Постанова
від 23.04.2024 по справі 420/27854/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/27854/23

Категорія:111010000Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту:19.12.2023р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У жовтні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:

-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (далі ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) №9508748/45265543 від 12 вересня 2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 14 серпня 2023 року виписаної ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ";

-зобов`язання ДПС України провести реєстрацію в ЄРПН подану ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" податкову накладну №4 від 14 серпня 2023 року на суму 4 426 179,6 грн. у тому числі ПДВ на суму 737 696,60 грн. днем її надходження.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що контролюючий орган при зупиненні реєстрації ПН повинен не лише запропонувати надати документи, а й надати їх конкретний перелік. В іншому випадку така підстава для прийняття рішення з підстав ненадання копій документів не може бути застосована. При цьому, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних. Таким чином, порушені права підлягають захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН за датою її подання.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної. Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної з приводу ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" було прийнято у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства. Разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Головного управління ДПС в Одеській області позивачем надана банківська виписка АТ "ПУМБ" складена з порушеннями чинного законодавства, а саме відсутні обов`язкові реквізити, зокрема підпис відповідальної особи та його посада. Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Порядок №520) щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної. При цьому, чинним законодавством повноваження щодо реєстрації ПН після зупинення наразі покладені на ДПС.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року позов ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН №9508748/45225543 від 12 вересня 2023 року.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати ПН №4 від 14 серпня 2023 року в ЄРПН датою її подання.

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 684 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, а також з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

Доводи апеляційної скарги:

-повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ГУ ДПС в Одеській області позивачем надана банківська виписка АТ "ПУМБ" складена з порушеннями чинного законодавства, а саме відсутні обов`язкові реквізити, зокрема підпис відповідальної особи та його посада;

-на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 18 липня 2023 року проведено державну реєстрацію ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ".

07 серпня 2023 року між ТОВ "Будівельна фірма "ПАРИТЕТБУДІНВЕСТ" та ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" укладено договір субпідряду №102-Суб (а.с.31-35).

На підтвердження виконання договору субпідряду №102-Суб від 07 серпня 2023 року ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" до суду надано копії:

-договору (а.с.31-35, 62-66);

-додаткової угоди (а.с.67);

-акту приймання виконаних будівельних робіт (а.с.36-40, 90-94);

-повідомлення про зарахування коштів (а.с.41-42, 44);

-виписки з рахунку (а.с.43, 45, 58-61);

-дефектного акту (а.с.68-70);

-пояснювальної записки (а.с.71);

-договірної ціни (а.с.72-73);

-локального кошторису (а.с.74-82);

-відомості ресурсів до локального кошторису (а.с.83-85);

-розрахунку загальновиробничих ресурсів (а.с.86-89);

-довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (а.с.95);

-договори поставки, договори про надання послуг, сертифікат відповідності, специфікації, рахунки на оплату, видаткові накладні, реєстри, акти дачі-приймання робіт (а.с.96-142).

14 серпня 2023 року ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" на ТОВ "Будівельна фірма "ПАРИТЕТБУДІНВЕСТ" виписано податкову накладну №4, яку направлено для реєстрації в ЄРПН (а.с.46-47).

Як вбачається з квитанції №1 від 04 вересня 2023 року податкова накладна №4 прийнята, проте реєстрація зупинена.

Відповідно п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 14 серпня 2023 року №8 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 42.11 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, відповідає п.1 Критерії ризиковості здійснення операцій. Пропонується надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.47).

06 вересня 2023 року ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.54-55, 163 з.б., 165).

12 вересня 2023 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації прийнято рішення №9508748/45265543, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 14 серпня 2023 року в ЄРПН (а.с.48-49, 164).

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

При цьому, суд першої інстанції вказав, що доводи представника відповідачів щодо того, що рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову у такій реєстрації є повністю обґрунтованим, спростовуються зібраними по справі доказами.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3, 4, 5, 7, 8, 9 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, п.п.5, 9, 10, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст. 201 ПК України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165).

Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.п.7-9 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Відповідно п.п.10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У постановах від 03 червня 2021 року по справі №822/2095/18, від 24 червня 2021 року у справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, колегія суддів надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкової накладної та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятого комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 25 липня 2023 року надісланої ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (обсяг постачання товару/послуги 42.11 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання).

На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Верховний Суд у постанові від 23 лютого 2023 року по справі №420/9924/20 зазначив, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС України та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС України.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС України сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).

Пункт 5 даного Порядку унормовує, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Згідно з п.п. 12, 17, 18 Порядку №1165, за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений п.56.23 ст. 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені ст. 56 Кодексу.

Відповідно п.18 Порядку №1165, задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі з урахуванням вимог п.200-1.3 ст. 200-1 Кодексу.

Колегія суддів констатує, що підставою для прийняття оскаржуваного рішенням №9508748/45265543 від 12 вересня 2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 14 серпня 2023 року в ЄРПН слугувало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

У графі "Додаткова інформація" (зазначити конкретні документи)" вказано первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

В той же час, в графі "Додаткова інформація" контролюючим органом не зазначено конкретних документів, які не були надані ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" або були надані частково, або складені із порушенням законодавства, що свідчить про недотримання порядку прийняття та форми оскаржуваного рішення.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо необґрунтованості доводів податкового органу про те, що позивачем надана банківська виписка АТ "ПУМБ", яка складена з порушеннями чинного законодавства, оскільки оскаржуване рішення №9508748/45225543 від 12 вересня 2023 року не містить будь-яких зауважень щодо вказаної виписки.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, у постановах від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18, від 18 червня 2020 року по справі №824/245/19-а, від 03 жовтня 2023 року по справі №380/4146/22.

Більш того, колегія суддів враховує, що згідно ст. 5 Законом України "Про електронні документи та електронний документообіг" №851-VI від 22 травня 2003 року (далі Закон №851-VI), електронний документ документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.

Склад та порядок розміщення обов`язкових реквізитів електронних документів визначається законодавством. Електронний документ може бути створений, переданий, збережений і перетворений електронними засобами у візуальну форму. Візуальною формою подання електронного документа є відображення даних, які він містить, електронними засобами або на папері у формі, придатній для приймання його змісту людиною.

Згідно ст. 8 цього Закону №851-VI юридична сила електронного документа не може бути заперечена виключно через те, що він має електронну форму.

Згідно п.59 Положення про організацію бухгалтерського обліку, бухгалтерського контролю під час здійснення операційної діяльності в банках України, затвердженого постанова Правління Національного банку України від 04 липня 2018 року №75 (далі Положення №75) визначено, що банк обов`язково має складати на паперових та/або електронних носіях такі регістри: особові рахунки та виписки з них; аналітичні рахунки з обліку внутрішньобанківських операцій; книги реєстрації відкритих рахунків; оборотно-сальдовий баланс/оборотно-сальдову відомість.

Форма особових рахунків затверджується банком самостійно залежно від можливостей програмного забезпечення. Особові рахунки та виписки з них мають містити такі обов`язкові реквізити передбачені п.61 Положення №75.

Аналогічні вимоги щодо оформлення банківських виписок з особового рахунку застосовуються і до електронних виписок з банківського рахунку, які мають таку ж юридичну силу.

Дослідивши наявні в матеріалах справи банківські виписки з особового рахунку, колегія суддів встановлено, що останні містять всі необхідні реквізити, які визначені Положення №75. Дані виписки були отримані підприємством в електронній формі через систему "Клієнт-Банк" та завірені електронною печаткою та цифровим підписом АТ "ПУМБ", що відповідає вимогам чинного законодавства.

Відтак, відповідачем безпідставно зазначено про те, що надані платником банківські виписки з особових рахунків, оформлені з порушенням вимог чинного законодавства (відсутні обов`язкові реквізити).

Крім того, колегія суддів також враховує, що позивачем через електронний кабінет було направлено податковому органу Пояснення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій із додатками, а саме:

1.Копії виписок банку за серпень 2023 р. на 2 лист.;

2.Копії виписок банку за вересень 2023 р. на 2 лист.;

3.Копія договору субпідряду №102 суб. від 07 серпня 2023 року;

4.Копія довідки про вартість виконаних будівельних робіт та акт виконаних робіт від 14 серпня 2023 року на 6 лист.;

5.Копія договору поставки №0108-01 від 01 серпня 2023 року на 5 лист.;

6.Копія сертифікатів якості, накладних, реєстрів товарно-транспортних накладних на будівельні матеріали на 14 лист.;

7.Копія договору про надання послуг №1408-01 від 14 серпня 2023 року із ТОВ "Автодор" на 3 лист.;

8.Копія договору про надання послуг №01082023-4 від 01 серпня 2023 року із ТОВ "Кварц" на 4 лист, та копії актів виконаних робіт на 3 лист.;

9.Копія акту виконаних робіт від 14 серпня 2023 року;

10.Копії штатного розкладу, цивільно-правових договорів та нарахувань заробітної плати за серпень 2023 р. на 8 лист.

Верховний Суд в постанові від 03 жовтня 2023 року по справі №380/4146/22 зазначив, як підтверджується змістом п.5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу. Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Відповідно п.187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

З матеріалів справи вбачається та не спростовано відповідачем, що податкову накладну №4 від 14 серпня 2023 року складено у зв`язку із настанням першої події оформлення та підписання акту приймання виконаних будівельних робіт, який надавався ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ" до контролюючого органу.

При цьому, в постанові від 07 грудня 2022 року по справі №500/2237/20 Верховний Суд зазначив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Вказана правова позиція підтримана Верховним Судом в постановах від 19 липня 2023 року по справі №420/7850/22, від 29 червня 2023 року по справі №500/2655/22, від 30 травня 2023 року по справі №500/889/21, від 01 лютого 2023 року по справі №140/506/22, від 03 жовтня 2023 року по справі №380/4146/22.

Таким чином, доводи представника відповідачів щодо того, що рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову у такій реєстрації є повністю обґрунтованим, спростовуються зібраними по справі доказами.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН №9508748/45225543 від 12 вересня 2023 року прийнято з порушенням чинного законодавства, а тому вказане рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до п.19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно п.20 Порядку №1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого п.12 цього Порядку №1246 не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 17 травня 2023 року по справі №140/14282/20 зазначив, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі №320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі №360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі №360/2460/20.

За таких підстав, порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4 від 14 серпня 2023 року датою її подання.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ТОВ "ЄВРОШЛЯХ ПІВДЕНЬ".

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 23 квітня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118598459
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/27854/23

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Постанова від 23.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 19.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні