Постанова
від 23.04.2024 по справі 380/14740/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/14740/23 пров. № А/857/19938/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Ніколіна В.В.,

суддів Гінди О.М., Гудима Л.Я.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2023 року (суддя Кравців О.Р., м. Львів) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦІТРОВА» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦІТРОВА» у червні 2023 року звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653185/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 21 від 26.01.2023, датою її подання на реєстрацію 26.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653184/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 26.01.2023, датою її подання на реєстрацію 26.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653183/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 24.01.2023, датою її подання на реєстрацію 24.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653187/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №16 від 24.01.2023, датою її подання на реєстрацію 24.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653188/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 24.01.2023, датою її подання на реєстрацію 24.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653181/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 24.01.2023, датою її подання на реєстрацію 24.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653180/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 19.01.2023, датою її подання на реєстрацію 19.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653182/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 19.01.2023, датою її подання на реєстрацію 19.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653186/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 19.01.2023, датою її подання на реєстрацію 19.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653179/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 11.01.2023, датою її подання на реєстрацію 11.01.2023;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653178/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 09.12.2022, датою її подання на реєстрацію 09.12.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653177/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 09.12.2022, датою її подання на реєстрацію 09.12.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №8653176/43441477 від 18.04.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 11.11.2022, датою її подання на реєстрацію 11.11.2022.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що не зважаючи на дотримання позивачем усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, така не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішення відповідача про відмову в її реєстрації, необхідність скасування та для відновлення порушених прав позивача слід зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2023 року позов задоволено.

Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, його оскаржив відповідач ГУ ДПС у Львівській області, який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що Комісією прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію. На думку апелянта, було дотримано усіх вимог зазначених у пунктах 10, 11 Порядку №1165. Зазначає, що прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної належить до дискреційних повноважень ДПС України.

Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити таку без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), апеляційний суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦІТРОВА» є юридичною особою, створено 09.01.2020 та є платником податку на додану вартість.

Основним видом діяльності за КВЕД є 46.31 - Оптова торгівля фруктами й овочами.

Інші види діяльності за КВЕД: 82.92 Пакування; 52.10 Складське господарство; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; 47.21 Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ «ЦІТРОВА» орендує, що підтверджується Договором оренди №02/05 від 02.05.2022; орендує площадку для розміщення стоянки транспортних засобів, що підтверджується Договором піднайму площадки для розміщення стоянки транспортних засобів № 01/10 від 01.10.2022; орендує, що підтверджується Договором суборенди нерухомого майна №5/23 від 01.01.2023.

У власності ТОВ «ЦІТРОВА» наявні транспортні засоби, сідельні (сідлові) тягачі та автопричепи, серед яких: спеціалізований вантажний сідловий тягач DAF XF 440 FT; спеціалізований напівпричіп фургон рефрижератор Schmitz Cargobull SKO24; спеціалізований вантажний сідловий тягач DAF XF 460 FT; спеціалізований вантажний сідловий тягач DAF XF 440FT; спеціалізований напівпричіп фургон рефрижератор Schmitz Cargobull SKO 24; спеціалізований вантажний сідловий тягач DAF XF 440FT, спеціалізований вантажний сідловий тягач SCHMITZ SCB S3B; спеціалізований напівпричіп фургон рефрижератор KRONE SD ; спеціалізований вантажний сідловий тягач MERCEDES-BENZ ACTROS 1845; спеціалізований напівпричіп фургон рефрижератор SCHMITZ CARGOBULL; загальний вантажний сідловий тягач VOLVO FH, загальний напівпричіп фургон рефрижератор Schmitz Cargobull; загальний вантажний сідловий тягач VOLVO FH; загальний напівпричіп фургон рефрижератор Schmitz SKO24; спеціалізований вантажний сідловий тягач VOLVO FH460; спеціалізований напівпричіп фургон рефрижератор Schmitz

Cargobull SCB24*S3B, підтверджуючі документи щодо власності транспортних засобів долучені до матеріалів позовної заяви.

Згідно штатного розпису ТОВ «ЦІТРОВА» забезпечена трудовими ресурсами, у товаристві працює вісім працівників: директор, бухгалтер та водії, що підтверджуються штатним розписом, наказом про затвердження штатного розпису, розрахунковою платіжною відомістю для виплати заробітної плати за лютий та березень.

Під час здійснення господарської діяльності між ТОВ «ЦІТРОВА» та Товариством з обмеженою відповідальністю «НОВА ПОСТАЧ» було укладено Договір комісії №1/08/2022 від 01.08.2022.

За змістом п. 1.1.-1.1.4. Договору, ТОВ «ЦІТРОВА» зобов`язується за дорученням ТОВ «НОВА ПОСТАЧ» здійснювати такі дії: придбавати у нерезидентів України продукти, фрукти, овочі тощо; укладати імпортні зовнішньоекономічні договори купівлі-продажу товару з нерезидентами України; збереження та транспортування товару; укладати необхідні договори митного оформлення товару. ТОВ «ЦІТРОВА» самостійно здійснює купівлю валюти для розрахунків із продавцями нерезидентами України.

Оплату посередницьких послуг, що надавало ТОВ «ЦІТРОВА» було здійснено ТОВ «НОВА ПОСТАЧ» на умовах Договору комісії №1/08/2022 від 01.08.2022, що підтверджують банківські виписки по рахунку НОМЕР_1 в АТ «ПРОКРЕДИТ БАНК» за період з 10.11.2022 до 10.11.2022 та за період з 01.01.2023 по 10.04.2023.

Товари, що ТОВ «ЦІТРОВА» передавало за Договором комісії ТОВ «НОВА ПОСТАЧ» та на його виконання були придбані позивачем у продавців-нерезидентів України, зокрема:

1. SEZAI AHMET HALLAC MEYSEN EKSPORT - договірні відносини виникли на підставі Контракту купівлі-продажу №3/04-2022CITR від 01.04.2022.

Факт придбання товару, що пройшов митне оформлення підтверджується ВМД №UA408020_2022_047529 від 17.10.202022, INVOICE MYS 2022000000478 від 10.10.2022, ВМД №UA408020_2022_047894 від 18.10.202022, INVOICE MYS 2022000000481 від 13.10.2022, ВМД №UA408020_2022_049241 від 23.10.2022, INVOICE MYS 2022000000483 від 15.10.2022, ВМД №UA408020_2022_051268 від 30.10.2022, INVOICE MYS 2022000000488 від 22.10.2022, ВМД №UA408020_2022_051268 від 30.10.2022, INVOICE MYS 2022000000488 від 22.10.2022, ВМД №UA408020_2022_051595 від 31.10.2022, INVOICE MYS 2022000000489 від 24.10.2022, ВМД №22UA408020052886 від 04.11.2022, INVOICE MYS 2022000000497 від 29.10.2022.

2. ALTUBAY GIDA TARIM URUNLERI NAKLIYE AMBALAJ MALZEMELERI SOGUKHAVA DEPOSU INS.ITH.IHR SAN. VE TIC.LTD.STI. - договірні відносини виникли на підставі Контракту купівлі-продажу №2/08-2022CITR від 05.08.2022.

Факт придбання товару, що пройшов митне оформлення підтверджується ВМД

№UA408020_2022_038261 від 09.09.2022, INVOICE YDA 2022000000029 від 05.09.2022, ВМД №UA408020_2022_041700 від 23.09.2022, INVOICE YDA 2022000000039 від 16.09.2022, ВМД №UA408020_2022_042154 від 26.09.2022, INVOICE YDA 2022000000049 від 21.09.2022.

3. AGROMALL TARIM URUNLERI INSAAT TURIZM TEKSTIL PROJE DANISMANLIK IHRACAT ITHALAT PAZARLAMA SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI - договірні відносини виникли на підставі Контракту купівлі-продажу №1/07- 2022CITR від 01.07.2022.

Факт придбання товару, що пройшов митне оформлення підтверджується ВМД №UA408020_2022_051273 від 30.10.2022, INVOICE AGR 2022000000419 від 24.10.2022, ВМД №UA408020_2022_051273 від 30.10.2022, INVOICE AGR 2022000000419 від 24.10.2022, ВМД №22UA408020053979 від 08.11.2022, INVOICE AGR 2022000000444 від 01.11.2022, ВМД №22UA408020053854 від 08.11.2022, INVOICE AGR 2022000000441 від 31.10.2022.

4. AL HASSAN FOR EXPORT AND IMPORT THE AGRICULTURE CROPS договірні відносини виникли на підставі Контракту купівлі-продажу №1/05-22CITR від 13.05.2022.

Факт придбання товарів за вищенаведеними контрактами купівлі-продажу з продавцями-нерезидентами, підтверджується інвойсами та внутрішньо-митними деклараціями. Оплата за товари, що придбались на вищенаведеними контрактами купівлі-продажу з продавцями-нерезидентами підтверджується SWIFT переказами, які долучені до матеріалів цієї позовної заяви.

За послуги, надані за Договором комісії №1/08/2022 від 01.08.2022, ТОВ «НОВА ПОСТАЧ» сплачує ТОВ «ЦІТРОВА» комісійну винагороду за кожну поставлену партію товару, а також компенсує всі додаткові витрати понесені у зв`язку із виконанням свого зобов`язання за договором комісії.

Позивач за Договором комісії №1/08/2022 від 01.08.2022 надало ТОВ «НОВА ПОСТАЧ» посередницькі послуги за комісійну винагороду, зокрема за :

1.Актом приймання-передачі послуг №44 від 11.11.2022 на суму 14981,00 грн., в т.ч. ПДВ 2496,83 грн.;

2.Актом приймання-передачі послуг №51 від 09.12.2022 на суму 15915,20 грн., в т.ч. ПДВ 2652,53 грн.;

3.Актом приймання-передачі послуг №52 від 09.12.2022 на суму 14949,85 грн., в т.ч. ПДВ 2491,64 грн.;

4.Актом приймання-передачі послуг №8 від 11.01.2023 на суму 15032,45 грн., в т. ч. ПДВ 2505,41 грн.;

5.Актом приймання-передачі послуг №9 від 19.01.2023 на суму 13473,34 грн., в т. ч. ПДВ 2245,56 грн.;

6.Актом приймання-передачі послуг №10 від 19.01.2023 на суму 15593,60 грн., в т.ч. ПДВ 2598,93 грн.;

7.Актом приймання-передачі послуг №12 від 24.01.2023 на суму 15426,58 грн., в т.ч. ПДВ 2571,10 грн.;

8.Актом приймання-передачі послуг №13 від 24.01.2023 на суму 15106,32 грн., в т.ч. ПДВ 2517,72 грн.;

9.Актом приймання-передачі послуг №14 від 24.01.2023 на суму 14663,18 грн., в т.ч. ПДВ 2443,86 грн.;

10.Актом приймання-передачі послуг №15 від 24.01.2023 на суму 13865,40 грн., в т.ч. ПДВ 2310,90 грн.;

11.Актом приймання-передачі послуг №16 від 26.01.2023 на суму 13200,25 грн., в т.ч. ПДВ 2200,04 грн.;

12.Актом приймання-передачі послуг №23 від 19.01.2023 на суму 12963,05 грн., в т.ч. ПДВ 2160,51 грн.;

13.Актом приймання-передачі послуг №24 від 26.01.2023 на суму 7685,66 грн., в т.ч. ПДВ 1280,94 грн.

За наслідками виконання умов зазначеного договору за правилом першої події, на дату виникнення податкових зобов`язань платника податку згідно ст. 201.1. Податкового кодексу України підприємство склало податкову накладну в електронній формі та відправило її на реєстрацію у Єдиному державному реєстрі податкових накладних:

- №5 від 11.11.2022 на суму 14981,00 грн., в т.ч. ПДВ 2496,83 грн.;

- №5 від 09.12.2022 на суму 15915,20 грн., в т.ч. ПДВ 2652,53 грн.;

- №6 від 09.12.2022 на суму 14949,85 грн., в т.ч. ПДВ 2491,64 грн.;

- №4 від 11.01.2023 на суму 15032,45 грн., в т. ч. ПДВ 2505,41 грн.;

- №10 від 19.01.2023 на суму 13473,34 грн., в т. ч. ПДВ 2245,56 грн.;

- №11 від 19.01.2023 на суму 15593,60 грн., в т.ч. ПДВ 2598,93 грн.;

- №12 від 19.01.2023 на суму 12963,05 грн., в т.ч. ПДВ 2160,51 грн.;

- №14 від 24.01.2023 на суму 15426,58 грн., в т.ч. ПДВ 2571,10 грн.;

- №15 від 24.01.2023 на суму 15106,32 грн., в т.ч. ПДВ 2517,72 грн.;

- №16 від 24.01.2023 на суму 14663,18 грн., в т.ч. ПДВ 2443,86 грн.;

- №17 від 24.01.2023 суму 13865,40 грн., в т.ч. ПДВ 2310,90 грн.;

- №20 від 26.01.2023 на суму 13200,25 грн., в т.ч. ПДВ 2200,04 грн.;

- №21 від 26.01.2023 на суму 7685,66 грн., в т.ч. ПДВ 1280,94 грн.

Позивачем отримано квитанції №9256766564 від 30.11.2022, №9284919047 від 30.12.2022, №9284919059 від 30.12.2022, №9011529121 від 30.01.2023, №9025708154 від 15.02.2023, №9025711307 від 15.02.2023, №9025757643 від 15.02.2023, №9025735671 від 15.02.2023, №9025716386 від 15.02.2023, №9025737714 від 15.02.2023, №9025715812 від 15.02.2023, №9025746718 від 15.02.2023, №9025717663 від 15.02.2023 згідно з якими Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №5 від 09.12.2022, №5 від 09.12.2022, №6 від 09.12.2022, №4 від 11.01.2023, №10 від 19.01.2023, №11 від 19.01.2023, №12 від 19.01.2023, №14 від 24.01.2023, №15 від 24.01.2023, №16 від 24.01.2023, №17 від 24.01.2023, №20 від 26.01.2023, №21 від 26.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 46.90.10-00.00, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Для забезпечення реєстрації в ЄРПН податкових накладних, позивач направив 05.04.2023 на адресу ГУДПС у Львівській області за допомогою засобів електронного зв`язку повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого було долучено копії документів, що підтверджують реальність здійснених господарських операцій: Договір комісії №1/08/2022 від 01 08 2022 ТОВ «НОВА ПОСТАЧ»; Договір піднайму площадки для розміщення стоянки транспортних засобів №01/10 від 01.10.2022 ПП «Престиж-Експрес»; Акт надання послуг №331 від 28.02.2023; Договір оренди №02/05 від 02.05.2022 ТзОВ «МАКС ЛОГІСТИК ЛТД», Акт надання послуг №199 від 31,03.2023р.; Договір суборенди нерухомого майна №5/23 від 01.01,2023 ПП «ЦЕТРОБУД»; Акт надання послуг №108 від 28 02 2023; Контракт купівлі-продажу №1/05-22CITR від 13.05.2022 AL HASSAN; Контракт купівлі-продажу №1/07-2022CITR від 01,07.2022 AGROMALL.; Додаток №1 від 07.11.2022 до Контракту купівлі-продажу №1/07-2022CITR від 01.07.2022р. AGROMALL.; Контракт купівлі-продажу №2/08-2022CITR від 05 08.2022 ALTUBAY GIDA; Контракт купівлі-продажу №3/04-2022CITR від 01 04.2022р. SEZAI; Додаток №1 від 15.05.2022р. до Контракту купівлі-продажу №3/04-2022CITR від 01.04.2022 SEZAI; ВМД 22UA408020052886U1 від 04 11 2022 SEZAI 18720 USD; Invoice MYS 20220000000497 від 29.10.2022 SEZAI 18720 USD; ВМД UA408020/2022/047529 від 17 10.2022 SEZAI 20800 USD; Invoice MYS 20220000000478 від 10 10.2022 SEZAI 20800 USD; ВМД UA408020/2022/047894 від 18.10.2022 SEZAI 20300 USD; Invoice MYS 20220000000481 від 13.10.2022 SEZAI 20300 USD; ВМД UA408020/2022/049241 від 23 10 2022р. SEZAI 18200 USD; Invoice MYS 20220000000483 від 15.10.2022 SEZAI 18200 USD; ВМД UA408020/2022/051268 від 30.10.2022p. SEZAI 20400 USD; Invoice MYS 20220000000488 від 22.10.2022 SEZAI 20400 USD; ВМД UA408020/2022/051595 від 31 10.2022 SEZAI 19800 USD; Invoice MYS 20220000000489 від 24 10.2022 SEZAI 19800 USD 26) ВМД UA408020/2022/051273 від 30.10.2022 AGROMALL 21050 USD; Invoice AGR 20220000000419 від 24.10.2022 AGROMALL 21050 USD; ВМД 22UA408020053854U3 від 08.11.2022 AGROMALL 17508 USD; Invoice AGR 20220000000441 від 31.10.2022 AGROMALL 17508 USD; ВМД UA408020053979U5 від 08.11.2022 AGROMALL 17810 USD; Invoice AGR 20220000000444 від 01.11.2022 AGROMALL 17810 USD; ВМД 22UA408020003778U4 від 19.01.2023 AL HASSAN 10374 USD; Invoice 119 від 05.01.2023 AL HASSAN 10374 USD; ВМД UA408020/2022/038261 від 09.09.2022 ALTUBAY GIDA TARIM 21480 USD; Invoice YDA 20220000000029 від 05.09.2022 ALTUBAY GIDA TARIM 21480 USD; ВМД UA408020/2022/041700 від 23.09.2022 ALTUBAY GIDA TARIM 20210 USD; Invoice YDA 20220000000039 від 16.09 2022 ALTUBAY GIDA TARIM 20210 USD; ВМД UA408020/2022/042154 від 26.09.2022 ALTUBAY GIDA TARIM 20200 USD; Invoice YDA 20220000000049 від 21.09.2022 ALTUBAY GIDA TARIM 20200 USD; SWIFT від 26.01.2023 AL HASSAN; SWIFT від 15.11.2022 AGROMALL; SWIFT від 19.01.2023 AGROMALL; SWIFT від 26.01.2023 AGROMALL; SWIFT від 26.01.2023 AGROMALL; SWIFT від 14 10.2022 SEZAI; SWIFT від 24.10.2022 SEZAI; SWIFT від 11.01.2023 SEZAI; SWIFT від 19.01.2023 SEZAI; SWIFT від 24.01.2023 SEZAI; SWIFT від 22.09.2022 ALTUBAY GIDA TARIM; SWIFT від 11.11.2022 ALTUBAY GIDA TARIM; SWIFT від 14.11.2022 ALTUBAY GIDA TARIM; SWIFT від 09 12.2022 ALTUBAY GIDA TARIM; Акт надання послуг №44 від 11.11.2022; Акт надання послуг №51 від 09.12.2022; Акт надання послуг №52 від 09.12.2022; Акт надання послуг №8 від 11.01.2022; Акт надання послуг №9 від 19.01,2022; Акт надання послуг №10 від 19.01 2022; Акт надання послуг №23 від 19.01 2022; Акт надання послуг №12 від 24 01 2022; Акт надання послуг №13 від 24.01.2022; Акт надання послуг №14 від 24 01.2022; Акт надання послуг №15 від 24.01 2022; Акт надання послуг №16 від 26 01.2022; Акт надання послуг №24 від 26.01.2022; Розрахункова відомість за лютий 2023 року; Розрахункова відомість за березень 2023 року; Пояснення.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС у Львівській області прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8653185/43441477 від 18.04.2023, №8653184/43441477 від 18.04.2023, №8653183/43441477 від 18.04.2023, №8653187/43441477 від 18.04.2023, №8653188/43441477 від 18.04.2023, №8653181/43441477 від 18.04.2023, №8653180/43441477 від 18.04.2023, №8653182/43441477 від 18.04.2023, №8653186/43441477 від 18.04.2023, №8653179/43441477 від 18.04.2023, №8653178/43441477 від 18.04.2023, №8653177/43441477 від 18.04.2023, №8653176/43441477 від 18.04.2023 відмовлено у реєстрації податкових накладних, оскільки надані платником податку копії документів складених із порушенням законодавства.

Позивач скаргу на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не подавав.

Вважаючи протиправним рішення про відмову у реєстрації податкової накладної позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

За правилами підп. а та б п. 185.1. ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до підп. а п. 187.1. ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 74.2 ст. 74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до п. 74.2 ст. 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 (набрання чинності з 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

Згідно з приписами п.4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку №1165).

Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної, підставами для такого зупинення вказано відповідність платника п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій у зв`язку з тим, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 46.90-10-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає п. 11 Порядку №1165.

Тобто, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Щодо тверджень контролюючого органу про відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 46.90-10-00.00 в таблиці платника податку, то суд до таких ставиться критично, адже відповідно до п. 12 Порядку №1165, подання такої таблиці є правом платника податків.

Крім того, під час розгляду справи встановлено, що до повідомлення про надання пояснень, щодо податкової накладної №2 від 07.10.2022 позивачем було долучено розрахункові документи (рішення Єдиного учасника, розподільчий баланс, договір оренди, акт приймання передачі в оренду нерухомого майна, договір, виписка по рахунку, платіжне доручення, специфікація).

Слід звернути увагу, що відповідно до ст. 2 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг із змінами та доповненнями (далі Закон №265) розрахунковий документ документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених Законом №265, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним РРО, чи заповнений вручну.

Також, апелянтом не надано доказів на обґрунтування того, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання.

З огляду на вказане, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них п. 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Більше того, у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З аналізу вищезазначеного видно, що є вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій.

Доказів та обґрунтувань щодо того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не наведено, судом не встановлено.

Щодо підстави відмови у реєстрації податкової накладної, зокрема, ненаданням платником податків копій документів, слід зазначити наступне.

Матеріалами справи встановлено, що позивач під час здійснення операцій з постачання/надання товарів/послуг вчинив усі необхідні дії для реєстрації податкової накладної.

Оскаржене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної містить формальні підстави для його прийняття, що зазначені у Постанові КМУ №117, а саме: надання платником податків документів, складених з порушенням законодавства.

У рішенні не конкретизовано та не підкреслено, які саме документи не надано, навіть, за наявності в самому рішенні законодавчо затвердженої форми відповідної відмітки: документи, які не надано підкреслити.

Всупереч визначених у рішеннях підставах їх прийняття, податковим органом у не наведено жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було. Вказане, на переконання суду, також спростовує покликання відповідача 1 на те, що до позовної заяви позивачем долучено більший обсяг документів ніж надавався на розгляд Комісії при прийнятті спірних рішень. Оскільки, позивач не обмежений у своїх правах, щодо подачі додаткових доказів на підтвердження своєї позиції.

Отже, слід дійти висновку, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній, та які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної. Суд наголошує, що дослідження факту здійснення господарських операцій, на виконання яких складено податкові накладні, є предметом документальних перевірок, обов`язком контролюючого органу при реєстрації податкових накладних є перевірка відповідності вказаних документів формі, встановленій чинним законодавством.

Апеляційний суд резюмує, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Оскаржувані рішення відповідача не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Окрім того, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших суд касаційної інстанції наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів резюмує, що оскаржені рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними та їх належить скасувати.

Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні позивача.

Апеляційний суд зазначає, що відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як встановлено вище, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Отже, помилковими є твердження апелянта про наявність у ДПС України дискреційних повноважень щодо реєстрації зазначених податкових накладних та передчасність вимоги про зобов`язання їх реєстрації, оскільки зміст дискреційних повноважень передбачає законність будь-якого із можливих рішень суб`єкта владних повноважень, прийнятого ним у певній ситуації, а судом встановлено незаконність рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні датою подання їх на реєстрацію.

Вказане узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.

Отже, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення адміністративного позову.

В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.

Міркування і твердження апелянта не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.

Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.

Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головне управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2023 року у справі №380/14740/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. М. Гінда Л. Я. Гудим

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118565980
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/14740/23

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 23.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Рішення від 27.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні