Справа № 686/33352/23
Провадження № 2/686/746/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2024 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд в складі:
головуючого судді Палінчака О.М.,
при секретарі Цибульській Г.В.,
за участю представника позивача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницький цивільну справу за позовною заявою заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького, в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 про витребування земельної ділянки із незаконного володіння, -
встановив:
У грудні 2023 року заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 про витребування земельної ділянки.
В обґрунтування позову зазначив, що державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Хмельницькою міською радою Сідорською С.В. 16.07.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості про право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825089300:03:003:0923 площею 1,8959 га та розташованої території колишньої Олешинської сільської ради.
Підставою для реєстрації права власності на земельну ділянку став витяг з рішення ХХVІІІ чергової сесії VІІ скликання №24 від 18.12.2019 відповідно до якого прийнято рішення про затвердження ОСОБА_2 технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки натурі (на місцевості) за рахунок земель комунальної власності загальною площею 1,8959 га та цільове призначення 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Олешинської сільської ради Хмельницького району та передачі її у власність відповідно до сертифіката на земельну частку (пай) серії ХМ з кадастровим номером 6825089300:03:003:0923.
Вказану земельну ділянку ОСОБА_2 26.08.2021 передала в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп».
Разом із тим, реєстрація права власності за ОСОБА_2 означеної земельної ділянки проведена на підставі неіснуючого рішення, що потягло за собою незаконне вибуття з розпорядження територіальної громади земельної ділянки.
Підставою формування земельної ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0923 площею 1,8959 га стала технічна документація землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення колективної власності КСП «Черепівка».
КСП «Черепівка» рішенням правління від 26.11.1999 (протокол № 11) реорганізовано в СТОВ «Черепівка», 02.11.2007 припинило свою діяльність, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Проте, рішенням сесії Олешинської сільської ради Хмельницького району за № 34 від 18.12.2019 року, земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0923 площею 1.8959 га передано в користування ОСОБА_3 на умовах оренди за межами населеного пункту як не витребуваної земельної частки (паю) строком на 49 років.
Водночас, встановлено, що рішення про передачу земельної ділянки ОСОБА_2 органом місцевого самоврядування не приймалося, таке питання на розгляд сесії не виносилося і не розглядалося.
Вказані обставини підтверджуються архівними копіями порядку денного чергової сесії Олешинської сільської ради Хмельницького району УІІ скликання від 18.12.2019.
Відповідач ОСОБА_2 членом КСП «Черепівка» не була, їй не видавався сертифікат на право на земельну частку (пай), що підтверджується Книгою реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай).
Орган місцевого самоврядування Олешинської сільської ради як розпорядник земель колективної власності волі на відчуження цієї земельної ділянки не виявив, вона вибула із розпорядження територіальної громади поза її волею.
А тому, позивач просить витребувати у ОСОБА_2 вказану земельну ділянку та стягнути з відповідача сплачений судовий збір.
В судовому засідання прокурор ОСОБА_4 позовні вимоги стосовно витребування земельної ділянки з незаконного володіння відповідача ОСОБА_2 підтримав, просив задовольнити заявлені позовні вимоги із підстав, вказаних у заяві підстав.
Представник Хмельницької міської ради в судове засідання не з`явився, подала до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника Хмельницької міської ради. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить її задовольнити.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, подала заяву про розгляд справи за її відсутності, із вирішенням даного спору покладається на думку суду.
Ухвалою судді Хмельницького міськрайонного суду від 22 грудня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 15 лютого 2024 року підготовче провадження завершене, справи призначено до розгляду по суті.
Суд, заслухавши доводи прокурора, перевіривши матеріали справи доказами, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом достовірно установлено, що рішенням Черепівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області від 17 березня 1995 року б/н передано КСП «Черепівка» у колективну власність 984,5 га землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На підставі цього рішення КСП «Черепівка» одержало Державний акт на право колективної власності на землю серії ХМ від 26 грудня 1995 року.
Означений Державний акт на право колективної власності на землю зареєстрований в Книзі реєстрації державних актів на право колективної власності на землю Хмельницької районної ради під реєстровим номером 6.
Загальні збори власників земельних часток (паїв) на території Черепівківської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області рішенням від 27 вересня 1996 року затвердили проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) колишнього КСП «Черепівка» та провели розподіл земельних ділянок між співвласниками методом жеребкування. Цим же рішенням земельні ділянки №№ 253-263, 271-277, 530-540, 548-554 не включені у жеребкування та залишені для не витребуваних паїв.
На підставі виготовленої документації із землеустрою 15.11.2019 до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0923 площею 1,8959 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності на неї за Олешинською сільською радою Хмельницького району, правовстановлюючим документом вказано Державний акт на право колективної власності с. Черепівка Хмельницького району.
Рішенням сесії Олешинської сільської ради від 18.12.2019 № 34 на підставі ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» означену земельну ділянку з цим 6825089300:03:003:0923 та площею 1,8959 га передано в користування ОСОБА_3 на умовах оренди за межами населеного пункту, як не витребуваної земельної частки (паю) строком на 49 років.
В подальшому, 06.02.2020 між органом місцевого самоврядування та орендарем укладено договір оренди № 24, відомості про право оренди внесено 12.03.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Олешинської сільської ради Хмельницького району ОСОБА_5 (номер запису про інше речове право 35950905).
16.07.2021 року ОСОБА_2 зареєструвала право приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0923 площею 1,8959 га на підставі поданої нею заяви державному реєстратору та витягу з рішення ХХVІІІ чергової сесії Олешинської сільської ради VІІ скликання від 18.12.2019 за № 32.
Однак, означене рішення органом місцевого самоврядування не приймалося, питання щодо передачі земельної ділянки у приватну власність відповідача на розгляд колегіального органу не виносилось.
Рішенням під номером 34 від 18.12.2019 року надано дозвіл надано в оренду ОСОБА_3 не витребувані земельні частки (паї) загальною площею 12,1399 га, в т.ч. земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0923 площею 1,8959 га.
Проте, у вказаному рішенні під номером 34 від 18.12.2019 року відсутні відомості щодо передачі означеної земельної відповідачу ОСОБА_2 .
Право приватної власності ОСОБА_2 на зазначену земельну ділянку зареєстровано 16.07.2021 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстратором Хмельницької міської ради Сідорською С.В., номер запису про право власності 2412887468250 (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 21.07.2019 року.
Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.
Частинами першою, четвертою статті 41 Конституції України закріплено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Положення цього конституційного принципу кореспондуються із нормами статей 317, 319, 321 ЦК України, згідно яких власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до статті 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
За змістом частини першої статті 330 ЦК України, якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до статті 388 цього Кодексу майно не може бути витребуване у нього.
В силу частини першої статті 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку, що право власності є абсолютним правом, яке включає право володіння, користування та розпорядження майном. Таке право є непорушним. Ніхто не може бути позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні, крім випадків, передбачених законом.
Названі норми чинного законодавства визначають право власника майна вимагати усунення будь-яких порушень свого права від інших осіб у спосіб, який власник вважає прийнятним.
Одним із таких способів захисту порушеного права є вимога власника про витребування належного йому майна з чужого незаконного володіння (віндикаційний позов).
Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.
Випадки витребування майна власником від добросовісного набувача обмежені й можливі за умови, що майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно, поза її волею. При цьому між власником і володільцем майна (добросовісним набувачем) не повинно існувати жодних юридичних відносин.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 набула право власності на земельну ділянку площею 1,8959 га кадастровий номер 6825089300:03:003:0923 на підставі незаконного рішення, яке не приймалось Олешинською сільською радою. На підставі цього наказу 16 липня 2021 року державним реєстратором Хмельницької міської ради Сідорською С.В. зареєстровано право власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Окрім того, відповідно до Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) КСП «Черепівка» ОСОБА_2 не значилася членом КСП «Черепівка», а відтак і права на земельну частку (пай) не набула.
Відповідно до статті 3 ЗК України в редакції, чинній на час видачі державного акта на право колективної власності на землю (далі - ЗК України 1990 року), власність на землю в Україні мала такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності визнавались рівноправними. Власник землі міг вільно володіти, користуватись та розпоряджатись нею.
Статтею 5 ЗК України, в редакції 1990 року, передбачено, що земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників. Кожний член колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства у разі виходу з нього має право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), яка визначається в порядку, передбаченому частинами шостою і сьомою статті 6 цього Кодексу.
Відповідно до статей 22, 23 ЗК України 1990 року право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян.
Згідно з пунктом 3.2. Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди, що затверджена України Наказом Держкомітету по земельних ресурсах від 15.04.1993 за №28, що була чинна на дату отримання КСП «Відродження» державного акту, слідує, що державні акти на право колективної власності на землю реєструються відповідно: у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю згідно з Додатком №1.
Відповідно до частини третьої статті 12, частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Зазначені висновки узгоджуються із правовими висновками, що викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 13.11.2019 у справі № 823/1984/16 і від 06.07.2021 у справі № 903/704/20 та у постанові Верховного Суду від 07.04.2021 у справі № 299/1719/19.
доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України).
Суд приходить до висновку, що позивачем доведений факт незаконного надання у власність відповідачеві земельної ділянки у власність та підтверджується належними та допустимими доказами, які містяться у матеріалах справи.
Повернення у державну власність земельної ділянки, незаконно відчуженої фізичній особі органом державної влади, переслідує легітимну мету контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів у тому, щоби таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель сільськогосподарського призначення.
При розгляді справи відповідно характеру спірних правовідносин, установлені судом обставини та застосовані правові норми, не встановлено невідповідності заходу втручання держави в право власності ОСОБА_2 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.
Відповідно до положень пункту 21 розділу Х «Перехідні положення» Земельного Кодексу України з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.
Згідно розпорядження Кабміну №727-р від 12.06.2020 територія населеного пункту Черепівка увійшла до складу території Хмельницької територіальної громади (адміністративний центр територіальної громади м. Хмельницький); рішенням сесії Хмельницької міської ради №11 від 08.12.2020 на території Хмельницької міської територіальної громади утворено 6 старостинських округів в тому числі з центром у с. Олешин; розпочато процедуру реорганізації Олешинської сільської ради шляхом приєднання до Хмельницької міської ради.
За таких обставин суд вважає доведеним порушення прав територіальної громади Хмельницької міської ради та її права на витребування спірної земельної ділянки.
Аналогічні правові висновки викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19). У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду уточнила свої висновки, зроблені в постанові від 15 жовтня 2019 року у справі № 903/129/18 та у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06 лютого 2019 року у справі № 927/246/18, від 16 квітня 2019 року у справах № 910/3486/18 та № 925/650/18, від 17 квітня 2019 року у справі № 923/560/18, від 18 квітня 2019 року у справі № 913/299/18, від 13 травня 2019 року у справі № 915/242/18, у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 440/6738/18, вказавши, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Відповідно до ст.141 ЦПК України з відповідача на користь Хмельницької обласної прокуратури підлягає стягненню сплачений судовий збір в сумі 2 684,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 5, 10, 81, 141, 223, 258-268, 280-282 ЦПК України, суд
ухвалив:
Позов задовольнити.
Витребувати у ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Хмельницької міської ради земельну ділянку площею 1,8959 га кадастровий номер 6825089300:03:003:0923, що розташована на території Хмельницької територіальної громади.
Стягнути солідарно з ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_2 ) судовий збір в розмірі 2684 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення або складення повного тексту судового рішення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення складено 26 квітня 2024 року.
Суддя: О.М. Палінчак
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 118653302 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Палінчак О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні