Рішення
від 09.04.2024 по справі 925/1630/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 квітня 2024 року м. Черкаси справа № 925/1630/23

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Спаських Н.М., із секретарем судового засідання Лисенко Р.М., за участі представників сторін:

від позивача: Головчак О.В., Третяк О.С. - за довіреностями;

від відповідача: Пасіченко К.П. за довіреністю;

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" відокремлений підрозділ "Звенигородські енергетичні мережі" (м. Звенигородка, Черкаська область) до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Іскрене" (с. Іскрене, Звенигородський район, Черкаська область) про стягнення 95 291,54 грн.

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про стягнення з відповідача вартості необлікованої електричної енергії в сумі 95 291,54 грн. на підставі договору № 50 про постачання електричної енергії від 08.11.2013, укладеного між сторонами у справі та Акту про порушення № 001715 від 13.09.2022.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив через недоведеність підстав для притягнення до відповідальності Споживача, про що надав відзив на позовну заяву.

У відповідності до ст. 13, 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в їх сукупності, заслухавши доводи та заперечення представників обох сторін, суд вважає, що в позові слід відмовити повністю, виходячи з такого:

З матеріалів справи вбачається, що 08.11.2013 між Публічним акціонерним товариством "Черкасиобленерго", від імені якого діє Шполянський район електричних мереж, що здійснює діяльність на підставі ліцензії на постачання електричної енергії за регульованим тарифом АГ № 578507 від 09.09.2011, а також ліцензії з передачі електричної енергії АГ № 578508 від 09.09.2011 (далі - Постачальник, позивач по справі), в особі директора Петрова Ігоря Івановича, що діє на підставі Положення РЕМ та довіреності № 106/09-03 від 08.01.2013 та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Іскрене", що здійснює діяльність на підставі свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи Серія А01 № 106006 від 03.03.2000 в особі директора Брусліновського Івана Михайловича (далі - Споживач, відповідач по справі) було укладено договір про постачання електричної енергії № 50 (далі - Договір, а.с. 6).

За умовами Договору Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача в межах дозволеної потужності 267 кВт, величини якої по об`єктах Споживача визначені в п. 6 додатку "Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії", а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору (п. 1.1. Договору).

Додатком №2 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" до договору №50 від 08.112013 (а.с. 7), підписаним обома сторонами та скріплений печатками, установлено:

1. Балансову належність електромереж та установок:

1) електропередавальної організації (власника електричних мереж): ПЛ-0,4кВ Л-1, Л-2 ТП-10/0,4 кВ № 400

2) споживача: кабельні вводи 0,4 кВ, прилад обліку, та електроустановки ТП-400 "Пасіка".

2. Межа відповідальності за стан та обслуговування електромереж та установок установлюється на:

затискачах приєднання жил кабельних вводів 0,4 кВ до дротів ПЛ-0,4 кВ на опорах ПЛ-0,4 кВ (при кабельних вводах) - затискачах приєднання жил кабельних вставок до повітряних відгалужень на перших ізоляторах будівель (при повітряних відгалуженнях).

3. Електропередавальна організація (власник електричних мереж) несе відповідальність за технічний стан та експлуатацію ПЛ-0,4кВ Л-1, Л-2 ТП-10/0,4 кВ № 400.

4. Споживач несе відповідальність за технічний стан та експлуатацію кабельних вводів 0,4 кВ, приладу обліку та електроустановок ТП-400 "Пасіка".

11 червня 2017 року набрав чинності Закон України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 № 2019-VІІІ. Позивач відповідно до цього Закону з 01.01.2019 розпочав здійснювати розподіл електричної енергії в межах закріпленої за ним території Черкаської області, виконувати функції, мати права і обов`язки оператора системи розподілу на підставі отриманої ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії згідно з постановою НКРЕКП від 16.11.2018 № 1447, проти чого відповідач не заперечує.

НКРЕКП постановою від 14.03.2018 № 312 затвердила Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі Правила ПРРЕЕ).

Пунктом 2 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" в редакції, чинній станом на 20.12.2018, було передбачено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Позивач доводить, що на виконання постанови НКРЕКП від 14.03.2018 року №312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" між Шполянським РЕМ ПАТ «Черкасиобленерго» та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Іскрене» укладено публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 28.12.2018 шляхом подання споживачем до Шполянського РЕМ ПАТ «Черкасиобленерго» заяви-приєднання до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (далі публічний договір приєднання) на умовах чинного договору про постачання електричної енергії №50 від 08.11.2013 (публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії розміщений на офіційному веб-сайті ПАТ «Черкасиобленерго» та є додатком 3 до ПРРЕЕ).

Відповідно до умов пункту 2.1. публічного договору приєднання оператор системи надає споживачу послуги з розподілу електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309 та Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до цього договору та в особовому рахунку Споживача облікових базах даних Оператора системи.

Умови Договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312, та є однаковими для всіх споживачів (пункт 1.2. публічного договору приєднання).

Відповідач не заперечив. що постачання електричної енергії, а в подальшому послуги з розподілу електричної енергії надаються на об`єкти відповідача, вказані в Договорі №50 від 08.11.2013, в тому числі і на об`єкт споживача Млин ТП-100, що знаходиться за адресою Звенигородський район с. Іскрене.

За умовами пункту 6.2 публічного договору приєднання, Споживач зобов`язується виконувати умови цього Договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електропроводів; забезпечувати доступ представникам Оператора системи розподілу, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки.

Відповідно до пункту 7.1.2 публічного договору приєднання Оператор системи розподілу має право на безперешкодний доступ (за пред`явленням службового посвідчення) до електроустановок Споживача для проведення технічної перевірки та контрольного огляду вузла вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого ПРРЕЕ порядку та умов договору.

У відповідності до Правил улаштування електроустановок, затверджених наказам Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21.07.2017 №476 електроустановка - комплекс взаємопов`язаних машин, апаратів, ліній та допоміжного обладнання (разом з будівлями і приміщеннями, в яких їх установлено), призначених для виробництва, трансформації, передавання, розподілу електричної енергії і перетворення її в інший вид енергії.

Від трансформаторної підстанції 10/0,4кВ №100, яка розташована за адресою с. Іскрене вул. Молодіжна приєднані домоволодіння жителів с. Іскрене а також приєднані електроустановки нежитлового приміщення (Млина) що належить СТОВ Іскрене. Засіб комерційного обліку електричної енергії споживача знаходиться в приміщені млина, тобто доступ мають тільки працівники споживача.

Відповідно до вимог пунктів 5.16.1.-5.16.3. глави 5.16. розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311, з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функцій настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.

ЗВТ мають бути опломбовані на затискній кришці пломбою оператора системи.

Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також на пристроях вузла обліку, що закривають:

1)первинні і вторинні кола живлення ЗВТ;

2)кришки важелів і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, встановлених у цих колах;

3)двері комірок трансформаторів напруги;

4)кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ;

5)всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих та сигнальних частин ЗВТ.

Пунктом 2.3.4. ПРРЕЕ передбачено, що відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Сторонами не заперечується, що 14.05.2020 представниками позивача на об`єкті відповідача "Млин ТП-100" за адресою Звенигородський район с. Іскрене проводилася технічна перевірка засобів обліку електричної енергії за наслідками якої складено Акт технічної перевірки (контрольного огляду) засобів обліку № 50/593 (а.с. 9) та акт про пломбування від 14.05.2020 (а.с. 10) за участі представника Споживача.

Згідно Акту №50/593 технічної перевірки (контрольного огляду) засобів обліку електричної енергії та акту про пломбування від 14.05.2020 споживачу передано на відповідальне зберігання цілісні та неушкоджені засоби обліку електричної енергії, трансформатори струму та пломби (переліченні в Акті), в тому числі і пломбу № А3904075, яка встановлена на шафі обліку.

За доводами позивача пломба на шафі встановлена для запобігання самовільного проникнення споживача до струмопровідних частин ввідного комутаційного апарату та засобу комерційного обліку електричної енергії з метою використання не облікованої електричної енергії.

Вказана пломба встановлена в місці, що закриває вторинні кола живлення засобу обліку електричної енергії для унеможливлення доступу споживача до струмоведучих частин схеми обліку електричної енергії.

Пунктом 1.1.2. ПРРЕЕ передбачено, що не облікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.

Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів без облікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється Акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

Позивач вказує, що 13.09.2022 на об`єкті споживача Млин ТП-100, що знаходиться за адресою Звенигородський район с. Іскрене у присутності особи від Споживача, ОСОБА_1 , який допустив до засобу комерційного обліку представників оператора системи розподілу (Щербатюка В.В. заступника начальника енергоінспекції, Трещука І.О. провідний інженер енергоінспекції ПАТ Черкасиобленерго та Жолобіцького Г.С. старшого інспектора комерційної служби Шполянської філії) для проведення технічної перевірки засобу обліку електричної енергії, було проведено перевірку.

За наслідками вказаної технічної перевірки працівниками позивача виявлено такі порушення споживачем ПРРЕЕ, а саме: відсутня пломба з відбитком тавра про повірку на корпусі лічильника ЦЗ 6803В № 68832944; пошкоджена пломба заводу виробника Є/ОТК (присутні механічні пошкодження у вигляді подряпин та слідів перетискання, пошкоджене пломбувальне вушко клемної кришки лічильника з лівої сторони) та відсутня пломба №А3904075 з відбитками тавра оператора системи розподілу, яка була встановлена на шафі обліку про що вказано в акті про пломбування від 14.05.2020.

У відповідності до вимог ПРРЕЕ за результатами проведення технічної перевірки на об`єкті споживача було оформлено Акт про порушення № 001715 (а.с. 11), з яким ознайомлено Споживача.

Листом від 17.04.2023 № 245 (а.с. 16) позивач повідомив відповідача про засідання комісії на 27.04.23 року по розгляду акту про порушення № 001715 від 13.09.2022, який було вручено начальнику юридичного відділу 18.04.2023.

За доводами позивача, 27.04.2023 відбулося остаточне засідання комісії позивача з розгляду акта про порушення відповідачем ПРРЕЕ № 001715 від 13.09.2022.

Відповідно до протоколу засідання комісії позивача від 27.04.2023 №97 (а.с. 17) остання констатувала наявність порушення у діях відповідача правил ПРРЕЕ п. 8.4. п.п.2, а саме, при перевірці виявлена відсутність пломби на шафі обліку А 3904075, встановлена оператором системи розподілу згідно акту пломбування від 14.05.2020 № 50/593 і комісія прийняла таке рішення:

1. Акт порушення № 0017105 від 13.09.2022 складено з дотриманням вимог ПРРЕЕ, а споживача визнано причетним до вказаного в акті порушення.

2. Виконати розрахунок обсягу вартості, необлікованої електроенергії, відповідно ПРРЕЕ п. 8.4.10 за період з 15.03.2022 по 15.09.2022 (розрахунок виконано за 6 календарних місяців) виходячи з договірної потужності та ПРРЕЕ.

3. Обсяг і вартість, необлікованої електричної енергії, складає: 18719 кВт*год. на суму 95 291,54 грн.

Уповноважений представник споживача Закусіло О.М. з протоколом рішення ознайомлений, розрахунок, протокол та рахунок отримав, про що розписався. Також в протоколі представником споживача вказано, що з порушеннями викладеними в акті не згідний, акт про порушення № 001715 від 13.09.2022 було складено за відсутності представника підприємства.

На підставі рішення комісії позивача, оформленого протоколом засідання цієї комісії від 27.04.2023 №97, позивач виписав відповідачу рахунок-фактуру від 30.11.2023 №50 на оплату вартості необлікованої електричної енергії в сумі 95 291,54 грн. Рахунок відповідачем не був оплачений, з чого і виник спір.

У відзиві на позовну заяву (а.с. 51) відповідач вказав, що в протоколі засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ № 97 від 27.04.2023 вказано лише одне із встановлених порушень на підприємстві відповідача, а саме: відсутня пломба шафи обліку А 3904075. Саме за це порушення донараховано вартість необлікованої електроенергії. При цьому позивачем не зазначені будь-які поважні та/або непереборні обставини, які заважали позивачу розглянути Акт про порушення № 001715 від 13.09.2022 року не пізніше 90 днів після складення Акту про порушення № 001715 від 13.09.2022 (а.с. 11), тобто в період з 13.10.2022 року по 13.01.2023 року включно.

Рішення комісії позивача, оформлене протоколом від 27.04.2023 №97, відповідач не оскаржував до суду і вартість необлікованої електричної енергії в сумі 95 291,54 грн. не оплатив.

Частиною 6 ст. 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлено, що постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.

Згідно з ч. 3 ст. 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач зобов`язаний, зокрема, сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів.

Частиною 1 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушення в електроенергетиці є, зокрема, порушення правил користування електричної енергією.

Пунктами 5.5.1 та 5.5.5 глави 5.5 розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311, передбачено, що власники (користувачі) електроустановок, об`єктів або окремих елементів об`єкта, території (приміщення), де встановлені ЗКО, пломби та індикатори впливу (зокрема електричного/магнітного поля) на ЗКО, а також інше обладнання вузлів обліку, відповідають за їх збереження і цілісність (зокрема дотримання обумовлених проектом параметрів зовнішнього середовища, захист від пошкоджень та зовнішнього втручання) відповідно до акта пломбування (документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів). Відповідальність за збереження і цілісність ЗКО, пломб та індикаторів на ЗКО, установлених на електроустановках оператора мережі, зокрема на опорах ліній електропередачі, покладається на оператора мережі.

Глава 5.16 розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії містить, зокрема, такі пункти:

5.16.1. З метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.

5.16.2. Лічильники мають бути опломбовані на затискній клемній кришці пломбою оператора системи.

5.16.3. Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також (за можливості) на кришках, боксах та інших пристроях вузла обліку та дооблікових колах, які закривають:

1) первинні та вторинні (після вимірювальних трансформаторів) дооблікові кола живлення ЗВТ;

2) кришки важелів та кнопок управління комутаційних апаратів і захисних автоматичних вимикачів, встановлених у колах вимірювальних трансформаторів;

3) двері комірок вимірювальних трансформаторів напруги;

4) клемні кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ;

5) клемні кришки, встановлені у дооблікових силових колах комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів;

6) відкриті дооблікові силові кола живлення;

7) усі інші місця доступу до сигнальних і відкритих дооблікових струмоведучих частин.

5.16.5. Пломбування ЗВТ та інших пристроїв вузла обліку здійснюється із забезпеченням можливості (за наявності опломбованих захисних конструкцій, які закривають доступ до сигнальних та дооблікових силових струмоведучих частин) виконання заходів щодо експлуатації та технічного обслуговування електроустановок, доступу до пристроїв регулювання напруги, важелів (приводів) і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, візуального контролю всіх установлених пломб, а також зчитування показів лічильників без застосування спеціальних інструментів та порушення цілісності встановлених пломб.

5.16.15. Після пломбування/розпломбування ЗВТ та пристроїв ВОЕ на об`єкті складається акт пломбування/розпломбування, що підтверджує факт установлення/зняття пломб та індикаторів на/у ЗВТ (зокрема передбачених виробником ЗВТ), відповідність їх стану (неспрацьований/спрацьований), а також передачі встановлених ЗВТ та інших складових ВОЕ, пломб та індикаторів на збереження. Акт пломбування/розпломбування має також містити інформацію про місце кожної пломби/індикатора, найменування суб`єкта, який встановлює/знімає пломбу/індикатор, і суб`єкта, відповідального за збереження та цілісність пломби/індикатора.

5.16.16. Акт пломбування/розпломбування складається в необхідній кількості примірників представниками оператора системи у присутності замовника (учасника ринку/споживача) та власника електроустановки, об`єкта або окремого елемента об`єкта, території, приміщення, де встановлюється/встановлений вузол обліку, або уповноважених ними осіб.

5.16.17. Акт пломбування/розпломбування підписується представниками сторін, які брали участь у процедурі пломбування/розпломбування. Кожному підписанту надається по одному примірнику акта пломбування/розпломбування.

5.16.20. Заінтересовані особи мають право проведення перевірки відповідних ЗВТ та пристроїв вузла обліку, щоб пересвідчитися, що ЗВТ та пристрої вузла обліку перебувають у робочому стані і аварійна ситуація дійсно мала місце. За позитивними результатами перевірки здійснюється повторне опломбування ЗВТ.

Відповідно до п. 2.3.4 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Згідно з підпунктом 8 пункту 5.5.5 глави 5.5 розділу V ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Пунктом 8.2.4 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Пунктом 8.2.5 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ встановлено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

Відповідно до пункту 8.2.6 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ акт про порушення розглядається комісією з розгляду актів про порушення, що створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу, у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. У такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Пункт 8.2.7 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ передбачає, що кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом. Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.

Підпунктом 2 пункту 8.4.2 глави 8.4 розділу VІІІ ПРРЕЕ встановлено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення такого порушення: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені такі пломби та які закривають доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб).

Абзац другий пункту 8.4.5 глави 8.4 розділу VІІІ ПРРЕЕ містить припис, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 2 пункту 8.4.2 цієї глави, положення цієї глави застосовуються за умови наявності доступу до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку, про що зазначається в акті про порушення, та у частині щодо пошкодження/відсутності пломби, якщо з моменту встановлення пломби до моменту виявлення факту її пошкодження/відсутності минуло не більше шести років.

Відповідач не заперечує отримання ним пломб на зберігання, в т.ч. і на шафі обліку та виявлення її відсутності на шафі на час перевірки. При цьому доводи відповідача про те, що працівники позивача опинилися на місці проведення перевірки ще до прибуття туди представника відповідача і могли самостійно зняти пломбу з шафи, є лише припущеннями відповідача і не знаходять свого підтвердження за матеріалами справи.

За рішенням комісії позивача, оформленим протоколом від 27.04.2023 №97, нарахування вартості необлікованої електроенергії пов`язано лише з одним фактом відсутності пломби шафи обліку А 3904075, встановленої оператором системи розподілу згідно акту пломбування від 14.05.2020 № 50/593. При цьому в Акті про порушення вказано про три окремі виявлені порушення на території відповідача.

Представник відповідача просить звернути увагу, що в акті про порушення від 13.09.2022 №001715 не зазначено, що через відсутність пломби шафи обліку А 3904075 у відповідача був наявний доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку. Натомість позивач доказує, що відсутність пломби на шафі якраз і створює можливість доступу до струмоприймачів та вчинення протиправних дій для користування електроенерогією поза лічильником і тому є самостійним порушенням згідно Правил ПРРЕЕ.

Суд вважає, що відповідач обґрунтовано доводить відсутність підстав для нарахування позивачем вартості не облікованої електроенергії, з урахуванням такого:

Згідно положень п. 8.2.6. затверджених НКРЕКП постановою від 14.03.2018 № 312 Правил роздрібного ринку електричної енергії в редакції станом на час складення Акту про порушення від 13.09.2022 № 001715 (а.с. 11), на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг не облікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів ( з січня 2023 року цей термін становить 90 днів) від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.

Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

За матеріалами справи та доводами і запереченнями сторін судом було встановлено, що 13.10.2022 позивачем було складено протокол № 94 засідання комісії по розгляду актів про порушення ПРРЕЕ (а.с. 13) по розгляду Акту про порушення щодо відповідача № 001715 від 13.09.22.

Комісією прийнято рішення про перенесення засідання комісії з розгляду вказаного акту про порушення в зв`язку з відсутністю необхідних документів для розгляду Акту.

Отже позивач за чинними на той час правилами ПРРЕЕ мав провести розгляд по суті Акту про порушення щодо відповідача № 001715 від 13.09.22 протягом 60 календарних днів від його складення, тобто до 13.11.2022 року.

Поза межами цього періоду, 17.11.2022 позивачем було складено ще один протокол № 95 засідання комісії по розгляду Акту про порушення стосовно відповідача (а.с. 14) в якому вказано, що за поданням споживача лічильник направляється на експертизу і засідання комісії буде продовжено після висновку експертизи.

За доводами представників обох сторін, за правилами чинного законодавства, незалежно від кількості виявлених порушень у відповідача, донарахування не облікованої електроенергії проводиться як застосування відповідальності, один раз. Тому в даному конкретному випадку взаємовідносин сторін застосувати відповідальність за очевидне порушення у вигляді відсутності пломби на шафі, у позивача не було ніяких перешкод з дотриманням 60 денного терміну розгляду Акту про порушення.

Позивач зауважує, що саме відповідач наполягав на проведенні експертизи лічильника для спростування порушення щодо відсутності пломб на ньому і механічних пошкоджень, але лічильник на експертизу так і не передав.

Суд не погоджується із доводами позивача, що прийняття рішення комісією про перенесення засідання комісії по розгляду акту про порушення стосовно відповідача це і є розгляд Акту, оскільки в самому протоколі № 94 від 13.10.2020 вказано про неможливість розгляду через відсутність документів для розгляду акту про порушення. Тобто розгляд Акту не відбувався.

Суд вважає, що протягом 60 днів від дня складення Акту про порушення № 001715 від 13.09.2022 позивачу з поведінки відповідача було достеменно відомо, що він не збирається передавати лічильник на експертизу, бо не вживає для цього ніяких заходів і не залучає до цього позивача, яку передбачено Правилами.

Так, згідно п. 8.4.4. Правил роздрібного ринку електроенергії ( в редакції станом на 13.09.2022), факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості не облікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.

Для забезпечення проведення експертизи оператор системи має зняти, упакувати, опломбувати та направити на експертизу пломби та/або засоби вимірювальної техніки, а також інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності). Якщо оператором системи до моменту передачі засобів вимірювальної техніки, індикаторів та/або пломб на експертизу пошкоджено упаковку та/або пломби, встановлені на ній, положення цієї глави не застосовуються.

Якщо оператор системи не є власником засобів вимірювальної техніки, оператор системи має право за заявою власника засобів вимірювальної техніки надати йому належним чином упаковані та опломбовані засоби вимірювальної техніки та інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), для направлення їх на експертизу (за умови, що оператором системи не було направлено засоби вимірювальної техніки на експертизу до моменту отримання ним заяви власника засобів вимірювальної техніки). У цьому разі оператор системи в довільній формі складає акт про передачу засобів вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу, у якому зазначаються відомості про передані засоби, цілісність упаковки та пломб, установлених на ній, перелік питань від оператора системи для дослідження на експертизі та кінцевий термін надання оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу. Цей акт підписується представником оператора системи та споживачем/власником засобів вимірювальної техніки. Власник засобів вимірювальної техніки або споживач має протягом 30 календарних днів з дня отримання засобів вимірювальної техніки надати оператору системи документи, що підтверджують передачу цих засобів на експертизу. Якщо власником засобів вимірювальної техніки до моменту передачі засобів вимірювальної техніки на експертизу пошкоджено упаковку та/або пломби, встановлені на ній, обсяг та вартість не облікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави незалежно від результатів експертизи.

Отже позивач протягом 60 календарних днів після складення акту № 001715 від 13.09.2022 мав провести стільки засідань комісії по розгляду Акту, скільки потрібно для прийняття результативного рішення щодо розгляду Акту та притягнення до відповідальності Споживач за наявності його вини за любе порушення, встановлене в Акті.

Відповідач слушно зауважує, що для притягнення Споживача до відповідальності за відсутність пломби на шафі не потрібно проводити ніяку експертизу, оскільки це порушення є очевидним та не спростовано з боку відповідача.

Натомість протокол засідання комісії № 97 про підтвердження цього порушення було складено позивачем лише 27.04.2023 (а.с. 17).

Отже до відносин сторін слід застосувати імперативне положення п. 8.2.6. Правил, що Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню.

Тому у спорі, що виник між сторонами, Акт про порушення № 001715 від 13.09.2022 не може бути підставою для притягнення відповідача до відповідальності у вигляді донарахування вартості необлікованої електроенергії в сумі 95 291,54 грн.

У позові про стягнення цих коштів слід відмовити повністю.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються судом на позивача.

Керуючись ст. 238, 240 ГПК України, -

ВИРІШИВ:

У позові відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом 20 днів.

Повне судове рішення складено 23 квітня 2024 року

Суддя Н.М. Спаських

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118626471
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —925/1630/23

Рішення від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 19.01.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні