ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
23 квітня 2024 рокум. Ужгород№ 260/1878/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Скраль Т.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), в особі представника Химинець Михайла Івановича (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Фединця, 14) до Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради (89502, Закарпатська область, м. Чоп, вул. Залізнична, 1, код ЄДРПОУ 35102380) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
21 березня 2024 року ОСОБА_1 , через уповноваженого представника ОСОБА_2 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради, якою просить: 1) визнати протиправною відмову Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради від 21.02.2024 року у визнанні ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої та проживаючої: АДРЕСА_1 , отримувачем соціальних послуг з догляду та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрованого та проживаючого: АДРЕСА_1 надавачем соціальних послуг; 2) зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради (89502, Ужгородський район, місто Чоп(пн), вулиця Залізнична, 1, код ЄДРПОУ - 35102380) розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , (РНОКПП НОМЕР_1 ), зареєстрованого та проживаючого: АДРЕСА_1 , від 15.02.2024 року про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та заяву ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої та проживаючої: АДРЕСА_1 про згоду отримувати соціальні послуги від 15.02.2024 року.
26 березня 2024 року ухвалою суду відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (без виклику) сторін.
1. Позиції сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що уповноваженим органом Чопської міської ради з питань призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, є структурний підрозділ з питань соціального захисту населення, тобто Управління праці і соціального захисту населення Чопської міської ради. Згідно Порядку цей орган і зобов`язаний приймати документи про призначення вищевказаної компенсації. Разом з цим, відповідно до пункту 6 Порядку подача таких документів можлива також через Центр надання адміністративних послуг. Однак, відповідно до цього ж пункту 6 Порядку - Центр надання адміністративних послуг, який приймає заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, реєструє такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надсилає сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електрони)), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення. Тобто, подання документів до Центру надання адміністративних послуг розглядається лише як альтернатива шляху подачі документів до уповноваженого органу, в даному випадку - Управління праці і соціального захисту населення Чопської міської ради, для прийняття рішення. Таким чином, посилання Управління праці і соціального захисту населення Чопської міської ради у листі № 191/02-11 від 21.02.2024 про необхідність подачі через Центр надання адміністративних послуг є протиправною.
09 квітня 2024 року представником відповідача до суду подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що з метою приведення у відповідність локальних нормативних актів Чопської міської ради до вимог чинного законодавства рішенням 24 сесії 8 скликання Чопської міської ради від 31.08.2022 р № 17 «Про внесення змін до Переліку адміністративних послуг, що надаються через Управління Центр надання адміністративних послуг Чопської міської ради» (додається), та рішенням виконавчого комітету Чопської міської ради від 22.09.2022 р. № 294 «Про затвердження інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг, які надаються Управлінням праці та соціального захисту населення через Управління Центр надання адміністративних послуг Чопської міської ради» (додається) в тому числі і послуга «Призначення компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі» приймаються виключно Центром надання адміністративних послуг Чопської міської ради. Управління праці та соціального захисту Чопської міської ради не вважає оскаржуване рішення протиправним та не визнає факту відмови у визнанні ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованої та проживаючої: АДРЕСА_1 отримувачем соціальних послуг з догляду та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрованого та проживаючого: АДРЕСА_1 надавачем соціальних послуг, оскільки в силу того, що позивачем не було дотримано порядок подання звернення передбачений механізмом отримання адміністративної послуги соціального характеру в Управлінні праці та соціального захисту населення Чопської міської ради заява не була розглянута по суті. За даних фактичних обставин справи Управління, як уповноважений орган з питань соціального захисту населення, діяв у межах власних повноважень і у спосіб передбачений Конституцією та законами України.
10 квітня 2024 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначає, що подача документів до уповноваженого органу, яким в даному випадку є Управління праці і соціального захисту населення Чопської міської ради безпосередньо до Управління праці і соціального захисту населення, чи поштовим зв`язком, чи через ЦНАП, чи через Єдиний державний вебпортал електронних послуг є правом особи, а не обов`язком.
Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
2. Обставини справи.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є сином ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка має порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, що підтверджується висновком №12/5 за формою №080-4/о від 22.01.2024 (а.с. 18).
15.02.2024 позивач звернувся до відповідача із заявою поштовим шляхом за вх.№65/02-17 від 20.02.2024 року щодо прийняття рішення про призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
До заяви позивач додав документи у паперовій формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку, а саме: заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі на 2-х арк.; заяву про згоду отримувати соціальні послуги на 1-му арк.; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі на 2-х арк.; копію паспорту ОСОБА_1 на 2-х арк.; копію ідентифікаційного коду ОСОБА_1 на 1-му арк.; копію податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 на 3-х арк., з додатком до неї на 1-му арк.; копію паспорту ОСОБА_3 на 1-му арк.; копію ідентифікаційного коду ОСОБА_3 на 1-му арк.; копію пенсійного посвідчення ОСОБА_3 на 1-му арк.; копію висновку № 12/5 від 22.01.2024 ЛКК про наявність порушень функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі на 1-му арк.; копію довідки ЛКК № 12/6 від 22.01.2024 виданої ОСОБА_1 , що він за станом здоров`я може надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі на 1-му арк.; копію паспорту ОСОБА_5 на 2-х арк.; копію довідки з місця роботи ОСОБА_5 на 1-му арк., (а.с. 10-11).
21 лютого 2024 року Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради листом № 191/02-11 повідомило ОСОБА_1 , що рішенням виконавчого комітету Чопської міської ради від 22.09.2022 року наказом №294 затверджена інформаційна та технологічна картка адміністративної послуги (з урахуванням актуальних законодавчих змін), щодо «призначення компенсації за доглядом фізичній особі, яка надає соціальні послуги і догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі», де визначено порядок прийнятім від громадян заяв та документів для призначення компенсації, через центр падання адміністративних послуг (власноруч, поштою та в електронній формі), де проводиться прийом за описом документів які подаються для отримання адміністративної послуги, далі заява з пакетом документів у паперовому вигляді передається в управління праці та соціального захисту населення для опрацювання та прийняття рішення про призначення компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійсненим підприємницької діяльності на непрофесійній основі. Таким чином повертають пакет документів для подальшого звернення у центр падання соціальних послуг для перевірки документів та реєстрації, (а.с. 12).
3. Мотиви суду та норми права застосовані судом.
Пунктом 17 статті 1 Закону України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі - Закон № 2671-VIII) передбачено, що соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини третьої статті 13 Закону № 2671-VIII до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.
Згідно із частиною шостої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
За приписами абзаців першого та восьмого частини сьомої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
Згідно частини першої статті 24 Закону підставою для відмови у наданні соціальних послуг є: 1) відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї; 2) ненадання надавачем соціальних послуг тих соціальних послуг, яких потребує особа.
Пунктом 1 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою КМ України №859 від 23.09.2023 (далі- Порядок №859) передбачено, що цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161.
Відповідно до пункту 3 Порядку №859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Згідно із пунктом 6 Порядку №859 для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги.
Якщо заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі подає законний представник особи, яка потребує надання таких послуг, заява про згоду отримувати соціальні послуги не подається.
Під час подання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги пред`являється паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства).
Форми заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги затверджуються Мінсоцполітики.
Також заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги можуть прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги в електронній формі можуть подаватися через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Якщо заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги подаються в електронній формі, відомості про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надає соціальні послуги, особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, а також дані паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства), отримуються із кваліфікованого сертифіката відкритого ключа електронного підпису.
Центр надання адміністративних послуг, який приймає заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, реєструє такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надсилає сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електронну), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення.
Відповідно до пункту 7 Постанови №859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів:
1) у паперовій формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі); декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги; копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю); висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ; копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ; довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ; копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена); копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).
Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги;
2) в електронній формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та відомості про членів її сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України; відомостей про свідоцтво про народження дитини (серія, номер, дата видачі, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) дитини, прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) батьків); сканованих копій документів, зазначених в абзацах шостому - дванадцятому підпункту 1 цього пункту, з урахуванням категорії особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Якщо в державних електронних інформаційних ресурсах наявні необхідні відомості, відповідні документи/копії не подаються. Зазначені відомості, необхідні для призначення компенсації, отримуються органом, що приймає рішення про призначення компенсації: через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів; через інформаційні системи або бази даних; шляхом надіслання запитів до власників (розпорядників) зазначених відомостей.
На заяви та відомості, що подаються в електронній формі, накладаються електронні підписи, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів фізичної особи, яка надає соціальні послуги, та особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.
Повідомлення про прийняття заяви з пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час їх подання або надсилається протягом одного робочого дня з дати подання заяви на поштову адресу або адресу електронної пошти такої особи.
Якщо заява з пакетом документів надсилається поштою, днем подання заяви вважається дата відправлення, зазначена на календарному штемпелі.
Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.
Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком.
Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.
За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.
Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.
За приписами пункту 14 Порядку №859 компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.
Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.
Пунктом 17 Порядку №859 визначено, що рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.
Таким чином, Порядком №859 передбачено можливість подачі документів до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, для призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, в тому числі, засобами поштового зв`язку.
Крім того, судом встановлено, що 15 лютого 2024 року ОСОБА_1 звернувся (поштовим шляхом) із заявою до Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради, для прийняття рішення про призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, документи у паперовій формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку, (а.с. 10-11).
21 лютого 2024 року Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради листом № 191/02-11 повідомило ОСОБА_1 , що рішенням виконавчого комітету Чопської міської ради від 22.09.2022 року наказом №294 затверджена інформаційна та технологічна картка адміністративної послуги (з урахуванням актуальних законодавчих змін), щодо «призначення компенсації за доглядом фізичній особі, яка надає соціальні послуги і догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі», де визначено порядок прийнятім від громадян заяв та документів для призначення компенсації, через центр падання адміністративних послуг (власноруч, поштою та в електронній формі), де проводиться прийом за описом документів які подаються для отримання адміністративної послуги, далі заява з пакетом документів у паперовому вигляді передається в управління праці та соціального захисту населення для опрацювання та прийняття рішення про призначення компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійсненим підприємницької діяльності на непрофесійній основі. Таким чином, повертають пакет документів для подальшого звернення у центр падання соціальних послуг для перевірки документів та реєстрації, (а.с. 12).
Суд звертає увагу відповідача, що рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку (пункт 17 Порядку №859).
Отже, із аналізу вказаних правових приписів Порядку №859 слідує, що для призначення виплати компенсації заявник подає відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та вичерпний перелік документів, передбачених пунктом 7 Порядку №859.
При цьому уповноважений орган має обов`язок прийняти та розглянути подані фізичною особою документи з визначенням ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг. В той же час, якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, такий орган має проінформувати про це заявника в трьохденний термін та повідомити про необхідність подання документів, яких не вистачає.
Так, як вже зазначалося судом, із заявою за вх.№65/02-17 від 20.02.2024 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі позивач звернувся 15.02.2024 року (а.с.14).
Втім, всупереч імперативним положенням пункту 14 Порядку №859 уповноваженим органом протягом 10 днів не прийнято рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні, що власне підтверджується відповіддю Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради Ужгородського району від 21.02.2024 №191/02-11, тобто суб`єкт владних повноважень не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Отже, з урахуванням встановлених обставин цієї справи, суд дійшов висновку, що у даному випадку має місце протиправна бездіяльність відповідача. При цьому, лист від 21.02.2024 №191/02-11, у відповідь на заяву позивача про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за змістом та формою не може вважатися відмовою у розумінні Порядку №859, оскільки у даному випадку відповідач наділений повноваженнями або призначити компенсацію або надати відповідну відмову шляхом прийняття відповідного рішення, проте жодного рішення прийнято не було.
Відносно безпосереднього посилання відповідача на мотиви, що зазначені у листі, не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки вказані обставини не є правовою підставою для неприйняття рішення за результатами розгляду заяви з поданими документами в розумінні положень Порядку №859.
При вирішенні даного спору, суд зазначає, що рішення про призначення компенсації, яке приймається за наслідками розгляду пакету документів, перелік яких зазначений у пунктах 7, 10-1 Порядку №859, є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура, зокрема і перевірка повноти та обґрунтованості наданих на розгляд документів.
Зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про призначення компенсації без виконання усіх необхідних для цього передумов та процедур, регламентованих Порядком №859, не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб, оскільки призведе до вирішення судом питань, віднесених до виключної компетенції уповноваженого органу.
За загальним правилом, застосування такого способу захисту прав та інтересів позивача як зобов`язання уповноваженого органу прийняти конкретне рішення, є правильним, коли уповноважений орган розглянув клопотання заявника та прийняв рішення, яким протиправно відмовив в його задоволенні.
В даному ж випадку судом встановлено, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення щодо призначення компенсації чи відмови у її наданні, тобто не вчинив визначених законом дій та не аналізував обставини, з`ясування яких є необхідним і важливим при розгляді згаданого питання.
Виходячи з принципу належного врядування, суб`єкт владних повноважень повинен сам виправляти свої помилки і відновлювати права осіб, що звернулися до нього, і щодо яких мали місце порушення. Тим більше після того, як неправомірність рішення (дії, бездіяльності) встановлено судом.
Враховуючи ту обставину, що відповідач не приймав жодного рішення за результатами розгляду заяви від 21.02.2024 №191/02-11 та наданих позивачем документів для виплати компенсації особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійні основі, а лист відповідача не є тим рішенням суб`єкта владних повноважень, яке відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) може бути оскаржене до суду і якому суд вправі надавати правову оцінку, тому у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог в заявлених межах, а саме визнати протиправною відмову.
Разом з тим, виходячи із наданих пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України повноважень, суд вважає, що в даному випадку належним способом захисту прав позивача є прийняття судом рішення про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення за результатом розгляду заяви позивача від 15.02.2024 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зобов`язання відповідача відповідно до вимог Порядку №859 розглянути вказану заяву ОСОБА_1 та заяву ОСОБА_3 від 15.02.2024 року із прийняттям рішення про призначення компенсації чи відмови у її наданні з врахуванням правової позиції, висловленої судом у даному рішенні.
З врахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно з частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, оскільки позовні вимоги задоволені частково, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір пропорційно до розміру задоволених вимог у розмірі 605,60 грн, сплачений відповідно до квитанції від 18 березня 2024 року № 0062910113, (а.с. 25).
Керуючись статтями 9, 14, 90, 139, 242-246, 255 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
1. Позов ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
2.Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради від 21.02.2024 року щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви від 15 лютого 2024 року ОСОБА_1 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та заяву ОСОБА_3 про згоду отримувати соціальні послуги.
3. Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради відповідно до вимог Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, розглянути заяву від 15 лютого 2024 року ОСОБА_1 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та заяву ОСОБА_3 про згоду отримувати соціальні послуги з прийняттям рішення про призначення компенсації чи відмови у її наданні з врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
4. У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
5. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління праці та соціального захисту населення Чопської міської ради (89502, Закарпатська область, м. Чоп, вул. Залізнична, 1, код ЄДРПОУ 35102380) судові витрати у розмірі 605, 60 грн (шістсот п`ять гривень, 20 коп) сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 23 квітня 2024 року.
СуддяТ.В.Скраль
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 118628213 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні