Рішення
від 24.04.2024 по справі 340/427/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 квітня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/427/24

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)

відповідач: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький (25006, м. Кропивницький, провулок Училищний, 8, код ЄДРПОУ 08541051)

про стягнення податкового боргу, -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулося до суду з позовом до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький про стягнення податкового боргу.

Позов мотивовано тим, що відповідач має податковий борг у розмірі 3 227 593, 95 грн., що виник із земельного податку. Оскільки цей податковий борг відповідач добровільно не погасив, позивач просить суд стягнути його до місцевого бюджету.

Ухвалою судді від 29.01.2024 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, у якому вказав, що КЕВ м. Кропивницький є бюджетною неприбутковою установою і здійснює сплату податків за рахунок коштів державного бюджету. У 2023 році йому не виділялися кошторисні призначення на оплату земельного податку. Вказує, що подання позову є передчасним, оскільки позивач не дотримався порядку погашення податкового боргу державних підприємств, передбаченого статтею 96 ПК України. Після відкриття провадження у цій справі відповідач у грудні 2023 року спрямував на погашення податкового боргу з земельного податку 5 969 413 грн. Просив відмовити у задоволенні позову.

Позивач подав відповідь на відзив, у якій наполягав на задоволенні позову.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький зареєстрований як юридична особа, перебуває на обліку платників податків в ГУ ДПС у Кіровоградській області.

Відповідачу на праві постійного користування належать три земельні ділянки, розташовані у с. Богданівка Кропивницького району Кіровоградської області.

Відповідач як користувач цих земельних ділянок 14.02.2023 року подав до ГУ ДПС у Кіровоградській області податкову декларацію з плати за землю (земельний податок) за 2023 рік, у якій самостійно обчислив річну суму податкового зобов`язання в сумі 12 906 669, 08 грн. з розбивкою її рівними частками за місяцями.

Згодом 13.03.2023 року відповідач подав до ГУ ДПС у Кіровоградській області податкову декларацію з плати за землю (земельний податок) за 2023 рік (уточнюючу), у якій нарахував до збільшення річну суму податкового зобов`язання в сумі 3706, 72 грн. з розбивкою її рівними частками за місяцями.

У встановлені статтею 287 ПК України строки (щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця) відповідач не сплатив суми податку за серпень, вересень, жовтень 2023 року, що призвело до виникнення податкового боргу, в сумі 3 227 593, 95 грн. (1 075 864, 65 грн. + 1 075 864, 65 грн. + 1 075 864, 65 грн.).

ГУ ДПС у Кіровоградській області у 2019 році зв`язку з виникненням у відповідача податкового боргу сформувало та направило йому податкову вимогу форми "Ю" №168002-53 від 22.11.2019 року про його обов`язок погасити податковий борг з земельного податку, який на той момент складав 198 356, 47 грн. Відтоді ця податкова вимога не відкликана і не скасована.

Суми узгоджених грошових зобов`язань заявлені позивачем до стягнення у цій справі як податковий борг.

При вирішенні спору суд виходить з того, що порядок визначення суми податкових зобов`язань та погашення податкового боргу платників податків регулюється Податковим кодексом України (надалі - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний, зокрема, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Пунктом 286.2 статті 286 ПК України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій.

Згідно з пунктами 287.1, 287.3 статті 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

За визначеннями, наданими у статті 14 ПК України:

- податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України;

- грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня;

- податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом;

- погашення податкового боргу - зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом.

Пунктами 87.1, 87.9 статті 87 ПК України передбачено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

У разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Підпунктами 20.1.19, 20.1.34 пункту 20 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

Матеріалами справи підтверджено, що податковий борг відповідача з земельного податку, заявлений до стягнення у цій справі, складає 3 227 593, 95 грн. - несплачені у встановлений строк місячні платежі за серпень, вересень, жовтень 2023 року. Доказів погашення цього податкового боргу у ході судового розгляду суду не надано. Кошти в сумі 5969413 грн., які були сплачені відповідачем у грудні 2023 року, відповідно до п.87.9 ст.87 ПК України зараховані контролюючим органом в рахунок погашення минулого податкового боргу з земельного податку, згідно з черговістю його виникнення, який станом на 30.09.2023 року складав 6562727, 33 грн.

Суд відхиляє заперечення відповідача про недотримання позивачем спеціального порядку погашення податкового боргу для державних підприємств, передбаченого ст.96 ПК України, з таких підстав.

Відповідно до пунктів 96.2, 96.3 статті 96 ПК України у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, яке не підлягає приватизації, у тому числі казенного підприємства, не покриває суму податкового боргу такого платника податків і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, з поданням щодо прийняття рішення про: 96.2.1. надання відповідної компенсації з бюджету за рахунок коштів, призначених для утримання такого органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків; 96.2.2. досудову санацію такого платника податків за рахунок коштів державного бюджету; 96.2.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; 96.2.4. виключення платника податків із переліку об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації відповідно до закону, з метою порушення справи про банкрутство, у порядку, встановленому законодавством України.

Відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Аналіз положень статті 96 ПК України свідчить, що вона підлягає застосуванню у разі, якщо внаслідок вжиття заходів, передбачених ст.95 ПК України, сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державних підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.

Враховуючи вказані обставини та приймаючи до уваги, що предметом спору є стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу з рахунків відповідача у банках на підставі ст.95 ПК України, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосовування у даних правовідносинах положень статті 96 ПК України.

Згідно з пунктами 10.1, 10.5 статті 10 ПК України податок на майно (в т.ч. плата за землю) належить до місцевих податків. Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.

Відповідно до пунктів 19 частини 1 статті 64, частини 2 статті 67 Бюджетного кодексу України місцеві податки та збори, що сплачуються (перераховуються) згідно з Податковим кодексом України, відносяться до доходів загального фонду місцевих бюджетів та зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування.

Тож позов про стягнення з відповідача податкового боргу в дохід місцевого бюджету слід задовольнити.

Судові витрати сторони не понесли.

Керуючись статтями 9, 77, 78, 90, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Кіровоградській області задовольнити.

Стягнути з рахунків Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький у банках, що його обслуговують, в дохід місцевого бюджету податковий борг з земельного податку в сумі 3 227 593, 95 грн. (код КДБ 18010500).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118594986
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —340/427/24

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 24.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні