Рішення
від 25.04.2024 по справі 200/7585/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 квітня 2024 року Справа№200/7585/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Ушенка С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Адвокатського об`єднання «Юридична компанія «Юристократ» (ЄДРПОУ 43147625; юридична адреса: 87517, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Нахімова, буд. 88, офіс 65) до Головного управління ДПС у Вінницькій області (ЄДРПОУ 44069150; юридична адреса: 21028, Вінницька область, місто Вінниця, Хмельницьке шосе, буд. 7) про визнання протиправним і скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Адвокатське об`єднання «Юридична компанія «Юристократ» звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 06.06.2023 № 322/02-32-04 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Позивач в обґрунтування адміністративного позову посилається на те, що Адвокатське об`єднання «Юридична компанія «Юристократ» з моменту свого створення знаходилося виключно за юридичною адресою: Донецька область, місто Маріуполь, проспект Нахімова, 88, офіс 65. Зазначає, що в результаті військової агресії російської федерації під обстрілами у березні-квітні 2022 року знаходилась територія Приморського району м. Маріуполя і, зокрема, житлові будинки по проспекту Нахімова, в тому числі і приміщення орендованого АО «ЮК «ЮРИСТОКРАТ» офісу. Внаслідок обстрілу і потрапляння уламків снарядів, куль, у приміщенні були вибиті вікна, зламані захисні ролети, пошкоджені двері, меблі, а стеля, стіни і підлога отримали значні тріщини і зміщення несучих конструкцій. Частина багатоквартирного житлового будинку, у якому знаходилося приміщення офісу, зруйнована від п`ятого до першого поверху в результаті потрапляння снаряду.

У зв`язку з неможливістю своєчасного виконання податкового обов`язку, позивачем 28.09.2022 до ГУ ДПС у Донецькій області у порядку пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України подано заяву за № 2809/22 про неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України. Проте у вересні 2023 року за результатом огляду Електронного кабінету платника податків позивачем встановлено, що у списку вхідної кореспонденції в задніми числами з`явилося два рішення: попереднє рішення ГУ ДПС у Вінницькій області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 11.05.2023 № 178/02-32-04 та рішення ГУ ДПС у Вінницькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 06.06.2023 № 322/02-32-04.

Позивач вважає, що вказаними діями ГУ ДПС у Вінницькій області позбавило його можливості надати будь-які пояснення та додаткові документи, необхідні для прийняття правильного рішення щодо обставин невиконання податкових обов`язків, оскільки саме через бойові дії, втрату приміщення, техніки, документації АО «ЮК «ЮРИСТОКРАТ» зупинило свою роботу.

Позивач не погоджується з прийнятим ГУ ДПС у Вінницькій області рішенням від 06.06.2023 № 322/02-32-04, вважає його незаконним і таким, що прийнято всупереч норм чинного законодавства, без врахування дійсних обставин і можливостей платника податків.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

В матеріалах справи наявний відзив відповідача на позовну заяву, який обґрунтований тим, що відповідно до наказу ДПС України від 19 вересня 2022 року № 645 «Про внесення змін до наказу ДПС від 28.03.2022 № 173» розгляд заяв платників податків та відповідних документів щодо можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків і прийняття відповідних рішень згідно наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження», які перебувають на податковому обліку в ГУ ДПС у Донецькій області закріплено за Головним управлінням ДПС у Вінницькій області.

За результатами розгляду заяви платника про неможливість виконання податкових обов`язків Комісією з розгляду питань про підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, , відповідно розділу ІІІ «Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок» Порядку № 225, прийнято рішення від 06.06.2023 №322/02-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підставою для прийняття вищезазначеного спірного рішення стало ненадання додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень щодо підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до Попереднього рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 10.05.2023 №178/02-32-04.

Відповідач зазначає, що попереднє рішення від 10.05.2023 № 178/02-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та рішення від 06.06.2023 № 322/02-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку були направлені відповідно до п. 3 розділу ІІІ Порядку до Електронного кабінету платника податків та на електронну пошту, з якої направлялась остання податкова звітність АО «ЮК «Юристократ», оскільки у жодній заяві не було зазначено іншої електронної скриньки чи іншого виду листування. У зв`язку з відсутністю в ГУ ДПС у Вінницькій області технічної можливості надати належним чином засвідчену копію квитанції про доставку в електронний кабінет АО «ЮК «Юристократ» попереднього рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 10.05.2023 № 178/02-32-04 та рішення від 06.06.2023 № 322/02-32-04, відповідачем надано скріншот про їх надсилання в Електронний кабінет платника та на електронну адресу, з якої направлялась остання податкова звітність АО «ЮК «Юристократ».

На думку відповідача, правомірність прийнятого рішення також підтверджено рішенням про результати розгляду скарги, прийнятим ДПС України від 14.12.2023 №36873/6/99-00-06-03- 03-06.

В матеріалах справи наявна відповідь позивача на відзив, відповідно до якої він вважає доводи відповідача необґрунтованими, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

Звертає увагу на те, що файл з попереднім рішенням підписувався неналежним чином, оскільки при завантаженні вказаного рішення разом із файлами накладеного ЕЦП із наступною перевіркою накладеного електронного цифрового підпису на сайті Центрального засвідчувального органу та на сайті ресурсу «Дія», обидва вказані ресурси перевірки підписів видають повідомлення про те, що виявлено «невірний підпис».

На думку позивача, у відповідності до абзацу 8 пункту 1 Розділу ІІІ Порядку № 225 обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

Зазначає, що подані разом із заявою від 28.09.2022 документи підтверджують, принаймні, три самостійні підстави неможливості виконання платником податків юридичною особою податкових обов`язків відповідно до пункту 1 Розділу ІІ Порядку №225:

- втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, спричинених військовою агресією російської федерації (є витяг з ЄРДР про кримінальне провадження і копія заяви про злочин);

- неможливість виявити та вивезти документи, що вціліли, внаслідок ведення бойових дій, оскільки це пов`язано з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків (загальновідомий факт про Маріуполь і включення всього Маріупольського району до переліку тимчасово окупованих територій);

- податкова адреса платника податків та знаходження виробничих потужностей на території населеного пункту, у якому ведуться (велися) воєнні (бойові) дії, який тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації (податкова адреса позивача з 2019 року зафіксована у Електронному кабінеті позивача і відома податковим органам).

Головне управління ДПС у Вінницькій області надало заперечення на відповідь на відзив, відповідно до яких відповідач звертає увагу, що у скарзі від 14.10.2023 № 1410-2/23 на рішення від 06.06.2023 № 322/02-32-04, поданій до ДПС України, позивачем була зазначена адреса для листування: АДРЕСА_1 . При цьому у своїй заяві від 28.09.2022 № 2809/22 про неможливість платника податків виконувати свій податковий обов`язок, адресу для листування позивачем зазначено не було, хоча на сайті АО «ЮК «Юристократ» 30.05.2022 було розміщено повідомлення про початок роботи юридичної компанії у місті Вінниця у травні 2022 року.

Відповідач також зазначає, що електронні цифрові підписи виконуючої обов`язки начальника Головного управління ДПС у Вінницькій області Оксани Домерат надавались кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг Державної податкової служби, зокрема той, яким були підписані попереднє рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 10.05.2023 № 178/02-32-04 та рішення від 06.06.2023 № 322/02-32-04, і, наразі, є дійсними. Зауважує, що знімки екрана щодо результатів перевірки електронного цифрового підпису на сайтах Центрального засвідчувального органу та «Дія» із повідомленням «невірний підпис», надані позивачем, не доводять недійсність даного підпису.

Справа розглянута поза датою, визначеною в ухвалі суду від 12 січня 2024 року, з огляду на введення в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який, наразі, триває.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач Адвокатське об`єднання «Юридична компанія «Юристократ», ЄДРПОУ 43147625, юридична адреса: Донецька область, місто Маріуполь, проспект Нахімова, б. 88, офіс 65, дата і номер реєстрації: 02.08.2019, 1274102 0000 017704, керівник ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), основний вид економічної діяльності: діяльність у сфері права.

28 вересня 2022 року голова АО «Юридична компанія «Юристократ» Касьянов Максим Миколайович направив до ГУ ДПС у Донецькій області заяву № 2809/22 про відсутність можливостей виконання податкових зобов`язань у період воєнного стану, в якій зазначено підстави, за яких у позивача відсутні можливості своєчасно виконувати окремі податкові обов`язки та згідно з якою АО «Юридична компанія «Юристократ» просило прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання податкових зобов`язань.

У заяві зазначено, що в результаті військової агресії російської федерації під обстрілами у березні-квітні 2022 року знаходилась територія Приморського району міста Маріуполя і, зокрема, житлові будинки по проспекту Нахімова, в тому числі і приміщення офісу АО «ЮК «ЮРИСТОКРАТ», яке знаходилось в оренді, внаслідок чого у приміщенні були вибиті вікна, зламані захисні ролети, пошкоджені двері, меблі, а стеля, стіни і підлога отримали значні тріщини і зміщення несучих конструкцій. Частина багатоквартирного житлового будинку, у якому знаходилося приміщення офісу, зруйнована від п`ятого до першого поверху в результаті потрапляння снаряду. Зазначені значні пошкодження стали причиною проникнення у приміщення невстановлених осіб, в тому числі військових, і пограбування офісу, в тому числі викрадення майна, комп`ютерної техніки, кадрової, договірної та первинної документації АО «ЮК «Юристократ», що унеможливлює інвентаризацію і вивезення первинних документів, що вціліли, до моменту звільнення міста від загарбників.

До заяви додані наступні документи:

- копія повідомлення АО «ЮК «Юристократ» в порядку пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України про неможливість вивезення первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок ведення бойових дій та окупації міста, спричинених військовою агресією російської федерації, від 26.09.2022 № 2609/22;

- копія заяви ОСОБА_1 , в тому числі як директора АО «ЮК «Юристократ», про вчинення злочину від 02.09.2022;

- копія Витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, виданий Маріупольським районним управлінням поліції ГУНП в Донецькій області 03.09.2022, щодо реєстрації кримінального провадження № 12022052770002783;

- копія статті на сайті новин www.lb.ua від 01.03.2022 «У Маріуполі зникло світло й опалення через обстріли росіян»;

- копія статті на сайті новин www.ukrinform.ua від 10.08.2022 «Про опалення і не мріють: попри обіцянки загарбників у Маріуполі досі немає світла та води».

Відповідно до наказу ДПС України від 19 вересня 2022 року № 645 «Про внесення змін до наказу ДПС від 28.03.2022 № 173» розгляд заяв платників податків та відповідних документів щодо можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків і прийняття відповідних рішень згідно наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження», які перебувають на податковому обліку в ГУ ДПС у Донецькій області, закріплено за Головним управлінням ДПС у Вінницькій області.

Листом від 27.04.2023 № 440/7/05-99-04-12 ГУ ДПС у Донецькій області направило до ГУ ДПС у Вінницькій області вказану заяву АО «ЮК «Юристократ» про неможливість виконання податкових обов`язків від 28.09.2022 № 2808/22 (вх. ГУ ДПС у Вінницькій області від 28.04.2023 № 2555/7).

За результатами розгляду заяви платника (позивач) про неможливість виконання податкових обов`язків Комісією з розгляду питань про підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо на період до припинення або скасування воєнного стану на території України прийнято Попереднє рішення щодо можливості чи неможливості виконання платником податків свого податкового обов`язку від 10.05.2023 № 178/02-32-04 з пропозицією надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, яке направлено до Електронного кабінету платника податків.

06.06.2023, відповідно до приписів розділу ІІІ «Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок» Порядку №225, Комісією прийнято Рішення № 322/02-32-04 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Підставою для прийняття вищезазначеного Рішення зазначено ненадання платником податків додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень щодо підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків відповідно до Попереднього рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 10.05.2023 №178/02-32-04.

14 жовтня 2023 року АО «ЮК «Юристократ» в порядку адміністративного оскарження до ДПС України подано скаргу на рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 06.06.2023 №322/02-32-04.

14 грудня 2023 року в.о. заступника Голови Державної податкової служби України Євгенієм Сокуром прийняте Рішення про результати розгляду скарги № 36873/6/99-00-06-03-03-06, яким рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 06.06.2023 № 322/02-32-04 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Рішення ДПС України мотивоване тим, що АО «ЮК «Юристократ» не підтверджено здійснення господарської діяльності за податковою адресою у місті Маріуполі, у зв`язку з тим, що Об`єднанням до інформаційно-комунікаційних систем ДПС не подана інформація щодо об`єктів оподаткування за формою 20-ОПП а, починаючи з 24.02.2022, Об`єднанням подавались податкові декларації платника єдиного податку третьої групи за 1-3 квартали 2022 року, а також сплачувались податки і збори у 4 кварталі 2022 року.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України).

Згідно з пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори у строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Пунктом 36.1. статті 36 ПК України визначено, що податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п. 38.1 ст. 38 ПК України).

У зв`язку з розпочатою російською федерацією військовою агресією проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який у подальшому продовжувався і на даний час триває.

Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.п. 1, 2 розділу І «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303 (далі - «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України»), його розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів), якими є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів), до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації;

підписи платника податку фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджений Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента. Такими документами є:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал «Дія»).

У Розділі III (Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок) Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку, передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання/несвоєчасне виконання.

Судом встановлено, що, виходячи із системного аналізу положень Порядку № 225, його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації, від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Судом враховано, що платник податків, який у зв`язку з веденням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності, не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку з невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення обставин, що унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

Разом з тим, судом встановлено, що позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що ним за місцем реєстрації юридичної особи (юридичною адресою) провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігалися документи, техніка та/або обладнання, необхідні для ведення господарської діяльності, тощо.

Відповідно до витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням юридичної особи АО «Юридична компанія «Юристократ» є Донецька область, місто Маріуполь, проспект Нахімова, б. 88, офіс 65.

У заяві від 28.09.2022 про неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 ПК України, позивач зазначає, що не має можливості виконати такі податкові зобов`язання: подання звітності; подання податкових декларацій платника єдиного податку третьої групи (юридичної особи); подання податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску; сплата невиконаного податкового зобов`язання, у тому числі обов`язок податкового агента, тощо за період з 24.02.2022 по 28.09.2022 (день подання заяви) та до відновлення такої можливості.

Свою заяву від 28.09.2022 позивач обґрунтовує тим, що саме через відсутність світла, Інтернету, жодного комп`ютера, всіх облікових документів неможливо правильно розраховувати, декларувати і сплачувати податки.

Крім того, у позовній заяві позивачем зазначено, що внаслідок втрати приміщення, первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання в результаті бойових дій і окупації в місті Маріуполі, АО «ЮК «Юристократ» після 24 лютого 2022 року не має постійного доступу до мережі Інтернет і можливості щоденно чи щотижня перевіряти відомості, що надходять до Електронного кабінету. Вказано, що доступ до Електронного кабінету позивач має лише епізодично, станом на травень-серпень це у найкращому випадку лише раз на місць чи раз на два місяці і лише на пару хвилин з чужого комп`ютерного обладнання, якщо таке обладнання було вільне і добровільно надане чужими людьми у тимчасове користування. Тому моменти перевірки вхідної електронної кореспонденції у 2023 році чітко фіксувалися позивачем у конкретні дати, коли знайомі надавали можливість користуватися Інтернетом з їх комп`ютера.

Проте, як встановлено судом в ході розгляду справи, ОСОБА_1 , який є керівником та засновником Адвокатського об`єднання «Юридична компанія «Юристократ», зареєстрований як внутрішньо переміщена особа за адресою: АДРЕСА_2 .

Також, судом досліджені документи, надані позивачем до заяви, а саме: копія повідомлення АО «ЮК «Юристократ» про неможливість вивезення первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок ведення бойових дій та окупації міста, спричинених військовою агресією російської федерації (в порядку пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України) від 26.09.2022 №2609/22; копія заяви ОСОБА_1 , в тому числі як директора АО «ЮК «Юристократ», про вчинення злочину від 02.09.2022; копія Витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, виданий Маріупольським районним управлінням поліції ГУНП в Донецькій області 03.09.2022 щодо реєстрації кримінального провадження № 12022052770002783; копія статті на сайті новин www.lb.ua від 01.03.2022 «У Маріуполі зникло світло й опалення через обстріли росіян»; копія статті на сайті новин www.ukrinform.ua від 10.08.2022 «Про опалення і не мріють: попри обіцянки загарбників у Маріуполі досі немає світла та води».

Разом з тим суд зауважує, що позивачем у повідомленні від 26.09.2022 № 2609/22 про неможливість вивезення первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок ведення бойових дій та окупації міста, спричинених військовою агресією російської федерації (знищення чи зіпсуття) комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, жодним чином не конкретизовано, яка саме фінансово-господарська документація була знищена і яким чином.

Позивачем не надано доказів на підтвердження того, що комп`ютерне обладнання та фінансово-господарська документація, і яка саме, використовувались ним у господарській діяльності, містили актуальну інформацію, необхідну для подання звітності за поточні періоди господарської діяльності, тощо і були знищені внаслідок нанесення авіаударів.

Крім того, з наданих позивачем документів встановлено, що заява до правоохоронних органів за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України, подана за фактами обстрілів у березні-квітні 2022 року військовими російської федерації території Приморського району міста Маріуполя і, зокрема, житлових будинків по проспекту Нахімова.

Так, у вказаних документах зазначається, зокрема, що у березні-квітні 2022 року, в результаті навмисних обстрілів військовими російської федерації території Приморського району міста Маріуполя і, зокрема, житлових будинків по проспекту Нахімова, постраждало приміщення, належного позивачу на праві власності офісу, орендованого ТОВ «ЮК «ЮРИСТОКРАТ», ТОВ «БОНТРЕЙД» і АО «ЮК «ЮРИСТОКРАТ» по пр. Нахімова, б. 88, прим. 65 та кв. 64. Внаслідок обстрілу і потрапляння уламків снарядів, куль, у приміщенні вибиті вікна, поламані ролети, пошкоджені двері, меблі; стеля, стіни, підлога отримали значні тріщини і зміщення несучих конструкцій, частина багатоквартирного житлового будинку, у якому знаходяться приміщення офісу, зруйнована від п`ятого до першого поверху внаслідок потраплянням снаряду. Зазначені значні пошкодження стали причиною проникнення невстановлених осіб, в тому числі військових, і пограбування офісу, в тому числі викрадення майна та первинної документації ФОП ОСОБА_1 , ТОВ «ЮК «ЮРИСТОКРАТ», ТОВ «БОНТРЕЙД» і АО «ЮК «ЮРИСТОКРАТ».

Разом з цим, з наданих позивачем документів судом не вбачається фактичних обставин втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, яке саме використовувалося у ході здійснення фінансово-господарської діяльності платника, внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, у зв`язку з чим Адвокатське об`єднання «ЮК «ЮРИСТОКРАТ» не може виконати обов`язки щодо своєчасного подання податкової звітності, сплати податків тощо.

Позивачем не додано до заяви і відповідно не подано відповідачу документів, що підтверджують відсутність коштів на його банківських рахунках.

Крім того, як вбачається із заяви від 28.09.2022, в ній зазначено про неможливість виконання позивачем певних податкових обов`язків, які, на час прийняття відповідачем спірного рішення, АО «ЮК «Юристократ» частково виконані, в результаті чого відсутній причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на АО «ЮК «Юристократ» та можливістю виконання останнім податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку: подавалась звітність, зокрема, починаючи з 24.02.2022 - податкові декларації платника єдиного податку третьої групи (юридичні особи) за 1 - 3 квартали 2022 року були подані 19.10.2022; сплачувались податки та збори, у тому числі, єдиний податок був сплачений 20.10.2022; податок на доходи з фізичних осіб, військовий збір, єдиний соціальний внесок - 19.12.2022 та 20.12.2022.

Отже, сам факт реєстрації АО «ЮК «Юристократ» за податковою адресою на території України, яка тимчасово окупована російською федерацією, не є беззаперечною підставою щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Згідно з пунктом 63.3 статті 63 ПК України з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Платник податків зобов`язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Заява про взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку подається у відповідний контролюючий орган протягом 10 робочих днів після створення відокремленого підрозділу, реєстрації рухомого чи нерухомого майна чи відкриття об`єкта чи підрозділу, через які провадиться діяльність або які підлягають оподаткуванню.

Крім того, слід зазначити, що будь-яких доказів неможливості доступу позивача до Електронного кабінету платника податків, обмежень використання мережі Інтернет, а також отримання саме у вересні 2023 року рішень відповідача, щодо яких виник спір, позивачем ні до суду, ні відповідачу не надано. Надані самим же позивачем у додатках до позовної заяви знімки екрану переліку вхідних документів з Електронного кабінету платника та попереднього рішення з Електронного кабінету з датами отримання, у свою чергу, співпадають з датами направлення таких листів контролюючим органом та підтверджують факт їх отримання АО «ЮК «Юристократ».

Отже, враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що під час прийняття відповідачем спірного рішення податковий орган діяв на підставі та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, а відтак правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04 жовтня 2023 року у справі № 160/19575/22.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 2 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частина 1 ст. 77 КАС України встановлює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відтак, враховуючи вищевикладене, позивачем не доведено обставин, на які він посилається в обґрунтування протиправності спірного рішення відповідача, в той час як відповідачем навпаки такі обставини спростовані, що у своїй сукупності є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат у відповідності до положень ст. 139 КАС України судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 139, 241-246, 255, 258, 293-297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Адвокатського об`єднання «Юридична компанія «Юристократ» до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним і скасування рішення, - відмовити у повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 25 квітня 2024 року.

Суддя С.В. Ушенко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118627774
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/7585/23

Постанова від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 25.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні