Рішення
від 24.04.2024 по справі 440/212/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа №440/212/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом виконувача обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області до Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Виконавчий комітет Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

виконувач обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з позовом до Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Виконавчий комітет Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, у якому прокурор просив:

визнати протиправною бездіяльність Чутівської селищної ради щодо незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме - дитячих майданчиків, які розташовані на території Чутівської територіальної громади, у кількості 25 одиниць.

зобов`язати відповідача вчинити дії з розроблення та затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, які розташовані на території Чутівської територіальної громади.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками вивчення Диканською окружною прокуратурою стану додержання законодавства України щодо організації об`єктів благоустрою виявлено порушення законодавства в частині не затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення, а саме: елементів благоустрою (дитячі та спортивні) майданчики, що розташовані на території Чутівської територіальної громади та, як наслідок, непроведення їх паспортизації і технічної інвентаризації, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і може призвести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей.

2. Позиція відповідача.

Частиною першою статті 261 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідач 15.01.2024 отримав копію ухвали про відкриття провадження у справі, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с. 134/.

Відзив на позов до суду не надходив.

Згідно з частиною другою статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

3. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

За відсутності клопотань учасників справи про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Обставини справи

В.о. керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області у жовтні 2023 року звернувся з запитом на отримання інформації про перелік усіх дитячих та спортивних майданчиків, що розташовані на території Чутівської територіальної громади.

Листом від 30.10.2023 вих.№02.1-14/2154 виконавчий комітет Чутівської селищної ради повідомив Диканську окружну прокуратуру про те, що на балансі виконавчого комітету обліковується 25 елементів благоустрою (дитячі) майданчики, які розташовані на території Чутівської селищної ради. Вказано, на підставі рішення першої сесії селищної ради восьмого скликання від 23.12.2020 згідно акта прийому - передачі було передано у власність Чутівської селищної ради та на баланс і утримання виконавчого комітету Чутівської селищної ради основні засоби та малоцінні необоротні матеріальні активи з балансу та власності Василівської, Вільхуватської, Войнівської, Гряківської, Зеленківської, Таверівської та Черняківської сільських рад. Акти прийому - передачі було затверджено рішенням четвертої сесії селищної ради восьмого скликання від 15.01.2021 /а.с. 12-13/.

Крім того, Виконавчий комітет Чутівської селищної ради листом від 30.10.2023 за №02.1-14/2154 повідомив Диканську окружну прокуратуру, що Чутівська селищна рада не затверджувала плану інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, а також, що паспортизація вказаних об`єктів на території Чутівської селищної ради не здійснювалась /а.с.12-13/

Вважаючи, що сільською радою не виконано законом закріплені повноваження, прокурор звернувся до суду з вказаним позовом в інтересах держави.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Питання, вирішення яких віднесено до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради, передбачено у статті 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон №280/97-ВР).

За змістом пункту 44 частини першої цієї статті виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту.

Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку визначає стаття 30 Закону №280/97-ВР, відповідно до підпункту 7 пункту "а" частини першої якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України "Про благоустрій населених пунктів" (надалі - Закон №2807-IV), що спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону України №2807-IV, є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Згідно зі статтею 2 Закону №2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону №2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Частиною першою статті 10 Закону №2807-IV визначено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

За змістом пунктів 1, 2 частини першої статті 13 Закону №2807-IV об`єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування та прибудинкові території.

Елементами (частинами) об`єктів благоустрою, відповідно до пункту 8 частини першої статті 21 Закону №2807-IV, є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.

Пунктом 5 частини другої статті 18 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

На виконання наведених вище положень статті 18 Закону №2807-IV Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 №550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція №550).

Згідно з пунктом 1.3 Інструкції №550 під паспортизацією об`єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.

Відповідно до пункту 1.4 Інструкції №550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.

Пунктом 1.5 Інструкції №550 передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

Оцінка судом обставин справи

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У цій справі спір виник щодо невиконання Чутівською селищною радою вимог законодавства в частині проведення технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, розташованих на території Чутівської територіальної громади.

Так, організацію благоустрою у спірних відносинах має забезпечувати селищна рада, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту.

Для підтримання об`єктів благоустрою у належному стані Закон №2807-IV зобов`язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх планову інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов`язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.

Зі змісту листа виконавчого комітету Чутівської селищної ради від 30.10.2023 вих.№02.1-14/2154 суд встановив, що на балансі виконавчого комітету обліковується 25 елементів благоустрою (дитячі майданчики, розташовані на території Чутівської селищної ради); плани інвентаризації та паспортизації на згадані дитячі майданчики селищною радою не затверджувались /а.с. 12-13/.

Тож факт непроведення паспортизації та технічної інвентаризації дитячих майданчиків не заперечується та самостійно визнано відповідачем.

Суд зазначає, що відсутність затверджених планових заходів щодо інвентаризації об`єктів благоустрою свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення такого об`єкту благоустрою як дитячий ігровий комплекс, невиконання суб`єктом благоустрою своїх обов`язків у цій сфері порушує права користувачів таких об`єктів на безпечні умови для життя і розвитку.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Чутівської селищної ради щодо незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме - дитячих майданчиків, які розташовані на території Чутівської територіальної громади, у кількості 25 одиниць.

Позовну вимогу про зобов`язання відповідача вчинити дії з розроблення та затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, які розташовані на території Чутівської територіальної громади належить задовольнити, оскільки вона є похідною від вимоги про визнання протиправною бездіяльності селищної ради.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Суд зауважує, що відповідачем відзив на позовну заяву та будь-яких документів, які б спростовували доводи позивача, до матеріалів справи не надано.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та норми чинного законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 грн, що підтверджено платіжною інструкцією від 26.12.2023 №3493 /а.с. 127/.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За відсутності відповідних судових витрат позивача, підстав для їх розподілу немає.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги виконувача обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області до Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Виконавчий комітет Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області щодо незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме - дитячих майданчиків, які розташовані на території Чутівської територіальної громади: 1. Парк, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 2. вул. Польова, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 3. вул. Кірова, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 4. вул. Медична, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 5. вул. Чкалова, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 6. АДРЕСА_1 ; 7. вул. Короленка, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 8. вул. Художня, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 9. вул. Сонячна, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 10. вул. Незалежності, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 11. вул. Полтавський шлях, с-ще Чутове Полтавського району Полтавської області; 12. с. Стінка Полтавського району Полтавської області; 13. с. Новофедорівка Полтавського району Полтавської області; 14. с. Кантемирівка Полтавського району Полтавської області; 15. вул. Дружби, с. Розпашне Полтавського району Полтавської області; 16. вул. Перемоги, с. Василівка Полтавського району Полтавської області; 17. вул. Перемоги, с. Василівка Полтавського району Полтавської області; 18. вул. Зарічна, с. Вільхуватка Полтавського району Полтавської області; 19. вул. Свободи, с. Войнівка Полтавського району Полтавської області; 20. вул. Сонячна, с. Войнівка Полтавського району Полтавської області; 21. вул. Центральна, с. Грякове Полтавського району Полтавської області; 22. вул. Полтавська, с. Зеленківка Полтавського району Полтавської області; 23. вул. Незалежності с. Смородщина Полтавського району Полтавської області; 24. с. Таверівка Полтавського району Полтавської області; 25. с. Першотравневе Полтавського району Полтавської області.

Зобов`язати Чутівську селищну раду Полтавського району Полтавської області вчинити дії з розроблення та затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, розташованих на території Чутівської територіальної громади.

Судові витрати не розподіляються.

Позивач: виконувач обов`язків керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Незалежності, 64-а, смт Диканька, Полтавський район, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ відсутній).

Відповідач: Чутівська селищна рада Полтавського району Полтавської області (вул. Набережна, 9, с-ще Чутове, Полтавський район, Полтавська область, 38800, код ЄДРПОУ 21047282).

Третя особа: Виконавчий комітет Чутівської селищної ради Полтавського району Полтавської області (вул. Набережна, 9, с-ще Чутове, Полтавський район, Полтавська область, 38800, код ЄДРПОУ 44054741).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СуддяО.О. Кукоба

Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118630060
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/212/24

Рішення від 24.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні