Рішення
від 26.03.2024 по справі 911/3064/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" березня 2024 р. м. Київ Справа № 911/3064/23

Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу

за позовом Державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль», Київська обл., Бориспільський р-н., с. Гора

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії», м. Київ,

третя особа Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, м. Київ

про стягнення 13587,44 грн.

секретар судового засідання: Самусь В.С.

За участю представників:

від позивача: Шишкіна І.В.(самопредставництво);

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Державне підприємство «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії» про стягнення 13587,44 грн., з яких 5925,19 грн. боргу, 316,15 грн. 3 % річних, 1779,25 грн. інфляційних втрат, 1244,29 грн. штрафу та 4322,56 грн. пені.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем порушено зобов`язання зі сплати орендної плати за договором № 1697 від 27.04.2015 р. оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, укладеним між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області, правонаступником якого є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії», у зв`язку з чим у відповідача виникла заборгованість у сумі 5925,19 грн. за період жовтень-грудень 2021 р. і січень-лютий (з 01.02. по 08.02.2022 р. включно) 2022 року перед позивачем, який є балансоутримувачем майна. Враховуючи наявну заборгованість відповідача, позивачем на підставі ст. 625 Цивільного кодексу України нараховано 316,15 грн. 3 % річних, 1779,25 грн. інфляційних втрат, також посилаючись на п. 3.7 Договору нараховано 4322,56 грн. пені та на п. 3.8. договору - 1244,29 грн. штрафу.

Ухвалою господарського суду Київської області від 24.10.2023 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі; розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи; встановлено відповідачу строк протягом 15 днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду: заяву із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження; клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін; відзив на позов з документальним обґрунтуванням його висновків.

Ухвалою господарського суду Київської області від 26.12.2023 р. розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 16.01.2024 р.; залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях.

У зв`язку із оголошенням у місті Києві сигналу «Повітряна тривога» підготовче засідання, призначене на 16.01.2024 р., не відбулося.

Ухвалою господарського суду Київської області від 16.01.2024 р. підготовче засідання призначено на 01.02.2024 р.

26.01.2024 р. до господарського суду Київської області від третьої особи надійшли пояснення. Третя особа зазначила, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, знижка на нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном, розрахованої відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 № 611, здійснюється у розмірі 50 % суми нарахованої орендної плати не надавалась.

Ухвалою господарського суду Київської області від 15.02.2024 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 27.02.2024 р.

Ухвалою господарського суду Київської області від 27.02.2024 р., яку суд постановив без виходу до нарадчої кімнати відповідно до ч. 5 ст. 233 ГПК України, відкладено розгляд справи на 12.03.2024 р.

У зв`язку із відсутністю електропостачання в приміщенні господарського суду Київської області, що унеможливлювало здійснення повного фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, судове засідання, призначене на 12.03.2024 р., не відбулося.

Ухвалою господарського суду Київської області від 12.03.2024 р. судове засідання призначено на 26.03.2024 р.

Представник позивача у підготовчих та судових засіданнях позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача у жодне підготовче та судове засідання не з`явився. Відповідач про причини неявки представника суд не повідомив, про дату, час та місце проведення підготовчих та судових засідань повідомлений належним чином відповідно до п. 3 ч. 6 ст. 242 ГПК України, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень № 0600073085117, № 0600078923730, № 0600084585880, № 0600088861792, № 0600093436889 та № 0600098977101.

Представник третьої особи у жодне підготовче та судове засідання не з`явився. Третя особа про причини неявки представника суд не повідомила, про дату, час та місце проведення підготовчих та судових засідань повідомлена належним чином відповідно до п. 3 ч. 6 ст. 242 ГПК України, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень № 0600073085311, № 0600078927604, № 0600084586231, № 0600088872549, № 0600093438075 та № 0600098977802.

Відповідач не скористався правом, наданим статтею 165 ГПК України, та відзив до суду не надіслав.

Відповідно до частини 2 статті 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

27.04.2015 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії» (орендар) укладено договір оренди № 1697 нерухомого майна, що належить до державної власності.

Наказом Фонду державного майна України від 05.08.2019 № 786 «Про реорганізацію регіональних відділень Фонду державного майна України» утворено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, реорганізувавши шляхом злиття Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області та Регіональне відділення Фонду державного майна України по Чернігівській області.

Зазначеним наказом встановлено, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях є правонаступником майна, прав та обов`язків, зокрема Регіональною відділення Фонду державного майна України по Київській області.

Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне нерухоме майно частину приміщення № 3.1.27 на 3-му поверсі пасажирського терміналу "D", загальною площею 3,65 кв.м (реєстровий номер 20572069.1435.НЛТНПД1884), які розташовані за адресою: Київська область, м. Бориспіль, Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та обліковується на балансі ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (балансоутримувач), вартість яких визначена згідно з висновком про вартість майна станом на 31.10.2014 р. і становить за незалежною оцінкою 326915,00 грн без врахування ПДВ.

Згідно з п. 1.2 договору майно передається в оренду з метою розміщення каси з продажу авіаквитків.

Відповідно до п. 2.1 договору орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акта приймання-передачі майна.

Згідно з п. 3.1 договору орендна плата визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786, і становить за базовий місяць розрахунку жовтень 2014 р. без врахування ПДВ 4086,44 грн, згідно розрахунку орендної плати, який додається.

Відповідно до п. 3.2 договору нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

Пунктом 3.3 договору встановлено, що орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Оперативна інформація про індекси інфляції, розраховані Державною службою статистики України, розміщується на веб-сайті Фонду державного майна України.

Згідно з п. 3.6 договору орендна плата перераховується до державного бюджету та балансоутримувачу щомісяця, не пізніше 15 числа місяця наступного за звітним відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж, у наступному співвідношенні 70 % - до державного бюджету, 30 % - балансоутримувачу.

Пунктом 5.3 договору встановлено, що орендар зобов`язується своєчасно і у повному обсязі сплачувати орендну плату до державного бюджету та балансоутримувачу, компенсувати експлуатаційні витрати та витрати на утримання майна, у тому числі податку на землю, незалежно від наслідків своєї господарської діяльності.

Цей договір укладено строком на 2 роки 11 місяців, що діє з 27.04.2015 р. до 27.03.2018 р. включно (п. 10.1 договору).

Відповідно до п. 10.4 договору у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення договору або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця, договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Зазначені дії оформляються додатковою угодою, яка є невід`ємною частиною договору при обов`язковій наявності дозволу уповноваженого органу управління, який надається на запит орендодавця.

Відповідачем було підписано погоджений орендодавцем розрахунок плати за базовий місяць оренди державного нерухомого майна, що знаходиться на балансі ДП МА «Бориспіль», який є додатком № 1 до договору оренди № 1697 від 27.04.2015 р., згідно з яким орендна плата за базовий місяць розрахунку жовтень 2014 становить 4086,44 грн.

27.04.2015 р. Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії», за погодженням балансоутримувача, підписано акт приймання-передачі орендованого майна, який є додатком № 2 до договору оренди № 1697 від 27.04.2015 р., відповідно до якого Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області здало, а Товариство з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії» прийняло в оренду державне майно частину приміщення № 3.1.27 на 3-му поверсі пасажирського термінала «D», загальною площею 3,65 кв.м, які розташовані за адресою: Київська область, м. Бориспіль, Міжнародний аеропорт «Бориспіль» та обліковується на балансі ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль».

07.05.2018 р. Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії» підписано додаткову угоду № 1 до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 27.04.2015 р. № 1697, відповідно до якої у зв`язку із проведенням незалежної оцінки об`єкта оренди на виконання ст. 11 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», сторони домовились пункт 1.1 Розділу 1 договору та п. 3.1. Розділу 3 договору викласти в новій редакції.

Згідно з п. 1.1 договору оренди в редакції додаткової угоди № 1 орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне нерухоме майно частину приміщення № 3.1.27 на 3-му поверсі пасажирського терміналу "D", загальною площею 3,65 кв.м (реєстровий номер 20572069.1435.НЛТНПД1884), що розташоване за адресою: Київська область, Бориспільський р-н, с. Гора, вул. Бориспіль-7, та перебуває на балансі ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (балансоутримувач), вартість якого визначена згідно з висновком про вартість майна станом на 31.01.2018 р. і становить за незалежною оцінкою 345993,00 грн без врахування ПДВ.

Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786 (із змінами), і становить без ПДВ за перший (базовий) місяць оренди січень 2018 р. 4324,91 грн без ПДВ (п. 3.2 договору оренди в редакції додаткової угоди № 1).

Відповідно до п. 6 додаткової угоди № 1 сторони домовились продовжити термін дії договору на 2 роки 11 місяців до 27.02.2021 р. включно.

Відповідачем було підписано затверджений орендодавцем розрахунок плати за базовий місяць оренди державного нерухомого майна, що обліковується на балансі ДП МА «Бориспіль», який є додатком № 1 до договору оренди № 1697 від 27.04.2015 р. в редакції додаткової угоди № 1 від 07.05.2018 р., згідно з яким орендна плата за базовий місяць розрахунку січень 2018 р., становить 4324,91 грн.

Позивачем у період з жовтня 2021 р. по лютий 2022 р. було виставлено відповідачу рахунки-фактури на оплату за оренду частини приміщення № 3.1.27 на 3-му поверсі пасажирського терміналу "D" згідно договору № 1697 від 27.04.2015 р., а саме: рахунок-фактура № 76/2672 від 31.10.2021 р. за жовтень 2021 р. на суму 6652,94 грн; рахунок-фактура № 76/2933 від 30.11.2021 р. за листопад 2021 р. на суму 6706,16 грн; рахунок-фактура № 76/3117 від 31.12.2021 р. за грудень 2021 р. на суму 6746,40 грн; рахунок-фактура № 76/256 від 31.01.2022 р. за січень 2022 р. на суму 6834,11 грн та рахунок-фактура № 76/401 від 28.02.2022 р. за лютий 2022 р. на суму 5703,55 грн.

Також, позивачем були складені акти приймання-здачі виконаних послуг згідно договору № 1697 від 27.04.2015 р., а саме: від 31.10.2021 р., від 30.11.2021 р., від 31.12.2021 р., від 31.01.2022 р. та від 28.02.2022 р., відповідно до яких послуги надані згідно вказаного договору відповідають умовам цього договору, та надані в кількості та сумі, що вказані у відповідних рахунках за відповідний період і отримані орендарем в повному обсязі.

Вказані рахунки-фактури та акти приймання-здачі виконаних послуг за період з жовтня 2021 р. по січень 2022 р. отримані відповідачем самостійно, що підтверджується реєстрами виданих/отриманих оригіналів документів. Рахунок-фактура № 76/401 від 28.02.2022 р. за лютий 2022 р. на суму 5703,55 грн та акт приймання-здачі виконаних послуг від 28.02.2022 р. направлені засобами електронного зв`язку з використанням програмного забезпечення «M.E.Doc» та отримані відповідачем 25.05.2022 р. та 19.09.2022 р. відповідно, що підтверджується випискою із вказаного програмного забезпечення. Також рахунок-фактура № 76/401 від 28.02.2022 р. за лютий 2022 р. та акт приймання-здачі виконаних послуг від 28.02.2022 р. направлені засобами поштового зв`язку, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 0830106528287.

Відповідно до п. 5.15 договору оренди № 1697 від 27.04.2015 р. орендар зобов`язується до 15 числа місяця, що слідує за звітним, самостійно одержувати в бухгалтерії балансоутримувача акт приймання-здачі виконаних послуг та рахунок. Підписаний акт приймання-здачі виконаних послуг орендар зобов`язаний повернути в бухгалтерію балансоутримувача протягом 5-ти днів з дати його отримання або надати в цей строк вмотивовану відмову від його підписання. Якщо протягом 5-ти днів акт приймання-здачі виконаних послуг не буде повернуто балансоутримувачу та не надана в цей строк вмотивована відмова від його підписання, він вважається підписаним сторонами.

Акти приймання-здачі виконаних послуг згідно договору № 1697 від 27.04.2015 р. за період з жовтня 2021 р. по лютий 2022 р. відповідачем не підписані.

Матеріали справи не містять вмотивованої відмови відповідача від підписання актів приймання-здачі виконаних послуг.

Таким чином, згідно з п. 5.15 договору акти приймання-здачі виконаних послуг за період з жовтня 2021 р. по лютий 2022 р. вважаються підписаними сторонами.

22.02.2022 р. Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Бориспіль», Товариством з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії» та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях підписано акт повернення з оренди нерухомого/іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, відповідно до якого орендар 08.02.2022 р. передав, а балансоутримувач з відома орендодавця прийняв із строкового платного користування нерухоме майно, що належить до державної власності частину приміщення № 3.1.27, площею 3,65 кв.м, на 3-му поверсі пасажирського терміналу «D», які розташовані за адресою: Київська область, Бориспільський р-н, с. Гора, вул. Бориспіль-7.

Пунктом 2 казаного акта сторони визначили, що датою припинення договору оренди є 04.02.2022 р.

Позивачем було виставлено відповідачу рахунок-фактуру № 76/1258 від 26.08.2022 р. за лютий 2022 р., яким відкориговано попередній рахунок за лютий 2022 р. (з 05.02.2022 по 23.02.20222 р.) в бік зменшення на суму 4711,63 грн та рахунок-фактуру № 76/1322 від 30.09.2022 р., яким донараховано 991,92 грн згідно акта здачі приміщення від 22.02.2022 р.

Таким чином, позивачем було виставлено відповідачу рахунки-фактури на оплату за оренду частини приміщення № 3.1.27 на 3-му поверсі пасажирського терміналу "D" згідно договору № 1697 від 27.04.2015 р. за період з жовтня 2021 р. по 08.02.2022 р. на загальну суму 28923,45 грн, з яких відповідно до п.п. 3.2, 3.6 договору до сплати на користь позивача підлягають 12051,44 грн.

Згідно з п. 3.10 договору оренди № 1697 від 27.04.2015 р. зобов`язання орендаря за сплатою орендної плати забезпечуються у вигляді завдатку в розмірі не меншому, ніж потрійний розмір орендної плати за базовий місяць оренди, який вноситься в рахунок плати за останні три місяці оренди.

Позивач в позовній заяві вказує, що на виконання п. 3.10 договору відповідачем 30.07.2015 р. на користь позивача було сплачено завдаток в сумі 6125,65 грн з ПДВ. Вказана сума завдатку була зарахована позивачем в рахунок плати за січень 2022 р., лютий 2022 р. (з 01.02.2022 р. по 08.02.2022 р.) та частково за грудень 2021 р.

Позивач направив відповідачу претензію № 35-28/5-137 від 26.05.2023 р., в якій вимагав у місячний строк з дня одержання цієї претензії сплатити заборгованість з орендної плати за користування у жовтні-грудні 2021 р., січні 2022 р. та лютому (з 01.02 по 08.02 включно) 2022 р. майном, отриманим на умовах договору від 27.04.2015 № 1697 оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, у сумі 5925,19 грн, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 0830107144440.

Проте, вказана претензія залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

За твердженням позивача, відповідач не сплатив на користь позивача в повному обсязі оренду плату за період з жовтня 2021 р. по грудень 2021 р, що призвело до виникнення заборгованості в сумі 5925,19 грн, про стягнення якої позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.

Частиною 6 ст. 283 Господарського кодексу України передбачено, що до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 762 Цивільного кодексу України за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за найм (оренду) майна вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 ст. 19 Закону України «Про орендну державного та комунального майна» (в редакції Закону від 10.09.2014 р., чинного на час укладення договору оренди) орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.

Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об`єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об`єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об`єктів, що перебувають у державній власності.

Строки внесення орендної плати визначаються у договорі.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину» від 15.07.2020 р. № 611 (яка була чинна станом на час спірного періоду) врегульовані деякі питання щодо звільнення орендарів від орендної плати, а також щодо нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном.

Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. № 611 встановлено, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: 1) звільняються від орендної плати орендарі за переліком згідно з додатком № 1; 2) нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном, розрахованої відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786, здійснюється у розмірі: 50 відсотків суми нарахованої орендної плати для орендарів за переліком згідно з додатком № 2; 25 відсотків суми нарахованої орендної плати для орендарів за переліком згідно з додатком № 3.

У додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. № 611 наведено перелік орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 25 відсотків, а саме: орендарів, які використовують нерухоме державне майно для розміщення на території аеропортів, зокрема торговельних об`єктів.

Як вже зазначалось, відповідно до умов п.п. 1.1, 1.2 договору оренди № 1697 нерухомого майна, що належить до державної власності від 27.04.2015 р. відповідач орендував державне нерухоме майно частину приміщення № 3.1.27 на 3-му поверсі пасажирського терміналу "D", загальною площею 3,65 кв.м, які розташовані за адресою: Київська область, Бориспільський р-н, с. Гора, вул. Бориспіль-7, з метою розміщення каси з продажу авіаквитків. Орендна плата, яку відповідач мав сплачувати за договором, була визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. № 786.

Отже, відповідач підпадає під перелік орендарів, які наведені у додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. № 611, оскільки використовує орендоване майно для розміщення на території аеропорту торговельного об`єкту.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях у письмових поясненнях повідомило, що знижка на нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном, розрахованої відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 15.07.2020 № 611, не надавалась.

Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. № 611 орендодавцям державного майна постановлено забезпечити нарахування орендної плати орендарям згідно з пунктом 1 цієї постанови, починаючи з дати встановлення карантину (карантин на усій території України згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» від 11.03.2020 р. № 211 установлено з 12.03.2020 р.).

Оскільки постанова № 611 не встановлює будь-якої процедури надання передбачених нею звільнень і знижок, у тому числі не передбачає необхідності отримання погоджень або укладення додаткових угод, нарахування орендної плати орендарям у розмірах, передбачених пунктом 1 цієї постанови, є державним регулюванням такої плати, а тому отримання погодження щодо звільнення або знижки орендної плати, так само як і внесення змін до договору оренди цією постановою не вимагається.

Вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 26.08.2021 у справі № 910/13397/20, від 20.10.2021 р. у справі 911/3067/20, від 09.02.2022 р. у справі № 921/1/21.

З огляду на положення постанови № 611 нарахування орендної плати орендарям у розмірах, передбачених пунктом 1 цієї постанови, є державним регулюванням такої плати.

При цьому право на зменшення орендної плати (або звільнення від її сплати) орендарі відповідної категорії отримують незалежно від того, чи припинили такі орендарі свою діяльність на орендованому майні внаслідок запровадження карантину.

Таким чином, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 нарахування орендної плати за користування відповідачем державним нерухомим майном за договором оренди № 1697 від 27.04.2015 р. нерухомого майна, що належить до державної власності, мало здійснюватись у розмірі 25 відсотків суми нарахованої орендної плати.

Отже, позивач безпідставно виставляв відповідачу рахунки-фактури без урахування положень постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. № 611.

При здійсненні розрахунку орендної плати з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. № 611 у розмірі 25 відсотків суми нарахованої орендної плати судом використовувалась наступна формула:

1) А : 100 х 25 = В,

де А сума орендної плати без ПДВ, яка визначена позивачем у рахунках-фактурах;

В сума орендної плати без ПДВ, яка б мала бути визначена позивачем у рахунках-фактурах з урахуванням постанови № 611;

2) В х 20 = С,

де С сума ПДВ, яка мала бути нарахована на суму орендної плати з урахуванням постанови № 611;

3) (В : 100 х 30) + С = Г,

де Г сума орендної плати, яка підлягає до сплати до ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» з ПДВ;

4) В : 100 х 70 = Д,

де Д сума орендної плати, яка підлягає до сплати до РВ ФДМУ по Київській, Черкаській та Чернігівській областях.

Позивачем було виставлено відповідачу рахунок-фактуру № 76/2672 від 31.10.2021 р. за жовтень 2021 р. на суму 6652,94 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 2772,06 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 1108,82 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 3880,88 грн.

З урахуванням постанови № 611 відповідачу мав бути виставлений рахунок-фактура за жовтень 2021 р. на суму 1663,24 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 693,02 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 277,21 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 970,22 грн.

Позивачем було виставлено відповідачу рахунок-фактуру № 76/2933 від 30.11.2021 р. за листопад 2021 р. на суму 6706,16 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 2794,23 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 1117,69 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 3911,93 грн.

З урахуванням постанови № 611 відповідачу мав бути виставлений рахунок-фактура за листопад 2021 р. на суму 1676,54 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 698,56 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 279,42 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 977,98 грн.

Позивачем було виставлено відповідачу рахунок-фактуру № 76/3117 від 31.12.2021 р. за грудень 2021 р. на суму 6746,40 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 2811,00 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 1124,40 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 3935,40 грн.

З урахуванням постанови № 611 відповідачу мав бути виставлений рахунок-фактура за грудень 2021 р. на суму 1686,60 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 702,75 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 281,10 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 983,85 грн.

Позивачем було виставлено відповідачу рахунок-фактуру № 76/256 від 31.01.2022 р. за січень 2022 р. на суму 6834,11 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 2847,55 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 1139,02 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 3986,56 грн.

З урахуванням постанови № 611 відповідачу мав бути виставлений рахунок-фактура за січень 2022 р. на суму 1708,52 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 711,88 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 284,75 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 996,64 грн.

Позивачем було виставлено відповідачу рахунок-фактуру № 76/401 від 28.02.2022 р. за лютий 2022 р. на суму 5703,55 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 2376,48 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 950,59 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 3327,07 грн.

Як вже зазначалось, рахунок № 76/401 від 28.02.2022 р. за лютий 2022 р. відкориговано в бік зменшення на суму 4711,63 грн у зв`язку із припиненням дії договору оренди з 04.02.2022 р.

Згідно з п. 10.8 договору оренди № 1697 від 27.04.2015 р. у разі припинення або розірвання цього договору майно протягом трьох робочих днів повертається орендарем балансоутримувачу.

За користування приміщенням з 04.02.2022 р. та до моменту його фактичного повернення 08.02.2022 р. за актом здачі приміщення від 22.02.2022 р. позивачем донараховано 991,92 грн відповідно до рахунку-фактури № 76/1322 від 30.09.2022 р.

Отже, позивачем було фактично виставлено відповідачу рахунок-фактуру за лютий 2022 р. на суму 1983,84 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 826,60 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 330,64 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 1157,24 грн.

З урахуванням постанови № 611 відповідачу мав бути виставлений рахунок-фактура за лютий 2022 р. на суму 495,96 грн, з яких до сплати до ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" підлягає 206,65 грн (30%), у т.ч. ПДВ у сумі 82,66 грн, та до державного бюджету підлягає оплата у сумі 289,31 грн.

Таким чином, відповідно до п. 3.6 договору орендна плата, яку мав сплатити відповідач за договором № 1697 від 27.04.2015 р. за період з жовтня 2021 р. по 08.02.2022 р., становить 3012,86 грн.

Як вже зазначалось, на виконання п. 3.10 договору відповідачем 30.07.2015 р. на користь позивача було сплачено завдаток в сумі 6125,65 грн з ПДВ.

Оскільки сума сплаченого відповідачем завдатку (6125,65 грн) є більшою, ніж сума орендної плати, яку мав сплатити відповідач (3012,86 грн), то у відповідача відсутня заборгованість за договором оренди № 1697 від 27.04.2015 р. нерухомого майна, що належить до державної власності, зі сплати позивачу орендної плати за користування майном.

Отже, вимога позивача про стягнення 5925,19 грн заборгованості є необґрунтованою, недоведеною, з огляду на що не підлягає задоволенню.

Позовні вимоги про стягнення з відповідача 316,15 грн 3 % річних, 1779,25 грн інфляційних втрат, 1244,29 грн штрафу та 4322,56 грн пені також не підлягають задоволенню, як похідні вимоги.

Враховуючи викладене, позов не підлягає задоволенню у повному обсязі.

Судовий збір та інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України покладаються судом позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Українсько-середземноморські авіалінії» про стягнення 5925,19 грн. боргу, 316,15 грн 3 % річних, 1779,25 грн інфляційних втрат, 1244,29 грн штрафу та 4322,56 грн пені відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 26.04.2024 р.

Суддя О.О. Рябцева

Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118650004
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 13587,44 грн.

Судовий реєстр по справі —911/3064/23

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Рішення від 26.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 26.12.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 24.10.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 10.10.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні