Рішення
від 26.04.2024 по справі 916/244/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" квітня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/244/24Господарський суд Одеської області у складі судді Лічмана Л.В.,

секретар судового засідання Бондар О.Р.,

за участю представників учасників справи:

від позивача: не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Приватного підприємства ,,Бекристон до Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Вегафрут-трейд про стягнення 1645844,44 грн.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.01.2024 р.: прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/244/24; призначено підготовче засідання за правилами загального позовного провадження на 22.02.2024 р.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.02.2024 р. оголошено перерву у підготовчому засіданні до 19.03.2024 р.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.03.2024 р.: з метою належної підготовки до розгляду справи по суті продовжено строк підготовчого провадження на 18 днів; закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 16.04.2024 р.

Представники сторін у жодне засідання суду не з`явились.

Про дату, час та місце їх проведення позивач повідомлений належним чином. Заявив клопотання про розгляд справи без участі його представника.

Відповідач про дату, час та місце проведення засідань суду повідомлявся шляхом направлення ухвал поштою на адресу, вказану Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Ухвали повернулись неврученими з відмітками про відсутність адресата та закінчення терміну зберігання.

З урахуванням змісту п.5 ч.6 ст.242 ГПК України, того, що судом також направлялись ухвали на електронну адресу, зазначену в договорі між сторонами, про що свідчать відповідні довідки, того, що у суду відсутня інформація стосовно іншої адреси відповідача, останній вважається належним чином повідомленим про судовий розгляд, тому неявка його представника не перешкоджає вирішенню спору.

Згідно із приписами ст.ст.233,240 ГПК України в судовому засіданні 16.04.2024 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приватне підприємство ,,Бекристон (далі ПП ,,Бекристон) звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Вегафрут-трейд (далі ТОВ ,,Вегафрут-трейд) про стягнення 1645844,44 грн, з яких 397547,04 грн вартості повторної оренди ящиків, 852504,00 грн вартості повторної оренди піддонів, 395793,40 грн компенсації за неповернення ящиків та піддонів.

В обґрунтування позовних вимог ПП ,,Бекристон посилається на порушення ТОВ ,,Вегафрут-трейд умов договору оренди від 20.09.2021 р. № КД-364 та додатку від 01.06.2022 р. № 1 в частині виконання обов`язків щодо повернення ящиків та піддонів після закінчення строку оренди, в зв`язку з чим відповідач має сплатити нараховану плату за їх повторну оренду та суму повної відновлюваної вартості за кожну одиницю неповернутого (втраченого) ящика та піддона.

Відповідач письмовий відзив на позов не подав, з огляду на що розгляд справи здійснено за наявними у ній доказами.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши відповідність тверджень позивача фактичним обставинам справи та нормам українського законодавства, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з такого.

20.09.2021 р. між ПП ,,Бекристон (Орендодавець) та ТОВ ,,Вегафрут-трейд (Орендар) укладено договір оренди № КД-364 (Договір), згідно п.1.1 якого Орендодавець в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передає Орендарю у платне строкове користування (оренду) ящики та/або піддони, які є власністю Орендодавця, а Орендар приймає ящики та/або піддони виключно у місцях отримання, зазначених у додатку № 2 до даного Договору, використовує їх за цільовим призначенням та здійснює Орендодавцю оплату за оренду ящиків та/або піддонів в порядку і розмірі, передбачених умовами даного Договору.

У строк та на умовах, визначених Договором, Орендар повертає орендовані ящики та/або піддони в місця повернення, зазначені додатку № 2 (п.1.2 Договору).

Орендар здійснює Орендодавцю оплату за оренду ящиків та/або піддонів згідно умов даного Договору (п.1.3 Договору).

Ящики та/або піддони отримуються Орендарем на підставі акту отримання ящиків та/або піддонів. Підписанням акту отримання ящиків та/або піддонів Орендар засвідчує отримання ящиків та/або піддонів від Орендодавця та погодження кількості, якості, асортименту, місця отримання, відновлювальної вартості, дати повернення ящиків та/або піддонів (п.2.1.5 Договору).

З моменту підписання сторонами акту отримання ящиків та/або піддонів вважається, що Орендодавець виконав свої зобов`язання щодо надання Орендарю у платне користування (оренду) ящиків та/або піддонів, а у Орендаря виникає зобов`язання щодо сплати орендної плати за погоджений сторонами строк оренди (п.2.1.12 Договору).

Орендар повертає орендовані ящики та/або піддони Орендодавцю чи його повіреному/виконавцю виключно у місцях отримання та повернення, які визначені додатком № 2 до даного Договору, у справному стані та у строк, визначений Договором. Повернення ящиків та/або піддонів здійснюється за рахунок Орендаря (п.2.2.1 Договору).

Повернення ящиків та/або піддонів на склади Орендодавця здійснюється виключно на підставі акту повернення ящиків та піддонів, зразком якого є додаток № 6 до Договору. Підтвердженням факту повернення ящиків та/або піддонів є належним чином оформлені, підписані уповноваженими представниками сторін та скріплені печатками Орендаря та Орендодавця акти повернення ящиків та піддонів. Відповідальність за складання актів повернення ящиків та піддонів лягає на Орендаря (п.2.2.2 Договору).

Відлік строку оренди розпочинається з дати отримання ящиків та/або піддонів за актом отримання ящиків та/або піддонів (п.3.1 Договору).

Строк оренди ящиків та/або піддонів складає 7 (сім) календарних днів... (п. 3.2 Договору).

Кількість ящиків та/або піддонів, які Орендар не повернув з оренди після закінчення строку оренди, на розсуд Орендодавця вважаються втраченими або переданими Орендарю в повторну оренду на тих самих умовах та на аналогічний строк (п.3.4 Договору).

Оренда ящиків та/або піддонів, у тому числі повторна оренда, є платними, у зв`язку із чим Орендодавцем оформлюється рахунок на оплату та акт надання послуг (п.3.5 Договору).

За втрату ящиків та/або піддонів Орендар несе відповідальність, визначену цим Договором та чинним законодавством України (п.3.6 Договору).

Ціна оренди ящиків та/або піддонів визначається специфікацією № 1 додаток № 8-1 до Договору. Розмір орендної плати розраховується на підставі ціни оренди, встановленої відповідною специфікацією до даного Договору з урахуванням моделей та кількості переданих в оренду ящиків та/або піддонів. Розмір орендної плати підлягає оплаті Орендарем з урахуванням ПДВ (п.4.1 Договору).

Оплата за оренду ящиків та/або піддонів за специфікацією № 1 здійснюється Орендарем на підставі виставленого Орендодавцем рахунку на оплату, але у будь-якому разі не пізніше 5 робочих днів з дати отримання Орендарем ящиків та/або піддонів (п.4.3 Договору).

У випадку втрати, знищення або неповернення Орендарем у погоджений сторонами строк ящиків та/або піддонів у місця отримання та повернення, які визначені додатком № 2 до даного Договору, Орендар, крім нарахованої орендної плати, сплачує Орендодавцю повну відновлювану вартість відповідної кількості ящиків та/або піддонів згідно з додатку № 1. Оплата здійснюється Орендарем згідно з виставленим Орендодавцем окремо рахунком на оплату на протязі 5 банківських днів з дати отримання Орендарем такого рахунку на оплату (п.4.5 Договору).

У випадку безпідставного непідписання (за відсутності обґрунтованої відмови від підписання) Орендарем актів надання послуг та/або неповернення підписаних Орендарем примірників цих актів Орендодавцем протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту їх одержання Орендарем від Орендодавця акти надання послуг, підписані Орендодавцем, вважаються підписаними обома сторонами, а послуги оренди такими, що надані належним чином за цим Договором й прийнятими Орендарем без зауважень (п.4.9 Договору).

У додатку № 1 до Договору сторони погодили відновлювальну вартість кожного виду ящиків та піддонів.

01.06.2022 р. сторони уклали додаткову угоду № 1 до Договору, в якій узгодили нову редакцію специфікації № 1 (Додаток № 8-1 до Договору), де визначили вартість 7 днів оренди одиниці ящика та/або піддона.

На виконання Договору Орендодавець на підставі відповідних актів отримання ящиків та тари передав Орендарю у платне строкове користування (в оренду) ящики та піддони, в т.ч. 523 одиниці пластикових ящиків СК623, 508 одиниць пластикових ящиків СК616, 414 одиниць дерев`яних євро-піддонів ПД-1208.

Так, ящики СК616 надані Орендодавцем та отримані Орендарем в оренду на підставі акту отримання ящика та тари від 03.10.2022 р. № 8889, відповідно до якого в оренду прийнято 523 ящики СК623 та 1464 ящики СК616. На підставі п.3.1 Договору відлік строку оренди ящиків розпочався 03.10.2022 р. Строк оренди ящиків склав 7 календарних днів, тобто до 10.10.2022 р. У подальшому сторонами підписано акт надання послуг від 17.10.2022 р. № 832, в якому погодили продовження користування та оплату вартості 30 днів оренди. Між тим, після закінчення строку оренди не повернуто 523 ящики СК623 та 508 ящиків СК616.

Піддони у кількості 414 одиниць надані Орендодавцем та отримані Орендарем в оренду у вересні 2021 р. квітні 2022 р. на підставі актів отримання ящика та тари, відповідно до яких Орендар прийняв всього 424 піддона: 24.09.2021 р. за актом № 7214 отримав в оренду 7 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 01.10.2021 р.; 25.09.2021 р. за актом № 7223 отримав в оренду 5 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 02.10.2021 р.; 02.10.2021 р. за актом № 7267 отримав в оренду 5 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 09.10.2021 р.; 09.10.2021 р. за актом № 7340 отримав в оренду 9 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 16.10.2021 р.; 13.10.2021 р. за актом № 7362 отримав в оренду 3 піддони, які зобов`язаний був повернути до 20.10.2021 р.; 18.10.2021 р. за актом № 7389 отримав в оренду 9 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 25.10.2021 р.; 21.10.2021 р. за актом № 7416 отримав в оренду 14 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 28.10.2021 р.; 27.10.2021 р. за актом № 7453 отримав в оренду 17 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 03.11.2021 р.; 01.11.2021 р. за актом № 7477 отримав в оренду 5 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 08.11.2021 р.; 03.11.2021 р. за актом № 7500 отримав в оренду 21 піддон, які зобов`язаний був повернути до 10.11.2021 р.; 08.11.2021 р. за актом № 7533 отримав в оренду 5 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 15.11.2021 р.; 12.11.2021 р. за актом № 7557 отримав в оренду 21 піддон, які зобов`язаний був повернути до 19.11.2021 р.; 19.11.2021 р. за актом № 7619 отримав в оренду 21 піддон, які зобов`язаний був повернути до 26.11.2021 р.; 02.12.2021 р. за актом № 7696 отримав в оренду 20 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 09.12.2021 р.; 10.12.2021 р. за актом № 7758 отримав в оренду 32 піддони, які зобов`язаний був повернути до 17.12.2021 р.; 20.12.2021 р. за актом № 7799 отримав в оренду 24 піддони, які зобов`язаний був повернути до 27.12.2021 р.; 08.01.2022 р. за актом № 7886 отримав в оренду 21 піддон, які зобов`язаний був повернути до 15.01.2022 р.; 14.01.2022 р. за актом № 7911 отримав в оренду 9 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 21.01.2022 р.; 20.01.2022 р. за актом № 7966 отримав в оренду 23 піддони, які зобов`язаний був повернути до 27.01.2022 р.; 30.01.2022 р. за актом № 8025 отримав в оренду 19 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 30.01.2022 р.; 07.02.2022 р. за актом № 8080 отримав в оренду 3 піддони, які зобов`язаний був повернути до 14.02.2022 р.; 09.02.2022 р. за актом № 8081 отримав в оренду 20 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 16.02.2022 р.; 14.02.2022 р. за актом № 8111 та за актом № 8119 отримав в оренду всього 24 піддони, які зобов`язаний був повернути до 21.02.2022 р.; 11.03.2022 р. за актом № 8214 та за актом № 8215 отримав в оренду всього 25 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 18.03.2022 р.; 28.03.2022 р. за актом № 8261 отримав в оренду 33 піддони, які зобов`язаний був повернути до 04.04.2022 р.; 11.04.2022 р. за актом № 8284 отримав в оренду 29 піддонів, які зобов`язаний був повернути до 18.04.2022 р. З названих піддонів 03.02.2023 р. повернуто лише 10 одиниць, а, отже, не повернуто 414 одиниць.

Враховуючи той факт, що після закінчення строків оренди Орендар не повернув орендоване майно, на підставі п.3.4 Договору ящики СК623 у кількості 523 одиниці, ящики СК616 у кількості 508 одиниць та піддони ПД-1208 у кількості 414 одиниць на розсуд Орендодавця визнані такими, що передані в повторну оренду (чергову оренду на кожні наступні 7 днів протягом фактичного терміну перебування тари у Орендаря), у зв`язку з чим нараховувалась орендна плата.

Станом на 31.08.2023 р. Орендар так і не повернув з оренди (чергової повторної оренди) ящики та піддони, тому Орендодавець оформив та надіслав письмову вимогу № 01, в якій вимагав у строк до 15.09.2023 р.: сплатити загальну вартість повторної оренди ящиків у розмірі 397547,04 грн відповідно до рахунку на оплату від 31.08.2023 р. № 293; сплатити загальну вартість повторної оренди піддонів у розмірі 852504,00 грн відповідно до рахунку на оплату від 31.08.2023 р. № 755; повернути з оренди / повторної оренди 523 ящики СК623, 508 ящиків СК616 та 414 піддонів ПД-1208; підписати акти звірки та наданих послуг, які надсилаються разом з вимогою.

Станом на 02.10.2023 р. Орендар не виконав вимогу Орендодавця, в т.ч. не повернув йому тару, з огляду на що на підставі п.3.4 Договору неповернуті ящики і піддони визнані втраченими.

За таких обставин, згідно п.4.5 Договору у Орендодавця виникло право вимагати від Орендаря, крім орендної плати, сплати повної відновлюваної вартості кожної одиниці неповернутого (втраченого) ящика та піддона.

З метою досудового врегулювання спору Орендодавцем направлено претензію від 02.10.2023 р. № 02, в якій міститься вимога сплатити загальну вартість повторної оренди ящиків у сумі 397547,04 грн, загальну вартість повторної оренди піддонів у сумі 852504,00 грн та повну відновлювану вартість всіх неповернутих (втрачених) ящиків та піддонів у сумі 395793,40 грн.

Ігнорування ТОВ ,,Вегафрут-трейд цієї претензії ПП ,,Бекристон спричинило звернення останнього до Господарського суду Одеської області з позовною заявою в рамках провадження у даній справі.

Згідно із приписами ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

За правилами ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частиною 1 ст.530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Аналогічні положення містяться в ч.ч.1,7 ст.193 ГК України, в яких визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться; до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом; не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Частинами 1, 6 ст.283 ГК України передбачено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. До відносин оренди застосовуються відповідні положення ЦК з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

В ч.3 ст.285 ГК України встановлено, що орендар зобов`язаний... своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Господарський суд, проаналізувавши наведені вище норми матеріального права в аспекті спірних правовідносин, зазначає, що між сторонами виникли господарські зобов`язання, підставою яких є письмовий Договір оренди тари.

На виконання цього правочину ПП ,,Бекристон як Орендодавцем передано у користування ящики та піддони, що підтверджується дослідженими вище актами отримання ящика та тари, які підписано сторонами.

Натомість ТОВ ,,Вегафрут-трейд як Орендарем у порушення приписів ст.ст.525,526,530,610,629 ЦК України та ст.ст.193,283,285 ГК України не перераховано плату в розмірі 397547,04 грн за повторну оренду ящиків, 852504,00 грн за повторну оренду піддонів, а також не повернуто 523 одиниці пластикових ящиків СК623, 508 одиниць пластикових ящиків СК616, 414 одиниць дерев`яних євро-піддонів ПД-1208, у зв`язку з чим за умовами Договору має сплатити 395793,40 грн відновлюваної вартості тари.

Враховуючи викладене та правильність наведених у позові розрахунків заявлених до стягнення сум, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.129,232,233,238,240,241 ГПК України, вирішив:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ,,Вегафрут-трейд (65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Приморська (Приморський р-н), буд.18, код 42550063) на користь Приватного підприємства ,,Бекристон (02072, м. Київ, вул. Бориса Гмирі, буд.2, оф.215, код 36085749) 397547/триста дев`яносто сім тисяч п`ятсот сорок сім/грн 04 коп. вартості повторної оренди ящиків, 852504/вісімсот п`ятдесят дві тисячі п`ятсот чотири/грн 00 коп. вартості повторної оренди піддонів, 395793/триста дев`яносто п`ять тисяч сімсот дев`яносто три/грн 40 коп. компенсації за неповернення ящиків та піддонів, 24687/двадцять чотири тисячі шістсот вісімдесят сім/грн 67 коп. судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного його тексту і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Відповідно до ч.5 ст.240 ГПК України датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 26 квітня 2024 р.

Суддя Л.В. Лічман

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118650254
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —916/244/24

Рішення від 26.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні