ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 340/3233/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
за участю секретаря судового засідання Ретинської В.С.
розглянувши в м. Дніпро у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року (суддя Кравчук О.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області Державної служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ» звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області Державної служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року позов задоволено.
Суд вирішив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 25.05.2021 року № 00017160702 про зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ» розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 95638,00 грн. прийняте Головним управління ДПС у Кіровоградській області;
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 25.05.2021 року № 00017150702 про збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ» суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 2199083,00 грн.
Відповідачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, у задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, не враховано порушення позивачем вимог податкового законодавства, які було встановлено під час перевірки.
Представник відповідача апеляційну скаргу підтримав.
Представник позивача не з`явився, про дату, час, місце розгляду апеляційної скарги повідомлявся, повістка повернулась не врученою з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».
Як було встановлено судом першої інстанції, на підставі наказу Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 07.04.2021 року № 404-п «Про проведення відповідно до п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «БПК «БУДРЕСУРС-ВГ» (код ЄДРПОУ 37981029)», проведена документальна позапланова виїзна перевірка позивача з питань дотриманням вимог податкового законодавства України при визначенні по взаємовідносинах з ТОВ «БА ЛІДЕРБУДІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 42373396) за липень 2019 року, ТОВ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА БУДСЕРВІСГРУП» (код ЄДРПОУ 42545226) за липень 2019 року, ТОВ «ТАЙРОН БІЗНЕС» (код ЄДРПОУ 42671750) за серпень 2019 року, ТОВ «ЛЗК «РЕЙЛВЕЙ» (код ЄДРПОУ 42142846) за вересень 2019 року, ТОВ «ПРОФІТ СТАР ГРУП» (код ЄДРПОУ 42550770) за жовтень-листопад 2019 року, ТОВ «ЛАЙФ ПАРАДАЙС» (код ЄДРПОУ 41851428) за листопад 2019 року, ТОВ «АКОРД КОРПОРЕЙТ» (код ЄДРПОУ 43117187) за грудень 2019 року показників декларацій з податку на додану вартість за липень 2019, серпень 2019, вересень 2019, жовтень 2019, листопад 2019, грудень 2019 року.
За результатами перевірки складено акт та встановлено порушення ТОВ «БПК «БУДРЕСУРС-ВГ»: п.198.1, п.198.3 ст.198 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну 1 759 266,0 грн., в тому числі за наступні податкові періоди:
-за липень 2019 року на суму 214961,0 грн.
-за серпень 2019 року на суму 229399,0 грн.
-за вересень 2019 року на суму 56087,0 грн.
-за жовтень 2019 року на суму 312999,0 грн.
-за листопад 2019 року на суму 644838,0 грн.
-за грудень 2019 року на суму 300982,0 грн.
-завищено суму від`ємного значення податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації) на загальну суму 94638,0 грн., в т.ч.:
-за грудень 2019 року на суму 94638,0 грн.
На підставі акту перевірки ГУ ДПС у Кіровоградській області було винесено, податкові повідомлення-рішення: від 25.05.2021 року № 00017160702 про зменшення ТОВ «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ» розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 95638,00 грн.; та від 25.05.2021 року № 00017150702 про збільшення ТОВ «Будресурс-ВГ» суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість у розмірі 2199083,00 грн.
Позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що оскільки проведена перевірка стосовно позивача відбулась усупереч законодавчій забороні, такі обставини тягнуть за собою протиправність податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 41.1 статті 41 ПК України передбачено, що контролюючими органами є зокрема: 41.1.1. податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Пунктом 61.1, 61.2 статті 61 ПК України податковий контроль визначається як система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Згідно підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 61 ПК України податковий контроль здійснюється зокрема шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Порядок проведення документальних планових перевірок унормований статтею 77 ПК України.
Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок (пункт 77.1. статті 77 ПК України)
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Відповідно до пункту 77.4 статті 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (в редакції, чинній на момент видання Наказу про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ») установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:
- документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
- фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» №1236 від 09.12.2020 року установлено з 19 грудня 2020 року на території України карантин.
Цей карантин відмінений з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року постановою Кабінету Міністрів України №651 від 27 червня 2023 року.
Суд першої інстанції вірно встановив, що на час призначення документальної планової виїзної перевірки Товариства та видання наказу Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 07.04.2021 року № 404-п «Про проведення відповідно до п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «БПК «БУДРЕСУРС-ВГ» (код ЄДРПОУ 37981029)» дія карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не завершилася, а відтак - діяв і мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок платників податків (за виключенням окремих видів документальних позапланових та фактичних перевірок, наведених у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України).
Як встановлено судом першої інстанції, документальна планова перевірка позивача була призначена на підставі підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України відповідно до плану-графіка перевірок, а відтак ця перевірка не підпадала під винятки, наведені у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Перевірка була проведена відповідачем в період запровадження законодавчим органом влади мораторію на проведення такої.
Відповідно до вимог пункту 4 розділу II Закону України від 17 вересня 2020 року №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.
На підставі цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №89 від 3 лютого 2021 року «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши, зокрема, проведення таких видів перевірок юридичних осіб: документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу.
Суд першої інстанції вірно взяв до уваги, що мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України; вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок була чинною, її дія не зупинялась.
Відповідно до пункту 2.1 статті 2 ПК України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до ПК України.
За наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у Податковому кодексі України, з одного боку, і в постанові Кабінету Міністрів України - з іншого, застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України.
Також суд першої інстанції вірно зазначив, що установивши порушення процедури проведення перевірки, наслідком якого є визнання протиправними її результатів, суд не має переходити до аналізу інших обставин, що слугували підставою ухвалення суб`єктом владних повноважень індивідуальних актів.
Вірними є висновки суду першої інстанції, що оскільки проведена перевірка стосовно позивача відбулась усупереч законодавчій забороні, такі обставини тягнуть за собою протиправність податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
Доводи апеляційної скарги вказаного не спростовують.
Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельно-Промислова компанія «Будресурс-ВГ» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області Державної служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до суду касаційної інстанції в строк, передбачений ст. 329 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 24 квітня 2024 року.
Головуючий - суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118598278 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні