ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/27603/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Шальєвої В.А.
суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2024 року (суддя Боженко Н.В.) в справі №160/27603/23 за позовом Комунального підприємства «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській (далі - ГУ ПФУ) області про визнання протиправним та скасування рішення про повернення страхових коштів Пенсійного Фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Пенсійного Фонду України від 15 вересня 2023 року № 0400-011002-8/143820.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2024 року позов задоволено, визнано протиправним та скасоване рішення Головного управління Пенсійного Фонду України в Дніпропетровській області про повернення страхових коштів Пенсійного Фонду України та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Пенсійного Фонду України від 15 вересня 2023 року №0400-011002-8/143820.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апелянт звертає увагу, що про встановлення у визначений законодавством спосіб (складання акту перевірки), що допомога по тимчасовій непрацездатності надано особі, непрацездатність якої наступила внаслідок алкогольного сп`яніння, внаслідок чого позивачем неправомірно використані кошти фонду в сумі 73 150,60 грн, внаслідок чого винесено оскаржене рішення.
Крім того, скарга на рішення фонду подається протягом 10 днів з дня, наступного за днем отримання страхувальником рішення. Рішення отримано позивачем 18 вересня 2023 року, а з позовом позивач звернувся до суду 29 вересня 2023 року, тобто з пропуском 10-денного строку, а заяви про поновлення строку звернення до суду не надано.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 21 серпня 2023 року відповідачем складено акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду №0400-011003-10/10, згідно з яким на підставі наказу від 18 серпня 2023 року №1624 відповідачем 21 серпня 2023 року проведено позапланову виїзну перевірку позивача вибірковим методом за період з 01 січня 2023 року по 31 липня 2023 року. Під час перевірки використано листки непрацездатності та заяви-розрахунки, банківські виписки по застрахованій особі ОСОБА_1 .
До акту додано перелік виплат матеріального забезпечення застрахованим особам, по яких перевіркою виявлено порушення законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування, згідно з яким порушено вимоги п. 5 ч. 1 ст. 16 розділу IV Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV) по оплаті наступних листків непрацездатності ОСОБА_1 :
1) 6880246-2013016187-1 на суму 17942,60 грн, з яких за рахунок роботодавця 3450,50 грн, в іншій частині (тут і надалі) - за рахунок Фонду (14492,10 грн);
2) 6880246-2013629557-1 на суму 2760,40 грн;
3) 6880246-2013742936-1 на суму 6901,00 грн;
4) 6880246-2013952637-1 на суму 5520,80 грн;
5) 6880246-2014146011-1 на суму 4830,70 грн;
6) 6880246-2014266368-1 на суму 6210,90 грн;
7) 6880246-2014458532-1 на суму 6901,00 грн;
8) 6880246-2014639443-1 на суму 6210,90 грн;
9) 6880246-2014818520-1 на суму 4830,70 грн;
10) 6880246-2014935210-1 на суму 4830,70 грн;
11) 6880246-2015065694-1 на суму 4830,70 грн;
12) 6880246-2015180217-1 на суму 4830,70 грн.
До акту також складено таблицю 3 - Інформація щодо використаних страхових коштів Фонду відповідно до вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування, згідно з яким за досліджуваний період сума витрат згідно зі звітом за формою №Ф4-ФСС з ТВ або повідомлення про виплату коштів застрахованим особам - 73150,60 грн, згідно з даними перевірки - 0,00 грн, відхилення - 73150,00 грн.
В цій же таблиці у п. 2 в наявності перелік повідомлень про виплату коштів застрахованим особам, не надані до Фонду:
1) 33612019-2023-9 від 29.03.2023 на суму 14492,10 грн, дата виплати застрахованим особам - 30.03.2023;
2) 33612019-2023-9 від 29.03.2023 на суму 2760,40 грн, дата виплати застрахованим особам - 30.03.2023;
3) 33612019-2023-10 від 12.04.2023 на суму 6901,00 грн, дата виплати застрахованим особам - 13.04.2023;
4) 33612019-2023-11 від 19.04.2023 на суму 5520,80 грн, дата виплати застрахованим особам - 20.04.2023;
5) 33612019-2023-12 від 01.05.2023 на суму 4830,70 грн, дата виплати застрахованим особам - 02.05.2023;
6) 33612019-2023-12 від 01.05.2023 на суму 6210,90 грн, дата виплати застрахованим особам - 02.05.2023;
7) 33612019-2023-14 від 12.05.2023 на суму 6901,00 грн, дата виплати застрахованим особам - 15.05.2023;
8) 33612019-2023-15 від 22.05.2023 на суму 6210,90 грн, дата виплати застрахованим особам - 22.05.2023;
9) 33612019-2023-16 від 29.05.2023 на суму 4830,70 грн, дата виплати застрахованим особам - 29.05.2023;
10) 33612019-2023-17 від 06.06.2023 на суму 4830,70 грн, дата виплати застрахованим особам - 06.06.2023;
11) 33612019-2023-17 від 12.06.2023 на суму 4830,70 грн, дата виплати застрахованим особам - 13.06.2023;
12) 33612019-2023-17 від 19.06.2023 на суму 4830,70 грн, , дата виплати застрахованим особам - 19.06.2023.
В описі виявлених порушень вказано:
1) порушення п. 5 ч. 1 ст. 16 розділу IV Закону №1105-XIV - згідно з електронним Реєстру листків непрацездатності, 19.02.2023 лікарем-ортопедом-травматологом ОСОБА_2 . Комунального некомерційного підприємства "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 4" Дніпровської Міської Ради (код ЄДРПОУ 01280527) сформовано випадок тимчасової непрацездатності № 6880246 відповідно до медичного висновку від 19.02.2023 № ЕМАВ-44ВЕ-2397-83К5 та листка непрацездатності від 19.02.2023 № 6880246-2013016187-1 на ім`я ОСОБА_1 з відміткою про наявність алкогольного та/або наркотичного сп`яніння як причини виникнення тимчасової непрацездатності згідно з пунктом 5 розділу IV Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 01.06.2021 №1066.
18 серпня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області проведено перевірку обґрунтованості видачі листка непрацездатності № 6880246-2013016187-1 ОСОБА_1 в КНП МІСЬКОЮ КЛІНІЧНОЮ ЛІКАРНЕЮ № 4"ДМР про що складено довідку від 18 серпня 2023 року № 0400-011007-04/51 та підтверджено відповідними записами в журналі реєстрації хіміко-токсикологічних досліджень на наявність та кількість алкоголю в біорідинах, причина виникнення тимчасової непрацездатності ОСОБА_1 пов`язана з алкогольним сп`янінням, з позначкою "ТАК" в медичному висновку від 19 лютого 2023 року ЖЕМАВ-44ВЕ-2397-83К5.
09 березня 2023 року лікар загальної практики - сімейний лікар ОСОБА_3 . Комунального некомерційного підприємства "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги № 6" Дніпровської міської ради в сформованому випадку тимчасової непрацездатності № 6880246 створено медичний висновок Т427-6ВСК-КЕК4-Н7Р4 без відмітки про наявність алкогольного та/або наркотичного сп`яніння.
Всі подовжені листки непрацездатності по випадку тимчасової непрацездатності № 6880246 не мали данні про наявність алкогольного та/або наркотичного сп`яніння, а саме:
- листок непрацездатності Комунального некомерційного підприємства "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги № 6" Дніпровської міської ради №6880246-2013629557-1 за період 17.03.2023 по 20.03.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2013742936-1 за період 21.03.2023 по 30.03.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2013952637-1 за період 31.03.2023 по 07.04.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2014146011-1 за період 08.04.2023 по 14.04.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2014266368-1 за період 15.04.2023 по 23.04.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2014458532-1 за період 24.04.2023 по 03.05.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2014639443-1 за період 04.05.2023 по 12.05.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2014818520-1 за період 13.05.2023 по 19.05.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2014935210-1 за період 20.05.2023 по 26.05.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2015065694-І за період 27.05.2023 по 02.06.2023;
- листок непрацездатності № 6880246-2015180217-1 за період 03.06.2023 по 09.06.2023.
По всіх вищезазначених листках непрацездатності на ім`я ОСОБА_1 подано заяви-розрахунки та здійснено виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Пенсійного фонду України, а саме:
- заява розрахунок №33612019-2023-9 по листку непрацездатності №6880246-2013016187-1 за період 19.02.2023 по 16.03.2023 на суму коштів Фонду 14492,10 грн.
- заява розрахунок №33612019-2023-9 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2013629557-1 за період 17.03.2023 по 20.03.2023 на суму коштів Фонду 2760,40 грн;
- заява розрахунок № 33612019-2023-10 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2013742936-1 за період 21.03.2023 по 30.03.2023 на суму коштів Фонду 6901,00 грн;
- заява розрахунок № 33612019-2023-11 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2013952637-1 за період 21.03.2023 по 30.03.2023 на суму коштів Фонду 5520,80 грн;
- заява розрахунок № 33612019-2023-12 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2014146011-1 за період 08.04.2023 по 14.04.2023 на суму коштів Фонду 4830,70 грн;
- заява розрахунок №33612019-2023-12 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2014266368-1 за період 15.04.2023 по 23.04.2023 на суму коштів Фонду 6210,90 грн;
- заява розрахунок №33612019-2023-14 по продовженому листку непрацездатності №6880246-2014458532-1 за період 24.04.2023 по 03.05.2023 на суму коштів Фонду 6901,00 грн;
- заява розрахунок №33612019-2023-15 по продовженому листку непрацездатності №6880246-2014639443-1 за період 04.05.2023 по 12.05.2023 на суму коштів Фонду 6210,90 грн;
- заява розрахунок № 33612019-2023-16 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2014818520-1 за період 13.05.2023 по 19.05.2023 на суму коштів Фонду 4830,70 грн;
- заява розрахунок №33612019-2023-17 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2014935210-1 на за період 20.05.2023 по 26.05.2023 на суму коштів Фонду 4830,70 грн;
- заява розрахунок №33612019-2023-18 по продовженому листку непрацездатності №6880246-2015065694-1 за період 27.05.2023 по 02.06.2023 на суму коштів Фонду 4830,70 грн;
- заява розрахунок № 33612019-2023-19 по продовженому листку непрацездатності № 6880246-2015180217-1 за період 03.06.2023 по 09.06.2023 на суму коштів Фонду 4830,70 грн.
По 12 заявам-розрахункам не подані повідомлення про виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності, які оплачені за рахунок коштів Пенсійного фонду України, та сплачено відповідно до виписок банку на ім`я ОСОБА_1 , що свідчить про неправомірне використання коштів Фонду у розмірі 73150,60 гривень (Таблиця 2).
2) порушення п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону №1105-XIV - не подані до Фонду повідомлення про виплату коштів застрахованим особам по 12 заявах-розрахунках.
На акт позивачем подано пояснення від 01.09.2023 року, за змістом яких позивач посилався на обставини, що є тотожними підставам позову.
Листом від 12.09.2023 року №0400-011002-8/141636 відповідач повідомив, що факт алкогольного сп`яніння як причини виникнення тимчасової непрацездатності встановлено до 21.08.2023 року довідкою від 18.08.2023 року №0400-011007-04/51 щодо обґрунтованості видачі листка непрацездатності КНП «Міська клінічна лікарня №2» ДМР, сформованим випадком тимчасової непрацездатності №6880246 відповідно до медичного висновку від 19.02.2023 року №ЕМАВ-44ВЕ-2397-83К5 та листка непрацездатності від 19.02.2023 року №6880246-2013016187-1 на ім`я ОСОБА_1 , що підтверджено відповідними записами в журналі реєстрації хіміко-токсикологічних досліджень, та свідчить про неправомірне використання коштів Фонду в сумі 73150,60 грн, відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 16 розділу IV Закону №1105-XIV.
В подальшому відповідачем винесено рішення, згідно з яким виявлено порушення п. 5 ч. 1 ст. 16 та ч. 3 ст. 22 розділу IV Закону №1105-XIV, в зв`язку з чим повернення підлягає сума неправомірно витрачених страхових коштів - 73150,60 грн, та керуючись п. 6 ч. 1 ст. 6 та абз. 1 ч. 6 ст. 8 Закону України від 21.09.2022 року №2620-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» до позивача застосовано фінансові санкції (штраф) у розмірі 50% - 36575,30 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з необґрунтованості рішення, адже стверджуванні в рішенні порушення, з посиланням на підстави щодо яких воно винесено в ході судового розгляду не підтверджено, встановлення існування листка непрацездатності КНП "Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №6" ДМР та наступних листків непрацездатності, які не містять відмітки про наявність сп`яніння в особи, в зв`язку з чим у позивача були відсутні підстави для відмови у здійсненні виплати згідно п. 5 ч. 1 ст. 16 Закону №1105-XIV.
Суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що на підставі акту документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду №0400-011003-10/10, який складено відповідачем 21 серпня 2023 року, ГУ ПФУ в Дніпропетровській області прийнято рішення від 15 вересня 2023 року № 0400-011002-8/143820, згідно з яким виявлено порушення п. 5 ч. 1 ст. 16 та ч. 3 ст. 22 розділу IV Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №1105-XIV, в зв`язку з чим повернення підлягає сума неправомірно витрачених страхових коштів 73150,60 грн, та керуючись п. 6 ч. 1 ст. 6 та абз. 1 ч. 6 ст. 8 Закону України від 21 вересня 2022 року №2620-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» до позивача застосовано фінансові санкції (штраф) у розмірі 50% - 36575,30 грн.
Підставою прийняття цього рішення є встановлення надання допомоги по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів фонду соціального страхування особі, тимчасова непрацездатність якої настала внаслідок алкогольного сп`яніння.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV), відповідно до частин першої та другої статті 4 якого уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону №1105-XIV основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є: здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону (п. 2); проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 4); здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів (п. 5).
Частиною другою статті 5 Закону №1105-XIV встановлено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами в межах коштів соціального страхування, затверджених Кабінетом Міністрів України, управління майном (п. 1); проводять розслідування страхових випадків, перевірку обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2); забезпечують функціонування інформаційно-аналітичної системи соціального страхування (п. 4); здійснюють контроль за використанням страхових коштів, перевірку правильності їх використання страхувальниками із застосуванням ризик-орієнтованих підходів, контроль за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують у встановленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (п. 6).
Згідно з частиною першою статті 6 Закону №1105-XIV уповноважений орган управління та його територіальні органи мають право: перевіряти обґрунтованість видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2); одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів (п. 3); перевіряти достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів, дотримання порядку використання страхувальником наданих йому страхових коштів, відмовляти у фінансуванні виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником до уповноваженого органу управління недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів (п. 4); отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки (п. 5); накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону (п. 6); вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування (п. 7)
Пунктами 1-4 частини другої статті 6 Закону №1105-XIV передбачено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи зобов`язані: 1) забезпечувати фінансування та здійснення страхових виплат, надання соціальних послуг, передбачених цим Законом; 2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; 3) вживати заходів для раціонального використання страхових коштів; 4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування;
Відповідно до частини другої статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний: здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом (п. 1); під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (п. 3); допускати посадових осіб уповноваженого органу управління для здійснення перевірок правильності використання страхових коштів, контролю за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб (п. 6); повернути уповноваженому органу управління суму здійснених страхових виплат та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (п. 9).
Відповідно до частини третьої статті 8 Закону №1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
За приписами частини п`ятої статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання страхових коштів; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або уповноваженому органу управління внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Відповідно до частини шостої та восьмої статті 8 Закону №1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені уповноваженого органу управління мають керівники територіальних органів уповноваженого органу управління та їх заступники.
Згідно зі статтею 12 Закону №1105-XIV право на страхові виплати за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види страхових виплат допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною.
Згідно з пунктом частини першої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві
За положеннями частини другої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 5 частини першої статті 16 Закону №1105-XIV встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних із таким сп`янінням
Відповідно до частин першої та третьої статті 22 Закону №1105-XIV страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Частиною першою статті 23 Закону №1105-XIV визначено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, встановлення опіки над дитиною, листок непрацездатності. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з уповноваженим органом управління.
Частиною першою статті 26 Закону №1105-XIV встановлено, що фінансування страхувальників для надання страхових виплат за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності застрахованим особам здійснюється територіальними органами уповноваженого органу управління в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України.
Підставою для фінансування страхувальників територіальними органами уповноваженого органу управління є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.
Територіальні органи уповноваженого органу управління здійснюють фінансування страхувальників протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку, в тому числі в електронній формі.
У разі якщо сума отриманих страхувальником від територіальних органів уповноваженого органу управління страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання страхових виплат, невикористані страхові кошти повертаються до територіального органу уповноваженого органу управління, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.
Відповідно до частин першої та другої статті 27 Закону №1105-XIV перевірка листків непрацездатності проводиться особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.
Порядок здійснення особами, уповноваженими на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 19 липня 2018 року №12 (далі - Порядок №12).
Відповідно до пп. 1 п. 1 Порядку №12 матеріального забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, передбаченого статтею 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон), за такими видами: допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною).
Пунктами 4-6 Порядку №12 встановлено, що фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями.
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форма заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до цього Порядку.
Страхувальник подає заяву-розрахунок до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення за своїм місцезнаходженням чи місцем проживання.
Заява-розрахунок надається страхувальником в паперовому вигляді особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, або надсилається в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.
Відповідно до п. 7 Порядку №12 заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення.
У разі подання документа в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису роздрукована заява-розрахунок разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначались окремі виплати та матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника.
Інформація, внесена страхувальником до заяви-розрахунку, повинна повністю відповідати документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), та бути відображена в реєстрах бухгалтерського обліку. Відповідальність за достовірність даних, наведених у заяві-розрахунку, несе страхувальник.
Згідно з п. 8 Порядку №12 робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.
Робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення у разі потреби має право здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту щодо уточнення інформації, наведеної у заяві-розрахунку.
У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.
Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
Пунктом 9 Порядку №12 встановлено, що після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов`язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення не пізніше, ніж у строки, визначені у частині другій статті 32 Закону.
Відповідно до п. 10-12 Порядку №12 після проведення виплат за рахунок коштів Фонду страхувальник надсилає повідомлення про проведення виплат за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку. Повідомлення може бути надіслано в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису або надіслано листом з повідомленням, або надано безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції Фонду чи його відділення. Повідомлення надсилається страхувальником протягом місяця з дня проведення виплат.
У разі відсутності інформації від страхувальника про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють перевірку щодо використання страхувальником коштів Фонду.
Якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на проведення виплат за рахунок коштів Фонду, невикористані страхові кошти протягом трьох робочих днів повертаються страхувальником на рахунок робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, з якого надійшло фінансування, та листом надсилається пояснення причин повернення коштів.
Як вірно вказав суд першої інстанції, визначаючи предмет доказування, визначальним в цій справі є існування листка непрацездатності з двома висновками, виданими різними медичними установами щодо одного й того ж працівника позивача, при чому зміст цих висновків є різним в частині встановлення ознак сп`яніння.
Відповідно до скріншоту особистого кабінету позивача на веб-порталі Пенсійного фонду України в наявності листок непрацездатності від 19 лютого 2023 року №6880246-2013016187-1, виданий КНП «Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №6» ДМР (далі - листок непрацездатності центру №6). Цей листок закрито 16 березня 2023 року, в листку встановлено відмітку «Ні» щодо ознаки сп`яніння.
Згідно з довідкою про перевірку обґрунтованості видачі листка непрацездатності ОСОБА_1 КНП «Міська клінічна лікарня №4» ДМР від 18 серпня 2023 року №0400-011007-04/51 19 лютого 2023 року доставлено до цієї медичної установи з алкогольним сп`янінням. В медичному висновку від 19 лютого 2023 року №ЕМАВ-44ВЕ-2397-83К5 ця інформація відображена. На підставі цього висновку відкрито е-листок непрацездатності №6880246-2013016187-1 з 19 лютого 2023 року (далі - листок непрацездатності лікарні №4). Вказаною довідкою підтверджено обґрунтованість видачі цього листка непрацездатності.
Суд звертає увагу, що жоден з листків непрацездатності в електронному кабінеті страхувальника (позивача) на офіційному вебпорталу ПФУ, за якими відповідачем проведено перевірку, не містить позначок про наявність алкогольного/наркотичного сп`яніння, а відповідачем не надано доказів та не спростовано факт відсутності в електронному кабінеті страхувальника (позивача) на офіційному вебпорталу ПФУ листків непрацездатності з позначкою про наявність алкогольного/наркотичного сп`яніння у застрахованої особи.
З цього питання суд визнає доречними висновки суду першої інстанції, що визначальним в цій справі є наявність відповідної інформації (щодо листка непрацездатності № 4 (медичного висновку) з відміткою про факт алкогольного сп`яніння ОСОБА_1 ) саме у позивача як страхувальника, а не відповідача.
Крім того, суд звертає увагу, що відповідачем на етапі виділення фінансування не перевірено листки непрацездатності, хоча такі повноваження відповідача прямо передбачені частиною третьої статті 22 Закону №1105-XIV, яка містить загальний обов`язок позивача здійснювати контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймати рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Відтак, суд погоджує висновок суду першої інстанції, що спірне рішення не відповідає критерію обґрунтованості, тому таке рішення є протиправним та правильно скасоване судом першої інстанції.
Доводи апелянта зводяться до правомірності прийнятого рішення та не спростовують висновків суду першої інстанції.
Стосовно доводів відповідача про пропуск позивачем строку звернення до суду суд зазначає наступне.
За позицією відповідача позивачем пропущено строк звернення до суду, встановлений пунктом 7.1. розділу VII Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 02 жовтня 2023 року №23 (далі - Порядок №23), за яким страхувальник може оскаржити рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій або рішення про застосування фінансових санкцій в судовому порядку або звернувшись до спеціальної комісії Фонду з питань вирішення спорів (далі - комісія), яка створена при робочому органі виконавчої дирекції Фонду.
Скарга страхувальника подається до комісії протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання страхувальником рішення, що оскаржується.
Рішення комісії щодо розгляду скарги страхувальника протягом трьох робочих днів з дня його постановлення надсилається страхувальнику та робочому органу виконавчої дирекції Фонду.
Як вірно вказав суд першої інстанції, 10-денний строк встановлений саме для подання скарги до комісії Фонду з питань вирішення спорів, тобто цей строк застосовується у межах процедури адміністративного оскарження, та не встановлює строку звернення до суду, який визначається частиною другою статті 122 КАС України.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2024 року в справі № 160/27603/23 залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 січня 2024 року в справі № 160/27603/23 за позовом Комунального підприємства «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 24 квітня 2024 року та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Повне судове рішення складено 24 квітня 2024 року.
Суддя-доповідач В.А. Шальєва
суддя С.М. Іванов
суддя В.Є. Чередниченко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118598335 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шальєва В.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні