Постанова
від 24.04.2024 по справі 640/8190/22
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 640/8190/22

адміністративне провадження № К/990/41618/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Шарапи В.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Кабінету Міністрів України

про визнання протиправною та нечинною постанови

за касаційною скаргою Кабінету Міністрів України

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у складі колегії суддів Кузьменка В.А., Арсірія Р.О., Огурцова О.П. від 24 листопада 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Файдюка В.В., Мєзєнцева Є.І., Губської Л.В. від 5 вересня 2023 року,

У С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до Кабінету Міністрів України (далі - КМ України; Кабмін України; відповідач), в якому просив визнати протиправною та нечинною постанову Кабміну України від 7 травня 2022 року № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова КМ України № 540) щодо виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законом України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-XII) і Законом України від 23 березня 2000 року № 1584-III "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Закон № 1584-III) в частині осіб, які віднесені до учасників бойових дій.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначав, що оскаржуваною постановою Кабмін України протиправно зменшив йому як учаснику бойових дій розмір щорічної разової грошової виплати, передбаченої Законом № 3551-XII, з 9670 грн до 1491 грн. Постанова КМ України № 540 розроблена на виконання статей 12-16 Закону № 3551-XII та статей 6-1, 6-2, 6-3, 6-4 Закону № 1584-III, які не відповідають Конституції України, з огляду на Рішення Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі № 1-247/2018 (3393/18).

3. Кабмін України подав відзив на позовну заяву, який обґрунтовував тим, що така величина як мінімальний розмір пенсії за віком може використовуватись лише у відносинах, що охоплюються Законом України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) та не може регулювати відносини, що охоплюються іншими законами, зокрема Законом № 3551-XII.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 24 листопада 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2023 року, задовольнив позов.

5. Суди першої та апеляційної інстанцій мотивували свої рішення тим, що з дати прийняття Конституційним Судом України Рішення від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 щорічна грошова допомога до 5 травня учасникам бойових дій визначається частиною п`ятою статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону України від 25 грудня 1998 року № 367-XIV у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Суди відхилили доводи відповідача та виходили з того, що Закон № 3551-XII не встановлює іншого розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, а КМ України не наділений повноваженнями на власний розсуд встановлювати, змінювати показники та розмір спірної виплати.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Відповідач не погодився з рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 листопада 2022 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2023 року, звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції й постанову суду апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову ОСОБА_1 у задоволенні позову.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Кабмін України у касаційній скарзі покликається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій положень статті 64 Конституції України, статті 20, абзацу третього підпункту 2 пункту 22 Бюджетного кодексу України та Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в України", статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), необхідності врахування висновків щодо застосування норм права, викладених у постановах Верховного Суду від 9 листопада 2022 року у справі № 640/10978/19, від 1 лютого 2023 року у справі № 640/18067/18 та від 20 червня 2023 року у справі № 640/2412/20, а також необхідність відступлення від правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22. Кабмін України прийняв постанову від 21 липня 2023 року № 754 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова КМ України № 754), якою визнав Постанову КМ України № 540 такою, що втратила чинність.

8. ОСОБА_1 подав відзив, в якому просить залишити без задоволення касаційну скаргу відповідача; обґрунтовує це тим, що наведені скаржником постанови Верховного Суду стосуються різних фактичних обставин та іншого нормативно-правовому регулюванню. У справах № 640/10978/19 та № 640/2412/20 оскаржуються нормативно-правові акти, які на дату прийняття судами першої інстанції рішень були нечинними; у справі № 640/18067/18 Верховний Суд переглядав ухвалу суду першої інстанції про залишення без розгляду позовних вимог. Також покликається на необґрунтованість скаржником підстав для відступу від висновків, сформульованих у постанові Верховного Суду від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Кабмін України подав касаційну скаргу 10 листопада 2023 року.

10. Верховний Суд ухвалою від 20 грудня 2023 року відкрив касаційне провадження.

11. 5 квітня 2024 року до Верховного Суду надійшла витребувана з Центральної бази даних автоматизованої системи документообігу суду електронна справа.

12. Відповідач подав клопотання про розгляд справи за його участі у судовому засіданні, у задоволенні якого Верховний Суд ухвалою від 23 квітня 2024 року відмовив.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів установили, що 7 травня 2022 року Кабмін України прийняв Постанову № 540, якою затвердив Порядок використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань.

14. У Додатку до зазначеного Порядку визначено розміри виплати у 2022 році разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами № 3551-XII та № 1584-III, в таких розмірах:

особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 14 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин:

- I групи - 4421 гривня;

- II групи - 3906 гривень;

- III групи - 3391 гривня;

учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1491 гривня;

особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, - 4421 гривня;

членам сімей загиблих і дружинам (чоловікам) померлих осіб з інвалідністю внаслідок війни, дружинам (чоловікам) померлих учасників бойових дій, учасників війни та жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, які не одружилися вдруге, а також членам сімей загиблих (померлих) захисників і захисниць України - 966 гривень;

учасникам війни та колишнім в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, особам, яких було насильно вивезено на примусові роботи, дітям партизанів, підпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціалістським режимом у тилу ворога - 612 гривень.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає таке.

16. Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, зокрема, шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.

17. Право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт (частина друга статті 264 КАС України).

18. У справі, що розглядається, оскаржується нормативно-правовий акт - Постанова КМ України № 540 у частині положень, які визначають розмір виплати у 2022 році разової грошової допомоги до 5 травня особам, які віднесені до учасників бойових дій.

19. З Єдиного державного реєстру судових рішень слідує, що Окружний адміністративний суд міста Києва у справі № 640/8186/22 ухвалив рішення від 30 листопада 2022 року, яким визнав протиправною та нечинною Постанову КМ України № 540 у частині затвердження Порядку про розміри виплати у 2022 році разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», щодо визначення грошової допомоги учасникам бойових дій в розмірі 1491 гривень.

20. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 8 червня 2023 року скасував рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2022 року у справі № 640/8186/22, ухвалив нове рішення про відмову у задоволенні позову.

21. Верховний Суд постановою від 15 квітня 2024 року скасував постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 8 червня 2023 року та залишив в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2022 року.

22. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття (частина першої статті 359 КАС України) та не підлягає оскарженню.

23. Таким чином, у справі № 640/8186/22 закінчено розгляд справи, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2022 року набрало законної сили.

24. Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі щодо оскарження нормативно-правових актів суб`єктів владних повноважень чи окремих їх положень, якщо оскаржуваний нормативно-правовий акт або відповідні його положення визнано протиправними і нечинними рішенням суду, яке набрало законної сили.

25. У цій справі Верховний Суд за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанції повністю і закрити провадження у справі відповідно до частини першої статті 354 КАС України.

26. Залишення в силі двох судових рішень, які набрали законної сили (у цій справі та у справі № 640/8186/22), якими Постанова КМ України № 540 визнана протиправною у частині виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році особам, які віднесені до учасників бойових дій, в розмірі 1 491,00 грн, суперечить пункту 6 частини 1 статті 238 КАС України.

27. Між тим, Верховний Суд за наслідками розгляду касаційної скарги ОСОБА_1 не має права скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 листопада 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2023 року й ухвалити нове рішення у відповідній частині (частини першої статті 351 КАС України) або передати справу повністю або частково на новий розгляд (частини першої статті 352 КАС України).

28. До аналогічних висновків щодо закриття провадження Верховний Суд дійшов у постановах від 17 лютого 2021 року у справі № 826/27712/15, від 27 травня 2021 року у справі № 826/15616/18, від 29 листопада 2021 року у справі № 826/13784/16, від 22 лютого 2022 року у справі № 640/3903/19, від 13 липня 2022 року у справі № 826/12402/16, 28 листопада 2022 року у справі № 826/13800/18, в яких оскаржувалися нормативно-правові акти суб`єктів владних повноважень (окремі їх положення), які в інших справах були визнані протиправними і нечинними рішеннями суду, які набрали законної сили.

29. Верховний Суд додатково звертає увагу на те, що висновки щодо застосування статті 264 КАС України, сформульовані у постановах Верховного Суду від 9 листопада 2022 року у справі № 640/10978/19, від 20 червня 2023 року у справі № 640/2412/20 та від 1 лютого 2023 року у справі № 640/18067/18, на які покликається Кабмін України у доводах касаційної скарги, стосуються правовідносин, в яких на момент ухвалення судом першої інстанції рішення про визнання нормативно-правових актів протиправними та нечинними, такі акти вже втратили чинність.

30. Головна відмінність із цією справою та справою № 640/8186/22 полягає у тому, що на момент ухвалення Окружним адміністративним судом міста Києва рішень від 30 листопада 2022 року та від 24 листопада 2022 року Постанова КМ України № 540 залишалася чинною (втратила чинність з 25 липня 2023 року на підставі Постанови КМ України № 754).

Тому немає підстав для відмови у задоволенні позову за відсутністю предмету спору.

31. На момент касаційного розгляду цієї справи є чинним рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2022 року у справі № 640/8186/22, яке набрало законної сили після його залишення в силі постановою Верховного Суду від 15 квітня 2024 року.

32. Верховний Суд не переглядає ухвалені у цій справі рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції по суті. Між тим, з огляду на викладене, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 листопада 2022 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2023 року, якими Постанова КМ України № 540 також визнана протиправною та нечинною в порядку статті 264 КАС України, не можуть бути залишені в силі.

33. Зважаючи на те, що у справі наявні підстави для закриття провадження, Верховний Суд не вирішує порушене у касаційній скарзі питання відступу від правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

34. Відповідно до пункту 5 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і закрити провадження у справі у відповідній частині.

35. З огляду на частину першу статті 354 КАС України, суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених статтями 238, 240 цього Кодексу.

36. За таких обставин, Верховний Суд дійшов висновку про те, що касаційну скаргу Кабміну України слід задовольнити частково, рішення судів першої та апеляційної інстанцій - скасувати, а провадження у справі - закрити відповідно до пункту 6 частини 1 статті 238 КАС України.

Висновки щодо розподілу судових витрат

37. Ураховуючи, що рішення суду приймається на користь суб`єкта владних повноважень, немає підстав для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України.

38. Керуючись статтями 238, 341, 345, 349, 354, 355, 356, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Кабінету Міністрів України задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 листопада 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2023 року у справі № 640/8190/22 скасувати.

Закрити провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання протиправною та нечинною постанови Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 року № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань".

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач: Я.О. Берназюк

Судді: В.М. Кравчук

В.М. Шарапа

Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118599722
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —640/8190/22

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Постанова від 05.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Постанова від 05.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні