Ухвала
від 22.04.2024 по справі 540/4824/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/4824/21

УХВАЛА

22 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши у порядку письмового провадження заяву начальника Великоолександрівської селищної військової адміністрації Бериславського району Херсонської області про відстрочення виконання судового рішення в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною,

встановив:

I. Зміст заяви та позиція сторін.

До суду звернувся начальник Великоолександрівської селищної військової адміністрації Бериславського району Херсонської області ( далі заявник) з заявою про відстрочення виконання судового рішення у справі № 540/4824/21, в якій просить відстрочити виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 року за позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною, на один рік до 03 квітня 2025 року.

На обґрунтування підстав для відстрочення виконання судового рішення, заявник зазначає, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року та діє дотепер. Пунктом 27 розділу X Земельного кодексу України, який набрав чинності 07.04.2022, встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням встановлених особливостей. Зокрема, підпунктом 5 пункту 27 розділу X Земельного кодексу України передбачено, що безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації. Отже відстрочення виконання рішення обумовлене наявністю обмежень на розпорядження земельними ділянками та визначено особливості регулювання земельних відносин у період воєнного стану, що позбавляє Великоолександрівську селищну раду можливості прийняти рішення про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства. Рішенням суду від 01.12.2021 року у справі №540/4824/21 було розглянуто спірні правовідносини, що виникли до воєнного стану, а тому виконання даного рішення буде можливим тільки після скасування воєнного стану. Також вказуємо, що вини Великоолександрівської селищної ради у створенні таких обставин немає та застосування відстрочки виконання рішення у такому випадку не завдасть шкоди позивачу.

Позивач своїм правом на подання своїх міркувань з приводу вказаної заяви про розстрочення і відстрочення виконання судового рішення не скористався, про що було роз`яснено в ухвалі від 16.04.2023 р.

II. Процесуальні дії суду

Ухвалою від 16.04.2024 року заяву про відстрочення виконання судового рішення призначено до розгляду в судовому засіданні на 22 квітня 2024 року об 15 год. 00 хв.

В судове засідання сторони не прибули, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.

Згідно з ч. 2 ст. 378 КАС України заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Виходячи з наведеного, керуючись положеннями ч. 3 ст. 194, ч. 9 ст. 205, ч. 2 ст. 378 КАС України, суд дійшов висновку про можливість розглянути заяву про розстрочення та відстрочення виконання судового рішення в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

IІІ. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 року у справі № 540/4824/21 позов ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Великоолександрівської селищної ради щодо не розгляду по суті із прийняттям відповідного рішення заяви ОСОБА_1 від 25.02.2021 року, зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 25,02.2021 вх. № 526, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23.1975га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0043, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області.

Зобов`язано Великоолександрівську селищну раду розглянути по суті заяву ОСОБА_1 , зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 25.02.2021 вх.№526 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23.1975 га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0043, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області із урахуванням висновків суду та прийняттям відповідного рішення по суті.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто з Великоолександрівської селищної ради (ЄДРПОУ 26348568, адреса: 74100, Херсонська область, смт. Велика Олександрівка, вул. Свободи, 161) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) понесені судові витрати по сплаті судового збору у сумі 454,0 грн. (чотириста п`ятдесят чотири грн.).

Дане рішення набрало законної сили 04.01.2022 року.

ІV. Норми права, які застосував суд

Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно частини першої статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, установлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності,- за її межами.

Відповідно до частин 1-5 статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: ступінь вини відповідача у виникненні спору; щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.

V. Оцінка та висновок суду

З огляду на вказані норми КАС України підставою для застосування правил цієї норми є обставини, що перешкоджають належному виконанню судового рішення в адміністративній справі: ускладнюють його виконання або роблять неможливим.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 11 жовтня 2019 року по справі №810/4643/18 зазначив, що нормами Кодексу адміністративного судочинства України не встановлено вичерпний перелік обставин, за наявності яких суд може відстрочити або розстрочити виконання рішення в адміністративній справі. Це питання суд вирішує із врахуванням конкретних обставин адміністративної справи, зокрема, суб`єктного складу сторін у справі, зобов`язаної сторони (боржника) за рішенням суду, складного майнового стану чи складної життєвої ситуації зобов`язаної сторони (боржника), впливу виконання рішення спроможність зобов`язаної сторони (боржника) виконати інший публічний обов`язок чи зобов`язання перед особами, які потребують соціального захисту. У випадку розстрочення (відстрочення) виконання свого рішення суд, який здійснює контроль за його виконанням, повинен забезпечити баланс публічного і приватного інтересів.

Отже, підставою для відстрочення виконання судового рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Відтак, всі ці обставини мають бути доведеними та підтвердженими документально.

Як встановлено судом, представник відповідача пов`язує відстрочення виконання судового рішення через введення в Україні воєнного стану та заборони, встановленої Законом України від 24.03.2022 № 2145-ХІ.

Вирішуючи питання щодо наявності обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, суд враховує наступне.

Обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.( частина 3 ст. 78 КАС України)

У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 р. строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-ІХ.

У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, дія воєнного часу в Україні продовжувалась.

Отже, на дату вирішення питання щодо відстрочити виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 року по справі № 540/4824/21 в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 р. № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII).

Підпунктом 5 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України передбачено, що під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 23 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України у період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях особливості регулювання земельних відносин, передбачені цим пунктом, діють відповідно в межах України або окремої її місцевості, у якій введено воєнний стан.

Положення цього пункту, які передбачають особливості правового регулювання земельних відносин щодо укладення договорів оренди земельної ділянки, передачі прав землекористування, встановлення і зміни цільового призначення земельних ділянок у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено на всій території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, застосовуються через 30 робочих днів з дня прийняття такого рішення і діють до дня прийняття зазначеним органом рішення про відновлення функціонування Державного земельного кадастру.

Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на вказані вище дії, прийняття відповідних рішень.

Крім того, за приписами ч.ч.1-3 ст.4 Закону № 389-VIII на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Відповідно до ч.8 ст.4 Закону № 389-VIII військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

За приписами ч.2 ст.10 Закону № 389-VIII у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.

Згідно ч.4 ст.10 Закону № 389-VIII у разі прийняття Верховною Радою України рішення, передбаченого частиною другою або третьою цієї статті, начальник військової адміністрації, відповідна обласна та/або районна військова адміністрація здійснюють повноваження, передбачені відповідно частиною другою або третьою цієї статті, з дня надбання чинності зазначеним рішенням Верховної Ради України протягом строку, передбаченого цими частинами.

У разі усунення загроз для безпеки і правопорядку на території області за поданням Президента України Верховна Рада України може прийняти рішення про поновлення роботи органів місцевого самоврядування на території відповідної області до закінчення 30-денного строку, передбаченого частиною другою або третьою цієї статті, але не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану.

Якщо протягом 30-денного строку після припинення або скасування воєнного стану виникнуть визначені законом підстави для призначення позачергових виборів відповідної місцевої ради, начальник військової адміністрації, відповідна обласна та/або районна військова адміністрація продовжують здійснювати повноваження, передбачені частинами другою та третьою цієї статті, до обрання нового складу відповідних органів місцевого самоврядування, якщо Президент України не прийняв рішення про утворення на цій території військово-цивільної адміністрації.

Положеннями п.3 ч.1 ст.78 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України "Про військово-цивільні адміністрації", Про правовий режим воєнного стану".

Згідно ч.5 ст.78 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

Указом Президента України від 27 жовтня 2022 року № 738/2022, який набрав чинності 29.10.2022 р., на виконання Закону України "Про правовий режим воєнного стану" утворено Великоолександрівську селищну військову адміністрацію Бериславського району Херсонської області.

Постановою Верховної Ради України від 16.11.2022 р. № 2778-ІХ "Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Херсонській області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", яка набрала чинності 23.11.2022 р., у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальник Великоолександрівської селищної військової адміністрації крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження селищної ради, її виконавчих комітетів, селищних голів.

Розпорядженням Президента України від 01.11.2023 р. № 277/2022-рп призначено ОСОБА_4 начальником Великоолександрівської селищної військової адміністрації Бериславського району Херсонської області..

Тобто, на час розгляду питання відстрочення судового рішення повноваження Великоолександрівської селищної ради виконує начальник Великоолександрівської селищної військової адміністрації

В той же час питання затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність є виключною компетенцією міської ради, яке реалізується шляхом прийняття рішення на засіданні міської ради, прийняття якого заборонено на час дії воєнного стану.

Отже, вищевказані обставини унеможливлюють виконання Великоолександрівською селищною радою Херсонської області рішення суду в частині розгляду по суті заяви ОСОБА_1 , зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 25.02.2021 р. вх.№526 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0043, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області із урахуванням висновків суду та прийняттям відповідного рішення по суті, оскільки вказані дій мають наслідки передачі у власність земельної ділянки, а тому відповідно до ч. 3 ст. 378 КАС України наявні підстави для відстрочення виконання судового рішення в цій частині до припинення (скасування) в Україні воєнного стану.

Такі висновки суду ґрунтуються на тому, що законодавством, зокрема ч.4 ст.10 Закону № 389-VIII, передбачено можливість прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення про поновлення роботи органів місцевого самоврядування до закінчення 30-денного строку, передбаченого ч.2 ст.10 Закону № 389-VIII, але не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану, у разі усунення загроз для безпеки і правопорядку на території відповідної області.

Таким чином, суд дійшов висновку, що заява Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання судового рішення підлягає задоволенню шляхом відстрочення виконання судового рішення в цій частині до припинення (скасування) в Україні воєнного стану.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 248, 256, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ухвалив:

Заяву начальника Великоолександрівської селищної військової адміністрації Бериславського району Херсонської області про відстрочення виконання судового рішення у справі № 540/4824/21 задовольнити.

Відстрочити виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 року по справі № 540/4824/21 за позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області в частині зобов`язання Великоолександрівську селищну раду розглянути по суті заяву ОСОБА_1 , зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 25.02.2021 р. вх.№526 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0043, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області із урахуванням висновків суду та прийняттям відповідного рішення по суті - до припинення (скасування) в Україні воєнного стану.

Копію ухвали направити сторонам у справі.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Суддя В.А.Дубровна

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118595534
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяЗаява про відстрочку або розстрочку виконання судового рішення

Судовий реєстр по справі —540/4824/21

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 16.03.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 01.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 03.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні