на початку січня 2023 року працівників ТОВ "Шарп" за податковою адресою, а саме наказ №11 а від 16.12.2022 р. щодо можливості працювати віддалено, в зв`язку із відключенням електроенергії (внаслідок постійних ракетних атак на енергосистему України) у будівлі, де знаходиться офіс компанії.

Тобто, позивачем повністю виконано свої зобов`язання, щодо надання додаткових пояснень та документів по обставинам грудня 2022 року.

Однак, незважаючи на те, що господарська операція по якій була подана на реєстрацію податкова накладна відбулась у жовтні 2023 року, а питання щодо не знаходження в офісі працівників товариства під час ракетних атак на енергосистему України стосувалося другої половини грудня 2022 року і будь-якого взаємозв`язку між цими подіями не має, всі пояснення та документи були подані на запит ГУ ДПС у Чернівецькій області, у реєстрації податкової накладної без належного обґрунтування було відмовлено.

Те, що питання про відсутність працівників за податковою адресою під час ракетних атак у другій половині грудня 2022 року не має відношення до господарських операцій у 2023 році також підтверджується і тим фактом, що без будь-яких зауважень ГУ ДПС У Чернівецькій області були зареєстровані податкові накладні позивача за №1 від 03.07.2023 р., за №2 від 24.07.2023 р., №1 від 03.08.2023 р., №2 від 08.08.2023 р., №3 від 21.08.2023 р., №1 від 20.09.2023 р. по аналогічним операціям (постачання однакового товару, придбаного у того самого продавця та поставленого тому самому покупцю (ТОВ "Бестком Дистриб`юшн").

Окрім того, як вбачається з повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, позивачем подано перелік документів, які на переконання суду, підтверджують реальність операції.

Однак, згідно з рішенням про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації - надані копії документів, складені/оформлені із порушення законодавства.

На переконання суду, позивачем надано всі необхідні та достатні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Таким чином, відповідачами зазначені документи всебічно не досліджені, а доводи платника податків не спростовані.

6. Отже, з наявних в матеріалах справи доказів судом встановлено, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи, щодо реєстрації податкових накладних, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

7. Надаючи оцінку спірному рішенні про відмову в реєстрації податкових накладних суд також враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено конкретний перелік документів, необхідних для її реєстрації та перелік документів, які складенні з порушенням законодавства. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Окрім того, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, відповідач не мав правових підстав для відмови в реєстрації податкової накладної, а відтак суд дійшов до висновку, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової(их) накладної(их) в ЄРПН прийняте не у спосіб визначений законом, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Отже, в оскаржуваних рішеннях контролюючим органом не обґрунтовано, які саме документи, ненадані платником, або складені з порушенням законодавства, чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН.

Оскільки рішення відповідача не містять чіткої підстави його прийняття, а матеріали справи містять достатньо доказів, які свідчать про реальність господарської операції і ділову мету - очевидним є те, що таке рішення суб`єкта владних повноважень є необґрунтованим.

8. Що стосується вимоги позивача про покладення на ДПС України обов`язку зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

Згідно пункту 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову, суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Аналізуючи дані положення КАС України, суд приходить висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

З огляду на протиправність оскаржуваного рішення відповідача, а також те, що вказаними рішеннями порушено права і інтереси позивача, вимога зобов`язального характеру також підлягає задоволенню.

9. Відповідно до частини 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно вимог статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

10. З огляду на наведене вище, суд погоджується з мотивами і аргументами на які посилався позивач, оскільки наведений останнім перелік доказів підтверджує протиправність прийнятих рішень відповідачем, що власне відповідачем і не заперечувалось, а відтак адміністративний позов слід задовольнити повністю.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

2. В ході судового розгляду справи встановлено, що комісією Головного управління ДПС в Чернівецькій області прийнято спірні рішення. При цьому, обов`язок в реєстрації податкових накладних покладено на Державну податкову службу України, а тому сплачений позивачем судовий збір в сумі 2147,20 грн слід стягнути на користь позивача з відповідача 1 в сумі 1073,60 грн та відповідача 2 в сумі 1073,60 грн пропорційно, за рахунок бюджетних асигнувань вказаних суб`єктів владних повноважень, з розрахунку (2147,20 : 2).

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1.Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Шарп" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області №9891815/44306997 від 08.11.2023року, про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних - податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Шарп» №1 від 4 жовтня 2023 року.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 4 жовтня 2023 року, датою її подання.

4. Стягнути пропорційно на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Шарп" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області, судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 1073,60 грн. та Державної податкової служби України в сумі 1073,60 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Шарп" (вул. Головна, 200, офіс 2-81, м. Чернівці, 58018, код ЄДРПОУ: 44306997).

Відповідач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ: 44057187).

Відповідач - Державна податкова служба України, (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, ЄДРПОУ: 43005393).

Суддя О.В. Боднарюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118563634
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —600/8051/23-а

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 26.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Рішення від 22.04.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні