МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 квітня 2024 р. № 400/2062/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовомДержавної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, 22, м. Одеса, 65114,
до відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю "Рибоконсервний завод "Південний", вул. Комінтерна, 31, м. Миколаїв, 54031,
прозупинення діяльності підприємства в частині використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибоконсервний завод "Південний", в якому просив суд зупинити (заборонити) діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «РИБОКОНСЕРВНИЙ ЗАВОД «ПІВДЕННИЙ» (код згідно з ЄДРПОУ: 32427900, зареєстрована адреса юридичної особи: 54031, Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Комінтерна, буд. 31) в частині використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: котлоагрегат Е-1,0-0,9Р-2 паспорт реєстраційний номер 5989; котлоагрегат Е-1,0-0,9РЗ реєстраційний номер 5988; паровий котел Е-1,0-0,9Р2 реєстраційний номер 5875, паровий котел Е-1,0- 0,9ГЗ реєстраційний номер 5874; паровий котел Е-1,0-0,9Р2 реєстраційний номер 5876 до:
виконання усіх вимог дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 03.11.2020 року №5110300000 22;
дотримання нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин на стаціонарному джерелі №0020 згідно дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 03.11.2020 року №5110300000-22;
здійснення виробничого контролю за охороною атмосферного повітря в процесі господарської та іншої діяльності, інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин: стаціонарних джерел; ефективності роботи газоочисних установок;
здійснення контролю за експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин;
розроблення та затвердження інструкції з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи;
розроблення паспорту на установку очистки газу;
огляду та складення актів перевірок технічного стану установок очистки газу на джерелі викиду (утворення).
Ухвалою суду від 23.05.2023 за клопотання представника відповідача зупинено провадження у справі № 400/2062/23 до набрання законної сили судовим рішенням Одеського окружного адміністративного суду в справі № 420/9450/23.
Ухвалою суду від 19.02.2024 поновлено провадження у справі.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач порушує вимоги Закону України "Про охорону атмосферного повітря", що створю загрозу життю та здоров`я людей, тому необхідно зупинити використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відповідач надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки відбори проб повітря здійснено відповідачем з порушенням, заміри здійснювалися приборами вимірювальної техніки, строк повірки яких закінчився. Також відповідачем вживаються заходи на усунення порушень, встановлених перевіркою.
Позивач надав відповідь на відзив, просив позов задовольнити, оскільки за приписами постанови КМУ № 412 від 05.04.2022 (чинна на момент спірних правовідносин) результати повірок, строк дії яких закінчився у період воєнного і надзвичайного стану та протягом місяця після його припинення чи скасування, чинні на період воєнного і надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування на всій території України або в окремих її місцевостях.
Відповідач надав заперечення, просив відмовити у задоволенні позову.
Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
На підставі колективного звернення гр. ОСОБА_1 та інших від 30.07.2022 про порушення, що спричинило шкоду його правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 20.09.2022 №383, Погодження Державної екологічної інспекції України від 24.09.2022 №2.4/230ПГ та доручення Державної екологічної інспекції України від 27.09.2022 № 703, Державною екологічною інспекцією Південно- Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі - Інспекція, Позивач) видано наказ № 616 від 03.11.2022 та направлення № 232пр від 03.11.2022 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) проведено перевірку ТОВ «РИБОКОНСЕРВНИЙ ЗАВОД «ПІВДЕННИЙ» (код згідно з ЄДРПОУ: 32427900) (далі - TOB «РКЗ «ПІВДЕННИЙ», Відповідач) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря.
У період з 09.11.2022 по 16.11,2022 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища (Миколаївська та Одеська області) проведено позапланову перевірку ТОВ «РКЗ «ПІВДЕННИЙ», за фактичним місцезнаходженням: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Ізмаїльська, 106.
У ході здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадовими особами Інспекції було встановлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства ТОВ «РКЗ «ПІВДЕННИЙ», які зафіксовані в Акті складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 16.11.2022 № 855 (далі - Акт).
Основною діяльністю ТОВ «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» є перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків (основний вид діяльності).
Проектна потужність: 140тис. фізичних банок/зміна. Фактична потужність: 25 266 548 шт. фізичних банок/рік. 4 котлоагрегати працюють на виробничо-технологічні процеси підприємства, призначені для отримання насиченого пару з робочим тиском 0,8 Мпа для технологічних потреб. Котлоагрегати працюють на твердому паливі вугілля. Димові гази, що утворюються при спалюванні вугілля від кожного котла видаляються димососами через власну одну димову трубу, що обладнана 1 циклоном. Потім газопиловий потік потрапляє через загальну димову трубу від 4 котлів. На момент перевірки 3 котлоагрегати працюють 10-11 годин на добу (зміну).
Для перевірки Відповідачем був наданий Звіт з інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та обґрунтовуючі матеріали від 20.04.2020 року, наданий Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 03.11.2020 року №5110300000-22, термін дії 10 років по 03.11.2030 року. Виробничо-господарська діяльність підприємства здійснюється 5-6 днів на тиждень, котлоагрегати працюють 0-11 годин на добу.
Основними джерелами викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря є Джерело №0020 (надані технічні документи на котлоагрегати: Котлоагрегат Е- 1,0-0,9Р-2 Паспорт реєстраційний номер 5989; котлоагрегат Е-1,0-0,9РЗ реєстраційний номер 5988; паровий котел Е-1,0-0,9Р2 реєстраційний №5875, паровий котел Е-1,0-0,9ГЗ реєстраційний №5874; паровий котел Е-1,0-0,9Р2 реєстраційний номер 5876). На момент перевірки 3 котлоагрегати працюють 10-11 годин на добу (зміну).
09 листопада 2022 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) проведено відбір проб організованих викидів стаціонарного джерела №0020 - Котельня, котли парові твердопаливні Е-1,0-0,9Р (Зшт).
Відібрано 57 проб (СО - 12; NOx - 24; S02 - 12; пил (речовини у вигляді суспендованих твердих частинок) - 9). Складено акт відбору проб викидів стаціонарних джерел №12 від 09.11.2022 року.
За результатом інструментально-лабораторного вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря виявлено перевищення нормованих значень допустимих концентрацій наведених в дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами TOB «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» по: - СО в 21,67 разів; - NOx в 2,15 рази; - S02 в 3,50 рази; - пилу (речовинам у вигляді суспендованих твердих частинок) в 2,05рази в 3 точкових пробах (Акт відбору проб № 12 від 09.11.2022, протокол вимірювань № 12 від 15.11.2022).
14 листопада 2022 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) проведено відбір проб організованих викидів стаціонарного джерела №0020 Котельня, котли парові твердопаливні Е1,0-0,9Р (Зшт).
Відібрано 57 проб (СО - 12; NOx - 24; S02 - 12; пил (речовини у вигляді суспендованих твердих частинок) - 9). Складено акт відбору проб викидів стаціонарних джерел №13 від 14.11.2022 року.
За результатом інструментально-лабораторного вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря виявлено перевищення нормованих значень допустимих концентрацій наведених в дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «Рибоконсервний завод «Південний» по : - СО в 2,65 разів (акт відбору проб № 13 від 14.11.2022, протокол вимірювань № 13 від 16.11.2022).
За результатами заходу державного нагляду (контролю) встановлено, що умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами TOB «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» не виконуються, а саме: не виконується умова п.2.1. Умова 1. До викидів забруднюючих речовин п.п. 2.1.1 (проведеними вимірюваннями встановлено перевищення дозволених обсягів забруднюючих речовин в атмосферне повітря); не виконується умова п. 2.1.4 До технологічного процесу п.п. 2.1.4.1 (викиди в атмосферу та запах призводили до суттєвих незручностей за межами об`єкту та до суттєвого впливу на атмосферне повітря на 09.11.2022 р.); не виконується п. 2.1.6. До очищення газопилового потоку, п.п. 2.1.6.1 ефективність газоочисного обладнання не відповідає зазначеним показникам.
Для очищення газопилового потоку на виробничих процесах передбачене використання З ПГОУ, але на підприємстві проведена заміна ПГОУ в жовтні 2022, ПГОУ зазначені в інвентаризації джерел викидів, в обґрунтовуючих матеріалах та Дозволі демонтовані та встановлений Циклон ЦБ-16М (наданий технічний паспорт).
Умови Дозволу 2.1.6.3 та 2.1.6.2 не виконуються, паспорт ПГОУ не розроблені.
Таким чином, Актом перевірки зафіксовано порушення:
1) вимоги, передбачені дозволами на викиди забруднюючих речовин не виконуються;
2) нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин не дотримуються;
3) контроль за експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин не здійснюється;
4) не здійснюється виробничий контроль за охороною атмосферного повітря в процесі господарської та іншої діяльності, не здійснюється інструментально-лабораторними вимірюваннями параметрів викидів забруднюючих речовин: стаціонарних джерел; ефективності роботи газоочисних установок;
5) суб`єктом господарювання не призначено осіб, відповідальних за:
технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу;
належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку;
ведення журналу обліку робочого часу установок очистки газу;
6) не розроблено і не затверджено інструкцію з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи;
7) не розроблено паспорт на установку очистки газу;
8) не проводиться огляд та не складаються акти перевірок технічного стану установок очистки газу на джерелі викиду (утворення).
З метою усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) TOB «РКЗ «ПІВДЕННИЙ», посадовими особами Інспекції директору ТОВ «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» було видано припис № 81 від 21.11.2022 року з терміном виконання з 22.11.2022, до 01.12.2022 та до 10.12.2022.
Директором ТОВ «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» Федиком Б.Ю. припис №81 від 21.11.2022 прийнято до виконання, що підтверджується власним підписом.
23.02.2023 на підставі постанови прокурора у кримінальному провадженні - прокурора Білгород-Дністровської окружної прокуратури Картузова Ігоря Анатолійовича від 20.02.2023 «Про залучення спеціаліста» в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022162240000058 від 08.11.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 241 КК України, наказом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) № 92 від 23.02.2023 державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) було виділено в якості спеціалістів для участі у заходах в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42022162240000058 від 08.11.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 241 КК України за фактом здійснення посадовими особами ТОВ «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» впродовж тривалого часу викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що створює небезпеку для здоров`я людей та довкілля.
23.02.2023 інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) проведено відбір проб організованих викидів стаціонарного джерела №0020 - Котельня, котли парові твердопаливні Е-1,0-0,9Р (Зшт).
Відібрано 57 проб (СО - 12; NOx - 24; S02 - 12; пил (речовини у вигляді суспендованих твердих частинок) - 9). Складено акт відбору проб викидів стаціонарних джерел №1 від 23.02.2022 року.
За результатом інструментально-лабораторного вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря виявлено перевищення нормованих значень допустимих концентрацій наведених в дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «Рибоконсервний завод «Південний» по: - СО в 48,94 разів; - пил (речовини у вигляді суспендованих твердих частинок) в 2,32 рази.
Отже, матеріалами позапланового заходу державного нагляду (контролю), проведеного у період з 09.11.2022 по 16.11.2022, та результатами інструментально-лабораторного вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення, проведеного в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42022162240000058 від 08.11.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 241 КК України, підтверджується невиконання TOB «РКЗ «ПІВДЕННИЙ» вимог, передбачених нормативами у галузі охорони атмосферного повітря та дозволами на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, визначає Закон України від 25.06.1991 № 1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища» (далі - Закон № 1264-XII).
Відповідно до статті 20-2 Закону № 1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема:
а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі, про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля, про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов;
в) обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин;
е) надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.
За приписами статті 50 Закону № 1264-XII екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, відповідно до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275.
Наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 №230, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.04.2020 за № 350/34633 затверджено Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції (далі - Положення № 230)
Відповідно до пункту 2 Розділу II Положення № 230, державна екологічна інспекція області відповідно до покладених завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: 1) про екологічну та радіаційну безпеку, зокрема щодо виконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля; 2) про охорону земель, надр, зокрема щодо виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; 3) про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; 4) про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря; з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів.
На підставі абзаців 1, 2 пункту 6 розділу ІІ Положення № 230 інспекція має право звертатись до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877-V).
За змістом статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома статті 7 Закону № 877-V).
Згідно із частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Також, за приписами статті 12 Закону України 16.10.1992 № 2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
З урахуванням змісту наведених норм права, чинним законодавством передбачено право Держекоінспекції на звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування в сфері державного нагляду (контролю), а саме щодо повного або часткового зупинення (заборони) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням вимог законодавства у сфері екології.
Своєю чергою, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, які свідчать про наявність для життя і здоров`я людей загрози внаслідок забруднення довкілля.
Одночасно із цим, суд зазначає, що застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог у сфері природоохоронного законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Щодо суті заявлених позивачем вимог, суд зазначає наступне.
Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України від 16.10.1992 № 2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» (далі - Закон № 2707-XII).
Цей Закон спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферного повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище та визначає правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря.
Відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» та іншими нормативно-правовими актами (стаття 2 Закону № 2707-XІI).
Згідно із статтею 5 Закону № 2707-XIІ у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються такі нормативи: нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря; нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел; технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин.
Законодавством можуть встановлюватися й інші нормативи в галузі охорони атмосферного повітря.
Порядок розроблення та затвердження нормативів у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до закону.
Зокрема, для оцінки стану забруднення атмосферного повітря встановлюються нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря та нормативи гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, рівні шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів у межах населених пунктів, у рекреаційних зонах, в інших місцях проживання, постійного чи тимчасового перебування людей, об`єктах навколишнього природного середовища з метою забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища: нормативи якості атмосферного повітря; гранично допустимі рівні впливу акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних факторів і біологічного впливу на стан атмосферного повітря населених пунктів (частина перша статті 6 Закону № 2707-XI).
Також частиною першою статті 7 Закону № 2707-XIІ визначено, що нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів, технічного стану обладнання, газоочисних установок.
Обов`язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря визначені у статті 10 Закону № 2707-XІI, відповідно до якої вказані суб`єкти, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані:
здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;
вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;
забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;
здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря організованими та неорганізованими стаціонарними джерелами викидів, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік;
заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря;
забезпечувати здійснення періодичних та/або автоматизованих інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин пересувних джерел та організованих стаціонарних джерел викидів і ефективності роботи газоочисних установок відповідно до правил, що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;
забезпечувати розроблення методик вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин;
використовувати методики вимірювань та засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність, для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах організованих стаціонарних і пересувних джерел;
здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря;
своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок;
вести щоденний облік часу роботи стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферу;
обладнати місця відбору проб організованих стаціонарних джерел викидів для вимірювання параметрів газопилового потоку з метою здійснення контролю за дотриманням затверджених нормативів та дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозволи на викиди).
За правилами статті 11 цього Закону для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України не менше одного разу на п`ять років за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування з урахуванням особливостей екологічної ситуації регіону, населеного пункту можуть додатково встановлювати перелік забруднюючих речовин, за якими здійснюється регулювання їх викидів на відповідній території.
Також, за поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування, у разі перевищення нормативів екологічної безпеки, на відповідній території затверджують відповідно до закону програми оздоровлення атмосферного повітря, здійснюють заходи щодо зменшення забруднення атмосферного повітря.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
До першої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об`єкти, які не належать до першої і другої груп.
Строк дії дозволу на викиди, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - сім років, об`єкт якого належить до другої групи, - десять років, об`єкт якого належить до третьої групи, - необмежений.
Статтею 29 цього Закону визначено, що виробничий контроль за охороною атмосферного повітря здійснюється підприємствами, установами, організаціями та громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності в процесі їх господарської та іншої діяльності, якщо вона справляє шкідливий вплив на стан атмосферного повітря.
Зміст наведених норм права свідчить про те, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі відповідного дозволу.
При зверненні до суду з позовом позивач надав дозвіл № 5110300000-22, що виданий ТОВ "Рибоконсервний завод "Південний" терміном на 10 років з 03.11.2020 по 03.11.2030 року. У дозволі також зазначені дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Актами відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 09.11.2022, від 14.11.2022 встановлено перевищення позивачем при здійсненні господарської діяльності дозволених обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Розділом 2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 28 квітня 2020 року № 277) визначено поняття наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме:
2.1. Наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються:
2.1.3. викиди, що здійснюються з перевищенням технологічних нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд у місці їх виходу з устаткування, встановлені у дозволі;
Отже, наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються - викиди, що здійснюються з перевищенням технологічних нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин, встановлені у дозволі.
При визначенні наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря інструментально-лабораторними методами контролю використовуються результати вимірювань суб`єкта господарювання при здійсненні виробничого контролю за дотриманням встановлених нормативів викидів забруднюючих речовин, тобто даний метод розрахунку використовується для визначення чи дотримується суб`єкт господарювання умов наявного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Отже, Інспекція при здійсненні планового чи позапланового заходу державного нагляду контролю здійснює інструментально-лабораторні відбори для визначення вмісту забруднюючих речовин у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря при здійсненні господарської діяльності. Так як дозвіл на викиди має конкретні для кожного суб`єкта господарювання в залежності від виду господарської діяльності умови, тобто які допустимі норми викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря суб`єкт господарювання здійснює. Для таких випадків і використовують інструментально-лабораторні виміри.
Отже, зміст наведених норм беззаперечно свідчить про необхідність встановлення органом контролю наявності або відсутності джерел викидів, кількість та якість забруднюючих речовин, які продукуються саме об`єктом контролю.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 16.11.2023 року у справі № 460/8668/20.
Актами відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 09.11.2022, від 14.11.2022 встановлено перевищення позивачем при здійсненні господарської діяльності дозволених обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відтак, порушення 1-2, зафіксоване в акті перевірки підтверджено актами відбору проб.
Відповідно до Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ) та "Про охорону атмосферного повітря" ( 2707-12 ), постанов Кабінету Міністрів України від 21 січня 2015 року N 32 ( 32-2015-п ) "Про затвердження Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України" та від 14 вересня 2011 року N 995 ( 995-2011-п ) "Про утворення територіальних органів Державної екологічної інспекції" розроблені Правила технічної експлуатації установок очистки газу, що затверджені наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52.
Так, відповідно до п. 2.1. Правил, відповідальними за додержання вимог цих Правил є суб`єкти господарювання.
П 2.2. Правил встановлено, що суб`єкт господарювання зобов`язаний:
2.2.1. Забезпечувати безперебійну ефективну роботу і безпечну експлуатацію ГОУ, підтримувати у справному стані споруди, устаткування та апаратуру для очищення викидів відповідно до вимог цих Правил.
2.2.2. Призначити осіб, відповідальних за:
технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію ГОУ;
проведення поточних, планових і капітальних ремонтів;
утримання у справному стані пристроїв відбору проб, систем контролю та засобів автоматики;
належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку згідно з вимогами чинного законодавства;
здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин та ефективності роботи ГОУ;
ведення журналу обліку робочого часу ГОУ.
2.2.3. На основі цих Правил, рекомендацій проектних організацій та відповідної документації, яка додається до ГОУ, що експлуатується суб`єктом господарювання, розробити і затвердити інструкцію з експлуатації ГОУ відповідно до умов їх роботи.
2.2.4. Проводити не менше одного разу на три роки технічне навчання і перевірку знань інженерно-технічного персоналу та не менше одного разу на рік обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації ГОУ. Результати перевірки знань оформлюються протоколом засідання комісії з перевірки знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу, зразок якого наведено у додатку 2.
2.2.5. Розробити паспорт на кожну ГОУ, зразок якого наведено у додатку 3 до цих Правил.
2.2.6. Здійснювати перевірку на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам (далі - ефективність роботи ГОУ) два рази на рік для забруднюючих речовин I-II класів небезпеки, що підлягають очищенню, один раз на рік - для забруднюючих речовин III-IV класів небезпеки, що підлягають очищенню.
Якщо клас небезпеки забруднюючих речовин не визначений, перевірка відповідності фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам здійснюється з періодичністю, встановленою для забруднюючих речовин I-II класів небезпеки.
2.2.7. Результати перевірки ефективності роботи ГОУ оформлювати актом перевірки відповідності фактичних параметрів роботи установки очистки газу проектним (ефективність роботи ГОУ) на джерелі викиду, зразок якого наведено у додатку 4.
Оригінал акта додається до паспорта ГОУ. Перевірку ефективності роботи ГОУ здійснюють лабораторії, які атестовані на право проведення необхідних інструментально-лабораторних вимірювань.
2.2.8. При експлуатації багатоступеневих ГОУ здійснювати перевірку ефективності їх роботи окремо на кожному ступені очистки.
У разі конструктивних особливостей газоходів, які унеможливлюють проведення перевірки ефективності роботи ГОУ на кожному ступені очистки окремо або в цілому на ГОУ шляхом інструментально-лабораторних вимірювань, вимоги щодо визначення ефективності роботи ГОУ встановлюються у кожному конкретному випадку територіальними органами Державної екологічної інспекції.
2.2.9. Проводити огляд ГОУ для оцінки їх технічного стану не менше двох разів на рік комісією, яка призначається суб`єктом господарювання.
2.2.10. За результатами огляду складати акт перевірки технічного стану установки очистки газу на джерелі викиду (утворення), зразок якого наведено у додатку 5. У разі виявлення недоліків розробляти заходи щодо їх усунення. Оригінал акта додається до паспорта установки.
Відповідачем на виконання порушення 6 та відповідно до вимог п. 2.2.3 Правил технічної експлуатації установок очистки газу, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52, надано суду Інструкцію з експлуатації та обслуговування установки очистки газу, тому відповідач усунув це порушення та позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Щодо порушень 3-5, 7-8, то відповідачем надано копії договорів, укладених з: ТОВ "Екос" (предмет договору - виконання робіт з проведення інструментального контролю за дотриманням затверджених нормативів гранично-допустимих викидів та забруднюючих речовин); ФОП ОСОБА_2 (предмет договору - оформлення паспорту газоочисного устаткування), ТОВ "Грінекс".
Проте, відповідач надав лише копії договорів та докази оплати за послуги, що є предметами договорів, доказів виконання умов договорів (акти виконаних робіт тощо) відповідачем не надано.
Вказані порушення зазначені і у приписі від 21.11.2022 року № 81.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 по справі № 420/9450/23 (залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2023) відмовлено у задоволенні позову ТОВ "Рибоконсервний завод "Південний" до Державної екологічної інспекції Південно-Західного регіону (Миколаївська та Одеська області) про, зокрема, визнання протиправним та скасування припису від 21.11.2022 року № 81.
Винесення припису та звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є відмінними засобами реагування органу державного нагляду, які застосовуються окремо один від одного.
Згідно частини першої статті 12 Закону №877-V невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.
Тобто припис приймається для усунення порушень вимог законодавства.
Захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Отже, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, які свідчать про наявність для життя і здоров`я людей загрози внаслідок забруднення довкілля.
Водночас, застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог у сфері природоохоронного законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Також слід зазначити, що захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Заходи реагування у вигляді зупинення господарської діяльності та припис можуть існувати одночасно. Не виконання вимог припису не є умовою зупинення діяльності підприємства.
Під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення. В протилежному випадку застосування заходів реагування, як виключного заходу, в судовому порядку поширюватиметься на всіх суб`єктів господарювання, відносно яких проведено перевірку і встановлено порушення, які за оцінкою спеціально уповноваженого органу, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей. Втім, за своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей (частина п`ята статті 4 Закону №877-V), у зв`язку з чим його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.
Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 22 жовтня 2019 року, 10 квітня 2020 року (справи №№ 816/1349/16, 560/1370/19, відповідно), від 16.02.2023 по справі № 815/2739/18.
У контексті доводів відповідача про те, що здійснення ним господарської діяльності не створює загрози для життя та здоров`я людей, або для довкілля, а отже відсутні підстави для вжиття заходів реагування у вигляді тимчасового зупинення діяльності Товариства, суд зазначає таке.
Статтею 16 Конституції України визначено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Основними принципами охорони навколишнього природного середовища визначено: пріоритетність вимог екологічної безпеки, обов`язковість додержання екологічних стандартів, нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні господарської, управлінської та іншої діяльності; гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров`я людей (стаття 3 Закону №1264-XII).
Своєю чергою, такий захід реагування у вигляді зупинення за судовим рішенням господарської діяльності, в т.ч. часткове, за своєю природою є запобіжним заходом, який покликаний запобігти поширенню негативного впливу виробництва на навколишнє середовище та здоров`я громадян, а його застосування в найкоротші строки покликане мінімізувати такий вплив і шкоду.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 29.02.2024 року по справі № 520/12729/2020.
За наведеного правового регулювання та встановлених у справі обставин, захід реагування у вигляді тимчасового зупинення діяльності ТОВ "РКЗ "Південний" є співмірним та таким, що відповідає меті забезпечення дотримання норм діючого законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та атмосферного повітря, оскільки вжиття заходів щодо повного або часткового зупинення діяльності підприємства є способом реагування на протиправні дії відповідача щодо здійснення ним діяльності без відповідного дозволу, тобто, спрямовані на припинення виявленого порушення.
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Ст. 111 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" передбачено, що відновлення господарської діяльності суб`єкта господарювання після призупинення можливе з дати отримання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх порушень.
Ч. 1 ст. 6 Закону № 877 встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Тому відповідач після усунення порушень, встановлених перевіркою, не позбавлений права звернутися до позивача із заявою про здійснення перевірки та встановлення відсутності порушень вимог законодавства про охорону навколишнього середовища та охорону атмосферного повітря.
Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідач доказів усунення усіх порушень, встановлених перевіркою, не надав, тому позов належить задовольнити частково.
Судовий збір покладається на позивача та поверненню позивачу за рахунок коштів відповідача не підлягає.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 194, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, 22,м. Одеса,Одеська обл., Одеський р-н,65114 43879780) до Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибоконсервний завод "Південний" (вул. Ізмаїльська, 106,м. Білгород-Дністровський,Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н,67701 32427900) задовольнити частково.
2. Зупинити (заборонити) діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «РИБОКОНСЕРВНИЙ ЗАВОД «ПІВДЕННИЙ» (код згідно з ЄДРПОУ: 32427900, зареєстрована адреса юридичної особи: 54031, Миколаївська область, м. Миколаїв, вул. Комінтерна, буд. 31) в частині використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: котлоагрегат Е-1,0-0,9Р-2 паспорт реєстраційний номер 5989; котлоагрегат Е-1,0-0,9РЗ реєстраційний номер 5988; паровий котел Е-1,0-0,9Р2 реєстраційний номер 5875, паровий котел Е-1,0- 0,9ГЗ реєстраційний номер 5874; паровий котел Е-1,0-0,9Р2 реєстраційний номер 5876 до:
виконання усіх вимог дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 03.11.2020 року №5110300000 -22;
дотримання нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин на стаціонарному джерелі №0020 згідно дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 03.11.2020 року №5110300000-22;
здійснення виробничого контролю за охороною атмосферного повітря в процесі господарської та іншої діяльності, інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин: стаціонарних джерел; ефективності роботи газоочисних установок;
здійснення контролю за експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин;
розроблення паспорту на установку очистки газу;
огляду та складення актів перевірок технічного стану установок очистки газу на джерелі викиду (утворення).
3. В решті позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя Т.О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118595257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні