Постанова
від 04.04.2024 по справі 570/1204/23
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 квітня 2024 року

м. Рівне

Справа № 570/1204/23

Провадження № 22-ц/4815/452/24

Рівненський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді Шимківа С.С.,

суддів: Боймиструка С.В., Гордійчук С.О.,

секретар судового засідання Ковальчук Л.В.,

учасники справи:

позивач Клеванська селищна рада,

відповідач ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовомузасіданні апеляційну скаргу Клеванської селищної ради на рішення Рівненського районногосуду Рівненськоїобласті від 23січня 2024року (ухваленеу складісудді ОстапчукЛ.В.)у справіза позовом Клеванської селищної ради до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди (в порядку регресу), -

в с т а н о в и в :

13 березня 2023 року Клеванська селищна рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди (в порядку регресу).

Позов обґрунтовувала тим, що 30травня 2022 року відбулася ДТП, за участі транспортного засобу, який належить Клеванській селищній раді - марки ВАЗ 210740, державний номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням відповідача ОСОБА_1 та транспортного засобу марки "BMW X7", державний номерний знак НОМЕР_2 , внаслідок якої автомобілі зазнали механічних пошкоджень.

Постановою Рівненського районного суду Рівненської області від 14.06.2022 року ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП, за фактом вищезазначеної ДТП.

Відповідно до висновку судового експерта ОСОБА_2 , вартість відновлювального ремонту пошкодженого автомобіля марки "BMW X7", державний номерний знак НОМЕР_2 склала 445879,20 грн.

На дату скоєння ДТП вказані транспортні засоби були застраховані договорами обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів і добровільного страхування наземного транспорту.

ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" виплатила власнику пошкодженого автомобіля "BMW X7" - ТОВ "Міллада" страхове відшкодування в сумі 402377,79 грн. і пред`явила вимогу до Клеванської селищної ради про відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою страхового відшкодування на суму 272 377,79 грн, за відрахуванням коштів в сумі 130 000,00 грн що підлягали відшкодуванню ПрАТ "СК "Євроінс Україна".

Клеванська селищна рада, після проведеного службового розслідування, відшкодувала страховій компанії ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" 272 377,79 грн, а тому має підстави для стягнення з винуватця ДТП ОСОБА_1 матеріальної шкоди в порядку регресу.

Просили суд стягнути з ОСОБА_1 на користь Клеванської селищної ради 272 377,79 грн матеріальної шкоди, завданої відшкодуванням витрат, пов`язаних з виплатою страхового відшкодування ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я", а також судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 4085,67 грн.

Рішенням Рівненського районного суду Рівненської області від 23 січня 2024 року у задоволенні позову Клеванської селищної ради до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди (в порядку регресу) відмовлено.

Рішення суду мотивовано тим, що до спірних правовідносин підлягають до застосування норми спеціального закону, а саме: Бюджетного кодексу України, яким встановлений скорочений строк позовної давності в один місяць. Сторона відповідача зробила заяву про застосування строків позовної давності, виходячи з того, що службове розслідування було проведено 22 серпня 2022 року, оплату проведено 30 грудня 2022 року, однак до суду Клеванська селищна рада звернулася лише в березні 2023 року. Таким чином позивач пропустив встановлений Бюджетним кодексом України строк позовної давності, причину пропуску даного строку не вказав та не просить його поновити, тому в задоволенні позову необхідно відмовити.

Не погоджуючись із рішенням місцевого суду, Клеванська селищна рада оскаржила його в апеляційному порядку.

У поданій апеляційній скарзі зазначає, що місячний строк, визначений абз. 4, 5 п.п. 10 п. 9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України було пропущено з поважних причин, які не залежали від відповідача, зокрема, через військову агресію російської федерації, військовий стан в Україні та внаслідок постійних оголошень повітряних тривог, під час яких робота Клеванської селищної ради припиняється.

Більше того, Клеванська селищна рада є бюджетною установою. Згідно довідки від 14 лютого 2024 року № 222/02-19/24 у помісячному плані асигнувань за КПКВ 0110150 "Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення), міської, селищної, сільської рад", затвердженому на 2023 рік, кошторисні призначення на КЕКВ 2800 "Інші поточні видатки", у тому числі на оплату судового збору, у січні 2023 року передбачені не були.

Просить суд скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове про задоволення позову.

18 березня 2024 року представник ОСОБА_1 адвокат Павлюк Ірина Анатоліївна подала відзив на апеляційну скаргу, у якому покликається на законність рішення суду.

Вказує, що підпунктом 2 п. 9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України передбачено, що відшкодування відповідно до закону шкоди, завданої фізичній чи юридичній особі внаслідок незаконно прийнятих рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади (органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування), а також їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень, здійснюється державою (Автономною Республікою Крим, органами місцевого самоврядування) за рахунок коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) в межах бюджетних призначень за рішенням суду у розмірі, що не перевищує суми реальних збитків, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.п.9,10 п.9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, кошти, відшкодовані державою з державного бюджету (Автономною Республікою Крим, органами місцевого самоврядування з місцевих бюджетів) згідно з цим пунктом, вважаються збитками державного бюджету (місцевих бюджетів).

За поданням Казначейства України органи прокуратури звертаються в інтересах держави до суду з позовами про відшкодування збитків, завданих державному бюджету (місцевим бюджетам). Посадові та службові особи органів державної влади (органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування), дії яких завдали шкоди, що відшкодована з бюджету, несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність згідно з законом.

Так, абазами 4, 5 п.п. 10 п. 9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України визначено, що органи державної влади (органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування) після виконання рішень суду про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного бюджету (місцевих бюджетів), у випадках, визначених цим пунктом, проводять службове розслідування щодо причетних посадових, службових осіб цих органів, якщо рішенням суду не встановлено в діях посадових, службових осіб складу кримінального правопорушення. За результатами службового розслідування органи державної влади (органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування) та органи Казначейства України у місячний строк можуть звернутися до суду з позовною заявою про відшкодування збитків, завданих державному бюджету (місцевим бюджетам), з пред`явленням зворотної вимоги (регресу) у розмірі виплаченого відшкодування до посадових, службових осіб цих органів, винних у завданні збитків (крім відшкодування виплат, пов`язаних із трудовими відносинами та відшкодуванням моральної шкоди).

Також згідно із ст. 6 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", державні органи після виконання рішень суду про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного бюджету, у випадках, визначених цим Законом, проводять службове розслідування щодо причетних посадових, службових осіб таких органів, якщо рішенням суду не встановлено складу кримінального правопорушення в діях зазначених осіб.

Службове розслідування було проведено 22.08.2022 року, що підтверджується Актом службового розслідування за фактом дорожньо-транспортної пригоди, оплату ж було проведено 30.12.2022 року, що підтверджується платіжним дорученням № 378 від 03.10.2022 року.

Однак, до суду Клеванська селищна рада звернулася лише в березні 2023 року.

Тому, строк звернення до суду з регресною вимогою, який передбачений Бюджетним кодексом України, було пропущено.

Посилаючись на Постанову Великої Палати Верховного Суду від 10.11.2022 року у справі № 990/115/22 вказує, що сам по собі факт запровадження воєнного стану в Україні не є підставою для поновлення процесуального строку. Такою підставою можуть бути обставини, що виникли внаслідок запровадження воєнного стану та унеможливили виконання учасником судового процесу процесуальних дій протягом установленого законом строку.

Частиною 3 ст. 80 Закону України "Про державну службу" у разі застосування зворотної вимоги (регресу) державний службовець несе матеріальну відповідальність тільки за шкоду, умисно заподіяну його протиправними діями або бездіяльністю.

Згідно ч. 1, 2 ст. 81 Закону України "Про державну службу" державний службовець зобов`язаний відшкодувати державі шкоду, заподіяну внаслідок неналежного виконання ним посадових обов`язків.

Шкодою, заподіяною державним службовцем державі, є також виплачене державою відшкодування шкоди, заподіяної державним службовцем третій особі внаслідок неналежного виконання ним посадових обов`язків.

Документи, які б свідчили про факт неналежного виконання посадових обов`язків ОСОБА_1 матеріали справи не містять.

Просить про залишення рішення суду без змін, а апеляційної скарги без задоволення.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення учасників процесу, апеляційний суд приходить до висновку про задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 30 травня 2022 року о 15 год. 24 хв. на вул. Деражненській в смт.Клевань, Рівненського району, Рівненської області ОСОБА_1 , керуючи автомобілем марки "ВАЗ 210740", державний номерний знак НОМЕР_1 , який належить Клеванській селищній раді, на ділянці дороги, де зустрічний роз`їзд утруднений та на його смузі для руху є перешкода, не надав дорогу іншому автомобілю марки "ВМW Х7", державний номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням ОСОБА_3 , який рухався в зустрічному напрямку по своїй смузі руху, внаслідок чого ОСОБА_1 допустив з ним зіткнення та в результаті чого транспортні засоби отримали механічні пошкодження.

Постановою Рівненського районного суду Рівненської області від 14 червня 2022 року у справі № 570/1693/22 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, що передбачене ст.124 КУпАП, та застосовано до нього адміністративне стягнення виді штрафу у розмірі п`ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 850 грн (а.с. 7).

Транспортний засіб автомобіль марки "ВАЗ 210740", державний номерний знак НОМЕР_1 належить Клеванській селищній раді, що не заперечується сторонами.

Рішенням Клеванської селищної ради від 08.12.2020 року № 11 ОСОБА_1 було затверджено на посаді заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради з 09.12.2020 року (а.с. 13).

Розпорядженням селищного голови від 04.01.2021 року № 2, з метою забезпечення транспортної дисципліни та ефективної діяльності Клеванської селищної ради, було закріплено з правом керування службовий легковий автомобіль марки "ВАЗ 21070", державний номерний знак НОМЕР_3 , за ОСОБА_1 , заступником селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради, з яким його ознайомлено під підпис. Розпорядженням селищного голови № 218 від 29.09.2021 року було внесено зміни до підпункту 1.1. пункту 1 розпорядження селищного голови від 04.01.2021 року № 2 "Про закріплення службових автомобілів Клеванської селищної ради" та викладено в наступній редакції "легковий автомобіль ВАЗ-21074, державний номерний знак НОМЕР_1 , за ОСОБА_1 , заступником селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради" (відбулась перереєстрація транспортного засобу) (а.с. 14, 15).

29 липня 2021 року між Клеванською селищною радою в особі селищного голови ОСОБА_4 та ОСОБА_1 укладено договором про повну матеріальну відповідальність працівника (а.с. 17).

У результаті дорожньо-транспортної пригоди, яка відбулася з вини ОСОБА_1 , було пошкоджено автомобіль марки "BMW Х7", державний номерний знак НОМЕР_2 , який застрахований у ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" за договором добровільного страхування наземного транспорту № 708-09-21-03-201 від 22.09.2021 року укладеного з власником транспортного засобу ТОВ "Міллада" (а.с. 8).

02.08.2022 року ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" отримано заяву від власника автомобіля "BMW Х7", державний номерний знак НОМЕР_2 , ТОВ "Міллада" про виплату страхового відшкодування.

Згідно з висновком судового експерта Вербова В.В. № 93 від 27 червня 2022 року, вартість відновлювального ремонту пошкодженого автомобіля "BMW Х7", державний номерний знак НОМЕР_2 , склала 445879,20 грн.

Виплата страхового відшкодування ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" на користь ТОВ "Міллада" склала 402377,79 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 746 від 05.08.2022 року на суму 99981,36 грн., № 747 від 05.08.2022 року на суму 281426,43 грн., № 748 від 05.08.2022 року на суму 20970,00 грн.

Цивільно-правова відповідальність автомобіля, що належить Клеванській селищній раді, марки "ВАЗ 210740", державний номерний знак НОМЕР_1 , була застрахована у ПрАТ "CK "Євроінс Україна" на підставі договору (полісу) № АР5967660 обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. До відшкодування з ПрАТ "CK "Євроінс Україна" на користь ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" підлягало страхове відшкодування у розмірі 130 000,00 грн.

Як вбачається із копії вимоги про відшкодування витрат, пов`язаних з виплатою страхового відшкодування № 127/01/03 від 19.09.2022 року, ТДВ "Страхова компанія "Гарант і Я" пред`явила вимогу до Клеванської селищної ради про відшкодування витрат, пов`язаних з виплатою страхового відшкодування в сумі 272377,79 грн, що залишилася не погашеною після виплати ПрАТ "CK "Євроінс Україна" 130 000 грн (а.с. 8-9).

Згідно копії платіжного доручення № 378 від 3 жовтня 2022 року, Клеванською селищною радою 30 грудня 2022 року було перераховано на рахунок ТДВ "СК "Гарант і Я" витрати пов`язані із виплатою страхового відшкодування в сумі 272 377,79 грн (а.с. 30).

Як передбачено ч. 1 ст. 1172 ЦК України, юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов`язків.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 та 5 ст. 1187 ЦК України, діяльність, пов`язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів є джерелом підвищеної небезпеки. Особа, яка здійснює діяльність, що є джерелом підвищеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоди було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого.

Відповідно до ст. 1191 Цивільного кодексу України особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою, має право зворотної вимоги (регресу) до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування, якщо інший розмір не встановлений законом.

Оскільки Клеванська селищна рада, як власник транспортного засобу марки "ВАЗ 210740", державний номерний знак НОМЕР_1 , відшкодувала шкоду, завдану діями ОСОБА_1 , який керував цим транспортним засобом, вона, згідно положень ст. 1191 ЦК України, має право на відшкодування ОСОБА_1 такої шкоди, в порядку регресу.

Положення аб. 4, 5 п.п. 10 п.9 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, якими визначено місячний строк для звернення органами державної влади та місцевого самоврядування до суду з позовною заявою про відшкодування збитків, завданих державному бюджету (місцевим бюджетам) не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Згідно ст. 24 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" матеріальна шкода, завдана територіальній громаді незаконними рішеннями сільських, селищних, міських голів, голів районних у місті, районних та обласних рад, їх заступників, керівників управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчих органів місцевого самоврядування, діями чи бездіяльністю посадових осіб місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується за рахунок місцевого бюджету в порядку, встановленому законом.

Сільські, селищні, міські, районні у місті, районні та обласні ради, сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної та обласної ради мають право зворотної вимоги (регресу) до посадової особи місцевого самоврядування, яка заподіяла шкоду територіальній громаді, у розмірах і порядку, визначених законами України та статутами територіальних громад, прийнятими відповідно до законів України.

У спорі, що переглядається в апеляційному порядку, Клеванською селищною радою відшкодовано шкоду завдану діями ОСОБА_1 не як посадової особи органу місцевого самоврядування під час реалізації ним своїх повноважень, а як особи, яка на відповідній правовій підставі керувала транспортним засобом, що належить селищній раді.

У справі відсутні незаконні рішення, дії чи бездіяльність ОСОБА_1 як посадової особи органу місцевого самоврядування, що давало б підстави для застосування відповідних положень Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" та Бюджетного кодексу України.

Строк позовної давності позивачем не пропущено, оскільки до правовідносин сторін підлягає застосуванню передбачена ст. 257 ЦК України загальна позовна давність тривалістю у три роки, а згідно копії платіжного доручення № 378 від 3 жовтня 2022 року, Клеванською селищною радою 30 грудня 2022 року було перераховано на рахунок ТДВ "СК "Гарант і Я" витрати пов`язані із виплатою страхового відшкодування в сумі 272 377,79 грн, у той час як позовну заяву подано 10 березня 2023 року, з дотриманням строку позовної давності.

Оскільки позивачем відшкодовано шкоду, завдану ОСОБА_1 у розмірі 272 377,79 грн, позов про стягнення з нього вказаної суми в порядку регресу, на підставі ст. 1191 ЦК України, підлягає до задоволення.

Ураховуючи те, що судом неповно з`ясовано фактичні обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, постановлене ним рішення підлягає скасуванню з ухваленням нового про задоволення позову Клеванської селищної ради до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди (в порядку регресу).

Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Частиною 13ст. 141 ЦПК Українипередбачено, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції не передаючи справу на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи, що позовна заява та апеляційна скарга Клеванської селищної ради підлягають до задоволення, тому з ОСОБА_1 підлягає до стягнення на користь Клеванської селищної ради судовий збір, сплачений за розгляд справи судом першої інстанції, у розмірі 4085,67 грн, та за розгляд справи судом апеляційної інстанції 6128,51 грн.

На підставі ст.ст. 1172, ч.ч. 1, 2 та 5 ст. 1187, 1191 ЦК України,керуючись ст.ст. 367,376,381-384,389-391 ЦПК України, Рівненський апеляційний суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Клеванськоїселищної ради задовольнити.

Рішення Рівненського районногосуду Рівненськоїобласті від 23січня 2024року скасувати.

Позов Клеванської селищної ради до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди (в порядку регресу) задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Клеванської селищної ради 272 377,79 грн. (двісті сімдесят дві тисячі триста сімдесят сім грн. 79 коп.) матеріальної шкоди.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Клеванської селищної ради судовий збір, сплачений за розгляд справи судом першої інстанції, у розмірі 4085,67 грн та 6128,51 грн - за розгляд справи судом апеляційної інстанції.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне судове рішення не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.

Головуючий суддя Шимків С.С.

Судді: Боймиструк С.В.

Гордійчук С.О.

СудРівненський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118612403
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої внаслідок ДТП

Судовий реєстр по справі —570/1204/23

Рішення від 04.04.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Шимків С. С.

Постанова від 04.04.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Шимків С. С.

Ухвала від 04.03.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Шимків С. С.

Ухвала від 04.03.2024

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Шимків С. С.

Рішення від 23.01.2024

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Остапчук Л.В.

Рішення від 23.01.2024

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Остапчук Л.В.

Ухвала від 04.07.2023

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Остапчук Л.В.

Ухвала від 21.03.2023

Цивільне

Рівненський районний суд Рівненської області

Остапчук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні